Uit het Parlement
De zwiepende vleugel.
vooral nu ditmaal onze burgemees
ter aan het proramma medewerkte.
Wij vernemen dat genoemde firma
heden Vrijdagavond het publiek nog
maals in de gelegenheid wil stellen
een televisie-uitzending bij te wonen
en wel in lunchroom Van de Water,
om 8 uur, waar het A.V.R.O.-pro-
gramma getoond zal worden. Kaar
ten kunnen gehaald worden aan
Kerk weg 171. Voor kinderen echter
geen toegang.
De Winkelweek
Nauw verbonden aan de Win
kelweek-actie is wel de komst en
rondgang door de gemeente van
St. Nicolaas.
Zo ook j.l. Zaterdag toen de
Sint nabij de Gasfabriek arriveerde
per motorboot van de heer Los.
Deze rondgang is voor de jeugd
een attractie op zich zelf, temeer
daar een viertal zwarte Pieten rijkelijk
pepernoten strooiden. Zijn gevolg
bestond uit het winkelweek-comité,
ditmaal niet te voet, maar in open
rijtuig.
Met deze rondgang was tegelijk
de winkelweek geopend. Nu kwam
het woord of liever gezegd, de daad
aan het publiek. Telkenjare spant
de plaatselijke winkelier zich in om
gedurende deze actie aan het publiek
te tonen, dat kopen buiten Waddinx-
veen heel niet nodig is, daar zij
zelve in staat zijn door voldoende
voorraad, grote keuze en goede
service elke koper te dienen. Om
dit te animeren stelde het comité een
groot aantal prijzen beschikbaar,
waarvoor bonnen uitgereikt worden,
terwijl voor de jeugd een vlaggetjes
prijsvraag is uitgeschreven.
Het resultaat van deze actie is
vanzelf nog niet bekend, hoewel
het comité tevreden is over het
verloop. Of het omzetpeil van vorige
jaren bereikt zal kunnen worden,
dient afgewacht, gezien de huidige
financiële omstandigheden.
Nogmaals dringt het comité er
met nadruk op aan: „Koopt in
Waddinxveen", want niet vergeten
dient te worden, dat van de financiële
overschotten van deze actie een
volgende zomer aan de ouden van
dagen een prettige middag wordt
bezorgd. Het is eigenlijk te over
bekend, om er nog op te wijzen.
Dus kopers en verkopers, zet U
schrap
De begrotingen van Oorlog en
Marine, welke dezer dagen in de
Tweede Kamer werden behandeld,
leverden eigenlijk niet veel op. Dat
was ook geen wonder, want het
was de eerste keer na de oorlog, dat
het defensiedebat niet met bijzondere
belangstelling werd afgewacht. Het
is nu eenmaal een feit, dat wij ver
leden jaar een vier-jaren-plan hebben
aangenomen en dat er na wijlen
Minister Fievez weer een bewinds
man is opgetreden, die het volle
vertrouwen van ons Parlement ge
niet. Ja, Minister Staf staat er best
op in onze volksvertegenwoordi-
aing en wij kunnen ons dat voor
stellen. Het is onbegrijpelijk, dat
deze cud-directeur-generaal van 'de
Landbouw zo snel in de moeilijke
defensie-problemen is doorgedron
gen Hij praat over zijn departement
of hij nergens anders heeft rondge
keken hij weet de Kamer over alle
organisatorische vraagstukken voor
de vuist weg in te lichten. Dat wekt
vertrouwen bij alle fracties.
Een belangrijk punt, dat in dit
debat naar voren kwam, was de
kwestie van de Zondagsrust. Vele
leden drongen er bij de Minister op
aan, dat hij de Zondagsrust zoveel
mogelijk in het leger zal handhaven.
Z1in.buitenlandse collega's moet
onze Minister er op wijzen, dat ons
land zeer sterk voor een vrije Zon
dag geporteerd is. Dat wil hij ook
wel. Principieel is hij een voorstan
der van een zo groot mogelijke Zon
dagsrust.
Aan de wens om dienstplichtige
millitairen in de gelegenheid te stel
len op Maandag naar de kazernes
terug te keren, in plaats van Zon
dags per laatste gelegenheid, kon de
heer Staf niet voldoen. We heb ben
te zorgen, dat er 's Maandags wordt
gewerkt. Anders krijgen we ee n pa
rate divisie, die drie dagen per week
niet beschikbaar is.
