Weekblad voor Waddinxveen Iftoedtt de Vrouw. Waddinxveen Van de wieg tot U&t y&a(. llU&t.... 'datti deraak Weekagenda Sport if* 't koet. No. 393 Vrijdag 19 December 1952 (2e blad) 8e Jaargang Het knippen van de amandelen Dikwijls komen de ouders al bij de dokter met de vraag of de aman delen van hun zoontje of dochtertje er misschien uit moeten. Er zijn dan verschillende redenen dat zij op dit idee gekomen zijn: het kind slaapt met open mond, ofwel het doet af wezig en het ziet er dom uit. Soms vinden de leerkrachten dat het op school aan oplettendheid ontbreekt en hebben zij de stoot tot het dok tersbezoek gegeven. Bij onderzoek blijken de amande len dan vaak inderdaad te groot te zijn en verwijdering van deze gewoe kerde organen brengt dan meestal een prachtige verbetering. Slechte schoolvorderingen kunnen vanzelfsprekend ook allerlei andere oorzaken hebben. Bezit een kind van nature een te geringe verstandelijke begaafdheid dan mag men zich van de resultaten van het amandelen knippen op dit punt natuurlijk geen overdreven voorstellingen maken. Het komt ook voor dat het kind mee naar het spreekuur wordt ge nomen omdat het oorpijn heeft of altijd lusteloos, verkouden en koortsig is. De ouders zijn dan ten zeerste verwonderd als de dokter hen meedeelt dat al die narigheden waarschijnlijk een gevolg is van de te grote tonsillen. Hoe is het nu mógelijk dat stoor nissen van zo uiteenlopende aard allen hun oorsprong vinden in die ene afwijking die in de keel zetelt? Om dat te begrijpen moeten we ons enige voorstelling en functie van de amandelen maken. Deze kleine organen, die zich be vinden op de grens van mond- naar keelholte en eveneens op de over gang van neus naar keel hebben tot taak het lichaam tegen allerlei scha delijke invloeden zoals ziektekiemen die via mond of neus zouden kunnen binnendringen, te beschermen. De amandelen of tonsillen zijn dus trouwe drempelwachters, die onze gezondheid helpen bewaren. Bij de ze taak staan ze aan herhaalde prik- tijdens de Beeldenstorm. Ten tijde van de beeldenstorm in 1566 waren enige bewoners van Gouda, die tal van kerkelijke kost baarheden ter bescherming tegen de geuzen in veiligheid brachten. Door een vrouw werd hiervan een oud Mariabeeldje uit Waddinxveen op haar zolder in Gouda bewaard. Dit beeld heeft gedurende tachtig jaren gelegen, totdat omstreeks het mid den der zeventiende eeuw de katho lieke bevolking in Noord-en Zuid- Holland meer vrijheid kreeg. Het was in die dagen Kornelis de Jager uit een aanzienlijk geslacht der stad Gouda, wiens vader griffier op het Gouds stadhuis was geweest, d:e als eerste pastoor in Waddinxveen ter plaatse van zijn pastorie woon de. Deze kocht het Mariabeeld: lieve Vrouw van Waddinxveen, dat hl Gouda werd bewaard en besloot het weer in zijn parochie te plaatsen, te meer, daar hij toestemming had verkregen om zijn godvruchtig voor nemen uit te voeren een kerkje met psstoorshuis aan de Goudkaai in Waddinxveen te bouwen. Later, vele jaren na de dood van deze pastoor op 3 Januari 1673, weid in Waddinxveen een nieuwe kerk g bouwd met een speciale kapel voer dit Mariabeeld, dat als vanouds de lieve Vrouw van Waddinxveen \vo: h rfo" oorpd. Ev E. keling bloot, hetgeen aanleiding kan zijn dat ze zich overmatig gaan ont wikkelen en soms ook zelf ontsto ken raken. De gevolgen van zulk een woeke ring van de neus-keelamandel laten zich gemakkelijk raden :bij het ademhalen moet de mond openge houden worden, 's Nachts gebeurt het daarenboven nogal eens dat de tong wat naar achteren zakt, het geen in dit geval benauwdheid ten gevolge heeft waardoor het kind dan wakker schrikt. Door de onvoldoende nachtrust is het kind 's morgens niet uitgeslapen. Het is moe en hangerig en op school kan het de aandacht moeilijk bij de les houden. Verder is de