Uit het Parlement Rris-Kras Toenemende onveiligheid op de weg Drie weken lang heeft de Kamer nodig gehad om de zes belastingont- werpen van Minister Lieftinck te be spreken. Het was een debat met horten en stoten. Nu eens werd de beraadslaging geschorst om Nota's van Wijzigingen van de bewindsman te bestuderen en dan weer ging men enkele dagen uiteen om te proberen tot overeenstemming te komen. Het is duidelijk dat dit niet zonder moeite gepaard is gegaan. Toen eenmaal de debatten deze week werden hervat, was er nog alle aanleiding voor de Kamer om de Minister te overstro men met een zestigtal amendementen. Ja, het waren drukke dagen voor de Kamer en niet in het minst voor onze Minister van Financiën en het was maar goed dat de finale speelde één week voordat de Kamer met vacantie gaat. Na gedane arbeid is h$t goed rusten. Minister Lieftinck zal waarschijn lijk niet zonder genoegen op dit grootste debat terugkijken. In grote lijnen heeft hij aardig zijn zin gehad. Natuurlijk heeft hij veren moeten laten, maar ontevreden mag hij beslist niet zijn. Nu we verleden week de strekking •van de verschillende wetsontwerpen hebben nagegaan, moeten we thans eens kijken op welke punten het Kabinet bakzeil heeft gehaald. Na de algemene beschouwingen van de Kamer verschenen er drie Nota's van wijzigingen, die al een heel eind aan de verlangens van de Kamer tegemoet kwamen. Daar was bijv. allereerst de moei lijke kwestie van de kinderaftrek. Tot nu toe geldt deze voor kinderen beneden de 21 jaar en als zij stude rend zijn zelfs voor kinderen tot 25 jaar. Deze regel geldt zowel voor de inkomsten- als voor de loon- en vermogensbelasting. De eerste tege moetkoming van de Minisiéter was om een uitzondering te maken voor één kind boven de zestien jaar, in dien dit kind deel uitmaakt vaneen gezin met drie of meer voor kinder aftrek in aanmerking komende kin deren. Toezegging nummer twee was, dat de leeftijdsgrens van 16 werd ver hoogd tot 17 jaar. De k.v.p. fractie legde zich bij deze beslissing niet neer. Zij stemde tegen het desbe treffende artikel. Voor kinderen van 17 tot 25 jaar, als zij studeren, blijft de oude regeling echter bestaan. Zoals we verleden week hebben geschreven huldigt de rechterzijde in de Kamer de gedachte dat be lasting moet worden betaald uit het inkomen en niet van het vermogen. Daarom wilde men het bedrag dat nu extra door de verhoogde vermogens belasting moet worden betaald, het volgend jaar laten aftrekken van het inkomen. De Minister had daar grote bezwaren tegen. Hij rekende uit dat personen met een groot vermogen en een groot inkomen daarvan het meest zouden profiteren. Maar wat erger wasdit amendement zou f 7'/a mill- kosten. Hij maakte er 80 pet. van terwijl hij bovendien de de eerste f 25.000van het inko men van deze verhoging wilde vrij stellen. Op een ander punt werd de Kamer echter wel tevreden gesteld. Dat was de kwestie van de extra-winstbelas ting. Inplaats van de eerste f 8.000.