B.. B B
1955
OPRUIMING
21.80
WINTERJASSEN
JONGENS
JASSEN
'T KlëDINGHUIS
1« Winkeljuffrouw
WEEK RECLAME
Slagerij K. VAN TILBURG
WEEK RECLAME
WERKSTER
Boekh. Veldwijk
Met de Super-Contstellation van de K.L.M.
over de Atlantische Oceaan
v.a. 44.60
vo°r y2
Met grote vreugde en dank
baarheid geven w(j TJ kennig
van de geboorte van onze Zoon
en Broertje
HDillem
H. Verwaal
F. W. Verwaal-Cammeraat
Janneke
Waddinxveen, 31 Dec. 1954
Eikenlaan 7
Heden behaagde het
de Heere van onze zjjde
weg te nemen, onze ge
liefde Moeder, Behuwd-,
Groot- enOvergrootmoe
der, Zuster, Schoonzus
ter en Tante, Mevrouw
TEUNTJE WILLEMPJE
NOTEBOOM
geb. Alting
in de ouderdom van
ruim 77 jaar
's Gravenhage
M. NOTEBOOM
A. NOTEBOOM
J. M. NOTOBOOM-
van 't Slot
M. NOTEBOOM
E. NOTEBOOM-
van 't Wout
W. PIJPERS-
Noteboom
H. PIJPERS
Klein- en
Achterkleinkinderen
Waddinxveen, 2 Jan1955
Julianastraat 38
De teraardebestelling
heeft plaats gehad op
Donderdag 6 Januari op
de Algemene Begraaf
plaats te Waddinxveen.
GEVRAAGD
In levensmiddelenbedrijf
bjj voorkeur met ervaring
H. DE RIJK, Voorkade 68'
DANKBETUIGING
Ondergetekende betuigt hier
mede, ook namens zijn vrouw,
zijn hartelijke dank aan H.H.
Patroons en Personeel van
Meubelfabriek „Fema" voor
de waardering en vriendschap
hem betoond bij het beëindigen
van zijn werk op 31 Dec. '54,
P. VAN ERK
Jan Dorrekenskade 60
Ter gelegenheid van zijn 25-
jarig jubileum als bedrijfslei
der dankt, mede namens zfln
gezin, ondergetekende in het
bijzonder de heer en mevrouw
v. d. Torren en voorts allen
die er toe medegewerkt heb
ben deze dag tot een onver
getelijke te maken.
L. WESTDORP
Dangs deze weg betuigen wjj
onze hartelijke dank aan Dr.
Helleman en de beide Wijk
zusters voor hun zorgvolle en
liefderijke behandeling van
Mevr. de Wed.
G DE FOCKERT DROST
Namens de Familie
T. VAN NOORT
Waddinxveen, Januari 1955
Noordeinde 47.
BOTERHAMWORST 200 gram 65 ct
PEKELVLEES 200 gram 89 ct
TONGEN WORST 100 gr. samen 200 gr.
BOTERHAMWORST 100 gr. 69 cent
RUND VET 79 ct per 500 gram
Zaterdags warme Croquetten
WOENSDAG GEHAKT 500 gram 163 cent
DORPSTRAAT 49 TELEFOON 402
Burgemeester en Mevrouw
WARNAAR
betuigen hun hartelijke dank
voor alle gelukwensen, die zij
ter gelegenheid van de jaarwis-
lingmochten ontvangen.
Wederzijds wensen zij allen
voor het pas ingetreden jaar
Gods zegen toe.
De Heer en Mevrouw
VAN DEN AREND-STYN
danken voor de bij de jaarwis
seling ontvangen gelukwensen
en bieden deze wederkerig al
len aan.
De Heer en Mevrouw
HELLEMAN—Nicolal
zeggen hartelijk dank voorde
vele wensen by de jaarwisse
ling ontvangen en bieden we
derkerig hun beste wensen
De Heer en Mevrouw
HEMMINGA—ten Harmsen
van der Beek
zeggen met wederkerige heil
wens, dank voor de by de
jaarwisseling ontvangen ge
lukwensen.
100 gram KOOKWORST 32 samen 200 gram
100 gram ONTBIJTSPEK 4S 70 Cent
BOEREN METWORST 40 per 100 gram
Fa WIJNJETERP SCHEELE
Zuidkade 21 Telefoon 234
De Heer en Mevrouw
VAN DER LINDELammens
zeggen harteiyk dank voor de
vele goede wensen by de jaar
wisseling ontvangen en bieden
wederkerig hun beste wensen
aan.
De Heer en Mevrouw
ALKEMA—BOTH
zeggen harteiyk dank voor de
gelukwensen by de jaarwis
seling ontvangen, en bieden
wederkerig hun beste wensen
voor 1955 aan.