ademha- lingslucht, die door de mond komt niet voorverwarmd en niet van stof deeltjes ontdaan zoals dat het geval is met de inademhalingslucht die de neus gepasseerd heeft. Dit veroor zaakt licht verkoudheid, keelontste king en andere aandoeningen. Daarnaast worden tonsillen die zelf in ontsteking geraakt zijn op hun beurt dikwijls weer een bron van nieuwe infectie's voor de rest van het lichaam: de meest uiteenlo pende ziekteprocessen kunnen daar van het gevolg zijn. Niet alleen bij kinderen, maar ook bij volwassenen kan men deze gang van zaken aan treffen. Zo zal men bijv. bij mensen die aan steeds terugkerende aan- len van rheumatiek lijden overwe gen of de amandelen niet moeten worden verwijderd. TROUWEN. Na korte en vroeger ook wel lan ge verlovingstijd volgde de trouw dag. De sluier van de bruid, die haar geheel bedekte, diende evenals het geleide van sierlijk geklede bruids meisjes, om de boze geesten, die het op het huwelijksgeluk voorzien hadden, op een dwaalspoor te bren gen. Voor dat zelfde doel diende de ketelmuziek, die in Westfalen de dag voor het huwelijk voor de aan staande woning werd gehouden. In China werden klontjes suiker of stukjes spek aan de deur van de bruidstoel gehangen, ook om de boze geesten af te leiden en op verschei dene andere plaatsen in de wereld werd voor of op de trouwdag druk geschoten met dezelfde bedoeling. Bij het uitgaan van de kerk, na het sluiten van het huwelijk, liet en laat men soms de jonggetrouwden onder zwaarden doorlopen, (tegen woordig neemt men ook wel andere voorwerpen: roeispanen, hockey sticks, zelfs steelpannen.) Ook dit is bedoeld als bescherming van het pas begonnen huwelijksleven, tegen boze machten. Maar voordat het begon was er soms heel wat aan de hand geweest. Het trouwen ging vaak met in onze ogen zonderlinge gebruiken gepaard. Een Eskimovrouw geeft haar a.s. man op zijn vraag: „wil je me be horen?" een klinkende klap op zijn rechterwang, wat zoveel als het ja woord was. Ze zijn dan getrouwd en wrijven als bezegeling ervan met de neuzen tegen elkaar. Dat is hun wij ze van zoenen. En om te bewijzen, dat hij het goed getroffen heeft met zijn vrouw geeft hij haar meermalen, in bijzijn zijner vrienden, een pak slaag. Maar als hij dat naar haar zin wat te vaak demonstreert, loopt 70 -yrf. In Japan komt het huwelijk tot stand door een makelaar. Als ze, bij elkaar gekomen, drie kopjes Sa té (rijstwijn) gedronken hebben is het huwelijk voltrokken. Bij de Ser viërs is dit het geval als de jonge man zijn haar laat afknippen en dat zijn bruid toereikt. De dagen daarvoor heeft de bruid .schreiende doorgebracht, doch zo dra is het huwelijk niet voltrokken (door die haren, welke ze ontving) of er vangt een groot feest aan, dat drie dagen duurt. Dat scheiden door de bruid vóór het trouwen was eveneens gebrui kelijk in sommige delen van Rus land. Daar klaagde de bruid een week lang over „zo'n wildvreemde man, met wie ze straks moest sa menwonen". In Finland is het klagen vóór het huwelijk ook gebruikelijk, maar daar geschiedt het door klaagvrou wen, die daar speciaal hun werk van maken en de inhoud van de klacht is, dat het meisje haar on bezorgde jeugd verlaat en een toe komst vol zorgen tegemoet gaat. In Ierland was (is?) het gewoonte, dat de bruidegom een paar dagen vóór het huwelijk, vergezeld van een paar vrinden en van een fles whisky naar het huis van de bruid gaat. Na soms heel lang wachten, staat men hem te woord en wordt er onder handeld over de grootte van de bruidschat. Door het gebruik van de whisky ontaardt dat onderhoud wel eens in een vechtpartij. In Engeland en op verschillende plaatsen ook in Duitsland draagt de bruidegom de bruid over de drempel en op weer andere plaatsen laat men het paar bij het binnentreden van hun huis over een bezem