— hiervf n vrij te stellen, zoals de be doeling was, werd nu rekening ge houden met de samenstelling van het gezin. Hoe meer kinderen, hoe hoger het vrijgestelde bedrag wordt. Een andere wijziging van de Mi nister betrof de omzetbelasting. Hij zou het tussentarief van 6 pet, dat geldt voor artikelen als linoleum, be hangselpapier, chocolade, suikerwer ken. limonades, tropische vruchten en verduurzaamd fruit, verhogen tot 7 pet. Maar daarnaast werd voor een aantal artikelen de voorgestelde omzetbelasting van 30 pet terugge bracht tot 15 pet. Deze artikelen zijn kleinmeubelen, geëtst of versierd glaswerk, verzilverde voorwerpen, handschoenen, luxe postpapier, sier- raadwerk en antiquiteiten. De heer Lucas had er ernstig bezwaar tegen dat al deze belasting ontwer pen een werkingsduur zouden hebben van vijf jaar. „Hoe kan de Minister zo lang in de toekomst zien?", zo vroeg hij zich af. Waarom dan zo'n zware druk voor vijf jaar? Dat kon zelfs Minister Lieftinck niet erg dui delijk maken. Hij deed er dus één jaar af, zodat we viermaal 250 millioen aan extra belastingen gaan opbrengen. Dit waren enige hoofdpunten uit deze spannende debatten. Het is uiter aard ondoenlijk om alle zestig amendementen in een kort bestek weer te geven. Bij het ter perse gaan van dit nummer werden de debatten nog steeds voortgezet zodat er alle aanleiding is om de volgende week op enkele andere belangrijke vraag stukken nader terug te komen. WINKELEN. Zoals wij, mannen, onze snipper dagen hebben, die wij voor alles en nog wat gebruiken, zo hebben de vrouwen hun vrije dagen. En daar moet je niet aankomen, net zo min als een ander zou willen trachten onze snipperdagen te versnipperen. Ook mijn vrouw heeft haar vrije dagen. Gewoonlijk maakt zij dan een uitstapje naar een van haar vriendinnen, Maar van de week ging zij niet op visite, neen, zij had gelezen van de prijzenslag die in Rotterdam woedt. Daar moest zij heen. Zij rook koopjes, en vroeg mij een snipperdag te nemen, dat was gemakkelijk voor haar. Dan kan ik mee om eventuele pakjes te dragen en ik dachtook beta len. Nu heb ik een geweldige hekel aan winkelen. Ik ga liever de vier daagse meelopen. Maar om mijn vrouw te plezieren heb ik van mijn kostelijke snipperdagen er een op geofferd. Eigenlijk was ik wel een beetje nieuwsgierig naar de veld slagen die op textielgebied aan de gang zijn. Maar dat heb ik natuur lijk niet gezegd. Nieuwsgierigheid is niets mannelijks. Maar mijn heimelijke nieuwsgierigheid is om geslagen in bewondering. Hoe kunnen ze het doen daar in Rotterdam! Daar sta je gewoon paf van. We hebben eerst goed geke ken (dat is echt iets vrouwelijks) voordat wij in een zaak binnen stapten, om het begeerde artikel te kopen. Want, zegt mijn vrouw, als je de eerste de beste winkel bin nen wipt, dan kan het zijn, dat je nog duur koopt, al geven zij het bijna voor niets. Dat kopen kan je gerust aan de vrouwen overlaten. Zou de regering de vrouwen niet kunnen gebruiken voor het kopen van de invoer-artikelen? Wellicht werd dan het befaamde „gat" ge dicht! Mijn vrouw heeft ook ge kocht in die textielslag. En hóe! Hoe zij het zo mooi voor elkaar gebracht heeft is mij nog een puzzle. Het had er alle schijn van, dat zij werkte volgens een tevoren opgezet plan. En één ding is zeker: het plan is volkomen geslaagd. Hier gaven ze een regenjas cadeau, daar een pantalon enz. Toen wij 's avonds thuis kwamen ging de tas open en het bleek, dat mijn vrouw haar garderobe sterk had uitgebreid. Mijn bewondering steeg ten top, toen uit de tweede tas... neen, ik kan beter zeggen dat ik mij- van de inhoud volkomen kon aankleden: ondergoed, bovenkle ding, zakdoeken, handschoenen, sportcolbert met -pantalon, over hemd, zelf bindersalleen schoe nen ontbraken npg. Ik vroeg mijn vrouw: hoeO, zegt ze, alles cadeau!!! O textielslag, zijn