m
flink Pakhuis en dubb. Woonhuis
Landbouw Huishoudschool
De Waddinxveense Industrie
Net Dagmeisje
Nette Werkster
titoia
Satan Doeleman
ËëpsiTiaüdse Kunsisioppaoe
UeZ'SteU ode schade
aan aw HUdiny.
Boekh. VELDWIJK
BERICHT
Uit Qwohnoedus IcwUfoelt
Bruine Janhagel
Tel Plaa t koek
480 Gemberpuntjes
H T BohkeibaUkecij,
]log een roestige
WasUM of iü)as-Uil?
Ballpennen
Kenniigevliig
aanvarg nieuw Cursusjaar
aar: /ang Vormingsklas
Avondcursus Naaien
Avondcursus Koken
J
Voor betere Beschuit, Bakkersbeschuit Bakkerij J. VEBHEUL
worden bediend. Het toestel kan,
met atoombommen aan boord,
16.000 km. non-stop afleggen.
Het ontwerp van de Convair Con
solidated-Vultee) B-36 stamt reeds
uit het jaar 1941, een paar maanden
vóór de overval op Pearl Harbour.
Toch was het pas op 8 Augustus
1946 (5 jaar later en na de oorlog)
dat het proto-type haar eerste
proefvlucht maakte. Men ontwierp
het vliegtuig oorspronkelijk, om er
Duitsland mee te bombarderen van
af vliegbases in de Verenigde Sta
ten. In November 1941 kreeg Con
vair een contract voor het bouwen
van twee proto-types. Die hebben
maar eventjes 15Ó milliöen dollar
gekost
Een geweldig ontwikkelingspro
gramma moest worden afgewerkt.
Aërodynamische problemen dienden
te worden opgelost, nieuwe materi
alen moesten worden ontwikkeld en
ontelbare windtunnelproeven ge
nomen. Intussen echter woedde de
oorlog voort en al gauw bleek, dat
de B-36 niet nodig zou zijn Duits
land te bombarderen, doordat En
geland stand hield en als spring
plank voor de geallieerde bommen
werpers behouden bleef. Men richtte
nu het oog op Japan en meende de
B-36 daartegen te gebruiken. Zover
is het echter ook nimmer gekomen
want, zoals we reeds zagen, was de
oorlog afgelopen vóórdat het proto
type haar eerste vlucht gemaakt
had. De ontwikkeling van de B-36
ging zeer langzaam, vooral omdat
men haast zette achter de productie
van andere macines, die hun oor-
logswaarde reeds hadden bewezen,
zoals bijv. de B-24 Liberators, die
óók een product van Convair wa
ren. Het was eerst tegen het eind
van 1943 dat de Amerikaanse rege
ring bij Convair een bestelling op de
B-36 plaatste en wel op 100 stuks!
Op Augustus maakte de XB-36,
het proto-type, haar eerste vlucht.
De eerste vlucht van de grootste
bommenwerper ter wereld! De
serie-machines volgden spoedig. Van
die serie-machines waren de eerste
22 stuks uitgerust met Pratt and
Whitney motoren van 3000pk elk
(B-36A), doch de volgende machi
nes kregen zwaardere Pratt and
Whitney's van 3500 pk elk (B-36B)
en het is deze B-36B welke thans in
productie is. De 22 B-36A's zijn
thans ook uitgerust met 3500 pk.
mototen en zijn dus óók B-36 B's
geworden.
Begin 1944 groeide de idee van de
,,parasite"-jager. De B-36 zou en
kele van deze snelle straaljagers in
zijn bommenschacht meevoeren en,
in geval van een luchtgevecht, lan
ceren. De parasite-jagers zouden
dan de strijd met de vijandelijke
jachtvliegtuigen kunnen aanbinden.
Het was de McDonnell Aircraft
Corporation (bekend om haar vele
marine-vliegtuigen) die opdracht
kreeg deze parasite-jager te ont
wikkelen en te bouwen.
