Weekblad voor Waddinxveen Maede-c de Vrouw. van de week Kris-Rras Van een vreugdevolle middag. Uit het Parlement Langste Vaderdag NÜTSSPAARBANK te WADDINXVEEN No. 418 Vrijdag 19 Juni 1953 9e Jaargang Adres Redactie en Administratie: Oranjelaan 30, Waddinxveen, Telef. 438 Verschijnt elke Vrijdag Abonnementsgeld per kwartaal f 1.00 bij vooruitbetaling Advertentieprijs 6 ct, familieadvertenties 7 ct per m m. Bijdragen, Verslagen, etc. uiterlijk 's Woendagsavonds inzenden. Wij hebben deze week wel erva- I ren, dat van het een het ander komt. Het moderne, maatschappelij- f ke leven is tegenwoordig zulk een f ingewikkeld apparaat, dat de rege- Js ring nauwelijks een maatregel kan a nemen of er staat een serie andere 9 maatregelen tegenover. Dit laatste H geldt zeker voor de loon- en prijs- politiek. Dat na de verhoging der huren met ongeveer 15 procent weer een tweede „huurronde" zou nodig zijn, J wist een ieder, die wel eens de prij- I zen van de nieuwbouw had verge- I leken met die van „vroeger". En als 1 wij terugzien, dan weet een ieder 9 ook, dat welke prijzen er na 1940 m ook met sprongen omhoog zijn ge- 3 gaan, de huren, dank zij de rege- 3 ringsmaatregelen en dan afgezien ,f van de genoemde 15 pet., op het- 3 zelfde niveau zijn gebleven. Voor de oorlog goldt als regel, dat iemand een zesde gedeelte van zijn inko men aan de huur van zijn woning kon besteden. In het algemeen zijn de inkomens verhoogd en wie nu zijn eigen inkomen door een zesde deelt, zal tot de ontdekking komen dat hij heel wat minder dan dat zesde part betaald. Ondanks dat is het verre van plezierig,, dat de huishuren met ingang van 1 Januari a.s. zullen wor den verhoogd. Het wetsontwerp tot wijziging van de huurwet is daartoe tenminste bij de Tweede Kamer in gediend. Die verhoging hakt er nogal in. Zij zal gemiddeld 22J procent bedragen. Bij de toepassing der verhoging zal volgens het ontwerp rekening worden gehouden met de klasse-in deling der gemeente van inwoning volgens de Noodwet Ouderdomsvoor- 1 ziening. Voor de eerste klasse, waartoe Am sterdam behoort, bedraagt die ver hoging „slechts" 17 pet.; voor de tweede klasse, met plaatsen als Delft en Zwijndrecht 20 pet.; voor de der de klasse (Apeldoorn, Baarn, Wad dinxveen, Wageningen e.a.) 23 pet.; voor de vierde klasse (b.v. Delfzijl en Valkenswaard) 26 pet., terwijl in de vijfde klasse de huren met liefst 29 pet. omhoog zullen gaan. Het spreekt vanzelf, dat de rege ring terzelfder tijd met compensatie maatregelen moest komen om de huurverhoging, zoals men dit ambte lijk noemt op te vangen. De eenvou digste weg zou een nieuwe loonronde zijn geweest. Daarmede wordt echter slechts een deel der bevolking „zoet" gehouden. Men is nu met een dui zelingwekkend complex van com pensatie-maatregelen gekomen: voor j de laagste inkomensgroepen zullen j de inkomsten- en loonbelastingen worden verzacht; de personele belas- ting wordt verlaagd, evenals de sui- I keraccijns en door de afschaffing van de omzetbelasting op schoeisel en huisbrand zullen ook deze artikelen j in prijs dalen. Nu werd echter reeds medegedeeld, dat de voorgestelde i maatregelen slechts een gedeelte der huurverhoging zullen compenseren. Met andere woorden: er zullen nog wel enige hoekjes blijven, waar de slagen vallen De ambtenaren in Overheidsdienst I zullen daarom tezelfder tijd met groot genoegen hebben vernomen, dat de salarissen, bij ministeriële be schikking zullen worden verhoogd. Die kunnen dan al vast sparen voor i de Januari komende huurverhoging! I Voor vele anderen is het tevens