Uit het Parlement De zwiepende vleugel. vooral nu ditmaal onze burgemees ter aan het proramma medewerkte. Wij vernemen dat genoemde firma heden Vrijdagavond het publiek nog maals in de gelegenheid wil stellen een televisie-uitzending bij te wonen en wel in lunchroom Van de Water, om 8 uur, waar het A.V.R.O.-pro- gramma getoond zal worden. Kaar ten kunnen gehaald worden aan Kerk weg 171. Voor kinderen echter geen toegang. De Winkelweek Nauw verbonden aan de Win kelweek-actie is wel de komst en rondgang door de gemeente van St. Nicolaas. Zo ook j.l. Zaterdag toen de Sint nabij de Gasfabriek arriveerde per motorboot van de heer Los. Deze rondgang is voor de jeugd een attractie op zich zelf, temeer daar een viertal zwarte Pieten rijkelijk pepernoten strooiden. Zijn gevolg bestond uit het winkelweek-comité, ditmaal niet te voet, maar in open rijtuig. Met deze rondgang was tegelijk de winkelweek geopend. Nu kwam het woord of liever gezegd, de daad aan het publiek. Telkenjare spant de plaatselijke winkelier zich in om gedurende deze actie aan het publiek te tonen, dat kopen buiten Waddinx- veen heel niet nodig is, daar zij zelve in staat zijn door voldoende voorraad, grote keuze en goede service elke koper te dienen. Om dit te animeren stelde het comité een groot aantal prijzen beschikbaar, waarvoor bonnen uitgereikt worden, terwijl voor de jeugd een vlaggetjes prijsvraag is uitgeschreven. Het resultaat van deze actie is vanzelf nog niet bekend, hoewel het comité tevreden is over het verloop. Of het omzetpeil van vorige jaren bereikt zal kunnen worden, dient afgewacht, gezien de huidige financiële omstandigheden. Nogmaals dringt het comité er met nadruk op aan: „Koopt in Waddinxveen", want niet vergeten dient te worden, dat van de financiële overschotten van deze actie een volgende zomer aan de ouden van dagen een prettige middag wordt bezorgd. Het is eigenlijk te over bekend, om er nog op te wijzen. Dus kopers en verkopers, zet U schrap De begrotingen van Oorlog en Marine, welke dezer dagen in de Tweede Kamer werden behandeld, leverden eigenlijk niet veel op. Dat was ook geen wonder, want het was de eerste keer na de oorlog, dat het defensiedebat niet met bijzondere belangstelling werd afgewacht. Het is nu eenmaal een feit, dat wij ver leden jaar een vier-jaren-plan hebben aangenomen en dat er na wijlen Minister Fievez weer een bewinds man is opgetreden, die het volle vertrouwen van ons Parlement ge niet. Ja, Minister Staf staat er best op in onze volksvertegenwoordi- aing en wij kunnen ons dat voor stellen. Het is onbegrijpelijk, dat deze cud-directeur-generaal van 'de Landbouw zo snel in de moeilijke defensie-problemen is doorgedron gen Hij praat over zijn departement of hij nergens anders heeft rondge keken hij weet de Kamer over alle organisatorische vraagstukken voor de vuist weg in te lichten. Dat wekt vertrouwen bij alle fracties. Een belangrijk punt, dat in dit debat naar voren kwam, was de kwestie van de Zondagsrust. Vele leden drongen er bij de Minister op aan, dat hij de Zondagsrust zoveel mogelijk in het leger zal handhaven. Z1in.buitenlandse collega's moet onze Minister er op wijzen, dat ons land zeer sterk voor een vrije Zon dag geporteerd is. Dat wil hij ook wel. Principieel is hij een voorstan der van een zo groot mogelijke Zon dagsrust. Aan de wens om dienstplichtige millitairen in de gelegenheid te stel len op Maandag naar de kazernes terug te keren, in plaats van Zon dags per laatste gelegenheid, kon de heer Staf niet voldoen. We heb ben te zorgen, dat er 's Maandags wordt gewerkt. Anders krijgen we ee n pa