Weekblad voor Waddinxveen
Ve. Spiegel van de week
Kris-Kras
CITOSA
NÜTSSPAARBANK te WADDINXVEEN
Mo 442
Vrijdag 4 December 1953
9e Jaargang
Adres Redactie en Administratie:
Oranjelaan 30, Waddinxveen, Telef. 438
Verschijnt elke Vrijdag
Abonnementsgeld per kwartaal f 1.00 bij vooruitbetaling
Advertentieprijs 6 ct, familieadvertenties 7 ct per m-m.
Bijdragen, Verslagen, etc. uiterlijk
's Woendagsavonds inzenden.
Mooi weer tegenwoordig! Men zou
zo langzamerhand gaan geloven, dat
wij des zomers de natte moeson
in het najaar de zomer vieren. Af
gaande op het weer. kunnen wij ons
niet goed indenken, dat wij reeds in
de Sinterklaasweek zitten en dat
over een goede drie weken de kerst
klokken al weer zullen beieren.
Het is prettig, dat het tot nu
toe! niet koud is. Alleen de kolen-
handelaren klagen daarover, doch de
gewone mens is er dankbaar voor,
dat de kachels nog steeds niet op
volle kracht hoefden te branden. Zo'n
extraatje kan men in deze dure tijd
best gebruiken. De kolen zijn duur
genoeg en als de winter toch nog
streng zou worden, zal men nog meer
moeite krijgen om de eindjes finan
cieel aan elkaar te knopendan
krijgt het grapje dat men twee ons
anthraciet heeft „ingeslagen" een
wrange betekenis.
Het hoofdbestuur van de Bond van
Ouden van Dagen heeft de minister
tenminste al gevraagd, die van Drees
trekken, boven de kolentoeslag die
door de gemeentelijke diensten van
sociale zaken reeds wordt verstrekt,
een extra toeslag kunnen krijgen.
Genoemde toeslagen zijn weliswaar
gestegen, maar de kolenprijzen zijn
nóg meer gestegen, zodat men er
minder brandstof voor kan kopen.
Die prijzen, die steeds omhoog gaan
net alsde spoorwegen!
Eindhoven heeft zijn feest voor het
omhoogbrengen der spoorwegen ge
vierd. Wie daar wel eens voor de
Woenselse overweg heeft staan wach
ten, begrijpt, dat er in de lichtstad
uitbundige vreugde heerste. Met het
alleroudste treintje dat men had
kunnen vinden, werd de laatste rit
over de laagliggende baan gemaakt,
waarna met het nieuwste materiaal
over de hoge baan van Boxtel uit de
terugtocht werd ondernomen.
Wij kunen ons begrijpen, dat de
president van de Nederlandse Spoor
wegen, ir. F. Q. den Hollander het
nodig vond, eens een en ander te
vertellen van de plannen, die de
Spoorwegen koesteren om het ver
keer over de rail de oude reputatie
van vroeger terug te geven. Op z'n
minst 35 spoorwegovergangen, zo
heeft de directeur verklaard, moeten
nog kruisingsvrij worden gemaakt.
Daar moeten tunnels komen of via
ducten. Soms moeten hele emplace
menten omhoog worden gebracht. De
kosten van een en ander zullen ruim
f 120 millioen bedragen. Het gehele
Nederlandse volk, moet medewerken,
de regering moet een plan opstellen
om het overwegengevaar te beteuge
len en voor de financiële uitvoering
daarvan een regeling opmaken, aldus
ir. Den Hollander. Als er met zulke
hoge bedragen wordt gegoocheld,
verwacht men, dat zulks een aan
loopje zal zijn om een prijsverhoging
aan te kondigen. Dit is met de spoor
wegen echter niet het geval. De Al
gemene Bond van Forensen kreeg
van de N.S.-directie tenminste de
toezegging, dat de reizigers-tarieven
voorlopig niet omhoog zullen gaan.
