VERSA KEI Uit het Parlement. De avonturen van Duimelot De t^e■lleente]be§,rotïn§• BET VERKEERSPROBLEEM De hoed van Oma Vrij regelmatig verloopt de behan deling van de verschillende begro tingshoofdstukken. Nog een klein ruk je en Kamer en Regering kunnen te vreden zijn over de prestaties, die zij sinds October hebben geleverd. De krachtsinspanning is ditmaal wel heel groot. En om met succes het ein de te kunnen halen, moest voorzitter Kortenhorst enkele krachtdadige maatregelen afkondigen. Dat er ook vergaderd zou worden op de Woens dagavonden, was te verwachten, want aan het einde van deze race met de tijd wordt ieder jaar het aan tal avondvergaderingen op drie per week gebracht. Maar niemand zal verwacht hebben, dat ook de Maan dagen met de avonden gebruikt zou den worden. Dat vergt van onze volksvertegenwoordigers ongewijfeld heel veel. Zolang de debatten nog tam verlopen, is dat niet zo erg. Dan laat men het denken en het praten aan de specialisten over. Dat gaat echter niet meer als de begrotingen van Oorlog en Marine aan de orde komen. Twee grote vragen werden herbij behandeld. Ten eerste: is het nieuwe driejarenplan van Minister Staf verantwoord en ten tweede: mag het Humanistisch Verbond zich bezig houden met de geestelijke ver zorging van de militairen. En zo ja, hoever mag deze verzorging zich uitstrekken? Wat dit laatste pro bleem betreft, werd "er uiteraard een tegenstelling geschapen tussen de confessionele en de niet-confessio- nele partijen. Minister Staf maakte zich over dit probleem niet druk. Hij liet de Kamerleden maar debatteren en zei langs zijn neus weg daar heel veel van te hebben geleerd. En in tussen gaat hij zijn gang. De militai re humanistische tehuizen zullen worden gesteund, maar er komen geen humanistische geestelijke ver zorgers in het leger. Humanistische militairen kunnen na aan enige voorwaarden te hebben voldaan verlof krijgen om gedurende een paar dagen een bezoek te brengen aan. een Humanistisch vormingscentrum. Na tuurlijk was het een debat, waarin de taak van de Overheid op de voor grond stond. Het anti-kerkelijk ka rakter werd met een zekere felheid geplaatst naast het ontnemen van de .vrijheid aan een serieuze beweging. Opmerkelijk was dat Pater Stokman en dr. Bruins Slot elkaar wel vonden in hun afschuw van het Humanisme, een godsdienst zonder God, maar dat zij uit elkaar gingen bij de practi- sche beoordeling van het beleid van dc minister. De k.v.p. toonde zich in dit opzicht iets toleranter dan de a.r., hoewel het nog lang niet zeker is of Pater Stokman namens zijn gehele fractie sprak. Wie de r.k. bladen van deze week er op nagelezen heeft, kan licht tot een andere veronder stelling komen. Belangrijker was het nieuwe plan van Minister Staf voor onze defen- sieopbouw. Zoals men weet. zijn we nu aan een vierjarenplan bezig waarvoor jaarlijks f 1500 millioen wordt uitgetrokken. Aan het einde van 1954 hopen we dan drie sterke divisies te hebben met legercorpseen heden. Maar wat moet er na 1954 gebeuren? Dit was een vraag die de Kamerleden reeds bij de begroting voor 1952 hebben gesteld. En nu kwam het antwoord van Minister Staf. „Wij gaan proberen", zo zeide hij, „om in de jaren 1955, 1956 en 1957 nog twee divisies erbij te ma ken. Van de Amerikaanse tteun hangt het af of Minister Staf dit plan kan uitvoeren. Om de drie divisies die we eind 1954 moeten hebben in stand te houd en(in totaal 