Bij het uitvoeren van ons vier-
jaren-plan zijn we in grote mate af
hankelijk van de steun, welke de
Amerikanen ons zullen geven. Zou
het Amerikaanse materieel echter te
laat worden verzonden, zodac de
opbouw van ons leger niet volgens
schema kan worden voltooid, dan is
het beter, dat wij onze dienstplich
tigen tijdelijk naar huis sturen in
plaats van hen te laten lanterfanten
in de kazernes.
De grote buitenlandse aspecten
van deze begrotingen kwamen aan
de orde bij „Buitenlandse Zaken".
Minister Stikker verklaarde be
dekt eigenlijk niet veel voor het
Europese leger te voelen. Oorspron
kelijk wenste onze Regering niet
deel te nemen aan de Parijse con
ferentie over deze kwestie. Dit stand
punt heeft zij thans laten varen en
de Minister zeide zelfs, dat ons land
nu voorstellen zal gaan doen. Mi
nister Stikker kwam verder nog aan
dragen met tal van andere bezwaren,
welke echter op de Kamer niet veel
indruk maakten. Men verweet hem
namelijk, dat hij teveel speelt op een
Atlantische samenwerking, dus een
samengaan met Amerika en Canada
en dat hij daarbij de Europese een
wording bewust ten achter stelt.
Opvallend was, dat min. Stikker
in deze rede er op wees, dat een
minister van Buitenlandse Zaken te
weig verdient. Hij moet er zelf veel
geld bijleggen. Nu schijnt minister
Stikker wel tegen een stootje te
kunnen, maar terecht zegt hij, dat
bij een nieuw optredend Kabinet er
toch rekening mee dient gehouden
te worden, anders is dit ambt alleen
maar mogelijk voor gefortuneerden.
De Kamer schiet hard op en heeft
de begroting van Binnenlandse Za
ken ook al aangenomen, terwijl die
van Verkeer en Waterstaat een
zelfde lot zal delen. MinisterTeulings
moest plotseling de overleden min.
van Maarseveen vervangen. Hij had
het niet moeilijk. Hij had drie aan
gelegenheden te behandelen en wel
de Friese kwestie, de binnenlandse
veiligheidsdienst en de burgerlijke
verdediging.
Het waren de Friese afgevaardig
den Algra en De Loor, die de relle
tjes te Leeuwarden te berde brachten.
Nederland is een tijdje geleden
verrast door een wild spionnage-
verhaal, dat door de regering was
vrijgegeven. De Kamer vroeg daar
over het naadje van de kous. Mi
nister Teulings vertelde, dat een
ambtenaar van de Tsjechische legatie
zich had gewend tot de betrokken
instanties en mededelingen had ge
daan, die reeds aanwezige kennis
bevestigden en verduidelijkten. De
feiten, zoa a zij bekend zijn gemaakt,
zijn voor 100 pet waar. De wijze
waarop deze zaak is gepubliceerd,
was echter niet juist. Het volk moet
weten, dat er dergelijke dingen ge
beuren. Het verhaal van sigaretten
doosjes en rijstpapiertjes is ook niet
verzonnen. Dat is voor deze lieden
de methode om de ene schakel on
bekend te maken met de andere.
Tot slot krijgen wij nog de be
groting van Verkeer en Waterstaat.
Daarbij varieerden de vraagstukken
van bromfietsen tot vliegtuig, van
boemeltrein tot autobus, van land-
bouwverzilting tot landaanwinning.
Een veelheid van problemen, zonder
echter werkelijk nieuwe gezichtpun
ten op te leveren.
Typisch kenmerk van de
Statojei-straalbommenwerper.
Een straalbommenwerper die in
enorm grote series wordt gebouwd
is de Amerikaanse Boeing B-47
Stratojet. Deze reusachtige bom
menwerper is uitgerust met zes
General-Electric J-47 straalmotoren,
die in gestroomlijnde gondels onder
de vleugel zijn aangebracht. De
snelheid welke de Stratojet kan be
reiken moet om en nabij de 970 km.
per uur zijn! Hoe hoog die snelheid
wel is bewees één van de eerste
Stratojets die gereed kwam, door
binnen vier uur over het gehele
Amerikaanse continent te vliegen.