Nu ja, die zijn o.i. óók al hoog ge
noeg! Dat duivelse geld! Ideaal zou
natuurlijk zijn, indien alle spoorwe
gen zo nodig omhoog gingen dat
er in het geheel geen kruisingen
meer waren. Dat zou echter nog et
telijke millioenen meer kosten. Geld
geld! Zegt u nu maar niet, dat
er geen geld meer is! Deelde de rege
ring niet kort geleden mede, dat zij
op de thans lopende oorlogsbgroting
een bedrag van 1350 millioen gulden
zal overhouden? Daar is wat mee te
doen en er zijn van verscheidene
kanten dan ook al stemmen om dit
reusachtige bedrag een bestemming
te geven, die nu eens niets met oor
log te maken zal hebben. Als dat
moeizaam opgebrachte belastinggeld
nu eens voor de binnenlandse veilig
heid werd bestemd?Mensenle
vens zijn meer waard en als men door
geld uit te geven véél geld als het
moet kan voorkomen, dat er gru
welijke ongelukken gebeuren, dan
mag men dit niet laten. Door om
standigheden, die de mens zelf niet
in de hand heeft, gebeuren er toch
nog heel wat ernstige ongelukken
aan de lopende band. Het gevolg is,
dat wij zo aan die steeds weerkeren
de ongelukken-serie gewend raken,
dat een ongeluk ol heel bijzonder en
ernstig moet zijn, wil het nog indruk
maken. Het ernstige ongeluk bij
Waddinxveen was echter helaas
zulk een uitzondering. Waar
schijnlijk door het klappen van een
band reed een auto met zes personen
m de Gouwe en hoewel door moe
dige mensen dadelijk werd getracht
hulp te bieden, mocht zulks niet ba
ten. De inzittenden kwamen jammer
lijk om het leven.
Geld is ook nodig om sommige ge
deelten van ons land te kunnen aan
sluiten op de waterleiding. Het uit
zonderlijk droge najaar heeft hier de
aandacht weer eens op gevestigd. De
regenbakken zijn leeg bij voor
beeld in Zoutkamp, waar het gebrui
ken van vervuild water reeds een
vijftal gevallen van dysenterie heeft
veroorzaakt. Verder kwam aan het
licht, dat dat men onder de rook van
Arnhem, in Loo, gemeente Duiven,
eveneens met gebrek aan behoorlijk
water heeft te kampen. Men moet
daar einden sjouwen om behoorlijk
drinkwater te krijgen. Die mensen
daar zitten op regen te wachten!
6 mensen jammerlijk
verdronken,
Wat werd ons Dorp 1.1. Zon
dagmiddag plotseling in het
centrum van de belangstelling
geplaatst. Opzichzelf is hierte
gen geen bezwaar, mits de oor
zaak niet is, die welke be
doelde Zondagmiddag deze be
langstelling tot gevolg had.
Wij weten er alles van, radio
en dagbladpers hebben het
hunne er aan bijgedragen dit
vreselijke ongeluk wereldkun
dig te maken. Enkele uren er
na droegen we allen er kennis
van, welke omvang dit ver
keersongeval had aangenomen.
Verschrikkelijk. Ten gevolge
van nimmer te verklaren oor
zaak geraakte de met zes pas
sagiers bezette auto in het wa
ter, en werd het leven van de
zes inzittenden afgesneden.
Ondanks heb buitengewoon
snel en moedig optreden van
een tweetal onzer plaatsgeno
ten, kon geen hulp verleend
worden. Men heeft het moeten
aanzien dat zes ontzielde
lichamen uit de auto werden
opgehaald en naar de begraaf
plaats gebracht. Ontzetting
greep ieder, die het zag en
hoorde, aan. Er ging een spra
ke vanuit, een sprake, welke
zegt, dat ons leven broos is, en
de dood ieder uur wenkt.