een 1 prettig bericht, te vernemen, dat wordt overwogen, voor ten minste zes jaar bij het lager onderwijs geen schoolgeld te heffen dat voor het voortgezet onderwijs de schoolgelden en voor het Hoger Onderwijs de col legegelden omlaag zullen gaan. Zal met al die nieuwe maatregelen onze kunst om met geld om te gaan weer geducht op de proef worden gesteld de heer B. van Leer heeft bewezen, dat hij voor veel geld een goede bestemming wist. Hij schonk Noordwijk een nieuwe reddingboot met complete inrichting en een nieuw l bijbehorend botenhuis. De boot werd kKurt Carlsen genoemd en de wakke- |re Deense kapitein van de „Flying Enterprise" was zelf naar Noordwijk gekomen, om de naam van de boot te onthullen. Van het reddingwezen naar de Zeeuwse wateren, waar nog steeds hard wordt gewerkt om het verloren land te herwinnen. Het is niet moge lijk, dit alles op de voet te volgen, maar voor deze week mag zeker wel worden bericht, dat in de Kruinin- ger polder nabij de Oosterschelde de ringdijk rond het Oostgat werd ge dicht, zodat men riu het eigenlijke gat in de buitendijk kan herstellen. Luctor et emergo! TOONTJE SPREEKT. Toon, thuis noemen we hem Toon tje, heeft een dezer dagen examen gedaan. Waarvoor doet hier niets terzake. Maar Toontje heeft mij een explicatie gegeven van de houding van zijn examinatoren. Toontje ge bruikt graag vreemde woorden, want hij heeft die niet voor niets geleerd en tevens wil hij mij daarmede laten zien, dat het voor hem betaalde schoolgeld geen weggegooid geld is. Laat ik u maar meteen zeggen dat hij geslaagd is voor zijn examen. Ik ben er ook wel een pietsie trots op als vader zijnde, nu een zoon te heb ben die de papiertjes in zijn zak heeft en ér vele wegen voor hem open staan. Maar voor het zover was heeft hij heel wat moeten meemaken van de mensen die hem probeerden te van gen. Want vangen is eigenlijk het goede woord. Maar Toontje was die luitjes te vlug af en het vliegertje ging niet op. Volgens Toontje stellen die lui vragen die helemaal niet pas sen in het kader van de exameneisen. Daar moeten ze erg gehaaid in zijn. Dat noemen ze strikvragen zegt Toontje. En dan zetten ze er een ge zicht bij alsof het hun grote .etnst is zo'n vraag te stellen. Toontje heeft het meegemaakt dat hij op zo'n vraag een antwoord gaf en dan zei de examinator dat Toontje het nog beter wist dan hij. En dan noemen ze zich nog examinator. Of als Toon tje antwoord gaf op een serieuze vraag, vroegen ze hem of hij nu ze ker wist, dat zijn antwoord goed was. Het is net of de examinatoren twij felen aan je antwoord, zegt Toontje. Misschien weten ze zelf niet goed hoe het antwoord moet zijn. Nee, Toontje heeft geen hoge dunk van die heren gekregen. Bij mij staat wel één ding vast, de examinatoren raad ik aan het in de handel zijnde boek je: „De houding van examinatoren" te lezen en toe te passen bij de exa mens die zij moeten afnemen. Het zou eigijlijk niet gek zijn als voor examinator een examen moest worden afgelegd .Misschien komt dat nog wel eens. Ondanks alles heeft Toontje de pa pieren veroverd die hij nodig heeft. KRIS-KRAS. dit niet. Maar primair moet onze spoorwegmaatschappij een instelling zijn met een commerciële inslag, die dus streeft naar een sluitende begro ting. Het is dus mogelijk dat er niet- rendabele lijnen worden opgeheven. Maar voordat daartoe wordt overge gaan, moet er heel wat gebeuren. In de eerste plaats zal onomstotelijk moeten vaststaan, dat de lijn inder daad niet-rendabel is. Dit betekent, dat de spoorwegen eerst zullen trachten de noodlijdende