Uit het Parlement
Rris-Kras
Toenemende onveiligheid
op de weg
Drie weken lang heeft de Kamer
nodig gehad om de zes belastingont-
werpen van Minister Lieftinck te be
spreken. Het was een debat met
horten en stoten. Nu eens werd de
beraadslaging geschorst om Nota's
van Wijzigingen van de bewindsman
te bestuderen en dan weer ging men
enkele dagen uiteen om te proberen
tot overeenstemming te komen. Het
is duidelijk dat dit niet zonder moeite
gepaard is gegaan. Toen eenmaal de
debatten deze week werden hervat,
was er nog alle aanleiding voor de
Kamer om de Minister te overstro
men met een zestigtal amendementen.
Ja, het waren drukke dagen voor de
Kamer en niet in het minst voor onze
Minister van Financiën en het was
maar goed dat de finale speelde één
week voordat de Kamer met vacantie
gaat. Na gedane arbeid is h$t goed
rusten.
Minister Lieftinck zal waarschijn
lijk niet zonder genoegen op dit
grootste debat terugkijken. In grote
lijnen heeft hij aardig zijn zin gehad.
Natuurlijk heeft hij veren moeten laten,
maar ontevreden mag hij beslist niet
zijn.
Nu we verleden week de strekking
•van de verschillende wetsontwerpen
hebben nagegaan, moeten we thans
eens kijken op welke punten het
Kabinet bakzeil heeft gehaald. Na de
algemene beschouwingen van de
Kamer verschenen er drie Nota's van
wijzigingen, die al een heel eind aan
de verlangens van de Kamer tegemoet
kwamen.
Daar was bijv. allereerst de moei
lijke kwestie van de kinderaftrek.
Tot nu toe geldt deze voor kinderen
beneden de 21 jaar en als zij stude
rend zijn zelfs voor kinderen tot 25
jaar. Deze regel geldt zowel voor
de inkomsten- als voor de loon- en
vermogensbelasting. De eerste tege
moetkoming van de Minisiéter was
om een uitzondering te maken voor
één kind boven de zestien jaar, in
dien dit kind deel uitmaakt vaneen
gezin met drie of meer voor kinder
aftrek in aanmerking komende kin
deren.
Toezegging nummer twee was, dat
de leeftijdsgrens van 16 werd ver
hoogd tot 17 jaar. De k.v.p. fractie
legde zich bij deze beslissing niet
neer. Zij stemde tegen het desbe
treffende artikel. Voor kinderen van
17 tot 25 jaar, als zij studeren, blijft
de oude regeling echter bestaan.
Zoals we verleden week hebben
geschreven huldigt de rechterzijde
in de Kamer de gedachte dat be
lasting moet worden betaald uit het
inkomen en niet van het vermogen.
Daarom wilde men het bedrag dat nu
extra door de verhoogde vermogens
belasting moet worden betaald, het
volgend jaar laten aftrekken van het
inkomen. De Minister had daar grote
bezwaren tegen. Hij rekende uit dat
personen met een groot vermogen
en een groot inkomen daarvan het
meest zouden profiteren. Maar wat
erger wasdit amendement zou
f 7'/a mill- kosten. Hij maakte er
80 pet. van terwijl hij bovendien de
de eerste f 25.000van het inko
men van deze verhoging wilde vrij
stellen.
Op een ander punt werd de Kamer
echter wel tevreden gesteld. Dat was
de kwestie van de extra-winstbelas
ting. Inplaats van de eerste f 8.000.—
hiervf n vrij te stellen, zoals de be
doeling was, werd nu rekening ge
houden met de samenstelling van
het gezin. Hoe meer kinderen, hoe
hoger het vrijgestelde bedrag wordt.
Een andere wijziging van de Mi
nister betrof de omzetbelasting. Hij
zou het tussentarief van 6 pet, dat
geldt voor artikelen als linoleum, be
hangselpapier, chocolade, suikerwer
ken. limonades, tropische vruchten
en verduurzaamd fruit, verhogen tot
7 pet. Maar daarnaast werd voor
een aantal artikelen de voorgestelde
omzetbelasting van 30 pet terugge
bracht tot 15 pet. Deze artikelen zijn
kleinmeubelen, geëtst of versierd
glaswerk, verzilverde voorwerpen,
handschoenen, luxe postpapier, sier-
raadwerk en antiquiteiten.