In 1945 kwam de eerste XF-85 pa
rasite-jager gereed. Een typisch
ding, met opklapbare vleugels, een
straalmotor en plaats biedend aan
één vlieger. Er zijn twee van die
XF-85's gebouwd en op een B-29
zijn zij daadwerkelijk beproefd. De
B-29 heeft hen in een soort trapeze
onder de bommenschacht meege
voerd de lucht in en hen op grote
hoogte gelanceerd. Toch schijnt dit
alles geen succes geweest te zijn.
Vooral het weer aan boord nemen
van de parasite-jagers door de bom
menwerper bleek vele moeilijkheden
op te leveren. Er zijn dan ook geen
parasite-jagers meer gebouwd en de
B-36's zullen er niet mee worden
uitgerust.
Tegen het eind van 1947 ontwierp
Convair een nieuw model: de B-
36C. Deze had haar zes motoren
weliswaar in de vleugelachterrand,
maar haar propellers aan de vleu-
gelvóórkant, aangedreven met be
hulp van lange assen. In 1948 werd
dit plan als onuitvoerbaar verwor
pen en gecanceld; de B-36C is nim
mer gebouwd. Trouwens, de hele
B-36 kwam in die tijd een beetje in
discrediet. De oorspronkelijke order
op 100 stuks werd teruggebracht tot
62 stuks. Maar tegen het einde van
1948 kwam er plotseling verande
ring in de zaak en werd de order op
95 gebracht; een gevolg van enkele
opzienbarende vluchten welke door
B-36's waren gemaakt. Grote af
standen werden hierbij afgelegd en
grote hoogten zonder moeite be
reikt. Vluchten in de stratosfeer
van 12 uur of langer waren geen
zeldzaamheid.
In 1949 kwam Convair met wéér
een nieuw model: de B-36D, die zich
kenmerkt door vier straalmotoren,
die onder de vleugel twee aan twee
zijn ingebouwd, afgezien van de
normale zes zuigermotoren die nor
maal zijn ingebouwd. De eerste B-
36D vloog op 26 Maart 1949 en op
het ogenblik is dit toestel in serie
productie. Niet onmogelijk is, dat
alle B-36's tot B-36D's zullen wor
den omgebouwd. In feite is de B-36
dus thans een tienmotorige bom
menwerper geworden
Reeds in 1942 werd uit de B-36 een
vrachtvliegtuig ontwikkeld, de XC-
99. Vleugels, motoren, staart en
landingsgestel van deze machine zijn
gelijk aan die van de B-36. Alleen
de romp is anders en verdeeld in
twee dekken, waarop totaal maar
liefst 400 bewapende^ soldaten ver
voerd kunnen wordenDe
eerste vlucht maakte de XC-99 op
23 Novembér 1947. Of dit vracht
vliegtuig thans in productie is we
ten we niet, men hoort nimmer meer
over dit type en serie-productie is
dan ook niet waarschijnlijk. Ook is
men van plan geweest uit die XC-99
weer een verkeersvliegtuig te ont
wikkelen, de Convair-37. Vooral de
luchtvaart-maatschappij Pan Ame
rican World Airways was hierin
geïnteresseerd, maar het bleek dat
de kosten om de XC-99 te ontwik
kelen tot verkeersvliegtuig 12 mil
liöen dollar zouden bedragen en
daarom heeft men er maar van af
gezien. Het zal niet lang meer
duren of al de bestelde B-36's zul
len aan de U.S. Army Air Force
zijn afgeleverd. Maar vóórdien zal
wel weer een, nieuwe bestelling
worden geplaatst. De Yank be
schouwt de B-36 als zijn prime
strategie weapon" en zal kosten
noch moeite sparen zich te verzeke
ren van een geduchte vloot van
deze super-bommenwerpers. Oók
al moet het gaan ten koste van de
marine en ten koste van een super
groot vliegdekschip
Vorig jaar arriveerden zes B-36's in
Engeland; voor de eerste maal dat
deze reusachtige toestellen in Euro
pa verschenen. Na enkele dagen
keerden zij weer terug naar Ameri
ka, zij waren naar het heet slechts
op een oefentocht. Intussen zal men
echter stellig terdege onderzocht
hebben, in hoeverre de Britse vlieg
velden voor gebruik van B-36's zijn
in te richten.
