GROTE MULO BAZAR
De Luchtvaart
Zaterdag 14 November
Aardappelen, Groenten, Fruit en Conserven
Ongeschoold Personeel
all-round Chef
Vrije Toegang:
„Somy" Oliestookkachel
't DRAAIENDE WIEL
VERHUISD:
Kerkweg
179 - Telef. 364
H. TROOST
maar een jongen is, want ze "hebben
al twee meisjes."
Ik illustreer dit maar met een
paar voorbeelden. Wie zijn eigen
jeugdjaren eens de revue laat pas
seren, zal beamen, dat in dit op
zicht de hedendaagse jeugd veel
vrijer, ongegeneerd is. Ook wel eens
in de minder goede zin van het
woord. De omstandigheden, waarin
wij thans levens, zijn immers heel
anders. Neem de kleding van de
vrouw van nu en die van een goede
dertig jaar geleden. Ik herinner me
van heel vroeger, dat ik met mijn
moeder en grootmoeder in de trein
zat. Ik was toen misschien vijf of
zes jaar. Er stapten een paar heren
in; we reisden verder en aan het
volgende [station stapten de heren
weer uit. Toen de coupédeur geslo
ten was, zei mijn grootmoeder boos
tot mijn moeder: „Kind, laat je en
kels niet zo zien." Misschien dat ik
onder de huidige omstandigheden tot
mijn dochter zou moeten zeggen:
„Kind, laat je knieën niet zo zien."
Ik bedoel hiermee maar dat er in
dertig, veertig jaren zo ontzettend
veel veranderd is, ten goede en ook
ten ongunste. Onze kinderen zijn
veel Wijzer dan wij in hun jaren
waren. Dat kan men betreuren of
toejuichen, dat laat ik maar in het
midden, maar het is nu eenmaal zo.
En daar komt nog iets anders bij.
Wij beschouwen soms maalr al te
vaak en al te lang onze opgroeiende
kinderen als „kinderen". We willen
ze zo vaak te lang „klein" houden.
Op een gegeven moment ontdekken
we, dat ons kind de kinderschoenen
ontwassen is. En dat willen we wel
eens tegenhouden. We willen er on
ze ogen voor sluiten. f
Ik kreeg onlangs een brief van
een lezeres: weduwe, die een eigen
bedrijf heeft, waarin o.m. haar oud
ste dochter meewerkt. Toen deze
dochter 21 jaar geworden was, ver
trok ze des morgens al vroeg met
de stille trom uit huis om er niet
meer in terug te keren. De moeder
nam de politie in de arm, doch de
ze verklaarde zich - na onderzocht
te hebben, waarheeen de volwassen
geworden dochter was vertrkken -
onbevoegd haar weer thuis te bren
gen. Deze moeder vroeg mij raad en
ik heb de zaak onderzocht. Ik kwam
het adres van haar dochter te weten
en ik ben bij haar geweest. Na een
gesprek van een half uur kon ik de
dochter niet anders dan gelijk ge
ven. Ze kreeg 50 cent zakgeld in de
week en moest rekening en verant
woording afleggen van haar uitga
ven. Ze mocht nooit alleen uit, enz.
enz. Kortom, zij was de gevangene
van haar moeder. Nu heeft ze een
betrekking en geniet ze enigszins
van het leven, dat voor haar vele
jaren geen enkele bekoring had.
Dit is natuurlijk een zeer uitzon
derlijk geval Maar deze gevallen
komen inderdaad voor. Ik heb er
meerdere zo meegemaakt. Deze moe
der wilde niet zien, dat haar kind
volwassen was geworden en bleef
het als kind behandelen. Het resul
taat? Deze 21-jarige dochter wil
haar moeder nimmer meer zien. Dat
heeft ze mij uitdrukkelijk ver
klaard
Op een gegeven ogenblik worden
onze kinderen „groot". Heel vaak
vinden we dit niet prettig, omdat
we gelijktijdig constateren, dat wij
oud worden. En tussen die periode
van „kind" en „volwassen" ligt dan
de periode van „servet en tafella
ken". Geen haring en geen kuit zegt
mijn man wel eens. Dat is een
moeilijke leeftijd. Toch geloof ik,
dat de beste methode is om het kind
eerder als „grote" te behandelen
dan als „kind". Als dit op een rus
tige manier, en tactvol geschiedt (je
bent geen kind meer, dus je moogt
ook wel eens luisteren, als de oude
re mensen over bepaalde dingen
spreken), dan schept men een sfeer
van vertrouwen. In de meeste ge
vallen zal dit vertrouwen worden
gewaardeerd en als er in het gezin
meer jongere kinderen zijn, dan
wordt zonder schokken de afstand
vergroot en de weg van kind naar
volwassene gaat zonder moeilijkhe
den.