De bemanning bestaat uit slechts
drie koppen, waarvan er twee als
in een straaljager achter elkaar zit
ten onder een gestroomlijnde kap
van plexi-glas. De derde man, de
waarnemer, zit in de glazen romp-
neus.
Als gevolg van haar enorme snel
heid voert de Stratojet géén voor
waartse bewapening. Een achter-
waarts-gericht wapen is in de staart
aangebracht, dat op afstand wordt
bediend. Niet minder dan 18 start
raketten zijn ingebouwd, negen in
elke rompzijwand, die het toestel
snel en steil deen starten. Bij de
landing remt een staartparachute de
hoge snelheid af. Stratojets kunnen
thans tijdens de vlucht van brand
stof worden voorzien, zodat hun
vliegbereik practisch oneindig is.
Negen ton bommen kunnen door
het toestel worden vervoerd. Ook
het landingsgestel is merkwaardig.
Het is van het z.g. tandem-type,
waarbij twee paar hoofdwielen
achter elkaar onder de romp zijn
aangebracht, terwijl zich onder de
vleugels kleine steunwieltjes bevin
den die er alleen toe dienen om te
voorkomen, dat het toestel zou „om
slaan In Wichita, Kansas, wordt
de Stratojet in enorme series ge
bouwd en ook nieuwe versies wor
den daar ontwikkeld. We noemen
daarvan de B-47C, die met slechts
vier straalmotoren in plaats van
met zes zal worden uitgerust, maar
desalniettemin tóch een groter ver
mogen zal bezitten. Zij zullen zijn
van het type Allison J-35, die totaal
ruim 17.000 kg. stuwkracht zullen
leveren, vergeleken met de ruim
14.000 van de zes huidige straal
motoren! In plaats van de twee mo
toren die dan zullen vervallen zal
extra brandstof kunnen worden
meegevoerd. De B-47C zou een
totale brandstofcapaciteit krijgen
van 11.350 liter, waarmee zij bijna
10.000 km. zou kunnen afleggen.
Hoe groot die Stratojet is beseffen
we pas goed als we weten, dat zij
groter is dan een DC-6. Tóch is zij
snel als een straaljager. Haar start
gewicht bedraagt 83 ton, terwijl dat
van de Stratocruiser, het grootste
verkeersvliegtuig thans in gebruik,
„slechts" 65 ton groot is.
Het meest merkwaardige kenmerk
van de Stratojet vormt haar vleugel.
Behalve dat deze, evenals de staart
vlakken, een grote pijlstelling heb
ben, zoals bekend gewenst voor het
behalen van zeer hoge snelheden,
is deze vleugel tevens uiterst dun
geconstrueerd en, wat men noemt,
„flexibel". Dit betekent, dat de
vleugel buigzaam is en wel zó sterk,
dat tijdens de vlucht de vleugeltips
twee meter hoger ten opzichte van
de romp zijn dan wanneer het vlieg-
twg op de grond staat. Duidelijk
ziet men, hoe de vleugeltips neer
hangen onder het gewicht van de
straalmotoren die er aan bevestigd
zijn. Tijdens de start gaan deze
vleugeltips, al naar gelang de
draagkracht van de vleugel toe
neemt, steeds meer omhoog en als
de Stratojet op volle snelheid vliegt
zouden de vleugeltips zelfs boven
het horizontale vlak uitsteken. Het
is wel duidelijk, dat een dergelijke
flexibele vleugel grote eisen stelt
aan de constructie. Bij proeven
werd een Stratojet-vleugel gebogen
en belast met 300.000 kg. Daarbij
beschreef de tip tussen het bovenste
en onderste punt een boog van meer
dan 6 meter. De vleugelhuid is bij
de romp zo dik als een lucifer
doosje, 16 mm., en wordt naar de
tips toe geleidelijk dunner tot mini
maal 43^2 mm.
Door de veerkrachtige vleugel wor
den remousstoten „gedempt", door
dat de vleugel dienst doet als
schokbreker. Een vlucht met de
Stratojet moet dan qok héél rustig
zijn, zelfs in onrustig lucht. De
zwiepende vleugel glijdt als het
ware door de turbulante luchtbellen
heen en dempt daarbij alle krach
ten, vóórdat deze zich op de romp
kunnen overplanten.
