Weekblad voor Waddinxveen MICHEL Het Bloemendaalse Verlaat. Vliegen is geen kunst. f 4.9© Kantoorbediende Boekh. VELDWIJK No. 361 Vrijdag 9 Mei 1952 (tweede blad) 7e jaargang Nadat in het begin van de zeven tiende eeuw een scheepsvaartverbin ding zowel tussen de polder Reeuwijk als die van Sluipwijk, en de singel grachten van Gouda tot stand kwam, waarbij de schuiten via het dubbel- verlaat in de Breevaart, door de Karnemelksloot de stad bereikten, werd het ook voor de polder Bloe- mendaal wenselijk geacht een goede waterverbinding met Gouda te ver krijgen voor het vervoer der land bouwproducten. De geadmitteerde landmeter Hen- rlck Vos maakte in 1612 een ontwerp, waarvan een copie in het Stedelijk te Gouda berust. Op het linkermid dengedeelte van deze plattegrond is een stuk gronds getekend, waarbij de woorden: Erff bij de stadt Gouda van de kinderen van Margriete Jacobs gecocht ende weder aan die van Bloemendaal overgedaan. Onder dit erf is de Boelecade aangegeven, destijds reeds recht doorlopende naar de noordzijde van de Kattensingel, welke verbinding na het verdwijnen van het verlaat en het dempen van de schutkolk in de vroegere staat werd gebracht. Voorts komt het Bloemendaalsch Verlaat op de plattegrond voor met de sluisdeuren en de brug, waarover in het Register van Privilegiën, Oc- troyen en andere Brieven, Charters, Papieren en Documenten, spectee- rende tot het Gemeeneland van Bloe- mendael: Geformeerd 1755, hetwelk in het Gemeentearchief van Wad dinxveen aanwezig is en waarvan vermeld wordt: De Burgemeesteren der stede van der Goude ordonneeren de Thesau riers te betalen aan de landbewaar- ders van Bloemendael 355 gulden voor het maken van een brugge van het nieuwe verlaat in 1603 gemaakt. In dit register wordt er voorts melding van gemaakt, dat in 1754 een huis met oofttuin bij 't Bloemen daalsch Verlaat aan de Boelekade voor 375 gld aan Bloemendaal werd verkocht. Op de marge van de plattegrond in het Stedelijk Museum komt een berekening voor aangevende de aan Bloemendaal toekomende oppervlakte bedragende 16 vierkante roeden, 5 vierkante voeten en 48 vierkante duimen. Met deze tekening, die vier jaren na de bouw van het Bloemendaalse verlaat werd gemaakt, beoogde het stadsbestuur van Goud vast te stellen, welk deel der gronden aan Gouda en welk gedeelte van het terrein aan Bloemendaal toebehoorde. De kwekers brachten later hun groenten en vruchten dagelijks per schuit naar de Goudse Groenten- veiling aan de Houtmansgracht bij het Paradijs, waar de Bloemendalers via het Verlaat op de hoek van Bleekerssingel, vroeger Stadts?Cingel en Spoorstraat te Gouda schutten, de sluis, die in verband met de verkeersverbetering in 1939 is ver dwenen. E. v. E. gevraagd Houtwarenfabriek W- VERWAAL Schaakvereniging W.S.V. De Waddinxveense Schaakvereni ging W.S.V. heeft een aanvang gemaakt met de nieuwe zomercom petitie. Voor deze competitie zijn 18 spelers verdeeld over drie afde lingen, die elkaar onderling zullen bekampen. Daarbij geeft de eerste afdeling aan de 2e afdeling een pion voor en aan de 3e afdeling een paard. De 2e afdeling geeft aan de 3e afdeling een pion voor. F. Koster-M. v. Bergen 1-0 S. Versloot-A. v. Dijken 1-0 A. v. Oort-J. Stolker 1-0 P. Broer-A, Doornheim 0-1 J. Tol-H. Kerver 1-0 F. Koster-C. Alblas 1-0 Postduivenver. »De Zwaluw Wedvlucht vanaf Tilburg Afstand 61 km. De prijzen als volgt H. Noordermeer 1 3 4 27 48, C. de Lang 2 12 33 35 43, C. Toor 5 8 9 46 47, T. Boere 6 10 23 25 57, D. de Bruin 7 53 55, A. de Bruyn 11 32 52 54, L. de Bruyn 13, H. Russen 14 30 56. A. de Wit 15 31 42. W. Boon 16 28 34, P. Baan 17 22 49, D. M. de Gelder 18 19 24 37 60, D. la Grand 20, C- Smit 21 51, M. de Gelder 26 36 44, P. Loendersloot 29 42 59, M. Schou ten 38, C. van Wijngaarden 39 61, A. v. d. Kraats 40 50 58, L. W. Versluis 45. In Concours 184 duiven- Los 1.30 uur Aankomst 1ste duif 2-15-32. Aankomst laatste duif 2-24-28. Postduivenver, »De