Weekblad voor Waddinxveen Ve. Spiegel van de week Kris-Kras CITOSA NÜTSSPAARBANK te WADDINXVEEN Mo 442 Vrijdag 4 December 1953 9e Jaargang Adres Redactie en Administratie: Oranjelaan 30, Waddinxveen, Telef. 438 Verschijnt elke Vrijdag Abonnementsgeld per kwartaal f 1.00 bij vooruitbetaling Advertentieprijs 6 ct, familieadvertenties 7 ct per m-m. Bijdragen, Verslagen, etc. uiterlijk 's Woendagsavonds inzenden. Mooi weer tegenwoordig! Men zou zo langzamerhand gaan geloven, dat wij des zomers de natte moeson in het najaar de zomer vieren. Af gaande op het weer. kunnen wij ons niet goed indenken, dat wij reeds in de Sinterklaasweek zitten en dat over een goede drie weken de kerst klokken al weer zullen beieren. Het is prettig, dat het tot nu toe! niet koud is. Alleen de kolen- handelaren klagen daarover, doch de gewone mens is er dankbaar voor, dat de kachels nog steeds niet op volle kracht hoefden te branden. Zo'n extraatje kan men in deze dure tijd best gebruiken. De kolen zijn duur genoeg en als de winter toch nog streng zou worden, zal men nog meer moeite krijgen om de eindjes finan cieel aan elkaar te knopendan krijgt het grapje dat men twee ons anthraciet heeft „ingeslagen" een wrange betekenis. Het hoofdbestuur van de Bond van Ouden van Dagen heeft de minister tenminste al gevraagd, die van Drees trekken, boven de kolentoeslag die door de gemeentelijke diensten van sociale zaken reeds wordt verstrekt, een extra toeslag kunnen krijgen. Genoemde toeslagen zijn weliswaar gestegen, maar de kolenprijzen zijn nóg meer gestegen, zodat men er minder brandstof voor kan kopen. Die prijzen, die steeds omhoog gaan net alsde spoorwegen! Eindhoven heeft zijn feest voor het omhoogbrengen der spoorwegen ge vierd. Wie daar wel eens voor de Woenselse overweg heeft staan wach ten, begrijpt, dat er in de lichtstad uitbundige vreugde heerste. Met het alleroudste treintje dat men had kunnen vinden, werd de laatste rit over de laagliggende baan gemaakt, waarna met het nieuwste materiaal over de hoge baan van Boxtel uit de terugtocht werd ondernomen. Wij kunen ons begrijpen, dat de president van de Nederlandse Spoor wegen, ir. F. Q. den Hollander het nodig vond, eens een en ander te vertellen van de plannen, die de Spoorwegen koesteren om het ver keer over de rail de oude reputatie van vroeger terug te geven. Op z'n minst 35 spoorwegovergangen, zo heeft de directeur verklaard, moeten nog kruisingsvrij worden gemaakt. Daar moeten tunnels komen of via ducten. Soms moeten hele emplace menten omhoog worden gebracht. De kosten van een en ander zullen ruim f 120 millioen bedragen. Het gehele Nederlandse volk, moet medewerken, de regering moet een plan opstellen om het overwegengevaar te beteuge len en voor de financiële uitvoering daarvan een regeling opmaken, aldus ir. Den Hollander. Als er met zulke hoge bedragen wordt gegoocheld, verwacht men, dat zulks een aan loopje zal zijn om een prijsverhoging aan te kondigen. Dit is met de spoor wegen echter niet het geval. De Al gemene Bond van Forensen kreeg van de N.S.-directie tenminste de toezegging, dat de reizigers-tarieven voorlopig niet omhoog zullen gaan. Nu ja, die zijn o.i. óók al hoog ge noeg! Dat duivelse geld! Ideaal zou natuurlijk zijn, indien alle spoorwe gen zo nodig omhoog gingen dat er in het geheel geen kruisingen meer waren. Dat zou echter nog et telijke millioenen meer kosten. Geld geld! Zegt u nu maar niet, dat er geen geld meer is! Deelde de rege ring niet kort geleden mede, dat zij op de thans lopende oorlogsbgroting een bedrag van 1350 millioen gulden zal overhouden? Daar is wat mee te doen en er zijn van verscheidene kanten dan ook al stemmen om dit reusachtige bedrag een bestemming te geven, die nu eens niets met oor log te maken zal hebben. Als