rate divisie, die drie dagen per week niet beschikbaar is. Bij het uitvoeren van ons vier- jaren-plan zijn we in grote mate af hankelijk van de steun, welke de Amerikanen ons zullen geven. Zou het Amerikaanse materieel echter te laat worden verzonden, zodac de opbouw van ons leger niet volgens schema kan worden voltooid, dan is het beter, dat wij onze dienstplich tigen tijdelijk naar huis sturen in plaats van hen te laten lanterfanten in de kazernes. De grote buitenlandse aspecten van deze begrotingen kwamen aan de orde bij „Buitenlandse Zaken". Minister Stikker verklaarde be dekt eigenlijk niet veel voor het Europese leger te voelen. Oorspron kelijk wenste onze Regering niet deel te nemen aan de Parijse con ferentie over deze kwestie. Dit stand punt heeft zij thans laten varen en de Minister zeide zelfs, dat ons land nu voorstellen zal gaan doen. Mi nister Stikker kwam verder nog aan dragen met tal van andere bezwaren, welke echter op de Kamer niet veel indruk maakten. Men verweet hem namelijk, dat hij teveel speelt op een Atlantische samenwerking, dus een samengaan met Amerika en Canada en dat hij daarbij de Europese een wording bewust ten achter stelt. Opvallend was, dat min. Stikker in deze rede er op wees, dat een minister van Buitenlandse Zaken te weig verdient. Hij moet er zelf veel geld bijleggen. Nu schijnt minister Stikker wel tegen een stootje te kunnen, maar terecht zegt hij, dat bij een nieuw optredend Kabinet er toch rekening mee dient gehouden te worden, anders is dit ambt alleen maar mogelijk voor gefortuneerden. De Kamer schiet hard op en heeft de begroting van Binnenlandse Za ken ook al aangenomen, terwijl die van Verkeer en Waterstaat een zelfde lot zal delen. MinisterTeulings moest plotseling de overleden min. van Maarseveen vervangen. Hij had het niet moeilijk. Hij had drie aan gelegenheden te behandelen en wel de Friese kwestie, de binnenlandse veiligheidsdienst en de burgerlijke verdediging. Het waren de Friese afgevaardig den Algra en De Loor, die de relle tjes te Leeuwarden te berde brachten. Nederland is een tijdje geleden verrast door een wild spionnage- verhaal, dat door de regering was vrijgegeven. De Kamer vroeg daar over het naadje van de kous. Mi nister Teulings vertelde, dat een ambtenaar van de Tsjechische legatie zich had gewend tot de betrokken instanties en mededelingen had ge daan, die reeds aanwezige kennis bevestigden en verduidelijkten. De feiten, zoa a zij bekend zijn gemaakt, zijn voor 100 pet waar. De wijze waarop deze zaak is gepubliceerd, was echter niet juist. Het volk moet weten, dat er dergelijke dingen ge beuren. Het verhaal van sigaretten doosjes en rijstpapiertjes is ook niet verzonnen. Dat is voor deze lieden de methode om de ene schakel on bekend te maken met de andere. Tot slot krijgen wij nog de be groting van Verkeer en Waterstaat. Daarbij varieerden de vraagstukken van bromfietsen tot vliegtuig, van boemeltrein tot autobus, van land- bouwverzilting tot landaanwinning. Een veelheid van problemen, zonder echter werkelijk nieuwe gezichtpun ten op te leveren. Typisch kenmerk van de Statojei-straalbommenwerper. Een straalbommenwerper die in enorm grote series wordt gebouwd is de Amerikaanse Boeing B-47 Stratojet. Deze reusachtige bom menwerper is uitgerust met zes General-Electric J-47 straalmotoren, die in gestroomlijnde gondels onder de vleugel zijn aangebracht. De snelheid welke de Stratojet kan be reiken moet om en nabij de 970 km. per uur zijn! Hoe hoog die snelheid wel is bewees één van de eerste Stratojets die gereed kwam, door binnen vier uur over het gehele