Weekblad voor Waddinxveen
Maede-c de Vrouw.
van de week
Kris-Rras
Van een vreugdevolle middag.
Uit het Parlement
Langste Vaderdag
NÜTSSPAARBANK te WADDINXVEEN
No. 418
Vrijdag 19 Juni 1953
9e Jaargang
Adres Redactie en Administratie:
Oranjelaan 30, Waddinxveen, Telef. 438
Verschijnt elke Vrijdag
Abonnementsgeld per kwartaal f 1.00 bij vooruitbetaling
Advertentieprijs 6 ct, familieadvertenties 7 ct per m m.
Bijdragen, Verslagen, etc. uiterlijk
's Woendagsavonds inzenden.
Wij hebben deze week wel erva-
I ren, dat van het een het ander
komt. Het moderne, maatschappelij-
f ke leven is tegenwoordig zulk een
f ingewikkeld apparaat, dat de rege-
Js ring nauwelijks een maatregel kan
a nemen of er staat een serie andere
9 maatregelen tegenover. Dit laatste
H geldt zeker voor de loon- en prijs-
politiek.
Dat na de verhoging der huren
met ongeveer 15 procent weer een
tweede „huurronde" zou nodig zijn,
J wist een ieder, die wel eens de prij-
I zen van de nieuwbouw had verge-
I leken met die van „vroeger". En als
1 wij terugzien, dan weet een ieder
9 ook, dat welke prijzen er na 1940
m ook met sprongen omhoog zijn ge-
3 gaan, de huren, dank zij de rege-
3 ringsmaatregelen en dan afgezien
,f van de genoemde 15 pet., op het-
3 zelfde niveau zijn gebleven. Voor
de oorlog goldt als regel, dat iemand
een zesde gedeelte van zijn inko
men aan de huur van zijn woning
kon besteden. In het algemeen zijn
de inkomens verhoogd en wie nu zijn
eigen inkomen door een zesde deelt,
zal tot de ontdekking komen dat hij
heel wat minder dan dat zesde part
betaald. Ondanks dat is het verre
van plezierig,, dat de huishuren met
ingang van 1 Januari a.s. zullen wor
den verhoogd. Het wetsontwerp tot
wijziging van de huurwet is daartoe
tenminste bij de Tweede Kamer in
gediend.
Die verhoging hakt er nogal in. Zij
zal gemiddeld 22J procent bedragen.
Bij de toepassing der verhoging zal
volgens het ontwerp rekening
worden gehouden met de klasse-in
deling der gemeente van inwoning
volgens de Noodwet Ouderdomsvoor-
1 ziening.
Voor de eerste klasse, waartoe Am
sterdam behoort, bedraagt die ver
hoging „slechts" 17 pet.; voor de
tweede klasse, met plaatsen als Delft
en Zwijndrecht 20 pet.; voor de der
de klasse (Apeldoorn, Baarn, Wad
dinxveen, Wageningen e.a.) 23 pet.;
voor de vierde klasse (b.v. Delfzijl en
Valkenswaard) 26 pet., terwijl in de
vijfde klasse de huren met liefst 29
pet. omhoog zullen gaan.
Het spreekt vanzelf, dat de rege
ring terzelfder tijd met compensatie
maatregelen moest komen om de
huurverhoging, zoals men dit ambte
lijk noemt op te vangen. De eenvou
digste weg zou een nieuwe loonronde
zijn geweest. Daarmede wordt echter
slechts een deel der bevolking „zoet"
gehouden. Men is nu met een dui
zelingwekkend complex van com
pensatie-maatregelen gekomen: voor
j de laagste inkomensgroepen zullen
j de inkomsten- en loonbelastingen
worden verzacht; de personele belas-
ting wordt verlaagd, evenals de sui-
I keraccijns en door de afschaffing van
de omzetbelasting op schoeisel en
huisbrand zullen ook deze artikelen
j in prijs dalen. Nu werd echter reeds
medegedeeld, dat de voorgestelde
i maatregelen slechts een gedeelte der
huurverhoging zullen compenseren.
Met andere woorden: er zullen nog
wel enige hoekjes blijven, waar de
slagen vallen
De ambtenaren in Overheidsdienst
I zullen daarom tezelfder tijd met
groot genoegen hebben vernomen,
dat de salarissen, bij ministeriële be
schikking zullen worden verhoogd.
