Uit het Parlement
Spaart Oud Papier.
Osmia l/utpe*ih<>udzc
Ósmia \JutpenUoudec
Ós-vnia 1/utpMthoudu
Boekhandel Veldwijk
INGEZONDEN
Officieële Mededelingen
Spreekuur Burgemeester-
De Burgemeester van Waddinx-
veen zal Zaterdag 10 November a.s.
van 11.- tot 12.- uur spreekuur
houden inplaats van Vrijdag 9 No
vember. Dinsdag 13 November a.s.
is de Burgemeester verhinderd spreek
uur te houden.
de pen voor uw leven
De Tweede Kamer heeft het
Schuman-Plan met 62-6 stemmen
aangenomen. De eerste stap op
de weg naar de federalisatie van
Europa is dus gezet.
Deze week besprak de Kamer
een heel moeilijk wetsontwerp,
nl. het toezicht op het Crediet-
wezen. Minister Lieftinck heeft
een noodregeling omgezet in een
wetsontwerp, waarin wordt be
paald, dat de Nederlandse Bank
kan beslissen hoeveel crediet en
aan welke objecten een particu
liere bank mag geven. Zo'n wets
ontwerp achtte hij nodig om een
goed monetair beleid te kunnen
voeren. Door de omvang van de
credieten te bepalen, kan hij o.a.
toezicht houden op de investe
ringen door het bedrijfsleven. En
dat is één der punten uit het
regeringsprogram. De consumptie
en de investeringen zouden beperkt
moeten worden. Er is omtrent
dit wetsontwerp veel te doen ge
weest. Men had bezwaar tegen
de positie van de Nederlandse
Bank, die een staatsinstelling is
geworden. En men vreesde, dat
hierdoor heel het bankwezen ge
socialiseerd zou worden. Tijdens
de schriftelijke en mondelinge
voorbereiding heeft de Minister
al heel wat water in de wijn
moeten doen. Zoveel, dat hij te
gemoet kwam aan de eisen der
k.v.p. Nu verklaarde de heer
Janssen tenminste, dat hij geen
grote bezwaren meer had tegen
dit ontwerp. Wel had hij enkele
amendementen in petto. Het be
langrijkste was, dat de werkings
duur bekort moest worden tot
drie jaar- Daar ook de socialisten
voor dit ontwerp zullen stem
men, is de zaak dus beklonken.
De heer Schouten (a.r.) verklaarde
zich echter vierkant tegen. Hij
zag de noodzaak en de urgentie
van dit geval niet in. Bovendien
beroept de Minister zich op om
standigheden, welke hij zelf heeft
gemaakt. Zijn financieel beleid
deugde niet. Het waren moeilijke
technische debatten die werden
gevoerd. Voor een leek is deze
aangelegenheid moeilijk te be
grijpen. Om haar werkelijk te
kunnen doorgronden, moet men
econoom zijn. Tal van eminente
afgevaardigden voerden echter
het woord. Dat maakt het debat
altijd levendig.
Zo kan men de heer Schouten
beslist rekenen tot de goede ka
merleden. Met Prof. Romme en
de heer Oud behoort hij onge
twijfeld tot de besten. Hij is ook
een oude rot in de Kamer. Maar
zijn grootste kracht ligt misschien
wel in zijn slagvaardigheid. Men
waagt het niet hem in de rede
te vallen, daar zulk een poging
onbarmhartig wordt gestraft.
Minister Lieftinck wilde het echter
proberen. Toen de h?er Schouten
zeide wel eens te willen kijken
in de correspondentie tussen de
Nederlandse Bank en het Minis
terie van Financiën, zeide de
Minister: „Als U hier komt zit
ten hebt U de gelegenheid". Daar
bij wees hij met een groots ge
baar op de Regeringstafel alsof
hij wilde zeggen: dan moet U
eerst Minister worden. Maar de
heer Schouten vroeg daar bot
boven op: „Betekent dit, dat
Minister Lieftinck weg wil?"
Daarmee schoot hij in de roos,
want de geruchten over zijn heen
gaan zijn nog steeds niet verstomd,
al zal hij zijn tijd nog wel uit
zitten. De Kamer had veel plezier
in dit voorval. Minister Lieftinck
niet het minst, maar hij vond
het toch maar beter om niet verder
te interumperen.
De zuinigheid welke de ouderen
onder ons hebben waargenomen bij
hun ouders en grootouders, bestaat
niet meer. Die is door de evolutie
verdwenen en niet tefug te roepen.