85.000 man) zal f 530 millioen per jaar uit getrokken moeten worden. Binnenkort komen er parate een heden op de vliegvelden. Bovendien is er versterking te verwachten in de vorm van een regiments gevechts groep, die voorzien zal zijn van de modernste wapens. Het was al twee uur 'snachts toen de critiek ver stomde en de begroting z.h.s. werd aangenomen. Dat kon ook best, want het hele driejarenplan zal eerst bij de begroting 1955 worden behandeld. Minister Staf heeft dus nog alle tijd om te onderhandelen en de Kamer kan nog eens rustig nadenken. 35. Ze keken elkaar vergenoegd aan. Jongens, wat ging dat hard! Bomen en telegraafpalen, alles schoot in een flits voorbij het raamp je. Likkepot was de eerste die de coupé eens wat beter ging bekijken. Zijn volle belangstelling werd ge trokken door een soort ring, boven het raam. Wat zou dat voor een ding zijn? dacht hij. „Wat zou er gebeuren als ik er aan ga hangen? HRj pakte de ring beet. Maar wat er toen ge beurdeDe trein stond met een hevige schok stil. De familie Hand tuimelde op en over elkaar heen. Dat was me een verwarring! Alle ramen werden opengescho ven en tientallen passagiers keken naar buiten. De conducteur rende langs dé trein. „Wie heeft er aan de noodrem getrokken?" riep hij. „Wat is er gebeurd?'' Toen kwam hij bij de coupé van de familie Hand. Maar o, wat werd hij boos toen hij merkte dat een jongen zomaar aan de nood rem was gaan hangen! „Dat zal U duur te staan komen!" brieste hij tot vader Hand. „Waarom let U niet be ter op uw kinderen?" „Maar conduc teur, ik heb er vijf! stamelde vader Hand. „En het was gebeurd voordat ik er erg in had". onveiligheid,, een voortdurend toene mend gevaar voor élke weggebrui ker. De bevolkingsdichtheid in de Rand stad Holland, (dat is Noord- en Zuid- Holland met 't grootste deel van Utrecht) met ongeveer de helft van het aantal inwoners van ons land, is benauwend, en in de grote steden méér dan benauwend. Dit noopt ons grote zorg te beste den aan het verkeersvraagstuk. In ons dichtbevolkte landje is het een probleem van eerste orde geworden; een probleem dat nog geen oplos sing heeft gevonden, terwijl de moei lijkheden steeds groter worden. Smalle straten, kronkelende wegen en nauwe brugovergangen zijn er le gio, om maar te zwijgen van gevaar lijke „puisten" en wegkruisingen. Waren dat nu de enige moeilijkhe den, dan was de zaak gauw bekeken en misschien gauw verholpen. Dat diverse overheidsinstanties in dit opzicht hun plicht kennen blijkt uit de voortdurende werkzaamheid om dergelijke verkeershindernissen uit de weg te ruimen, te verbeteren of te vernieuwen. De grootste moei lijkheid is evenwelde mens zelf. De mens, die dat verkeer op gang bracht; de mens, die er ook de dupe van wordt. Het leven wordt steeds gejaagder, het tempo moet steeds maar hoger. Men heeft o zo veel haast en maar zo weinig geduld. De voetganger en de fietser spe len „Kruip-door-sluip-door" in 't verkeer. Motorrijders en automobilis ten spelen „Monopoly" op 't ver keersbord en allen brengen daarin mee de veiligheid in gevaar en stel len eigen en andermans leven in de waagschaal. En indien u nog niet zo overtuigd is van de toenemende on veiligheid op de weg, lees dan het volgende nog even: Over het eerste kwartaal 1953 tel den we in ons land 17.000 verkeers ongevallen, waarbij 4000 personen gewond werden en 220 doden te be treuren waren. Over het eerste half