Die kunnen dan al vast sparen voor
i de Januari komende huurverhoging!
I Voor vele anderen is het tevens een
1 prettig bericht, te vernemen, dat
wordt overwogen, voor ten minste
zes jaar bij het lager onderwijs geen
schoolgeld te heffen dat voor het
voortgezet onderwijs de schoolgelden
en voor het Hoger Onderwijs de col
legegelden omlaag zullen gaan.
Zal met al die nieuwe maatregelen
onze kunst om met geld om te gaan
weer geducht op de proef worden
gesteld de heer B. van Leer heeft
bewezen, dat hij voor veel geld een
goede bestemming wist. Hij schonk
Noordwijk een nieuwe reddingboot
met complete inrichting en een nieuw
l bijbehorend botenhuis. De boot werd
kKurt Carlsen genoemd en de wakke-
|re Deense kapitein van de „Flying
Enterprise" was zelf naar Noordwijk
gekomen, om de naam van de boot
te onthullen.
Van het reddingwezen naar de
Zeeuwse wateren, waar nog steeds
hard wordt gewerkt om het verloren
land te herwinnen. Het is niet moge
lijk, dit alles op de voet te volgen,
maar voor deze week mag zeker wel
worden bericht, dat in de Kruinin-
ger polder nabij de Oosterschelde de
ringdijk rond het Oostgat werd ge
dicht, zodat men riu het eigenlijke
gat in de buitendijk kan herstellen.
Luctor et emergo!
TOONTJE SPREEKT.
Toon, thuis noemen we hem Toon
tje, heeft een dezer dagen examen
gedaan. Waarvoor doet hier niets
terzake. Maar Toontje heeft mij een
explicatie gegeven van de houding
van zijn examinatoren. Toontje ge
bruikt graag vreemde woorden, want
hij heeft die niet voor niets geleerd
en tevens wil hij mij daarmede laten
zien, dat het voor hem betaalde
schoolgeld geen weggegooid geld is.
Laat ik u maar meteen zeggen dat
hij geslaagd is voor zijn examen. Ik
ben er ook wel een pietsie trots op
als vader zijnde, nu een zoon te heb
ben die de papiertjes in zijn zak
heeft en ér vele wegen voor hem
open staan.
Maar voor het zover was heeft hij
heel wat moeten meemaken van de
mensen die hem probeerden te van
gen. Want vangen is eigenlijk het
goede woord. Maar Toontje was die
luitjes te vlug af en het vliegertje
ging niet op. Volgens Toontje stellen
die lui vragen die helemaal niet pas
sen in het kader van de exameneisen.
Daar moeten ze erg gehaaid in zijn.
Dat noemen ze strikvragen zegt
Toontje. En dan zetten ze er een ge
zicht bij alsof het hun grote .etnst
is zo'n vraag te stellen. Toontje
heeft het meegemaakt dat hij op zo'n
vraag een antwoord gaf en dan zei
de examinator dat Toontje het nog
beter wist dan hij. En dan noemen
ze zich nog examinator. Of als Toon
tje antwoord gaf op een serieuze
vraag, vroegen ze hem of hij nu ze
ker wist, dat zijn antwoord goed was.
Het is net of de examinatoren twij
felen aan je antwoord, zegt Toontje.
Misschien weten ze zelf niet goed
hoe het antwoord moet zijn. Nee,
Toontje heeft geen hoge dunk van
die heren gekregen. Bij mij staat wel
één ding vast, de examinatoren raad
ik aan het in de handel zijnde boek
je: „De houding van examinatoren"
te lezen en toe te passen bij de exa
mens die zij moeten afnemen.
Het zou eigijlijk niet gek zijn als
voor examinator een examen moest
worden afgelegd .Misschien komt
dat nog wel eens.
Ondanks alles heeft Toontje de pa
pieren veroverd die hij nodig heeft.
KRIS-KRAS.
dit niet. Maar primair moet onze
spoorwegmaatschappij een instelling
zijn met een commerciële inslag, die
dus streeft naar een sluitende begro
ting. Het is dus mogelijk dat er niet-
rendabele lijnen worden opgeheven.
