Be iMisciie MM siraaljagsr
O. A. H. MATSE f
Kris-Kras
Het tweejarig zoontje van de fam.
M. aan de Jan Dorrekenskade geraakte
in een voor de woning gelegen sloot- Het
andere zusje die daarvan getuige was, be
gon te gillen, waarop na verscheidene
ogenblikken Mej. V- naar buiten kwam
snellen en doordat zij bemerkte dat de
graskant beschadigd was en veronder
stelde dat er een kind in het water lag.
Geen moment zich bedenkende, stapte
zij in de sloot, taste links en rechts en
vondt het kind voorover in de modder.
Nadat de kleine het binnengekregen
vuile water was kwijtgeraakt, was het
weer geheel in orde. Deze gelukkige af
loop mag wel een wonder genoemd wor
den.
Woensdag vierde de heer J. G.
Herfst oud wethouder, zijn tach
tigste verjaardag. De heer Herfst
die zo lange tijd in het gemeentelijk
leven een vooraanstaande plaats in
nam als wethouder, ambtenaar van
de Burgerlijke Stand, en vele an
dere functies, leeft nog steeds met
grote belangstelling mede in het wel
en wee der gemeente, ook al heeft
hij zich reeds enige tijd wegens
ouderdom teruggetrokken uit deze
vele functies.
Het is dus ook geen wonder, dat
vele vrienden en bekenden de tach
tigjarige op deze dag kwamen ge
lukwensen.
Postduivenver, »De Sperwer«
Wedvlucht vanaf Mons (B.), 18 lkm
Los 12-30. Aank. Ie duif 14-24-01,
Aank. laatste duif 14-48-27. Snelheid
1608.40 mtj.
UitslagH. van Dijk 1-18; H. J. van
den Berg 2-2-14-23; W. v. d. Water
4-5-16-17-20-22; W. v.d. Jagt 6-11;
Mr. Borstelaar 7; J. Pens 8-10-15;
P. Vink 9-19; Fr, Rip 12; Jac. de
Beer 13-21.
Postduivenver. »De Zwaluws<
Wedvlucht vanuit Quivrain, afstand
193 Km. De prijzen zijn als volgt
b- haald: Abr. de Bruyn 1-6-16; T.
Boere 2-5-8-10-13; P. Loendersloot 3-
17-21; C. Toor 4; P. Baan 7-11-14; C.
de Lang 9-18; A. de Wit 12; S. H.
OsKam 15-20, H. Ruscher 19. Duivsn
los 11.30 uur. Aank. 1ste duif 3-16-04
laatste duif 3-34-43. In concours 85
duiven.
Uitslagen wintercompetitie W.S.V.
A. Boonefaas-A. Brouwer 1-0; F.
Koster-H. W. Schildt 1-0; P. Broer-
A. Doornhein 1-0; J. Tol-C.Broer 0-1
W Verstoep-J. Ssheele 1-0; S- Ver-
sloot-J. Kleiweg 1-0; K. v.d. Gaarde-
J. Vink (afgebr.).
Damvereniging »Excelsior«
Uitslag Damwedstrijd
ExcelsiorMoordrecht
A- Blom-P. Twigt 2-0
A- Blonk-P. Palsgraaf 2-0
C. H. Kramp-J. Verhoef 2-0
C. Blonk-G. M. van Jeveren 0-2
H. Troost-H- Admiraal 1-1
P. van Eeuwen-J. Blom 2-0
W. v- d. Heijden-W. v. d. Panne 0-2
D. La Grand-J. v. d. Panne 0-2
G. Heeren-G. Twigt 1-1
C. W. van Dam-M. C- Terlouw 1-1
Totaal 11-9
Uitslag 2e 5 tal
J. Ti jmerman-G- de Bruin 2-0
A. v Willigen-C. Mannekus 2-0
T. Twigt-D. de Lange 2-0
A. v. Ringelestein-P. Verhoef 2-0
L. de Graaf-P- v.d. Ben 2-0
Totaal 10-0
Zwem- en Poloclub
»DE GOUWE«
A.s. Zaterdag zal er een begin
worden gemaakt met het zwemmen
in het Spaardersbad te Gouda. Ver
trek per bus, van het dorp 5.45 uur,
van de brug 6 uur.