De heer Lucas had er ernstig bezwaar
tegen dat al deze belasting ontwer
pen een werkingsduur zouden hebben
van vijf jaar. „Hoe kan de Minister
zo lang in de toekomst zien?", zo
vroeg hij zich af. Waarom dan zo'n
zware druk voor vijf jaar? Dat kon
zelfs Minister Lieftinck niet erg dui
delijk maken. Hij deed er dus één
jaar af, zodat we viermaal 250
millioen aan extra belastingen gaan
opbrengen.
Dit waren enige hoofdpunten uit
deze spannende debatten. Het is uiter
aard ondoenlijk om alle zestig
amendementen in een kort bestek
weer te geven. Bij het ter perse gaan
van dit nummer werden de debatten
nog steeds voortgezet zodat er alle
aanleiding is om de volgende week
op enkele andere belangrijke vraag
stukken nader terug te komen.
WINKELEN.
Zoals wij, mannen, onze snipper
dagen hebben, die wij voor alles en
nog wat gebruiken, zo hebben de
vrouwen hun vrije dagen. En daar
moet je niet aankomen, net zo min
als een ander zou willen trachten
onze snipperdagen te versnipperen.
Ook mijn vrouw heeft haar vrije
dagen. Gewoonlijk maakt zij dan
een uitstapje naar een van haar
vriendinnen, Maar van de week
ging zij niet op visite, neen, zij
had gelezen van de prijzenslag die
in Rotterdam woedt. Daar moest
zij heen. Zij rook koopjes, en vroeg
mij een snipperdag te nemen, dat
was gemakkelijk voor haar. Dan
kan ik mee om eventuele pakjes te
dragen en ik dachtook beta
len. Nu heb ik een geweldige hekel
aan winkelen. Ik ga liever de vier
daagse meelopen. Maar om mijn
vrouw te plezieren heb ik van mijn
kostelijke snipperdagen er een op
geofferd. Eigenlijk was ik wel een
beetje nieuwsgierig naar de veld
slagen die op textielgebied aan de
gang zijn. Maar dat heb ik natuur
lijk niet gezegd. Nieuwsgierigheid
is niets mannelijks. Maar mijn
heimelijke nieuwsgierigheid is om
geslagen in bewondering.
Hoe kunnen ze het doen daar in
Rotterdam! Daar sta je gewoon paf
van. We hebben eerst goed geke
ken (dat is echt iets vrouwelijks)
voordat wij in een zaak binnen
stapten, om het begeerde artikel te
kopen. Want, zegt mijn vrouw, als
je de eerste de beste winkel bin
nen wipt, dan kan het zijn, dat je
nog duur koopt, al geven zij het
bijna voor niets. Dat kopen kan je
gerust aan de vrouwen overlaten.
Zou de regering de vrouwen niet
kunnen gebruiken voor het kopen
van de invoer-artikelen? Wellicht
werd dan het befaamde „gat" ge
dicht! Mijn vrouw heeft ook ge
kocht in die textielslag. En hóe!
Hoe zij het zo mooi voor elkaar
gebracht heeft is mij nog een
puzzle. Het had er alle schijn van,
dat zij werkte volgens een tevoren
opgezet plan. En één ding is zeker:
het plan is volkomen geslaagd.
Hier gaven ze een regenjas cadeau,
daar een pantalon enz.
Toen wij 's avonds thuis kwamen
ging de tas open en het bleek, dat
mijn vrouw haar garderobe sterk
had uitgebreid. Mijn bewondering
steeg ten top, toen uit de tweede
tas... neen, ik kan beter zeggen dat
ik mij- van de inhoud volkomen kon
aankleden: ondergoed, bovenkle
ding, zakdoeken, handschoenen,
sportcolbert met -pantalon, over
hemd, zelf bindersalleen schoe
nen ontbraken npg. Ik vroeg mijn
vrouw: hoeO, zegt ze, alles
cadeau!!!
O textielslag, zijn wij overwinnaars
of toch nog overwonnenen??
Tot de volgende week.
KRIS-KRAS.
