Weekblad voor Waddinxveen Z)e Spited van de week Kris-Kras Uit het Parlement. Weekagenda 1/KwcUc de Vrouw No 432 Vrijdag 25 September 1953 9e Jaargang Adres Redactie en Administratie: Oranjelaan 30, Waddinxveen, Telef. 438 Verschijnt elke Vrijdag Abonnementsgeld per kwartaal f 1.00 bij vooruitbetaling Advertentieprijs 6 ct, familieadvertenties 7 ct per m-m. Bijdragen, Verslagen, etc. uiterlijk 's Woendagsavonds inzenden. Grote gebeurtenissen werpen hun schaduw vooruit. Zo'n grote ge beurtenis is zeker de komende huurverhoging, die nog wel in het openbaar moet worden behandeld, maar waarvan al wel vaststaat, dat zij per 1 Januari a.s. zal komen. Nu is de tijd, dat de vaststelling der lo nen een kwestie was van vraag en aanbod wel voorbij. In ons land hebben wij een geleide economie, waarbij van hoger hand wordt be paald, hoeveel de werkgever moet betalen en hoeveel de werknemer mag ontvangen. Wij zouden het ook omgekeerd kunnen zeggen. Als er nu een verandering komt, die het leven aanzienlijk duurder maakt - niet, als de margarine een cent om hoog gaat, maar zo iets als een huurverhoging over de gehele lijn, dan wórdt er dadelijk gesproken over compensatie, die het gezin van het loontrekkende deel der bevol king hier tegenover zal krijgen. In de Stichting van de Arbeid steken vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers de kop pen bijeen. Er wordt onderhandeld - loven en bieden - en dan, goed geraden, dan komt men niet tot overeenstemming. Zo ging het in 1951 toen de regering de knoop doorhakte en een algemene loons verhoging van 5 pCt. oplegde. Zal het nu weer zo gaan? De werkge vers stelden een uniforme verho ging van 4 pCt. voor - de werkne mers, verenigd in de Raad van Vakcentralen, wensten behalve een compensatie voor de huurverhoging het verdwijnen van de vrijwillige opgenomen consumptiebeperking van 5 pCt. en zagen bovendien graag, dat de richtlijnen voor de loonpolitiek zouden worden gewij zigd. De arbeiders dienden niet lan ger „over een kam te worden ge schoren", doch er zou onderscheid gemaakt moeten worden tussen ge schoolde en bijzonder geschoolde arbeiders, die een extra loonsverho ging zouden moeten ontvangen. Voorts wilden de werknemers nog, dat de toonverschillen in de verschillende gemeenteklassen zou den worden verkleind. De onderhan delaars kwamen niet tot overeen stemming en het woord is nu aan de regering, die dan wel de een of andere verhoging zal decreteren. Het is te hopen, dat de arbeidsvre- de door dit alles niet ingevaar wordt gebracht, ofschoon die mogelijkheid zeer zekér bestaat. Wie zal uitma ken, om maar even iets aan te stip pen, wanneer een arbeider geschoold en wanneer hij „bijzonder geschoold is?" Voorts is er een algemene drang merkbaar, er naar te streven, de lonen zogenaamd op te trekken. Om een enkel voorbeeld te noemen, het trampersoneel te Amsterdam heeft B. en W. reeds een ultimatum gesteld, waarin een uitspraak wordt gevraagd voor de moeilijkheden waarmede dit personeel heeft te kampen. By die moeilijkheden ho-, ren ook de te lage lonen. Als men niet binnen 10 dagen een' bevredi gende uitspraak heeft, zal over een staking worden beslist. Is dit een der slagschaduwen, die vooruit worden geworpen?Krijgen we stakingen hier en stakingen daar? Wij kunnen niet zeggen, dat dit een blij wintervooruitzicht is. Wij heb ben problemen genoeg - er behoeft niets meer bij. Een der problemen is - Waarom zouden wij niet bij de huizen blij ven? - voor velen nog steeds de wo ningnood. Wie zelf goed woont en alleen met de huurverhoging heeft te maken, kan zich het gemis aan een eigen woning niet goed inden ken. Maar dat er nog steeds een tekort aan woningen is, weet een ieder. Gelukkig