6e Schooldag
Op Woensdag 10 October a.s.
zal in het Veemarktrestaurant te
Gouda, de 6e schooldag gehouden
worden voor het Chr. Onderwijs,
uitgaande van de Bond van Christ.
Scholen voor Gouda en omgeving
en de Krimpenerwaard.
In de morgenvergadering om 9,30
uur zal spreken Prof. Dr. L. W. G.
Scholten, Hoogleraar te Leiden, over
het onderwerp: „Christelijk Nationaal
Geschiedenisonderwijs".
Op de middagvergadering om 2
uur zal spreken Prof. Dr. K. Dijk,
Hoogleraar te Amsterdam, over het
onderwerp: „Wij (dat is de gehele
schoolgemeenschap) zullen het niet
verbergen voor hun kinderen".
Gevonden en Verloren voorwerpen
Gevonden1 grijze ballpointpen.
Verloren1 double kettinkje met
hanger, 1 bruin dekzeil, 1 deksel
van hülpmotor „Victoria", 1 zilver
en kettinkje.
Toen Dinsdag in de middaguren
het gerucht door onze gemeente ging
dat een auto in de Gouwe gereden
was en de bestuurder, de heer O'
H. A. Matse verdronken was, was
men even stil. Zulk een tragisch ge
beuren grijpt een mens aan en door
dringt hem van de kortstondigheid
van het leven.
Nabij de Gasfabriek, ter plaatse
waar de Henegouwerweg herstraat
wordt, kwam de auto met flinke
snelheid in botsing met de ijzeren
rijplaten waarna, de waarschuwings
hekken geramd werden, methet ge
volg dat de heer Matse zijn stuur
kwijt raakte en de auto naar de kant
zwenkte, waarnadezeoverlangs in de
Gouwe terecht kwam en in de diepte
verdween Vrijwel onmiddellijk begaf
de 20-jarige G. v. d. Berg zich te
water om te trachten het slachtoffer
te bevrijden. Al spoedig werd hij
daarbij bijgestaan door personeel van
de provinciale waterstaat en enkele
zwemmers. De jeugdige van den Berg
wist al duikende het portier van de
auto te openen en het slachtoffer te
bereiken. Met de 36-jarige H. J. van
Dijken wist hij ongeveer een kwar
tier nadat de auto te water reed, de
drenkeling op het droge te brengen.
De beide plaatselijke geneesheren
pesten kunstmatige ademhaling toe,
maar het mocht hun niet gelukken
de levensgeesten weer op te wekken.
Een kraanwagen haalde de auto op.
Hedenmorgen had de teraardebe
stelling plaats op de Alg. Begraaf
plaats. De belangstelling hiervoor
was buitenwoon groot. Toen de
kist in de groeve neergelaten was,
werd het graf bedekt met kransen.
De heer Van der Stelt, sprekende
namens het personeel van de heer
Matse, gaf uiting aan zijn gevoelens
ten opzichte van de overledene als
patroon, schetsende de goede ver
houding tussen werkgever en werk
nemer.
Een schoonzoon dankte voor de
betoonde belangstelling en dankte
al degenen, die hulp hebben ver
leend direct na het ongeval.
Tot slot werd door de heer W.
Matse voorgebeden voor de ziele-
rust van dé overledene.
SLAVERNIJ
De Zondagavond is een bij uitstek
geschikte avond om visite te ont
vangen. Zo ook bij ons. Op deze
dag is er niet de jacht en de ge
jaagdheid die we op de door-de-
weekse dagen kennen. Je komt tot
bezinning en is het wonder, dat op
de Zondagavonden dikwijls proble
men aan de orde komen, waaraan
je op andere dagen niet denkt en
die je dan met je gasten gaat be
spreken.
Zo kwam ons gesprek Zondag
avond op de slavernij. Wat zegt U,
bestaat er geen slavernij meer? In
derdaad, ik moet U toegeven, dat
in 1832 de slavernij in Engeland
werd afgeschaft. In de West eerst
in 1863. Maar ik ben er sterk van
overtuigd dat de slavernij nog lang
niet is verdwenen. Niet in Holland,
niet Ln Waddinxveen, ja, ik ben er
van ovëxtuigd, dat U onbewust aan
slavernij Jjoet. Wij denken wel vrij
te zijn, mahr U vergist zich. De een
is slaaf van de tabak, slaaf van de
drank, slaaf lan' de sport, slaaf van
zijn werk, slaAf van een of andere
hobby, slaaf van de bioscoop. Zo
kunnen we doorgaan. U vult de IJ
maar in. Dat verslaafd zijn brengt
dikwijls grote gevaren met zich mede.
