BIJVOEGSEL
f i i
van het Weekblad voorWaddinxveen
van 18 Mei 1951. no. 309
Nieuws uit onze woonplaats
In de nacht van Donderdag
op Vrijdag werd ingebroken in het
kantoor van de amandelspijs- en
fondantfabriek van de fa C. P. Broer
aan de Kerkweg, een bedrag van
ongeveer f 1.70 is ontvreemd. Tot
dusverre is het de politie nog niet
gelukt aanwijzingen te verkrijgen
die er op wijzen in welke richting
men de daders moet zoeken.
Het architectenbureau Stuur
man Zn, heeft het uitbreiden van
de graanmaalderij van de heer J. C.
P. Janmaat aan de Noordkade, ge
gund aan S. J. van Vliet en Jac.
Sekeris, alhier, laagste inschrijvers
voor f 15.835.
Het ziekenhuisverplegings- en
operatiefonds „Waddinxveen" hield
zijn jaarvergadering onder voorzit
terschap van de heer J. C. Moons.
Uit het verslag van de secretaris
penningmeester bleek, dat er een
nadelig saldo van f 2644 is, Dit na
delig slot is te wijten aan het feit
dat het afgelopen jaar 300 verpleeg-
dagen meer werden uitbetaald dan
het jaar daarvoor. In totaal kwa
men 74 patiënten voor rekening van
het fonds met 1208 verpleegdagen.
Het reservefonds bedraagt nog f 9466
zodat mede gezien de huidige resul
taten, werd besloten geen bijzondere
maatregelen te treffen. Het aftre
dende bestuurslid, dokter E. M. L.
Hemminga werd herkozen. In de
vacature, ontstaan door het bedanken
van de heer A. Kreupeling werd
gekozen de heer B. F. Boonstoppel.
In hartelijke bewoordingen heeft de
voorzitter de heer Kreupeling dank
gebracht voor hetgeen hij in vele
jaren voor het ziekenhuisverplegings-
werk heeft gedaan.
De huis aan huis collecte van
de stichting 1940-1945 heeft opge
bracht f 640.62.
Onze plaats genoot de heer
M. Asscheman slaagde dezer dagen
voor het te Utrecht gehouden examen
van de broederschap van belasting
consulenten 2e gedeelte.
Naar we vernemen zal de reis
van Ouden van Dagen dit jaar plaats
vinden op Woensdag 27 Juni a.s.
Nadere gegevens zullen t.z.t. bekend
gemaakt worden.
In ons blad van verleden week
meldden wij, dat de zitting van het
consultatiebureau voor zuigelingen
van „Het Groene Kruis" van 25 Mei
a.s. kwam te vervallen. Dii bericht
rustte op een foutieve mededeling.
De zitting van 25 Mei zal wel wor
den gehouden, doch daartegenover
staat, dat de zitting, welke oor
spronkelijk was bepaald op 1 Juni,
niet kan doorgaan. Men houde hier
mede rekening.
De landarbeidersvereniging
„Eigen Haard" hield j.l. Woensdag
avond haar gewone ledenvergadering.
Deze was zeer slecht bezocht. Uit
het door de secretaris uitgebrachte
verslag over 1950 blijkt, dat de schuld
der vereniging is teruggelopen tot
f 2086,64. Tegenover deze schuld staat
de waarde van nog twee plaatsjes;
de andere vier zijngeheel vrij. Behalve
dit heeft de vereen, nog een reserve
van f 619,37. De financiële toestand
kan dus zeer gunstig genoemd wor
den. Het wordt erg betreurd, dat
het in verband met de schaarste en
duurte van materiaal thans onmoge
lijk moet worden geacht te bouwen.
Wat hoewel er sedert 1927 door de
vereniging niet meer is gebouwd en
er ook sinds dien geen aanvragen
inkwamen, zijner nu verschillende
aanvragen om een plaatsje ingeko
men. De rekening over 1950 werd
vastgesteld met een batig saldo van
f 27.44, welk bedrag aan de reserve
is toegevoegd. De voorzitter, de heer
S. Pille, die aan de beurt van aftre
ding was, is door de vergadering als
zodaning herkozen, terwijl in de
vacature, die ontstaan is door de
emigratie van de heer J. Jager, vice-
voorzitter, is gekozen de heer A. van
der Knijff.