lijnen te moderniseren, om zodoende meer passagiers te trekken. In de tweede plaats zal moeten blijken, dat ander vervoer gegarandeerd kan worden. Tussen deze twee criteria ligt een lange weg. Blijkt dus, dat na een modernisering de spoorwegverbin ding noodlijdend blijft en is er een mogelijkheid voor ander vervoer, dan is opheffing niet uitgesloten. Prof. Molenaar bleef dit griezelig vinden, omdat de spoorwegen primair het „openbaar belang" hebben te die nen. Daarom worden eventuele te korten door het Rijk bijgepast. Maar juist dit was voor Minister Algera een bewijs, dat men van de spoorwe gen een commerciële instelling moet maken. Want als het Rijk de tekor ten bijpast, dan wordt het particu liere vervoer benadeeld. Tegen het Rijk kan men niet concurreren; Een standpunt, dat Prof. Molenaar goed libéraal in de oren klonk, maar waarmede hij het in dit bijzondere geval niet eens was. De meningen bleven dus tegen over elkaar staan. Het werd niet ge makkelijk voor de Minister toen ook de socialistische afgevaardigde Kra mer het met de heer Molenaar eens bleek te zijn. Bovendien liet de heer Kolff, ook enige dreigende geluiden horen. Het debat had een sterk algemeen karakter gekregen. Niet het lijntje Loolaan-Scheveningen, maar de ver- voerspolitiek van de N.S. werd be langrijk. En Minister Algera kon er niet aan ontkomen om toe te zeggen, dat dit probleem in het najaar bij de behandeling van de begroting van Verkeer en Waterstaat aan de orde zal komen. Achteraf bleek, dat deze toezegging niet nodig was geweest, omdat de stemverhouding precies goed lag. Dat kon hij nog niet we ten. Maar hij liet wel blijken, dat het komend debat hem niet bijzonder aangenaam was. De zaak is uitge praat, zo zeide hij en nieuwe argu menten zijn niet meer aan te voeren. De motie van Prof. Molenaar om het besluit tot opheffing van het spoor lijntje nog eens in overweging te ne men, werd verworpen met 1517 stemmen. Daarmede was de middag bijna gevuld. De Eerste Kamer ging ook accoord met een verlaging van de vèreveningsheffing en met de ver lenging van de noodwet Kinderbij slag voor kleine zelfstandigen. De reis van Ouden van Dagen op Woensdag 17 Juni Minister Algera van Verkeer en Waterstaat is deze week in de Eerste Kamer op het nippertje een neder laag ontgaan. Het was niet zo erg, dat zijn ministeriële carrière op het spel stond, maar hij haalde toch ver licht adem toen bleek, dat een motie van Prof. Molenaar met twee stem men verschil werd verworpen. Het ging over de vraag of het spoorlijntje Loolaan-Scheveningen moet worden opgeheven. Een aardige spoorverbin ding. Vair een der Haagse stations rijdt men langs de duinenvoet naar de internationaal bekende badplaats. Een mooi uitzicht en van de drukte zal men geen last hebben, daar het meer dan eens voorkomt, dat het aantal passagiers op de vingers van een hand te tellen is. De bewinds man had ook een proef genomen en kwam tot de ontdekking dat hij geen enkele reisgenoot had. Men zal het begrijpen; deze spoorverbinding is niet rendabel. Jaarlijks moet er f 543.000.bij. En daarom wil de minister deze spoorlijn opheffen. Het gaat ons nu niet om het locale belang. Maar welke politiek wordt door de N.S. gevoerd? Heft zij elke lijn op die niet rendabel is en houdt zij dus alleen de winstgevende lijnen in stand? Déze vraag rees bij Prof. Molenaar. Hij stond zeer gereser veerd tegenoyer de opheffing van niet-rendabele lijnen, omdat de spoor wegen het openbaar belang hebben te dienen. Minister Algera ontkende De middag, waarnaar door velen in spanning werd