c D Firma VMIRHUN MHBIU ii DE STER" NET MEISJE Eerste Goudse Kunstsioppage hecsteii aüe schade aan uw U&ediny. 'tis prettig bij DOBBELMAN LOUIS DOBBELMANN N.V. Manufacturen Confectie Bedden Tapijten Te kopen bij MASTOP Matten Lopers Matrassen Meubelen nette Werkster Me- en Drielingschomuen Boekh. VELDWIJK Lampekap Boekh. VELDWIJK TE KOOP Essen, Wilgen, Eisen, Palen en Slitten trein aan de orde. Hoeveel rijtuigen zijn er beschikbaar? Er behoort b.v. een postwagen mee te rijden. De stoptijd in X is te kort voor een korte controle van het rollend ma terieel en in Y moet in enkele minu ten zeer veel publiek in- en uit stappen. De trein moet nu met rijtuigstellen rijden want daar zitten meer portieren in dan in de ge stroomlijnde wagens. Er zijn dui zenden problemen maar ze worden stuk voor stuk opgelost. Het personeel oefent ook invloed uit op de dienstregeling, want waar een trein rijdt, gaan conducteurs mee, stokers en machinisten. Zij mogen geen overmatig lange werk tijden hebben. Bepaalde diensten moeten worden onderbroken en af gelost. Locomotieven en wagons mogen niet te lang leeg staan en moeten dus voortdurend weer ver plaatst worden om opnieuw dienst te doen. De bruggen en overwegen eisen ook hun aandacht op. Men kan niet al te lange tijd een verkeersweg af sluiten voor veel passerende trei nen en ook de scheepvaartbelangen moeten in het oog worden gehouden. Internationaal overleg is noodzake lijk om aansluiting te krijgen met de diensten van vreemde spoorwegen. Heeft men nu na lang passen en meten eindelijk een goede personen- dienstregeling ontworpen dan moet de goederendienst nog geregeld worden. De spoorwegen beschik ken niet over een speciaal verkeers- net voor het goederenvervoer en dus worden de goederentreinen keurig in het schema voor personenverkeer gelast. De meeste vrachttreinen rij den vanzelfsprekend 's nachts want dan is er de meeste ruimte op de rails. Het is bijna onbegrijpelijk dat men temidden van een wirwar van treinenloop ook nog ruimte en tijd vindt om op drukke dagen extra- treinen ter beschikking te stellen. In dit tijdperk van vernieuwing en modernisering is ook het spoorweg bedrijf tot reorganisatie overgegaan. Bepaalde diensten, die door treinen werden gereden, zijn nu door bussen overgenomen. Stoomtreinen wor den door gestroomlijnde electrische verbindingen vervangen. Dat alles brengt ons alleen vreugde, maar voordat het zover is moeten heel wat moeilijkheden worden over wonnen. Een electrische trein rijdt sneller dan een die door stoom wordt voortbewogen. De gehele dienstregeling moeten worden her zien, het personeelsschema wijzigt zich en talrijke veranderingen op de stations worden noodzakelijk. Ondanks duizend en een moeilijk heden wordt de spoorwegdienst regeling niet naar eigen inzicht van de N.S. vastgesteld. Men stelt zich in verbinding met vertegenwoordi gers van industrie, handel en ge meenten. Opmerkingen in de pers worden gelezen en ter harte geno men. Een spoorwegraad verenigt de vertegenwoordigers van bedrijfs leven, vakverenigingen, toeristen bonden enz. rond de groene tafel en over elke wens wordt dan gewikt en gewogen. Bijna ten overvloede zijn er nog spoorwegtellingen en een klachtenbureau, dat geduldig luistert naar allerlei grieven. Men verzamelt gegevens, bundelt wensen en schift klachten totdat men een dienstregeling heeft ontworpen, waarvan men kan zeggen dat zij aan de wensen van de meerderheid van het publiek beantwoordt. De vacanties naderen. De zomer dienstregeling zal in dat tijdperk weer duizenden de helpende hand reiken om hun plaats van bestem ming te bereiken. Daarin ligt het loon van veel nauwgezette doch niet steeds gemakkelijke arbeid. Ook in het samenstellen van een juiste dienstregeling en het gebruik daar van plukt de moderne mens de vruchten van