VERSA KEI
Uit het Parlement.
De avonturen van Duimelot
De t^e■lleente]be§,rotïn§•
BET VERKEERSPROBLEEM
De hoed van Oma
Vrij regelmatig verloopt de behan
deling van de verschillende begro
tingshoofdstukken. Nog een klein ruk
je en Kamer en Regering kunnen te
vreden zijn over de prestaties, die
zij sinds October hebben geleverd.
De krachtsinspanning is ditmaal wel
heel groot. En om met succes het ein
de te kunnen halen, moest voorzitter
Kortenhorst enkele krachtdadige
maatregelen afkondigen. Dat er ook
vergaderd zou worden op de Woens
dagavonden, was te verwachten,
want aan het einde van deze race
met de tijd wordt ieder jaar het aan
tal avondvergaderingen op drie per
week gebracht. Maar niemand zal
verwacht hebben, dat ook de Maan
dagen met de avonden gebruikt zou
den worden. Dat vergt van onze
volksvertegenwoordigers ongewijfeld
heel veel. Zolang de debatten nog
tam verlopen, is dat niet zo erg. Dan
laat men het denken en het praten
aan de specialisten over. Dat gaat
echter niet meer als de begrotingen
van Oorlog en Marine aan de orde
komen. Twee grote vragen werden
herbij behandeld. Ten eerste: is het
nieuwe driejarenplan van Minister
Staf verantwoord en ten tweede:
mag het Humanistisch Verbond zich
bezig houden met de geestelijke ver
zorging van de militairen. En zo ja,
hoever mag deze verzorging zich
uitstrekken? Wat dit laatste pro
bleem betreft, werd "er uiteraard een
tegenstelling geschapen tussen de
confessionele en de niet-confessio-
nele partijen. Minister Staf maakte
zich over dit probleem niet druk. Hij
liet de Kamerleden maar debatteren
en zei langs zijn neus weg daar heel
veel van te hebben geleerd. En in
tussen gaat hij zijn gang. De militai
re humanistische tehuizen zullen
worden gesteund, maar er komen
geen humanistische geestelijke ver
zorgers in het leger. Humanistische
militairen kunnen na aan enige
voorwaarden te hebben voldaan
verlof krijgen om gedurende een paar
dagen een bezoek te brengen aan. een
Humanistisch vormingscentrum. Na
tuurlijk was het een debat, waarin
de taak van de Overheid op de voor
grond stond. Het anti-kerkelijk ka
rakter werd met een zekere felheid
geplaatst naast het ontnemen van de
.vrijheid aan een serieuze beweging.
Opmerkelijk was dat Pater Stokman
en dr. Bruins Slot elkaar wel vonden
in hun afschuw van het Humanisme,
een godsdienst zonder God, maar dat
zij uit elkaar gingen bij de practi-
sche beoordeling van het beleid van
dc minister. De k.v.p. toonde zich in
dit opzicht iets toleranter dan de a.r.,
hoewel het nog lang niet zeker is of
Pater Stokman namens zijn gehele
fractie sprak. Wie de r.k. bladen
van deze week er op nagelezen heeft,
kan licht tot een andere veronder
stelling komen.
Belangrijker was het nieuwe plan
van Minister Staf voor onze defen-
sieopbouw. Zoals men weet. zijn we
nu aan een vierjarenplan bezig
waarvoor jaarlijks f 1500 millioen
wordt uitgetrokken. Aan het einde
van 1954 hopen we dan drie sterke
divisies te hebben met legercorpseen
heden. Maar wat moet er na 1954
gebeuren? Dit was een vraag die de
Kamerleden reeds bij de begroting
voor 1952 hebben gesteld. En nu
kwam het antwoord van Minister
Staf. „Wij gaan proberen", zo zeide
hij, „om in de jaren 1955, 1956 en
1957 nog twee divisies erbij te ma
ken.
Van de Amerikaanse tteun hangt
het af of Minister Staf dit plan kan
uitvoeren. Om de drie divisies die
we eind 1954 moeten hebben in
stand te houd en(in totaal 85.000
man) zal f 530 millioen per jaar uit
getrokken moeten worden.
