Weekblad voor Waddinxveen
Z)e Spited van de week
Kris-Kras
Uit het Parlement.
Weekagenda
1/KwcUc de Vrouw
No 432
Vrijdag 25 September 1953
9e Jaargang
Adres Redactie en Administratie:
Oranjelaan 30, Waddinxveen, Telef. 438
Verschijnt elke Vrijdag
Abonnementsgeld per kwartaal f 1.00 bij vooruitbetaling
Advertentieprijs 6 ct, familieadvertenties 7 ct per m-m.
Bijdragen, Verslagen, etc. uiterlijk
's Woendagsavonds inzenden.
Grote gebeurtenissen werpen hun
schaduw vooruit. Zo'n grote ge
beurtenis is zeker de komende
huurverhoging, die nog wel in het
openbaar moet worden behandeld,
maar waarvan al wel vaststaat, dat
zij per 1 Januari a.s. zal komen. Nu
is de tijd, dat de vaststelling der lo
nen een kwestie was van vraag en
aanbod wel voorbij. In ons land
hebben wij een geleide economie,
waarbij van hoger hand wordt be
paald, hoeveel de werkgever moet
betalen en hoeveel de werknemer
mag ontvangen. Wij zouden het ook
omgekeerd kunnen zeggen. Als er
nu een verandering komt, die het
leven aanzienlijk duurder maakt -
niet, als de margarine een cent om
hoog gaat, maar zo iets als een
huurverhoging over de gehele lijn,
dan wórdt er dadelijk gesproken
over compensatie, die het gezin van
het loontrekkende deel der bevol
king hier tegenover zal krijgen.
In de Stichting van de Arbeid
steken vertegenwoordigers van
werkgevers en werknemers de kop
pen bijeen. Er wordt onderhandeld
- loven en bieden - en dan, goed
geraden, dan komt men niet tot
overeenstemming. Zo ging het in
1951 toen de regering de knoop
doorhakte en een algemene loons
verhoging van 5 pCt. oplegde. Zal
het nu weer zo gaan? De werkge
vers stelden een uniforme verho
ging van 4 pCt. voor - de werkne
mers, verenigd in de Raad van
Vakcentralen, wensten behalve een
compensatie voor de huurverhoging
het verdwijnen van de vrijwillige
opgenomen consumptiebeperking
van 5 pCt. en zagen bovendien
graag, dat de richtlijnen voor de
loonpolitiek zouden worden gewij
zigd. De arbeiders dienden niet lan
ger „over een kam te worden ge
schoren", doch er zou onderscheid
gemaakt moeten worden tussen ge
schoolde en bijzonder geschoolde
arbeiders, die een extra loonsverho
ging zouden moeten ontvangen.
Voorts wilden de werknemers
nog, dat de toonverschillen in de
verschillende gemeenteklassen zou
den worden verkleind. De onderhan
delaars kwamen niet tot overeen
stemming en het woord is nu aan
de regering, die dan wel de een of
andere verhoging zal decreteren.
Het is te hopen, dat de arbeidsvre-
de door dit alles niet ingevaar wordt
gebracht, ofschoon die mogelijkheid
zeer zekér bestaat. Wie zal uitma
ken, om maar even iets aan te stip
pen, wanneer een arbeider geschoold
en wanneer hij „bijzonder geschoold
is?" Voorts is er een algemene
drang merkbaar, er naar te streven,
de lonen zogenaamd op te trekken.
Om een enkel voorbeeld te noemen,
het trampersoneel te Amsterdam
heeft B. en W. reeds een ultimatum
gesteld, waarin een uitspraak wordt
gevraagd voor de moeilijkheden
waarmede dit personeel heeft te
kampen. By die moeilijkheden ho-,
ren ook de te lage lonen. Als men
niet binnen 10 dagen een' bevredi
gende uitspraak heeft, zal over een
staking worden beslist. Is dit een
der slagschaduwen, die vooruit
worden geworpen?Krijgen we
stakingen hier en stakingen daar?
Wij kunnen niet zeggen, dat dit een
blij wintervooruitzicht is. Wij heb
ben problemen genoeg - er behoeft
niets meer bij.
