B.. B B 1955 OPRUIMING 21.80 WINTERJASSEN JONGENS JASSEN 'T KlëDINGHUIS 1« Winkeljuffrouw WEEK RECLAME Slagerij K. VAN TILBURG WEEK RECLAME WERKSTER Boekh. Veldwijk Met de Super-Contstellation van de K.L.M. over de Atlantische Oceaan v.a. 44.60 vo°r y2 Met grote vreugde en dank baarheid geven w(j TJ kennig van de geboorte van onze Zoon en Broertje HDillem H. Verwaal F. W. Verwaal-Cammeraat Janneke Waddinxveen, 31 Dec. 1954 Eikenlaan 7 Heden behaagde het de Heere van onze zjjde weg te nemen, onze ge liefde Moeder, Behuwd-, Groot- enOvergrootmoe der, Zuster, Schoonzus ter en Tante, Mevrouw TEUNTJE WILLEMPJE NOTEBOOM geb. Alting in de ouderdom van ruim 77 jaar 's Gravenhage M. NOTEBOOM A. NOTEBOOM J. M. NOTOBOOM- van 't Slot M. NOTEBOOM E. NOTEBOOM- van 't Wout W. PIJPERS- Noteboom H. PIJPERS Klein- en Achterkleinkinderen Waddinxveen, 2 Jan1955 Julianastraat 38 De teraardebestelling heeft plaats gehad op Donderdag 6 Januari op de Algemene Begraaf plaats te Waddinxveen. GEVRAAGD In levensmiddelenbedrijf bjj voorkeur met ervaring H. DE RIJK, Voorkade 68' DANKBETUIGING Ondergetekende betuigt hier mede, ook namens zijn vrouw, zijn hartelijke dank aan H.H. Patroons en Personeel van Meubelfabriek „Fema" voor de waardering en vriendschap hem betoond bij het beëindigen van zijn werk op 31 Dec. '54, P. VAN ERK Jan Dorrekenskade 60 Ter gelegenheid van zijn 25- jarig jubileum als bedrijfslei der dankt, mede namens zfln gezin, ondergetekende in het bijzonder de heer en mevrouw v. d. Torren en voorts allen die er toe medegewerkt heb ben deze dag tot een onver getelijke te maken. L. WESTDORP Dangs deze weg betuigen wjj onze hartelijke dank aan Dr. Helleman en de beide Wijk zusters voor hun zorgvolle en liefderijke behandeling van Mevr. de Wed. G DE FOCKERT DROST Namens de Familie T. VAN NOORT Waddinxveen, Januari 1955 Noordeinde 47. BOTERHAMWORST 200 gram 65 ct PEKELVLEES 200 gram 89 ct TONGEN WORST 100 gr. samen 200 gr. BOTERHAMWORST 100 gr. 69 cent RUND VET 79 ct per 500 gram Zaterdags warme Croquetten WOENSDAG GEHAKT 500 gram 163 cent DORPSTRAAT 49 TELEFOON 402 Burgemeester en Mevrouw WARNAAR betuigen hun hartelijke dank voor alle gelukwensen, die zij ter gelegenheid van de jaarwis- lingmochten ontvangen. Wederzijds wensen zij allen voor het pas ingetreden jaar Gods zegen toe. De Heer en Mevrouw VAN DEN AREND-STYN danken voor de bij de jaarwis seling ontvangen gelukwensen en bieden deze wederkerig al len aan. De Heer en Mevrouw HELLEMAN—Nicolal zeggen hartelijk dank voorde vele wensen by de jaarwisse ling ontvangen en bieden we derkerig hun beste wensen De Heer en Mevrouw HEMMINGA—ten Harmsen van der Beek zeggen met wederkerige heil wens, dank voor de by de jaarwisseling ontvangen ge lukwensen. 100 gram KOOKWORST 32 samen 200 gram 100 gram ONTBIJTSPEK 4S 70 Cent BOEREN METWORST 40 per 100 gram Fa WIJNJETERP SCHEELE Zuidkade 21 Telefoon 234 De Heer en Mevrouw VAN DER LINDELammens zeggen harteiyk dank voor de vele goede wensen by de jaar wisseling ontvangen en bieden wederkerig hun beste wensen aan. De Heer en Mevrouw ALKEMA—BOTH zeggen harteiyk dank voor de gelukwensen by de jaarwis seling ontvangen, en bieden wederkerig hun beste wensen voor 1955 aan. Gevraagd: MEVR. VAN DER DINDE Kerkweg 214 Loonboeken Loonstaten Loonbriefjes Loonzakjes „Het spüt me, maar U heeft 5 kilo teveel bagage", zei de juffrouw op het KLM-bureau in het Air Ter minal in New York. „U mag 20 kilo meenemen en U heeft 25 kilo. Dat kost U 21 dollar"Ik had juist genoeg dollars overgehouden om de bus naar 't vliegveld te kunnen be talen en was volkomen blut. Ik had dus geen 21 dollar meer, niet één.... „Geeft