Gevraagd:
MEVR. VAN DER DINDE
Kerkweg 214
Loonboeken
Loonstaten
Loonbriefjes
Loonzakjes
„Het spüt me, maar U heeft 5
kilo teveel bagage", zei de juffrouw
op het KLM-bureau in het Air Ter
minal in New York. „U mag 20 kilo
meenemen en U heeft 25 kilo. Dat
kost U 21 dollar"Ik had juist
genoeg dollars overgehouden om de
bus naar 't vliegveld te kunnen be
talen en was volkomen blut. Ik
had dus geen 21 dollar meer, niet
één.... „Geeft niet", zei de' juf
frouw. „Dan betaalt U het in Hol
land maar". Inderdaad heb ik later
in Holland 75 gulden moeten beta
len voor die 5 kilo teveel bagage.
En dan te bedenken dat ik, als sou
venir, drie Amerikaanse kranten in
m'n koffer had, die alléén al zo'n
P/2 kilo wogen. Dure krantjes zijn
dat geworden! Op 't vliegveld Idle-
wild bleek nog, dat ik helemaal ver
geten had een „Income Tax" pa
piertje te halen, een bewijs dat ik
géén belastingschulden in Amerika
had staan. Dit was evenwel niet zó
erg want ik mocht toch mee! Ge
lukkig maar.
Het is altijd prettig in het buiten
land weer in een vliegtuig van de
KLM te kunnen stappen. Je kunt
weer eens een Hollandse krant en
een Hollands tijdschrift lezen en je
kunt weer eens, na lange tijd, Hol
lands praten. We stappen op Idle-
wild in de Super-Constellation
„Nucleon", één van de nieuwste
vliegtuigen van de KLM-vloot. On
ze Super-Connie is een speciale toe
ristenklas-machine. Er zijp maar 17
passagiers aap boord, dus we heb
ben ruïmte plenty. Er is even vóór
ons een andere Super-Connie van
de KLM naar Amsterdam vertrok
ken, een machine met eerste-klas
accommodatie, en die was volge
boekt.
Over 't algemeen is het 's winters
op de transatlantische route lang
zo druk niet als 's zomers en de
luchtvaartmaatschappijen bereke
nen dan ook speciale „off-season"
tarieven om gedurende die periode
nog wat méér publiek te trekken.
Interessant is wel, dat in 1954
voor het eerst in de geschiedenis
meier passagiers de wereldoceanen
zijn overgestoken per vliegtuig dan
per schip. Gemiddeld maakten de
12) luchtvaartmaatschappijen, die
geregelde diensten over de Atlanti
sche Oceaan vliegen, elk half uur
één transatlantische vlucht, dag en
nacht dóór. Totaal werden' in 1954
meer dan 15.000 vluchten door pas
sagiersvliegtuigen over de Atlanti
sche Oceaan gemaakt. De KLM ver
voerde op de Amsterdam-New York
route in 1954 maar liefst 43.000 pas
sagiers. In 1953 waren het er 38.500.
Een stijging van 11%. In het druk
ke seizoen werden 20 retourdiensten
per week gemaakt. De KLM neemt
9 °/o van het totale luchtvervoer
tussen de Verenigde Staten en Eu
ropa voor haar rekening. In totaal
vervoerde de KLM in 1954 circa
681.000 passagiers, ruim 80.000 pas
sagiers méér dan' in 1953, een sta
ging van 14 Interessant is ook,
dat het aantal passagiers op de toe
ristendiensten steeg met 53 °/o, na
melijk van 283.000 in 1953 tot 434.000
in 1954! De KLM vliegt op 104 ste
den in 69 landen. Is het wonder, dat
men de naam van de KLM overal
ter wereld hoort en, wat belangrij
ker is, overal hoort prijzen en lo
ven
We starten, 27 jaar na Lindbergh.
De Super-Constellation „Nucleon"
krygt van Idlewild Tower toestem
ming naar het begin van de start
baan te taxiën. Onder het taxiën
worden de „flaps", (de brede klep
pen achter de vleugel die by start
en landing worden neergeslagen ter
vergroting van het liftvermogen)
getest. In de cabine zyn duideiyk
Üe generators te horen, die nogal
wat herrie maken. Aan het begin
van de baan, die precies loopt in
de richting van het Empire State
Building, bhjft de Super-Connie
staan. In de cockpit gaat de beman
ning nauwkeurig de „check-list"
na, waarop lieijst 91 vragen staan.
Vóór de start moét aan al die vra
gen zijn voldaan. Pas dan is het
machtige toestel startklaar! Geen
wonder dat deze „cockpit-dril" soms
wel een kwartier of 20 minuten kan
duren.
