I
Bezoekt op 18,19,21 Oct. Ie Bazar van V. V. Waddinxveen
Wollen Stoffen
H. H. DE WILDE
6.90 7.90 9.9» I0.M 11.9015.90
John Francis Sifene
de, Russische, MIG-15 Shaafyafyw
TELEVISIE
Groot sortiment
gekleurde
130 cm. breed
He de £latag,ë$
lówtd tuUbew%
SüiDipan
«1711
ioio-H Doeleman
Communistisch paradevogeltje boven Korea
(Van een luchtvaartmedewerker)
(Vervolg)
Dit wil niec zeggen dat de Sabre
achtmaal beter is dan de MIG.
Amerikaanse piloten 'op Korea zeg
gen, aldus Charlotte Knight, oor
logscorrespondente van het bekende
Collier's magazine: „Als de Sabre
het beste vliegtuig ter wereld is,
dan is de MIG-15 zéker de tweede!"
Ook enkele Grumman Panther ma
rine-straaljagers en enkele Lock
heed Shooting-Stars hebben MIG's
neergeschoten en enkele oude Mus-
tang-schroefjagers hebben er zelfs
weten te beschadigen. De Sabre is
ongeveer 16 km/h sneller dan de
MIG, in duikvlucht 32 km/h. De
Amerikaanse superioriteit is een
kwestie van geluk en...... taktiek.
De Amerikaanse manier van schie
ten is beter dan de Russische.
Amerikaanse vliegers zeggen dat zij
nog te weinig van de MIG weten
om er een oordeel over te vellen.
Want hoewel een Sabre achter
vijandelijke linies gedwongen werd
te landen en onbeschadigd in Rus
sische handen is gevallen, is het de
Yanks nog altijd niet gelukt een
MIG-15 onbeschadigd in handen te
krijgenDe Russen waken daar
angstvallig voor. De MIG's komen
nooit verder dan 15 km. ten noor
den van Pjongjang en kennelijk
hebben de communisten opdracht,
dat geen enkele MIG in Ameri
kaanse handen mag vallen. Alle
neergeschoten MIG's vielen tot
dusverre dan ook op communistisch
gebied.
Waarom de Russen zo slecht schie
ten? Misschien is hun vizier slecht
of misschien hebben zij er helemaal
geen. Misschien ook is de training
slecht. Welk een nadeel de lage
vuursnelheid in een luchtgevecht
tussen snelle straaljagers is zagen
wij reeds. Door de sonische snel
heid waarmee de luchtgevechten
worden gehouden zijn de piloten in
de MIG's niet te onderscheiden. Of
het Russen of Chinezen zijn is nog
altijd een mysterie. Vele Chinese
communisten hebben waarschijnlijk
vroeger leren vliegen in Amerika of
bij de Amerikaanse Flying-Tigers
van Major-General Chennault
De Sabres die op Korea tegen de
MIG-15's vechten behoren tot de
4th Fighter Wing, die in de tweede
wereldoorlog 101634 vliegtuig neer
schoot. Commandant is Colonel
Smith, één van de beste jachtvlie-
gers van de Amerikaanse lucht
macht. Numeriek zijn de MIG's
boven Korea altijd in de meerder
heid. De Russen hebben bovendien
hun vliegvelden vlakbij. De Yanks
kunnen het stof van de vliegvelden
zien als de MIG's opstijgen vanaf
hun bases in Manchoerije vlak ach
ter de Yaloe
Het is merkwaardig dat de MIG-15
en de Sabre vrijwel tegelijkertijd
verschenen en zoveel op elkaar lij
ken. Beide machines zijn trouwens
beïnvloed door de Duitse DFS-396
en P-1101. De Sabre had oorspron
kelijk een rechte vleugel, maar werd
naar Duits voorbeeld van een pijl
vleugel voorzien. Met de MIG ging
het net zo. De Sabre en de MIG-15
zijn in de lucht zö moeilijk van el
kaar te onderscheiden, dat het wel
voorkomt dat Amerikaanse „flight-
leaders via hun radio roepen:
„Alle Sabres in dit gebied, waggel
met je vleugels". Als een toestel dan
niet met de vleugel waggelt, wordt
aangenomen dat 't een MIG is
Nieuwe ontwikkeling is MIG-19.
Behalve boven Korea is de MIG-15
ook waargenomen op tal van vlieg
velden in Oost-Duitsland, o.a. op die
van Grossenhain, Brandis, Laerz en
Tinou, alsmede op enkele velden
bij Berlijn.