HUGO HOOFTMAN.
Het opbergen van voedsel
in een vochtige kast moet zoveel
mogelijk worden vermeden. De
kast moet zoveel als het kan ge
ventileerd worden. Bovendien zijn
bij de drogist vochtabsorberende
middelen verkrijgbaar, welke diens i
zouden kunnen doen.
De gunstige ligging aan groot vaar
water deed iii vroeger tijden voor
de vestiging van industrieënreeds
de aandacht op Waddinxveen vallen,
In de periode omstreeks het einde
van de 18e en het begin van de 19e
eeuw wordt Waddinxveen dan ook
niet alleen als landbouwdorp, maar
tevens als industrie plaats genoemd.
In 1795 maakte de Nederlandse
Stad- en Dorp-Beschrijver door van
Ollefen en Bakker onder meer mel
ding over de industrie van Wad
dinxveen.
Een vers over Waddinxveen uit die
tijd zegt het volgende:
Den Landbouw, Tegelbakkerij,
Papierfabriek, Mee/brouwerij,
En Turfhandel doen dit ambacht
thans floreeren.
Dit alles brengt veel voordeel aan,
Geeft d' ingezetenen goed bestaan,
En doet hun daglij ksch werk
in ruime winst verkeeren.
In het „Algemeen Aardrijkskundig
Woordenboek", door J. van Wijk
Roelandszoon, onder medewerking
van onderscheidene Nederlandsche
Aardrijkskundigen, van 1826, wordt
Waddings veen of Waddinxveen. een
Nederlands dorp genoemd in de
provincie Holland zuidelijk gedeel
te, district Rotterdam, met 1700 in
woners; landbouw, papiermolens en
veenderijen.
Hier wordt niet meer gesproken
over tegelbakkerij en meejfbrouwe-
rij. Met het beëindigen der afgra
vingen van veengronden/verdween
voorts allengs de nijverheid, ont
staan door de veenderijen en turf
handel.
Door de jaren heen heeft de papier
fabriek ,.De Schoone Haas", zich,
In het e van óe 18e en
in het begin van de 19e eeuw.
sinds 1785, evenwel weten te hand
haven, tot dit bedrijf, na 150 jaar,
door de druk dér tijden, werd op
geheven, waarna het pand in het
thans bloeiende hout-, houtwaren-
en meubelindustriecentrum van
Waddinxveen werd opgenomen.
E. v. E.
DRIEHONDERD JAAR OUDE
KERK WEIGERT AANBOD VAN
1.000.000 DOLLAR
Een 300 jaar oude Amerikaanse
kerk, waar eertijds de Nederlandse
kolonisten hun godsdienstoefenin
gen hielden, heeft een aanbod van
1.000.000 dollar van de hand gewe
zen. De zakenman van wie het bod
afkomstig was, wilde op de plaats
van de tegenwoordige kerk een
warenhuis laten bouwen.
De Protestantse kerk, waarom het
hier gaat, is de Presbyteriaanse kerk
van Newton in New York.
Volgens een bericht in de „New
York Times" werd op Zondag 6 Jan.
in deze kerk een speciale dienst
gehouden ter herdenking van het
300-jarig bestaan der gemeente.
De predikant, Ds Howard A. North-
acker maakte bij deze gelegenheid
bekend, dat men de kerkèraad
1.000.000 dollar geboden had voor
de kerk en grond waarop zij staat,
doch dat de leden van dit college
besloten hadden het aanbod van de
hand te wijzen.
„Laten wij het ons toevertrouwde
goed bewaren", zo zei Ds North-
acker. „De waarde van de hier ge
plengde tranen en van onze offers
en gebeden is niet in dollars uit te
drukken".