DE „HEER IN HET VERKEER"
15 AAN HET UITSTERVEN.
Het is met grote bezorgdheid, dat
we het toenemende aantal verkeers
ongevallen in ons land bezien. Wie
nauwkeurig acht slaat op de ont
wikkeling van het wegverkeer,
moet tot de conclusi'e komen, dat
de weggebruiker van hoog tot laag,
van vrachtauto-chauffeur tot wiel
rijder en voetganger toe, roekelo
zer, we zouden haast zeggen: bru
taler wordt. Men „durft" meer en
met dit „durvenriskeert men een
verkeersongeval met alles, wat
daaruit kan voortvloeien.
De Haagse politie heeft in de af
gelopen week een nauwkeurige
controle gehouden en het resultaat
is geweest, dat in de Hofstad in de
week van 17 Juli 211 verkeers
ongevallen plaats vonden, waarbij
16 personen ernstig en 75 licht ge
wond werden. Als voornaamste
oorzaak van deze aanrijdingen
worden door de Haagse verkeers
politie aangemerkt: geen voorrang
verlenen, onvoorzichtig openen van
autoportieren, onvoorzichtig over
steken en over de gehele linie: on
oplettendheid van alle weggebrui
kers.
We kunnen zonder gevaar voor
overdrijving vaststellen, dat deze
Haagse cijfers de spiegel zijn voor
het gehele land. Wie veel langs de
weg is, zal moeten beamen dat de
categorie „wegvlegels" stijgende is.
De opheffing van de maximum
snelheid in de kommen der gemeen
ten heeft niet het resultaat gehad,
dat men redelijkerwijs had mogen
verwachten. De transparant „Rijd
rustig, toon U het vertrouwen
waardig welke de A.N.W.B. ge
plakt heeft op de maximum snel
heid-borden aan het begin en het
einde der dorpen en steden heeft
•weinig nuttig effect gesorteerd.
Over het algemeen moet geconsta
teerd worden, dat men dit ver
trouwen niet waard is. Men rost en
jakkert dwars door dorpen en
steden met snelheden van tachtig
en negentig kilometer, alsof men op
een autobaan rijdt in de rimboe.
Het aantal verkeersongevallen is
enorm toegenomen, alle „Veilig
Verkeer"-acties ten spijt. De „he
ren" in het verkeer zijn aan het
uitsterven. Het z.g. „snijden" is
voor velen een sport geworden en
men beschouwt het als een bewijs
van „ik kan autorijden", als men
nog juist vóór een tegenligger een
voorganger kan passeren. Dat er
nog niet veel meer ongelukken ge
beuren is te danken aan de chauf
feurs, die werkelijk kunnen „rijden"
en als zodanig zich ook als „heren
rijders" gedragen. Die vaart inhou
den, als zo'n snelheids-idioot nog
probeert te passeren en die des
noods een eindje de berm inrijden,
als er gesneden wordt. Die de ver
standigste weg kiezen en stoppen,
als ze veronderstellen, dat bij een
kruispunt geen voorrang verleend
zal worden, hoewel men dit heeft.
Vraag het eens aan de Wegen
wachten en ze zullen bedenkelijk
hun hoofd schudden. In negen van
de tien gevallen is er sprake van
schuld, als er een aanrijding is
ontstaan. De oorzaken kunt U
vinden in de conclusie van de
Haagse verkeerspolitie. Het is de
onbehoorlijkheid: geen voorrang
verlenen, onvoorzichtig openen van
deuren, onoplettendheid enzovoort.
We zijn een onbehoorlijk volk ge
worden, dat zich niet meer aan zijn
medemens stoort, maar jakkert en
raast langs 's Heren wegen, door
dorpen en steden, zonder vaart in
te houden, of het moet absoluut
noodzakelijk zijn.
Naast het toenemende aantal ver
keersongevallen kan men het lijstje
met toenemend aantal processen-
verbaal leggen, dat door onze po
litie in stad en op het platteland
gemaakt wordt tegen verkeers-
overtreders. In de meeste gevallen
moet de verbalisant zich bepalen
tot het noteren van het nummer
van de auto, maar dat is al vol
doende en gelukkig is het zo, dat
de rechter krasser begint op te
treden tegen de verkeersvlegels en
de boeten aanmerkelijk hoger zijn
ge.worden.
