Uit het Parlement Spaart Oud Papier. Osmia l/utpe*ih<>udzc Ósmia \JutpenUoudec Ós-vnia 1/utpMthoudu Boekhandel Veldwijk INGEZONDEN Officieële Mededelingen Spreekuur Burgemeester- De Burgemeester van Waddinx- veen zal Zaterdag 10 November a.s. van 11.- tot 12.- uur spreekuur houden inplaats van Vrijdag 9 No vember. Dinsdag 13 November a.s. is de Burgemeester verhinderd spreek uur te houden. de pen voor uw leven De Tweede Kamer heeft het Schuman-Plan met 62-6 stemmen aangenomen. De eerste stap op de weg naar de federalisatie van Europa is dus gezet. Deze week besprak de Kamer een heel moeilijk wetsontwerp, nl. het toezicht op het Crediet- wezen. Minister Lieftinck heeft een noodregeling omgezet in een wetsontwerp, waarin wordt be paald, dat de Nederlandse Bank kan beslissen hoeveel crediet en aan welke objecten een particu liere bank mag geven. Zo'n wets ontwerp achtte hij nodig om een goed monetair beleid te kunnen voeren. Door de omvang van de credieten te bepalen, kan hij o.a. toezicht houden op de investe ringen door het bedrijfsleven. En dat is één der punten uit het regeringsprogram. De consumptie en de investeringen zouden beperkt moeten worden. Er is omtrent dit wetsontwerp veel te doen ge weest. Men had bezwaar tegen de positie van de Nederlandse Bank, die een staatsinstelling is geworden. En men vreesde, dat hierdoor heel het bankwezen ge socialiseerd zou worden. Tijdens de schriftelijke en mondelinge voorbereiding heeft de Minister al heel wat water in de wijn moeten doen. Zoveel, dat hij te gemoet kwam aan de eisen der k.v.p. Nu verklaarde de heer Janssen tenminste, dat hij geen grote bezwaren meer had tegen dit ontwerp. Wel had hij enkele amendementen in petto. Het be langrijkste was, dat de werkings duur bekort moest worden tot drie jaar- Daar ook de socialisten voor dit ontwerp zullen stem men, is de zaak dus beklonken. De heer Schouten (a.r.) verklaarde zich echter vierkant tegen. Hij zag de noodzaak en de urgentie van dit geval niet in. Bovendien beroept de Minister zich op om standigheden, welke hij zelf heeft gemaakt. Zijn financieel beleid deugde niet. Het waren moeilijke technische debatten die werden gevoerd. Voor een leek is deze aangelegenheid moeilijk te be grijpen. Om haar werkelijk te kunnen doorgronden, moet men econoom zijn. Tal van eminente afgevaardigden voerden echter het woord. Dat maakt het debat altijd levendig. Zo kan men de heer Schouten beslist rekenen tot de goede ka merleden. Met Prof. Romme en de heer Oud behoort hij onge twijfeld tot de besten. Hij is ook een oude rot in de Kamer. Maar zijn grootste kracht ligt misschien wel in zijn slagvaardigheid. Men waagt het niet hem in de rede te vallen, daar zulk een poging onbarmhartig wordt gestraft. Minister Lieftinck wilde het echter proberen. Toen de h?er Schouten zeide wel eens te willen kijken in de correspondentie tussen de Nederlandse Bank en het Minis terie van Financiën, zeide de Minister: „Als U hier komt zit ten hebt U de gelegenheid". Daar bij wees hij met een groots ge baar op de Regeringstafel alsof hij wilde zeggen: dan moet U eerst Minister worden. Maar de heer Schouten vroeg daar bot boven op: „Betekent dit, dat Minister Lieftinck weg wil?" Daarmee schoot hij in de roos, want de geruchten over zijn heen gaan zijn nog steeds niet verstomd, al zal hij zijn tijd nog wel uit zitten. De Kamer had veel plezier in dit voorval. Minister Lieftinck niet het minst, maar hij vond het toch maar beter om niet verder te interumperen. De zuinigheid welke de ouderen onder ons hebben waargenomen bij hun ouders en grootouders, bestaat niet meer. Die is door de evolutie verdwenen en niet tefug te roepen. Wij zouden de tabak in onze pijp niet meer kunnen aansteken met een papiertje, dat de zuinige oudjes U schrijft er over 20 jaar nog mee boven het glas der petroleumlamp brandende wisten te krijgen. Even min komt het nu in ons op een dun houtje tegen de gloeiende potkachel te drukken en op die manier een vlammetje te maken. Wie verwarmt thans nog zijn kamer met zo'n ouderwetse kachel! En wie loopt nu nog twintig minuten als er een verkeersmiddel is, waarvan voor tien centen gebruik kan worden gemaakt! Neen, de zuinigheid van