Uit het Parlement De Bromfiets InFinsterwolde wordt de gemeen teraad naar huis gestuurd. Dat is geen alledaagse zaak. Een raad, die toch aan het hoofd van de Gemeente staat en die door de burgers wordt gekozen, moet het wel heel bont maken wil dat gebeuren. Met dergelijke maatregelen staat de democratie op het spel. Men moet eerst dictatuur hebben meegemaakt om de waarde van de democratie te beseffen. Maar in Finsterwolde werd juist de dictatuur uitgeoefend. De communisten hadden daar n.l. de overhand. Dit feit op zichzelf zou nimmer de aanleiding mogen zijn om deze raad uit zijn functie te ontzetten. Dat mag volgens de grond wet alleen maar als de huishouding der gemeente grovelijk wordt ver waarloosd. O zeker, de begroting klopte voortreffelijk. Zij behartigden niet het belang van alle inwoners van de gemeente, maar alleen die van hun partijgenoten. Was men geen communist, dan kreeg men niets gedaan. Zon raad naar huis sturen, kan natuurlijk niet zo maar. Daarvoor is een wet nodig. Die werd dezer dagen door de Tweede Kamer be handeld. Het was de bedoeling van dit ontwerp om het bestuur over de gemeente op te dragen aan de hui dige burgemeester, de heer Tuin, die dan voortaan regeringscommissaris zal heten. Over het debat kunnen we heel kort zijn. Zonder aarzeling stelden de partijen zich achter Min. Van Maarseveen. De communisten bestreden het ontwep zeer fel. Verder bleek dat de socialistische afgevaar digde Scheps nog welbespraakter was dan verschilllende communistische afgevaardigden. Een meesterstukje, zoals men slechts zelden in de Kamer hoort. Het zijn overigens drukke dagen voor de Tweede Kamer. Vroeger bestond de goede gewoonte om na het Kerstreces geen avondvergade ringen te houden. Daarvan is thans geen sprake. Moeizaam sleepte de Kamer zich zodoende door de wet ter regeling van het vervoer van goe deren per vrachtauto. Dit was een heel oud beestje. Reeds op 31 October 1947 was deze ingediend. Een ont werp, waarin geregeld werd, dat het vrachtauto ver voer aan een vergunning zal worden onderworpen, die zal worden verleend door een commissie, Zo'n vergunning is echter slechts 10 jaren geldig en men krijgt die alleen maar als men voldoet aan verschil lende eisen, zoals vakbekwaamheid en credietwaardigheid. De Spoorwe gen zullen niet mogen rijden op ver bindingen waar particulier vervoer is. Zo definitief is het nog nooit van de kant der Regering gesteld. De Kamer kon hiermede wel genoegen nemen. Eindelijk zal het dus uit zijn met deze in wezen oneerlijke con currentie. De termijn van de ver gunning heeft heel wat voeten in de aarde gehad. Ieder Kamerlid was het erover eens, dat dit vervoer eindelijk eens geordend moet worden. Volgens de Minister kan dat het beste ge beuren als men ook o.a. de gelegen heid krijgt om na verloop van tijd de vergunning in te trekken. Er werd een redelijke tussenoplossing ge vonden. Een vergunning zal niet verlengd kunnen worden als het alge meen vervoersbelang dit eist of als de vervoerder zijn vervoersplicht niet nakomt. Het derde grote debat betrof de behandeling van de begrotingen van Oorlog en Marine. Deze debat ten staan van oudsher in het middel punt van de belangstelling. De mili taire specialisten in de Kamer zijn meestal niet de slechtste Kamerleden. En het is een materie, die het volk zeer interesseert. De nieuwe minister is een groot organisator, een man, die weet wat hij wil. Daarom kon het gebeuren, dat de Kamer nu einde lijk eens kon praten over een defensie