Maar voordat daartoe wordt overge
gaan, moet er heel wat gebeuren. In
de eerste plaats zal onomstotelijk
moeten vaststaan, dat de lijn inder
daad niet-rendabel is. Dit betekent,
dat de spoorwegen eerst zullen
trachten de noodlijdende lijnen te
moderniseren, om zodoende meer
passagiers te trekken. In de tweede
plaats zal moeten blijken, dat ander
vervoer gegarandeerd kan worden.
Tussen deze twee criteria ligt een
lange weg. Blijkt dus, dat na een
modernisering de spoorwegverbin
ding noodlijdend blijft en is er een
mogelijkheid voor ander vervoer,
dan is opheffing niet uitgesloten.
Prof. Molenaar bleef dit griezelig
vinden, omdat de spoorwegen primair
het „openbaar belang" hebben te die
nen. Daarom worden eventuele te
korten door het Rijk bijgepast. Maar
juist dit was voor Minister Algera
een bewijs, dat men van de spoorwe
gen een commerciële instelling moet
maken. Want als het Rijk de tekor
ten bijpast, dan wordt het particu
liere vervoer benadeeld. Tegen het
Rijk kan men niet concurreren; Een
standpunt, dat Prof. Molenaar goed
libéraal in de oren klonk, maar
waarmede hij het in dit bijzondere
geval niet eens was.
De meningen bleven dus tegen
over elkaar staan. Het werd niet ge
makkelijk voor de Minister toen ook
de socialistische afgevaardigde Kra
mer het met de heer Molenaar eens
bleek te zijn. Bovendien liet de heer
Kolff, ook enige dreigende geluiden
horen.
Het debat had een sterk algemeen
karakter gekregen. Niet het lijntje
Loolaan-Scheveningen, maar de ver-
voerspolitiek van de N.S. werd be
langrijk. En Minister Algera kon er
niet aan ontkomen om toe te zeggen,
dat dit probleem in het najaar bij de
behandeling van de begroting van
Verkeer en Waterstaat aan de orde
zal komen. Achteraf bleek, dat deze
toezegging niet nodig was geweest,
omdat de stemverhouding precies
goed lag. Dat kon hij nog niet we
ten. Maar hij liet wel blijken, dat het
komend debat hem niet bijzonder
aangenaam was. De zaak is uitge
praat, zo zeide hij en nieuwe argu
menten zijn niet meer aan te voeren.
De motie van Prof. Molenaar om het
besluit tot opheffing van het spoor
lijntje nog eens in overweging te ne
men, werd verworpen met 1517
stemmen.
Daarmede was de middag bijna
gevuld. De Eerste Kamer ging ook
accoord met een verlaging van de
vèreveningsheffing en met de ver
lenging van de noodwet Kinderbij
slag voor kleine zelfstandigen.
De reis van Ouden van Dagen op Woensdag 17 Juni
Minister Algera van Verkeer en
Waterstaat is deze week in de Eerste
Kamer op het nippertje een neder
laag ontgaan. Het was niet zo erg,
dat zijn ministeriële carrière op het
spel stond, maar hij haalde toch ver
licht adem toen bleek, dat een motie
van Prof. Molenaar met twee stem
men verschil werd verworpen. Het
ging over de vraag of het spoorlijntje
Loolaan-Scheveningen moet worden
opgeheven. Een aardige spoorverbin
ding. Vair een der Haagse stations
rijdt men langs de duinenvoet naar
de internationaal bekende badplaats.
Een mooi uitzicht en van de drukte
zal men geen last hebben, daar het
meer dan eens voorkomt, dat het
aantal passagiers op de vingers van
een hand te tellen is. De bewinds
man had ook een proef genomen en
kwam tot de ontdekking dat hij geen
enkele reisgenoot had. Men zal het
begrijpen; deze spoorverbinding is
niet rendabel. Jaarlijks moet er
f 543.000.bij. En daarom wil de
minister deze spoorlijn opheffen.
Het gaat ons nu niet om het locale
belang. Maar welke politiek wordt
door de N.S. gevoerd? Heft zij elke
lijn op die niet rendabel is en houdt
zij dus alleen de winstgevende lijnen
in stand? Déze vraag rees bij Prof.
