GROTE MULO BAZAR De Luchtvaart Zaterdag 14 November Aardappelen, Groenten, Fruit en Conserven Ongeschoold Personeel all-round Chef Vrije Toegang: „Somy" Oliestookkachel 't DRAAIENDE WIEL VERHUISD: Kerkweg 179 - Telef. 364 H. TROOST maar een jongen is, want ze "hebben al twee meisjes." Ik illustreer dit maar met een paar voorbeelden. Wie zijn eigen jeugdjaren eens de revue laat pas seren, zal beamen, dat in dit op zicht de hedendaagse jeugd veel vrijer, ongegeneerd is. Ook wel eens in de minder goede zin van het woord. De omstandigheden, waarin wij thans levens, zijn immers heel anders. Neem de kleding van de vrouw van nu en die van een goede dertig jaar geleden. Ik herinner me van heel vroeger, dat ik met mijn moeder en grootmoeder in de trein zat. Ik was toen misschien vijf of zes jaar. Er stapten een paar heren in; we reisden verder en aan het volgende [station stapten de heren weer uit. Toen de coupédeur geslo ten was, zei mijn grootmoeder boos tot mijn moeder: „Kind, laat je en kels niet zo zien." Misschien dat ik onder de huidige omstandigheden tot mijn dochter zou moeten zeggen: „Kind, laat je knieën niet zo zien." Ik bedoel hiermee maar dat er in dertig, veertig jaren zo ontzettend veel veranderd is, ten goede en ook ten ongunste. Onze kinderen zijn veel Wijzer dan wij in hun jaren waren. Dat kan men betreuren of toejuichen, dat laat ik maar in het midden, maar het is nu eenmaal zo. En daar komt nog iets anders bij. Wij beschouwen soms maalr al te vaak en al te lang onze opgroeiende kinderen als „kinderen". We willen ze zo vaak te lang „klein" houden. Op een gegeven moment ontdekken we, dat ons kind de kinderschoenen ontwassen is. En dat willen we wel eens tegenhouden. We willen er on ze ogen voor sluiten. f Ik kreeg onlangs een brief van een lezeres: weduwe, die een eigen bedrijf heeft, waarin o.m. haar oud ste dochter meewerkt. Toen deze dochter 21 jaar geworden was, ver trok ze des morgens al vroeg met de stille trom uit huis om er niet meer in terug te keren. De moeder nam de politie in de arm, doch de ze verklaarde zich - na onderzocht te hebben, waarheeen de volwassen geworden dochter was vertrkken - onbevoegd haar weer thuis te bren gen. Deze moeder vroeg mij raad en ik heb de zaak onderzocht. Ik kwam het adres van haar dochter te weten en ik ben bij haar geweest. Na een gesprek van een half uur kon ik de dochter niet anders dan gelijk ge ven. Ze kreeg 50 cent zakgeld in de week en moest rekening en verant woording afleggen van haar uitga ven. Ze mocht nooit alleen uit, enz. enz. Kortom, zij was de gevangene van haar moeder. Nu heeft ze een betrekking en geniet ze enigszins van het leven, dat voor haar vele jaren geen enkele bekoring had. Dit is natuurlijk een zeer uitzon derlijk geval Maar deze gevallen komen inderdaad voor. Ik heb er meerdere zo meegemaakt. Deze moe der wilde niet zien, dat haar kind volwassen was geworden en bleef het als kind behandelen. Het resul taat? Deze 21-jarige dochter wil haar moeder nimmer meer zien. Dat heeft ze mij uitdrukkelijk ver klaard Op een gegeven ogenblik worden onze kinderen „groot". Heel vaak vinden we dit niet prettig, omdat we gelijktijdig constateren, dat wij oud worden. En tussen die periode van „kind" en „volwassen" ligt dan de periode van „servet en tafella ken". Geen haring en geen kuit zegt mijn man wel eens. Dat is een moeilijke leeftijd. Toch geloof ik, dat de beste methode is om het kind eerder als „grote" te behandelen dan als „kind". Als dit op een rus tige