uitgezien, hoort weer tot het verleden. Echter niet de herinnering. Deze zal de eerste da gen levendig blijven en er zal de eerst komende dagen nog wel eens over gesproken worden. Het zou ook niet anders kunnen. Een middag als deze geeft een dusdanige voldoening dat ze niet vergeten kan worden en dat niet alleen door de ouden van dagen, maar evengoed door vrijwel alle autobestuurders. Allen vonden het een fijne middag. Zoals gezegd in spanning afgewacht. Uren tevoren zaten de oudjes ge reed voor de tocht en uit te zien naar de auto welke hen zou komen afha len. Vergezeld van de goede wensen der huisgenoten vertrokken zij om streeks 13 uur naar de Stationsstraat waar de 61 auto's opgesteld werden. Het comité, in deze steeds actief, had de handen vol om de formatie van de stoet te regelen. Toen het sein van vertrek gegeven kon worden, ging de stoet, voorafgegaan door een twee tal motorrijders van de rijksver- keerspolitie, richting Noordeinde, Boskoop, om via Bodegraven, Woer den, Utrecht in Breukelen aan te ko men. Dit gold als eerste pleister plaats. Breukelen's marktplein leent zich uitermate goed voor het parke ren van zoveel auto's en het restau rant kon in korte tijd de nodige con sumptie serveren. Van hieruit werd koers genomen naar Hilversum, langs de Loosdrechtse plassen, verder Soestdijk en Soest. Bij het passeren van het Kon. Paleis werd getracht een glimpje van de Kon. familie op te vangen, wat evenwel niet gelukte. Wel had de staart van de stoet even prinses Beatrix te zien gekregen, die per auto de stoet doorkruiste. Was het weer in de aanvang niet al te mooi, in deze dreven brak de zon door en gaf aan de natuur een zomers aanzien. Telkens werden de oudjes opnieuw geboeid door het na tuurschoon, waaraan deze omgeving zo rijk is. Voordat men het merkte was Oud-Leusden bereikt en werd opnieuw gepauzeerd temidden van een gezellige drukte. Al te vlug sloeg het uur van vertrek, zodat men zich moest haasten, wilde het programma niet in gevaar komen. Want ook in Haastrecht had men op ons gerekend. Na een vlotte tocht werd de Kleine Betuwe bereikt om nogmaals een consumptie te gebruiken. Onze burgemeester, als altijd een gaarne geziene gast, nam hier de ge legenheid te baat een enkel woord van dank te spreken aan het comité, welk als Uitvloeisel van de gehouden winkelweek, telkenjare deze tocht organiseert. De heer De Wilde, als voorzitter, voegde hieraan enkele woorden toe, zijn blijdschap er over uitsprekende dat deze tocht weer zo goed geslaagd was. Tevens dankte hij allen die hun auto beschikbaar hadden gesteld en de bakkers die royaal de broodjes geschonken hadden. De dag zou niet geslaagd zijn, als ook de heer Van den Burg niet op de hem eigene wijze, een woord van dank gesproken had. Alhoewel een half uur over de vastgestelde tijd, arriveerde de stoet, zonder ook maar een enkel ongeval te hebben gehad, weer in Waddinx veen, waar de burgerij was uitgelo pen de stoet te verwelkomen. Een brede haag van dorpsgenoten vorm de als het ware een erewacht, ter wijl Concordia aan de brug en Voor waarts aan het dorp voor een muzi kale omlijsting zorgden. Wij hebben bewondering voor de wijze, waarop het comité deze reis weer heeft georganiseerd. Men weet niet half hoeveel zorg en voorberei ding aan zulk een tocht voorafgaan. Zondag, beste vrouwenzusters, Zondag, lieve kinderschaar, Laten jullie je niet kennen, Mag je vadertje verwennen Op de langste dag van t' jaar. Knusser dan op zijn verjaarsfeest Is het vaderdag-regiem: Geen visite met „veel jaartjes", Of een schaal vol