dat moeizaam opgebrachte belastinggeld nu eens voor de binnenlandse veilig heid werd bestemd?Mensenle vens zijn meer waard en als men door geld uit te geven véél geld als het moet kan voorkomen, dat er gru welijke ongelukken gebeuren, dan mag men dit niet laten. Door om standigheden, die de mens zelf niet in de hand heeft, gebeuren er toch nog heel wat ernstige ongelukken aan de lopende band. Het gevolg is, dat wij zo aan die steeds weerkeren de ongelukken-serie gewend raken, dat een ongeluk ol heel bijzonder en ernstig moet zijn, wil het nog indruk maken. Het ernstige ongeluk bij Waddinxveen was echter helaas zulk een uitzondering. Waar schijnlijk door het klappen van een band reed een auto met zes personen m de Gouwe en hoewel door moe dige mensen dadelijk werd getracht hulp te bieden, mocht zulks niet ba ten. De inzittenden kwamen jammer lijk om het leven. Geld is ook nodig om sommige ge deelten van ons land te kunnen aan sluiten op de waterleiding. Het uit zonderlijk droge najaar heeft hier de aandacht weer eens op gevestigd. De regenbakken zijn leeg bij voor beeld in Zoutkamp, waar het gebrui ken van vervuild water reeds een vijftal gevallen van dysenterie heeft veroorzaakt. Verder kwam aan het licht, dat dat men onder de rook van Arnhem, in Loo, gemeente Duiven, eveneens met gebrek aan behoorlijk water heeft te kampen. Men moet daar einden sjouwen om behoorlijk drinkwater te krijgen. Die mensen daar zitten op regen te wachten! 6 mensen jammerlijk verdronken, Wat werd ons Dorp 1.1. Zon dagmiddag plotseling in het centrum van de belangstelling geplaatst. Opzichzelf is hierte gen geen bezwaar, mits de oor zaak niet is, die welke be doelde Zondagmiddag deze be langstelling tot gevolg had. Wij weten er alles van, radio en dagbladpers hebben het hunne er aan bijgedragen dit vreselijke ongeluk wereldkun dig te maken. Enkele uren er na droegen we allen er kennis van, welke omvang dit ver keersongeval had aangenomen. Verschrikkelijk. Ten gevolge van nimmer te verklaren oor zaak geraakte de met zes pas sagiers bezette auto in het wa ter, en werd het leven van de zes inzittenden afgesneden. Ondanks heb buitengewoon snel en moedig optreden van een tweetal onzer plaatsgeno ten, kon geen hulp verleend worden. Men heeft het moeten aanzien dat zes ontzielde lichamen uit de auto werden opgehaald en naar de begraaf plaats gebracht. Ontzetting greep ieder, die het zag en hoorde, aan. Er ging een spra ke vanuit, een sprake, welke zegt, dat ons leven broos is, en de dood ieder uur wenkt. Onze deelneming gaat uit naar de familieleden der do den, die zulk een verschrikke lijke tijding te verwerken kre gen en in dit kort ogenblik zes verwanten moesten verliezen. Hulde aan die mannen, die op een of andere wijze hulp verleenden. SPORT IN GOUWESTAD. De kogel is tweemaal door de kerk. Op 15 Augustus 1952 schreef ik in deze rubriek over de aanleg van sportvelden in onze gemeente omdat er behoefte aan was. Dat artikeltje heeft diep ingegrepen in Waddinx veen en uiteindelijk in. onze gemeen teraad er zich over gaan beraden. Het kost wel een paar centen, maar dat mag niet hinderen: de sportvel den komen er nu. De kwestie van de meerderheid laat ik onaangeroerd: als burger heb ik mij neer te leggen bij het besluit van de plaatselijke overheid en ik ben dankbaar om het feit dat de velden nu gaan komen. Ook een beetje trots omdat mijn ge dachten, neergelegd in het Kris- Krasje van 15-8-'52, zijn overgeno men. Als man die de stoot gaf tot deze aanleg heb ik straks bij de ope ning wel enig recht op een mooie plaats, vond mijn vrouw, maar daar zwijg ik liever over. Dat zwijgen van mij kan mijn vrouw weer niet begrij pen, omdat, zo zegt ze, ik de man ben die nog meer op zijn geweten heeft en als dat nu mislukt, dan kunnen