Weekblad voor Waddinxveen
MICHEL
Het Bloemendaalse Verlaat.
Vliegen is geen kunst.
f 4.9©
Kantoorbediende
Boekh. VELDWIJK
No. 361
Vrijdag 9 Mei 1952 (tweede blad)
7e jaargang
Nadat in het begin van de zeven
tiende eeuw een scheepsvaartverbin
ding zowel tussen de polder Reeuwijk
als die van Sluipwijk, en de singel
grachten van Gouda tot stand kwam,
waarbij de schuiten via het dubbel-
verlaat in de Breevaart, door de
Karnemelksloot de stad bereikten,
werd het ook voor de polder Bloe-
mendaal wenselijk geacht een goede
waterverbinding met Gouda te ver
krijgen voor het vervoer der land
bouwproducten.
De geadmitteerde landmeter Hen-
rlck Vos maakte in 1612 een ontwerp,
waarvan een copie in het Stedelijk
te Gouda berust. Op het linkermid
dengedeelte van deze plattegrond is
een stuk gronds getekend, waarbij
de woorden: Erff bij de stadt Gouda
van de kinderen van Margriete Jacobs
gecocht ende weder aan die van
Bloemendaal overgedaan.
Onder dit erf is de Boelecade
aangegeven, destijds reeds recht
doorlopende naar de noordzijde van
de Kattensingel, welke verbinding
na het verdwijnen van het verlaat
en het dempen van de schutkolk in
de vroegere staat werd gebracht.
Voorts komt het Bloemendaalsch
Verlaat op de plattegrond voor met
de sluisdeuren en de brug, waarover
in het Register van Privilegiën, Oc-
troyen en andere Brieven, Charters,
Papieren en Documenten, spectee-
rende tot het Gemeeneland van Bloe-
mendael: Geformeerd 1755, hetwelk
in het Gemeentearchief van Wad
dinxveen aanwezig is en waarvan
vermeld wordt:
De Burgemeesteren der stede van
der Goude ordonneeren de Thesau
riers te betalen aan de landbewaar-
ders van Bloemendael 355 gulden
voor het maken van een brugge van
het nieuwe verlaat in 1603 gemaakt.
In dit register wordt er voorts
melding van gemaakt, dat in 1754
een huis met oofttuin bij 't Bloemen
daalsch Verlaat aan de Boelekade
voor 375 gld aan Bloemendaal werd
verkocht.
Op de marge van de plattegrond
in het Stedelijk Museum komt een
berekening voor aangevende de aan
Bloemendaal toekomende oppervlakte
bedragende 16 vierkante roeden, 5
vierkante voeten en 48 vierkante
duimen.
Met deze tekening, die vier jaren
na de bouw van het Bloemendaalse
verlaat werd gemaakt, beoogde het
stadsbestuur van Goud vast te stellen,
welk deel der gronden aan Gouda
en welk gedeelte van het terrein aan
Bloemendaal toebehoorde.
De kwekers brachten later hun
groenten en vruchten dagelijks per
schuit naar de Goudse Groenten-
veiling aan de Houtmansgracht bij
het Paradijs, waar de Bloemendalers
via het Verlaat op de hoek van
Bleekerssingel, vroeger Stadts?Cingel
en Spoorstraat te Gouda schutten,
de sluis, die in verband met de
verkeersverbetering in 1939 is ver
dwenen.
E. v. E.
gevraagd
Houtwarenfabriek W- VERWAAL
Schaakvereniging W.S.V.
De Waddinxveense Schaakvereni
ging W.S.V. heeft een aanvang
gemaakt met de nieuwe zomercom
petitie. Voor deze competitie zijn
18 spelers verdeeld over drie afde
lingen, die elkaar onderling zullen
bekampen.
Daarbij geeft de eerste afdeling
aan de 2e afdeling een pion voor
en aan de 3e afdeling een paard. De
2e afdeling geeft aan de 3e afdeling
een pion voor.
F. Koster-M. v. Bergen 1-0
S. Versloot-A. v. Dijken 1-0
A. v. Oort-J. Stolker 1-0
P. Broer-A, Doornheim 0-1
J. Tol-H. Kerver 1-0
F. Koster-C. Alblas 1-0
Postduivenver. »De Zwaluw
Wedvlucht vanaf Tilburg Afstand 61
km. De prijzen als volgt
H. Noordermeer 1 3 4 27 48, C. de
Lang 2 12 33 35 43, C. Toor 5 8 9
46 47, T. Boere 6 10 23 25 57, D. de
Bruin 7 53 55, A. de Bruyn 11 32 52
54, L. de Bruyn 13, H. Russen 14 30
56. A. de Wit 15 31 42. W. Boon 16
28 34, P. Baan 17 22 49, D. M. de
Gelder 18 19 24 37 60, D. la Grand
20, C- Smit 21 51, M. de Gelder 26 36
44, P. Loendersloot 29 42 59, M. Schou
ten 38, C. van Wijngaarden 39 61, A.
v. d. Kraats 40 50 58, L. W. Versluis
45. In Concours 184 duiven- Los 1.30
uur Aankomst 1ste duif 2-15-32.