niet", zei de' juf frouw. „Dan betaalt U het in Hol land maar". Inderdaad heb ik later in Holland 75 gulden moeten beta len voor die 5 kilo teveel bagage. En dan te bedenken dat ik, als sou venir, drie Amerikaanse kranten in m'n koffer had, die alléén al zo'n P/2 kilo wogen. Dure krantjes zijn dat geworden! Op 't vliegveld Idle- wild bleek nog, dat ik helemaal ver geten had een „Income Tax" pa piertje te halen, een bewijs dat ik géén belastingschulden in Amerika had staan. Dit was evenwel niet zó erg want ik mocht toch mee! Ge lukkig maar. Het is altijd prettig in het buiten land weer in een vliegtuig van de KLM te kunnen stappen. Je kunt weer eens een Hollandse krant en een Hollands tijdschrift lezen en je kunt weer eens, na lange tijd, Hol lands praten. We stappen op Idle- wild in de Super-Constellation „Nucleon", één van de nieuwste vliegtuigen van de KLM-vloot. On ze Super-Connie is een speciale toe ristenklas-machine. Er zijp maar 17 passagiers aap boord, dus we heb ben ruïmte plenty. Er is even vóór ons een andere Super-Connie van de KLM naar Amsterdam vertrok ken, een machine met eerste-klas accommodatie, en die was volge boekt. Over 't algemeen is het 's winters op de transatlantische route lang zo druk niet als 's zomers en de luchtvaartmaatschappijen bereke nen dan ook speciale „off-season" tarieven om gedurende die periode nog wat méér publiek te trekken. Interessant is wel, dat in 1954 voor het eerst in de geschiedenis meier passagiers de wereldoceanen zijn overgestoken per vliegtuig dan per schip. Gemiddeld maakten de 12) luchtvaartmaatschappijen, die geregelde diensten over de Atlanti sche Oceaan vliegen, elk half uur één transatlantische vlucht, dag en nacht dóór. Totaal werden' in 1954 meer dan 15.000 vluchten door pas sagiersvliegtuigen over de Atlanti sche Oceaan gemaakt. De KLM ver voerde op de Amsterdam-New York route in 1954 maar liefst 43.000 pas sagiers. In 1953 waren het er 38.500. Een stijging van 11%. In het druk ke seizoen werden 20 retourdiensten per week gemaakt. De KLM neemt 9 °/o van het totale luchtvervoer tussen de Verenigde Staten en Eu ropa voor haar rekening. In totaal vervoerde de KLM in 1954 circa 681.000 passagiers, ruim 80.000 pas sagiers méér dan' in 1953, een sta ging van 14 Interessant is ook, dat het aantal passagiers op de toe ristendiensten steeg met 53 °/o, na melijk van 283.000 in 1953 tot 434.000 in 1954! De KLM vliegt op 104 ste den in 69 landen. Is het wonder, dat men de naam van de KLM overal ter wereld hoort en, wat belangrij ker is, overal hoort prijzen en lo ven We starten, 27 jaar na Lindbergh. De Super-Constellation „Nucleon" krygt van Idlewild Tower toestem ming naar het begin van de start baan te taxiën. Onder het taxiën worden de „flaps", (de brede klep pen achter de vleugel die by start en landing worden neergeslagen ter vergroting van het liftvermogen) getest. In de cabine zyn duideiyk Üe generators te horen, die nogal wat herrie maken. Aan het begin van de baan, die precies loopt in de richting van het Empire State Building, bhjft de Super-Connie staan. In de cockpit gaat de beman ning nauwkeurig de „check-list" na, waarop lieijst 91 vragen staan. Vóór de start moét aan al die vra gen zijn voldaan. Pas dan is het machtige toestel startklaar! Geen wonder dat deze „cockpit-dril" soms wel een kwartier of 20 minuten kan duren. De gezagvoerder leest de vragen van de „chek-list" op en drie man van de bemanning antwoorden hem. De gezagvoerder vraagt radiografisch aan de verkeerstoren om te mogen starten. „Idlewild Tower from Peter How Love King Extra. We are rea dy for Air Traffic clearance and for take-off". „Roger