Fout is in ieder geval opmerkin
gen als: „Pas op, er is een kind bij"
of iets dergelijks. Dat geeft een
minderwaardigheidsgevoel en dat
moet men onder alle omstandighe
den voorkomen.
Moderne tijden vragen moderne
methoden. Ook ten opzichte van de
opvoeding. Dat kan z'n voor- en na
delen hebben. Als wij er, als ou
ders, de voordelen uit halen, dan
kan het de opvoeding slechts ten
goede komen. Juist in deze moeilij
ke jaren moet men meer dan gewo
ne aandacht besteden aan de op
voeding. Later zal het kind er on
getwijfeld dankbaar voor zijn. En
wie in zijn gesprekken met visite,
buren, kennissen en of familie
steeds de goede toon houdt, zal zon
der bezwaren geleidelijk aan zijn
opgroeiende kinderen aan de ge
sprekken kunnen laten deelnemen.
Mevr. V., tevreden met dit antwoord?
DORA WERTH.
Verschenen is het boek „Start
in de toekomst", dat geschreven
werd door onze plaatsgenoot Hu-
go Hooitman. In dit boek, dat
tot ondertitel heeft „De lucht
vaart van morgen en overmor
gen", geeft Hugo Hooftman zijn
visie op de toekomst van de
verkeersluchtvaart, de militaire
luchtvaart, de sportluchtvaart
en de ruimtevaart. Uit de in
houd noemen we o-a.: Atoom
voortstuwing niet ver meer",
„Vliegen wordt goedkoper", „Is
vliegen gevaarlijk?", „De Noord
pool wordt belangrijk", „De He
licopter, luchtbus van de toe
komst", „De geluidsbarrière",
„De warmtebarrière"„Naar de
„druk-op-de-knop" „oorlog", „Su-
pervliegkampschepen"„Komt
de vliegende auto er?", „Een
reis naar de Maan" etc. etc.
Het boek werd met 53 fraaie fo
to's uit het archief van de schrij
ver geïllustreerd en de prijs be
draagt f 8.90 in fraaie band ge
bonden. Uitgever is Van Holke-
ma en Warendorf in Amsterdam.
Het maandblad „De Journalist",
dat onlangs het boek „Start in
de toekomst" aankondigde, maak
te daarbij de opmerking dat het
spoedig een vervolg verwacht,
dat gezien de ontwikkeling van
de luchtvaart „Aankomst in het
verleden" tot titelzal hebben
De bekende KLM-vlieger A. Vu-
ruly, schrijver o.a. van „Vlij
vlogen naar Indië"schreef voor
„Start in de toekomst" een votr-
woord. Wij laten dit voorwoord
hier thans volgen.
Viruly schrijft dan: „Het zou
goed zijn als dit boek van Hugo
Hooftman onder zeer veel ogen ko
men zou.
Zeker ook onder de ogen, die
door cockpjitruiten plegen heen te
kijken - omdat het ook aan de
luchtvaartmensen in een overzich
telijk bestek meer kennis van de
momentele stand van hun vak kan
verschaffen dan op andere wijze in
ons land bereikbaar is en deze fei
telijke kennis nodig is om tot een
verantwoorde bepaling van stand
punt te komen.
Maar niet minder is het een goed
boek voor ieder leek, die belang
stelling heeft voor een techniek, die
zijn levenslot bepalen kan. Ook de
ze leek - en dat wil thans eigenlijk
zeggen: elke bewoner van ons klei
ne land - dient te weten, waar, hij
met zijn gezin en zijn omgeving aan
toe is of zeer spoedig aan toe zal
zijn. Het is in 1953 niet meer over
dreven om te zeggen, dat hij met
alles wat het leven voor hem waar
devol maakt, in een dichtbije toe
komst op genade of ongenade zal zijn
overgeleverd aan het gebruik van de
luchtvaart.