manier, en tactvol geschiedt (je bent geen kind meer, dus je moogt ook wel eens luisteren, als de oude re mensen over bepaalde dingen spreken), dan schept men een sfeer van vertrouwen. In de meeste ge vallen zal dit vertrouwen worden gewaardeerd en als er in het gezin meer jongere kinderen zijn, dan wordt zonder schokken de afstand vergroot en de weg van kind naar volwassene gaat zonder moeilijkhe den. Fout is in ieder geval opmerkin gen als: „Pas op, er is een kind bij" of iets dergelijks. Dat geeft een minderwaardigheidsgevoel en dat moet men onder alle omstandighe den voorkomen. Moderne tijden vragen moderne methoden. Ook ten opzichte van de opvoeding. Dat kan z'n voor- en na delen hebben. Als wij er, als ou ders, de voordelen uit halen, dan kan het de opvoeding slechts ten goede komen. Juist in deze moeilij ke jaren moet men meer dan gewo ne aandacht besteden aan de op voeding. Later zal het kind er on getwijfeld dankbaar voor zijn. En wie in zijn gesprekken met visite, buren, kennissen en of familie steeds de goede toon houdt, zal zon der bezwaren geleidelijk aan zijn opgroeiende kinderen aan de ge sprekken kunnen laten deelnemen. Mevr. V., tevreden met dit antwoord? DORA WERTH. Verschenen is het boek „Start in de toekomst", dat geschreven werd door onze plaatsgenoot Hu- go Hooitman. In dit boek, dat tot ondertitel heeft „De lucht vaart van morgen en overmor gen", geeft Hugo Hooftman zijn visie op de toekomst van de verkeersluchtvaart, de militaire luchtvaart, de sportluchtvaart en de ruimtevaart. Uit de in houd noemen we o-a.: Atoom voortstuwing niet ver meer", „Vliegen wordt goedkoper", „Is vliegen gevaarlijk?", „De Noord pool wordt belangrijk", „De He licopter, luchtbus van de toe komst", „De geluidsbarrière", „De warmtebarrière"„Naar de „druk-op-de-knop" „oorlog", „Su- pervliegkampschepen"„Komt de vliegende auto er?", „Een reis naar de Maan" etc. etc. Het boek werd met 53 fraaie fo to's uit het archief van de schrij ver geïllustreerd en de prijs be draagt f 8.90 in fraaie band ge bonden. Uitgever is Van Holke- ma en Warendorf in Amsterdam. Het maandblad „De Journalist", dat onlangs het boek „Start in de toekomst" aankondigde, maak te daarbij de opmerking dat het spoedig een vervolg verwacht, dat gezien de ontwikkeling van de luchtvaart „Aankomst in het verleden" tot titelzal hebben De bekende KLM-vlieger A. Vu- ruly, schrijver o.a. van „Vlij vlogen naar Indië"schreef voor „Start in de toekomst" een votr- woord. Wij laten dit voorwoord hier thans volgen. Viruly schrijft dan: „Het zou goed zijn als dit boek van Hugo Hooftman onder zeer veel ogen ko men zou. Zeker ook onder de ogen, die door cockpjitruiten plegen heen te kijken - omdat het ook aan de luchtvaartmensen in een overzich telijk bestek meer kennis van de momentele stand van hun vak kan verschaffen dan op andere wijze in ons land bereikbaar is en deze fei telijke kennis nodig is om tot een verantwoorde bepaling van stand punt te komen. Maar niet minder is het een goed boek voor ieder leek, die belang stelling heeft voor een techniek, die zijn levenslot bepalen kan. Ook de ze leek - en dat wil thans eigenlijk zeggen: elke bewoner van ons klei ne land - dient te weten, waar, hij met zijn gezin en zijn omgeving aan toe is of zeer spoedig aan toe zal zijn. Het is in 1953 niet meer over dreven om te zeggen, dat hij met alles wat het leven voor hem waar devol maakt, in een dichtbije toe komst op genade of ongenade zal zijn overgeleverd aan het gebruik van de luchtvaart. Hugo