Amerikaanse continent te vliegen. De bemanning bestaat uit slechts drie koppen, waarvan er twee als in een straaljager achter elkaar zit ten onder een gestroomlijnde kap van plexi-glas. De derde man, de waarnemer, zit in de glazen romp- neus. Als gevolg van haar enorme snel heid voert de Stratojet géén voor waartse bewapening. Een achter- waarts-gericht wapen is in de staart aangebracht, dat op afstand wordt bediend. Niet minder dan 18 start raketten zijn ingebouwd, negen in elke rompzijwand, die het toestel snel en steil deen starten. Bij de landing remt een staartparachute de hoge snelheid af. Stratojets kunnen thans tijdens de vlucht van brand stof worden voorzien, zodat hun vliegbereik practisch oneindig is. Negen ton bommen kunnen door het toestel worden vervoerd. Ook het landingsgestel is merkwaardig. Het is van het z.g. tandem-type, waarbij twee paar hoofdwielen achter elkaar onder de romp zijn aangebracht, terwijl zich onder de vleugels kleine steunwieltjes bevin den die er alleen toe dienen om te voorkomen, dat het toestel zou „om slaan In Wichita, Kansas, wordt de Stratojet in enorme series ge bouwd en ook nieuwe versies wor den daar ontwikkeld. We noemen daarvan de B-47C, die met slechts vier straalmotoren in plaats van met zes zal worden uitgerust, maar desalniettemin tóch een groter ver mogen zal bezitten. Zij zullen zijn van het type Allison J-35, die totaal ruim 17.000 kg. stuwkracht zullen leveren, vergeleken met de ruim 14.000 van de zes huidige straal motoren! In plaats van de twee mo toren die dan zullen vervallen zal extra brandstof kunnen worden meegevoerd. De B-47C zou een totale brandstofcapaciteit krijgen van 11.350 liter, waarmee zij bijna 10.000 km. zou kunnen afleggen. Hoe groot die Stratojet is beseffen we pas goed als we weten, dat zij groter is dan een DC-6. Tóch is zij snel als een straaljager. Haar start gewicht bedraagt 83 ton, terwijl dat van de Stratocruiser, het grootste verkeersvliegtuig thans in gebruik, „slechts" 65 ton groot is. Het meest merkwaardige kenmerk van de Stratojet vormt haar vleugel. Behalve dat deze, evenals de staart vlakken, een grote pijlstelling heb ben, zoals bekend gewenst voor het behalen van zeer hoge snelheden, is deze vleugel tevens uiterst dun geconstrueerd en, wat men noemt, „flexibel". Dit betekent, dat de vleugel buigzaam is en wel zó sterk, dat tijdens de vlucht de vleugeltips twee meter hoger ten opzichte van de romp zijn dan wanneer het vlieg- twg op de grond staat. Duidelijk ziet men, hoe de vleugeltips neer hangen onder het gewicht van de straalmotoren die er aan bevestigd zijn. Tijdens de start gaan deze vleugeltips, al naar gelang de draagkracht van de vleugel toe neemt, steeds meer omhoog en als de Stratojet op volle snelheid vliegt zouden de vleugeltips zelfs boven het horizontale vlak uitsteken. Het is wel duidelijk, dat een dergelijke flexibele vleugel grote eisen stelt aan de constructie. Bij proeven werd een Stratojet-vleugel gebogen en belast met 300.000 kg. Daarbij beschreef de tip tussen het bovenste en onderste punt een boog van meer dan 6 meter. De vleugelhuid is bij de romp zo dik als een lucifer doosje, 16 mm., en wordt naar de tips toe geleidelijk dunner tot mini maal 43^2 mm. Door de veerkrachtige vleugel wor den remousstoten „gedempt", door dat de vleugel dienst doet als schokbreker. Een vlucht met de Stratojet moet dan qok héél rustig zijn, zelfs in onrustig lucht. De zwiepende vleugel glijdt als het ware door de turbulante luchtbellen heen en dempt daarbij alle krach ten, vóórdat deze zich op de romp kunnen overplanten. Tot dusverre