jaar 1953 krij gen we deze cijfers: 40.000 verkeers ongevallen met ruim 11.000 gewonden en 550 doden (dat is 3 per dag). Of om het te zeggen, zoals het op de verkeersonderwijsdag in Utrecht werd gezegd door de Engelse gast en spreker Howard Hodges: „Het is vandaag 19 November; in Engeland leven op dit ogenblik 500 mensen, die met de Kerstdagen zullen zijn omgekomen bij een verkeersongeval". Zo zijn er, statistisch berekend, 100 mensen in ons land die van nu (1 Dec.) tot Nieuwjaar ditzelfde zal overkomen. Dan denkt u natuurlijk onmiddellijk aan het net gebeurde van vorige week Zondag; zes in en kele minuten. De naam van onze ge meente is de laatste tijd toch nog al eens in het nieuws ten opzichte van verkeersongevallen. En dan te be denken, dat men vele verkeersonge vallen had kunnen voorkomen, als Wij leven in een veranderende we reld; een wereld, die zich steeds uit breiden in die zin, dat er geen af standen meer zijn. Dat komt omdat wij leven in de eeuw van de techniek, van de ron kende motoren, al sneller wentelende wielen en al groter wordend geraas van deze Het ene verkeersmiddel is al snel ler dan het andere en het aantal voertuigen, dat de mens ten dienste staat, vermeerdert met de dag, In ons land gaan elke dag 4 mil lioen fietsen en bijna 3 honderddui zend bromfietsen over dé weg, om nog maar niet te spreken van de geenszins onbelangrijke rest, dat is het zware motorische verkeer. En tussen al die wegge-(en mis)- bruikers trachten enige millioenen voetgangers van zo tussen de 4 en de 80, het leven te behouden. De afstanden verdwijnen door het sneller wordend verkeer. Dat kan zijn nut hebben, want: tijd is geld; en dat is immers zo'n belangrijk ding in het leven? Maar de keerzijde van de medaille is een groter wordende „De noodzaak van iVerkeersopvoei- ding en -onderwijs blijkt uit de som bere stijging van de lijn op de onge vallen-statistiek. Die stijging is er: Vergeleken met de cijfers van het eerste halfjaar 1952 tegenover dezelfde periode van dit jaar, is dat een toename van 4000 ongevallen met 1000 gewonden en 100 doden. Verkeersonderwijs is van groot belang voor ieder die aan het verkeer deel neemt. Ik hoop dat ik door het bovenstaande u hiervan heb kunnen overtuigen. (Wordt vervolgd) H.V. Voor het Kind De huis-aan-hu.is-verkoop, die reeds enige weken geleden werd aangekondigd, zal deze week aanvan gen. Kinderen van alle scholen zul len U vanaf Vrijdagavond 11 Decem ber kaarten en zegels te koop aan bieden. De kaarten ware kunstproducten zijn verkrijgbaar in pakjes van een gulden en als losse kaarten van een kwartje. Ongetwijfeld zullen ve len deze prachtkaarten willen kopen, speciaal met het oog op de aanstaan de feestdagen. Ook de zegels zullen zonder twij fel aftrek, vinden, daar de Nieuw- jaarscorrespond.entie er een groot aantal vraagt en de landelijke rebus waarschijnlijk nog meer. De rebus kaartjes worden door de kinderen verstrekt. De oplossing en inzending van het raadsel bevordert het goede doel en geeft daarnaast kans op prachtige prijzen. Ten slotte raadple ge men voor de radioprijsvraag „Waar luiden de klokken?" de dag bladen en de omroepbladen der ra dioverenigingen. Ook deze prijsvraag zal wel zegels eisen Al met al mogen we vertrouwèn, dat onze gezonde kinderen niet teleur gesteld worden. Dan zullen hun mis deelde makkers daarvan profiteren. B. VAN GENT Waddinxveen, 9 December 1953. GEVONDEN EN VERLOREN