Wij zouden de tabak in onze pijp
niet meer kunnen aansteken met
een papiertje, dat de zuinige oudjes
U schrijft er over 20 jaar
nog mee
boven het glas der petroleumlamp
brandende wisten te krijgen. Even
min komt het nu in ons op een dun
houtje tegen de gloeiende potkachel
te drukken en op die manier een
vlammetje te maken. Wie verwarmt
thans nog zijn kamer met zo'n
ouderwetse kachel! En wie loopt
nu nog twintig minuten als er een
verkeersmiddel is, waarvan voor
tien centen gebruik kan worden
gemaakt! Neen, de zuinigheid van
onze voorvaderen past niet meer
in onze tijd. Onze kinderen en wij'
pakken de fiets nu wellicht de
bromfiets om een brief naar de
bus te brengen, die op de hoek van
de straat staat. Wij weten nu im
mers zo goed dat tijd geld is, al wordt
er van die kostbare tijd dan ook
ontzaglijk veel vermorst.
Ook op ander gebied gaat of
ging veel onnodig verloren. Dat
blijkt uit een recente publicatie van
de Persdienst van het Ministerie
van Economische Zaken.
In 1938 bedroeg de opbrengst
van oud-papier gemiddeld per
maand 6.400 ton. Toen de papier
schaarste zich deed voelen werd
van regeringswege een actie ont
wikkeld om oud-papier te verzamelen
en in 1950 was het maandgemid-
delde gestegen tot 11.400 ton. Over
de eerste écht maanden van dit
jaar is een maandgemiddelde van
19.000 ton verkregen.
In het eerste halfjaar 1951
werd voor een waarde van bijna
f 63.000.000 aan oude materialen
uitgevoerd.
Het is verklaarbaar dat Econo
mische Zaken het vuurtje blijft aan
blazen.
DE KOLEN- EN ELECTRICI-
TEITSVOORZIENING IN
DEZE WINTER.
„De vooruitzichten voor de a.s.
winter, wat de kolenvoorziening
betreft, zijn zorgelijk, maar het zou
onjuist zijn van alarmerend te spre
ken. Wanneer zich geen onver
wachte omstandigheden voordoen
en de uiterste zuinigheid wordt be
tracht, mag worden aangenomen,
dat het in het vierde kwartaal van
dit jaar mogelijk zal blijken, zij het
niet zonder grote moeite, aan de
behoefte van de industrie, huis
brand en energiebedrijven te vol
doen," aldus sprak de Minister van
Economische Zaken, Prof. Van
den Brink, Vrijdagmiddag op een
persconferentie in Den Haag.
Wat zijn de oorzaken van het ko-
lenprobleem? Vooropgesteld dient
te worden, dat niet alleen Neder
land met dit probleem te kampen
heeft, maar vrijwel alle landen van
West-Europa. Het kolenverbruik is
in deze landen, in vergelijking met
voor de oorlog, aanzienlijk geste
gen. In Nederland werden in 1938
14,3 millioen ton kolen verbruikt,
terwijl het verbruik van het jaar
1951 wordt geschat op bijna 18
millioen ton. Tegenover deze stij
ging van het verbruik staat een
productie, welke sinds de bevrijding
wel van jaar tot jaar groter is ge
worden, maar toch nog niet het
vooroorlogse peil heeft bereikt, on
danks het feit, dat de productie per
arbeider per ondergrondse dienst in
Limburg hoger is dan in de andere
West-Europese landen.
Nederland voert per jaar ongeveer
1 millioen ton cokes uit naar andere
landen. Waarom, zo zal men zich
afvragen, als er in het eigen land
een' tekort bestaat? Omdat de uit
voer van dit product uit handels
politieke overwegingen van het
grootste belang is. Dat brengt
waardevolle deviezen binnen en ons
land ontvangt in ruil voor deze
cokes onmisbare grondstoffen voor
de industrie.
Het verschil tussen de hoeveelheid
kolen, welke voor het binnenlands
verbruik vrijkomt en de hoeveel
heid, welke nodig is, moet door in
voer worden verkregen. De invoer-
mogelijkheden zijn, afgezien van de
deviezen-moeilijkheden, beperkt door
het feit, dat ook andere landen met
een kolenprobleem te maken heb
ben.
Wat de positie in de komende win
ter betreft, werd hierboven reeds
opgemerkt, dat in het vierde kwar
taal van dit jaar in de behoeften
zal kunnen worden voorzien, wan
neer tenminste de allergrootste zui
nigheid wordt betracht, vooral wat
betreft de voorziening met cokes.
Naar schatting zal in deze winter
150.000 ton gas- en mijncokes min
der op de binnenlandse markt kun
nen worden gebracht dan in de
vorige winter. Daartegenover staat
een ruimere invoer van anthraciet
en eierkolen.
kunt U wel verliezen,
maar niet verslijten
Er is een commissie ingesteld om de
Minister te adviseren omtrent de be
sparingen op het brandstoffen-
gebruik in de industrie. Deze com
missie heeft dezer dagen haar rap
port voltooid en verscheidene
suggesties gedaan, welke op haar
uitvoerbaarheid worden getoetst.