In Griekenland kan in de slavertijd
een slaaf zich vrij kopen. Wanneer
hij fooien ontving, dan bracht hij
het geld in de tempel van een of
andere godheid, wiar het voor hem
werd opgespaard.
Was er voldoende geld, dan werd
dit aan zijn meester gebracht en kon
de slaaf gaan waarheen hij wilde.
Hij was dan vrij. Het is eigenlijk
jammer, dat wij ons onze verslaafd
heid niet kunnen afkopen. Hoeveel
ellende komt er niet voort uit he
verslaafd zijn aan de drank? En hoe
veel personen zijn er niet, die graag
elke film gaan zien en het in de bios
coop geziene in praktijk gaan bren
gen? Verslaafd aan iets is altijd fout.
Daar moet U eens over nadenken en
li zult tot de conclusie komen, dat
U toch ook aan slavernij doet. En
als U het constateert, dan is alleen
een vaste wil nodig om aan die ver
slaafdheid het hoofd te bieden.
Tot de volgende week.
Kris-Kras.
Communistisch paradevogeltje
boven Korea
(Van een luchtvaartmedewerker)
Op het ogenblik is de MIG-15 zon
der twijfel de meest-bekende straal
jager van de rode luchtmacht. Niet
omdat Stalin niet over andere
straaljagers zou beschikken, want
daar zijn ook nog de YAK-15 en de
YAK-17. de LA-16 en de LA-17,
terwijl de Russen bovendien een
raketjager in dienst hebben: de
YAK~21. Haar grote bekendheid
dankt de MIG-15 echter aan haar
optreden boven Koreawant hoewel
een heel enkele keer ook Russische
straaljagers van een ander type bo
ven het front zijn waargenomen,
zijn het toch vooral de MIG-15's
die daar als parade-vogels van de
communistische luchtmacht opere
ren.
De allereerste Russische straaljager
was de MIG-9, die werd ontwor
pen door de beide Russische vlieg
tuigconstructeurs Mikojan en Gure-
witch, die voor dit ontwerp van de
eerste Russische straaljager in 1947
de „Stalin-prijs" van 150.000 roebel
ontvingen. De MIG-19 (die weer
was ontwikkeld uit het proefmodel
MIG-7, dat nimmer gevlogen heeft)
was uitgerust met een tweeling
straalmotor onder de romp, ont
wikkeld uit de Duitse BMW-003.
De bewapening was vrij krachtig en
bestond uit een 43 mm. kanon
boven op de rompneus, terwijl on
der in de rompneus nog twee ka
nonnen van 20 mm. waren aange
bracht. De snelheid welke de MIG-
9 kon behalen bedroeg 850 km/h.
Een verdere ontwikkeling moet de
MIG-11 geweest zijn, die met slechts
één BMW-003 straalmotor was
uitgerust. Dit toestel is echter wei
nig gebouwd. De MIG-15 mag niet
als een verdere ontwikkeling van de
voorgaande MIG-toestellen worden
aangeduid, want deze straaljager
vormt een geheel nieuw type. Om
te beginnen is de MIG-15, evenals
de Amerikaanse Sabre, voorzien
van een pijlvleugel en van pijlvor
mige staartvlakken. De motor is
een ontwikkeling van de Britse
Rolls-Royce Nene, waarvan de
Britten er tot aan Januari 1948 een
flink aantal aan Rusland hebben
geleverdDe Russen hebben die
Nene natuurlijk prompt nagebouwd
enverbeterd! Zo zou de Nene,
die oorspronkelijk een vermogen
leverde van 2700 kg. stuwkracht,
thans in de Russische straaljagers
een stuwkracht van 3600 kg. leve
ren. Dit o.a. dank zij de toepassing
van z.g. „naverbranding", waarbij
in de straalpijp nogmaals brandstof
in de afgewerkte gassen wordt ge
spoten en nogmaals een explosie
plaatsvindt.
