Weekblad
voor Waddinxveen
Iftoedtt de Vrouw.
Waddinxveen
Van de wieg tot U&t y&a(.
llU&t....
'datti deraak
Weekagenda
Sport if* 't koet.
No. 393
Vrijdag 19 December 1952 (2e blad) 8e Jaargang
Het knippen van de amandelen
Dikwijls komen de ouders al bij
de dokter met de vraag of de aman
delen van hun zoontje of dochtertje
er misschien uit moeten. Er zijn dan
verschillende redenen dat zij op dit
idee gekomen zijn: het kind slaapt
met open mond, ofwel het doet af
wezig en het ziet er dom uit. Soms
vinden de leerkrachten dat het op
school aan oplettendheid ontbreekt
en hebben zij de stoot tot het dok
tersbezoek gegeven.
Bij onderzoek blijken de amande
len dan vaak inderdaad te groot te
zijn en verwijdering van deze gewoe
kerde organen brengt dan meestal
een prachtige verbetering.
Slechte schoolvorderingen kunnen
vanzelfsprekend ook allerlei andere
oorzaken hebben. Bezit een kind van
nature een te geringe verstandelijke
begaafdheid dan mag men zich van
de resultaten van het amandelen
knippen op dit punt natuurlijk geen
overdreven voorstellingen maken.
Het komt ook voor dat het kind
mee naar het spreekuur wordt ge
nomen omdat het oorpijn heeft of
altijd lusteloos, verkouden en
koortsig is. De ouders zijn dan ten
zeerste verwonderd als de dokter
hen meedeelt dat al die narigheden
waarschijnlijk een gevolg is van de
te grote tonsillen.
Hoe is het nu mógelijk dat stoor
nissen van zo uiteenlopende aard
allen hun oorsprong vinden in die
ene afwijking die in de keel zetelt?
Om dat te begrijpen moeten we ons
enige voorstelling en functie van de
amandelen maken.
Deze kleine organen, die zich be
vinden op de grens van mond- naar
keelholte en eveneens op de over
gang van neus naar keel hebben tot
taak het lichaam tegen allerlei scha
delijke invloeden zoals ziektekiemen
die via mond of neus zouden kunnen
binnendringen, te beschermen.
De amandelen of tonsillen zijn dus
trouwe drempelwachters, die onze
gezondheid helpen bewaren. Bij de
ze taak staan ze aan herhaalde prik-
tijdens de Beeldenstorm.
Ten tijde van de beeldenstorm in
1566 waren enige bewoners van
Gouda, die tal van kerkelijke kost
baarheden ter bescherming tegen de
geuzen in veiligheid brachten. Door
een vrouw werd hiervan een oud
Mariabeeldje uit Waddinxveen op
haar zolder in Gouda bewaard. Dit
beeld heeft gedurende tachtig jaren
gelegen, totdat omstreeks het mid
den der zeventiende eeuw de katho
lieke bevolking in Noord-en Zuid-
Holland meer vrijheid kreeg.
Het was in die dagen Kornelis de
Jager uit een aanzienlijk geslacht der
stad Gouda, wiens vader griffier op
het Gouds stadhuis was geweest, d:e
als eerste pastoor in Waddinxveen
ter plaatse van zijn pastorie woon
de. Deze kocht het Mariabeeld: lieve
Vrouw van Waddinxveen, dat hl
Gouda werd bewaard en besloot het
weer in zijn parochie te plaatsen,
te meer, daar hij toestemming had
verkregen om zijn godvruchtig voor
nemen uit te voeren een kerkje met
psstoorshuis aan de Goudkaai in
Waddinxveen te bouwen.
Later, vele jaren na de dood van
deze pastoor op 3 Januari 1673, weid
in Waddinxveen een nieuwe kerk
g bouwd met een speciale kapel
voer dit Mariabeeld, dat als vanouds
de lieve Vrouw van Waddinxveen
\vo: h rfo" oorpd. Ev E.
keling bloot, hetgeen aanleiding kan
zijn dat ze zich overmatig gaan ont
wikkelen en soms ook zelf ontsto
ken raken.
De gevolgen van zulk een woeke
ring van de neus-keelamandel laten
zich gemakkelijk raden :bij het
ademhalen moet de mond openge
houden worden, 's Nachts gebeurt
het daarenboven nogal eens dat de
tong wat naar achteren zakt, het
geen in dit geval benauwdheid ten
gevolge heeft waardoor het kind dan
wakker schrikt.
Door de onvoldoende nachtrust is
het kind 's morgens niet uitgeslapen.