kon worden vastge steld, dat er een dalende lijn is in het tekort aan woningen. Was dat tekort in 1948 nog 299.000 woningen, 1954 zal dit cijfer nog maar 213'.000 zijn. Verwacht wordt, dat wij in 1964 - dus over een jaar of tien - een overschot van 12.000 wo ningen zullen hebben. Dan zullen de Te Huur"-bordjeg. weer verschijnen. Om een geheel ander probleem aan te snijden: jarenlang hebben de spoorwegen de strijd gevoerd tegen de particuliere busondernemingen, die de N.S. beconcurreerden en die |inet autobussen bepaalde diensten onderhielden. Wij herinneren ons nog de tijd, dat men voor heel wei nig geld met zo'n autobus alle kan ten uit kon. Edoch, die tijd is lang voorbij. De Spoorwegen wonnen, de bussen verdwenen en met hen de lage tarieven. Je kon niet meer voor Sen koopje naar Den Haag of zelfs - als wij ons goed herinneren vóór f 5.heen en terug naar Brussel. Om nu de treinen te ontlasten - met andere woorden: het spoor kan het niet meer aan! - wordt nu de N.S. vergunningen verleend om een autobusdienst Amsterdam-Den Haag te exploiteren. Die vergunning zou lopen tot 31 December 1957. Wij leven nu eenmaal in die tijd der ge ordende economie - waarom zou, na het beconcurreren der particu liere busondernemingen nu ook geen geordende, geenszins goedkopere bus gaan rijden?.... AIS ER NU MAAR WIND IS Het is bepaald druk in Waddinx veen. Niet met auto's, vreemdelin gen of grote vergaderingen, maar er wordt gewerkt, druk gewerkt. Buiten merk je er niet veel van, maar je moet eens bij de mensen binnen kijken. Hout, papier, plak sel, touw en een schaar zijn de ma terialen die verwerkt worden. Ik heb van de week zo hier en daar eens stiekum gekeken, maar vele vaders, zelfs enkele moeders, en niet te vergeten de jongens zelfs waren druk bezig vliegers te maken voor de wedstrijd van morgenmiddag. Ik ben er van overtuigd, dat we prach tige exemplaren te zien zullen krij gen. Grote, kleine, met en zonder staaft. Degenen, die na de Kris-kras oproep het initiatief hebben geno men deze wedstrijd te organiseren komt nu reeds een woord van dank toe namens de Waddinxveense be volking, die nu natuurlijk in groot aantal de wedstrijd komen zien. En er valt wat te zien! Zo'n wedstrijd hangt aan elkaar van verrassingen; de ene vlieger gaat met het oplopen direct de lucht in, terwijl de andere het telkens vertikt. Met de laatste zou je medelijden kunnen krijgen als je het tobben ziet aan toom of staart. Ik kan U wel zeggen dat er mo menteel maar één verwachting is in Waddinxveen: zal er voldoende wind zijn en zou het droog zijn. Dat is de voornaamste factor bij een vliegerwedstrijd en daarom heb ik Donderdagmorgen De Bilt eens op gebeld en gevraagd of ze mij kon den informeren naar de weersge steldheid op Zaterdag. Ik kreeg een antwoord dat zowel kan betekenen als: het kan vriezen of h?t kan dooien. Wind zal er wel zijn, maar of er genoeg zal zijn was nog een open vraag voor De Bilt. Maar er is één troost: de mensen van de weersverwachting hebben het ook wel eens bij het verkeerde eind ge had. Ik blijf in een hoopvolle stem ming. Moed verloren, al verloren, zeg ik maar. Het zou van de vele arbeid die verricht is geworden jam mer zijn als deze wedstrijd in het water viel. Als er nu maar wind is! Alle deelnemers veel succes toe gewenst door Kris-Kras. De eerste ontmoeting tussen Rege ring en Sta ten-Generaal in het nieu we zittingsjaar is reeds op een bot sing uitgelopen. En wel op een punt, dat de komende maanden nog wel eens meer in het middelpunt der be langstelling zal staan: de gezinnen- politiek. Het was een moeilijk tech nisch onderwerp dat aan de orde was,,nl. de coördinatie van de socia le verzekeringen. Door deze techni sche herziening is