VOORWERPEN. Gevonden: 1 heren armbandhorloge; 1 gebloemde shawl; 1 motorhand- schoen; 1 beige handschoen; 1 bruine portemonnaie met inh.; 1 bruine da meshoed; 4 wantjes; 1 combinatie tang. Verloren 1 armband; 1 Paar hand schoenen; 1 vulpen; 2 shawls; 1 gou den armband; 1 paar blauwe wan ten; 1 voetbalschoen met 2 sokken; 1 herenfiets; 1 rode portemonnaie met inh.; 1 waardebon ad f 5; 1 broche. itedwnt ten aanzienlijk, telcact. De gemeentebegroting voor het ko mende jaar, welke door B. en W .aan de gemeenteraad is aangeboden, ver toont een aanzienlijk tekort. In de laatst gehouden raadsvergadering deelde burgemeester A. Warnaari Jz. hierover reeds mede, dat dit tekort aanleiding is geworden voor het ge meentebestuur om een' bijzondere uitkering uit het gemeentefonds aan te vragen van f 100.000.Zo behoort ook Waddinxveen niet langer meer tot de „witte raven" onder de Ne derlandse gemeenten, die het nog zonder deze extra-rijksuitkering kunnen stellen. Burgemeester War- naar voegde daaraan nog tpe dat dit tekort naar zijn mening niet zo groot geweest zou zijn, indien de gemeen te, vooral wat de uitkering van de ondernemingsbelasting betreft, steeds gekregen zou hebben waarop het, ge zien de structuur van de gemeente, meent aanspraak te mogen maken. Het tekort van de gewone dienst voor 1954 bedraagt niet minder dan bijna f 134.000.—. Om deze dienst sluitend te maken werd dit bedrag onttrokken uit de batige saldi van vorige jaren gevormde reserve. Het totaal van de inkomsten en uitgaven van de gewone dienst bedraagt f 1.581.795.15. Een belangrijk deel van deze uitgaven wordt besteed aan openbare werken Zo vraagt het on derhoud van straten en pleinen in het komende jaar ruim f 30.000. en bet Mang i/an t/eckeecs&ndecwijs ze werden veroorzaakt door het niet- kennen van de verkeersregels, on oplettendheid, roekeloosheid, gebrek aan zelfdiscipline en verantwoorde lijkheidsgevoel ten opzichte van de naaste en zichzelf en dat egoïstische: Ik heb meer te doen en meer haast dan hij. De Overheid steunt financiëel het particulier initiatief, en poogt door haar wetgeving en verkeerstechni sche verbeteringen het probleem na der tot zijn oplossing te brengen. Grote groepen weggebruikers, ver enigd in instanties als A.N.W.B. en K.N.A.C., zijn in actie om tot gro tere veiligheid op de weg te komen. Het „Verbond voor Veilig Ver keer", waarvan onze plaatselijke „Vereniging Van Veilig Verkeer" een afdeling is, tracht door voordrach ten, lezingen,, lichtbeeld- en film avond, cursussen en op velerlei an dere manieren alle geledingen van ons volk te bereiken om ze er van te doordringen dat het zo noodzakelijk is. om een „Heer te zijn in 't Ver keer" Z.E. Minister Cals zei er dit van: werkelijk in alle opzich ten „geknipt" voor 11 Voor ieder figuur een juiste pasvorm in alle maten voorradig Speciaalzaak voor WALA CORSETS en BEHA'S Op het programma hebben B. en W. o.a. geplaatst het over-straten van een deel van de Zuidkade, vanaf de r.k. kerk, het ophalen van de rijweg en straatkolken in de Kanaalstraat, het overstraten van een deel van de Stationsstraat, enhet herstraten van een deel van de Burgemeester Troost straat, dat in 1953 uitgesteld moest worden Ook zal het gedeelte van de Zuidkade, gelegen tussen de Jan Dor- rekenskade en de Burgemeester Trooststraat onder handen genomen worden. Het onderhoud van de wegen en voetpaden in de gemeente vraagt over 