oor Waddinxveen :te Zaterdag 19 April 1952 De Kruisdood Goede Vrijdag Vrijdag 11 April 1952 7e Jaargang Verschijnt elke Vrijdag |ementsgeld per kwartaal f 1.00 bij vooruitbetaling tentieprijs 6 ct, familieadvertenties 7 ct per m-m.- Bijdragen, Verslagen, etc. uiterlijk 's Woendagsavonds inzenden. Berichten omtrent veroordelingen door het kruis reiken tot in de grijze oudheid terug. De Heilige Schrift meldt daarvan het eerst bij I de dromende bakker van Farao (Gen. 40 19), dan bij Jozua, die Ihet dode lichaam van de Koning Ivan Ai van het hout liet afnemen rejöz. 8 29), verder bij de door de |Gibeonieten gekruisigde zonen van Saul (2 Sam. 21 9). Ook Haman en; zïjn tien zonen sterven volgens "jjtayius Josephus (ant. XI, 6) aan tiet kruis, terwijl de Heilige Schrift iaarentegen van een sterven aan de spreekt (Esther 7 9, 10). it zijn intussen ook voorbeelden, Bat het bij de kruisiging van één pnkeling of slechts weinigen tezamen iet bleef, maar waar het tot massa- j/eroordelingen kwam en honderden In duizenden aan het kruis gena geld werden. Het verschrikkelijkste voorbeeld daarvan is te vinden tus sen de optekeningen van de reeds bovengenoemde Josephus, volgens wiens bericht Titus- bij Jeruzalem dagelijks 500 en meer Joden liet kruisigen, zodat tenslotte de hout- voorraad en de plaats om de kruisen neer te zetten, gingen ontbreken. Bekend is voorts de kruisiging op grote schaal, waarvan Tacitus ver haalt (ann. XV, 44). Hij schrijft, dat Nero na de grote brand in Rome, die negen dagen duurde en die hij zelf had gesticht, om de ver denking van zich af te werpen, tal rijke Christenen als vermoedelijke daders aan het kruis liet slaan en tijdens de nachtelijk orgieën in zijn park als levende fakkels liet fun geren. tenste spierlagen geheel werden vernield. Ze liet, wanneer de ver oordeelde tenminste er het leven bij afbracht, altijd blijvende en het leven schadelijk beïnvloedende spo ren achter. Het ontkleden der veroordeelden was gedurende de heidense tijd, ja zelfs gedurende de Joodse tijd alge meen in gebruik. Dikwijls echter mochten de veroordeelden de lende doek behouden, zoals het volgens de overlevering en naar de oudste voorstellingen van de kruisiging des Heeren bij dé Heiland het geval geweest schijnt te zijn. Op weg naar de plaats der veroor deling werd een opschrift mee gedragen of het slachtoffer omge hangen, waarop zijn naam en ge woonlijk ook de aarcLvan het mis drijf geschreven stond. Tijdens de Christenvervolgingen luidde dit op schrift vaak lakoniek en toch dui delijk genoeg: „N., Christen" (Joh. 19 19, 20; Luk. 23 28; Mark. 16 26; Matth. 27 37). Bij de Heiland werd dit opschrift aan het hoofdeinde van het kruis aan gebracht. Het vastnagelen van de veroor deelde geschiedde zo, dat men öf het kruis op degrond legde, de veroordeelde er aan bevestigde, dan het kruis oprichtte en in een tevo ren gemaakt gat plaatste, óf door dat men eerst het kruis in dé grond plantte en daarna het slachtoffer kruisigde. De vorm van het kruis was drieër lei. Het kon de gedaante hebben van de Griekse letter tau (T), van de Griekse letter chi (X) of van Gij die U liet met doornen kronen cu 't Kruishour vcrftfet rncl Uw bloed, en om Uw liefde hun te tonen voor 's mensen zonden hebt geboet om Uwen kruisdood, om Uw wonden zie eens genadig op mij neer, dat iki van alle schuld ontbonden vóór U verschijnen mag, o Heer. Timotheüs Werd de ter-dood-veroordeling door ophanging aan het kruis vooral in het Oosten toegepast,, ook in het Avondland was de kruisiging niet onbekend; waarschijnlijk hadden de bewoners hier ze van de Romeinen I overgenomen. Tacitus verhaalt o.a., Romeinse soldaten, die de belastin gen moesten innen, door de Friezen werden gevangen genomen en ge kruisigd. Aan de kruisiging was ook steeds het begrip van diepe schande ver bonden (Deut. 21 3; Gal. 3 13). Evenwel was de dood aan het kruis naar Romeins recht alleen toelaat baar voor misdadigers uit de slaven- stad en dan nog voor gedeserteerde soldaten (Lev. 30, 43). Als een verzwaring der doodstraf aan het kruis gold zijn ongewone hoogte (Esther 5 14), zoals de 50 ellen .hoge galg, die Haman voor Morde- chaï had laten oprichten. Dikwijls werd de pijniging nog daardoor ver ergerd, dat men de veroordeelden met het hoofd naar beneden krui sigde. Aan de eigenlijke kruisiging gingen gewoonlijk gruwelijke voorbereidin gen vooraf, die wettelijk waren ge regeld. Zeer vaak werden deze regelen niet in acht genomen, wat in het bijzonder ten tijde der Chris tenvervolgingen geschiedde. De ergste marteling ter voorberei ding van de kruisdood was de gese ling. Daarom mocht ze ook niet aan Romeinse burgers worden vol- tspkken (Handelingen 22 25-29), hoewel hierop in de praktijk dik wijls uitzonderingen werden ge maakt. De geseling werd in de regel zo uitgevoerd, dat de huid en de bui een lange verticale balk, gekruisd door een kortere horizontale (f). Men neemt in het algemeen aan, dat het kruis van de Heiland deze laatste vorm had, afgezien van andere redenen ook hierom, dat het in drie talen geschreven en daar door omvangrijke opschrift een steun aan het boveneinde van de verticale balk vereiste. Gewoonlijk was aan de kruisen als steun voor de gekruisigden een rustblok voor de voeten aange bracht. Dat er ook een dergelijk aan het kruis van de Heiland was, kan gevoegelijk betwijfeld worden, daar op de, uit de eerste eeuw stammende kruisafbeeldingen niets daarvan te zien is. Bovendien was het ongetwijfeld niet de bedoeling van de beulsknechten, het lijden van de Heiland te verzachten, an ders hadden zij zeker niet aan de wettelijk vastgestelde geseling nog een doornenkroon toegevoegd. De pathologische verschijnselen, die door de kruisiging werden opge wekt, moeten volgens de onder zoekingen der nieuwere therapie eenvoudig vreselijk geweest zijn. De 'misschien door stompe en roestige spijkers meer gescheurde dan ge stoken wonden, die behalve de spieren ook het zenuwweefsel en zelfs de beenderen raakteh, moes ten door de zwaarte van het han gende lichaam steeds verder uit el kaar en vergroot worden. Hierdoor traden spoedig sterk schrijnende ontstekingen op, waarbij hevige wondkoortsen, een onlesbare dorst, de gestrekte, stijve houding van het lichaam en de wijd uitgerekte ar men de hevigste pijn veroorzaakten. Hoewel de gevolgen der kruisiging en gJSle daarmee samenhangende voorbereidingen zeer zeker dodelijk waren, p®k als de gekruisigde bij uitzondering vóór zijn verscheiden van het kruis werd afgenomen, toch gebeurde het een enkele maal, dat zo iemand er het leven afbracht. Wanneer echter onwil en ongeloof het wagen, met verwijzing naar enkele dergelijke, zelden voorko mende gevallen, de dood van de Heiland aan het kruis als schijn dood te willen voorstellen, bereiken zij hoogstens, dat zij een 'toonder, namelijk dat der opstanding uit de doden door een ander wonder ver vangen; want dat zou het zijn, in dien een menselijk sterveling na zovele, op zichzelf reeds dodelijke, martelingen in leven was gebleven en dan na een drie-daags verblijf in een dompige, kleine, koude rots spelonk gezond en wel weer onder de mensen terugkeerde, zoals dit met de Heiland geschiedde, nog af gezien daarvan, dat de lanssteek, die tot in Zijn hart drong, absoluut de dood veroorzaakt zou hebben. Alles welbeschouwd was de krui siging de gruwelijkste dood, waar toe men alleen werkelijke en ver meende, erge misdadigers veroor- deelde; tevens was zij de smade- lijkste dood. Het kruis gold te alle_ tijde bij een ieder als een zinneJ beeld der schande. Tegenwoordig is het echter eeri symbool der ere. Koningen eif machthebbers der aarde dragen het I nu in hun kroon en spelden het die-/ genen op de borst, die zich bijzon- der hebben onderscheiden. Zij het ons echter een teken der verlossing van schuld, die de Heiland ons k bracht door Zijn zoendood op Gol gotha. Richten wij, in het bijzonder in deze dagen, vol ontzag en eerbied onze blik naar het opgerichte kruis, dat ons spreekt van de vergeving der zonden in Jezus Christus. F. B. H. Vroegste en laatste Paas Het Paasfeest kan nooit vallen vóór 22 Maart en nooit na 25 April, doordat het concilie van Nicea in het jaar 325 besloot, dat het Christelijke Paasfeest zou worden gevierd op de eerste Zon dag na de eerste volle maan na 21 Maart. In 1886 viel Pasen op eerstge noemde datum; in 1943 was het op 25 April Paasfeest. FOLKLORE HERLEEFT Geconstateerd mag worden, dat na de laatste wereldoorlog, toen immers alles was verboden, in vele plaatsen de oude gebruiken weer herleven. Aan de Palmpaas- optochten wordt door vele duizen den kinderen weer deelgenomen en alsom in den lande vlammen de paasvuren weer huizenhoog op. Zo werden nog verleden jaar te Leiden een geslaagde palmpaas- optocht gehouden waar honder den kinderen aan deelnamen. Voor de mooiste palmpaas wer den prijsjes toegekend ook al hadden de kinderen het moois niet geheel alleen gemaakt. Want dat vader en moeder bij het ma ken van de fraaie versieringen hadden geholpen, was wel duide lijk. HET OUDE FEEST. De viering van het Paasfeest is ouder dan het Christendom, hoe wel reeds in de Apostolische tijd de opstanding van Christus fees telijk werd herdacht. Met hun Pasch, (Hebreeuws voor Pasen) hetgeen voorbijgaan be tekent, herdachten de Israëlieten hun uittocht uit Egypte en meer in het bijzonder het voorbijgaan van de engel des doods, dat aan eerste tijd van het Christendom die uittocht voorafging. In de eerste tijd van het Christendon) werd het Paasfeest onmiddellijk volgend op het Joodse Paschd gevierd, doch omdat er later grote verscheidenheid in de viering ontstond, stelde het concilie van Nicoa in 325 na Chr. een pro- ceaure voor de datum van het I Christelijke feest vast.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1952 | | pagina 5