plan, dat zich uitstrekt over vier jaren. Zo verheugd was de Kamer, dat het debat bijna geen einde nam. Enige dagen waren nodig. Critiek was er toch, maar deze lag op een heel ander plan dan vorige jaren. Nu ging het om verwachtingen, die niet geheel werden vervuld. En in het verleden mopperde men, dat er niets gebeurde. Door ons toetreden tot het Noord- Atlantisch Pact zijn we geen baas meer in eigen huis. Voor de vrij heid zal men dit echter moeten over hebben. Maar een ieder zal begrijpen, dat dit ook gevolgen met zich mede brengt, daarover is tijdens de behan deling van deze begroting druk ge sproken. Er is alle reden toe om daarop volgende week nog even terug te komen. HET TWEESLACHTIGE VERVOERMIDDEL. Fiets of Motorfiets7 Met de komst van het zomer seizoen dient zich opnieuw het probleem aan, waarmede het ver keer op de weg de vorige vacantie- tijd ook te kampen heeft gehad: de bromfiets. En dit jaar zal het nog in meerdere mate zich manifesteren, als men bedenkt, dat in de zomer van 1949 ca. 4000 bromfietsen over de wegen gingen, vorige zomer dit aantal reeds vertiendubbeld was en de jongste schatting wijst op het cijfer van 130.000 ploffietsen. Want nog steeds is de bromfiets, het rijwiel met de hulpmotor van maximum 49 cc inhoud, een twee slachtig vervoermiddel: zij is fiets en motorfiets! Dit klinkt misschien vreemd, maar het wordt duidelijk, als men zich realiseert, dat de wet in Nederland slechts vier categorieën vervoer middelen langs de weg kent, name lijk: aangespannen (paard en wa gen), handwagen, rijwiel en motor rijtuig. Gaan we nu uit van het artikel van de op 1 Januari 1951 van kracht ge worden verkeerswet, dat zegt, dat het rijwiel met de hulpmotor zich niet op hoofdverkeerswegen mag bevinden, als er rijwielpaden nevens zijn, dan wijst dit artikel er op, dat de bromfiets een rijwiel is. Maar voor de bromfiets moet 10,per jaar wegenbelasting betaald wor den en wie als bromfietsrijder een ongeluk veroorzaakt, is wettelijk aansprakelijk, zoals iedere motor rijder dit is. Dus aan de hand van deze bepaling wordt de bromfiets weer gelijk gesteld met een motor rijtuig! Deze chaotische toestand wordt nog verergerd, doordat er wat al te ijverige politiemannen waren, die bromfietsrijders bekeurden, als ze... op een rijwielpad reden, terwijl weer andere wetsdienaars de brom fietsrijders een proces-verbaal be zorgden, als zij zich op de hoofd weg bevonden! De ene officier se poneerde de zaak, de andere eiste een geldboete, maar dan sprak de rechter de delinquent vrij, zodat er nog nooit een veroordeling plaats vond Wie veel langs de weg komt, ziet, dat de bromfietsrijder zelf de chao tische toestand nog verhoogd: de één rijdt met een snelle Fap of Vic toria met een vaart van 35 km. over een smal rijwielpad, terwijl de ander met een langzame Solex rustig over de autoweg gaat. En moeten we de autobestuurders geloven voor namelijk de vrachtauto-chauffeurs dan zijn de bromfietsers de schrik van de autoweg. Nu moet men dit niet al te dramatisch opnemen, want iedere vrachtauto-chauffeur heeft ook een hekel aan een gewoon mo torrijwiel op de weg. En de brom fietser heet de boosdoener, want volgens officiële cijfers stijgt het aantal verkeersongevallen, waarbij bromfietsers betrokken zijn. Ook dit is op zichzelf niet iets om zich over te verontrusten, want 130.00Q brom fietsen op de weg zullen allicht wel eens een ongeluk veroorzaken. Vast staat intussen, dat er nog altijd meer verkeersongevallen gebeuren, ver oorzaakt