Tot dusverre is de Stratojet voor
zover wij weten het enige vliegtuig
dat van een dergelijke zwiepende
vleugel is voorzien. Ook voor de
verkeersluchtvaart echter lijkt ons
dit type vleugel toekomstmogelijk
heden te bezitten. Het vliegen in
onrustige lucht zal er belangrijk
aangenamer op worden, wat vooral
op de kortereluchtrouten van be
lang is.
Op de grote lijnen vliegen de te
genwoordige vliegtuigen meestal zo
hoog, dat zij „boven het weer"
vliegen en van onrustige lucht tóch
geen last meer hebben.
HUGO HOOFTMAN.
Nieuws uit onze woonplaats
Vrijdag jl. hield „Het Groene
Kruis" de gewone najaarsledenver
gadering. Als gebruikelijk was er
een slechte opkomst.
Op uitnodiging van de Voorzitter,
de heer D. B. van der Most, werd
bij de aanvang een korte stilte in-
achtgenomen, ter herdenking van het
overlijden van het bestuurslid, de
heer H. Glasbeek, die een kwart
eeuw deel uitmaakte van het bestuur
en zich als zodanig zeer verdienste
lijk heeft gemaakt.
Bij de mededeling zeide de Voor
zitter, dat het in de bedoeling ligt
op Donderdag 6 December a.s. het
nieuwe wijkgebouw officieel in ge
bruik te nemen.
Met veel aandacht werd kennis
genomen van de jaarverslagen van
de secretaris, de penningmeester en
wijkverpleegsters. Gaf het verslag
van de secretaris een resumé van het
voorgevallene, de penningmeester gaf
in een goed te volgen uiteenzetting
een specificatie van de ontvangsten
en een overzicht van de uitgaven,
terwijl Zr. van Driel een beknopte
opsomming gaf van door de ver
pleegsters gedane werkzaamheden en
de verrichtingen van de consultatie-
bureaux. Het is wel heel jammer,
dat slechts enkele leden hiervan
kennis namen; komt men ter verga
dering en hoort men deze verslagen,
dan kan men ook eens vernemen wat
er met de contributie (en niet te
vergeten: de subsidies!) is geschied.
Een afzonderlijk punt van de
agenda was de oproepingsbrief van
het Hoofdbestuur der Zuid-Hollandse
vereniging „Het Groene Kruis" voor
de vergadering van de volgende dag,
welke 11 punten bevat. Tien daarvan
gingen onder de hamer door, maar
tegen 1 punt was wel enig bezwaar,
namelijk tegen verhoging van de
afdracht per lid aan het Hoofdbe
stuur. Deze wil men met 5 cents per
lid verhogen; men veronderstelt n,l.
dat de gemiddelde contributie per
lid wel f 4.— zal bedragen. Dit laat.
ste is op onze vereniging niet van
toepassing, want hier is de contri
butie tenminste f 2,50 en verreweg
het merendeel van de leden staat
hiermede op dat minimum. Zolang
dat zo is, heeft het bestuur beden
king tegen een verhoogde afdracht.
Aan de afgevaardigde der vereni
ging naar de algemene vergadering,
waarvoor werd aangewezen mej. R.
Slinger, werd verzocht de stem onzer
vereniging tegen het voorstel uit te
brengen.
Vervolgens kwam aan de orde de
begroting der uitgaven en ontvang
sten voor het dienstjaar 1952. Over
eenkomstig het voorstel van het
bestuur werd deze vastgesteld aan
ontvangsten op f 17320.—, met een
subidie van f5700uit de gemeente
kas f 2400.— van het Rijk en f 500--
van de provincie. Naar de gegeven
opsomming der uitgaven zijn deze
bedragen nodig om het hoofd boven
water te houden.
Bij acclamatie werd als lid van het
bestuur herkozen de heer G. van
Tilburg, terwijl de Voorzitter voor
het nazien der rekening over het
jaar 1951 aanwees de heren G. W. C.
van Dort Kroon, E. M. L. Hemminga
en H. Jenné, de commissie die dat
werk reeds enkele jaren verricht.
Na rondvraag volgt sluiting.
Door de politie zfln een 4-tal
personen aangehouden, welke op 17
Nov. bjj de heer R. Oudijk 9 eenden
gestolen hadden.