Binnenkort komen er parate een
heden op de vliegvelden. Bovendien
is er versterking te verwachten in
de vorm van een regiments gevechts
groep, die voorzien zal zijn van de
modernste wapens. Het was al twee
uur 'snachts toen de critiek ver
stomde en de begroting z.h.s. werd
aangenomen. Dat kon ook best, want
het hele driejarenplan zal eerst bij
de begroting 1955 worden behandeld.
Minister Staf heeft dus nog alle tijd
om te onderhandelen en de Kamer
kan nog eens rustig nadenken.
35. Ze keken elkaar vergenoegd
aan. Jongens, wat ging dat hard!
Bomen en telegraafpalen, alles
schoot in een flits voorbij het raamp
je. Likkepot was de eerste die de
coupé eens wat beter ging bekijken.
Zijn volle belangstelling werd ge
trokken door een soort ring, boven
het raam. Wat zou dat voor een ding
zijn? dacht hij. „Wat zou er gebeuren
als ik er aan ga hangen? HRj pakte
de ring beet. Maar wat er toen ge
beurdeDe trein stond met een
hevige schok stil. De familie Hand
tuimelde op en over elkaar heen.
Dat was me een verwarring!
Alle ramen werden opengescho
ven en tientallen passagiers keken
naar buiten. De conducteur rende
langs dé trein. „Wie heeft er aan de
noodrem getrokken?" riep hij. „Wat
is er gebeurd?'' Toen kwam hij bij
de coupé van de familie Hand. Maar
o, wat werd hij boos toen hij merkte
dat een jongen zomaar aan de nood
rem was gaan hangen! „Dat zal U
duur te staan komen!" brieste hij tot
vader Hand. „Waarom let U niet be
ter op uw kinderen?" „Maar conduc
teur, ik heb er vijf! stamelde vader
Hand. „En het was gebeurd voordat
ik er erg in had".
onveiligheid,, een voortdurend toene
mend gevaar voor élke weggebrui
ker.
De bevolkingsdichtheid in de Rand
stad Holland, (dat is Noord- en Zuid-
Holland met 't grootste deel van
Utrecht) met ongeveer de helft van
het aantal inwoners van ons land, is
benauwend, en in de grote steden
méér dan benauwend.
Dit noopt ons grote zorg te beste
den aan het verkeersvraagstuk. In
ons dichtbevolkte landje is het een
probleem van eerste orde geworden;
een probleem dat nog geen oplos
sing heeft gevonden, terwijl de moei
lijkheden steeds groter worden.
Smalle straten, kronkelende wegen
en nauwe brugovergangen zijn er le
gio, om maar te zwijgen van gevaar
lijke „puisten" en wegkruisingen.
Waren dat nu de enige moeilijkhe
den, dan was de zaak gauw bekeken
en misschien gauw verholpen.
Dat diverse overheidsinstanties in
dit opzicht hun plicht kennen blijkt
uit de voortdurende werkzaamheid
om dergelijke verkeershindernissen
uit de weg te ruimen, te verbeteren
of te vernieuwen. De grootste moei
lijkheid is evenwelde mens zelf.
De mens, die dat verkeer op gang
bracht; de mens, die er ook de dupe
van wordt.
Het leven wordt steeds gejaagder,
het tempo moet steeds maar hoger.
Men heeft o zo veel haast en maar zo
weinig geduld.
De voetganger en de fietser spe
len „Kruip-door-sluip-door" in 't
verkeer. Motorrijders en automobilis
ten spelen „Monopoly" op 't ver
keersbord en allen brengen daarin
mee de veiligheid in gevaar en stel
len eigen en andermans leven in de
waagschaal. En indien u nog niet zo
overtuigd is van de toenemende on
veiligheid op de weg, lees dan het
volgende nog even:
Over het eerste kwartaal 1953 tel
den we in ons land 17.000 verkeers
ongevallen, waarbij 4000 personen
gewond werden en 220 doden te be
treuren waren.
Over het eerste half jaar 1953 krij
gen we deze cijfers: 40.000 verkeers
ongevallen met ruim 11.000 gewonden
en 550 doden (dat is 3 per dag).