door onvoorzichtig rijden van luxe wagens (geen voorrang, snijden, rijden met één defecte lamp, enz.) dan idem door brom fietsers. Toch is de bestaande toestand niet bevredigend en het staat daarom wel vast, dat we binnen zeer korte tijd een beschikking krijgen van de Minister, waarin de feitelijke positie van het rijwiel met de hulpmotor wettelijk wordt geregeld. Daartoe zal allereerst nodig zijn, dat de di verse merken, die er in de handel zijn, worden gekeurd. Momenteel zijn dit er in ons land ongeveer 25. Het rijden op deze (goed)gekeurde bromfietsen zal dan toegestaan zijn zonder rij- en nummerbewijs, maar... op de rijwielpaden met een maximum snelheid van 20 km en op die we gen, waarlangs geen afzonderlijk rijwielpad is, met hogere snelheid. Of dit afdoende zal zijn, staat nog te bezien. Immers, de nieuwe wegen verkeerswet zegt, dat er geen maxi mumsnelheden meer bestaan, doch bepaalt, dat de veiligheid van het verkeer niet in gevaar mag worden gebracht, b.v. door te snel rijden. En op een rijwielpad, waar zeer druk rijwielverkeer is (Zondag morgen in Augustus langs de weg Amsterdam-Haarlem b.v.) kan een snelheid van 20 km. nog de veilig heid van het verkeer in gevaar brengen. Wie de smalle en derhalve gevaarlijke wegen in het Westland kent -om een ander voorbeeld te noemen weet, dat ook hier de bromfiets een allesbehalve welkom vervoermiddel is. Wordt derhalve de bromfiets definitief naar het rij wielpad verwezen, dan kan men er van opaan, dat het aantal ongeluk ken in de komende zomermaanden op de fietspaden enorm zal stijgen. De bromfiets moge dan een gevaar zijn op de autoweg, zij is het zeer zeker in het drukke seizoen op het rijwielpad! In dit verband wijst b.v. een instan tie als de A.N.W.B. er op, dat de bromfiets een hulpmotor is, om zich wat gemakkelijker voort te bewe gen, dus niet om er zonder onder breking de maximum snelheid uit te halen. Waarschijnlijk is de wetgever ook van deze gedachte uitgegaan, door de maximum snelheid van 20 km. te bepalen op de rijwielpaden. Maar hoe zal men constateren, dat meer dan 20 km. per uur wordt ge reden? In de practijk is het schier ondoenlijk om dit te „constateren". Er zijn namelijk al een paar proef processen geweest, doch op vrij spraak uitgelopen, aangezien de ver balisant in geen enkel geval kon aantonen, dat hij de overschrijding van deze maximum snelheid had „geconstateerd". Zoiets moet altijd nog bewezen kunnen worden! Wanneer we nu ten slotte vaststel len, dat het in de drukke zomer maanden voor de bromfietser on mogelijk is, om zich op het rijwiel pad te bevinden met in werking zijnde motor, dan bevinden we ons in goed gezelschap, aangezien de meeste politie-intstanties deze me ning eveneens zijn toegedaan. Rijden op het fietspad met afgezette motor is onzin, want dan kan men even zo goed een fiets nemen. En de brom fietser heeft dit vehikel niet gekocht om op alle rijwielpaden te trappen! Derhalve is nog altijd de beste op lossing: de bromfiets op de hoofd wegen, niet op de rijwielpaden. Daarmede is weliswaar noch de A.N.W.B. noch de K.N.A.C. het eens, maar 130.000 bromfietsers hebben in korte tijd ook zekere rechten verkregen en een van deze rechten is ongetwijfeld: dat ze zich ongehinderd kunnen voortbewegen over de weg, waarvoor ze belasting betalen; dat is niet het rijwielpad, maar de hoofdweg. Het vierde prinsenkind Ook dit jaar werd op de school gaande jeugd van Nederland ter ge legenheid van de verjaardag van H.K.H. Prinses Marijke een beroep