Be iMisciie MM siraaljagsr O. A. H. MATSE f Kris-Kras Het tweejarig zoontje van de fam. M. aan de Jan Dorrekenskade geraakte in een voor de woning gelegen sloot- Het andere zusje die daarvan getuige was, be gon te gillen, waarop na verscheidene ogenblikken Mej. V- naar buiten kwam snellen en doordat zij bemerkte dat de graskant beschadigd was en veronder stelde dat er een kind in het water lag. Geen moment zich bedenkende, stapte zij in de sloot, taste links en rechts en vondt het kind voorover in de modder. Nadat de kleine het binnengekregen vuile water was kwijtgeraakt, was het weer geheel in orde. Deze gelukkige af loop mag wel een wonder genoemd wor den. Woensdag vierde de heer J. G. Herfst oud wethouder, zijn tach tigste verjaardag. De heer Herfst die zo lange tijd in het gemeentelijk leven een vooraanstaande plaats in nam als wethouder, ambtenaar van de Burgerlijke Stand, en vele an dere functies, leeft nog steeds met grote belangstelling mede in het wel en wee der gemeente, ook al heeft hij zich reeds enige tijd wegens ouderdom teruggetrokken uit deze vele functies. Het is dus ook geen wonder, dat vele vrienden en bekenden de tach tigjarige op deze dag kwamen ge lukwensen. Postduivenver, »De Sperwer« Wedvlucht vanaf Mons (B.), 18 lkm Los 12-30. Aank. Ie duif 14-24-01, Aank. laatste duif 14-48-27. Snelheid 1608.40 mtj. UitslagH. van Dijk 1-18; H. J. van den Berg 2-2-14-23; W. v. d. Water 4-5-16-17-20-22; W. v.d. Jagt 6-11; Mr. Borstelaar 7; J. Pens 8-10-15; P. Vink 9-19; Fr, Rip 12; Jac. de Beer 13-21. Postduivenver. »De Zwaluws< Wedvlucht vanuit Quivrain, afstand 193 Km. De prijzen zijn als volgt b- haald: Abr. de Bruyn 1-6-16; T. Boere 2-5-8-10-13; P. Loendersloot 3- 17-21; C. Toor 4; P. Baan 7-11-14; C. de Lang 9-18; A. de Wit 12; S. H. OsKam 15-20, H. Ruscher 19. Duivsn los 11.30 uur. Aank. 1ste duif 3-16-04 laatste duif 3-34-43. In concours 85 duiven. Uitslagen wintercompetitie W.S.V. A. Boonefaas-A. Brouwer 1-0; F. Koster-H. W. Schildt 1-0; P. Broer- A. Doornhein 1-0; J. Tol-C.Broer 0-1 W Verstoep-J. Ssheele 1-0; S- Ver- sloot-J. Kleiweg 1-0; K. v.d. Gaarde- J. Vink (afgebr.). Damvereniging »Excelsior« Uitslag Damwedstrijd ExcelsiorMoordrecht A- Blom-P. Twigt 2-0 A- Blonk-P. Palsgraaf 2-0 C. H. Kramp-J. Verhoef 2-0 C. Blonk-G. M. van Jeveren 0-2 H. Troost-H- Admiraal 1-1 P. van Eeuwen-J. Blom 2-0 W. v- d. Heijden-W. v. d. Panne 0-2 D. La Grand-J. v. d. Panne 0-2 G. Heeren-G. Twigt 1-1 C. W. van Dam-M. C- Terlouw 1-1 Totaal 11-9 Uitslag 2e 5 tal J. Ti jmerman-G- de Bruin 2-0 A. v Willigen-C. Mannekus 2-0 T. Twigt-D. de Lange 2-0 A. v. Ringelestein-P. Verhoef 2-0 L. de Graaf-P- v.d. Ben 2-0 Totaal 10-0 Zwem- en Poloclub »DE GOUWE« A.s. Zaterdag zal er een begin worden gemaakt met het zwemmen in het Spaardersbad te Gouda. Ver trek per bus, van het dorp 5.45 uur, van de brug 6 uur. 6e Schooldag Op Woensdag 10 October a.s. zal in het Veemarktrestaurant te Gouda, de 6e schooldag gehouden worden voor het Chr. Onderwijs, uitgaande van de Bond van Christ. Scholen voor Gouda en omgeving en de Krimpenerwaard. In de morgenvergadering om 9,30 uur zal spreken Prof. Dr. L. W. G. Scholten, Hoogleraar te Leiden, over het onderwerp: „Christelijk Nationaal Geschiedenisonderwijs". Op de middagvergadering om 2 uur zal spreken Prof. Dr. K. Dijk, Hoogleraar te Amsterdam, over het onderwerp: „Wij (dat is de gehele schoolgemeenschap) zullen