Of om het te zeggen, zoals het op
de verkeersonderwijsdag in Utrecht
werd gezegd door de Engelse gast en
spreker Howard Hodges: „Het is
vandaag 19 November; in Engeland
leven op dit ogenblik 500 mensen,
die met de Kerstdagen zullen zijn
omgekomen bij een verkeersongeval".
Zo zijn er, statistisch berekend, 100
mensen in ons land die van nu (1
Dec.) tot Nieuwjaar ditzelfde zal
overkomen. Dan denkt u natuurlijk
onmiddellijk aan het net gebeurde
van vorige week Zondag; zes in en
kele minuten. De naam van onze ge
meente is de laatste tijd toch nog al
eens in het nieuws ten opzichte van
verkeersongevallen. En dan te be
denken, dat men vele verkeersonge
vallen had kunnen voorkomen, als
Wij leven in een veranderende we
reld; een wereld, die zich steeds uit
breiden in die zin, dat er geen af
standen meer zijn.
Dat komt omdat wij leven in de
eeuw van de techniek, van de ron
kende motoren, al sneller wentelende
wielen en al groter wordend geraas
van deze
Het ene verkeersmiddel is al snel
ler dan het andere en het aantal
voertuigen, dat de mens ten dienste
staat, vermeerdert met de dag,
In ons land gaan elke dag 4 mil
lioen fietsen en bijna 3 honderddui
zend bromfietsen over dé weg, om
nog maar niet te spreken van de
geenszins onbelangrijke rest, dat is
het zware motorische verkeer.
En tussen al die wegge-(en mis)-
bruikers trachten enige millioenen
voetgangers van zo tussen de 4 en
de 80, het leven te behouden.
De afstanden verdwijnen door het
sneller wordend verkeer. Dat kan
zijn nut hebben, want: tijd is geld;
en dat is immers zo'n belangrijk ding
in het leven? Maar de keerzijde van
de medaille is een groter wordende
„De noodzaak van iVerkeersopvoei-
ding en -onderwijs blijkt uit de som
bere stijging van de lijn op de onge
vallen-statistiek.
Die stijging is er: Vergeleken met
de cijfers van het eerste halfjaar 1952
tegenover dezelfde periode van dit
jaar, is dat een toename van 4000
ongevallen met 1000 gewonden en
100 doden. Verkeersonderwijs is van
groot belang voor ieder die aan het
verkeer deel neemt. Ik hoop dat ik
door het bovenstaande u hiervan
heb kunnen overtuigen.
(Wordt vervolgd)
H.V.
Voor het Kind
De huis-aan-hu.is-verkoop, die
reeds enige weken geleden werd
aangekondigd, zal deze week aanvan
gen. Kinderen van alle scholen zul
len U vanaf Vrijdagavond 11 Decem
ber kaarten en zegels te koop aan
bieden.
De kaarten ware kunstproducten
zijn verkrijgbaar in pakjes van
een gulden en als losse kaarten van
een kwartje. Ongetwijfeld zullen ve
len deze prachtkaarten willen kopen,
speciaal met het oog op de aanstaan
de feestdagen.
Ook de zegels zullen zonder twij
fel aftrek, vinden, daar de Nieuw-
jaarscorrespond.entie er een groot
aantal vraagt en de landelijke rebus
waarschijnlijk nog meer. De rebus
kaartjes worden door de kinderen
verstrekt. De oplossing en inzending
van het raadsel bevordert het goede
doel en geeft daarnaast kans op
prachtige prijzen. Ten slotte raadple
ge men voor de radioprijsvraag
„Waar luiden de klokken?" de dag
bladen en de omroepbladen der ra
dioverenigingen. Ook deze prijsvraag
zal wel zegels eisen
Al met al mogen we vertrouwèn,
dat onze gezonde kinderen niet teleur
gesteld worden. Dan zullen hun mis
deelde makkers daarvan profiteren.
B. VAN GENT
Waddinxveen, 9 December 1953.
GEVONDEN EN VERLOREN
VOORWERPEN.
Gevonden: 1 heren armbandhorloge;
1 gebloemde shawl; 1 motorhand-
schoen; 1 beige handschoen; 1 bruine
portemonnaie met inh.; 1 bruine da
meshoed; 4 wantjes; 1 combinatie
tang.