ze mij er niet voor laten opdraaien. Ik bedoel: het besluit van de Mid denstand om een „Beurs" te houden. Ook al in een Kris-Kras-artikel, na melijk op 20 Augustus 1952, heb ik de Middenstand aangeraden een „ac tie" te organiseren, zó aantrekkelijk, dat medebewoners en streekgenoten niet thuis kunnen blijven. In het voorjaar van 1954 komt nu onder dé- naam „Gouwestad Waddinxveen" een groot opgezette 5-daagse exposi tie onze aandacht vragen voor han del en industrie. De organisatoren, van deze show zijn heel wat van: plan en ik moet mij sterk vergissen, als van 30 Maart tot '3, April Wad dinxveen niet wemelt van drukte. Daarom hulde aan het organiserend, comité. En terwijl ik deze twee feiten re leveer stemt het mij aangenaam dat: mijn geschrijf in deze rubriek toch resultaten heeft. Dat is trouwens ook de bedoeling: leven in Waddinxveen brengen. De tijd is er rijp voor en onze handel en industrie hebben het nodig, evengoed als sport-minnend Waddinxveen sportvelden nodig heeft. Ondanks alles blijf ik toch het ge wone mannetje, zoals er duizenden rondlopen. Tot de volgende week. KRIS-KRAS. u% ItU ziivtt. Daartoe in de gelegenheid gesteld door de directeur van de Autobus onderneming „Citosa" N.V., de heer Jelle Kok, waren Dinsdag omstreeks het middaguur vele „persmannen" in het smaakvol ingerichte kantoor van deze onderneming aan de Parklaan aanwezig om te vernemen welk lief en leed „Citosa" in de voorbij gegane 25 jaren had meegemaakt. De heer Kok ving aan met te zeg gen dat op 8 December 1928 de eerste steen werd gelegd voor dit bedrijf, toen hij in samenwerking met de heer C. F. Middelkoop, de autobus dienst ZoetermeerLeidschendam VoorburgRijswijkDen Haag over nam van de toenmalige ondernemer de heer J. van Bergen-Henegouw te Zoetermeer. Aanvankelijk waren de resultaten van deze lijn zo slecht dat de heer Middelkoop zich spoedig terugtrok. In samenwerking met de gelijk tijdig met deze autobusdienst over genomen chauffeur, de heer N. P. de Vries, (thans intructeur en al de ze jaren de rechterhand van de heer Kok) reden wij samen de dienst en zie, het gelukte ons om door nauw gezette uitvoering,, de exploitatie na enige tijd lonend te maken. Reeds toen doordrongen zijnde van de noodzakelijkheid van besparing door concentratie, zocht ik, aldus de heer Kok, contact met de autobus-onder nemer de heer W. de Vries, die een dienst Benjthuizen-Zoetermeer-Ber- kel-Bergschenhoek-Rotterdam ex ploiteerde. Na vele besprekingen kwamen wij tot een accoord en in 1930 werd de vergunning voor deze dienst op mij overgedragen waardoor de mogelijk heid werd geschapen de autobussen van Den Haag naar Rotterdam in Zoetermeer te laten doorlopen, waar door zo'n besparing verkregen werd, dat de exploitatie goed lonend kon worden genoemd. In 1933' werd besloten tot oprich ting van een N.V. waarvoor aanvan kelijk ministeriële goedkeuring werd gevraagd onder de naam „Cito". Het bleek echter dat in Den Haag een vervoersbedrijf was dat deze naam droeg, hetgeen nodig maakte dat wij een andere naam moesten zoeken en goedkeuring vroegen voor „Citos". Deze naam was met de aan gevulde letter nog niet welgevallig zodat wij er nog maar een a aan hebben toegevoegd en tenslotte goedkeuring voor het voeren van de naam „Citosa" kregen. In 1937 deed Citosa pogingen haar reeds bij de overname van de dienst van W. de Vries opgelegde vervoer- verbod Berkel-Rotterdam te doen verdwijnen. Aanvankelijk hadden deze pogin gen succes, doch toen de onderne mers van decommnunale autobus dienst Berkel-diorp-Berkel-station evenals het gemeentebestuur van Berkel hoger beroep aantekende, bleef het vervoers-verbod besten digd, uitgezonderd de Zondagen. Het was een verzachting dat wij omstreeks die tijd vergunning kre gen om met onze dienst Zoetermeer- Den