het niet verbergen voor hun kinderen". Gevonden en Verloren voorwerpen Gevonden1 grijze ballpointpen. Verloren1 double kettinkje met hanger, 1 bruin dekzeil, 1 deksel van hülpmotor „Victoria", 1 zilver en kettinkje. Toen Dinsdag in de middaguren het gerucht door onze gemeente ging dat een auto in de Gouwe gereden was en de bestuurder, de heer O' H. A. Matse verdronken was, was men even stil. Zulk een tragisch ge beuren grijpt een mens aan en door dringt hem van de kortstondigheid van het leven. Nabij de Gasfabriek, ter plaatse waar de Henegouwerweg herstraat wordt, kwam de auto met flinke snelheid in botsing met de ijzeren rijplaten waarna, de waarschuwings hekken geramd werden, methet ge volg dat de heer Matse zijn stuur kwijt raakte en de auto naar de kant zwenkte, waarnadezeoverlangs in de Gouwe terecht kwam en in de diepte verdween Vrijwel onmiddellijk begaf de 20-jarige G. v. d. Berg zich te water om te trachten het slachtoffer te bevrijden. Al spoedig werd hij daarbij bijgestaan door personeel van de provinciale waterstaat en enkele zwemmers. De jeugdige van den Berg wist al duikende het portier van de auto te openen en het slachtoffer te bereiken. Met de 36-jarige H. J. van Dijken wist hij ongeveer een kwar tier nadat de auto te water reed, de drenkeling op het droge te brengen. De beide plaatselijke geneesheren pesten kunstmatige ademhaling toe, maar het mocht hun niet gelukken de levensgeesten weer op te wekken. Een kraanwagen haalde de auto op. Hedenmorgen had de teraardebe stelling plaats op de Alg. Begraaf plaats. De belangstelling hiervoor was buitenwoon groot. Toen de kist in de groeve neergelaten was, werd het graf bedekt met kransen. De heer Van der Stelt, sprekende namens het personeel van de heer Matse, gaf uiting aan zijn gevoelens ten opzichte van de overledene als patroon, schetsende de goede ver houding tussen werkgever en werk nemer. Een schoonzoon dankte voor de betoonde belangstelling en dankte al degenen, die hulp hebben ver leend direct na het ongeval. Tot slot werd door de heer W. Matse voorgebeden voor de ziele- rust van dé overledene. SLAVERNIJ De Zondagavond is een bij uitstek geschikte avond om visite te ont vangen. Zo ook bij ons. Op deze dag is er niet de jacht en de ge jaagdheid die we op de door-de- weekse dagen kennen. Je komt tot bezinning en is het wonder, dat op de Zondagavonden dikwijls proble men aan de orde komen, waaraan je op andere dagen niet denkt en die je dan met je gasten gaat be spreken. Zo kwam ons gesprek Zondag avond op de slavernij. Wat zegt U, bestaat er geen slavernij meer? In derdaad, ik moet U toegeven, dat in 1832 de slavernij in Engeland werd afgeschaft. In de West eerst in 1863. Maar ik ben er sterk van overtuigd dat de slavernij nog lang niet is verdwenen. Niet in Holland, niet Ln Waddinxveen, ja, ik ben er van ovëxtuigd, dat U onbewust aan slavernij Jjoet. Wij denken wel vrij te zijn, mahr U vergist zich. De een is slaaf van de tabak, slaaf van de drank, slaaf lan' de sport, slaaf van zijn werk, slaAf van een of andere hobby, slaaf van de bioscoop. Zo kunnen we doorgaan. U vult de IJ maar in. Dat verslaafd zijn brengt dikwijls grote gevaren met zich mede. In Griekenland kan in de slavertijd een slaaf zich vrij kopen. Wanneer hij fooien ontving, dan bracht hij het geld in de tempel van een of andere godheid, wiar het voor hem werd opgespaard. Was