wij overwinnaars of toch nog overwonnenen?? Tot de volgende week. KRIS-KRAS. DE „HEER IN HET VERKEER" 15 AAN HET UITSTERVEN. Het is met grote bezorgdheid, dat we het toenemende aantal verkeers ongevallen in ons land bezien. Wie nauwkeurig acht slaat op de ont wikkeling van het wegverkeer, moet tot de conclusi'e komen, dat de weggebruiker van hoog tot laag, van vrachtauto-chauffeur tot wiel rijder en voetganger toe, roekelo zer, we zouden haast zeggen: bru taler wordt. Men „durft" meer en met dit „durvenriskeert men een verkeersongeval met alles, wat daaruit kan voortvloeien. De Haagse politie heeft in de af gelopen week een nauwkeurige controle gehouden en het resultaat is geweest, dat in de Hofstad in de week van 17 Juli 211 verkeers ongevallen plaats vonden, waarbij 16 personen ernstig en 75 licht ge wond werden. Als voornaamste oorzaak van deze aanrijdingen worden door de Haagse verkeers politie aangemerkt: geen voorrang verlenen, onvoorzichtig openen van autoportieren, onvoorzichtig over steken en over de gehele linie: on oplettendheid van alle weggebrui kers. We kunnen zonder gevaar voor overdrijving vaststellen, dat deze Haagse cijfers de spiegel zijn voor het gehele land. Wie veel langs de weg is, zal moeten beamen dat de categorie „wegvlegels" stijgende is. De opheffing van de maximum snelheid in de kommen der gemeen ten heeft niet het resultaat gehad, dat men redelijkerwijs had mogen verwachten. De transparant „Rijd rustig, toon U het vertrouwen waardig welke de A.N.W.B. ge plakt heeft op de maximum snel heid-borden aan het begin en het einde der dorpen en steden heeft •weinig nuttig effect gesorteerd. Over het algemeen moet geconsta teerd worden, dat men dit ver trouwen niet waard is. Men rost en jakkert dwars door dorpen en steden met snelheden van tachtig en negentig kilometer, alsof men op een autobaan rijdt in de rimboe. Het aantal verkeersongevallen is enorm toegenomen, alle „Veilig Verkeer"-acties ten spijt. De „he ren" in het verkeer zijn aan het uitsterven. Het z.g. „snijden" is voor velen een sport geworden en men beschouwt het als een bewijs van „ik kan autorijden", als men nog juist vóór een tegenligger een voorganger kan passeren. Dat er nog niet veel meer ongelukken ge beuren is te danken aan de chauf feurs, die werkelijk kunnen „rijden" en als zodanig zich ook als „heren rijders" gedragen. Die vaart inhou den, als zo'n snelheids-idioot nog probeert te passeren en die des noods een eindje de berm inrijden, als er gesneden wordt. Die de ver standigste weg kiezen en stoppen, als ze veronderstellen, dat bij een kruispunt geen voorrang verleend zal worden, hoewel men dit heeft. Vraag het eens aan de Wegen wachten en ze zullen bedenkelijk hun hoofd schudden. In negen van de tien gevallen is er sprake van schuld, als er een aanrijding is ontstaan. De oorzaken kunt U vinden in de conclusie van de Haagse verkeerspolitie. Het is de onbehoorlijkheid: geen voorrang verlenen, onvoorzichtig openen van deuren, onoplettendheid enzovoort. We zijn een onbehoorlijk volk ge worden, dat zich niet meer aan zijn medemens stoort, maar jakkert en raast langs 's Heren wegen, door dorpen en steden, zonder vaart in te houden, of het moet absoluut noodzakelijk zijn. Naast het toenemende aantal ver keersongevallen kan men het lijstje met toenemend aantal processen- verbaal leggen, dat door onze po litie in stad en op het