King Extra. ATC Idlewild clears Peter How Love King Extra to Shannon Airport. Cleared for take-off. Left turn out". „All set?" „All set!", antwoorden drie man. „Take off power!" brult de ge zagvoerder boven het lawaai van de op bijna vol toeren, lopende motoren uit. Vier gashandles worden naar vo ren geschoven. Vier maal 3300 paar den krygen de sporen. De 50.000 ki lo zware Super-Constellatïon springt brullend naar voren en begint z'n aanloop. Wat een kracht! Wat een acceleratie! „Wielen op!" „Wielen op!" Met bijna 1000 voet per minuut klimt de „Nucleon" de lucht boven New York in. Het ïadiokompas wordt ingesteld. Het toestel richt zijn koers dan op een bepaald radiostation, zoals de vlieger dat instelt. De motoren krij gen „klimvermogen" in plaats van „startvermogen", wat betekent dat de gashandles iets worden terugge nomen. Straks, als we op de juiste hoogte zijn, worden zy nog méér teruggenomen en de motoren gaan dan draaien op zogenaamd „kruis- vermogen". We maken geen tussenlanding op Gander, zoals vroeger nog noodza- kehjk was. We zullen alleen op 't vliegveld van Shannon even neer strijken, omdat we voor Ierland een passagier hebben. Eventueel zou die tussenlanding niet eens nodig zijn. Als straks acht Super-Connies van de KLM extra tiptanks krijgen (brandstoftanks aan de vleugeltips), dan zal nón-stop van New York naar Amsterdam kunnen worden gevlogen. Een vlucht over de Atlantische OceaanHet is alweer de ge woonste zaak van de wereld. En toch is dat luchtverkeer over die Atlantic pas na de oorlög ontstaan. Vóór de oorlog dacht de KLM er gewoonweg niet over die enorme plas water tussen de Oude en de Nieuwe Wereld over te steken. Ze ven en twintig jaren zijn verstreken sedert Lindbergh, met zijn „Spirit of St. LouiS", zijn opzienbarende oceaanvlucht van New York naar Parijs ïn 33 uren maakte. Wat onge- looflijk veel is er In korte tijd in die luchtvaart veranderd. Wat een moderne machine is die Super-Con- nie nu, die met drukcabine hoog boven het „vuile weer" over de Oceaan zijn weg zoekt. Hoe anders was die kleine. Ryan van Lindbergh, zonder radio, zonder drukcabine, zonder moderne navigatie-instru- menten. Met zijn periscoop waarde vlieger door moest kijkenEen wa re ,Jvliegende benzinetank" En onze hedendaagse Super-Con- nie: een vliegend schip! Met alle mogelijke comfort. We boffen dat we met zo weinig passagiers zijn, want de stewardess en de twee ste wards verwennen ons nu tot en met; De toeristenklas-accommodatie in die Super-Connie is uitstekend. Als het donker wordt en tijd om te gaan slapen, kan ik van de drie stoelen- naast-elkaar die tot mijn beschik king staan een heerlijk bed maken. Als er weinig passagiers zijn, heb je op die manier ïn de toeristenklasse zelfs nog méér ruimte dan in de eerste klasse! Terwijl onze Super-Connie de Oceaan oversteekt kunnen we er zeker van zijn, dat de Amerikanen ons op hun radarscherm ïn de ga ten hebben. De verkeersmachines die Amerika binnenkomen moeten BALANS met 10 »ot 30 pet KORTING op alle PRIJZEN 12 jaar BOSKOOP TEL. 2544 NUMMER 1 OP 't GEBIED VAN HERENKLEDING veelal, op last van de Amerikaanse regering, enige rare zigzagbewegin gen maken, zodat de Air Defence Radar het toestel kan indentifice- ren. Op Gander krijgen de piloten een „geheime" enveloppe. Hierin staat in code vermeld welke zigzag- toeren de piloot moet maken. Zo kijken de Yanks, of de stip op hun radarscherm inderdaad een ver- keersmachine ïs, en géén Rus Twee minuten vliegt de machine zus, twee minuten zo, net zoals in de „geheime enveloppe" staat aan gegeven. „OK", zegt de radar dan. En dan mag de verkeersmachine zijn koers vervolgen. Alle