Volgens de Amerikaanse lucht
vaartpers moet de Rode luchtmacht
reeds 40.000 MIG-15's in dienst
hebben, terwijl een 3400 per jaar
zouden kunnen worden gebouwd.
Boven Korea werden reeds ver over
de 100 MIG s door Amerikaanse
straaljagers neergeschoten.
Intussen schijnt volgens de jongste
berichten uit de MIG-15 alweer een
nieuwe straaljager ontworpen te zijn,
de MIG-19, die een pijlvleugel van
40° moet bezitten en die moet zijn
bewapend met twee kanonnen van
4 cm. elk. Zo de Russische straal
jagers al niet beter zijn dan de
Amerikanen, slechter zijn zij in elk
geval niet en de Yanks zullen alles
op alles moeten zetten, willen zij op
het gebied van de snelle straaljager
aan de kop blijven!
HUGO HOOFTMAN.
Wat zegt
de nieuwe wet?
STOPPEN en KEREN.
Op speciale autowegen mag niet
alleen niet gestopt, doch ook niet
gekeerd worden.
Zo als in andere plaatsen in ons land,
was ook hier de belangstelling groot voor
het televisie-experiment op Dinsdagavond
jl- Tenminste voor zover het mogelijk
was kennis te nemen van deze nieuwig
heid
De firma Van Eijk en Hagoort was
zo vriendelijk ons in de gelegenheid te
stellen het eerste „kijk" programma te
volgen. Door de gunstige ligging van
onze woonplaats ten opzichte van Lopik,
kwam de uitzending, afgedacht van de
storingen, prachtig door. Door een inge
nieuze samenbouw van televisie-radio, is
het mogelijk dat beeld en stem feilloos
samengaan, zodat men zich niets dan ver
wonderen kan over de hoogte van de tech
nische vlucht.
Wat betreft de ontvangen uitzendingen,
merkte men op, dat de beelden zeer scherp
en levendig zijn, terwijl het geluid zeer
zuiver en aanmerkelijk beter is dan bij
de gewone radio. Dit laat zich ook wel
verklaren, omdat bij de radio 9000 tril
lingen per seconde en bij de televisie
75.000 trillingen per seconde worden uit
gezonden, hetgeen het geluid perfection-
neerd. Het is moeilijk om een koper in
strument via de radio te onderscheiden,
terwijl men deze -per televisie zeer duide
lijk hoort. Wat het beeld betreft,
had men ondervonden, dat b-v- een spreker
door zijn gelaatsuitdrukkingen en gebaren
aanmerkelijk meer boeit dan via de ge
wone radio. Bovendien kan hij een ander
met tekeningen e-d. verduidelijken.
Vooralsnog zal de televisie nog niet
de plaats kunnen innemen in onze huis
kamers, welke het radiotoestel geniet,
eerstens voor de hoge kosten en tweedens
voor de nodige rust en schemer, welke
hierbij noodzakelijk is. Toch zijn er grote
perspectieven.
Ook bij de fa. Heemskerk aan de Dorp
straat was Dinsdag het "kijken" mogelijk
gemaakt.
De molens tijdens de
droogmaking van de Zuidpias
Bij het eerste bemalingsontwerp
werd toepassing van stoom buiten
beschouwing gelaten. De Zuidpias
zou door 11, twee opmalende, of
22 vijzelmolens worden droogge
maakt,geplaatst op twee lange rijen en
één tussenhoezen van Moordrech^tot
Kortenoord, waarbij iedere uitslaande
molen dan 400 bunder zou moeten
droog houden.
De plaatsing dezer molens verliep
echter anders, vooreerst omdat 34
molens, inclusief de 12 bovenmolens,
niet zodanig konden worden gesteld,
dat zij elkaar bij sommige windstre
ken niet zouden hinderen. Doch
voorts voornamelijk omdat het plan
beoogde enige molens naar een hoger
gedeelte van de plas over te bren
gen, teneinde, na de droogmaking,
een afscheiding in de polder moge
lijk te maken.
Het besluit werd genomen om de
kleine helft van het getal onder
molens langs de Ringvaart onder
Waddinxveen te plaatsen en die te
in de nieuwste tinten
PRIJZEN
stichten op het aangenomen Zomer-
peil van 5.61 A.P. De plaats der
overige molens was bepaald in het
laagste deel van de polder nabij
Kortenoord. De latere stichting toch
nog van een stoomgemaal was, reden,
dat het aantal vijzelmolens aanvan
kelijk met een gang werd verminderd
en de 5 bovenmolens te Moordrecht
en de 5 overige te Waddinxveen
werden gebouwd. Het getal der
ondermolens, werd bij ieder gemaal
nogmaals met één verminderd, zodat
bij ieder der 5 bovenmolens te
Moordrecht en Waddinxveen, slechts
4 ondermolens tot stand kwamen.
