c
D
Firma VMIRHUN
MHBIU
ii
DE STER"
NET MEISJE
Eerste Goudse Kunstsioppage
hecsteii aüe schade
aan uw U&ediny.
'tis prettig
bij DOBBELMAN
LOUIS DOBBELMANN N.V.
Manufacturen
Confectie
Bedden
Tapijten
Te kopen bij MASTOP
Matten
Lopers
Matrassen
Meubelen
nette Werkster
Me- en Drielingschomuen
Boekh. VELDWIJK
Lampekap
Boekh. VELDWIJK
TE KOOP
Essen, Wilgen,
Eisen, Palen en Slitten
trein aan de orde. Hoeveel rijtuigen
zijn er beschikbaar? Er behoort b.v.
een postwagen mee te rijden. De
stoptijd in X is te kort voor een
korte controle van het rollend ma
terieel en in Y moet in enkele minu
ten zeer veel publiek in- en uit
stappen. De trein moet nu met
rijtuigstellen rijden want daar zitten
meer portieren in dan in de ge
stroomlijnde wagens. Er zijn dui
zenden problemen maar ze worden
stuk voor stuk opgelost.
Het personeel oefent ook invloed
uit op de dienstregeling, want waar
een trein rijdt, gaan conducteurs
mee, stokers en machinisten. Zij
mogen geen overmatig lange werk
tijden hebben. Bepaalde diensten
moeten worden onderbroken en af
gelost. Locomotieven en wagons
mogen niet te lang leeg staan en
moeten dus voortdurend weer ver
plaatst worden om opnieuw dienst
te doen.
De bruggen en overwegen eisen
ook hun aandacht op. Men kan niet
al te lange tijd een verkeersweg af
sluiten voor veel passerende trei
nen en ook de scheepvaartbelangen
moeten in het oog worden gehouden.
Internationaal overleg is noodzake
lijk om aansluiting te krijgen met de
diensten van vreemde spoorwegen.
Heeft men nu na lang passen en
meten eindelijk een goede personen-
dienstregeling ontworpen dan moet
de goederendienst nog geregeld
worden. De spoorwegen beschik
ken niet over een speciaal verkeers-
net voor het goederenvervoer en dus
worden de goederentreinen keurig
in het schema voor personenverkeer
gelast. De meeste vrachttreinen rij
den vanzelfsprekend 's nachts want
dan is er de meeste ruimte op de
rails. Het is bijna onbegrijpelijk dat
men temidden van een wirwar van
treinenloop ook nog ruimte en tijd
vindt om op drukke dagen extra-
treinen ter beschikking te stellen.
In dit tijdperk van vernieuwing en
modernisering is ook het spoorweg
bedrijf tot reorganisatie overgegaan.
Bepaalde diensten, die door treinen
werden gereden, zijn nu door bussen
overgenomen. Stoomtreinen wor
den door gestroomlijnde electrische
verbindingen vervangen. Dat alles
brengt ons alleen vreugde, maar
voordat het zover is moeten heel
wat moeilijkheden worden over
wonnen. Een electrische trein rijdt
sneller dan een die door stoom
wordt voortbewogen. De gehele
dienstregeling moeten worden her
zien, het personeelsschema wijzigt
zich en talrijke veranderingen op de
stations worden noodzakelijk.
Ondanks duizend en een moeilijk
heden wordt de spoorwegdienst
regeling niet naar eigen inzicht van
de N.S. vastgesteld. Men stelt zich
in verbinding met vertegenwoordi
gers van industrie, handel en ge
meenten. Opmerkingen in de pers
worden gelezen en ter harte geno
men. Een spoorwegraad verenigt de
vertegenwoordigers van bedrijfs
leven, vakverenigingen, toeristen
bonden enz. rond de groene tafel en
over elke wens wordt dan gewikt
en gewogen. Bijna ten overvloede
zijn er nog spoorwegtellingen en
een klachtenbureau, dat geduldig
luistert naar allerlei grieven. Men
verzamelt gegevens, bundelt wensen
en schift klachten totdat men een
dienstregeling heeft ontworpen,
waarvan men kan zeggen dat zij
aan de wensen van de meerderheid
van het publiek beantwoordt.
De vacanties naderen. De zomer
dienstregeling zal in dat tijdperk
weer duizenden de helpende hand
reiken om hun plaats van bestem
ming te bereiken. Daarin ligt het
loon van veel nauwgezette doch
niet steeds gemakkelijke arbeid. Ook
in het samenstellen van een juiste
dienstregeling en het gebruik daar
van plukt de moderne mens de
vruchten van jarenlange administra
tieve ervaring, grote denkkracht en
wetenschappelijk onderzoek. De
spoorwegdienstregeling is een denk
en legpuzzle in prachtband.