De gezagvoerder leest de vragen van
de „chek-list" op en drie man van
de bemanning antwoorden hem. De
gezagvoerder vraagt radiografisch
aan de verkeerstoren om te mogen
starten. „Idlewild Tower from Peter
How Love King Extra. We are rea
dy for Air Traffic clearance and for
take-off". „Roger King Extra. ATC
Idlewild clears Peter How Love King
Extra to Shannon Airport. Cleared
for take-off. Left turn out".
„All set?"
„All set!", antwoorden drie man.
„Take off power!" brult de ge
zagvoerder boven het lawaai van de
op bijna vol toeren, lopende motoren
uit.
Vier gashandles worden naar vo
ren geschoven. Vier maal 3300 paar
den krygen de sporen. De 50.000 ki
lo zware Super-Constellatïon springt
brullend naar voren en begint z'n
aanloop. Wat een kracht! Wat een
acceleratie!
„Wielen op!"
„Wielen op!"
Met bijna 1000 voet per minuut
klimt de „Nucleon" de lucht boven
New York in.
Het ïadiokompas wordt ingesteld.
Het toestel richt zijn koers dan op
een bepaald radiostation, zoals de
vlieger dat instelt. De motoren krij
gen „klimvermogen" in plaats van
„startvermogen", wat betekent dat
de gashandles iets worden terugge
nomen. Straks, als we op de juiste
hoogte zijn, worden zy nog méér
teruggenomen en de motoren gaan
dan draaien op zogenaamd „kruis-
vermogen".
We maken geen tussenlanding op
Gander, zoals vroeger nog noodza-
kehjk was. We zullen alleen op 't
vliegveld van Shannon even neer
strijken, omdat we voor Ierland een
passagier hebben. Eventueel zou die
tussenlanding niet eens nodig zijn.
Als straks acht Super-Connies van
de KLM extra tiptanks krijgen
(brandstoftanks aan de vleugeltips),
dan zal nón-stop van New York
naar Amsterdam kunnen worden
gevlogen.
Een vlucht over de Atlantische
OceaanHet is alweer de ge
woonste zaak van de wereld. En
toch is dat luchtverkeer over die
Atlantic pas na de oorlög ontstaan.
Vóór de oorlog dacht de KLM er
gewoonweg niet over die enorme
plas water tussen de Oude en de
Nieuwe Wereld over te steken. Ze
ven en twintig jaren zijn verstreken
sedert Lindbergh, met zijn „Spirit
of St. LouiS", zijn opzienbarende
oceaanvlucht van New York naar
Parijs ïn 33 uren maakte. Wat onge-
looflijk veel is er In korte tijd in
die luchtvaart veranderd. Wat een
moderne machine is die Super-Con-
nie nu, die met drukcabine hoog
boven het „vuile weer" over de
Oceaan zijn weg zoekt. Hoe anders
was die kleine. Ryan van Lindbergh,
zonder radio, zonder drukcabine,
zonder moderne navigatie-instru-
menten. Met zijn periscoop waarde
vlieger door moest kijkenEen wa
re ,Jvliegende benzinetank"
En onze hedendaagse Super-Con-
nie: een vliegend schip! Met alle
mogelijke comfort. We boffen dat
we met zo weinig passagiers zijn,
want de stewardess en de twee ste
wards verwennen ons nu tot en met;
De toeristenklas-accommodatie in die
Super-Connie is uitstekend. Als het
donker wordt en tijd om te gaan
slapen, kan ik van de drie stoelen-
naast-elkaar die tot mijn beschik
king staan een heerlijk bed maken.
Als er weinig passagiers zijn, heb je
op die manier ïn de toeristenklasse
zelfs nog méér ruimte dan in de
eerste klasse!
Terwijl onze Super-Connie de
Oceaan oversteekt kunnen we er
zeker van zijn, dat de Amerikanen
ons op hun radarscherm ïn de ga
ten hebben. De verkeersmachines
die Amerika binnenkomen moeten
BALANS
met 10 »ot 30 pet
KORTING
op alle
PRIJZEN
12 jaar
BOSKOOP TEL. 2544
NUMMER 1 OP 't GEBIED
VAN HERENKLEDING
veelal, op last van de Amerikaanse
regering, enige rare zigzagbewegin
gen maken, zodat de Air Defence
Radar het toestel kan indentifice-
ren. Op Gander krijgen de piloten
een „geheime" enveloppe. Hierin
staat in code vermeld welke zigzag-
toeren de piloot moet maken. Zo
kijken de Yanks, of de stip op hun
radarscherm inderdaad een ver-
keersmachine ïs, en géén Rus
Twee minuten vliegt de machine
zus, twee minuten zo, net zoals in
de „geheime enveloppe" staat aan
gegeven. „OK", zegt de radar dan.