Sperwer« Wedvlucht vanaf Roermond 133 km. Los 8.15 uur. Aank. 1ste duif 9-39-56 Aank. laatste duif 9-56-21. Uitslag: Jan Fens 1 15 53, Jac. de Beer 2 3 8 11 21 35, W. v. d. Water 4 28 34 42 45 46 50 51 52, J. C. Roggeband 5 7 37, W. v. d. Jagt 6 17 54, Abr. v. d. Graaf 9 20 33, L- P. Hoogerdijk 10 36, Nie. v. d. Zijden 12 26, H. J. v. d. Berg 13 25 30 32, Borstelaar 14 29 48 49, Cor Hofman 16 41, Jas. v. d- Zijden 19 31 40, P- Kersbergen 22 24, H. v. Dijk 23 27 29 39 47, J. de Graaf 38, Fr-Rip 44, P. Vink 43. Damvereniging »Excelsior« De totale stand na de laatste ronde is achtereenvolgens gespeeld, gewonnen, gelijk en punten met gemiddelde. C. H. Kramp 25 18 6 1 42 1,68 A. Blom 25 14 9 2 37 1,48 A. Blonk 23 15 4 4 34 1,47 C. Blonk 22 11 5 6 27 1,22 T. Twigt 29 12 10 7 34 1,17 A. N. Littooy 19 8 6 5 22 1,15 H. Troost 23 9 7 7 25 1,08 P. Vink 13 3 7 3 13 1,00 W. v. d. Heijden 28 8 9 11 25 0,89 D. la Grand 27 7 10 10 24 0,88 C. W. van Dam 24 5 7 12 17 0,70 J. Timmerman 23 5 5 13 15 0,65 G. Heeren 27 5 7 15 17 0,63 A. v. Hoven 21 1 5 5 7 0,63 P. v. Eeuwen 11 1 3 7 5 0,45 A- Zwanenburg 16 1 3 12 5 0,31 Woensdag 14 Mei jaarvergadering in 't Centrum aanvang 8 uur. Gevonden en Verloren voorwerpen Gevonden1 lederen motortas met inh., 1 bal, 1 balpen, 1 blauwe kinder- portemonnaie met inh. 1 padvindersriem, 1 groen kindertasje. Verloren 1 zwartte motortas, 1 dames- portemonnaie met inh., 1 reservewiel met band, weggelopen 1 bruin-grijze hond, 1 p. grijze glacé dameshandschoenen, 1 broche, 1 bruine damesportemonnaie, 1 zwart-blauwe portemonnaie, 1 broche. Mogen we de kleurige folders van de fabrieken van sportvliegtuigen geloven, dan is vliegen bepaald geen kunst en kan zowel kind als grijs aard zonder enige moeite de stuur- knuppel hanteren. Van een lichte sportkist dan wel te verstaan, want om een landing met een tienmotorige B-36 uit te voeren of om een heli copter haar rare bokkesprongen in het luchtruim te laten uitvoeren moet men wel degelijk wat in zijn mars hebben en dat brengt heus de eerste de beste niet voor elkaar. En toch, legio is het aantal verhalen van mensen, die er met een vlieg tuig vandoor gingen ook al hadden ze nog nóóit eerder gevlogen. „Kin derwerk" noemen de Amerikanen het vliegen met een sportkist. Het grappige Ercoupe sportvliegtuig, waarvan er ook in ons land een drietal rondvliegen, kan men in 45 uur volledig leren vliegen. De Piper-fabriek, de grootste fabriek van sportvliegtuigen ter wereld die in 20 jaar tijds al zo'n 34.000 kleine vliegtuigen bouwde (waarvan er uiteraard ook talrijke in militaire dienst gingen), kwam onlangs weer met een nieuwe sportkist ten tonele: de vierpersoons Pacer. Deze sport kist kan zowel met een staartwiel als met een neuswiel geleverd wor den. Voorzien van een neuswiel, zo zegt de fabriek, is deze Pacer het gemakkelijkst te vliegen vliegtuig ter wereld. Een 8-jarig meisje leerde er in zes korte lessen volledig mee starten en landen Nu mogen we ons niet laten mis leiden, want natuurijk bèn je er niet met enkel starten en landen, want daar is voor een overland-vlucht b.v. nog de kennis van navigatie, die zeer belangrijk is, maar goed, toch geeft dit voorbeeld een aardige in druk van het gemak waarmee mo derne sportvliegtuigen te vliegen zijn. Piper zegt van die Pacer, die zo'n slordige 6000 dollar kost, ver der nog: „het bestuurbare neuswiel maakt het taxiën op de grond een voudiger dan het sturen van een auto en de Pacer start zich letterlijk zelf. In de lucht kan je haar óf met je handen óf met je voeten vliegen, want het richtingsroer en de rol- roeren zijn met elkaar verbonden. Tijdens de landing draai je de vleu- gelklappen neer voor een langzame glijvlucht, je brengt het toestel bo ven de grond vlak en de Pacer landt zichzelf weer. Druk op de voetremmen zo hard als je wilt (door het neuswiel is over de kop slaan onmogelijk) en het toestel staat vrijwel direct stil." De Pacer is uitgerust met een