Het is moe en hangerig en op school
kan het de aandacht moeilijk bij de
les houden. Verder is de ademha-
lingslucht, die door de mond komt
niet voorverwarmd en niet van stof
deeltjes ontdaan zoals dat het geval
is met de inademhalingslucht die de
neus gepasseerd heeft. Dit veroor
zaakt licht verkoudheid, keelontste
king en andere aandoeningen.
Daarnaast worden tonsillen die
zelf in ontsteking geraakt zijn op
hun beurt dikwijls weer een bron
van nieuwe infectie's voor de rest
van het lichaam: de meest uiteenlo
pende ziekteprocessen kunnen daar
van het gevolg zijn. Niet alleen bij
kinderen, maar ook bij volwassenen
kan men deze gang van zaken aan
treffen. Zo zal men bijv. bij mensen
die aan steeds terugkerende aan-
len van rheumatiek lijden overwe
gen of de amandelen niet moeten
worden verwijderd.
TROUWEN.
Na korte en vroeger ook wel lan
ge verlovingstijd volgde de trouw
dag.
De sluier van de bruid, die haar
geheel bedekte, diende evenals het
geleide van sierlijk geklede bruids
meisjes, om de boze geesten, die
het op het huwelijksgeluk voorzien
hadden, op een dwaalspoor te bren
gen. Voor dat zelfde doel diende de
ketelmuziek, die in Westfalen de
dag voor het huwelijk voor de aan
staande woning werd gehouden.
In China werden klontjes suiker
of stukjes spek aan de deur van de
bruidstoel gehangen, ook om de boze
geesten af te leiden en op verschei
dene andere plaatsen in de wereld
werd voor of op de trouwdag druk
geschoten met dezelfde bedoeling.
Bij het uitgaan van de kerk, na
het sluiten van het huwelijk, liet en
laat men soms de jonggetrouwden
onder zwaarden doorlopen, (tegen
woordig neemt men ook wel andere
voorwerpen: roeispanen, hockey
sticks, zelfs steelpannen.) Ook dit
is bedoeld als bescherming van het
pas begonnen huwelijksleven, tegen
boze machten.
Maar voordat het begon was er
soms heel wat aan de hand geweest.
Het trouwen ging vaak met in onze
ogen zonderlinge gebruiken gepaard.
Een Eskimovrouw geeft haar a.s.
man op zijn vraag: „wil je me be
horen?" een klinkende klap op zijn
rechterwang, wat zoveel als het ja
woord was. Ze zijn dan getrouwd en
wrijven als bezegeling ervan met de
neuzen tegen elkaar. Dat is hun wij
ze van zoenen.
En om te bewijzen, dat hij het
goed getroffen heeft met zijn vrouw
geeft hij haar meermalen, in bijzijn
zijner vrienden, een pak slaag.
Maar als hij dat naar haar zin wat
te vaak demonstreert, loopt 70 -yrf.
In Japan komt het huwelijk tot
stand door een makelaar. Als ze,
bij elkaar gekomen, drie kopjes Sa
té (rijstwijn) gedronken hebben is
het huwelijk voltrokken. Bij de Ser
viërs is dit het geval als de jonge
man zijn haar laat afknippen en dat
zijn bruid toereikt.
De dagen daarvoor heeft de bruid
.schreiende doorgebracht, doch zo
dra is het huwelijk niet voltrokken
(door die haren, welke ze ontving)
of er vangt een groot feest aan, dat
drie dagen duurt.
Dat scheiden door de bruid vóór
het trouwen was eveneens gebrui
kelijk in sommige delen van Rus
land. Daar klaagde de bruid een
week lang over „zo'n wildvreemde
man, met wie ze straks moest sa
menwonen".
In Finland is het klagen vóór het
huwelijk ook gebruikelijk, maar
daar geschiedt het door klaagvrou
wen, die daar speciaal hun werk
van maken en de inhoud van de
klacht is, dat het meisje haar on
bezorgde jeugd verlaat en een toe
komst vol zorgen tegemoet gaat. In
Ierland was (is?) het gewoonte, dat
de bruidegom een paar dagen vóór
het huwelijk, vergezeld van een paar
vrinden en van een fles whisky naar
het huis van de bruid gaat. Na
soms heel lang wachten, staat men
hem te woord en wordt er onder
handeld over de grootte van de
bruidschat. Door het gebruik van de
whisky ontaardt dat onderhoud wel
eens in een vechtpartij.
In Engeland en op verschillende
plaatsen ook in Duitsland draagt de
bruidegom de bruid over de drempel
en op weer andere plaatsen laat
men het paar bij het binnentreden
van hun huis over een bezem stap
pen.