Een der problemen is - Waarom
zouden wij niet bij de huizen blij
ven? - voor velen nog steeds de wo
ningnood. Wie zelf goed woont en
alleen met de huurverhoging heeft
te maken, kan zich het gemis aan
een eigen woning niet goed inden
ken. Maar dat er nog steeds een
tekort aan woningen is, weet een
ieder. Gelukkig kon worden vastge
steld, dat er een dalende lijn is in
het tekort aan woningen. Was dat
tekort in 1948 nog 299.000 woningen,
1954 zal dit cijfer nog maar
213'.000 zijn. Verwacht wordt, dat
wij in 1964 - dus over een jaar of
tien - een overschot van 12.000 wo
ningen zullen hebben. Dan zullen de
Te Huur"-bordjeg. weer verschijnen.
Om een geheel ander probleem
aan te snijden: jarenlang hebben de
spoorwegen de strijd gevoerd tegen
de particuliere busondernemingen,
die de N.S. beconcurreerden en die
|inet autobussen bepaalde diensten
onderhielden. Wij herinneren ons
nog de tijd, dat men voor heel wei
nig geld met zo'n autobus alle kan
ten uit kon. Edoch, die tijd is lang
voorbij. De Spoorwegen wonnen, de
bussen verdwenen en met hen de
lage tarieven. Je kon niet meer voor
Sen koopje naar Den Haag of zelfs
- als wij ons goed herinneren vóór
f 5.heen en terug naar Brussel.
Om nu de treinen te ontlasten -
met andere woorden: het spoor kan
het niet meer aan! - wordt nu de
N.S. vergunningen verleend om een
autobusdienst Amsterdam-Den Haag
te exploiteren. Die vergunning zou
lopen tot 31 December 1957. Wij
leven nu eenmaal in die tijd der ge
ordende economie - waarom zou,
na het beconcurreren der particu
liere busondernemingen nu ook geen
geordende, geenszins goedkopere bus
gaan rijden?....
AIS ER NU MAAR WIND IS
Het is bepaald druk in Waddinx
veen. Niet met auto's, vreemdelin
gen of grote vergaderingen, maar
er wordt gewerkt, druk gewerkt.
Buiten merk je er niet veel van,
maar je moet eens bij de mensen
binnen kijken. Hout, papier, plak
sel, touw en een schaar zijn de ma
terialen die verwerkt worden. Ik
heb van de week zo hier en daar
eens stiekum gekeken, maar vele
vaders, zelfs enkele moeders, en niet
te vergeten de jongens zelfs waren
druk bezig vliegers te maken voor
de wedstrijd van morgenmiddag. Ik
ben er van overtuigd, dat we prach
tige exemplaren te zien zullen krij
gen. Grote, kleine, met en zonder
staaft. Degenen, die na de Kris-kras
oproep het initiatief hebben geno
men deze wedstrijd te organiseren
komt nu reeds een woord van dank
toe namens de Waddinxveense be
volking, die nu natuurlijk in groot
aantal de wedstrijd komen zien. En
er valt wat te zien! Zo'n wedstrijd
hangt aan elkaar van verrassingen;
de ene vlieger gaat met het oplopen
direct de lucht in, terwijl de andere
het telkens vertikt. Met de laatste
zou je medelijden kunnen krijgen
als je het tobben ziet aan toom of
staart.
Ik kan U wel zeggen dat er mo
menteel maar één verwachting is
in Waddinxveen: zal er voldoende
wind zijn en zou het droog zijn. Dat
is de voornaamste factor bij een
vliegerwedstrijd en daarom heb ik
Donderdagmorgen De Bilt eens op
gebeld en gevraagd of ze mij kon
den informeren naar de weersge
steldheid op Zaterdag. Ik kreeg een
antwoord dat zowel kan betekenen
als: het kan vriezen of h?t kan
dooien. Wind zal er wel zijn, maar
of er genoeg zal zijn was nog een
open vraag voor De Bilt. Maar er
is één troost: de mensen van de
weersverwachting hebben het ook
wel eens bij het verkeerde eind ge
had. Ik blijf in een hoopvolle stem
ming. Moed verloren, al verloren,
zeg ik maar. Het zou van de vele
arbeid die verricht is geworden jam
mer zijn als deze wedstrijd in het
water viel. Als er nu maar wind is!
Alle deelnemers veel succes toe
gewenst door
Kris-Kras.
De eerste ontmoeting tussen Rege
ring en Sta ten-Generaal in het nieu
we zittingsjaar is reeds op een bot
sing uitgelopen. En wel op een punt,
dat de komende maanden nog wel
eens meer in het middelpunt der be
langstelling zal staan: de gezinnen-
politiek. Het was een moeilijk tech
nisch onderwerp dat aan de orde
was,,nl. de coördinatie van de socia
le verzekeringen. Door deze techni
sche herziening is hét, volgens de
Regering, noodzakelijk om de leef
tijdsgrens voor de kinderaftrek te
verlagen tot 16 jaar.