gedaan ten behoeve van duizenden oorlogsweesjes en oorlogsinvalide kinderen. De opzet was, dat ieder school gaand kind uit eigen spaarpot of zelf verdiend geld één stuivertje offert voor kinderen, die zo zwaar door de oorlog werden getroffen. Deze actie werd een groot succes. De op brengst was zelfs belangrijk hoger dan in 1950. Vast staat dat reeds meer dan een half millioen kinderen een stuivertje afdroegen aan de hoofden der verschillende Onder- wijs-instellingen, die voor doorzen ding aan „Het Vierde Prinsenkind" zorg droegen. De schoolgaande jeugd van Ne derland heeft met deze actie bereikt, dat voor haar rekening in de komende zomer bijna 1000 oorlogsslachtoffer tjes een onbezorgde en vreugdevolle vacantie kunnen beleven in een prach tige omgeving te midden van bos en heide. De offerbereidheid die de school actie ten bate van „Het Vierde Prinsenkind" kenmerkten, hebben niet nagelaten de harten van duizenden oorlogsweduwen met grote dankbaar heid te vervullen. Immers het offer van een kind is een gave van goud. Een culturele gebeurtenis De maand Juli zal zich met be trekking tot de bijzondere gebeur tenissen, welke nu eenmaal elke plaats (en zeer zeker wel Waddinxveen) beleeft, in hoge mate weten te onder scheiden van vele andere. Het uiterst populaire mannenkoor „Onvermoeid Vooruit" zal zijn dertig-jarig bestaan in grote luister gaan vieren. Verheugend zal het voor de lezer zijn te mogen vernemen dat deze luister krachtig zal gesteund worden door een te houden nationaal zang en muziek-concöurs, waaraan zal worden deelgenomen door 15 a 20 verenigingen uit verschillende delen van het land. 12, 13 en 14 Juli beloven voor Waddinxveen hoogtij dagen te wor den. Immers het zegt ons toch wel iets wanneer wij het volgende mo gen vernemen. 12 Juli komt Boskoops Harm. „Excelsior" ter officiële opening ons op een grootse mars vergasten. Wie kent Excelsior niet? Dit zal niemand willen missen. 13 Juli blijft voorlopig een geheim maar zal juist hierdoor aan aantrek kelijkheid zeer veel winst opleveren. 14 Juli vindt het concours plaats. De jury wordt gevormd door de heren M. Egberts, G. v.d. Beek, P. Brouwer Czn. en Jos van Beek. Klinkende namen met een even klin kend verleden. Naast de gebruikelijke prijzen, welke voor de meest goede presta tie zijn beschikbaar gesteld, zal Wad dinxveen tevens kunnen genieten van een marswedstrijd, waar aan zes muziekverenigingen zullen deelnemen. Nadat de diverse deelnemers elkaar in een eerlijke kamp zullen hebben betwist, volgt het hoogtepunt van de festiviteiten. Vrijwel zeker zal de Kon. Harmonie „Pieter Aafje" uit Culemborg, onder leiding van Jac. van Dillen, een sluitings concert ge ven. Als bijzonderheid zij hierbij op gemerkt dat genoemd corps uitge nodigd is haar medewerking te ver lenen bij de interland voetbalwedstrijd NederlandNoorwegen. Ter ere hiervan is door de Koning van Noorwegen aan genoemde vereniging een tweetal bekende Noorse marsen aangeboden. „Pieter Aafjes" komt volledig, ditis te weten met zestig medewerkenden. Naast dit geschreven voorwoord menen wij ons niet te bezondigen aan voorbarig optimisme door onze verwachting uit te spreken dat ge heel Waddinxveen blijk zal geven van z'n gewaardeerde belangstelling. Tot slot spreken wij de wens uit dit zelfs in de grijze oudheid over dit muziekkale menu nog gesproken zal worden en dit dan iedere inwo ner kan zeggen: Natuurlijk, daar ben ik ook geweest! Tr.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1951 | | pagina 2