Hooftman heeft zijn boek opgedragen „aan- de Jeugd die de toekomst van de luchtvaart heeft". Daarmede stelt hij vast, dat de Jeugd een grote verantwoordelijk heid draagt, want de toekomst van de luchtvaart is de toekomst van de wereld. Zijn stellingname is echter niet minder waar dan deze andere: dat de luchtvaart door haar aan wending zal bepalen of er voor die Jeugd een toekomst zal zijn. Het is namelijk voor het eerst in de we reldgeschiedenis geen zekerheid meer dat er voor velen nog een toekomst zal aanbreken. In 1918 kon de burgerij nog tamelijk ongestoord op honderd kilometer achter een ge vechtsfront leven, een kwart eeuw later verging ver van alle krijg voering de stad Hiroshima dank zij de luchtvaart in weinige seconden, een kwart eeuw na Hiroshima zal de jeugd van gehele naties tegen bom- bardementsaanvallen zo kansloos zijn als die van Hiroshima was. De H. bommen liggen reeds thans ge reed. Onrustig, gej aagd Mijnhardt's Zenuwtabletten sterken en kalmeren Uw zenuwen. Een nuttig, een nodig boek dus dit: „Start in de toekomst". Het geeft nuchter antwoord op de vraag, waar zijn wij, mensen, nu eigenlijk allemaal aan toegekomen? Het geeft een goede kijk op de fantastische technische ontwikkeling, die naieve mensen aanleiding zou kunnen ge ven om vol bewondering tegen de scheppende denkers en bouwers van deze tijd op te zien. Het geeft ech ter ook alle aanleiding om maar iets verder te denken en dan vast te stellen, dat deze bewondering misplaatst zou zijn. Wat zijn meer snelheid, meer stijgvermogen,. meer nuttige last op zichzelf waard? Zij betekenen niet: vooruitgang. Voor uitgang kan niet gemeten worden met kilometers p. uur; wat is vooruit gang in de richting van een afgrond waard? Werkelijke vooruitgang hangt geheel af van de doelstelling ten goede of ten kwade. Technische vooruitgang kén een beschamende schande zijn voor hen die er aan werken en die er zich van bedienen en dit geldt dan natuurlijk in de eerste plaats voor dat soort tech nische ontwikkeling dat dient om in de toekomst meer mensen dood- of ongelukkig te kunnen maken dan in het verleden mogelijk was. Zulke „vooruitgang" betekent alleen een mogelijkheid om enkele van de Tien Geboden met meer tijdelijk succes te kunnen breken. Maar wie zou dan het in toenemende mate breken van de wetten van het leven „vooruitgang" willen noemen be halve de gedachtelozen, de hartelo- zen en de goddelozen? Ik heb mijn hele leven met luchtvaart omgegaan en ik ben dankbaar vóór de ont wikkeling van het menselijk ver stand en de techniek omdat ik van zo nabij heb mogen ervaren hoe zeer de mens daardoor een innerlijk rijker mens en de wereld een be tere wereld kan worden. Er is hier echter geen sprake van een zeker heid, nog niét eens van een waar schijnlijkheid; de mensheid is in doodsgevaar en zulks des te meer naarmate de mensen alleen maar gedachtenloos hoera! hoera! roepen alleen omdat er ergens weer een vliegtuig sneller of hoger dan een vorig vliegtuig gevlogen heeft. Zeer terecht schreef Dr Plesman, die de Nederlandse burgerluchtvaart op bouwde, eens: „Het moderne vliegen is een won der. Doch oneindig groter en ver hevener wonder zal het zijn, als de mensheid haar techniek niet meer vóór alles toepast ten kwade, maar uitsluitend ten goede. Als zij het vliegen, dat jaren lang een teiste rende vloek was, in een blijvende zege zal doen veranderen" Zulk een wonder kan alleen geschie den wanneer de denkende mensen van onze tijd zich van hun verant woordelijkheid bewust willen