Aankomst laatste duif 2-24-28.
Postduivenver, »De Sperwer«
Wedvlucht vanaf Roermond 133 km.
Los 8.15 uur. Aank. 1ste duif 9-39-56
Aank. laatste duif 9-56-21. Uitslag:
Jan Fens 1 15 53, Jac. de Beer 2 3 8
11 21 35, W. v. d. Water 4 28 34 42
45 46 50 51 52, J. C. Roggeband 5 7
37, W. v. d. Jagt 6 17 54, Abr. v. d.
Graaf 9 20 33, L- P. Hoogerdijk 10 36,
Nie. v. d. Zijden 12 26, H. J. v. d. Berg
13 25 30 32, Borstelaar 14 29 48 49,
Cor Hofman 16 41, Jas. v. d- Zijden 19
31 40, P- Kersbergen 22 24, H. v. Dijk
23 27 29 39 47, J. de Graaf 38, Fr-Rip
44, P. Vink 43.
Damvereniging »Excelsior«
De totale stand na de laatste ronde is
achtereenvolgens gespeeld, gewonnen,
gelijk en punten met gemiddelde.
C. H. Kramp 25 18 6 1 42 1,68
A. Blom 25 14 9 2 37 1,48
A. Blonk 23 15 4 4 34 1,47
C. Blonk 22 11 5 6 27 1,22
T. Twigt 29 12 10 7 34 1,17
A. N. Littooy 19 8 6 5 22 1,15
H. Troost 23 9 7 7 25 1,08
P. Vink 13 3 7 3 13 1,00
W. v. d. Heijden 28 8 9 11 25 0,89
D. la Grand 27 7 10 10 24 0,88
C. W. van Dam 24 5 7 12 17 0,70
J. Timmerman 23 5 5 13 15 0,65
G. Heeren 27 5 7 15 17 0,63
A. v. Hoven 21 1 5 5 7 0,63
P. v. Eeuwen 11 1 3 7 5 0,45
A- Zwanenburg 16 1 3 12 5 0,31
Woensdag 14 Mei jaarvergadering in 't
Centrum aanvang 8 uur.
Gevonden en Verloren voorwerpen
Gevonden1 lederen motortas met
inh., 1 bal, 1 balpen, 1 blauwe kinder-
portemonnaie met inh. 1 padvindersriem,
1 groen kindertasje.
Verloren 1 zwartte motortas, 1 dames-
portemonnaie met inh., 1 reservewiel met
band, weggelopen 1 bruin-grijze hond, 1
p. grijze glacé dameshandschoenen, 1
broche, 1 bruine damesportemonnaie, 1
zwart-blauwe portemonnaie, 1 broche.
Mogen we de kleurige folders van
de fabrieken van sportvliegtuigen
geloven, dan is vliegen bepaald geen
kunst en kan zowel kind als grijs
aard zonder enige moeite de stuur-
knuppel hanteren. Van een lichte
sportkist dan wel te verstaan, want
om een landing met een tienmotorige
B-36 uit te voeren of om een heli
copter haar rare bokkesprongen in
het luchtruim te laten uitvoeren
moet men wel degelijk wat in zijn
mars hebben en dat brengt heus de
eerste de beste niet voor elkaar. En
toch, legio is het aantal verhalen
van mensen, die er met een vlieg
tuig vandoor gingen ook al hadden
ze nog nóóit eerder gevlogen. „Kin
derwerk" noemen de Amerikanen
het vliegen met een sportkist. Het
grappige Ercoupe sportvliegtuig,
waarvan er ook in ons land een
drietal rondvliegen, kan men in
45 uur volledig leren vliegen. De
Piper-fabriek, de grootste fabriek
van sportvliegtuigen ter wereld die
in 20 jaar tijds al zo'n 34.000 kleine
vliegtuigen bouwde (waarvan er
uiteraard ook talrijke in militaire
dienst gingen), kwam onlangs weer
met een nieuwe sportkist ten tonele:
de vierpersoons Pacer. Deze sport
kist kan zowel met een staartwiel
als met een neuswiel geleverd wor
den. Voorzien van een neuswiel, zo
zegt de fabriek, is deze Pacer het
gemakkelijkst te vliegen vliegtuig
ter wereld. Een 8-jarig meisje leerde
er in zes korte lessen volledig mee
starten en landen
Nu mogen we ons niet laten mis
leiden, want natuurijk bèn je er niet
met enkel starten en landen, want
daar is voor een overland-vlucht
b.v. nog de kennis van navigatie, die
zeer belangrijk is, maar goed, toch
geeft dit voorbeeld een aardige in
druk van het gemak waarmee mo
derne sportvliegtuigen te vliegen
zijn. Piper zegt van die Pacer, die
zo'n slordige 6000 dollar kost, ver
der nog: „het bestuurbare neuswiel
maakt het taxiën op de grond een
voudiger dan het sturen van een
auto en de Pacer start zich letterlijk
zelf. In de lucht kan je haar óf met
je handen óf met je voeten vliegen,
want het richtingsroer en de rol-
roeren zijn met elkaar verbonden.