1954 f 13.850.Hiervan zal o.a. een gedeelte van de Sniepweg geteerd worden. Ook is het plan om.een deel van de Noordkadé over te teren en het andere deel van deze weg te ver beteren, in verband met het wegzak ken van de bermen. In totaal is voor de vergoeding aan de bijzondere scholen uitgetrokken een bedrag van ruim f 27 000.Af gezien van de vergoeding voor de leerkrachten is het subsidie voor de bijzondere kleuterscholen, die in 1952 ongeveer 330 leerlingen telden, weer berekend naar f 17.50 per leerling. Met al deze uitgaven kan de ge meente evenwel wat het openbare en bijzondere lagere onderwijs betreft nog niet volstaan, want voor bijdra gen aan andere gemeenten, waar Waddinxveense leerlingen lagere scholen bezoeken, is nog f 11.000. geraamd. Een belangrijk deel van de gemeentelijke uitgaven wordt voorts besteed aan de sociale zorg. Voor het burgerlijk armbestuur werd, evenals vorig jaar, f 63.400.geraamd. Tot het ongunstige beeld van deze begro ting hebben in belangrijke mate bij gedragen de lagere winsten van de gemeentebedrijven De winst van het electriciteitsbedrijf wordt geraamd op f 12.595.— (in 1953 f 19.000.—). Voor het gasbedrijf wordt een winst geraamd van f 4437.(vor. jaar f 22.506.en het waterleidingbe drijf zal naar verwachting f 178 voor de gemeente opleveren (vor. jaar f 291.Bij elkaar genomen werpen de gemeentebedrijven In het komen de jaar meer dan f 24.500.minder winst af voor de gemeente. Op 1 Januari 1954 bedraagt het res tant van de leningsschuld der ge meente f 5096.000.(c.a f 566.per inwoner!) en voor rente en aflossing van deze schuld is ongeveer f 300.000 nodig. Uit de begroting blijkt verder nog dat de gemeente een algemene reser ve heeft van f 157.424.bedrijfsre- serves tot een bedrag van ruim f 107.000 een reserve van uitkerin gen uit het gemeentefonds van ruim f 110.000.— en een reserve uit batige saldi van vorige jaren, van f 102.000. Verder heeft de gemeente ook nog een grootboek-kapitaal van f 110.250. De gemeenteraad zal in een open bare vergadering op Maandag 14 De cember a.s nam. 7 uur deze begro ting en die van de gemeentebedrij ven behandelen. (Trouw) ZUIVELNAMEN IN EN RONDOM WADDINXVEEN. In samenwerking met het Neder lands Volkskundig Genootschap werd ter gelegenheid der Nationale Zuiveltentoonstelling De Melkweg 1953 een vraag gesteld met het doel tevens een overzicht te verkrijgen met betrekking tot de invloed van de zuivel op de topografische naamge- De ziekenhuisdeuren gaan open, Het avondbezoek is voorbij; En waar straks de stadsbus zal (stoppen, Vormt zich op het stoepje een rij. Ook oma, die doof maar nog helder, Haar zoon een bezoek heeft gebracht, Staat nu in het winterse duister Met naast haar een dochter en wacht Op oma haar kruin, die al jaren Aan haren wat in heeft geboet, Daar wiebelt in 't rukkerig windje Een soort van nieuwmodische hoed. Ze heeft er nooit echt van gehouwen, Al is hij dan netjes en sterk. Ze zit met dat tuitelig deksel Somwijlen voor schut in de kerk. De wind heeft er schik in gekregen, Hij blaast nog eens extra cordaat, En plots zeilt het hoedje van oma Met sierlijke boog over straat.. Reeds rappen hulpvaardige benen Zich achter de vluchteling aan, Doch diep en dichtbij is de singel: Een plofjeen dan is 't gedaan! De omstanders klagen en steunen Dat oma zo wreed werd beroofd; De dochter knoopt jeremiërend Een sjaaltje om oma d'r hoofd. Men wil zelfs de