En dan mag de verkeersmachine
zijn koers vervolgen. Alle verkeers
vliegtuigen van alle luchtvaart
maatschappijen die op Amerika
vliegen hebben aan deze gril van
het Amerikaanse Departement van
Defensie maar te voldoen!
Shannon is een „vrije" luchthaven
Op 19.000 voet hoogte (5800 meter)
snort onze Super-Connie rustig
over de enorme waterplas. Passeert
het „Point of no Return", waar
Shannon evenver weg is als de
Amerikaanse kust, zodat terugke
ren geen zin meer heeft. Ons hor
loge wordt 5 uur vóóruit gedraaid.
De afstand Idlewiïd-Shannon be
draagt 5025 km. We vliegen die
met een snelheid van 565 km per
uur. Om de tijd te korten organi
seert één van de stewards een
„sweepstake". De passagiers moe
ten raden hoeveel uren de „Nu
cleon", die 12 maanden bij de KLM
vliegt, gevlogen heeft. Ik schat het
aantal vlieguren op 2500. Het blij
ken er 3022 te zijnUrenla: g
vliegen we in de wolken Door de
raampjes is niets te zien dan misti
ge nevelflarden. Een praatje met
gezagvoerder Ackerson. „Wordt bo-
Ven de Atlantische Oceaan ook veel
gebruik gemaakt van de zogenaam
de jetstreams, de straalstroomwin
den die op grote hoogte waaien?"
,Soms wel, maar we kunnen er bo
ven de Atlantic nooit zo vast op re
kenen als boven de Pacific", zegt
hij.
„Op de Atlantische Oceaan zullen
Ide jetstreams dan ook nooit ïn de
ttüme-taibles verdisconteerd) kunnen
(worden, zoals Pan American dat 's
winters op haar Pacifïc-diensten al
(doet".
„Zij variëren boven de Atlantic
te veel. Nu eens waaien ze teveel
noordelijk, dan weer teveel zuide
lijk".
„Of we nu gebruik maken van
een jetstream? Nee, op 't ogenblik
niet. Af en toe maken ook de KLM-
macKines boven de Atlantic wel van
jetstreams gebruik, maar boven de
Pacific zal hun rol toch veel groter
zijn", aldus gezagvoerder Ackerson.
Dan een praatje met onze ste
wardess, mejuffrouw Wijngaard.
Voor haar is deze vlucht een heel
bijzondere. Het is namelijk.haar
laatste. Ze ïs vier weken geleden
getrouwd en maakt nu haar laatste
vlucht. „Ik heb vijf jaar gevlogen
en heb het altijd heerlijk gevon
den", vertelt ze. „Je moet géén ste
wardess worden om de wereld te
zien, want dat valt wel een beetje
tegen met onze tegenwoordige kor
te „stops". Maar je moet het doen
om interessante mensen te ontmoe
ten. Er wordt véél van je gevraagd
en het vak van stewardess is heus
niet altijd zo mooi als wel wordt
voorgesteld. Maar ik heb het héér
lijk gevonden en ik kan het haast
niet geloven, dat dit nu écht m'n
laatste vlucht is."
Om 4 uur in de nacht landen we
op het donkere vliegveld van Shan
non, waar we een uurtje blijven en
ïn het restaurant ons ontbijt gebrui
ken. Shannon is een „vrije" lucht
haven, dat wil zeggen dat er van
alles te koop is zonder dat je er be
lasting voor behoeft te betalen. Een
fles whiskey, die in Amerika 4
dollar kost, koop je hier voor IV2
dollar. Is het wonder dat de Yanks
hier op Shannon altijd weer enor
me voorraden inslaan? Op Shan
non^ gaat het verkeer de gehele
nacht door. Een Super-Connie van
de Seabord and Western, gecharterd
voor het vervoer van Amerikaanse
militairen en hun familie, start
naar Duitsland. De Sabena vertrekt
naar Brussel, een Stratocrui'ser van
de PAA komt binnen uit New York.
„Crew call for KLM", roept een
stem. Onze bemanning begeeft zich
naar het vliegtuig. Dan: „KLM-pas-
sengers for Amsterdam, please
board your aircraft". Terwijl een
kleine maansikkel aan de hemel
staat, brult de „Nucleon" over de
baan van Shannon en klimt de
bleekverlichte hemel In, waar de
dag nu spoedig zal aanbreken. De
laatste etappe ïs begonnen. Nog
twee uur en een kwartier. Dan zijn
we weer thuis.
HUGO HOOFTMAN.
(slot volgt)