Hugo Hooftman heeft zijn boek
opgedragen „aan- de Jeugd die de
toekomst van de luchtvaart heeft".
Daarmede stelt hij vast, dat de
Jeugd een grote verantwoordelijk
heid draagt, want de toekomst van
de luchtvaart is de toekomst van de
wereld. Zijn stellingname is echter
niet minder waar dan deze andere:
dat de luchtvaart door haar aan
wending zal bepalen of er voor die
Jeugd een toekomst zal zijn. Het is
namelijk voor het eerst in de we
reldgeschiedenis geen zekerheid
meer dat er voor velen nog een
toekomst zal aanbreken. In 1918 kon
de burgerij nog tamelijk ongestoord
op honderd kilometer achter een ge
vechtsfront leven, een kwart eeuw
later verging ver van alle krijg
voering de stad Hiroshima dank zij
de luchtvaart in weinige seconden,
een kwart eeuw na Hiroshima zal de
jeugd van gehele naties tegen bom-
bardementsaanvallen zo kansloos
zijn als die van Hiroshima was. De
H. bommen liggen reeds thans ge
reed.
Onrustig, gej aagd
Mijnhardt's Zenuwtabletten
sterken en kalmeren Uw zenuwen.
Een nuttig, een nodig boek dus
dit: „Start in de toekomst". Het
geeft nuchter antwoord op de vraag,
waar zijn wij, mensen, nu eigenlijk
allemaal aan toegekomen? Het geeft
een goede kijk op de fantastische
technische ontwikkeling, die naieve
mensen aanleiding zou kunnen ge
ven om vol bewondering tegen de
scheppende denkers en bouwers van
deze tijd op te zien. Het geeft ech
ter ook alle aanleiding om maar
iets verder te denken en dan vast
te stellen, dat deze bewondering
misplaatst zou zijn. Wat zijn meer
snelheid, meer stijgvermogen,. meer
nuttige last op zichzelf waard? Zij
betekenen niet: vooruitgang. Voor
uitgang kan niet gemeten worden
met kilometers p. uur; wat is vooruit
gang in de richting van een afgrond
waard? Werkelijke vooruitgang
hangt geheel af van de doelstelling
ten goede of ten kwade. Technische
vooruitgang kén een beschamende
schande zijn voor hen die er aan
werken en die er zich van bedienen
en dit geldt dan natuurlijk in de
eerste plaats voor dat soort tech
nische ontwikkeling dat dient om
in de toekomst meer mensen dood-
of ongelukkig te kunnen maken
dan in het verleden mogelijk was.
Zulke „vooruitgang" betekent alleen
een mogelijkheid om enkele van de
Tien Geboden met meer tijdelijk
succes te kunnen breken. Maar wie
zou dan het in toenemende mate
breken van de wetten van het leven
„vooruitgang" willen noemen be
halve de gedachtelozen, de hartelo-
zen en de goddelozen? Ik heb mijn
hele leven met luchtvaart omgegaan
en ik ben dankbaar vóór de ont
wikkeling van het menselijk ver
stand en de techniek omdat ik van
zo nabij heb mogen ervaren hoe
zeer de mens daardoor een innerlijk
rijker mens en de wereld een be
tere wereld kan worden. Er is hier
echter geen sprake van een zeker
heid, nog niét eens van een waar
schijnlijkheid; de mensheid is in
doodsgevaar en zulks des te meer
naarmate de mensen alleen maar
gedachtenloos hoera! hoera! roepen
alleen omdat er ergens weer een
vliegtuig sneller of hoger dan een
vorig vliegtuig gevlogen heeft. Zeer
terecht schreef Dr Plesman, die de
Nederlandse burgerluchtvaart op
bouwde, eens:
„Het moderne vliegen is een won
der. Doch oneindig groter en ver
hevener wonder zal het zijn, als de
mensheid haar techniek niet meer
vóór alles toepast ten kwade, maar
uitsluitend ten goede. Als zij het
vliegen, dat jaren lang een teiste
rende vloek was, in een blijvende
zege zal doen veranderen"
Zulk een wonder kan alleen geschie
den wanneer de denkende mensen
van onze tijd zich van hun verant
woordelijkheid bewust willen wor
den en dan handelen naar beste in
zicht om de wereld van een volgen
de krijgsvoering te redden.