De moraal van de weggebruiker is
bedenkelijk aan het dalen. We wil
len hiertegen een ernstig waar
schuwend woord laten horen. Dit
geldt voor niemand afzonderlijk,
voor de chauffeur van de vracht
auto, zowel als voor die van de
autobus en de luxe wagen, ook
voor de militaire chauffeurs, de
bromtietser, de motorrijder en de
wielrijder. En eveneens voor de
voetganger. Want in vele gevallen
is hij de aanleidende oorzaak van
een verkeersongeval. Vooral op
het platteland, waar men nog altijd
van de gedachte uitgaat, dat de
rijweg ook voor de voetganger is.
We zullen ons allen moeten bezin
nen en een grotere mate van zelf
beheersing aan de dag moeten leg
gen. Niet alleen wij hebben recht
op het gebruik van de weg, ieder
een heeft dit. En daarom zijn er
verkeersregels, die we allen zonder
uitzondering en ten allen tijde moe
ten opvolgen. Helpt dit niet, dan
is maar één oplossing, en wel die,
welke ook in de Verenigde Staten
van Amerika geldt: maximum snel
heden op alle wegen.
De vrijheid, die wij bezitten op de
weg, dreigt te ontaarden in bande
loosheid. Talloze slachtoffers is
hiervan het resultaat. Daaraan moet
een einde komen. Als we onszelf
niet kunnen opvoeden, zal de wet
gever het moeten doen.
Gevonden en Verloren voorwerpen
Gevonden 1 rol draad 1 blauwe
ceintuur 1 breinaald 1 witte muts
aan komen lopen 2 honden.
Verloren: 1 zilveren broche met
3 Zeeuwse knopjes1 witte bad
muts 1 leren schoudertas 1 witte
strik.
Schoolzwemwedstrijden
Vrijdagavond j.l. vonden in het
zwembad de jaarlijkse schoolzwem
wedstrijden plaats. Vooral van de
zijde van de jeugd was er veel be
langstelling. De Waddinxveense
schooljeugd voelt blijkbaar veel
voor het „water", De geleverde
prestaties waren over 't algemeen
zeer goed. Hieronder volgen de vol
ledige uitslagen:
50 meter schoolslag meisjes
1. Joke van Beek (Mulo) 46.2. 2.
Riet Versluis (Opb.S. B.) 50.- 3. Willy
Kingsma (R.K. School) 51.4. 4 en 5
A. Ooms (Mulo) en Ida Kempkes
(Opb.S. B.), beide met een tijd van
52.2
50 meter schoolslag jongens: 1.
Cor de Joode (Mulo) 51.- 2. A.
Brouwer (Mulo) 53.- 3. Arie Sluys
(Mulo) 54.-
50 meter rug slag meisjes: l.Joke
van Beek (Mulo) 55.- 2. Ida Kemp
kes (Opb.S. B.) 55.8. 3. Tr. Hoogen-
doorn (Mulo) 59.- 4. Riet van Rhijn
(R.K. School) 59.3.
50 meter rugslag jongens: 1. Kees
Kroon (Mulo) 58.2. 2. Leen Assche-
man (Mulo) 1.05.2. 3. Cor van Rin-
gelenstein (Herv. School Jan Dorrek.)
1.09.8. 4. Gerard van Èyk (Herv.
School Jan Dorrek.) 1.11.2.
School-estafette1. Muloschool
3.30.4. 2. R.K. School 3.32.-. 3.
Opb. school B. 3.39.2. 4. Chr.
school (Oranjelaan) 3.50.6,
De totale uitslag, verkregen door
de tijden die gemaakt zijn door de
kinderen van eenzelfde school, bij
elkaar op te tellen is1Muloschool,
25.33.8. 2. R.K. School 28.31.3.
3. Openbare school B 29.19.3. 4.
Chr. school (Ocanjelaan) 29.38.9. 5.
Herv. school (Jan Dorrek.) 30.33.4.
6. Openbare school A 36.19.2.
De Muloschool is daardoor in
het bezit gekomen van de door ons
weekblad beschikbaar gestelde
wisselbeker. M.V.