onze voorvaderen past niet meer in onze tijd. Onze kinderen en wij' pakken de fiets nu wellicht de bromfiets om een brief naar de bus te brengen, die op de hoek van de straat staat. Wij weten nu im mers zo goed dat tijd geld is, al wordt er van die kostbare tijd dan ook ontzaglijk veel vermorst. Ook op ander gebied gaat of ging veel onnodig verloren. Dat blijkt uit een recente publicatie van de Persdienst van het Ministerie van Economische Zaken. In 1938 bedroeg de opbrengst van oud-papier gemiddeld per maand 6.400 ton. Toen de papier schaarste zich deed voelen werd van regeringswege een actie ont wikkeld om oud-papier te verzamelen en in 1950 was het maandgemid- delde gestegen tot 11.400 ton. Over de eerste écht maanden van dit jaar is een maandgemiddelde van 19.000 ton verkregen. In het eerste halfjaar 1951 werd voor een waarde van bijna f 63.000.000 aan oude materialen uitgevoerd. Het is verklaarbaar dat Econo mische Zaken het vuurtje blijft aan blazen. DE KOLEN- EN ELECTRICI- TEITSVOORZIENING IN DEZE WINTER. „De vooruitzichten voor de a.s. winter, wat de kolenvoorziening betreft, zijn zorgelijk, maar het zou onjuist zijn van alarmerend te spre ken. Wanneer zich geen onver wachte omstandigheden voordoen en de uiterste zuinigheid wordt be tracht, mag worden aangenomen, dat het in het vierde kwartaal van dit jaar mogelijk zal blijken, zij het niet zonder grote moeite, aan de behoefte van de industrie, huis brand en energiebedrijven te vol doen," aldus sprak de Minister van Economische Zaken, Prof. Van den Brink, Vrijdagmiddag op een persconferentie in Den Haag. Wat zijn de oorzaken van het ko- lenprobleem? Vooropgesteld dient te worden, dat niet alleen Neder land met dit probleem te kampen heeft, maar vrijwel alle landen van West-Europa. Het kolenverbruik is in deze landen, in vergelijking met voor de oorlog, aanzienlijk geste gen. In Nederland werden in 1938 14,3 millioen ton kolen verbruikt, terwijl het verbruik van het jaar 1951 wordt geschat op bijna 18 millioen ton. Tegenover deze stij ging van het verbruik staat een productie, welke sinds de bevrijding wel van jaar tot jaar groter is ge worden, maar toch nog niet het vooroorlogse peil heeft bereikt, on danks het feit, dat de productie per arbeider per ondergrondse dienst in Limburg hoger is dan in de andere West-Europese landen. Nederland voert per jaar ongeveer 1 millioen ton cokes uit naar andere landen. Waarom, zo zal men zich afvragen, als er in het eigen land een' tekort bestaat? Omdat de uit voer van dit product uit handels politieke overwegingen van het grootste belang is. Dat brengt waardevolle deviezen binnen en ons land ontvangt in ruil voor deze cokes onmisbare grondstoffen voor de industrie. Het verschil tussen de hoeveelheid kolen, welke voor het binnenlands verbruik vrijkomt en de hoeveel heid, welke nodig is, moet door in voer worden verkregen. De invoer- mogelijkheden zijn, afgezien van de deviezen-moeilijkheden, beperkt door het feit, dat ook andere landen met een kolenprobleem te maken heb ben. Wat de positie in de komende win ter betreft, werd hierboven reeds opgemerkt, dat in het vierde kwar taal van dit jaar in de behoeften zal kunnen worden voorzien, wan neer tenminste de allergrootste zui nigheid wordt betracht, vooral wat betreft de voorziening met cokes. Naar schatting zal in deze winter 150.000 ton gas- en mijncokes min der op de binnenlandse markt kun nen worden gebracht dan in de vorige winter. Daartegenover staat een ruimere invoer van anthraciet en eierkolen. kunt U wel verliezen, maar niet verslijten Er is een commissie ingesteld om de Minister te adviseren omtrent de be sparingen op het brandstoffen- gebruik in de industrie. Deze com missie heeft dezer dagen haar rap port voltooid en verscheidene suggesties gedaan, welke op haar uitvoerbaarheid worden getoetst. Bovendien zijn enkele maatregelen genomen. Het toewijzingssysteem voor de industrie wordt gehand haafd. Besloten werd voorts, dat de handel 15 minder cokes in de maten I, II en III zal ontvangen, dan in het voorafgaande stook- seizoen. Op de kolenhandelaren is een dringend beroep gedaan deze kleinere hoeveelheid zo redelijk mo gelijk over hun afnemers te