A. G. H.
De 27e Mei hopen onze
geliefde Ouders, Groot-
en Overgrootouders,
Arie Tol
en
Helena Maria Biesheuvel
hun 60-jarige Echtvereni
ging te herdenken
Dat zij nog enige jaren
voor ons gespaard mogen
blijven is de wens van
hun dankbare Kinderen,
Behuwd-, Klein
en Achterkleinkinderen
Waddinxveen, 14 Mei'51
Onderweg 33
Gelegenheid tot felici
teren Zaterdag 26 Mei.
des namiddags
Gevraagd
ongeveer 17 jaar, voor Maandag
en Vrijdag hele dagen, verder
halve dagen
C. REHORST, Kerkweg 178
IJssellaan 84 Gouda
Telef. 4015 (K 1820)
Heden overleed plot
seling onze besteVader,
Behuwd- en Grootvader
de Heer
Jacob Schellingerhout
in de ouderdom van ruim
84 jaar.
Haarlem
J. Schellingerhout
Waddinxveen
P. Schellingerhout
H. J. Schellingerhout-
Crone
en kleinkindèren
Waddinxveen, 11 Mei '51
Zuidkade 90e
De begrafenis heeft Dins
dag 15 Mei plaats gehad.
Jong fabr. monteur heeft tijd
over voor
Avond- of
Nachtreparaties
ook electriciteit, draai-, las- of
thuiswerk
Br. no- 310, bur. van dit blad
Ik ben nu al een paar jaar bij Dobbelmann
en ik ga er nooit vandaan! Waarom zou ik?
'n Prettige werkkring, een goed loon, een
gezellige frisse omgeving't is er prima?
Er kunnen nog nette meisjes uit Waddinxveen
geplaats worden. Meld je aan bij de portier.
Dit kan elke werkdag, behalve Zaterdag, van
9 tot 4 uur. Je kunt dan eerst eens zien, waar
je komt te werken en hoe alles er toe gaat.
Neem je ouders maar gerust mee. Kom óók
werken bij Dobbelmann, je zult er geen spijt
van hebben.
WADDINXVEEN
Attractie s zijn aardig 1
Maar als U zeker weet dat U
voor 't beste goed de laagste
prijs betaald, dan bevoordeelt
U zich direct
en U spaart guldens
Hebt U al een Spaarboekje Dit bevoordeelt U nog 2 procent
Weet U dat wij Reiswiegen verhuren
Langs deze weg betuigen wij
U onze oprechte dank voor de
belangstelling en het medeleven
betoond na het overlijden van
ons innig geliefd Zoontje,
Broertje en Kleinzoontje,
JAAP
Uit aller naam,
A- VAN DER SPEK
Waddinxveen, Mei 1951
Gevraagd
voor 1 dag in de week
Oranjelaan 19
TE KOOP
nieuwe eiken
Fa E, P. BARENDSZ,
Scheeps- en Kistenmakerij,
Reijerskoop 101, Boskoop,
Telefoon 502
Dagelijkse
Autobesteldienst
Waddinxveen-
Boskoop-
Rotterdam
Afhalen, vervoeren en bezorgen
Waddinxveen, Rotterdam,
Telef-357 Telef. 21491
(Zomerdienstregeling)
Bescherm Uw
door
35 cent per vel
Verschenen
Jaarboekje
der Gereform. Kerken
Prijs I 2.50
een partij
tegen eik aannemelijk bod
Te bevr. bij T, VAN NOORT,
Noordeinde 47
REPARATIES
KUNSTGEBITTEN
Sneller, beteren,., goedkoper!
J C. POL, Kerkweg 181, W'veen
Predikbeurten op Zondag 20 Mei 1951
Ned. Hervormde Kerk
Voorm. 8.45 en 10.30 uur Ds. D. B- van Lokhorst.
Nam- 6.30 uur Ds. J. J. Moll.
Gereformeerde Kerk
Voorm. 10 en nam. 6.30 uur, Ds. J. Snoey
Vereniging »Wet en Evangelie«
Voorm. 9.30 uur Dhr- P. C. Drijver G.O, te Den Haag.
Christelijk Afgesch. Gemeente
Voorm. 9-30 en nam. 5 uur Leesdienst-
Dinsdag 22 Mei, nam. 7 uur, Ds. G. v. Breevaart v. H.L Ambacht.
Oud Geref. Gemeente
Maandag 21 Mei, nam. 7 uur, Ds. W. Blonk van Geldermalsen.
Remonstrantsch Gereformeerde Gemeente
Nam. 7 uur Ds. J. Laforêt.
Burgerlijke stand
Aangiften van 10 t. m, 16 Mei 1951
GeborenCatharina Maria, d. v. P. A. Steenland en C. M.
Rijnbeek. Hendrik, z. v. D. Monster en H. J. van der Loo.
Marga Plonia, d. v. M. L. Lindhout en W. M. Vlieg.
OndertrouwdA. P. van den Berg en A. Blom.
GehuwdJ. van Leeuwen en A. M. van den Berg. P.
Broer en G- Wuis.
OverledenJacob Schellingerhout, 84 j. Marinus Vos
kuilen, 62 j. Jacob Laros, 63 j.
IW De Zondagsdienst 20 Mei 1951, wordt waar
genomen door Dr, P. van der Linde.