m flink Pakhuis en dubb. Woonhuis Landbouw Huishoudschool De Waddinxveense Industrie Net Dagmeisje Nette Werkster titoia Satan Doeleman ËëpsiTiaüdse Kunsisioppaoe UeZ'SteU ode schade aan aw HUdiny. Boekh. VELDWIJK BERICHT Uit Qwohnoedus IcwUfoelt Bruine Janhagel Tel Plaa t koek 480 Gemberpuntjes H T BohkeibaUkecij, ]log een roestige WasUM of iü)as-Uil? Ballpennen Kenniigevliig aanvarg nieuw Cursusjaar aar: /ang Vormingsklas Avondcursus Naaien Avondcursus Koken J Voor betere Beschuit, Bakkersbeschuit Bakkerij J. VEBHEUL worden bediend. Het toestel kan, met atoombommen aan boord, 16.000 km. non-stop afleggen. Het ontwerp van de Convair Con solidated-Vultee) B-36 stamt reeds uit het jaar 1941, een paar maanden vóór de overval op Pearl Harbour. Toch was het pas op 8 Augustus 1946 (5 jaar later en na de oorlog) dat het proto-type haar eerste proefvlucht maakte. Men ontwierp het vliegtuig oorspronkelijk, om er Duitsland mee te bombarderen van af vliegbases in de Verenigde Sta ten. In November 1941 kreeg Con vair een contract voor het bouwen van twee proto-types. Die hebben maar eventjes 15Ó milliöen dollar gekost Een geweldig ontwikkelingspro gramma moest worden afgewerkt. Aërodynamische problemen dienden te worden opgelost, nieuwe materi alen moesten worden ontwikkeld en ontelbare windtunnelproeven ge nomen. Intussen echter woedde de oorlog voort en al gauw bleek, dat de B-36 niet nodig zou zijn Duits land te bombarderen, doordat En geland stand hield en als spring plank voor de geallieerde bommen werpers behouden bleef. Men richtte nu het oog op Japan en meende de B-36 daartegen te gebruiken. Zover is het echter ook nimmer gekomen want, zoals we reeds zagen, was de oorlog afgelopen vóórdat het proto type haar eerste vlucht gemaakt had. De ontwikkeling van de B-36 ging zeer langzaam, vooral omdat men haast zette achter de productie van andere macines, die hun oor- logswaarde reeds hadden bewezen, zoals bijv. de B-24 Liberators, die óók een product van Convair wa ren. Het was eerst tegen het eind van 1943 dat de Amerikaanse rege ring bij Convair een bestelling op de B-36 plaatste en wel op 100 stuks! Op Augustus maakte de XB-36, het proto-type, haar eerste vlucht. De eerste vlucht van de grootste bommenwerper ter wereld! De serie-machines volgden spoedig. Van die serie-machines waren de eerste 22 stuks uitgerust met Pratt and Whitney motoren van 3000pk elk (B-36A), doch de volgende machi nes kregen zwaardere Pratt and Whitney's van 3500 pk elk (B-36B) en het is deze B-36B welke thans in productie is. De 22 B-36A's zijn thans ook uitgerust met 3500 pk. mototen en zijn dus óók B-36 B's geworden. Begin 1944 groeide de idee van de ,,parasite"-jager. De B-36 zou en kele van deze snelle straaljagers in zijn bommenschacht meevoeren en, in geval van een luchtgevecht, lan ceren. De parasite-jagers zouden dan de strijd met de vijandelijke jachtvliegtuigen kunnen aanbinden. Het was de McDonnell Aircraft Corporation (bekend om haar vele marine-vliegtuigen) die opdracht kreeg deze parasite-jager te ont wikkelen en te bouwen. In 1945 kwam de eerste XF-85 pa rasite-jager gereed. Een typisch ding, met opklapbare vleugels, een straalmotor en plaats biedend aan één vlieger. Er zijn twee van die XF-85's gebouwd en op een B-29 zijn zij daadwerkelijk beproefd. De B-29 heeft hen in een soort trapeze onder de bommenschacht meege voerd de lucht in en hen op grote hoogte gelanceerd. Toch schijnt dit alles geen succes geweest te zijn. Vooral het weer aan boord nemen van de parasite-jagers door de bom menwerper bleek vele moeilijkheden op te leveren. Er zijn dan ook geen parasite-jagers meer gebouwd en de B-36's zullen er niet mee worden uitgerust. Tegen het eind van 1947 ontwierp Convair een nieuw model: de B- 36C. Deze had haar zes motoren weliswaar in de vleugelachterrand, maar haar propellers aan de vleu- gelvóórkant, aangedreven met be hulp van lange assen. In 1948 werd dit plan als onuitvoerbaar verwor pen en gecanceld; de B-36C is nim mer gebouwd. Trouwens, de hele B-36 kwam in die tijd een beetje in discrediet. De oorspronkelijke order op 100 stuks werd teruggebracht tot 62 stuks. Maar