stap pen. Bij de Ibo's een negerstam in Ni- gerië, kan men een vrouw op afbe taling krijgen. De vraagprijs be- vraagprijs bedraagt daar 10 tot 50 dollar. Pas als de laatste termijn betaald is, trouwen ze. Maar de vrouw kan zonder meer weglopen, zonder dat het betaalde terug gege ven wordt. Bijna overal gaat het trouwen ge paard met geweldige eetpartijen, hoewel ook het drinken niet wordt vergeten. In Friesland moest het bruiloftsmaal oorspronkelijk 13 gan gen tellen. Ook op de Veluwe, in Drente en de Achterhoek werden soms heel grote eetpartijen gehou den. En vaak brachten de gasten ook nog wat mee om te eten b.v. een krentebrood (soms van 10 meter lengte). Er kwamen in de regel heel veel gasten. Dat aantal liep soms in de honderden en stond in verband met de welstand van de ouders van de jongelui. In Hongarije hadden eens de gasten in 4 dagen veroberd: 1 vette os, 3 vette varkens ,10 scha pen, 150 eenden, 400 kippen, 600 kui- ft/o ij/ yfiwf Woensdag 24 December Kerstavond Herv. Jeugdraad. Vrijdag 9 Januari Vara-Feestavond in cantine Dobbelmann. Dinsdag 13 Januari Lezingen Comité Lezing met film. Spr. de heer H. J. Stuvel. kens, 200 liter wijn en dan nog een beduidend quantum zoete spijzen. Hier was het ook gebruikelijk, dat enige tijd voor het huwelijk een ver lovingsmaaltijd gegeven werd. Op tafel stond dan een grote schaal, „kusseling" genoemd. Telkens als een van de gasten in die kusseling een geldstuk wierp waren de verloofden verplicht el kaar een kus te geven. Op de Veluwe werd soms door de buren het huwelijksbed in orde ge maakt. Daarbij werden allerlei voor werpen tussen de dekens gestopt: bezems, takken, aangeklede poppen, soms zelfs een partij rauwe aardap pelen. 0 Hier en daar werd na de eigen lijke bruiloft het jonge paar „te bedde gedanst". Maar ook waren er streken waar de landheer het recht op de eerste huwelijksnacht had. En daar werd ook gebruik van gemaakt. Het geven van trouwringen is al een reel oud gebruik. Bij de Ro meinen gaf men elkaar een ijzeren ring. Later werd die van goud en soms met kostbare stenen versierd. Maar volgens Vader Cats was dit niet goed en toornde hij hier fal tegen. Volgens hem moest de trouw ring glad zijn, als teken van nim mer eindigende gelijkmatige trouw. Vóór de reformatie was met het sa men gaan wonen van twee jongelui het huwelijk voltrokken. In Am sterdam werd 3 November 1525 een keur uitgevaardigd, dat alleen een kerkelijk huwelijk rechtsgeldig zou zijn, terwijl de Staten van Holland op 1 April 1580 bepaalden, dat een huwelijk moest aangegeven worden bij de magistraat of bij de Gerefor meerde kerkeraad. De praktijk was, dat alle huwelijken bij de magistraat aangegeven werden en in de kerk ingezegend. Pas Napoleon stelde het burgerlijk huwelijk verplicht. Besluiten we dit artikel met mea te delen wat nog kort geleden d^ prijs was waarvoor men een vrouw kon kopen. In Kamschatka kreeg men een vrouw voor 3 rendieren, bij de kaffers voor 8 ossen, in Oeganda voor een pakje geweerpatronen plus 6 naainaalden, in Zuid-Australië voor het gewicht van de vrouw aan boter en in Turkestan voor een be drag, waarvoor wij bij ons kunnen kopen een doosje lucifers. B.J. Zwem- en Poloclub „De Gouwe" De Gouwe IR.Z. en P.C. I 12-5 Zeventien doelpunten in tien mi nuten netto speeltijd en een wed strijd, die maar gauw vergeten moet worden. De gasten waren met een invaller keeper verschenen en dit bleek een naar de hand van de Gou we voorhoede. Er was nog geen mi nuut verstreken of De Gouwe had als een 3-0 voorsprong, doch de doortastende midvoor van R.Z. en P.C. wist 2 maal achter elkaar te scoren. De Gouwe vergrootte zijn voorsprong tot 4-2, maar weer was de midvoor der gasten Ho r-y e P",;,!.V C1 L: 2 koop!

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1952 | | pagina 3