platteland gemaakt wordt tegen verkeers- overtreders. In de meeste gevallen moet de verbalisant zich bepalen tot het noteren van het nummer van de auto, maar dat is al vol doende en gelukkig is het zo, dat de rechter krasser begint op te treden tegen de verkeersvlegels en de boeten aanmerkelijk hoger zijn ge.worden. De moraal van de weggebruiker is bedenkelijk aan het dalen. We wil len hiertegen een ernstig waar schuwend woord laten horen. Dit geldt voor niemand afzonderlijk, voor de chauffeur van de vracht auto, zowel als voor die van de autobus en de luxe wagen, ook voor de militaire chauffeurs, de bromtietser, de motorrijder en de wielrijder. En eveneens voor de voetganger. Want in vele gevallen is hij de aanleidende oorzaak van een verkeersongeval. Vooral op het platteland, waar men nog altijd van de gedachte uitgaat, dat de rijweg ook voor de voetganger is. We zullen ons allen moeten bezin nen en een grotere mate van zelf beheersing aan de dag moeten leg gen. Niet alleen wij hebben recht op het gebruik van de weg, ieder een heeft dit. En daarom zijn er verkeersregels, die we allen zonder uitzondering en ten allen tijde moe ten opvolgen. Helpt dit niet, dan is maar één oplossing, en wel die, welke ook in de Verenigde Staten van Amerika geldt: maximum snel heden op alle wegen. De vrijheid, die wij bezitten op de weg, dreigt te ontaarden in bande loosheid. Talloze slachtoffers is hiervan het resultaat. Daaraan moet een einde komen. Als we onszelf niet kunnen opvoeden, zal de wet gever het moeten doen. Gevonden en Verloren voorwerpen Gevonden 1 rol draad 1 blauwe ceintuur 1 breinaald 1 witte muts aan komen lopen 2 honden. Verloren: 1 zilveren broche met 3 Zeeuwse knopjes1 witte bad muts 1 leren schoudertas 1 witte strik. Schoolzwemwedstrijden Vrijdagavond j.l. vonden in het zwembad de jaarlijkse schoolzwem wedstrijden plaats. Vooral van de zijde van de jeugd was er veel be langstelling. De Waddinxveense schooljeugd voelt blijkbaar veel voor het „water", De geleverde prestaties waren over 't algemeen zeer goed. Hieronder volgen de vol ledige uitslagen: 50 meter schoolslag meisjes 1. Joke van Beek (Mulo) 46.2. 2. Riet Versluis (Opb.S. B.) 50.- 3. Willy Kingsma (R.K. School) 51.4. 4 en 5 A. Ooms (Mulo) en Ida Kempkes (Opb.S. B.), beide met een tijd van 52.2 50 meter schoolslag jongens: 1. Cor de Joode (Mulo) 51.- 2. A. Brouwer (Mulo) 53.- 3. Arie Sluys (Mulo) 54.- 50 meter rug slag meisjes: l.Joke van Beek (Mulo) 55.- 2. Ida Kemp kes (Opb.S. B.) 55.8. 3. Tr. Hoogen- doorn (Mulo) 59.- 4. Riet van Rhijn (R.K. School) 59.3. 50 meter rugslag jongens: 1. Kees Kroon (Mulo) 58.2. 2. Leen Assche- man (Mulo) 1.05.2. 3. Cor van Rin- gelenstein (Herv. School Jan Dorrek.) 1.09.8. 4. Gerard van Èyk (Herv. School Jan Dorrek.) 1.11.2. School-estafette1. Muloschool 3.30.4. 2. R.K. School 3.32.-. 3. Opb. school B. 3.39.2. 4. Chr. school (Oranjelaan) 3.50.6, De totale uitslag, verkregen door de tijden die gemaakt zijn door de kinderen van eenzelfde school, bij elkaar op te tellen is1Muloschool, 25.33.8. 2. R.K. School 28.31.3. 3. Openbare school B 29.19.3. 4. Chr. school (Ocanjelaan) 29.38.9. 5. Herv. school (Jan Dorrek.) 30.33.4. 6. Openbare school A 36.19.2. De Muloschool is daardoor in het bezit gekomen van de door ons weekblad beschikbaar gestelde wisselbeker. M.V.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1951 | | pagina 2