Haag de inmiddels gereed ge komen Rijksweg no. 12 te mogen be rijden, waardoor de gemeente Noot dorp, zij het dan ook aan de halte „viaduct Rijksweg", een verbinding kreeg met Den Haag, welke verbin ding door de thans nog in functie zijnde burgemeester Schülvinck werd toegejuicht, temeer omdat enige tijd tevoren de spoorweghalten in deze gemeente waren opgeheven. In 1939 werd door Citosa de dienst Hazerswoude - Benthuizen - Wei poort-Leiden overgenomen de maat schappij belangen kreeg in Leiden die nog vergroot werden toen in '.hetzelfde jaar een der drie conces sies van de dienst Boskoop-Leiden op Citosa werden overgeschreven. Daar het bestuur van de Autobus onderneming „MODA" te Alphen a.d. Rijn om principiële redenen niet op Zondag wilde rijden, verkreeg Citosa tengevolge van de aandrang der bevolking uit de Rijnstreek (met medewerking van Moda) ver gunning de dienst Alphen. a.d. Rijn- Leiden te pxploiteren. Hiervan jis echter door het uitbreken van de oorlog niets gekomen. Van de periode gedurende de oor log zouden boekdelen gevuld kun nen worden. Daarbij willen wij evenwel niet lang stil staan, het zou de jubileumstemming waarschijn lijk bederven. Wel moet gememo reerd worden dat op 15 Mei 1942 al le autobus-vergunningen in Neder land, na een hieraan voorafgegane opzegtermijn van 5 jaar, hun gel digheid verloren. Citosa verkreeg toen een tijdelij ke vergunning tot het exploiteren van de volgende autobus-diensten: 1Rotterdam-Hallegersberg-Berkel- Zoetermee r- Benthuizen - Hazers- woude-Leiderdorp-Leiden. 2. Delft - Pijnacker - Zoetermeer- Kruisweg-Moerkapelle-Gouda. 3. Zoetermeer-Leidschendam-Voor- burg-Rijswijk-Den Haag. 4. Hazerswoude-Boskoop-Waddinx- veen - Zevenhuizen - Moerkapelle- Kruisweg - Bleiswijk - Bergschen- hoek. 5. Delft-Nootdorp - Leidschendam- Stompwijk-Zoeterwoude-Leiden. Jammer was dat deze diensten door brandstofgebrek steeds meer moest worden beperkt om tenslotte op „Dolle Dinsdag" geheel te wor den stopgezet. Spoedig na de bevrijding kwam Citosa weer op gang en op 1 April 1946 kon de gehele dienstregeling weer met vooroorlogse frequentie worden uitgeoefend. In 1947 vond, een fusie plaats met de N.V. Auto busdienst-onderneming „De Rijn streek" welke fusie het noodzakelijk maakte het bedrijf naar Boskoop te verplaatsen. Ook op toerwagen-gebied sloeg Citosa haar vleugels uit en na- d%t in 1951 een; drietal moderne toerwagens waren aangeschaft, kon men deze in vele landen zien rijden. Aan de hand van een op de muur geschilderd wegennet, aangebracht door een tot het personeel behorend lid, de heer Van Leeuwen, en be doeld als jubileum-geschenk (omdat ik mij, aldus de heer Kok, voordien zo eenzaam op mijn kantoor gevoel de) gaf spr. een beeld van de gelei delijke groei van Citosa. Wellicht zult u vreemd opkijken zo vervolgde hij, als ik zeg dat er van de 10 lij nen die door Citosa worden bereden, et 4 wel en 6 niet rendabel, zijn en dat onze tarieven weinig verhoging ondergingen in verhouding tot die van voor de laatste wereldoorlog. Rekening houdend met het feit dat de kosten vari levensonderhoud twee a driemaal zo hoog zijn geworden, baart het wel verwondering dat on ze reizigers-tarieven gemiddeld slechts met 28°/o verhoogd zijn. En dan te weten dat de exploitatie-kos ten vier maal zo hoog zijn als voor de oorlog. Deze tarieven kunnen be staan omdat streekvervoer dit moge lijk maakt, in de eerste plaats door personeelsbesparing. Wat ook aandacht verdient is wel dat Citosa een overzichtelijke dienst regeling heeft, een vinding van de heer Hooftman. Het gemak zit daar in dat de vertrektijden niet naast, maar onder elkaar staan. Komende tot het reizigers-vervoer zeide de heer Kok, dat dit in 1947 2.940.000 had bedragen, in 1948 4.623.000; in 1949 4.400.000; in 1950 