hét, volgens de Regering, noodzakelijk om de leef tijdsgrens voor de kinderaftrek te verlagen tot 16 jaar. Deze grens is nu gesteld op 17 jaar. De verlaging heeft ongetwijfeld het grote voordeel, dat de leeftijdsgren zen waarop de kinderbijslag en de kinderaftrek eindigt, gelijk komen te liggen; op 16 jaar. Uitvoerig had de Regering betoogd, dat deze maatregel niet veel om het lijf had. Volgens haar berekening wa ren er op 31 Mei 1947 167.000 kinde ren van 16 jaar. Daarvan waren er 99.000 (59 pet.) in het bedrijfsleven werkzaam. De verdiensten van deze kinderen bedroegen in Septmber- October 1950 in de nijverheid gemid deld f 17.50 per week. Een bedrag, dat groter is dan de verdienste aan kinderbijslag en kinderaftrek! Voorts genoten van de 167.000 16-jarigen 45.000 (27 pet.) dagonderwijs, die ook onder de kinderaftrek vallen. Onder de overige 23.000 kinderen (14 pet.) bevinden zich nog kinderen het aantal is niet bekend waarvoor eveneens kinderaftrek wordt ver leend op grond van het feit, dat zij invalide zijn of dat hun tijd groten deels in beslag wordt genomen door het volgen van avondonderwijs. Hoe men ook rekent: de ouders van verschillende 16-jarige kinderen zouden van deze technische wijziging de dupe worden. En dat wilde de meerderheid der Kamer voorkomen. Zij zullen deze strop op de een of andere manier gecompenseerd moe ten zien. Want deze verlaging van de leeftijdsgrens levert het rijk f 6 millioen op. Dat een dergelijk bedrag verdiend wordt door een technische wijziging leek verschillende Kamer leden niet juist. Het tegenargument van de Regering, dat de vereenvou diging van de sociale verzekering in gevaar zou komen, maakte geen in druk meer. Waarom een verlaging van de leef tijdsgrens voor de kinderaftrek tot 16 jaar en waarom geen verhoging van de grens waarop de kinderbij slag eindigt tot 17 jaar zo zal men misschien vragen. Maar voor deze idee waren geen voorstanders te vinden.' Dit zou betekenen, dat vele verdienende kinderen ook nog kinderbijslag krijgen. En de onge veer 23.000 kinderen die daarvan profiteren, zouden het bedrijfsleven ongeveer 20 millioen per jaar kosten. Voor zulke argumenten moet men zwichten. De gezinspolitiek was dus weer eens een bron van moeilijkheden. Men kan slechts hopen, dat spoedig een goede oplossing wordt gevonden, want de wetsontwerpen zijn zo be langrijk, dat zij vlug in het staats blad moeten verschijnen. De hoofd bedoeling daarvan is, dat de loonbe lasting, de verenigingsheffing en de premiën voor de sociale verzekering zoveel mogelijk over eenzelfde loon bedrag worden berekend. De voor de werkgever tijdrovende berekeningen van de heffingsgrondslagen voor de verschillende wetten worden hier door tot een minimum terugge bracht. De vereenvoudiging van de loonadministratie komt vooral tot uiting in de sterke vereenvoudigde loonstaat, die kan worden gebruikt vcor de belastingen voor de uitvoe ring van verschillende sociale wet ten. Naar verschillende instanties, die met deze verzekeringen te maken hebb'-n en naar de belastingen zal men dus dezelfde loonstaten kunnen sturen, die dezelfde gegevens bev./t- ten Tegen zulk een vereenvoudiging kan niemand bezwaar hebben. Wat de technische kanten betreft, was er van de zijde der Kamer dan ook geen tegenstand. Maar men ziet: een probleem kan niet zó technisch zijn, of er zit wel een principieel en politiek kantje aan INGEZONDEN (buiten verantwoordelijkheid der redactie) E. H. B. O. Niet alleen een blik op de kalen der zegt U, dat de zomer voorbij is en de herfst is begonnen. U merkt hét vooral ook aan het feit dat het vroeger donker wordt en er weer sprake is van lange avonden. Wat vervelend, die lange avonden, züllen sommigen onder