dure taartjes, Zondag blijft het echt intiem. Dan ligt papa uit te rusten In zijn allerluiste stoel; Hij hoeft bijna niets te vragen, Alles wordt hem aangedragen Uit een soort van meegevoel. Zijn gelaat, doorploegd van zorgen, Straalt een vriendelijke lach; Onbetaalde rekeningen En meer zulke nare dingen Wijken voor de vaderdag. Aan termijnen van belasting Wordt geen ogenblik gedacht; Aan geen schoolgeld, assuranties, Zelfs geen stapeltje kwitanties Die hij binnenkort verwacht. Vader zal zich blijde schikken Aan de uitgelezen dis; Aan de bloemkool met rollade, Het menu, dat door zijn gade Op zijn wens gekozen is. Papa zal dit feest ervaren Met een zeer vertederd hart; Hij weet in zijn binnenzakje En zijn portefeuillevakje Vast een briefje, heel apart Zie je, dat is voor het naspel, Nu nog eventjes vertraagd; Als ma, voor de goede orde, Het mag Maandag, Dinsdag worden Schuchter om haar voorschot vraagt JAAP MIJDERWIJK. Deze heren hebben, aldus een zegs man, een lintje verdiend. Behalve dit toegedachte lintje is het voor de he ren al een beloning de voldoening te hebben, aan een aantal oudjes een prettige middag te hebben bezorgd. Hier is weer gebleken wat er te bereiken is, als men in goede ge meenschapszin de handen ineen slaat ten bate van de medemens, enerzijds door initiatief en tijdsopof- fering en anderzijds door het be schikbaar stellen van vervoermate- riaal. Dat dit nog vele jtaren zo mag blij ven! VADERDAG. Het gebeurt niet^eflre dag, dat ik in het kader vskïleze rubriek brief krijsen een lezer. De-'Vorige weekki^eg ik er weei>«£ns een en de^arBonné, die bovj^rrtfien een trouw blijkt te^aijn van deze rubjjeR waarTOpfmijn dank! kpulfmet een welhoek. Maar laat>Knem zelf het woord laten-^ÏK citeer: „Nu is het Zondag 21 Juni a.s. Va derdag. Wie ter wereld er de uitvin der van is, mag Joost weten, maar ik voel er niets voor. Moederdag is zo ongeveer een traditie geworden en in mijn gezin 5 kinderen van zeven tot zestien jaar is door de actie der kinderen, Moederdag een ware feestdag geworden. Sedert ver leden jaar doet mijn vrouw en kroost ook aan Vaderdag. De geste op zich zelf stel ik natuurlijk zeer op prijs. Maar Vaderdag kost net zo goed geld als Moederdag. Voeg hierbij nog de verjaardagen zeven in ons ge zin: Juli, Augustus, September (2), December, Februari en April en Sinterklaasfeest, dan zeg ik, als man: dat is rijkelijk genoeg. Meer is niet nodig. We leven nu eenmaal te genwoordig in een tijd, dat een extra uitgave voor geschenken nauwelijks verantwoord is. Ik hoef daarover niet in bijzonderheden te treden. Met be langstelling las ik Uw stukjes over de vacantie. Wel, ik heb tien dagen vacantie en nog vijf los verlofdagen, maar zo lang we getrouwd zijn heb ben we nog nooit kans gezien om een voldoende bedrag over te sparen, waarvoor we een week kunnen uit gaan. Ik hoop, dat mijn vrouw dit jaar verstandiger zal zijn en Vader dag stilzwijgend voorbij gaat. Als we voor elkaar kunnen boksen om Zon dags en in de week behoorlijk voor de dag te komen, dan zeg ik: Moeder, een tien met een griffel. Ik sta ver stomd over je economie. Laat het er bij en steek je niet nodeloos in zorgen voor cadeautjes op 21 Juni!" Soo ghij op 't kleijntje niet en let Het groote wort U los gezet. Cats Legt regelmatig kleine bedragen voor Uw grote uitgaven opzij. Elke week kunnen deze bedragen bij U aan huis worden afgehaald door de OPHAALDIENST van de Kanaalstraat 9 Telefoon 668 Bijkantoor van de Nutsspaarbank te Gouda

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1953 | | pagina 1