4.600.000; in 1951 4.800.000; in 1952 4,700.000 (een verlaging door minder bezoek aan Avifauna), en dat het aantal reizigers in 1953 op 5.000.000 kan worden geschat. Van dit aantal reizigers is pl.m. 25 pet. abonné en 75 pet. niet-abonné. Het totale leng te-traject bedraagt pl.m. 300 km. ter wijl per dag c.a. 9.500 km. wordt ge reden. Het personeel hiervoor beno digd, bestaat uit 140 man, t.w. 60 chauffeurs, 32 conducteurs, 22 mon teurs, 4 controleurs, 1 instructeur, 6 leidinggevende personen en 15 „man" kantoorpersoneel. Wat de eenmansbediening aangaat: deze dient geleidelijk te worden doorgevoerd, omdat de reizigers er van lieverlede aan moeten wennen om met gepast geld klaar te staan. Op de vraag betreffende de een mansbediening die in hoofdzaak ont staat door het gebrek aan conduc teurs, en waarom geen conductrices aan het werk worden gesteld, moet ikantwoorden dat de dames in onze omgeving dit baantje blijkbaar „min achten", terwijl in andere delen van ons land de betrekking van conduc trice als een soort ere-baan wordt beschouwd. Daarbij zou nog komen dat het bedrijf bij het aanstellen van conductrices een verandering zou moeten ondergaan omdat aan deze dames aparte zorgen dienden te worden besteed. Komende tot de bestuurders van de bussen zei de heer Kok dat kort geleden weer 15 chauffeurs extra waren beloond omdat zij zonder eigen schuld twee jaar achtereen schadevrij hadden gereden wat bij zondere prestaties waren gezien het rijden op vaak zeer smalle wegen. Nadat spr. nog verschillende an dere aangelegenheden betreffende Citosa had belicht, werd een kijkje genomen in de werkplaats van het bedrijf waarbij bleek dat alles in eigen beheer wordt uitgevoerd. Hiermede was het zakelijk gedeel te ten einde waarop het gezelschap zich met een speciale bus naar Zoe termeer begaf, alwaar in hotel „Ons Genoegen" een uitstekende lunch wachtte die alle eer werd aangedaan en waarbij de heer Kok zich naast een goede Citosa-directeur, ook een gezellig causeur toonde. Nadat een der aanwezigen enige toepasselijke woorden had gesproken was het de heer W. Kruiswijk die opmerkte dat hij als Boskoper de tolk durfde zijn van vele reizigers door te zeggen dat de service van Citosa zeer werd gewaardeerd. Ter gelegenheid van het zilveren feest van Citosa is een Jubileum autobus-dienstregeling uitgegeven waarin is opgenomen een Jubileum- wedstrijd, met een „Limerick" waar voor fraaie prijzen zijn beschikbaar gesteld o.a. een Philips Radiotoestel, een 5-daagse Cebutoreis voor 2 per sonen naar Parijs, enz. enz. Deze Jubileum-dienstregelingen zijn van 8 Dec. af bij de conducteurs ver krijgbaar voor de gewone prijs van 15 cent; waardoor een ieder in de ge legenheid wordt gesteld hieraan mee te doen. De prijzen worden van 10 20 Dec. tentoongesteld in de étalage van Garage Kok. Ook voor de abonnementhouders staat een aparte jubileum-attractie op het programma. ONZE BURGEMEESTER HERBENOEMD. Burgemeester A. Warnaar Jz. is herbenoemd als burgemeester onzer gemeente. Dit zal voor hem zijn laatste ambts periode zijn, daar hij bij leven en welzijn dan de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt. Het worde hem gegeven in deze laatste periode met al zijn krachten te inogen werken aan de bloei van onze gemeente. Een krekeltje zei eens tot een miertje, Dat sparen helpt je immers geen ziertje, Maar de winter brak aan En 't was met de krekel gedaan. Doch niet met het spaarzame diertje. Spiegelt U aan deze wijze les. Snaart voor de tijden waarin grote uitgaven gedaan moeten worden, Brengt geregeld iets weg of laat het wekelijk of maandelijks halen door de OPHAALDIENST van de Kanaalstraat 9 Telefoon 668 Bijkantoor van de Nutsspaarbank te Gouda

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1953 | | pagina 1