Op 23 Mei zal voor de N.C.V.B.
spreken Mevrouw Kooiker over
„Verdonkerd goud" door Jongejan
de Groot.
Nieuwe telefoon aansluitingen;
343 H. v. d. Bor, Zuidkade. 257 G.
Oudijk, Noordeinde 109. 222 A. v. d.
Spek, Plasweg 16 A. 444* N.V. Car-
rosseriefabriek Verheul, Henegou-
werweg 100 A. 574 N. Zweere Onder
weg 35. 442 H. Kempkes, Zuidkade 30.
Vervallen aansluiting: 574 Firma
Wesseling.
De plaatselijke Korfbalclub
„Unitas" nam op 2de Pinksterdag
met 1 twaalftal deel aan de door
de C.K.B. georganiseerde Bondsdag
op de terreinen van Birkhoven in
Amersfoort. De eerste wedstrijd
werd gespeeld tegen Oranje-Zwart
uit Mijnsherenland, welke club met
2-0 van Unitas won. In de tweede
ronde kwam Waddinxveen uit tegen
ESDO uit Kockengen. In deze wed
strijd werd niet gedoelpunt. De „Val
leivogels" uit Scherpenzeel was de
derde club, die tegen Unitas in het
veld kwam en na het verstrijken
van de 20 minuten speeltijd, die elke
ronde groot was, werd het zelfde
resultaat geboekt als in de tweede
ontmoeting: 0-0. Het sterke DesIII
uit Delft, dat van plan was de nieuw
bakken club in deze laatste wed
strijd met een flinke nederlaag naar
huis te sturen, kon de korf niet
vinden en weer bleef de stand dub
bel blank. In de finale voor de
Hoofdklasse C.K.B. kwam Rotter
dam-Zuid uit tegen „Vriendenschaar"
uit Giessendam-Neder Hardinxveld.
De eerstgenoemde club wist met
4-0 te winnen. In deze wedstrijd,
waarvan de tweede helft door de
N.C.R.V. werd uitgezonden, speelde
ook de trainer van Unitas, n.l. Leen
van Winden mee. Deze scoorde het
derde doelpunt in bovengenoemde
finale. A.s. Zaterdag staat op het
programma een thuiswedstrijd tegen
De Mod I uit Bodegraven.
Maandag reed een motorrijder op
de rijksweg, vermoedelijk doordat hij de
macht over zijn stuur kwijt raakte, door
het hekwerk heen, met gevolg dat hij
zodanig werd verwond dat opname in
het Ziekenhuis noodzakelijk was.
Woensdag moest de brandweer
uitrukken voor een schoorsteenbrand
aan de Kleikade. De brand kon
echter geblust worden zonder dat
de spuit dienst behoefde te doen.
2e Pinksterdag ontstond een zelfde
brand bij de fam. B- in de Burg.
Trooststraat, ook deze brand kon
spoedig geblust worden.
Postduivenver. »De Sperwer«
P.V. de Sperwer- Wedvlucht Quie-
vram 194 km. Los 7-50 uur. Aankomst
le duif 10-04-06. Aankomst 56e duif
10-21-09. Uitslag Fr- Rijn, 1-5-4; Abr.
v. d. Graaf, 2-4-16; Jac. de Beer, 3-6-21-
57; v. d. Wijngaard, 7; M. Lam, 8;
Metselaar, 9-12-18; W- v. d. Water,
10-11-14-39 50-51-53; Hofstede, 13-55;
J. Fens, 15-20-33-47; 1. de Graaf, 17;
C. Burger, 19; H- v. Dijk, 22-35-44-49;
Roggeband, 23-43; Jac. v. d-Zijden, 24-
28-29-42-41; W. v. d. Jagt, 25; H. v-
d. Berg, 26-30-31-32-34-48; Hoogerdijk
27; Berkestein, 36; Bonefaas, 37; Kers
bergen, 38; P. Vink, 45-52-55; Jo Bont
54; P. v. d. Graaf, 56.
Postduivenver. »De Zwaluw«
De Zwaluw hield een wedvlucht
van uii Neufvilles (België). Afstand
172 km. De prijzen werden als volgt
behaald: M. Schouten, 1-11; Abr.de
Bruyn, 2-20-22; D. la Grand, 3-18-24
C. G. Hofman, 4-37; T. Boere, 5-6-
21-27; C, de Lang, 7-13-25; W. Boon
8-16; C. v. Dijken, 6-17; P. Loender-
sloot, 10-15-36; Gebr. Troost, 12; L.