wor den en dan handelen naar beste in zicht om de wereld van een volgen de krijgsvoering te redden. Mede door de luchtvaart kan de mens van deze tijd voor het eerst in de geschiedenis óf van de we reld een werkelijk saamhorige ge meenschap maken óf die door mili tair gebruik daarvan tot een bescha mende puinhoop herscheppen. Mag men hier nog van een keuze spreken? Het boek van Hugo Hooftman leert, dat er voor de volkeren der aarde bijzonder weinig tijd mèer is om te doen blijken, wat zij willen. Het geeft de feiten die het een ieder mo gelijk maken om zich een goed beeld te vormen van de toestand van het ogenblik. Aan het menselijk gewe ten de opgave om op grond van de ze kennis te leven. A. Viruly Commodore der KLM Noord Atlantische routes De rol van de vrouw bij de levensverzekering Of het nu uit de macht der ge woonte is, of aan een zekere mate van onverschilligheid moet worden toegeschreven,, is moeilijk te zeggen, maar het is een nog altijd veel voor komend verschijnsel dat de ge trouwde vrouw hej initiatief tot het aangaan van geldelijke transacties van enige betekenis aan haar man overlaat. Zij heeft in het bijzonder als zij aan het hoofd van een gezin staat, dat meerdere kinderen telt, haar beide handen vol om de huis houding zo goed mogelijk te laten functionneren en vooral wanneer de man een drukke werkkring heeft, die zijn tijd volledig in bë- slag neemt, rust in menig gezin bo vendien op haar schouders een voor naam gedeelte van de opvoeding der kinderen. Voor haar blijft er maar al te vaak weinig tijd over zich te bemoeien met geldzaken", uitgezonderd natuurlijk het beheer van haar huishoudgeld Toch zijn er financiële transac ties, waarvan het gewenst neen noodzakelijk is, dat ook de vrouw de draagwijdte precies keri)t. Zulk een transactie is het afsluiten van een polis van levensverzekering. Wanneer een gehuwd man een verzekering sluit, doet hij dat om dat hij niet het risico wil lopen, dat zijn vrouw en kinderen na zijn overlijden geen middelen van be staan zullen hebben. Hij neemt de financiële verplichting op zich ge durende een van te voren overeen gekomen tijd een zeker bedrag aan premie bij de maatschappij te stor ten en deze op haar beurt garan deert de man dat zij na zijn over lijden de achtergebleven vrouw in het genot van een zeker kapitaal of van een bepaald periodiek uit te karen inkomen zal stellen. Da man sluit het contract met de maatscnappij af. Hij is daarvan de „eigenaar". En de vrouw? Wel, zij wordt in het verzekeringscontract als „begunstigde" vermeld, d.w.z. als degene te wier voordele de ver zekering gesloten wordt en dus te eniger tijd de vastgestelde uitke ringen) in ontvangst zal nemen. Als begunstigde speelt de vrouw een ge heel passieve rol, die echter een ac tieve wordt, wanneer tegen alle op timistische verwachtingen in op een niet te voorzien tijdstip zij alleen het stuur van de gezinshuishouding en alles wat daarmede in verband staat ün handen moet nemen. De wijze waarop zij zich dan met haar kinderen door het leven moet zien te slaan is in sterke mate afhanke lijk van de omvang der gelden, die ter harer beschikking komen. Het afsluiten van een polis van levensverzekering is dus een trans actie, die niet buiten de vrouw om kan geschieden, al is haar in de po lis zelf slechts een passieve rol toe bedeeld. Hoe ongelooflijk het ook moge klinken, het komt echter nog al eens voor, dat de vrouw haar man van zijn voornemen te haren behoeve een verzekering te sluiten, probeert af te brengen