Deze grens is nu gesteld op 17 jaar.
De verlaging heeft ongetwijfeld het
grote voordeel, dat de leeftijdsgren
zen waarop de kinderbijslag en de
kinderaftrek eindigt, gelijk komen te
liggen; op 16 jaar.
Uitvoerig had de Regering betoogd,
dat deze maatregel niet veel om het
lijf had. Volgens haar berekening wa
ren er op 31 Mei 1947 167.000 kinde
ren van 16 jaar. Daarvan waren er
99.000 (59 pet.) in het bedrijfsleven
werkzaam. De verdiensten van deze
kinderen bedroegen in Septmber-
October 1950 in de nijverheid gemid
deld f 17.50 per week. Een bedrag,
dat groter is dan de verdienste aan
kinderbijslag en kinderaftrek! Voorts
genoten van de 167.000 16-jarigen
45.000 (27 pet.) dagonderwijs, die ook
onder de kinderaftrek vallen. Onder
de overige 23.000 kinderen (14 pet.)
bevinden zich nog kinderen het
aantal is niet bekend waarvoor
eveneens kinderaftrek wordt ver
leend op grond van het feit, dat zij
invalide zijn of dat hun tijd groten
deels in beslag wordt genomen door
het volgen van avondonderwijs.
Hoe men ook rekent: de ouders
van verschillende 16-jarige kinderen
zouden van deze technische wijziging
de dupe worden. En dat wilde de
meerderheid der Kamer voorkomen.
Zij zullen deze strop op de een of
andere manier gecompenseerd moe
ten zien. Want deze verlaging van
de leeftijdsgrens levert het rijk f 6
millioen op. Dat een dergelijk bedrag
verdiend wordt door een technische
wijziging leek verschillende Kamer
leden niet juist. Het tegenargument
van de Regering, dat de vereenvou
diging van de sociale verzekering in
gevaar zou komen, maakte geen in
druk meer.
Waarom een verlaging van de leef
tijdsgrens voor de kinderaftrek tot
16 jaar en waarom geen verhoging
van de grens waarop de kinderbij
slag eindigt tot 17 jaar zo zal
men misschien vragen. Maar voor
deze idee waren geen voorstanders
te vinden.' Dit zou betekenen, dat
vele verdienende kinderen ook nog
kinderbijslag krijgen. En de onge
veer 23.000 kinderen die daarvan
profiteren, zouden het bedrijfsleven
ongeveer 20 millioen per jaar kosten.
Voor zulke argumenten moet men
zwichten.
De gezinspolitiek was dus weer
eens een bron van moeilijkheden.
Men kan slechts hopen, dat spoedig
een goede oplossing wordt gevonden,
want de wetsontwerpen zijn zo be
langrijk, dat zij vlug in het staats
blad moeten verschijnen. De hoofd
bedoeling daarvan is, dat de loonbe
lasting, de verenigingsheffing en de
premiën voor de sociale verzekering
zoveel mogelijk over eenzelfde loon
bedrag worden berekend. De voor de
werkgever tijdrovende berekeningen
van de heffingsgrondslagen voor de
verschillende wetten worden hier
door tot een minimum terugge
bracht. De vereenvoudiging van de
loonadministratie komt vooral tot
uiting in de sterke vereenvoudigde
loonstaat, die kan worden gebruikt
vcor de belastingen voor de uitvoe
ring van verschillende sociale wet
ten. Naar verschillende instanties, die
met deze verzekeringen te maken
hebb'-n en naar de belastingen zal
men dus dezelfde loonstaten kunnen
sturen, die dezelfde gegevens bev./t-
ten Tegen zulk een vereenvoudiging
kan niemand bezwaar hebben. Wat
de technische kanten betreft, was er
van de zijde der Kamer dan ook geen
tegenstand.
Maar men ziet: een probleem kan
niet zó technisch zijn, of er zit wel
een principieel en politiek kantje
aan
INGEZONDEN
(buiten verantwoordelijkheid der redactie)
E. H. B. O.
Niet alleen een blik op de kalen
der zegt U, dat de zomer voorbij is
en de herfst is begonnen. U merkt
hét vooral ook aan het feit dat het
vroeger donker wordt en er weer
sprake is van lange avonden.