Verloren 1 armband; 1 Paar hand
schoenen; 1 vulpen; 2 shawls; 1 gou
den armband; 1 paar blauwe wan
ten; 1 voetbalschoen met 2 sokken;
1 herenfiets; 1 rode portemonnaie met
inh.; 1 waardebon ad f 5; 1 broche.
itedwnt ten aanzienlijk, telcact.
De gemeentebegroting voor het ko
mende jaar, welke door B. en W .aan
de gemeenteraad is aangeboden, ver
toont een aanzienlijk tekort. In de
laatst gehouden raadsvergadering
deelde burgemeester A. Warnaari Jz.
hierover reeds mede, dat dit tekort
aanleiding is geworden voor het ge
meentebestuur om een' bijzondere
uitkering uit het gemeentefonds aan
te vragen van f 100.000.Zo behoort
ook Waddinxveen niet langer meer
tot de „witte raven" onder de Ne
derlandse gemeenten, die het nog
zonder deze extra-rijksuitkering
kunnen stellen. Burgemeester War-
naar voegde daaraan nog tpe dat dit
tekort naar zijn mening niet zo groot
geweest zou zijn, indien de gemeen
te, vooral wat de uitkering van de
ondernemingsbelasting betreft, steeds
gekregen zou hebben waarop het, ge
zien de structuur van de gemeente,
meent aanspraak te mogen maken.
Het tekort van de gewone dienst
voor 1954 bedraagt niet minder dan
bijna f 134.000.—. Om deze dienst
sluitend te maken werd dit bedrag
onttrokken uit de batige saldi van
vorige jaren gevormde reserve. Het
totaal van de inkomsten en uitgaven
van de gewone dienst bedraagt
f 1.581.795.15. Een belangrijk deel van
deze uitgaven wordt besteed aan
openbare werken Zo vraagt het on
derhoud van straten en pleinen in
het komende jaar ruim f 30.000.
en bet Mang i/an t/eckeecs&ndecwijs
ze werden veroorzaakt door het niet-
kennen van de verkeersregels, on
oplettendheid, roekeloosheid, gebrek
aan zelfdiscipline en verantwoorde
lijkheidsgevoel ten opzichte van de
naaste en zichzelf en dat egoïstische:
Ik heb meer te doen en meer haast
dan hij.
De Overheid steunt financiëel het
particulier initiatief, en poogt door
haar wetgeving en verkeerstechni
sche verbeteringen het probleem na
der tot zijn oplossing te brengen.
Grote groepen weggebruikers, ver
enigd in instanties als A.N.W.B. en
K.N.A.C., zijn in actie om tot gro
tere veiligheid op de weg te komen.
Het „Verbond voor Veilig Ver
keer", waarvan onze plaatselijke
„Vereniging Van Veilig Verkeer" een
afdeling is, tracht door voordrach
ten, lezingen,, lichtbeeld- en film
avond, cursussen en op velerlei an
dere manieren alle geledingen van
ons volk te bereiken om ze er van te
doordringen dat het zo noodzakelijk
is. om een „Heer te zijn in 't Ver
keer"
Z.E. Minister Cals zei er dit van:
werkelijk in alle opzich
ten „geknipt" voor 11
Voor ieder figuur een
juiste pasvorm in alle maten
voorradig
Speciaalzaak voor
WALA CORSETS
en BEHA'S
Op het programma hebben B. en W.
o.a. geplaatst het over-straten van
een deel van de Zuidkade, vanaf de
r.k. kerk, het ophalen van de rijweg
en straatkolken in de Kanaalstraat,
het overstraten van een deel van de
Stationsstraat, enhet herstraten van
een deel van de Burgemeester Troost
straat, dat in 1953 uitgesteld moest
worden Ook zal het gedeelte van de
Zuidkade, gelegen tussen de Jan Dor-
rekenskade en de Burgemeester
Trooststraat onder handen genomen
worden. Het onderhoud van de wegen
en voetpaden in de gemeente vraagt
over 1954 f 13.850.Hiervan zal o.a.
een gedeelte van de Sniepweg geteerd
worden. Ook is het plan om.een deel
van de Noordkadé over te teren en
het andere deel van deze weg te ver
beteren, in verband met het wegzak
ken van de bermen.