verde len. Voor de kantoren en diensten van de Rijksoverheid zijn maatrege len genomen ter beperking van het verbruik en op de Provinciale en Gemeentelijke besturen is een be roep gedaan om dezelfde maatre gelen te nemen (sluiting van de bureaux op Zaterdag enz.). De sluiting van de Overheidsinstellin gen alleen al levert een besparing op van 60.000 ton cokes! De electriciteitsvoorziening. Een ander probleem, dat vooral deze winter de aandacht vraagt, is dat van de electriciteitsvoorziening. Het electriciteitsverbruik is in Ne derland sinds 1938 verdubbeld en als geen maatregelen zouden wor den genomen ter beperking van het verbruik, dan zou over 5 jaren het verbruik ten opzichte van dit jaar nogmaals verdubbelen. De uitbrei ding van de industriële bedrijvigheid en de groei van de bevolking zijn daarvan de voornaamste oorzaken. Maar ook zijn de verbruikers min der zuinig met electriciteit dan voor de oorlog, wat kan worden ver klaard uit het feit, dat de gemiddel de electriciteitstarieven van nu, vergeleken met die van voor de oorlog, ongeveer dezelfde zijn ge bleven. Weliswaar zijn enkele ma len na de oorlog deze tarieven ver hoogd, maar daartegenover staat een grotere toepassing van het z.g. vastrechttarief. Vandaar, dat de gemiddelde tarieven weinig ver anderden. Door de vergroting van het elec- triciteitsverbruik is een uitbreiding van de electrische centrales nood zakelijk geworden. Dat vraagt enorme investeringen en bovendien tijd. In verband hiermede en met wat hiervoor werd gezegd over de tarieven, ligt het in het voornemen de electriciteitstarieven met 25 te verhogen. Van deze verhoging zal een hoeveelheid van 240 Kwh per jaar per gezin worden vrijge steld, terwijl voorts maatregelen zullen worden genomen om de ge volgen van deze tariefsverhoging voor bepaalde categorieën van kleinere verbruikers zoals bij voorbeeld bakkers te verlichten. Deze tariefsverhoging zalvermoe delijk per 1 Januari a.s. van kracht worden. De winter, die nu voor de deur staat, zal wat de electriciteitsvoor ziening betreft, de moeilijkste zijn. Het gevaar is niet denkbeeldig, dat om overbelasting van de centrales te voorkomen, bepaalde stadswijken zullen moeten worden afgeschakeld. Evenals verleden jaar zijn dan ook weer maatregelen genomen ter be perking van de piekbelasting. Deze maatregelen gelden voor de periode van 12 November tot en met 2 Februari. Lichtreclames zullen ver boden zijn, étalage- en winkel verlichting zal tot de helft moeten worden teruggebracht tijdens de piekuren, de verlichting en de ver warming in trams en treinen even eens, de radiozenders zullen zwij gen tijdens de piekuren en de werk tijden van het overheidspersoneel zullen worden aangepast. Bovendien is de vrijwillige mede werking gevraagd van de industrie. Maar al deze maatregelen zullen nutteloos zijn, als niet de particu liere verbruikers het verbruik tijdens de piekuren tot het uiterste beper ken. Het gebruik van apparaten, die veel stroom vragen, zoals straal- kachels, stofzuigers, strijkijzers en kookplaten enz. dient in deze uren geheel te worden vermeden. Alleen dan zal het mogelijk zijn zonder ernstige storingen de komende win ter door te komen! in grote verscheidenheid verkrijgbaar bij (buiten verantwoordelijkheid der redactie) Geachte Redactie Bij voorbaat mijn dank voor de plaatsruimte mij toegemeten in Uw blad. Kennis genomen hebbende uit enkele Dagbladen van een besluit op de Middenstandsvergadering van Waddinxveen, om te bewerken dat in Uw blad geen advertenties van buiten de plaats worden opgenomen. Dit is volgens mij zeer onredelijk. In de eerste plaats ten aanzien van de lezers van uw blad. Ten tweede, kunnen de winkeliers de vergelijking met andere plaatsen niet doorstaan Dat een dergelijk besluit in een genabuurde gemeente ook genomen is, mag voor onze middenstanders geen reden zijn om dit ook hier in te voeren. De middenstand gaat er steeds prat op, dat klant koning is, maar als dan die koning niet mag weten dat bepaalde artikelen in een andere plaats goedkoper of met meer service worden aangeboden, dan zijn zij wel zeer kleingeestig. A. C. VAN DEN BOSCH.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1951 | | pagina 2