Onze deelneming gaat uit
naar de familieleden der do
den, die zulk een verschrikke
lijke tijding te verwerken kre
gen en in dit kort ogenblik zes
verwanten moesten verliezen.
Hulde aan die mannen, die
op een of andere wijze hulp
verleenden.
SPORT IN GOUWESTAD.
De kogel is tweemaal door de kerk.
Op 15 Augustus 1952 schreef ik in
deze rubriek over de aanleg van
sportvelden in onze gemeente omdat
er behoefte aan was. Dat artikeltje
heeft diep ingegrepen in Waddinx
veen en uiteindelijk in. onze gemeen
teraad er zich over gaan beraden.
Het kost wel een paar centen, maar
dat mag niet hinderen: de sportvel
den komen er nu. De kwestie van de
meerderheid laat ik onaangeroerd:
als burger heb ik mij neer te leggen
bij het besluit van de plaatselijke
overheid en ik ben dankbaar om het
feit dat de velden nu gaan komen.
Ook een beetje trots omdat mijn ge
dachten, neergelegd in het Kris-
Krasje van 15-8-'52, zijn overgeno
men. Als man die de stoot gaf tot
deze aanleg heb ik straks bij de ope
ning wel enig recht op een mooie
plaats, vond mijn vrouw, maar daar
zwijg ik liever over. Dat zwijgen van
mij kan mijn vrouw weer niet begrij
pen, omdat, zo zegt ze, ik de man ben
die nog meer op zijn geweten heeft
en als dat nu mislukt, dan kunnen
ze mij er niet voor laten opdraaien.
Ik bedoel: het besluit van de Mid
denstand om een „Beurs" te houden.
Ook al in een Kris-Kras-artikel, na
melijk op 20 Augustus 1952, heb ik
de Middenstand aangeraden een „ac
tie" te organiseren, zó aantrekkelijk,
dat medebewoners en streekgenoten
niet thuis kunnen blijven. In het
voorjaar van 1954 komt nu onder dé-
naam „Gouwestad Waddinxveen"
een groot opgezette 5-daagse exposi
tie onze aandacht vragen voor han
del en industrie. De organisatoren,
van deze show zijn heel wat van:
plan en ik moet mij sterk vergissen,
als van 30 Maart tot '3, April Wad
dinxveen niet wemelt van drukte.
Daarom hulde aan het organiserend,
comité.
En terwijl ik deze twee feiten re
leveer stemt het mij aangenaam dat:
mijn geschrijf in deze rubriek toch
resultaten heeft. Dat is trouwens ook
de bedoeling: leven in Waddinxveen
brengen. De tijd is er rijp voor en
onze handel en industrie hebben het
nodig, evengoed als sport-minnend
Waddinxveen sportvelden nodig
heeft.
Ondanks alles blijf ik toch het ge
wone mannetje, zoals er duizenden
rondlopen.
Tot de volgende week.
KRIS-KRAS.
u% ItU ziivtt.
Daartoe in de gelegenheid gesteld
door de directeur van de Autobus
onderneming „Citosa" N.V., de heer
Jelle Kok, waren Dinsdag omstreeks
het middaguur vele „persmannen" in
het smaakvol ingerichte kantoor van
deze onderneming aan de Parklaan
aanwezig om te vernemen welk lief
en leed „Citosa" in de voorbij gegane
25 jaren had meegemaakt.
De heer Kok ving aan met te zeg
gen dat op 8 December 1928 de eerste
steen werd gelegd voor dit bedrijf,
toen hij in samenwerking met de
heer C. F. Middelkoop, de autobus
dienst ZoetermeerLeidschendam
VoorburgRijswijkDen Haag over
nam van de toenmalige ondernemer
de heer J. van Bergen-Henegouw te
Zoetermeer.
Aanvankelijk waren de resultaten
van deze lijn zo slecht dat de heer
Middelkoop zich spoedig terugtrok.