Mede door de luchtvaart kan de
mens van deze tijd voor het eerst
in de geschiedenis óf van de we
reld een werkelijk saamhorige ge
meenschap maken óf die door mili
tair gebruik daarvan tot een bescha
mende puinhoop herscheppen.
Mag men hier nog van een keuze
spreken?
Het boek van Hugo Hooftman leert,
dat er voor de volkeren der aarde
bijzonder weinig tijd mèer is om te
doen blijken, wat zij willen. Het
geeft de feiten die het een ieder mo
gelijk maken om zich een goed beeld
te vormen van de toestand van het
ogenblik. Aan het menselijk gewe
ten de opgave om op grond van de
ze kennis te leven.
A. Viruly
Commodore der KLM
Noord Atlantische routes
De rol van de vrouw
bij de levensverzekering
Of het nu uit de macht der ge
woonte is, of aan een zekere mate
van onverschilligheid moet worden
toegeschreven,, is moeilijk te zeggen,
maar het is een nog altijd veel voor
komend verschijnsel dat de ge
trouwde vrouw hej initiatief tot het
aangaan van geldelijke transacties
van enige betekenis aan haar man
overlaat. Zij heeft in het bijzonder
als zij aan het hoofd van een gezin
staat, dat meerdere kinderen telt,
haar beide handen vol om de huis
houding zo goed mogelijk te laten
functionneren en vooral wanneer
de man een drukke werkkring
heeft, die zijn tijd volledig in bë-
slag neemt, rust in menig gezin bo
vendien op haar schouders een voor
naam gedeelte van de opvoeding
der kinderen. Voor haar blijft er
maar al te vaak weinig tijd over
zich te bemoeien met geldzaken",
uitgezonderd natuurlijk het beheer
van haar huishoudgeld
Toch zijn er financiële transac
ties, waarvan het gewenst neen
noodzakelijk is, dat ook de vrouw
de draagwijdte precies keri)t. Zulk
een transactie is het afsluiten van
een polis van levensverzekering.
Wanneer een gehuwd man een
verzekering sluit, doet hij dat om
dat hij niet het risico wil lopen, dat
zijn vrouw en kinderen na zijn
overlijden geen middelen van be
staan zullen hebben. Hij neemt de
financiële verplichting op zich ge
durende een van te voren overeen
gekomen tijd een zeker bedrag aan
premie bij de maatschappij te stor
ten en deze op haar beurt garan
deert de man dat zij na zijn over
lijden de achtergebleven vrouw in
het genot van een zeker kapitaal of
van een bepaald periodiek uit te
karen inkomen zal stellen.
Da man sluit het contract met de
maatscnappij af. Hij is daarvan de
„eigenaar". En de vrouw? Wel, zij
wordt in het verzekeringscontract
als „begunstigde" vermeld, d.w.z.
als degene te wier voordele de ver
zekering gesloten wordt en dus te
eniger tijd de vastgestelde uitke
ringen) in ontvangst zal nemen. Als
begunstigde speelt de vrouw een ge
heel passieve rol, die echter een ac
tieve wordt, wanneer tegen alle op
timistische verwachtingen in op een
niet te voorzien tijdstip zij alleen
het stuur van de gezinshuishouding
en alles wat daarmede in verband
staat ün handen moet nemen. De
wijze waarop zij zich dan met haar
kinderen door het leven moet zien
te slaan is in sterke mate afhanke
lijk van de omvang der gelden, die
ter harer beschikking komen.
Het afsluiten van een polis van
levensverzekering is dus een trans
actie, die niet buiten de vrouw om
kan geschieden, al is haar in de po
lis zelf slechts een passieve rol toe
bedeeld. Hoe ongelooflijk het ook
moge klinken, het komt echter nog
al eens voor, dat de vrouw haar
man van zijn voornemen te haren
behoeve een verzekering te sluiten,
probeert af te brengen in plaats van
hem daartoe te animeren. Gelukkig
staan daartegenover de talloze ge
vallen, waarin de vrouw wèl begrip
toont voor het streven van haar
man.
Vormen van verzekering.