Wat vervelend, die lange avonden,
züllen sommigen onder u zeggen; ze
zijn zo saai. Dit hoeft echter hele
maal niet. Deze „saaie" avonden
kunt u op vele manieren aangenaam
en ook nuttig doorbrengen. Eén van
die manieren is het volgen van een
cursus E.H.B.O., welke gegeven wordt
door de plaaselijke afdeling. Op de
ze cursus, welke dit keer onder lei
ding zal staan van Dr. Helleman,
kunt u leren hoe u zichzelf en uw
medemens doeltreffend kunt helpen.
Onnodig is het, u te wijzen op het
grote nut van e.d. kennis. Het nog
altijd toenemende verkeer eist steeds
meer slachtoffers. Ook u kunt tot die
slachtoffers behoren, of bij één of
ander ongeval betrokken worden.
Zorg daarom dat u niet werkeloos
behoeft toe te kijken, maar dat u
weet, wat u te doen staat. Bovendien
is het in een gemeente als Waddinx
veen, met z'n vele industrieën, waar
zo niet dagelijks, dan toch wekelijks
min of meer ernstige ongevallen
plaats vinden, nodig over een be
hoorlijk aantal geoefende E.H.B.O.-
ers te beschikken. Immers, een op de
juiste manier en een op het juiste
moment ingrijpen, kan vaak het le
ven van een medemens redden en
verminking of invaliditeit voorko
men.
Sluit u daarom aan bij de plaatse
lijke afdeling en geeft u op voor de
aanvangscursus E.H.B.O. bij een van
de adressen (zie advertentie) of op de
eerste cursusavond in school B. En
de kosten van dit alles zult u vra
gen? Deze kunnen voor niemand een
bezwaar zijn. U hoeft alleen maar
lid van de plaatselijke afdeling te
worden en een Oranje-Kruisboekje
aan te schaffen.
Aarzel dus niet langer en geeft u
op als lid. Het bestuur van de afde
ling Waddinxveen verwacht ook u op
5 October.
Dinsdag 29 Sept.: Rhetorclub, in „De
Unie".
Woensdag 30 Sept.: Uitvoering „In-
ter Nos", Cantine N.V. Dobbelmann
HERFST
De letter R is weer present,
de zomer is thans aan z'n end,
het herfstij is gekomen;
de stormwind maakt 't
[bond,
't rond
COLLECTE KANKERBESTRIJDING
Bijna iedere week rammelen de
collectebussen voor uw deur.
Ook morgen zal dit het geval zijn.
Wij weten dat het altijd niet mee
valt. Toch schamen wij ons niet om
ook de collecte voor de Kankerbe
strijding hartelijk bij u aan te beve
len. Wij zijn er van overtuigd dat de
angst die er heerst voor deze vrese
lijke ziekte niet over mag gaan in
doffe berusting, maar veel eer moet
aansporen tot harde strijd, om uit
eindelijk het doel tè mogen bereiken.
Wij weten dat er dag in dag uit hard
wordt gewerkt in die medische krin
gen, die zich dit doel voor ogen
hebben gesteld. Veel geld is er nodig.
Maar vele handen maken licht werk.
En eens zal ook in dit opzicht het
duistere mysterie plaats maken voor
een langzaam maar zeker komende
dageraad. Geve dan een ieder z'n
steun in grote of kleine bijdragen,
en geve God wijsheid en verstand
aan hen die werken op dit arbeids
veld.
Het Bestuur van het
W ilhelminafonds.
KIES EEN SNELLE CARRIERE.
Overal trekken deze reclamepla
ten met de bekende vlieger er op
sterk de aandacht, en dit is zeer ze
ker te hegrijpen. In deze tegen
woordige tijd is het toch de lucht
vaart, welke de meeste toekomst
mogelijkheden biedt.
Om deze snelle carriere te kiezen
is nog zo moeilijk niet, maar om het
werkelijk tot vlieger te brengen is
niet voor iedereen weggelegd.
Ten zeerste wordt men aan een
strenge vliegmedische en psycho
technische keuring onderworpen,
waar ongeveer 40 pCt. der candi-
daten doorkomt.
Hierna gaat men de opleiding be
ginnen, eerst 3, maanden militaire
vorming, welke iedere militair moet
hebben, daarna 25 uur lesvliegen op
de Tiger-Moth, waarop men bij ge
bleken geschiktheid met ca. 12 uur
solo komt.
In deze zgn. selecterende vliegop-
leiding wordt ook nog een tamelijk
hoog 'percentage afgetest, waarbij
de verbintenis van 6 jaar die ie
dereen moet tekenen, komt te ver
vallen.