In samenwerking met de gelijk
tijdig met deze autobusdienst over
genomen chauffeur, de heer N. P.
de Vries, (thans intructeur en al de
ze jaren de rechterhand van de heer
Kok) reden wij samen de dienst en
zie, het gelukte ons om door nauw
gezette uitvoering,, de exploitatie na
enige tijd lonend te maken. Reeds
toen doordrongen zijnde van de
noodzakelijkheid van besparing door
concentratie, zocht ik, aldus de heer
Kok, contact met de autobus-onder
nemer de heer W. de Vries, die een
dienst Benjthuizen-Zoetermeer-Ber-
kel-Bergschenhoek-Rotterdam ex
ploiteerde.
Na vele besprekingen kwamen wij
tot een accoord en in 1930 werd de
vergunning voor deze dienst op mij
overgedragen waardoor de mogelijk
heid werd geschapen de autobussen
van Den Haag naar Rotterdam in
Zoetermeer te laten doorlopen, waar
door zo'n besparing verkregen werd,
dat de exploitatie goed lonend kon
worden genoemd.
In 1933' werd besloten tot oprich
ting van een N.V. waarvoor aanvan
kelijk ministeriële goedkeuring werd
gevraagd onder de naam „Cito".
Het bleek echter dat in Den Haag
een vervoersbedrijf was dat deze
naam droeg, hetgeen nodig maakte
dat wij een andere naam moesten
zoeken en goedkeuring vroegen voor
„Citos". Deze naam was met de aan
gevulde letter nog niet welgevallig
zodat wij er nog maar een a aan
hebben toegevoegd en tenslotte
goedkeuring voor het voeren van de
naam „Citosa" kregen.
In 1937 deed Citosa pogingen haar
reeds bij de overname van de dienst
van W. de Vries opgelegde vervoer-
verbod Berkel-Rotterdam te doen
verdwijnen.
Aanvankelijk hadden deze pogin
gen succes, doch toen de onderne
mers van decommnunale autobus
dienst Berkel-diorp-Berkel-station
evenals het gemeentebestuur van
Berkel hoger beroep aantekende,
bleef het vervoers-verbod besten
digd, uitgezonderd de Zondagen.
Het was een verzachting dat wij
omstreeks die tijd vergunning kre
gen om met onze dienst Zoetermeer-
Den Haag de inmiddels gereed ge
komen Rijksweg no. 12 te mogen be
rijden, waardoor de gemeente Noot
dorp, zij het dan ook aan de halte
„viaduct Rijksweg", een verbinding
kreeg met Den Haag, welke verbin
ding door de thans nog in functie
zijnde burgemeester Schülvinck werd
toegejuicht, temeer omdat enige tijd
tevoren de spoorweghalten in deze
gemeente waren opgeheven.
In 1939 werd door Citosa de dienst
Hazerswoude - Benthuizen - Wei
poort-Leiden overgenomen de maat
schappij belangen kreeg in Leiden
die nog vergroot werden toen in
'.hetzelfde jaar een der drie conces
sies van de dienst Boskoop-Leiden
op Citosa werden overgeschreven.
Daar het bestuur van de Autobus
onderneming „MODA" te Alphen
a.d. Rijn om principiële redenen niet
op Zondag wilde rijden, verkreeg
Citosa tengevolge van de aandrang
der bevolking uit de Rijnstreek
(met medewerking van Moda) ver
gunning de dienst Alphen. a.d. Rijn-
Leiden te pxploiteren. Hiervan jis
echter door het uitbreken van de
oorlog niets gekomen.
Van de periode gedurende de oor
log zouden boekdelen gevuld kun
nen worden. Daarbij willen wij
evenwel niet lang stil staan, het zou
de jubileumstemming waarschijn
lijk bederven. Wel moet gememo
reerd worden dat op 15 Mei 1942 al
le autobus-vergunningen in Neder
land, na een hieraan voorafgegane
opzegtermijn van 5 jaar, hun gel
digheid verloren.