er voldoende geld, dan werd dit aan zijn meester gebracht en kon de slaaf gaan waarheen hij wilde. Hij was dan vrij. Het is eigenlijk jammer, dat wij ons onze verslaafd heid niet kunnen afkopen. Hoeveel ellende komt er niet voort uit he verslaafd zijn aan de drank? En hoe veel personen zijn er niet, die graag elke film gaan zien en het in de bios coop geziene in praktijk gaan bren gen? Verslaafd aan iets is altijd fout. Daar moet U eens over nadenken en li zult tot de conclusie komen, dat U toch ook aan slavernij doet. En als U het constateert, dan is alleen een vaste wil nodig om aan die ver slaafdheid het hoofd te bieden. Tot de volgende week. Kris-Kras. Communistisch paradevogeltje boven Korea (Van een luchtvaartmedewerker) Op het ogenblik is de MIG-15 zon der twijfel de meest-bekende straal jager van de rode luchtmacht. Niet omdat Stalin niet over andere straaljagers zou beschikken, want daar zijn ook nog de YAK-15 en de YAK-17. de LA-16 en de LA-17, terwijl de Russen bovendien een raketjager in dienst hebben: de YAK~21. Haar grote bekendheid dankt de MIG-15 echter aan haar optreden boven Koreawant hoewel een heel enkele keer ook Russische straaljagers van een ander type bo ven het front zijn waargenomen, zijn het toch vooral de MIG-15's die daar als parade-vogels van de communistische luchtmacht opere ren. De allereerste Russische straaljager was de MIG-9, die werd ontwor pen door de beide Russische vlieg tuigconstructeurs Mikojan en Gure- witch, die voor dit ontwerp van de eerste Russische straaljager in 1947 de „Stalin-prijs" van 150.000 roebel ontvingen. De MIG-19 (die weer was ontwikkeld uit het proefmodel MIG-7, dat nimmer gevlogen heeft) was uitgerust met een tweeling straalmotor onder de romp, ont wikkeld uit de Duitse BMW-003. De bewapening was vrij krachtig en bestond uit een 43 mm. kanon boven op de rompneus, terwijl on der in de rompneus nog twee ka nonnen van 20 mm. waren aange bracht. De snelheid welke de MIG- 9 kon behalen bedroeg 850 km/h. Een verdere ontwikkeling moet de MIG-11 geweest zijn, die met slechts één BMW-003 straalmotor was uitgerust. Dit toestel is echter wei nig gebouwd. De MIG-15 mag niet als een verdere ontwikkeling van de voorgaande MIG-toestellen worden aangeduid, want deze straaljager vormt een geheel nieuw type. Om te beginnen is de MIG-15, evenals de Amerikaanse Sabre, voorzien van een pijlvleugel en van pijlvor mige staartvlakken. De motor is een ontwikkeling van de Britse Rolls-Royce Nene, waarvan de Britten er tot aan Januari 1948 een flink aantal aan Rusland hebben geleverdDe Russen hebben die Nene natuurlijk prompt nagebouwd enverbeterd! Zo zou de Nene, die oorspronkelijk een vermogen leverde van 2700 kg. stuwkracht, thans in de Russische straaljagers een stuwkracht van 3600 kg. leve ren. Dit o.a. dank zij de toepassing van z.g. „naverbranding", waarbij in de straalpijp nogmaals brandstof in de afgewerkte gassen wordt ge spoten en nogmaals een explosie plaatsvindt. Dat de Russische straaljagers zo goed zijn is niet alleen te danken aan de Britse straalmotoren die werden nagebouwd, maar óók aan de vele Duitse technici die sinds het eindigen van de oorlog in Rusland werkzaam zijn. Zoals bekend was het straalvliegtuig bij de Duitsers op het eind van de oorlog reeds ver ontwikkeld, terwijl tal van veelbe lovende projecten in ontwikkeling waren. Deze projecten zijn thans door