drenkeling redden, Men praat nog van zo en van zus Dat meelij duurt dertig seconden Want dan stopt luid knerpend de bus. Ze zitten, ze rijden en zeggen: „Nou is het gelukkig niet koud, Maar 't mensje zou ziek kunnen (worden, Zo'n stakker is dan al zó oud. Maar oma van diep in de tachtig Vindt heel dat geval niet zo'n straf, Ze mummelt zowat in zichzelven: „Daar ben-ik-met-ere-van-af JAAP MIJDERWIJK. ving. De antwoorden dezer vraag van zuivelnamen in stad en land werden in 5 groepen verdeeld verband hou dende met melk, karnemelk, boter, kaas en andere zuivelzaken. Vele wegen en sloten danken hun naam aan het zuivelvervoer, dat er langs plaats vond. In Waddinxveen kent men de naam: Botersloot evenals in Schoonhoven. In Hazerswoude is de naam: Boterpold.er bekend. Lei derdorp en Oegtsgeest hebben hun Boterhuispolder. Leiden geeft wat meer variatie: Botermarkt, Kaas markt en Karnemelksbrug. Rijnsburg houdt het uitsluitend bjj melk met de benaming: Melkpad evenals Kat wijk aan de Rijn. dat echter boven dien nog de Karnemelksbuurt kent. Deze naam, maar dan zonder s komt ook in Stompwijk voor. Zelfs het deftige Den Haag ont komt niet aan topografische zuivel namen: Boterstraat, en in bijzondere betekenis: Melkweg, Pasteurstraat en Pasteurplein. Delft heeft een Boter brug; Schiedam een Boterstraat. Rotterdam kan op vele namen bo gen: Gedempte Botersloot; Boter- dorpse Polder, Botendorpse Verlaat; Kaasmarkt; Karnamelksgang; Kar nemelksbrug; Karnemelkshaven; Kar nemelksland; Melkpad en Melkkop- laan. Gouda heeft de Karnemelk- sloot en de Komijnsteeg. Tot slot volgt nog de vermelding van het gemeentewapen van Stol wijk, officieel beschreven als volgt: Van Synople beladen met drie kazen en een stuk boter en chef met een kroon, alles van keel. E. v. E. ONRUST OVER HUUROPZEGGING In de afgelopen weken is een aan tal winkeliers in den lande de schrik om het hart geslagen als ge volg van door hen ontvangen brie ven, waarin hun door de huiseige naar mededeling wordt gedaan, dat de Ibestaande huurovereenkomst wordt opgezegd. Met name de wel zeer sobere inhoud van vele dezer brieven heeft terecht onrust doen ontstaan. Om de rust wederom te doen te rugkeren, deelt de Koninklijke Ne derlandse Middenstandsbond hier over het volgende mede: Begin November heeft de Tweede Kamer de nieuwe Huurwet aange nomen. Zij beoogt o.m. de huren van vooroorlgose bedrijfspanden met verschillende maximale percen tages, afhankelijk van de gemeente klasse, liggende tussen 17 pet. in de eerste klasse (grote steden) en 29 pet. in de vijfde klasse (platteland) boven het peil van 31 December 1953, te verhogen. Indien de Eerste Kamer aan deze aangenomen wij ziging van de bestaande Huurwet mede haar goedkeuring zal hech ten, dan zal per 1 Januari 1954 de huurverhoging een feit zijn. Voor woningen staat de zaak met betrekking tot de huurprijs iets an ders; deze stijgen automatisch met het bepaalde percentage, want het contract wordt door de wettelijke verhoging eenvoudig doorbroken. Voor bedrijfspanden zal evenwel overleg tussen verhuurder en huur der over de nieuwe huurprijs na 1 Januari 1954 en het daartoe sluiten van een nieuw contract noodzakelijk zijn, waarbij men dan, wat de huur prijs betreft, aan de in de wet ge stelde maxima gebonden is. Indien zich het geval voordoet, dat Vervolg op pag. 3, 3e kolom

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1953 | | pagina 2