in plaats van hem daartoe te animeren. Gelukkig staan daartegenover de talloze ge vallen, waarin de vrouw wèl begrip toont voor het streven van haar man. Vormen van verzekering. De verzekeringstechniek heeft nu enige grondvormen van verzeke ring-tarieven voor de meest uit eenlopende behoeften samengesteld. Daaruit zal met behulp en voorlich ting van een verzekeringsdeskundi- ge een keuze moeten worden ge maakt. Bij het uitkiezen van de meest gewenste verzekeringsvorm zal ook met het inzicht van de vrouw rekening moeten worden ge houden. Ook om deze reden is het van groot belang, dat de vrouw bij het aangaan van een geldelijke trans actie als die van het sluiten van een levensverzekering een actieve rol speelt. In vroeger jaren werd het slui ten van verzekeringen als „mannen werk" beschouwd. Maar de tijden zijn veranderd. De vrouw dient er zich rekenschap van te geven, dat zij zich, gelijk op zoveel ander ge bied in de hedendaagse samenle ving, ook ten opzichte van de le vensverzekering en haar toepas singsmogelijkheden niet met de rol van een weinig geïnteresseerd toe schouwer tevreden mag stellen. VERVOLG WEEKAGENDA Woensdag 9 December Propaganda- avond van het Ned. Bijbelge nootschap in het Geref. Jeugdge- bouw. Aanvang 8 uur. DE LANDBOUWGIDS De Landbouwgids 1954, die thans tijdig en wel in de tweede helft van November zal verschijnen, blijkt steeds meer afnemers te vin den. De oplaag is dan ook regelma tig ieder jaar verhoogd en is thans 10.000 exemplaren. De verkoopsprijs van de Land bouwgids is op verzoek van het Mi nisterie van Landbouw zeer laag ge houden en bedraagt evenals vorige jaren voor dit boek van meer dan 550 bladzijden, gebonden in half linnen band f 5, voormiddag 10 uur OPENING van de nieuw naar de eisen des tjjds ingerichte zaak in aan de Eikenlaan 56 W(j zijn ook gespecialiseerd in gesneden groenten, geschrapte aardappelen, enz. SPECIALf OPENINGSRECLAME Bij aankoop voor f 1.- een kilogram peren of appelen GRA rib Raadt U ook mee naar de heerlijke fruitmand FIRMA G. VISSER, Telefoon 633 KEMPKES' MEUBELFABRIEKEN N.V. WADDINXVEEN vraagt voor lichte werkzaamheden. Aanmelden en inlichtingen, overdag aan dc fabriek 's avonds Zuidkade 30. Houtwarenfabriek in 't centrum van het land, vraagt voor haar afdeling timmerwerkplaats een Moet behalve over prima vakmanschap, (montageafdeling) en bekendheid met machines, ook over zeer goede leiders capaciteiten beschikken. Sollicitanten moeten genegeq zijn zich aan een psycho-technisch onderzoek te onder- werpen. Uitgebreide sollicitatie-brieven, metfoto,te richten ^tonderNO|^j09VAdv^ur^LTA^ausdanLUtwht^^ tot de SHOWROOM, waar wij U de beroemde demonstreren. Geen rook. geen gerucht, geen stof. EEN gewoon lucifertje om aan te steken. Een bron van warmte en gemak in Uw kamer, kantoor, winkel of fabriek P. Kusters, Kleiweg 57, Gouda is ruim gesorteerd in Lederen kleding, Wanten, Hand schoenen. Handkappen, Oorwar- mers, Regenbroeken en Pijpen, Regenjassen. Ziet onze ruim gesorteerde etalage. L. W. VERSLUIS - KERKWEG 87 En nu met z'n allen naar de 13 en 14 November Vele attracties Verkoopafdeling Thee- en Koffieschenkerij Wafelbakkerij Geopend: Vrijdagavond 7 uur Zaterdagmiddag van 2—6 uur. Zaterdagavond 7 uur Schieten, Sjoelen, Grabbelton, Lachen, Electrisch Doolhof Hengelen^ Kegelen, Bommenwerpen, enz., enz. Toegang Vrij Prachtige Prijzen van JULIANASTRAAT 18 Naaimachinehandel Waddinxveense Begrafenisonderneming

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1953 | | pagina 2