tegen het einde van 1948 kwam er plotseling verande ring in de zaak en werd de order op 95 gebracht; een gevolg van enkele opzienbarende vluchten welke door B-36's waren gemaakt. Grote af standen werden hierbij afgelegd en grote hoogten zonder moeite be reikt. Vluchten in de stratosfeer van 12 uur of langer waren geen zeldzaamheid. In 1949 kwam Convair met wéér een nieuw model: de B-36D, die zich kenmerkt door vier straalmotoren, die onder de vleugel twee aan twee zijn ingebouwd, afgezien van de normale zes zuigermotoren die nor maal zijn ingebouwd. De eerste B- 36D vloog op 26 Maart 1949 en op het ogenblik is dit toestel in serie productie. Niet onmogelijk is, dat alle B-36's tot B-36D's zullen wor den omgebouwd. In feite is de B-36 dus thans een tienmotorige bom menwerper geworden Reeds in 1942 werd uit de B-36 een vrachtvliegtuig ontwikkeld, de XC- 99. Vleugels, motoren, staart en landingsgestel van deze machine zijn gelijk aan die van de B-36. Alleen de romp is anders en verdeeld in twee dekken, waarop totaal maar liefst 400 bewapende^ soldaten ver voerd kunnen wordenDe eerste vlucht maakte de XC-99 op 23 Novembér 1947. Of dit vracht vliegtuig thans in productie is we ten we niet, men hoort nimmer meer over dit type en serie-productie is dan ook niet waarschijnlijk. Ook is men van plan geweest uit die XC-99 weer een verkeersvliegtuig te ont wikkelen, de Convair-37. Vooral de luchtvaart-maatschappij Pan Ame rican World Airways was hierin geïnteresseerd, maar het bleek dat de kosten om de XC-99 te ontwik kelen tot verkeersvliegtuig 12 mil liöen dollar zouden bedragen en daarom heeft men er maar van af gezien. Het zal niet lang meer duren of al de bestelde B-36's zul len aan de U.S. Army Air Force zijn afgeleverd. Maar vóórdien zal wel weer een, nieuwe bestelling worden geplaatst. De Yank be schouwt de B-36 als zijn prime strategie weapon" en zal kosten noch moeite sparen zich te verzeke ren van een geduchte vloot van deze super-bommenwerpers. Oók al moet het gaan ten koste van de marine en ten koste van een super groot vliegdekschip Vorig jaar arriveerden zes B-36's in Engeland; voor de eerste maal dat deze reusachtige toestellen in Euro pa verschenen. Na enkele dagen keerden zij weer terug naar Ameri ka, zij waren naar het heet slechts op een oefentocht. Intussen zal men echter stellig terdege onderzocht hebben, in hoeverre de Britse vlieg velden voor gebruik van B-36's zijn in te richten. HUGO HOOFTMAN. Het opbergen van voedsel in een vochtige kast moet zoveel mogelijk worden vermeden. De kast moet zoveel als het kan ge ventileerd worden. Bovendien zijn bij de drogist vochtabsorberende middelen verkrijgbaar, welke diens i zouden kunnen doen. De gunstige ligging aan groot vaar water deed iii vroeger tijden voor de vestiging van industrieënreeds de aandacht op Waddinxveen vallen, In de periode omstreeks het einde van de 18e en het begin van de 19e eeuw wordt Waddinxveen dan ook niet alleen als landbouwdorp, maar tevens als industrie plaats genoemd. In 1795 maakte de Nederlandse Stad- en Dorp-Beschrijver door van Ollefen en Bakker onder meer mel ding over de industrie van Wad dinxveen. Een vers over Waddinxveen uit die tijd zegt het volgende: Den Landbouw, Tegelbakkerij, Papierfabriek, Mee/brouwerij, En Turfhandel doen dit ambacht thans floreeren. Dit alles brengt veel voordeel aan, Geeft d' ingezetenen goed bestaan, En doet hun daglij ksch werk in ruime winst verkeeren. In het „Algemeen Aardrijkskundig Woordenboek", door J. van Wijk Roelandszoon, onder medewerking van onderscheidene Nederlandsche Aardrijkskundigen, van 1826, wordt Waddings veen of Waddinxveen. een Nederlands dorp genoemd in de provincie Holland zuidelijk gedeel te, district Rotterdam, met 1700 in woners; landbouw, papiermolens en veenderijen. Hier wordt niet meer gesproken over tegelbakkerij en meejfbrouwe- rij. Met het beëindigen der afgra vingen van veengronden/verdween voorts allengs de nijverheid, ont staan door de veenderijen en turf handel. Door de jaren heen heeft de papier fabriek ,.De Schoone Haas", zich, In het e van óe 18e en in het begin van de 19e eeuw. sinds 1785, evenwel