k\ Kris-Kras BLab officiële opening werd het woord gevoerd door de voorzitter van het sportweekcomité de heer Ververs. I Hij riep in de eerste plaats de vele genodigden een hartelijk welkom toe. Spr. memoreerde dat de sportweek tot stand komt niet alleen door de werkzaamheid van het comitë, maar zeker niet in de laatste plaats door de medewerking van alle sportver enigingen. Burgemeester Warnaar sloot zich bij de voorzitter aan. Hij bracht hulde aan het kranige comité, dat s middags niet met de handen in t haar zat, maar direct iets anders organiseerde. De burgemeester be sloot: Het gemeentebestuur heeft grote belangstelling voor de Sport week en wenst het organiserende comité veel succes en onder deze omstandigheden vooral mooi weer. Het door de muziekver. „Voorwaarts" gespeelde Wilhelmus, dat door on geveer 500 mensen staande werd aangehoord, besloot het officiële ge deelte. Daarna konden de toeschouwers genieten van een drietal waterpolo- wedstrijden, waarvan vooral de com petitiewedstrijd De Gouwe I De Pinguins I (Woerden) de harten snel ler deed kloppen. Onze plaatsgenoten zegevierden met 4-2. Maandagavond stond in 't teken van de voetballerij. Uitslagen school- voetbal: Herv. school (Onderweg)- Chr. school (Oranjel.) 3-0 en O.L. S.A.-Muloschool 1-0. De demifinale van het plaatselijk voetbal werd een overwinning voor Waddinxveen Zat. I, dat W.S.E. I met 3-0 uitschakelde. In de stromende regen keek Dinsdagavond het pu bliek naar de zeer spannende polo wedstrijden Gouwe I verloor ditmaal met 4-2 van een G.Z.C. combinatie Gouwe I was niet vqlledig. Het tweede zevental deed het beter en won met 4-0 van A.Z.C. II (Alfen a.d. Rijn). De wedstrijd tussen de twee eerste klassers G.Z.C. en R. D.Z, werd een 4-0 overwinning van eerstgenoemde club. Van de zomersport naar de win tersport. Woensdag: finale school- voetbal, winnaarsronde: R.K. school O.L.S.S. 5-1. Verliezersronde: O. L.S.A.-Herv. school (Onderw.) 0-4. De R.K. school werd dus evenals vorig jaar winnaar. Proficiat! Finale plaatselijke voetbal: Wad- dinxveen II-Waddinxveen Zat. I 0-1; de Zaterdagmiddagploeg van de Waddinxveense voetbalclub ging dus met de eer strijken. Woensdagavond was een druk bezette avond, want behalve voetballen was er ook korf ballen en tafeltenissen. Onze plaatselijke korfbalclub Uni- tas verloor met 3-1 van Ades uit Alphen a.d. Rijn. In de cantine van de fa Dobbelmann waren we getuige van een tienkamp door de 10 best geplaatste tafeltenners uit het district Gouda. Winnaar werd de heer H. J. Okkerse van „Vriendenschaar" uit Gouda met 8 punten uit 9 wedstrijden. Z'n clubgenoot H. Pol eindigde als tweede. In de pauze gaven de gebr. Heemskerk, beide hoofdklassespelers een demonstratiepartij weg, die de gehele zaal oprechte waardering af dwong. Na enkele dagen regen was het Donderdagavond eindelijk weer eens droog. De Ronde van Waddinxveen werd een groot succes. Het publiek was talrijk, terwijl ook het deelne mersaantal niets te wensen overliet. Er werd zeer hard gereden, zowel door de Nieuwelingen als door de Amateurs. De „witte jassen" race vormde ien mooie overture. Uitslag: 1. M. Broer, 2. J. van Elzen, 3. A. Kerbergen, 4. N. Luiten, 5. J. Pijpers, 6. Hertog. De junioren, 't grootste gedeelte beneden de 16 jaar. reden een wedstrijd van 10 km. Winnaar werd J. v.d. Bent (R'dam). Verdere uitslag: 2. P. van Leeuwen, 3. de Graaf, 4. Both. De wedstrijd voor nieuwelingen