Tijdens de landing draai je de vleu-
gelklappen neer voor een langzame
glijvlucht, je brengt het toestel bo
ven de grond vlak en de Pacer
landt zichzelf weer. Druk op de
voetremmen zo hard als je wilt
(door het neuswiel is over de kop
slaan onmogelijk) en het toestel
staat vrijwel direct stil."
De Pacer is uitgerust met een Ly-
coming-motor van 125 pk., dezelf
de motor die gebruikt werd door de
twee Pipers die in 1947 rond de
wereld vlogen. Een Pacer vloog in
1950 van Minneapolis naar Rome
en terug, waarbij onderweg slechts
éénmaal olie verwisseld behoefde te
worden en dat gebeurde in Parijs.
Géén betere motor is voor sport
vliegtuigen beschikbaar, aldus ad
verteert Piper in haar sensationele
folders.
U leert het spelenderwijs.
Piper heeft voor Amerika ook een
nieuw systeem uitgedacht voor za
kenmensen om snel vliegen te leren.
De Yanks noemen dit het „Learn
as you travel" systeem. Moet een
zakenman op zakenreis, dan huurt
hij een Piper met instructeur. Tij
dens de vlucht naar zijn bestemming
krijgt hij van de instructeur les in
het leren vliegen. Zij maken af en
toe even een landing op een vlieg
veldje onderweg dat ze passeren en
vliegen meteen weer dóór. Zo be
hoeft het geen extra tijd te kosten
om te leren vliegen. Hij leert het
spelenderwijs tijdens zijn zaken
reizen. En, zo voorspelt Piper, hij
zal zó enthousiast voor het vliegen
worden dat hij al gauw zijn eigen 1
Piper zal kopen, zijn brevetproeven
zal afleggen en mijnheer de zaken
man kan er alleen met zijn kist op
uit trekken. Hij zal er „natuurlijk"
enorme aantallen dollars mee ver
dienen door snel van de ene plaats
naar de andere te kunnen vliegen,
nu hij met zijn „two-mile-a-minute"
vervoermiddel in korte tijd zaken
kan doen die anders weken in beslag
zouden nemen
Nee, vliegen is geen kunst. U bent
er nooit te oud voor, want uit de
praktijk blijkt dat leerling-vliegers
van 50 en 55 vijfmaal minder onge
lukken maken dan leerling-vliegers
van 20 tot 25 jaar. Jong of oud, man
of vrouw, iedereen kan leren vlie'"
gen. Ook vrouwen! Juffrouw Caro
Bayley steeg op 4 Januari 1951 met
een Super Cub boven Miama tot
een hoogte van 30.203 voet en ves
tigde daarmee een officieel wereld
record voor sportvliegtuigen. Een
andere dame, Mrs. Mildred Zim
merman, vloog met een Super Cub
voorzien van een lichtere motor tot
26.132 voet, een ander record. En
wat denkt U van de Argentijnse
schone Ampara Maneyro Segado,
die in October j.l. een nieuw we
reldrecord vestigde door met haar
Piper Cub 857 loopings achtereen
te vliegenHet waren er 91
méér dan haar vorig record van 776
en ze deed er precies 2 uur en 20
minuten over. De laatste 100 loo
pings werden gemaakt toen de zon
al onder was. Ampara werkt op het
Argentijnse ministerie van arbeid en
geeft al haar vrije tijd en geld aan
haar grote liefde: de luchtvaart. Bij
een vroegere poging haar record te
verbeteren moest zij na 266 loopings
ophouden als gevolg van het slechte
weer. Ze is van plan haar huidig
record van 857 loopings binnenkort
nog weer aanzienlijk te verbeteren.
Je moet er maar zin in hebben, al
dat geloop!
Als je dan nog leest dat een Ameri
kaanse op een Pacer solo vloog na
1 uur en 58 minuten instructie, ter
wijl haar zoon al solóde op zijn 16e
jaar, dan begin je echt te geloven
dat de Yanks gelijk hebben met te
beweren dat vliegen „kinderwerk"
is. Daarom zeggen wij, mét de
Yanks: vliegen is géén kunst. Er
een portemonnaie voor te hebben
is het echter helaas, wél
HUGO HOOFTMAN.
Stroeflopende laden
in uw kasten kunt U ook glijdend
maken door wat talkpoeder te
strooien.
Bezitters van vrachtwagens
of bestelauto's, die producten of
goederen van eigen zaak vervoeren,
zijn automatisch lid van de Eigen
Vervoerders Organisatie en wette
lijk verplicht de contributie te be
talen, ook al hebben zij daar per
soonlijk geen belang bij.
Sterk geworden boter en margarine
kan men nooit weer geheel goed
krijgen. U kunt ze verbeteren door
de boter met een grote hoeveelheid
water te koken, totdat bijna al het
water verkookt is. De massa dan
afkoelen en de vetlaag van het
water afscheppen. De behandelde
boter snel gebruiken voor bakken
of braden of verwerken in groen
ten.
een nieuw boek van HERBERT KUHN
(de schrijver van Karmel)