jarenlange administra tieve ervaring, grote denkkracht en wetenschappelijk onderzoek. De spoorwegdienstregeling is een denk en legpuzzle in prachtband. A. G. H. De 27e Mei hopen onze geliefde Ouders, Groot- en Overgrootouders, Arie Tol en Helena Maria Biesheuvel hun 60-jarige Echtvereni ging te herdenken Dat zij nog enige jaren voor ons gespaard mogen blijven is de wens van hun dankbare Kinderen, Behuwd-, Klein en Achterkleinkinderen Waddinxveen, 14 Mei'51 Onderweg 33 Gelegenheid tot felici teren Zaterdag 26 Mei. des namiddags Gevraagd ongeveer 17 jaar, voor Maandag en Vrijdag hele dagen, verder halve dagen C. REHORST, Kerkweg 178 IJssellaan 84 Gouda Telef. 4015 (K 1820) Heden overleed plot seling onze besteVader, Behuwd- en Grootvader de Heer Jacob Schellingerhout in de ouderdom van ruim 84 jaar. Haarlem J. Schellingerhout Waddinxveen P. Schellingerhout H. J. Schellingerhout- Crone en kleinkindèren Waddinxveen, 11 Mei '51 Zuidkade 90e De begrafenis heeft Dins dag 15 Mei plaats gehad. Jong fabr. monteur heeft tijd over voor Avond- of Nachtreparaties ook electriciteit, draai-, las- of thuiswerk Br. no- 310, bur. van dit blad Ik ben nu al een paar jaar bij Dobbelmann en ik ga er nooit vandaan! Waarom zou ik? 'n Prettige werkkring, een goed loon, een gezellige frisse omgeving't is er prima? Er kunnen nog nette meisjes uit Waddinxveen geplaats worden. Meld je aan bij de portier. Dit kan elke werkdag, behalve Zaterdag, van 9 tot 4 uur. Je kunt dan eerst eens zien, waar je komt te werken en hoe alles er toe gaat. Neem je ouders maar gerust mee. Kom óók werken bij Dobbelmann, je zult er geen spijt van hebben. WADDINXVEEN Attractie s zijn aardig 1 Maar als U zeker weet dat U voor 't beste goed de laagste prijs betaald, dan bevoordeelt U zich direct en U spaart guldens Hebt U al een Spaarboekje Dit bevoordeelt U nog 2 procent Weet U dat wij Reiswiegen verhuren Langs deze weg betuigen wij U onze oprechte dank voor de belangstelling en het medeleven betoond na het overlijden van ons innig geliefd Zoontje, Broertje en Kleinzoontje, JAAP Uit aller naam, A- VAN DER SPEK Waddinxveen, Mei 1951 Gevraagd voor 1 dag in de week Oranjelaan 19 TE KOOP nieuwe eiken Fa E, P. BARENDSZ, Scheeps- en Kistenmakerij, Reijerskoop 101, Boskoop, Telefoon 502 Dagelijkse Autobesteldienst Waddinxveen- Boskoop- Rotterdam Afhalen, vervoeren en bezorgen Waddinxveen, Rotterdam, Telef-357 Telef. 21491 (Zomerdienstregeling) Bescherm Uw door 35 cent per vel Verschenen Jaarboekje der Gereform. Kerken Prijs I 2.50 een partij tegen eik aannemelijk bod Te bevr. bij T, VAN NOORT, Noordeinde 47 REPARATIES KUNSTGEBITTEN Sneller, beteren,., goedkoper! J C. POL, Kerkweg 181, W'veen Predikbeurten op Zondag 20 Mei 1951 Ned. Hervormde Kerk Voorm. 8.45 en 10.30 uur Ds. D. B- van Lokhorst. Nam- 6.30 uur Ds. J. J. Moll. Gereformeerde Kerk Voorm. 10 en nam. 6.30 uur, Ds. J. Snoey Vereniging »Wet en Evangelie« Voorm. 9.30 uur Dhr- P. C. Drijver G.O, te Den Haag. Christelijk Afgesch. Gemeente Voorm. 9-30 en nam. 5 uur Leesdienst- Dinsdag 22 Mei, nam. 7 uur, Ds. G. v. Breevaart v. H.L Ambacht. Oud Geref. Gemeente Maandag 21 Mei, nam. 7 uur, Ds. W. Blonk van Geldermalsen. Remonstrantsch Gereformeerde Gemeente Nam. 7 uur Ds. J. Laforêt. Burgerlijke stand Aangiften van 10 t. m, 16 Mei 1951 GeborenCatharina Maria, d. v. P. A. Steenland en C. M. Rijnbeek. Hendrik, z. v. D. Monster en H. J. van der Loo. Marga Plonia, d. v. M. L. Lindhout en W. M. Vlieg. OndertrouwdA. P. van den Berg en A. Blom. GehuwdJ. van Leeuwen en A. M. van den Berg. P. Broer en G- Wuis. OverledenJacob Schellingerhout, 84 j. Marinus Vos kuilen, 62 j. Jacob Laros, 63 j. IW De Zondagsdienst 20 Mei 1951, wordt waar genomen door Dr, P. van der Linde.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1951 | | pagina 4