W. Versluis, 14-23; W. v. Ringelstein
19-33; A. de Wit, 26; D. M. de Gel
der, 28-30-31; c. Toor, 29-34; P. Baan
32; M.Versluis,35-Duiven los 12uur.
Aankomst eerste duif 3-02-13. Aan
komst laatste duif 3-32-58. In con
cours 147 duiven.
Damvereniging »Excelsior«
De totale stand na het einde van
de competitie is achtereenvolgens:
60 bfl h O, 60
A. Blom 20 16 1 3 33 1,65
A. Blonk 19 13 4 2 30 1,58
C. H. Kramp 24 14 3 7 31 1,29
A. N. Littooij 22 11 6 5 28 1,27
C. Blonk 16 4 9 3 17 l|o6
H. Troost 13 4 5 4 13 1,00
C. J. Kortenoever 14 6 1 5 13 0,92
W. v. d. Heijden 19 5 6 8 16 0,84
D. la Grand 17 4 6 7 14 0,82
G. Heeren 20 3 6 11 12 0,60
C. W. v. Dam 16 3 3 10 9 0,56
J. Timmerman 16 1 6 9 8 0,50
P. v. Eeuwen 8 3 4 1 10 1,25
T. Twigt 6 12 3 4 0,66
De prijswinnaars zijn:
A. Blom 1ste prijs. A. Blonk 2de
prijs, lste klasse. W. v. d. Heijden
lste prijs. D. la Grand 2de prijs,
2de klasse. Prijswinnaar competitie
G.D.D. A. N. Littoog.
Dienstregeling »Citosa«
Ingaande 20 Mei
De dienstregeling Waddinxveen-
Rotterdam met tussenliggende plaat
sen is vertrek Waddinxveen dage
lijks 9 minuten over elk vol uur.
Zondags alleen 8.09 10.09 12.09
14.09 16.09 18.09 20.09 22.09.
Vertrek Rotterdam dagelijk 48 mi
nuten over elk vol uur.
Zondags alleen 8.48 10.48 12.48
14.48 16.48 18.48 20.48 22.48.
Vertrek Waddinxveen— Gouda
5.47 6.06 6.36 6.42 6.47 verder
47 minuten over elk vol uur.
Zondags 7.12 7.47 verder 47 mi
nuten over elk vol uur.
Vertrek Gouda 6.29 6.50 verder
elke 50 minuten over elk vol uur.
Zondags 7,50 uur enz.
Waddinxveen Leiden telkens 13
minuten later.
Vertrek Leiden 7.05 verder 5 minu
ten over elk vol uur.
Zondags 9.05 enz.
Hoe ontstaat het
Spoorboekje
Ons land is maar klein zegt men.
Toch is het onmetelijk groot wan
neer u in Groningen woont en werkt
en morgenochtend in Middelburg
moet zijn omdat uw zoon daar in
het huwelijk treedt. Of een relatie
in de mijnstreek zit dringend om u
verlegen: binnen een paar uur moet
u er zijn. In dergelijke gevallen
woelen we eerst met de handen in
het haar maar na enkele minuten
keert onze innerlijke rust terug
wanneer we de spoorwegdienst
regeling hebben ingezien. Er rijdt
immers een trein en we zullen op
tijd zijn.
Ja, zon dienstregeling is gemakke
lijk voor ons. De N S. heeft het
echter niet zo gemakkelijk want
voordat de zomer- of winterdienst
tot in de finesses is uitgestippeld
moet er heel wat gebeuren. Inge
nieurs, economen, wiskundigen,
kortom een staf van technisch en
administratief personeel zit dagen
en weken te rekenen en te schrijven
op grafieken en lijsten voordat
nauwkeurige zetters en drukkers de
dienstregeling kunnen vervaardigen,
die wij zo achteloos raadplegen.
Het spreekt immers vanzelf: om zes
uur 18 gaat de trein!
Het spreekt niet vanzelf. Omstreeks
zes uur vertrekt er niet alleen een
trein uit uw woonplaats maar uit
tientallen andere steden en dorpen.