verkeers vliegtuigen van alle luchtvaart maatschappijen die op Amerika vliegen hebben aan deze gril van het Amerikaanse Departement van Defensie maar te voldoen! Shannon is een „vrije" luchthaven Op 19.000 voet hoogte (5800 meter) snort onze Super-Connie rustig over de enorme waterplas. Passeert het „Point of no Return", waar Shannon evenver weg is als de Amerikaanse kust, zodat terugke ren geen zin meer heeft. Ons hor loge wordt 5 uur vóóruit gedraaid. De afstand Idlewiïd-Shannon be draagt 5025 km. We vliegen die met een snelheid van 565 km per uur. Om de tijd te korten organi seert één van de stewards een „sweepstake". De passagiers moe ten raden hoeveel uren de „Nu cleon", die 12 maanden bij de KLM vliegt, gevlogen heeft. Ik schat het aantal vlieguren op 2500. Het blij ken er 3022 te zijnUrenla: g vliegen we in de wolken Door de raampjes is niets te zien dan misti ge nevelflarden. Een praatje met gezagvoerder Ackerson. „Wordt bo- Ven de Atlantische Oceaan ook veel gebruik gemaakt van de zogenaam de jetstreams, de straalstroomwin den die op grote hoogte waaien?" ,Soms wel, maar we kunnen er bo ven de Atlantic nooit zo vast op re kenen als boven de Pacific", zegt hij. „Op de Atlantische Oceaan zullen Ide jetstreams dan ook nooit ïn de ttüme-taibles verdisconteerd) kunnen (worden, zoals Pan American dat 's winters op haar Pacifïc-diensten al (doet". „Zij variëren boven de Atlantic te veel. Nu eens waaien ze teveel noordelijk, dan weer teveel zuide lijk". „Of we nu gebruik maken van een jetstream? Nee, op 't ogenblik niet. Af en toe maken ook de KLM- macKines boven de Atlantic wel van jetstreams gebruik, maar boven de Pacific zal hun rol toch veel groter zijn", aldus gezagvoerder Ackerson. Dan een praatje met onze ste wardess, mejuffrouw Wijngaard. Voor haar is deze vlucht een heel bijzondere. Het is namelijk.haar laatste. Ze ïs vier weken geleden getrouwd en maakt nu haar laatste vlucht. „Ik heb vijf jaar gevlogen en heb het altijd heerlijk gevon den", vertelt ze. „Je moet géén ste wardess worden om de wereld te zien, want dat valt wel een beetje tegen met onze tegenwoordige kor te „stops". Maar je moet het doen om interessante mensen te ontmoe ten. Er wordt véél van je gevraagd en het vak van stewardess is heus niet altijd zo mooi als wel wordt voorgesteld. Maar ik heb het héér lijk gevonden en ik kan het haast niet geloven, dat dit nu écht m'n laatste vlucht is." Om 4 uur in de nacht landen we op het donkere vliegveld van Shan non, waar we een uurtje blijven en ïn het restaurant ons ontbijt gebrui ken. Shannon is een „vrije" lucht haven, dat wil zeggen dat er van alles te koop is zonder dat je er be lasting voor behoeft te betalen. Een fles whiskey, die in Amerika 4 dollar kost, koop je hier voor IV2 dollar. Is het wonder dat de Yanks hier op Shannon altijd weer enor me voorraden inslaan? Op Shan non^ gaat het verkeer de gehele nacht door. Een Super-Connie van de Seabord and Western, gecharterd voor het vervoer van Amerikaanse militairen en hun familie, start naar Duitsland. De Sabena vertrekt naar Brussel, een Stratocrui'ser van de PAA komt binnen uit New York. „Crew call for KLM", roept een stem. Onze bemanning begeeft zich naar het vliegtuig. Dan: „KLM-pas- sengers for Amsterdam, please board your aircraft". Terwijl een kleine maansikkel aan de hemel staat, brult de „Nucleon" over de baan van Shannon en klimt de bleekverlichte hemel In, waar de dag nu spoedig zal aanbreken. De laatste etappe ïs begonnen. Nog twee uur en een kwartier. Dan zijn we weer thuis. HUGO HOOFTMAN. (slot volgt)

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1954 | | pagina 4