4 4 C.H.U. C.H.U. C.H.U. C. H. U. De avonturen van Duimelot J. J. R. SCHMALL Goede Vrijdag Het Joodse Paasfeest J. J. R. SCHMALL Hoe gebruikt de Nederlander zijn radio. J. J. R. SCHMALL J. J. R. SCHMALL NIEUWS uit onze daats-. Als ik des Heilands kruis aanschouw, Waar Hij de diepste smarten leed, Dan is mijn hart vervuld van rouw Om Hem, Die daar den strijd vol- [streed. Veracht,bespot, zie ik daar Hem, Bedekt met bloed, den dood nabij En 't is, als hoor ik Zijne stem Ik stierf voor u, leeft gij voor Mij Gij, Jezus, droegt mijn schuld en [smart, Die zonde mij te dragen gaf Daar kocht Gij vrede voor mijn hart, Daar wenddet Gij de straf mij af. Ja Heer, ik weet op Golgotha Stierf Gij voor zondaars, ook voor [mij Help thans mij, Heer, dat Üw gena, Voor and'ren in mij zichtbaar zij. Hoe my de wereld soms ook tart, 'k Begeer niet meer haar vreugd [en eer Zijn liefde vraagt geheel mijn hart, 'k Dien onverdeeld mijn dierb'ren [Heer Ondanks het concilie van Nice? dit jaar op de zelfde datum. „Pascha" werd reeds door Nomaden stammen gevierd Wanneer op het Hoogfeest van Pasen de klokken van alle kerkto rens luiden om de herdenking van Christus' verrijzenis aan te kondi gen, zullen velen terugdenken aan het feit, dat dit paasfeest oorspron kelijk werd ingesteld bij de uittocht van de Joden uit Egypte, waar zij onder het bewind van de pharao's als slaven werden gebruikt en dik wijls werden mishandeld. De geschiedenis geeft ons echter een geheel ander beeld over het „paasfeest". Onderzoekingen hebben aangetoond, dat reeds in de vroe gere tijden er zwervende nomaden stammen waren, die jaarlijks hun „pascha' 'vierden. Daar deze stam men voor hun levensonderhoud ge heel waren aangewezen op hun vee stapel en de landbouw waaronder hier roofbouw moet worden ver staan offerde men elk jaar de eerstelingen van zijn kudde en een gedeelte van de beste gewassen van het veld om hierdoor de zegen van de goden voor een goede veestapel en een rijke oogst af te smeken. De Israëlieten namen later dit feest van de zwervende stammen over en maakten het tot hun pascha: de herdenking van de uittocht uit Egypte onder leiding van Mozes en Aaron, nadat God de Egyptenaren met tien verschrikkelijke plagen had geslagen, waarvan de laatste plaag aan iedere eerstgeborene van de Egyptische gezinnen het leven kostte. Lam en brood. Naast het slachten van het lam, waarvan het bloed aan de deurpos ten werd gesmeerd ten teken, dat de „engel des verderfs" hier zonder meer voorbij kon gaan, werd het „mazzot" ingevoerdhet eten van ongedesemd brood ,om op deze wij ze te kennen te geven dat door het overhaastig vertrek uit Egypte, de Joden geen gelegenheid hadden om het brood te laten rijzen. Zoals het geslachte lam de eerste ling was van hun kudde, zo wérd dit brood gebakken van de nieuwe oogst, zodat een en ander niet eer der klaar gemaakt kon worden, ter wijl God bovendien bevolen had „tussen twee avonden zult gij het lam slachten en dit eten tezamen 4 65. Dat was nog eens een meevaller! Een voor een klommen ze op de wagen. Het was voor moeder Hand geen peuleschilletje in de kar te ko men, want ze moest eerst een voet op een spaak van een wiel zetten, zich dan omhoog hijsen en over de zijkant stappen. Maar met vaders hulp bokste ze het toch voor elkaar. De jongens waren natuurlijk meer bedreven in zulke klimpartijen, dus het duurde niet lang of de boer zei „Vort paard En voorwaarts ging het, wel niet vlug, want het paard liep stapvoets. Maar ze konden zich heerlijk laten rijden, 't Kleine Ding huilde niet meer en zat vergenoegd te kijken. met de ongezuurde brooden". Ook de manier, waarop dit pascha ge vierd moest worden, werd door God aangegeven „gij zult het eten, uw lendenen opgeschort, uw schoen aan uw voeten, uw staf in uw hand en met zeer grote haast, want het is des Heren pascha." De herdenking van dit pascha, dat oorspronkelijk op de 14e Nisan (Maart) gevierd werd, is later uitge breid tot een feest, dat zeven dagen