Ly- coming-motor van 125 pk., dezelf de motor die gebruikt werd door de twee Pipers die in 1947 rond de wereld vlogen. Een Pacer vloog in 1950 van Minneapolis naar Rome en terug, waarbij onderweg slechts éénmaal olie verwisseld behoefde te worden en dat gebeurde in Parijs. Géén betere motor is voor sport vliegtuigen beschikbaar, aldus ad verteert Piper in haar sensationele folders. U leert het spelenderwijs. Piper heeft voor Amerika ook een nieuw systeem uitgedacht voor za kenmensen om snel vliegen te leren. De Yanks noemen dit het „Learn as you travel" systeem. Moet een zakenman op zakenreis, dan huurt hij een Piper met instructeur. Tij dens de vlucht naar zijn bestemming krijgt hij van de instructeur les in het leren vliegen. Zij maken af en toe even een landing op een vlieg veldje onderweg dat ze passeren en vliegen meteen weer dóór. Zo be hoeft het geen extra tijd te kosten om te leren vliegen. Hij leert het spelenderwijs tijdens zijn zaken reizen. En, zo voorspelt Piper, hij zal zó enthousiast voor het vliegen worden dat hij al gauw zijn eigen 1 Piper zal kopen, zijn brevetproeven zal afleggen en mijnheer de zaken man kan er alleen met zijn kist op uit trekken. Hij zal er „natuurlijk" enorme aantallen dollars mee ver dienen door snel van de ene plaats naar de andere te kunnen vliegen, nu hij met zijn „two-mile-a-minute" vervoermiddel in korte tijd zaken kan doen die anders weken in beslag zouden nemen Nee, vliegen is geen kunst. U bent er nooit te oud voor, want uit de praktijk blijkt dat leerling-vliegers van 50 en 55 vijfmaal minder onge lukken maken dan leerling-vliegers van 20 tot 25 jaar. Jong of oud, man of vrouw, iedereen kan leren vlie'" gen. Ook vrouwen! Juffrouw Caro Bayley steeg op 4 Januari 1951 met een Super Cub boven Miama tot een hoogte van 30.203 voet en ves tigde daarmee een officieel wereld record voor sportvliegtuigen. Een andere dame, Mrs. Mildred Zim merman, vloog met een Super Cub voorzien van een lichtere motor tot 26.132 voet, een ander record. En wat denkt U van de Argentijnse schone Ampara Maneyro Segado, die in October j.l. een nieuw we reldrecord vestigde door met haar Piper Cub 857 loopings achtereen te vliegenHet waren er 91 méér dan haar vorig record van 776 en ze deed er precies 2 uur en 20 minuten over. De laatste 100 loo pings werden gemaakt toen de zon al onder was. Ampara werkt op het Argentijnse ministerie van arbeid en geeft al haar vrije tijd en geld aan haar grote liefde: de luchtvaart. Bij een vroegere poging haar record te verbeteren moest zij na 266 loopings ophouden als gevolg van het slechte weer. Ze is van plan haar huidig record van 857 loopings binnenkort nog weer aanzienlijk te verbeteren. Je moet er maar zin in hebben, al dat geloop! Als je dan nog leest dat een Ameri kaanse op een Pacer solo vloog na 1 uur en 58 minuten instructie, ter wijl haar zoon al solóde op zijn 16e jaar, dan begin je echt te geloven dat de Yanks gelijk hebben met te beweren dat vliegen „kinderwerk" is. Daarom zeggen wij, mét de Yanks: vliegen is géén kunst. Er een portemonnaie voor te hebben is het echter helaas, wél HUGO HOOFTMAN. Stroeflopende laden in uw kasten kunt U ook glijdend maken door wat talkpoeder te strooien. Bezitters van vrachtwagens of bestelauto's, die producten of goederen van eigen zaak vervoeren, zijn automatisch lid van de Eigen Vervoerders Organisatie en wette lijk verplicht de contributie te be talen, ook al hebben zij daar per soonlijk geen belang bij. Sterk geworden boter en margarine kan men nooit weer geheel goed krijgen. U kunt ze verbeteren door de boter met een grote hoeveelheid water te koken, totdat bijna al het water verkookt is. De massa dan afkoelen en de vetlaag van het water afscheppen. De behandelde boter snel gebruiken voor bakken of braden of verwerken in groen ten. een nieuw boek van HERBERT KUHN (de schrijver van Karmel)

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1952 | | pagina 3