weten te hand haven, tot dit bedrijf, na 150 jaar, door de druk dér tijden, werd op geheven, waarna het pand in het thans bloeiende hout-, houtwaren- en meubelindustriecentrum van Waddinxveen werd opgenomen. E. v. E. DRIEHONDERD JAAR OUDE KERK WEIGERT AANBOD VAN 1.000.000 DOLLAR Een 300 jaar oude Amerikaanse kerk, waar eertijds de Nederlandse kolonisten hun godsdienstoefenin gen hielden, heeft een aanbod van 1.000.000 dollar van de hand gewe zen. De zakenman van wie het bod afkomstig was, wilde op de plaats van de tegenwoordige kerk een warenhuis laten bouwen. De Protestantse kerk, waarom het hier gaat, is de Presbyteriaanse kerk van Newton in New York. Volgens een bericht in de „New York Times" werd op Zondag 6 Jan. in deze kerk een speciale dienst gehouden ter herdenking van het 300-jarig bestaan der gemeente. De predikant, Ds Howard A. North- acker maakte bij deze gelegenheid bekend, dat men de kerkèraad 1.000.000 dollar geboden had voor de kerk en grond waarop zij staat, doch dat de leden van dit college besloten hadden het aanbod van de hand te wijzen. „Laten wij het ons toevertrouwde goed bewaren", zo zei Ds North- acker. „De waarde van de hier ge plengde tranen en van onze offers en gebeden is niet in dollars uit te drukken". Heden ging tot haar Heiland, in vol geloofs vertrouwen, onze lieve en zorgzame vrouw, moe der, schoondochter, zus ter, behuwdzuster, tante en nicht, ANTJE VERMEULEN geb. Trimp, op de leeftijd van 57 jaar Psalm 122 1 (berijmd) G. VERMEULEN Pleunie ÜRé Rie Co Waddinxveen, 27 Jan.'52 Dorpstraat 134 gevraagd P. van der Eijk, Noordeinde 106 gevraagd voor Vrijdag Adres te bevragen bureau Zeep Poeder Parfum Lotion REPARATIES KUNSTGEBITTEN Sneller, beteren.goedkoper J. C. POL, Kerkweg 181. W'veen IJssellaan 84 Gouda Telef. 4015 (K 1820) Pracht Globe De gehele wereld voor U Prijs f 2.95 Te koop aangeboden waarvan pakhuis en een woonhuis leeg te aanvaarden. Gelegen te Boskoop aan Burg. Colijnstr. en Gouwe. Voor vele doel einden geschikt Te bevragen bij D. VAN OTTERLOO, Makelaar, Reijerskoop 7, Boskoop Tel 297 De Propaganda-avonden van „VOLKSON DERWIJS" worden gehouden MAANDAG 6 FEBRUARI in lunchroom Van de Water WOENSDAG 13 FEBRUARI in het „Centrum" Men wordt verzocht op de in te leveren strookjes de datum te veranderen. Predikbeurten op Zondag 3 Februari 1952 Ned. Hervormde Kerk v.m. 9-30 uur Ds. J. v- d. Haar n.m. 6.30 uur Ds- J. J. Moll Gereformeerde Kerk v.m. 10 uur en n.m. 5 uur Ds. J. Snoey N. H Bvang. »Wet en Evangelie» Voorm. 9.30 uur Ds. A. Offeringa, Scheveningen Christelijk Afgesch. Gemeente v.m. 9.30 uur en n.m. 5 uur Leesdienst. Dinsdag 5 Februari, nam. 7 uur, Ds. B. Toes, van Kinderdijk Remonstrantsch Gereformeerde Gemeente Geen dienst. Burgerlijke stand Aangiften van 24 t.m. 30 Jan. 1952 GeborenCornelia, z. v. J. Verwey en A. Verhoeff. Carla Antonia Maria, d. v. J. Ultée en A. C. van Ardenne. Anthonie Theodorus, z. v. J. J. Buikema en L. Faber. Willem, z. v. C. van der Wal en A. J. Bonefaas- Jannetje Wouterina. d. v. P. Verweij en L. de Ruiter. OndertrouwdR. J. M. van Ark en A. C. Hogebrug. Overleden: Lenamina de jong, 68 j., echtg. v- J. Klein. Antjé Trimp, 57 j., echtg. v- G. Vermeulen. HGT De Zondagsdienst wordt Zondag 3 Febr. 1952 waargenomen door Dr. J. W. H. Helleman Dinsdag gaat er weer een zending naar de fabriek BRENG HET DUS TIJDIG bij KANAALSTRAAT Pracht sortering in verschillende prijzen. Veldwijk heeft ze. De commissie van Beheer van het Verenigingsgebouw der Gereformeerde Kerk brengt ter kennis, dat belast is met alle zaken betreffende verhuur, de Heer JAC. SATON, Telefoon 277. Belanghebbenden worden ver zocht zich uitsluitend aan dit adres te vervoegen. 1 April en 1 September voor meisjes die 6 klassen Lagere School hebben ger.otén 2 September voor meisjes met M.U.L.O. Dinl. 1 April begint ook weer een 1 x per w k 1 September Dit jaar geen tentoonstelling, in verband met opening nieuwe school Spreekuur: Maandag 2 -4, Woensdag 3—5- Ook schriftelijk. Hofzichtstr. 2, Alphen a/R- Tel. 2958 Dir. E. v. d. GAAST Wij bakken ze zelf %-/■ if/..-v< f v

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1952 | | pagina 3