u zeggen; ze zijn zo saai. Dit hoeft echter hele maal niet. Deze „saaie" avonden kunt u op vele manieren aangenaam en ook nuttig doorbrengen. Eén van die manieren is het volgen van een cursus E.H.B.O., welke gegeven wordt door de plaaselijke afdeling. Op de ze cursus, welke dit keer onder lei ding zal staan van Dr. Helleman, kunt u leren hoe u zichzelf en uw medemens doeltreffend kunt helpen. Onnodig is het, u te wijzen op het grote nut van e.d. kennis. Het nog altijd toenemende verkeer eist steeds meer slachtoffers. Ook u kunt tot die slachtoffers behoren, of bij één of ander ongeval betrokken worden. Zorg daarom dat u niet werkeloos behoeft toe te kijken, maar dat u weet, wat u te doen staat. Bovendien is het in een gemeente als Waddinx veen, met z'n vele industrieën, waar zo niet dagelijks, dan toch wekelijks min of meer ernstige ongevallen plaats vinden, nodig over een be hoorlijk aantal geoefende E.H.B.O.- ers te beschikken. Immers, een op de juiste manier en een op het juiste moment ingrijpen, kan vaak het le ven van een medemens redden en verminking of invaliditeit voorko men. Sluit u daarom aan bij de plaatse lijke afdeling en geeft u op voor de aanvangscursus E.H.B.O. bij een van de adressen (zie advertentie) of op de eerste cursusavond in school B. En de kosten van dit alles zult u vra gen? Deze kunnen voor niemand een bezwaar zijn. U hoeft alleen maar lid van de plaatselijke afdeling te worden en een Oranje-Kruisboekje aan te schaffen. Aarzel dus niet langer en geeft u op als lid. Het bestuur van de afde ling Waddinxveen verwacht ook u op 5 October. Dinsdag 29 Sept.: Rhetorclub, in „De Unie". Woensdag 30 Sept.: Uitvoering „In- ter Nos", Cantine N.V. Dobbelmann HERFST De letter R is weer present, de zomer is thans aan z'n end, het herfstij is gekomen; de stormwind maakt 't [bond, 't rond COLLECTE KANKERBESTRIJDING Bijna iedere week rammelen de collectebussen voor uw deur. Ook morgen zal dit het geval zijn. Wij weten dat het altijd niet mee valt. Toch schamen wij ons niet om ook de collecte voor de Kankerbe strijding hartelijk bij u aan te beve len. Wij zijn er van overtuigd dat de angst die er heerst voor deze vrese lijke ziekte niet over mag gaan in doffe berusting, maar veel eer moet aansporen tot harde strijd, om uit eindelijk het doel tè mogen bereiken. Wij weten dat er dag in dag uit hard wordt gewerkt in die medische krin gen, die zich dit doel voor ogen hebben gesteld. Veel geld is er nodig. Maar vele handen maken licht werk. En eens zal ook in dit opzicht het duistere mysterie plaats maken voor een langzaam maar zeker komende dageraad. Geve dan een ieder z'n steun in grote of kleine bijdragen, en geve God wijsheid en verstand aan hen die werken op dit arbeids veld. Het Bestuur van het W ilhelminafonds. KIES EEN SNELLE CARRIERE. Overal trekken deze reclamepla ten met de bekende vlieger er op sterk de aandacht, en dit is zeer ze ker te hegrijpen. In deze tegen woordige tijd is het toch de lucht vaart, welke de meeste toekomst mogelijkheden biedt. Om deze snelle carriere te kiezen is nog zo moeilijk niet, maar om het werkelijk tot vlieger te brengen is niet voor iedereen weggelegd. Ten zeerste wordt men aan een strenge vliegmedische en psycho technische keuring onderworpen, waar ongeveer 40 pCt. der candi- daten doorkomt. Hierna gaat men de opleiding be ginnen, eerst 3, maanden militaire vorming, welke iedere militair moet hebben, daarna 25 uur lesvliegen op de Tiger-Moth, waarop men bij ge bleken geschiktheid met ca. 12 uur solo komt. In deze zgn. selecterende vliegop- leiding wordt ook nog een tamelijk hoog 'percentage afgetest, waarbij de verbintenis van 6 jaar die ie dereen moet tekenen, komt te ver