Bovendien zijn enkele maatregelen
genomen. Het toewijzingssysteem
voor de industrie wordt gehand
haafd. Besloten werd voorts, dat de
handel 15 minder cokes in de
maten I, II en III zal ontvangen,
dan in het voorafgaande stook-
seizoen. Op de kolenhandelaren is
een dringend beroep gedaan deze
kleinere hoeveelheid zo redelijk mo
gelijk over hun afnemers te verde
len. Voor de kantoren en diensten
van de Rijksoverheid zijn maatrege
len genomen ter beperking van het
verbruik en op de Provinciale en
Gemeentelijke besturen is een be
roep gedaan om dezelfde maatre
gelen te nemen (sluiting van de
bureaux op Zaterdag enz.). De
sluiting van de Overheidsinstellin
gen alleen al levert een besparing
op van 60.000 ton cokes!
De electriciteitsvoorziening.
Een ander probleem, dat vooral
deze winter de aandacht vraagt, is
dat van de electriciteitsvoorziening.
Het electriciteitsverbruik is in Ne
derland sinds 1938 verdubbeld en
als geen maatregelen zouden wor
den genomen ter beperking van het
verbruik, dan zou over 5 jaren het
verbruik ten opzichte van dit jaar
nogmaals verdubbelen. De uitbrei
ding van de industriële bedrijvigheid
en de groei van de bevolking zijn
daarvan de voornaamste oorzaken.
Maar ook zijn de verbruikers min
der zuinig met electriciteit dan voor
de oorlog, wat kan worden ver
klaard uit het feit, dat de gemiddel
de electriciteitstarieven van nu,
vergeleken met die van voor de
oorlog, ongeveer dezelfde zijn ge
bleven. Weliswaar zijn enkele ma
len na de oorlog deze tarieven ver
hoogd, maar daartegenover staat
een grotere toepassing van het z.g.
vastrechttarief. Vandaar, dat de
gemiddelde tarieven weinig ver
anderden.
Door de vergroting van het elec-
triciteitsverbruik is een uitbreiding
van de electrische centrales nood
zakelijk geworden. Dat vraagt
enorme investeringen en bovendien
tijd. In verband hiermede en met
wat hiervoor werd gezegd over de
tarieven, ligt het in het voornemen
de electriciteitstarieven met 25
te verhogen. Van deze verhoging
zal een hoeveelheid van 240 Kwh
per jaar per gezin worden vrijge
steld, terwijl voorts maatregelen
zullen worden genomen om de ge
volgen van deze tariefsverhoging
voor bepaalde categorieën van
kleinere verbruikers zoals bij
voorbeeld bakkers te verlichten.
Deze tariefsverhoging zalvermoe
delijk per 1 Januari a.s. van kracht
worden.
De winter, die nu voor de deur
staat, zal wat de electriciteitsvoor
ziening betreft, de moeilijkste zijn.
Het gevaar is niet denkbeeldig, dat
om overbelasting van de centrales
te voorkomen, bepaalde stadswijken
zullen moeten worden afgeschakeld.
Evenals verleden jaar zijn dan ook
weer maatregelen genomen ter be
perking van de piekbelasting. Deze
maatregelen gelden voor de periode
van 12 November tot en met 2
Februari. Lichtreclames zullen ver
boden zijn, étalage- en winkel
verlichting zal tot de helft moeten
worden teruggebracht tijdens de
piekuren, de verlichting en de ver
warming in trams en treinen even
eens, de radiozenders zullen zwij
gen tijdens de piekuren en de werk
tijden van het overheidspersoneel
zullen worden aangepast.
Bovendien is de vrijwillige mede
werking gevraagd van de industrie.
Maar al deze maatregelen zullen
nutteloos zijn, als niet de particu
liere verbruikers het verbruik tijdens
de piekuren tot het uiterste beper
ken. Het gebruik van apparaten,
die veel stroom vragen, zoals straal-
kachels, stofzuigers, strijkijzers en
kookplaten enz. dient in deze uren
geheel te worden vermeden. Alleen
dan zal het mogelijk zijn zonder
ernstige storingen de komende win
ter door te komen!
in grote verscheidenheid
verkrijgbaar bij
(buiten verantwoordelijkheid der redactie)
Geachte Redactie
Bij voorbaat mijn dank voor de
plaatsruimte mij toegemeten in Uw
blad.
Kennis genomen hebbende uit
enkele Dagbladen van een besluit
op de Middenstandsvergadering van
Waddinxveen, om te bewerken dat
in Uw blad geen advertenties van
buiten de plaats worden opgenomen.
Dit is volgens mij zeer onredelijk.
In de eerste plaats ten aanzien van
de lezers van uw blad.
Ten tweede, kunnen de winkeliers
de vergelijking met andere plaatsen
niet doorstaan
Dat een dergelijk besluit in een
genabuurde gemeente ook genomen
is, mag voor onze middenstanders
geen reden zijn om dit ook hier in
te voeren.
De middenstand gaat er steeds
prat op, dat klant koning is, maar
als dan die koning niet mag weten
dat bepaalde artikelen in een andere
plaats goedkoper of met meer service
worden aangeboden, dan zijn zij
wel zeer kleingeestig.
A. C. VAN DEN BOSCH.