De verzekeringstechniek heeft nu
enige grondvormen van verzeke
ring-tarieven voor de meest uit
eenlopende behoeften samengesteld.
Daaruit zal met behulp en voorlich
ting van een verzekeringsdeskundi-
ge een keuze moeten worden ge
maakt. Bij het uitkiezen van de
meest gewenste verzekeringsvorm
zal ook met het inzicht van de
vrouw rekening moeten worden ge
houden. Ook om deze reden is het
van groot belang, dat de vrouw bij
het aangaan van een geldelijke trans
actie als die van het sluiten van een
levensverzekering een actieve rol
speelt.
In vroeger jaren werd het slui
ten van verzekeringen als „mannen
werk" beschouwd. Maar de tijden
zijn veranderd. De vrouw dient er
zich rekenschap van te geven, dat
zij zich, gelijk op zoveel ander ge
bied in de hedendaagse samenle
ving, ook ten opzichte van de le
vensverzekering en haar toepas
singsmogelijkheden niet met de rol
van een weinig geïnteresseerd toe
schouwer tevreden mag stellen.
VERVOLG WEEKAGENDA
Woensdag 9 December Propaganda-
avond van het Ned. Bijbelge
nootschap in het Geref. Jeugdge-
bouw. Aanvang 8 uur.
DE LANDBOUWGIDS
De Landbouwgids 1954, die thans
tijdig en wel in de tweede helft
van November zal verschijnen,
blijkt steeds meer afnemers te vin
den. De oplaag is dan ook regelma
tig ieder jaar verhoogd en is thans
10.000 exemplaren.
De verkoopsprijs van de Land
bouwgids is op verzoek van het Mi
nisterie van Landbouw zeer laag ge
houden en bedraagt evenals vorige
jaren voor dit boek van meer dan
550 bladzijden, gebonden in half
linnen band f 5,
voormiddag 10 uur OPENING van de nieuw
naar de eisen des tjjds ingerichte zaak in
aan de Eikenlaan 56
W(j zijn ook gespecialiseerd in
gesneden groenten,
geschrapte aardappelen, enz.
SPECIALf OPENINGSRECLAME
Bij aankoop voor f 1.-
een kilogram peren of appelen GRA rib
Raadt U ook mee naar de heerlijke fruitmand
FIRMA G. VISSER, Telefoon 633
KEMPKES' MEUBELFABRIEKEN N.V. WADDINXVEEN
vraagt
voor lichte werkzaamheden.
Aanmelden en inlichtingen, overdag aan dc fabriek
's avonds Zuidkade 30.
Houtwarenfabriek in 't centrum van het land,
vraagt voor haar afdeling timmerwerkplaats een
Moet behalve over prima vakmanschap, (montageafdeling)
en bekendheid met machines, ook over zeer goede leiders
capaciteiten beschikken. Sollicitanten moeten genegeq
zijn zich aan een psycho-technisch onderzoek te onder-
werpen.
Uitgebreide sollicitatie-brieven, metfoto,te richten
^tonderNO|^j09VAdv^ur^LTA^ausdanLUtwht^^
tot de SHOWROOM, waar wij U de beroemde
demonstreren.
Geen rook. geen gerucht, geen stof.
EEN gewoon lucifertje om aan te steken. Een bron van
warmte en gemak in Uw kamer, kantoor, winkel of fabriek
P. Kusters, Kleiweg 57, Gouda
is ruim gesorteerd in
Lederen kleding, Wanten, Hand
schoenen. Handkappen, Oorwar-
mers, Regenbroeken en Pijpen,
Regenjassen.
Ziet onze ruim gesorteerde etalage.
L. W. VERSLUIS - KERKWEG 87
En nu met z'n allen naar de
13 en 14 November
Vele attracties
Verkoopafdeling
Thee- en Koffieschenkerij
Wafelbakkerij
Geopend: Vrijdagavond 7 uur
Zaterdagmiddag van 2—6 uur. Zaterdagavond 7 uur
Schieten, Sjoelen, Grabbelton, Lachen, Electrisch Doolhof
Hengelen^ Kegelen, Bommenwerpen, enz., enz.
Toegang Vrij Prachtige Prijzen
van JULIANASTRAAT 18
Naaimachinehandel
Waddinxveense Begrafenisonderneming