is de Stratojet voor zover wij weten het enige vliegtuig dat van een dergelijke zwiepende vleugel is voorzien. Ook voor de verkeersluchtvaart echter lijkt ons dit type vleugel toekomstmogelijk heden te bezitten. Het vliegen in onrustige lucht zal er belangrijk aangenamer op worden, wat vooral op de kortereluchtrouten van be lang is. Op de grote lijnen vliegen de te genwoordige vliegtuigen meestal zo hoog, dat zij „boven het weer" vliegen en van onrustige lucht tóch geen last meer hebben. HUGO HOOFTMAN. Nieuws uit onze woonplaats Vrijdag jl. hield „Het Groene Kruis" de gewone najaarsledenver gadering. Als gebruikelijk was er een slechte opkomst. Op uitnodiging van de Voorzitter, de heer D. B. van der Most, werd bij de aanvang een korte stilte in- achtgenomen, ter herdenking van het overlijden van het bestuurslid, de heer H. Glasbeek, die een kwart eeuw deel uitmaakte van het bestuur en zich als zodanig zeer verdienste lijk heeft gemaakt. Bij de mededeling zeide de Voor zitter, dat het in de bedoeling ligt op Donderdag 6 December a.s. het nieuwe wijkgebouw officieel in ge bruik te nemen. Met veel aandacht werd kennis genomen van de jaarverslagen van de secretaris, de penningmeester en wijkverpleegsters. Gaf het verslag van de secretaris een resumé van het voorgevallene, de penningmeester gaf in een goed te volgen uiteenzetting een specificatie van de ontvangsten en een overzicht van de uitgaven, terwijl Zr. van Driel een beknopte opsomming gaf van door de ver pleegsters gedane werkzaamheden en de verrichtingen van de consultatie- bureaux. Het is wel heel jammer, dat slechts enkele leden hiervan kennis namen; komt men ter verga dering en hoort men deze verslagen, dan kan men ook eens vernemen wat er met de contributie (en niet te vergeten: de subsidies!) is geschied. Een afzonderlijk punt van de agenda was de oproepingsbrief van het Hoofdbestuur der Zuid-Hollandse vereniging „Het Groene Kruis" voor de vergadering van de volgende dag, welke 11 punten bevat. Tien daarvan gingen onder de hamer door, maar tegen 1 punt was wel enig bezwaar, namelijk tegen verhoging van de afdracht per lid aan het Hoofdbe stuur. Deze wil men met 5 cents per lid verhogen; men veronderstelt n,l. dat de gemiddelde contributie per lid wel f 4.— zal bedragen. Dit laat. ste is op onze vereniging niet van toepassing, want hier is de contri butie tenminste f 2,50 en verreweg het merendeel van de leden staat hiermede op dat minimum. Zolang dat zo is, heeft het bestuur beden king tegen een verhoogde afdracht. Aan de afgevaardigde der vereni ging naar de algemene vergadering, waarvoor werd aangewezen mej. R. Slinger, werd verzocht de stem onzer vereniging tegen het voorstel uit te brengen. Vervolgens kwam aan de orde de begroting der uitgaven en ontvang sten voor het dienstjaar 1952. Over eenkomstig het voorstel van het bestuur werd deze vastgesteld aan ontvangsten op f 17320.—, met een subidie van f5700uit de gemeente kas f 2400.— van het Rijk en f 500-- van de provincie. Naar de gegeven opsomming der uitgaven zijn deze bedragen nodig om het hoofd boven water te houden. Bij acclamatie werd als lid van het bestuur herkozen de heer G. van Tilburg, terwijl de Voorzitter voor het nazien der rekening over het jaar 1951 aanwees de heren G. W. C. van Dort Kroon, E. M. L. Hemminga en H. Jenné, de commissie die dat werk reeds enkele jaren verricht. Na rondvraag volgt sluiting. Door de politie zfln een 4-tal personen aangehouden, welke op 17 Nov. bjj de heer R. Oudijk 9 eenden gestolen hadden.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1951 | | pagina 2