Citosa verkreeg toen een tijdelij
ke vergunning tot het exploiteren
van de volgende autobus-diensten:
1Rotterdam-Hallegersberg-Berkel-
Zoetermee r- Benthuizen - Hazers-
woude-Leiderdorp-Leiden.
2. Delft - Pijnacker - Zoetermeer-
Kruisweg-Moerkapelle-Gouda.
3. Zoetermeer-Leidschendam-Voor-
burg-Rijswijk-Den Haag.
4. Hazerswoude-Boskoop-Waddinx-
veen - Zevenhuizen - Moerkapelle-
Kruisweg - Bleiswijk - Bergschen-
hoek.
5. Delft-Nootdorp - Leidschendam-
Stompwijk-Zoeterwoude-Leiden.
Jammer was dat deze diensten
door brandstofgebrek steeds meer
moest worden beperkt om tenslotte
op „Dolle Dinsdag" geheel te wor
den stopgezet.
Spoedig na de bevrijding kwam
Citosa weer op gang en op 1 April
1946 kon de gehele dienstregeling
weer met vooroorlogse frequentie
worden uitgeoefend. In 1947 vond,
een fusie plaats met de N.V. Auto
busdienst-onderneming „De Rijn
streek" welke fusie het noodzakelijk
maakte het bedrijf naar Boskoop te
verplaatsen. Ook op toerwagen-gebied
sloeg Citosa haar vleugels uit en na-
d%t in 1951 een; drietal moderne
toerwagens waren aangeschaft, kon
men deze in vele landen zien rijden.
Aan de hand van een op de muur
geschilderd wegennet, aangebracht
door een tot het personeel behorend
lid, de heer Van Leeuwen, en be
doeld als jubileum-geschenk (omdat
ik mij, aldus de heer Kok, voordien
zo eenzaam op mijn kantoor gevoel
de) gaf spr. een beeld van de gelei
delijke groei van Citosa. Wellicht
zult u vreemd opkijken zo vervolgde
hij, als ik zeg dat er van de 10 lij
nen die door Citosa worden bereden,
et 4 wel en 6 niet rendabel, zijn en
dat onze tarieven weinig verhoging
ondergingen in verhouding tot die
van voor de laatste wereldoorlog.
Rekening houdend met het feit dat
de kosten vari levensonderhoud twee
a driemaal zo hoog zijn geworden,
baart het wel verwondering dat on
ze reizigers-tarieven gemiddeld
slechts met 28°/o verhoogd zijn. En
dan te weten dat de exploitatie-kos
ten vier maal zo hoog zijn als voor
de oorlog. Deze tarieven kunnen be
staan omdat streekvervoer dit moge
lijk maakt, in de eerste plaats door
personeelsbesparing.
Wat ook aandacht verdient is wel
dat Citosa een overzichtelijke dienst
regeling heeft, een vinding van de
heer Hooftman. Het gemak zit daar
in dat de vertrektijden niet naast,
maar onder elkaar staan.
Komende tot het reizigers-vervoer
zeide de heer Kok, dat dit in 1947
2.940.000 had bedragen, in 1948
4.623.000; in 1949 4.400.000; in 1950
4.600.000; in 1951 4.800.000; in 1952
4,700.000 (een verlaging door minder
bezoek aan Avifauna), en dat het
aantal reizigers in 1953 op 5.000.000
kan worden geschat. Van dit aantal
reizigers is pl.m. 25 pet. abonné en
75 pet. niet-abonné. Het totale leng
te-traject bedraagt pl.m. 300 km. ter
wijl per dag c.a. 9.500 km. wordt ge
reden. Het personeel hiervoor beno
digd, bestaat uit 140 man, t.w. 60
chauffeurs, 32 conducteurs, 22 mon
teurs, 4 controleurs, 1 instructeur, 6
leidinggevende personen en 15 „man"
kantoorpersoneel.