Molenaar. Hij stond zeer gereser
veerd tegenoyer de opheffing van
niet-rendabele lijnen, omdat de spoor
wegen het openbaar belang hebben
te dienen. Minister Algera ontkende
De middag, waarnaar door velen
in spanning werd uitgezien, hoort
weer tot het verleden. Echter niet de
herinnering. Deze zal de eerste da
gen levendig blijven en er zal de
eerst komende dagen nog wel eens
over gesproken worden. Het zou ook
niet anders kunnen. Een middag als
deze geeft een dusdanige voldoening
dat ze niet vergeten kan worden en
dat niet alleen door de ouden van
dagen, maar evengoed door vrijwel
alle autobestuurders. Allen vonden
het een fijne middag.
Zoals gezegd in spanning afgewacht.
Uren tevoren zaten de oudjes ge
reed voor de tocht en uit te zien naar
de auto welke hen zou komen afha
len. Vergezeld van de goede wensen
der huisgenoten vertrokken zij om
streeks 13 uur naar de Stationsstraat
waar de 61 auto's opgesteld werden.
Het comité, in deze steeds actief, had
de handen vol om de formatie van
de stoet te regelen. Toen het sein van
vertrek gegeven kon worden, ging
de stoet, voorafgegaan door een twee
tal motorrijders van de rijksver-
keerspolitie, richting Noordeinde,
Boskoop, om via Bodegraven, Woer
den, Utrecht in Breukelen aan te ko
men. Dit gold als eerste pleister
plaats. Breukelen's marktplein leent
zich uitermate goed voor het parke
ren van zoveel auto's en het restau
rant kon in korte tijd de nodige con
sumptie serveren. Van hieruit werd
koers genomen naar Hilversum,
langs de Loosdrechtse plassen, verder
Soestdijk en Soest. Bij het passeren
van het Kon. Paleis werd getracht
een glimpje van de Kon. familie op
te vangen, wat evenwel niet gelukte.
Wel had de staart van de stoet even
prinses Beatrix te zien gekregen, die
per auto de stoet doorkruiste.
Was het weer in de aanvang niet
al te mooi, in deze dreven brak de
zon door en gaf aan de natuur een
zomers aanzien. Telkens werden de
oudjes opnieuw geboeid door het na
tuurschoon, waaraan deze omgeving
zo rijk is. Voordat men het merkte
was Oud-Leusden bereikt en werd
opnieuw gepauzeerd temidden van
een gezellige drukte. Al te vlug sloeg
het uur van vertrek, zodat men zich
moest haasten, wilde het programma
niet in gevaar komen. Want ook in
Haastrecht had men op ons gerekend.
Na een vlotte tocht werd de Kleine
Betuwe bereikt om nogmaals een
consumptie te gebruiken.
Onze burgemeester, als altijd een
gaarne geziene gast, nam hier de ge
legenheid te baat een enkel woord
van dank te spreken aan het comité,
welk als Uitvloeisel van de gehouden
winkelweek, telkenjare deze tocht
organiseert.
De heer De Wilde, als voorzitter,
voegde hieraan enkele woorden toe,
zijn blijdschap er over uitsprekende
dat deze tocht weer zo goed geslaagd
was. Tevens dankte hij allen die hun
auto beschikbaar hadden gesteld en
de bakkers die royaal de broodjes
geschonken hadden. De dag zou niet
geslaagd zijn, als ook de heer Van
den Burg niet op de hem eigene
wijze, een woord van dank gesproken
had.
Alhoewel een half uur over de
vastgestelde tijd, arriveerde de stoet,
zonder ook maar een enkel ongeval
te hebben gehad, weer in Waddinx
veen, waar de burgerij was uitgelo
pen de stoet te verwelkomen. Een
brede haag van dorpsgenoten vorm
de als het ware een erewacht, ter
wijl Concordia aan de brug en Voor
waarts aan het dorp voor een muzi
kale omlijsting zorgden.
Wij hebben bewondering voor de
wijze, waarop het comité deze reis
weer heeft georganiseerd. Men weet
niet half hoeveel zorg en voorberei
ding aan zulk een tocht voorafgaan.
Zondag, beste vrouwenzusters,
Zondag, lieve kinderschaar,
Laten jullie je niet kennen,
Mag je vadertje verwennen
Op de langste dag van t' jaar.
Knusser dan op zijn verjaarsfeest
Is het vaderdag-regiem:
Geen visite met „veel jaartjes",
Of een schaal vol dure taartjes,
Zondag blijft het echt intiem.