bracht een overwinning van J. Oelen, evenals de winnaar van de Junioren lid van de Rotter damse Leeuw. Na hem kwamen ach tereenvolgens binnen M. Vink, W de Outer en P. Voerman. De ama- eurs reden met de vastgestelde 50 km, maar de invallende duisternis noodzaakte tot een race over 35 km. I. Nihof van „Hollandia" (Den Haag) toonde zich hier de sterkste. Als tweede eindigde: C. Bijl, 3. W. Verhoeven, 4. J. Ververs. Onze plaatsgenoot P. Versluis, die zeer gehinderd werd door een bles sure, kwam als zesde door de finisch. Na afloop van de wedstrijden vond de prijsuitreiking plaats in Café v. d. Water. Hulde aan het comité voor de fraaie prijzen. M.V. Onze Prins in het publiek en binnenskamers. Prins Bernhard veertig jaar. Voor dit feit verscheen bij de Uitgevers- Mij Zomer 6 Keuning teWagenin- gen een door prof. Waterink ge schreven boek onder de titel hier boven vermeld. Veel intressants is in dit boek te lezen over zijn geboorteland, zijn ouders, jeugd, studietijd, zijn werk, activiteit en energie, zijn verloving en huwelijk, kortom over al die veer tig jaren. Sinds die tijd in welke Prins Bern hard een onzer geworden is, hebben we al heel wat over hem gehoord en gelezen, maar dit boek geeft ons een bredere kennis omtrent de per soonlijkheid van de Prins. Wij le ren hem kennen als iemand, die is uitgegroeid tot een man van for maat, van iemand wiens leven niet altijd over rozen ging en die heus geen „sprookjesprins" is. De positie van een prins, met een regerend vorstin gehuwd, is een zeer moei lijke, vaak leeft zo iemand in een schaduw, de historie heeft er bewij zen van. Onze Prins maakt hierop een gelukkige uitzondering. Hij kon voorkomen een sieraad te worden van de kroon, zijn zelfstandigheid heeft hem er voor bewaard en heeft hem in de richttng gestuwd om een vootreffelijk Nederlander te worden. Hiervan zijn de oorlogsjaren het beste bewijs, toen hij al strijdende ons land verlaten moest en onze zaak op de meest onbaatzuchtige wijze gediend heeft. Hoe werd hij onlangs nog, na zijn reis naar Zuid- Amerika niet de „eerste ambassa deur" van Nederland genoemd. Ook de Prins binnenshuis wordt door de schrijver belicht en waaruit të zien valt de waarheid van de woorden van Koningin Wilhelmina bij de bekendmaking van de verlo ving „Ik juich de keus van Mijn Dochter van harte toe, gezien de goede eigenschappen, die mijn aan staande schoonzoon bezit". Over dit en veel meer schreef Prof. Waterink dit met prachtige foto's verluchte boek. Men neme er kennis van. gaat spreken? „Goeden morgen, mijnheerJa, zijn naam weet U niet. En op een keer moet U voor een brug of spoorwegovergang wachten en volgt een praatje en U zegt zo lahgs uw neus weg „kom eens aan En als U helemaal niet meer denkt aan die geuite beleefd heidsvorm, dan staat hij opeens voor U en zegt: „Mag ik misschien vanavond evën komen?" En U zegt geen neen. Zo ging dat mij ook, al was de aan leiding tot onze eerste ontmoeting enigszins anders. Enige jaren voor de oorlog maakte ik deel uit van een examen-commissie. En als exa minator ben je zeer nieuwsgierig, zowel naar de persoon die je voor je krijgt, als naar de kennis, die deze „slachtoffers" bezitten. Ik wil hiermede niet zeggen dat de per soonlijkheid een rol speelt bij het bepalen van de cijfers. Op een gegeven moment kwam hij. Resoluut en met opgeheven hoofd. Zelfverzekerd. Met een uitdrukking op zijn gezicht van: „Wat doet U