Heden ging tot haar
Heiland, in vol geloofs
vertrouwen, onze lieve
en zorgzame vrouw, moe
der, schoondochter, zus
ter, behuwdzuster, tante
en nicht,
ANTJE VERMEULEN
geb. Trimp,
op de leeftijd van 57 jaar
Psalm 122 1 (berijmd)
G. VERMEULEN
Pleunie
ÜRé
Rie
Co
Waddinxveen, 27 Jan.'52
Dorpstraat 134
gevraagd
P. van der Eijk, Noordeinde 106
gevraagd
voor Vrijdag
Adres te bevragen bureau
Zeep
Poeder
Parfum
Lotion
REPARATIES
KUNSTGEBITTEN
Sneller, beteren.goedkoper
J. C. POL, Kerkweg 181. W'veen
IJssellaan 84 Gouda
Telef. 4015 (K 1820)
Pracht Globe
De gehele wereld voor U
Prijs f 2.95
Te koop aangeboden
waarvan pakhuis en een woonhuis leeg te aanvaarden. Gelegen
te Boskoop aan Burg. Colijnstr. en Gouwe. Voor vele doel
einden geschikt
Te bevragen bij D. VAN OTTERLOO, Makelaar,
Reijerskoop 7, Boskoop Tel 297
De Propaganda-avonden van „VOLKSON
DERWIJS" worden gehouden
MAANDAG 6 FEBRUARI
in lunchroom Van de Water
WOENSDAG 13 FEBRUARI
in het „Centrum"
Men wordt verzocht op de in te leveren
strookjes de datum te veranderen.
Predikbeurten op Zondag 3 Februari 1952
Ned. Hervormde Kerk
v.m. 9-30 uur Ds. J. v- d. Haar
n.m. 6.30 uur Ds- J. J. Moll
Gereformeerde Kerk
v.m. 10 uur en n.m. 5 uur Ds. J. Snoey
N. H Bvang. »Wet en Evangelie»
Voorm. 9.30 uur Ds. A. Offeringa, Scheveningen
Christelijk Afgesch. Gemeente
v.m. 9.30 uur en n.m. 5 uur Leesdienst.
Dinsdag 5 Februari, nam. 7 uur, Ds. B. Toes, van Kinderdijk
Remonstrantsch Gereformeerde Gemeente
Geen dienst.
Burgerlijke stand
Aangiften van 24 t.m. 30 Jan. 1952
GeborenCornelia, z. v. J. Verwey en A. Verhoeff. Carla
Antonia Maria, d. v. J. Ultée en A. C. van Ardenne. Anthonie
Theodorus, z. v. J. J. Buikema en L. Faber. Willem, z. v.
C. van der Wal en A. J. Bonefaas- Jannetje Wouterina. d. v.
P. Verweij en L. de Ruiter.
OndertrouwdR. J. M. van Ark en A. C. Hogebrug.
Overleden: Lenamina de jong, 68 j., echtg. v- J. Klein.
Antjé Trimp, 57 j., echtg. v- G. Vermeulen.
HGT De Zondagsdienst wordt Zondag 3 Febr. 1952
waargenomen door Dr. J. W. H. Helleman
Dinsdag gaat er weer een zending naar de fabriek
BRENG HET DUS TIJDIG bij
KANAALSTRAAT
Pracht sortering
in verschillende prijzen.
Veldwijk heeft ze.
De commissie van Beheer van het Verenigingsgebouw
der Gereformeerde Kerk brengt ter kennis, dat belast
is met alle zaken betreffende verhuur, de Heer JAC.
SATON, Telefoon 277. Belanghebbenden worden ver
zocht zich uitsluitend aan dit adres te vervoegen.
1 April en 1 September
voor meisjes die 6 klassen Lagere School
hebben ger.otén
2 September
voor meisjes met M.U.L.O. Dinl.
1 April begint ook weer een
1 x per w k
1 September
Dit jaar geen tentoonstelling, in verband met
opening nieuwe school
Spreekuur: Maandag 2 -4, Woensdag 3—5-
Ook schriftelijk.
Hofzichtstr. 2, Alphen a/R- Tel. 2958
Dir. E. v. d. GAAST
Wij bakken ze zelf
%-/■ if/..-v< f v