Bij de Ibo's een negerstam in Ni-
gerië, kan men een vrouw op afbe
taling krijgen. De vraagprijs be-
vraagprijs bedraagt daar 10 tot 50
dollar. Pas als de laatste termijn
betaald is, trouwen ze. Maar de
vrouw kan zonder meer weglopen,
zonder dat het betaalde terug gege
ven wordt.
Bijna overal gaat het trouwen ge
paard met geweldige eetpartijen,
hoewel ook het drinken niet wordt
vergeten. In Friesland moest het
bruiloftsmaal oorspronkelijk 13 gan
gen tellen. Ook op de Veluwe, in
Drente en de Achterhoek werden
soms heel grote eetpartijen gehou
den. En vaak brachten de gasten
ook nog wat mee om te eten b.v.
een krentebrood (soms van 10 meter
lengte).
Er kwamen in de regel heel veel
gasten. Dat aantal liep soms in de
honderden en stond in verband met
de welstand van de ouders van de
jongelui. In Hongarije hadden eens
de gasten in 4 dagen veroberd: 1
vette os, 3 vette varkens ,10 scha
pen, 150 eenden, 400 kippen, 600 kui-
ft/o ij/ yfiwf
Woensdag 24 December Kerstavond
Herv. Jeugdraad.
Vrijdag 9 Januari Vara-Feestavond
in cantine Dobbelmann.
Dinsdag 13 Januari Lezingen Comité
Lezing met film. Spr. de heer H.
J. Stuvel.
kens, 200 liter wijn en dan nog een
beduidend quantum zoete spijzen.
Hier was het ook gebruikelijk, dat
enige tijd voor het huwelijk een ver
lovingsmaaltijd gegeven werd. Op
tafel stond dan een grote schaal,
„kusseling" genoemd.
Telkens als een van de gasten in
die kusseling een geldstuk wierp
waren de verloofden verplicht el
kaar een kus te geven.
Op de Veluwe werd soms door de
buren het huwelijksbed in orde ge
maakt. Daarbij werden allerlei voor
werpen tussen de dekens gestopt:
bezems, takken, aangeklede poppen,
soms zelfs een partij rauwe aardap
pelen. 0
Hier en daar werd na de eigen
lijke bruiloft het jonge paar „te
bedde gedanst". Maar ook waren
er streken waar de landheer het
recht op de eerste huwelijksnacht
had. En daar werd ook gebruik van
gemaakt.
Het geven van trouwringen is al
een reel oud gebruik. Bij de Ro
meinen gaf men elkaar een ijzeren
ring. Later werd die van goud en
soms met kostbare stenen versierd.
Maar volgens Vader Cats was dit
niet goed en toornde hij hier fal
tegen. Volgens hem moest de trouw
ring glad zijn, als teken van nim
mer eindigende gelijkmatige trouw.
Vóór de reformatie was met het sa
men gaan wonen van twee jongelui
het huwelijk voltrokken. In Am
sterdam werd 3 November 1525 een
keur uitgevaardigd, dat alleen een
kerkelijk huwelijk rechtsgeldig zou
zijn, terwijl de Staten van Holland
op 1 April 1580 bepaalden, dat een
huwelijk moest aangegeven worden
bij de magistraat of bij de Gerefor
meerde kerkeraad. De praktijk was,
dat alle huwelijken bij de magistraat
aangegeven werden en in de kerk
ingezegend. Pas Napoleon stelde het
burgerlijk huwelijk verplicht.
Besluiten we dit artikel met mea
te delen wat nog kort geleden d^
prijs was waarvoor men een vrouw
kon kopen. In Kamschatka kreeg
men een vrouw voor 3 rendieren, bij
de kaffers voor 8 ossen, in Oeganda
voor een pakje geweerpatronen plus
6 naainaalden, in Zuid-Australië
voor het gewicht van de vrouw aan
boter en in Turkestan voor een be
drag, waarvoor wij bij ons kunnen
kopen een doosje lucifers.
B.J.
Zwem- en Poloclub „De Gouwe"
De Gouwe IR.Z. en P.C. I 12-5
Zeventien doelpunten in tien mi
nuten netto speeltijd en een wed
strijd, die maar gauw vergeten moet
worden. De gasten waren met een
invaller keeper verschenen en dit
bleek een naar de hand van de Gou
we voorhoede. Er was nog geen mi
nuut verstreken of De Gouwe had
als een 3-0 voorsprong, doch de
doortastende midvoor van R.Z. en
P.C. wist 2 maal achter elkaar te
scoren. De Gouwe vergrootte zijn
voorsprong tot 4-2, maar weer was
de midvoor der gasten Ho r-y e
P",;,!.V C1 L: 2
koop!