Voor degenen, die de Engelse taal
voldoende machtig zijn ligt dan een
mooie opleiding in de U.S.A. of Ca
nada in het verschiet. Voor finan
cieel is dit een voordeel omdat het
salaris hier in Holland op de bank
gezet wordt. In Amerika krijgt men
70 dollar zakgeld per maand en
bij terugkomst vindt men hier een
mooi kapitaaltje van ong. f 3500.
op de bank.
Wanneer men weet dat de oplei
ding in het buitenland 18 maanden
duurt, kunnen we constateren, dat
we in betrekkelijk korte tijd heel
wat sparen.
Na terugkomst hier heeft men de
rang van sergant-vlieger.
De opleiding in Nederland op de
Fokker S II en de Harward duurt
wel iets korter maar is zeker niet
minder.
Bij voldoende capaciteit kan men
ook officier worden, doch daar moet
men niet teveel op rekenen.
de blaad'ren dwarrelen in
en vallen van de bomen.
Het natte tijdperk meldt zich aan,
'k zie op de weg de plassen staan,
't wil alles mij vertellen,
dat 't guur wordt, een voldongen
[feit,
en daarom is 't de hoogste tijd
om kolen te bestellen.
Ik kijk m'n banden maar eens na,
want slippen, dat betekent scha,
dus maar een nieuwe kopen.
De schoenen naar de lapper toe,
want natte voeten is taboe,
daar kun je niet mee lopen.
Het achterlicht gecontroleerd,
dat wordt ook steeds gepropageerd,
het moet goed functionneren.
't Moet rood zijn aan de achterkant,
dus branden in het donker, want
zo is 't veilig „verkeren".
De dagen korten nu heel snel,
maar, werkelijk, ik mag dat wel,
't wordt tijd voqr clubs en boeken,
voor in- en ontspanning incluis,
omdat je juist nu 's avonds thuis
gezelligheid kunt zoeken!
HENK VAN HEESWIJK.
De eisen voor toelating zijn: Mulo
A of B, of gelijkstaande opleiding.
Ook wanneer men ambachtschool
V. M. T. O. heeft komt men in
aanmerking.
Het dienstverband is 6 jaar, na
beëindiging hieervan ontvangt men
een premie van f 8480.als ser
geant en f 12000.als officier, voor
waar een niet te versmaden kapi
taaltje.
Hiermede heb ik een overzicht ge
geven, en hen die interesse voor de
luchtvaart heeft kan er zijn voor
deel mee doen.
Men dient evenwel te bedenken,
dat alles geen rozengeur en mane
schijn is, de opleiding is zwaar, er
worden er veel getest, bovendien
krijgt men ieder half jaar een zwa
re medische keuring waarbij men
ook ongeschikt kan worden ver
klaart, maar voor hem die slaagt
ligt een mooie, sportieve toekomst
open en om meer materialistisch te
spreken: een goedbetaalde werk
kring.
Aanmelden: Bleyenburg 38,
Den Haag.
Res. Sld. M. van Bergen,
S.V.O. Bussum.
HET KIND:
DE SPIEGEL DER OPVOEDING
In de afgelopen zomer was ik en
kele dagen in het Zuiden des lands
bij kennissen gelogeerd. Bij de bu
ren was een kind, dat de lelijke ge
woonte had om vaak en overluid te
vloeken. Onze kinderen, die zoiets
in de streek, waar wij wonen, niet
gewend zijn, luisterden stom ver
baasd. We spraken er over met on
ze gastheer, doch deze antwoordde
schouderophalend: „Wat zul je er
aan doen? Zijn vader vloekt even
zo."
Opzettelijk schreef ik hierboven:
Het kind: de spiegel der opvoeding.
Hier hebt U het bewijs: Vader
vloekt, het kind ook. Verwondert U
zich er nog over? Wanneer in huis
ruwe taal schering en inslag is,
moet u zich niet verwonderen, als
de kinderen dergelijke taal als heel
gewoon gaan beschouwen. Want
kinderen nemen graag iets over van
de ouderen. Niet alleen het goede,
ook en vooral het kwade!
Dicht bij ons woont een gezin,
waar de moeder de gewoonte heeft
om haar kinderen te pas en te on
pas naar buiten te sturen. Daarvoor
zijn dan allerlei motieven te vin
den: „Kinderen moeten vrijheid
hebben", „ze moeten in de buiten
lucht." In de tuin mogen ze niet spe
len, want dan lopen ze om de ha-