In totaal is voor de vergoeding aan
de bijzondere scholen uitgetrokken
een bedrag van ruim f 27 000.Af
gezien van de vergoeding voor de
leerkrachten is het subsidie voor de
bijzondere kleuterscholen, die in 1952
ongeveer 330 leerlingen telden, weer
berekend naar f 17.50 per leerling.
Met al deze uitgaven kan de ge
meente evenwel wat het openbare en
bijzondere lagere onderwijs betreft
nog niet volstaan, want voor bijdra
gen aan andere gemeenten, waar
Waddinxveense leerlingen lagere
scholen bezoeken, is nog f 11.000.
geraamd. Een belangrijk deel van de
gemeentelijke uitgaven wordt voorts
besteed aan de sociale zorg. Voor het
burgerlijk armbestuur werd, evenals
vorig jaar, f 63.400.geraamd. Tot
het ongunstige beeld van deze begro
ting hebben in belangrijke mate bij
gedragen de lagere winsten van de
gemeentebedrijven De winst van het
electriciteitsbedrijf wordt geraamd
op f 12.595.— (in 1953 f 19.000.—).
Voor het gasbedrijf wordt een winst
geraamd van f 4437.(vor. jaar
f 22.506.en het waterleidingbe
drijf zal naar verwachting f 178
voor de gemeente opleveren (vor. jaar
f 291.Bij elkaar genomen werpen
de gemeentebedrijven In het komen
de jaar meer dan f 24.500.minder
winst af voor de gemeente.
Op 1 Januari 1954 bedraagt het res
tant van de leningsschuld der ge
meente f 5096.000.(c.a f 566.per
inwoner!) en voor rente en aflossing
van deze schuld is ongeveer f 300.000
nodig.
Uit de begroting blijkt verder nog
dat de gemeente een algemene reser
ve heeft van f 157.424.bedrijfsre-
serves tot een bedrag van ruim
f 107.000 een reserve van uitkerin
gen uit het gemeentefonds van ruim
f 110.000.— en een reserve uit batige
saldi van vorige jaren, van f 102.000.
Verder heeft de gemeente ook nog
een grootboek-kapitaal van f 110.250.
De gemeenteraad zal in een open
bare vergadering op Maandag 14 De
cember a.s nam. 7 uur deze begro
ting en die van de gemeentebedrij
ven behandelen. (Trouw)
ZUIVELNAMEN IN EN RONDOM
WADDINXVEEN.
In samenwerking met het Neder
lands Volkskundig Genootschap
werd ter gelegenheid der Nationale
Zuiveltentoonstelling De Melkweg
1953 een vraag gesteld met het doel
tevens een overzicht te verkrijgen
met betrekking tot de invloed van de
zuivel op de topografische naamge-
De ziekenhuisdeuren gaan open,
Het avondbezoek is voorbij;
En waar straks de stadsbus zal
(stoppen,
Vormt zich op het stoepje een rij.
Ook oma, die doof maar nog helder,
Haar zoon een bezoek heeft gebracht,
Staat nu in het winterse duister
Met naast haar een dochter en
wacht
Op oma haar kruin, die al jaren
Aan haren wat in heeft geboet,
Daar wiebelt in 't rukkerig windje
Een soort van nieuwmodische hoed.
Ze heeft er nooit echt van gehouwen,
Al is hij dan netjes en sterk.
Ze zit met dat tuitelig deksel
Somwijlen voor schut in de kerk.
De wind heeft er schik in gekregen,
Hij blaast nog eens extra cordaat,
En plots zeilt het hoedje van oma
Met sierlijke boog over straat..
Reeds rappen hulpvaardige benen
Zich achter de vluchteling aan,
Doch diep en dichtbij is de singel:
Een plofjeen dan is 't gedaan!
De omstanders klagen en steunen
Dat oma zo wreed werd beroofd;
De dochter knoopt jeremiërend
Een sjaaltje om oma d'r hoofd.
Men wil zelfs de drenkeling redden,
Men praat nog van zo en van zus
Dat meelij duurt dertig seconden
Want dan stopt luid knerpend de bus.