Wat de eenmansbediening aangaat:
deze dient geleidelijk te worden
doorgevoerd, omdat de reizigers er
van lieverlede aan moeten wennen
om met gepast geld klaar te staan.
Op de vraag betreffende de een
mansbediening die in hoofdzaak ont
staat door het gebrek aan conduc
teurs, en waarom geen conductrices
aan het werk worden gesteld, moet
ikantwoorden dat de dames in onze
omgeving dit baantje blijkbaar „min
achten", terwijl in andere delen van
ons land de betrekking van conduc
trice als een soort ere-baan wordt
beschouwd. Daarbij zou nog komen
dat het bedrijf bij het aanstellen van
conductrices een verandering zou
moeten ondergaan omdat aan deze
dames aparte zorgen dienden te
worden besteed.
Komende tot de bestuurders van
de bussen zei de heer Kok dat kort
geleden weer 15 chauffeurs extra
waren beloond omdat zij zonder
eigen schuld twee jaar achtereen
schadevrij hadden gereden wat bij
zondere prestaties waren gezien het
rijden op vaak zeer smalle wegen.
Nadat spr. nog verschillende an
dere aangelegenheden betreffende
Citosa had belicht, werd een kijkje
genomen in de werkplaats van het
bedrijf waarbij bleek dat alles in
eigen beheer wordt uitgevoerd.
Hiermede was het zakelijk gedeel
te ten einde waarop het gezelschap
zich met een speciale bus naar Zoe
termeer begaf, alwaar in hotel „Ons
Genoegen" een uitstekende lunch
wachtte die alle eer werd aangedaan
en waarbij de heer Kok zich naast
een goede Citosa-directeur, ook een
gezellig causeur toonde. Nadat een
der aanwezigen enige toepasselijke
woorden had gesproken was het de
heer W. Kruiswijk die opmerkte dat
hij als Boskoper de tolk durfde zijn
van vele reizigers door te zeggen
dat de service van Citosa zeer werd
gewaardeerd.
Ter gelegenheid van het zilveren
feest van Citosa is een Jubileum
autobus-dienstregeling uitgegeven
waarin is opgenomen een Jubileum-
wedstrijd, met een „Limerick" waar
voor fraaie prijzen zijn beschikbaar
gesteld o.a. een Philips Radiotoestel,
een 5-daagse Cebutoreis voor 2 per
sonen naar Parijs, enz. enz. Deze
Jubileum-dienstregelingen zijn van
8 Dec. af bij de conducteurs ver
krijgbaar voor de gewone prijs van
15 cent; waardoor een ieder in de ge
legenheid wordt gesteld hieraan mee
te doen. De prijzen worden van 10
20 Dec. tentoongesteld in de étalage
van Garage Kok.
Ook voor de abonnementhouders
staat een aparte jubileum-attractie
op het programma.
ONZE BURGEMEESTER
HERBENOEMD.
Burgemeester A. Warnaar Jz. is
herbenoemd als burgemeester onzer
gemeente.
Dit zal voor hem zijn laatste ambts
periode zijn, daar hij bij leven en
welzijn dan de pensioengerechtigde
leeftijd heeft bereikt.
Het worde hem gegeven in deze
laatste periode met al zijn krachten
te inogen werken aan de bloei van
onze gemeente.
Een krekeltje zei eens tot een miertje,
Dat sparen helpt je immers geen ziertje,
Maar de winter brak aan
En 't was met de krekel gedaan.
Doch niet met het spaarzame diertje.
Spiegelt U aan deze wijze les. Snaart voor de tijden waarin grote
uitgaven gedaan moeten worden, Brengt geregeld iets weg of laat
het wekelijk of maandelijks halen door de OPHAALDIENST van de
Kanaalstraat 9 Telefoon 668
Bijkantoor van de Nutsspaarbank te Gouda