vallen. Voor degenen, die de Engelse taal voldoende machtig zijn ligt dan een mooie opleiding in de U.S.A. of Ca nada in het verschiet. Voor finan cieel is dit een voordeel omdat het salaris hier in Holland op de bank gezet wordt. In Amerika krijgt men 70 dollar zakgeld per maand en bij terugkomst vindt men hier een mooi kapitaaltje van ong. f 3500. op de bank. Wanneer men weet dat de oplei ding in het buitenland 18 maanden duurt, kunnen we constateren, dat we in betrekkelijk korte tijd heel wat sparen. Na terugkomst hier heeft men de rang van sergant-vlieger. De opleiding in Nederland op de Fokker S II en de Harward duurt wel iets korter maar is zeker niet minder. Bij voldoende capaciteit kan men ook officier worden, doch daar moet men niet teveel op rekenen. de blaad'ren dwarrelen in en vallen van de bomen. Het natte tijdperk meldt zich aan, 'k zie op de weg de plassen staan, 't wil alles mij vertellen, dat 't guur wordt, een voldongen [feit, en daarom is 't de hoogste tijd om kolen te bestellen. Ik kijk m'n banden maar eens na, want slippen, dat betekent scha, dus maar een nieuwe kopen. De schoenen naar de lapper toe, want natte voeten is taboe, daar kun je niet mee lopen. Het achterlicht gecontroleerd, dat wordt ook steeds gepropageerd, het moet goed functionneren. 't Moet rood zijn aan de achterkant, dus branden in het donker, want zo is 't veilig „verkeren". De dagen korten nu heel snel, maar, werkelijk, ik mag dat wel, 't wordt tijd voqr clubs en boeken, voor in- en ontspanning incluis, omdat je juist nu 's avonds thuis gezelligheid kunt zoeken! HENK VAN HEESWIJK. De eisen voor toelating zijn: Mulo A of B, of gelijkstaande opleiding. Ook wanneer men ambachtschool V. M. T. O. heeft komt men in aanmerking. Het dienstverband is 6 jaar, na beëindiging hieervan ontvangt men een premie van f 8480.als ser geant en f 12000.als officier, voor waar een niet te versmaden kapi taaltje. Hiermede heb ik een overzicht ge geven, en hen die interesse voor de luchtvaart heeft kan er zijn voor deel mee doen. Men dient evenwel te bedenken, dat alles geen rozengeur en mane schijn is, de opleiding is zwaar, er worden er veel getest, bovendien krijgt men ieder half jaar een zwa re medische keuring waarbij men ook ongeschikt kan worden ver klaart, maar voor hem die slaagt ligt een mooie, sportieve toekomst open en om meer materialistisch te spreken: een goedbetaalde werk kring. Aanmelden: Bleyenburg 38, Den Haag. Res. Sld. M. van Bergen, S.V.O. Bussum. HET KIND: DE SPIEGEL DER OPVOEDING In de afgelopen zomer was ik en kele dagen in het Zuiden des lands bij kennissen gelogeerd. Bij de bu ren was een kind, dat de lelijke ge woonte had om vaak en overluid te vloeken. Onze kinderen, die zoiets in de streek, waar wij wonen, niet gewend zijn, luisterden stom ver baasd. We spraken er over met on ze gastheer, doch deze antwoordde schouderophalend: „Wat zul je er aan doen? Zijn vader vloekt even zo." Opzettelijk schreef ik hierboven: Het kind: de spiegel der opvoeding. Hier hebt U het bewijs: Vader vloekt, het kind ook. Verwondert U zich er nog over? Wanneer in huis ruwe taal schering en inslag is, moet u zich niet verwonderen, als de kinderen dergelijke taal als heel gewoon gaan beschouwen. Want kinderen nemen graag iets over van de ouderen. Niet alleen het goede, ook en vooral het kwade! Dicht bij ons woont een gezin, waar de moeder de gewoonte heeft om haar kinderen te pas en te on pas naar buiten te sturen. Daarvoor zijn dan allerlei motieven te vin den: „Kinderen moeten vrijheid hebben", „ze moeten in de buiten lucht." In de tuin mogen ze niet spe len, want dan lopen ze om de ha-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1953 | | pagina 1