Zij vliegen langs de rails, beladen
met honderden mensenlevens en
moeten op tijd in die andere stad
zijn, want daar staan er weer velen
te wachten. Bovendien kan op die
tijd geen andere trein over dat tra
ject rijden. Een botsing zou cata
strofaal zijn.
En wanneer nu zo n dienst perfect
loopt van Amsterdam naar Gronin
gen, hoe moeten dan die locomotief
en die wagens weer terugkomen
naar de hoofdstad? Eenvoudig ge
noeg zeggen wij, dan laat men alles
terugrijden. Goed, maar dan moet
er in f Groningen gekeerd kunnen
worden, er moeten wissels zijn. En
is er op dat tijdstip wel voldoende
belangstelling voor een reis Gronin-
gen-Amsterdam? Zo niet, dan is zo n
reis met lege wagons te duur. Er
behoort dan naar een ander moment
te worden gezocht, waarop de Gro
ningers wel reislustig zullen zijn.
Het in elkaar zetten van een dienst
regeling is niet alleen een tijdpuzzle,
ook een ruimteprobleem is er aan
verbonden èn een kostenvraagstuk.
Wanneer in een stad of dorp twee
of drie personentreinen op ongeveer
dezelfde tijd aankomen, dan beho
ren er voldoende perrons aanwezig
te zijn; ook dient men te weten of
de lengte van die perrons groot ge
noeg is voor een lange trein. Rap
porten liggen gereed om aan te ge
ven of zo'n spoorwegverbinding op
een bepaald uur wel in die plaats
mag stoppen. Misschien loont het
aantal reizigers de moeite niet.
Heeft men dat alles uitgezocht, dan
komt men soms tot de conclusie dat
het eindstation te laat wordt bereikt
om een aansluiting tot stand te
brengen met een ander traject. Dan
moet die stoomtrein maar uitvallen
en vervangen worden door een
diesel.
Inderdaad kan nu de verbinding
worden ingelast. Onmiddellijk moet
nu worden onderzocht of bij de
grotere snelheid bepaalde bochten
in de spoorweg geen gevaar opleve
ren voor de veiligheid.
Dan komt de samenstelling van de
DIENSTREGELING SPOORWEGEN INGAANDE 20 MEI 1951
V- Leiden
Alfen
Boskoop
Waddinxveen
A, Gouda
V. Gouda
Waddinxveen
Bosk.
Alfen
A. Leiden
6.28 7.28 8.01 9.01 1001
6-46
6-53
6-59
707
6.17
6.26
6.32
7-43
7-50
756
804
8-34 9.26
8-40 9.32
8-46 9,38
8-55 9.47
10-24
10-30
10-36
10-45
10-00
11.01 12.01 13-01 14.01 15.01 16-01 17-01 18-01 19 01
11.24 12-24 13-24 14-24 15.24 16-24 17-24 18-24 19.24
11.30 12.30 13-30 14-30 15.30 16-30 17-30 18-32 19.30
11,36 12-36 13-36 14-36 15.36 16.36 17-36 18-39 19 36
11.45 12-45 13-45 14-45 15.45 16-45 17-45 18-48 19.45
20-01 21.01 22-01
7.17 8.08 9-03 10-00 11.00 12-00 13.00 14-00 15.00 16,00 17.00 18-00 1900
7.26 8-17 9-12 10-09 11.09 12-09 13-09 14-09 15-09 16-09 17.09 18.09 19 09
7.32 8-23 9-18 10-15 11.15 12-15 13-15 14-15 15-15 16-15 17.15 18.15 19.15
6.43
6.56 /-JJ O-li y.it lu-11 xi. 11 fïf.11 10-11 11-11 13.11 1Ö-11 17.41 18-1
Niet op Zon- en feestdagen f Alléén op Zon en feestdagen
7-43 8-32 9-32
7-55 8-44 9.44
20-24 21.24
20-30 21.30
20-36 21.36
20-45 21.45
20-00 21.00
20-09 21.09
20-15 21.15
22-24
22-30
22-36
22-45
22-00
22-09
22-15
23.01
f
23.26
23.32
23.38
23.47
f
23.03
23.12
23.18
10-32 11.32 12-32 13-32 14-32 15.32 16.32 17.32 18-32 19 32
10-44 11,44 12.44 13-44 14-44 15.44 16-44 17.44 18-44 19.44
20-32 21.32 22-32 23.32
20-44 21.44 22-44 23.44