Dat de Russische straaljagers zo
goed zijn is niet alleen te danken
aan de Britse straalmotoren die
werden nagebouwd, maar óók aan
de vele Duitse technici die sinds het
eindigen van de oorlog in Rusland
werkzaam zijn. Zoals bekend was
het straalvliegtuig bij de Duitsers
op het eind van de oorlog reeds ver
ontwikkeld, terwijl tal van veelbe
lovende projecten in ontwikkeling
waren. Deze projecten zijn thans
door Duitse technici in Rusland
verder uitgewerkt. We mogen dan
ook gerust zeggen, dat Rusland
haar goede straaljagers dankt aan
de hulp van zowel Britten als Duit'
sers
Zwaarder bewapend, kleinere
vuursnelheid.
Bij de MIG-15 wordt de lucht voor
de straalmotor, evenals bij de Sabre,
aangezogen via een grote ronde
opening in de rompneus, terwijl de
afgewerkte gassen het toestel met
kracht verlaten via een straalpijp
achter in de staart. Een goed ken-
merkingspunt van de MIG-15 vormt
het hoog-aangebrachte stabilo met
hoogteroer. Ook de beide duikrem-
klappen achter aan de romp vor
men een interessante constructie.
De bewapening van de MIG-15 kan
verschillen. Normaal zijn twee snel
vuurkanonnen onder in de romp
neus aangebracht, één van 30 mm.
en één van 20 mm. Boven Korea
zijn MIG's waargenomen met een
37 mm. kanon en twee kanonnen
van 20-23 mm. en ook bestaan er
versies, die zijn bewapend met twee
kanonnen van 30 mm. en twee van
20 mm. In elk geval is deze kanon
bewapening krachtiger dan de zes
12,7 mm. mitrailleurs, die in de
rompneus van de Amerikaanse
Sabre zijn ingebouwd. Hier staat
echter tegenover, dat de MIG een
veel kleinere munitievoorraad mee
kan voeren en een belangrijk klei
nere vuursnelheid bezit. In het he
dendaagse luchtgevecht tussen mo
derne straaljagers is dit van het
allergrootste belang. Straaljagers
hebben als gevolg van hun uitzon
derlijk hoge snelheden n.l. slechts
57 seconden tijd om te vuren en
men heeft dan meer aan mitrailleurs
met grote vuursnelheid dan aan
zwaardere kanonnen met hun trage
vuursnelheid. Immers, men maakt
méér kans op treffers hoewel daar
tegenover staat dat een treffer met
een kanonskogel veelal dodelijker
zal zijn dan die met een mitrailleur
kogel. De Amerikaanse vliegers op
Korea zijn dan ook voorstanders
van zwaarder geschut in hun Sabres!
De MIG-15 is, in tegenstelling met
de MIG-schroefjagers uit de ach
ter ons liggende oorlog, die geheel
van hout waren, van geheel-metalen
constructie. De cockpit is voorzien
van een uitschietbare stoel.
De Sabre is 16 km/h sneller.
De snelheid van de MIG-15 wordt
geschat op ongeveer 1030 km/h,
hoewel sommige berichten spreken
van zelfs 1125 km/h. Boven Korea
werd waargenomen, hoe sommige
MIG-15's met reuze snelheid uit het
gezicht verdwenen en daarbij een
witte rooksliert achter zich lieten.
Vermoedelijk zijn deze toestellen
met een raketinstallatie uitgerust,
die gedurende drie minuten een
extra stuwkracht van 1500 kg. kan
leveren. Een dergelijke raketinstal
latie werd door de Duitse BMW-
fabriek ontwikkeld en later in Rus
land vervolmaakt. De eerste MIG-
15 verscheen in Augustus 1948 bo
ven Moskou tijdens een grote lucht-
parade. Het was op 1 November
1950 dat de eerste MIG over de
Yaloe vloog en boven Korea ver
scheen. Acht dagen later vlogen de
eerste Amerikaanse Sabres in 40
uur vanuit de States naar Korea
over. Zij hadden er 48 uur voor
toegewezen gekregen! Op 15 De
cember maakten de Sabres vanaf
het vliegveld Kimpo hun eerste mis
sies en 17 December werd door hen
de eerste MIG-15 neergeschoten in
het eerste luchtgevecht in de ge
schiedenis tussen straaljagers met
pijlvleugels. Op 22 December wer
den in één enkel luchtgevecht 6
MIG's neergehaald en na de eerste
vijf maanden was de verhouding
der neergeschoten straaljagers 8
MIG's tegen één Sabre!
(Wordt vervolgd)