Ze zitten, ze rijden en zeggen:
„Nou is het gelukkig niet koud,
Maar 't mensje zou ziek kunnen
(worden,
Zo'n stakker is dan al zó oud.
Maar oma van diep in de tachtig
Vindt heel dat geval niet zo'n straf,
Ze mummelt zowat in zichzelven:
„Daar ben-ik-met-ere-van-af
JAAP MIJDERWIJK.
ving. De antwoorden dezer vraag van
zuivelnamen in stad en land werden
in 5 groepen verdeeld verband hou
dende met melk, karnemelk, boter,
kaas en andere zuivelzaken.
Vele wegen en sloten danken hun
naam aan het zuivelvervoer, dat er
langs plaats vond. In Waddinxveen
kent men de naam: Botersloot evenals
in Schoonhoven. In Hazerswoude is
de naam: Boterpold.er bekend. Lei
derdorp en Oegtsgeest hebben hun
Boterhuispolder. Leiden geeft wat
meer variatie: Botermarkt, Kaas
markt en Karnemelksbrug. Rijnsburg
houdt het uitsluitend bjj melk met
de benaming: Melkpad evenals Kat
wijk aan de Rijn. dat echter boven
dien nog de Karnemelksbuurt kent.
Deze naam, maar dan zonder s komt
ook in Stompwijk voor.
Zelfs het deftige Den Haag ont
komt niet aan topografische zuivel
namen: Boterstraat, en in bijzondere
betekenis: Melkweg, Pasteurstraat en
Pasteurplein. Delft heeft een Boter
brug; Schiedam een Boterstraat.
Rotterdam kan op vele namen bo
gen: Gedempte Botersloot; Boter-
dorpse Polder, Botendorpse Verlaat;
Kaasmarkt; Karnamelksgang; Kar
nemelksbrug; Karnemelkshaven; Kar
nemelksland; Melkpad en Melkkop-
laan. Gouda heeft de Karnemelk-
sloot en de Komijnsteeg.
Tot slot volgt nog de vermelding
van het gemeentewapen van Stol
wijk, officieel beschreven als volgt:
Van Synople beladen met drie kazen
en een stuk boter en chef met een
kroon, alles van keel.
E. v. E.
ONRUST OVER HUUROPZEGGING
In de afgelopen weken is een aan
tal winkeliers in den lande de
schrik om het hart geslagen als ge
volg van door hen ontvangen brie
ven, waarin hun door de huiseige
naar mededeling wordt gedaan, dat
de Ibestaande huurovereenkomst
wordt opgezegd. Met name de wel
zeer sobere inhoud van vele dezer
brieven heeft terecht onrust
doen ontstaan.
Om de rust wederom te doen te
rugkeren, deelt de Koninklijke Ne
derlandse Middenstandsbond hier
over het volgende mede:
Begin November heeft de Tweede
Kamer de nieuwe Huurwet aange
nomen. Zij beoogt o.m. de huren
van vooroorlgose bedrijfspanden
met verschillende maximale percen
tages, afhankelijk van de gemeente
klasse, liggende tussen 17 pet. in de
eerste klasse (grote steden) en 29
pet. in de vijfde klasse (platteland)
boven het peil van 31 December
1953, te verhogen. Indien de Eerste
Kamer aan deze aangenomen wij
ziging van de bestaande Huurwet
mede haar goedkeuring zal hech
ten, dan zal per 1 Januari 1954 de
huurverhoging een feit zijn.
Voor woningen staat de zaak met
betrekking tot de huurprijs iets an
ders; deze stijgen automatisch met
het bepaalde percentage, want het
contract wordt door de wettelijke
verhoging eenvoudig doorbroken.
Voor bedrijfspanden zal evenwel
overleg tussen verhuurder en huur
der over de nieuwe huurprijs na 1
Januari 1954 en het daartoe sluiten
van een nieuw contract noodzakelijk
zijn, waarbij men dan, wat de huur
prijs betreft, aan de in de wet ge
stelde maxima gebonden is.
Indien zich het geval voordoet, dat
Vervolg op pag. 3, 3e kolom