Officieële Mededelingen Vrijstelling wegens Broederdienst. De burgemeester van Waddinx veen brengt ter algemene kennis, dat de ngeschrevenen voor de dienst plicht voor de lichting 1952 in aan merking komen voor vrijstelling we gens broederdienst. De vrijstelling wordt verleend aan de ingeschrevene, die tenminste drie broeders heeft of gehad heeft, die dienen of hebben gediend bij de landmacht, bij de zeemacht, of bij de overzeese krijgsmacht. Nadere inlichtingen worden ter gemeente-secretarie verstrekt. De aanvragen moeten worden ingediend ter gemeente-secretarie vóór de 15e Augustus 1951. Waddinxveen, 25 Juni 1951. De burgemeester voornoemd, A. Warnaar Jz., mij!" Je moet met dit soort altijd voorzichtig zijn. Immers, het kan ook brutaliteit zijn en dan denken ze er gemakkelijk af te komen. Maar ik heb de 21-jarige jongeman flink aan de tand gevoeld, toen ik be merkte, dat hij „kennis van zaken" had. Ik kreeg er schik in en eerlijk gezegd ben ik met het vragenstellen buiten mijn boekje gegaan. Want er zijn bepaalde normen voor de examinatoren. Na afloop, toen de eindcijfers be kend werden gemaakt, heb ik hem teruggeroepen en gevraagd wat hij van plan was. Het antwoord luidde: „Gewoon werken, mijnheer en ver der niet. Ik heb hem aangekeken en toen stilletjes gevraagd of hij geen idee had verder te leren. „Ja, mijnheer, graag." Afijn, om kort te zijn, hij leerde verder en verrichtte op de dag zijn normale arbeidstaak. Daarna verloor ik hem uit het oog, en zag hem niet eerder terug dan jl. Zaterdagavond. „Mijnheer," zei hij, „hier ben ik en kom aan uw uitno diging van voor de oorlog gehoor geven." Natuurlijk kwam ons ge sprek op die examendag van voor de oorlog. „Mijnheer, ik ben U zo dankbaar, dat U mij toen zo n zware dag bezorgde en nog dankbaarder dat U mij na afloop dat zetje gaf om verder te leren. Uit mijzelf was ik er niet aan begonnen want ik was blij, dat die examendag om was. Ik heb er tegenop gezien als tegen een berg „Ho, ho, ho," onderbrak ik hem, „vertel mij eerst eens, waar je tegen woordig woont, wat je doet en waar je werkt, want ik ben toch nieuws gierig naar het resultaat van je verdere studie." En zonder enige trots of zelfverheffing vertelde hij mij, dat hij bedrijfsleider was ge worden in een groot bedrijf. We hebben nog heel lang zitten keuvelen en het is eigenaardig, maar tijdens ons gesprek dacht ik, dat de dank die hij mij bracht, eigen lijk aan de verkeerde was gericht. Hij moet zich zelf dankbaar zijn dat hij van doorzetten wist. Het was zijn inspanning, die hem zo ver op de maatschappelijke ladder deed stijgen. Maar de ontmoeting deed mij goed. Tot de volgende week. KRIS-KRAS. EEN ONTMOETING. In het leven van alle dag ontmoet je vele mensen. Dat is niets bijzonders en toch eigenlijk weer wel ook. Is dat bij U ook niet zo, als U regel matig op weg van huis naar fabriek, kantoor of werkplaats dezelfde personen tegenkomt, dat U dan DE BROMFIETSERS, vervolg Tot dusver geldt dat een hulpmotor rijwiel zowel op autoweg be houdens een exclusieve autobaan —- dan wel op het rijwielpad mag rijejen. Maar op de autoweg vormt het een gevaar voor de automobi listen en op het fietspad voor de fietsers. De enige oplossing zou in dit geval wezen, aparte hulpmotor- rijwielpaden aan te leggen, maar dat is natuurlijk vooralsnog onmogelijk. Het is te verwachten dat het pro bleem bromfiets in de a.s. vacantie een obsessie zal worden. Daarom