Dan ligt papa uit te rusten
In zijn allerluiste stoel;
Hij hoeft bijna niets te vragen,
Alles wordt hem aangedragen
Uit een soort van meegevoel.
Zijn gelaat, doorploegd van zorgen,
Straalt een vriendelijke lach;
Onbetaalde rekeningen
En meer zulke nare dingen
Wijken voor de vaderdag.
Aan termijnen van belasting
Wordt geen ogenblik gedacht;
Aan geen schoolgeld, assuranties,
Zelfs geen stapeltje kwitanties
Die hij binnenkort verwacht.
Vader zal zich blijde schikken
Aan de uitgelezen dis;
Aan de bloemkool met rollade,
Het menu, dat door zijn gade
Op zijn wens gekozen is.
Papa zal dit feest ervaren
Met een zeer vertederd hart;
Hij weet in zijn binnenzakje
En zijn portefeuillevakje
Vast een briefje, heel apart
Zie je, dat is voor het naspel,
Nu nog eventjes vertraagd;
Als ma, voor de goede orde,
Het mag Maandag, Dinsdag
worden
Schuchter om haar voorschot
vraagt
JAAP MIJDERWIJK.
Deze heren hebben, aldus een zegs
man, een lintje verdiend. Behalve dit
toegedachte lintje is het voor de he
ren al een beloning de voldoening te
hebben, aan een aantal oudjes een
prettige middag te hebben bezorgd.
Hier is weer gebleken wat er te
bereiken is, als men in goede ge
meenschapszin de handen ineen
slaat ten bate van de medemens,
enerzijds door initiatief en tijdsopof-
fering en anderzijds door het be
schikbaar stellen van vervoermate-
riaal.
Dat dit nog vele jtaren zo mag blij
ven!
VADERDAG.
Het gebeurt niet^eflre dag, dat ik
in het kader vskïleze rubriek
brief krijsen een lezer. De-'Vorige
weekki^eg ik er weei>«£ns een en
de^arBonné, die bovj^rrtfien een trouw
blijkt te^aijn van deze rubjjeR
waarTOpfmijn dank! kpulfmet
een welhoek. Maar laat>Knem zelf
het woord laten-^ÏK citeer:
„Nu is het Zondag 21 Juni a.s. Va
derdag. Wie ter wereld er de uitvin
der van is, mag Joost weten, maar
ik voel er niets voor. Moederdag is
zo ongeveer een traditie geworden
en in mijn gezin 5 kinderen van
zeven tot zestien jaar is door de
actie der kinderen, Moederdag een
ware feestdag geworden. Sedert ver
leden jaar doet mijn vrouw en kroost
ook aan Vaderdag. De geste op zich
zelf stel ik natuurlijk zeer op prijs.
Maar Vaderdag kost net zo goed
geld als Moederdag. Voeg hierbij nog
de verjaardagen zeven in ons ge
zin: Juli, Augustus, September (2),
December, Februari en April en
Sinterklaasfeest, dan zeg ik, als
man: dat is rijkelijk genoeg. Meer is
niet nodig. We leven nu eenmaal te
genwoordig in een tijd, dat een extra
uitgave voor geschenken nauwelijks
verantwoord is. Ik hoef daarover niet
in bijzonderheden te treden. Met be
langstelling las ik Uw stukjes over
de vacantie. Wel, ik heb tien dagen
vacantie en nog vijf los verlofdagen,
maar zo lang we getrouwd zijn heb
ben we nog nooit kans gezien om
een voldoende bedrag over te sparen,
waarvoor we een week kunnen uit
gaan. Ik hoop, dat mijn vrouw dit
jaar verstandiger zal zijn en Vader
dag stilzwijgend voorbij gaat. Als we
voor elkaar kunnen boksen om Zon
dags en in de week behoorlijk voor
de dag te komen, dan zeg ik: Moeder,
een tien met een griffel. Ik sta ver
stomd over je economie. Laat het er
bij en steek je niet nodeloos in zorgen
voor cadeautjes op 21 Juni!"
Soo ghij op 't kleijntje niet en let
Het groote wort U los gezet.
Cats
Legt regelmatig kleine bedragen voor Uw grote uitgaven opzij. Elke
week kunnen deze bedragen bij U aan huis worden afgehaald door de
OPHAALDIENST van de
Kanaalstraat 9 Telefoon 668
Bijkantoor van de Nutsspaarbank te Gouda