Duitse technici in Rusland verder uitgewerkt. We mogen dan ook gerust zeggen, dat Rusland haar goede straaljagers dankt aan de hulp van zowel Britten als Duit' sers Zwaarder bewapend, kleinere vuursnelheid. Bij de MIG-15 wordt de lucht voor de straalmotor, evenals bij de Sabre, aangezogen via een grote ronde opening in de rompneus, terwijl de afgewerkte gassen het toestel met kracht verlaten via een straalpijp achter in de staart. Een goed ken- merkingspunt van de MIG-15 vormt het hoog-aangebrachte stabilo met hoogteroer. Ook de beide duikrem- klappen achter aan de romp vor men een interessante constructie. De bewapening van de MIG-15 kan verschillen. Normaal zijn twee snel vuurkanonnen onder in de romp neus aangebracht, één van 30 mm. en één van 20 mm. Boven Korea zijn MIG's waargenomen met een 37 mm. kanon en twee kanonnen van 20-23 mm. en ook bestaan er versies, die zijn bewapend met twee kanonnen van 30 mm. en twee van 20 mm. In elk geval is deze kanon bewapening krachtiger dan de zes 12,7 mm. mitrailleurs, die in de rompneus van de Amerikaanse Sabre zijn ingebouwd. Hier staat echter tegenover, dat de MIG een veel kleinere munitievoorraad mee kan voeren en een belangrijk klei nere vuursnelheid bezit. In het he dendaagse luchtgevecht tussen mo derne straaljagers is dit van het allergrootste belang. Straaljagers hebben als gevolg van hun uitzon derlijk hoge snelheden n.l. slechts 57 seconden tijd om te vuren en men heeft dan meer aan mitrailleurs met grote vuursnelheid dan aan zwaardere kanonnen met hun trage vuursnelheid. Immers, men maakt méér kans op treffers hoewel daar tegenover staat dat een treffer met een kanonskogel veelal dodelijker zal zijn dan die met een mitrailleur kogel. De Amerikaanse vliegers op Korea zijn dan ook voorstanders van zwaarder geschut in hun Sabres! De MIG-15 is, in tegenstelling met de MIG-schroefjagers uit de ach ter ons liggende oorlog, die geheel van hout waren, van geheel-metalen constructie. De cockpit is voorzien van een uitschietbare stoel. De Sabre is 16 km/h sneller. De snelheid van de MIG-15 wordt geschat op ongeveer 1030 km/h, hoewel sommige berichten spreken van zelfs 1125 km/h. Boven Korea werd waargenomen, hoe sommige MIG-15's met reuze snelheid uit het gezicht verdwenen en daarbij een witte rooksliert achter zich lieten. Vermoedelijk zijn deze toestellen met een raketinstallatie uitgerust, die gedurende drie minuten een extra stuwkracht van 1500 kg. kan leveren. Een dergelijke raketinstal latie werd door de Duitse BMW- fabriek ontwikkeld en later in Rus land vervolmaakt. De eerste MIG- 15 verscheen in Augustus 1948 bo ven Moskou tijdens een grote lucht- parade. Het was op 1 November 1950 dat de eerste MIG over de Yaloe vloog en boven Korea ver scheen. Acht dagen later vlogen de eerste Amerikaanse Sabres in 40 uur vanuit de States naar Korea over. Zij hadden er 48 uur voor toegewezen gekregen! Op 15 De cember maakten de Sabres vanaf het vliegveld Kimpo hun eerste mis sies en 17 December werd door hen de eerste MIG-15 neergeschoten in het eerste luchtgevecht in de ge schiedenis tussen straaljagers met pijlvleugels. Op 22 December wer den in één enkel luchtgevecht 6 MIG's neergehaald en na de eerste vijf maanden was de verhouding der neergeschoten straaljagers 8 MIG's tegen één Sabre! (Wordt vervolgd)

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1951 | | pagina 4