verwacht men dat de nieuwe op handen zijnde wetgeving voor de bromfietsen zeer drastisch zal zijn en dat de berijder gebonden zal worden de fietspaden te berijden, maar dan met een snelheid van ten hoogste 20 km. per uur. Natuurlijk brengt dit voor de tal loze bromfietsbezitters aanzienlijke bezwaren met zich mee. Er zijn duizenden op de markt van ver scheidene merken, die een snelheid tot 35 a 40 km. kunnen rijden. Het is begrijpelijk dat de politie autoriteiten een zó hoge snelheid op de fietspaden zeker niet kunnen toelaten, dus doet zich de vraag voor: moeten deze dan maar op de autoweg Ook dit blijkt niet toelaat baar omdat zo n bromfiets precies weer geen voertuig is dat zonder moeilijkheden op een snelverkeers- weg kan rijden en daarbij komt nog dat de berijders veelal schromelijk weinig kennis van de verkeersregels hebben. Een rijbewijs. Hierom en ook omdat men uiteinde lijk toch van twee slechts één goede moet kiezen, verwacht men in sommige kringen van de Rijkspolitie dat berijders van een hulpmotor rijwiel met een hogere snelheid dan 20 km. per uur binnen afzienbare tijd verplicht zullen worden een rij bewijs te halen. Dat dit nog ver schillende moeilijkheden met zich mee brengt van alle soorten bromfietsen moet eerst de juiste snelheid worden vastgesteld enz. is wel duidelijk, maar het zal ten slotte de enige juiste weg kunnen zijn om bromfietsen die beslist niet op de rijwielpaden gewenst zijn, in de gelegenheid te stellen de hoofd weg te berijden. Een zodanig rijbewijs zal de berij ders dan tevens min of meer be veiligen in het drukke verkeer, om dat ze voor het verkrijgen een ge degen kennis van de verkeersvoor- schriften dienen te hebben. Wat nu belangrijke factoren zijn, waarmee de bromfietsberijders nu en vooral bij het bekend worden van de nieuwe voorschriften reke ning dienen te houden, zijn o.m. de bepalingen omtrent het berijden na het gebruik van sterke drank. In de nieuwe algehele verkeers- wetgeving, die onlangs is van kracht geworden, zijn zeer strenge maat regelen aangekondigd tegen berij ders van een door motorische kracht aangedreven voertuig, wanneer de berijder op enigerlei wijze gebruik heeft gemaakt van sterke drank; dit is misdrijf en hoogst strafbaar! Verder is er voor de bromfietser verboden: bij een ongeluk dcor te rijden; handen los van het stuur te hebben of voeten los van de peda len; onnodig signaal geven en het voertuig parkeren op de rijbaan van de weg, b.v. langs de trottoirs. Voorts is het ten zeerste verboden een wielrijder of andere hulpmotor voort te trekken, b.v. wanneer de ene bromfiets harder gaat dan de andere. Dit levert gevaar op voor het verkeer en men is trouwens verplicht beide handen aan het stuur te houden. Daarnaast geldt voor wielrijders dat zij beslist niet achter een brom fiets mogen rijden, om zodoende het trappen voor henzelf te verge makkelijken. De politie is gerech tigd in deze gevallen verbaliserend op te treden en wanneer hierdoor op één of andere manier een ongeval ontstaat is de wielrijder altijd de schuldige. Dit zijn dan wel de voornaamste punten uit de lange lijst van voor schriften die de bromfietser binnen kort te wachten staan. Gevonden en Verloren voorwerpen Gevonden: een wit babymutsje, een zilveren armbandje, een gulden, een hous van auto wiel. Verloren: een grijs vest, een bos sleutels.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1951 | | pagina 2