Op 21 Maart 1835 werden de
eerste drie van de tien bovenvijzel-
molens n.l. te Moordrecht en te
Waddinxveen, tegelijk met enige
schepradmolens, openbaar aanbe
steed. Een maand later vond gunning
plaats bij onderhandscontract van
nog twee dier molens te Waddinx
veen; Op 15 Februari 1836 de
openbare aanbesteding der vijf overi
ge bovenvijzelmolens (3 te Moor
drecht en 2 |fe Waddinxveen).
De eerste vijf bovenvijzelmolens,
die, in tegenstelling tot de datum 1
December 1835, eerst in de maan
den April en Mei van 1836 gereed
kwamen, werden onmiddellijk daar
na voor de afmaling van de Zuid-
plas in dienst gesteld.
In Januari 1837 maalden van de
vijf overige bovenvijzelmolens 1 te
Moordrecht en 2 te Waddinxveen;
in Februari werd nog een molen te
Moordrecht in dienst gesteld, terwijl
de laatste, tevens de tiende molen,
begin Maart, eveneens te Moor
drecht met malen een aanvang nam.
De openbare aanbesteding der vier
benedenvijzelmolens onder Moor
drecht en Nieuwerkerk en van het
zelfde aantal benedenmolens onder
Waddinxveen was 7 September 1837.
Voor enige dezer molens te Moor
drecht werden één tot twee ketting
molens en voor één te Waddinxveen
één kettingmolen opgericht.
Gelijktijdig met de bouw dezer
benedenmolens, vond voor een ver
binding met de bovenmolens het
graven van tussenboezems plaats
voor de molens onder Moordrecht
tot een lengte van 1368 el en voor
die onder Waddinxveen van 1427
el. Deze werken, die in de zomer
van 1838 tot stand kwamen, werden
onder Moordrecht tot een som van
f 33.200,—- en onder Waddinxveen
tot f 27.900,— aangenomen en af
geleverd.
In 1838 waren al deze molens
achtereenvolgens in maalvaardige
staat opgeleverd. Het zou echter
1841 worden dat de Zuidpias met
zijn oppervlakte van 4000 ha. drooa
kwam. E. v. E.
naar de
a.s. Zondagavond
8 uur
in het Verenigingslokaal
achter de Geref. Kerk
Toegang vrij
Geref. Evangelisatie-Comm.
Predikbeurten op Zondag 7 October 1951
Ned. Hervormde Kerk
artikelen apparaten
'n weldaad de nieuwste
voor uw huid modellen
prima tegen
roos en
haaruitval
eau de
cologne
en crème
Geschenkdozen Boldoot
K.B. Byouteriën
Voorm. 8.45 en 10.30 uur Ds. J. v. d Haar
Nam. 6.30 uur Ds. J. v. d. Haar
Gereformeerde Kerk
Voorm. 10 en nam. 5 uur, Ds. J. Snoey
N. H. Evang. »Wet en Evangelie«
Voorm. 9.30 uur, Ds. Offeringa van Scheveningen
Christelijk Afgesch. Gemeente
Voorm. 9.30 en nam. 5 uur. Ds. B. Toes van Kinderdijk
Remonstrantsch Gereformeerde Gemeente
Nam. 7 uur, Ds.J. Laforêt van Rotterdam
Burgerlijke stand
Aangiften van 27 Sept. t.m. 3 Oct. 1951,
AlfS0-"'Hendrik z. v B. C. Asscheman en E. D. van den
£d"an"s z' v -A" G" van Ommeren en K. Heij. Cor-
ZdvHHu'8' en, J' M' Schouten- - Elisabeth Margare-
sts en E M Loeï°enmaker E' JaSpErS' JaCOmina d* v' N' Ve"
H.^Molenaar.D°rP L' VM Beek' R A' Koni)n e"
Overleden. Cornelis van der Pouw, oud 10 jaren.
3*8^" De Zondagsdienst wordt Zondag 7 Oct. 1951
waargenomen door Dr. E. M. L. Hemminga
I """■svuumcu uuur ur. n. m. l. Hemminga