duurde. Gedurende dit feest waren de Joden verplicht en men doet dit tegenwoordig nog, alleen ongezuur de broden te eten. Iemand die zich niet aan deze voorschriften hield, werd uit de stam Israël uitgestoten. Bij de Joodse jaartelling was „Ni- san" de eerste maand van het jaar en het christelijk paasfeest, waarbij de opstanding van Christus uit de doden wordt herdacht, kwam in het begin overeen met de datum van de joodse viering. Na veel strijd werd op het kerke lijk concilie van Nicea in het jaar 325 besloten, dat het christelijk paasfeest onafhankelijk van het joodse pascha zou worden gevierd op de eerste Zondag na de volle maan volgend op de avond van het begin van de lente met dien ver stande, dat het paasfeest een week wordt uitgesteld als nu deze „lente avond" de eerste volle maan precies op Zondag valt. Hierdoor kwam het dus vast te staan, dat het christelijk paasfeest onmogelijk voor 22 Maart of na 25 April kan vallen. Hoewel men dus rekening heeft gehouden met de tijd, waarin het „pascha" viel „Nisan" is vöor ons thans de derde maand van het jaar, daar Januari en Februari pas later werden ingevoegd zal het chris telijk paasfeest slechts zelden sa menvallen met het joodse pascha. Dit vindt zijn oorzaak in het feit, dat het joodse jaar in vergelijking Nog éénmaal brengen wij on der de aandacht van onze lezers de jaarlijkse Emmabloemcollecte, wel ke ten bate van de t.b.c.-bestrijding in de komende week in onze ge meente zal worden gehouden en waarvan de organisatie in handen is van „Het Groene Kruis". Gaarne doen wij nog eens een be roep op jong en oud om aan het welslagen daarvan mede te werken. „Het Groene Kruis", dat twee vol waardige wijkverpleegsters tot zijn beschikking heeft, en daarmede een taak in het belang van de volksge zondheid vervult, kan dat werk niet zonder de hulp van vele handen voltooien. Daarom, geeft U op voor de ver koop van de bloempjes en tot hen, die geen gelegenheid hebben om op deze wijze sympathie aan het werk te betuigen, richten wij het verzoek de collecte met milddadigheid te steunen. Woensdagavond 28 April zal de Gemeenteraad in openbare ver gadering bijeenkomen. Door de Kerkeraad der Herv. Gemeente alhier is een toezegging van beroep uitgebracht op Ds. C. van den Bosch te Bruchem en Kerk wijk. Tekort aan werkende leden is oorzaak dat het plaatselijk Vrou wenkoor is opgeheven. Verschillen de malen kwam dit koor met succes voor het voetlicht en behaalde meerdere malen eerste prijzen op concoursen. Mogelijk is er in de toe komst weer voldoende animo onder 66. Zo kwamen ze dan, na een tijd gezellig hobbelen in de boerenkar, weer in hun dorpje terug. Vader Hand bedankte de voerman harte lijk en ging toen Moeder helpen uit de wagen te klimmen. Lange Jaap tilde eerst 't Kleine Ding, die nog steeds in vaders jas was gehuld, uit de kar. Duimelot dacht„Ik kan er zelf wel uit springen". Hij ging op de rand staan en sprong op straat. Maar o wee, wat voelde hij daar aan zijn broek Hij was aan een spijker blijven hangen en nu was „kraaaak, kraaaak", zijn broek ge scheurd. Er zat van achteren een geweldige winkelhaak in. met ons christelijk jaar elf dagen minder telt. Dit jaar dezelfde datum. Dit wettigt de veronderstelling, dat het joodse paasfeest eventueel ook in September of October, zelfs op elke datum in het jaar zou kun nen vallen, indien men niet eén bij zondere regeling hiervoor had ge troffen. Het is namelijk gebruike lijk, dat telkens na enige jaren een zogenaamd schrikkeljaar wordt in gevoerd, waarin niet één schrikkel dag, maar een gehele „schrikkel maand" wordt ingelast. Hierdoor wordt het mogelijk gemaakt, dat het joodse paasfeest telkens geihouden wordt omstreeks de tijd, wanneer het christelijk paasfeest gevierd wordt. Een bijzondere toevalligheid is echter wel, dat juist in dit jaar het joodse paasfeest samenvalt met het christelijke op 17 en 18 April. De feestduur van 7 dagen werd door de christenen omgezet in een le en 2e paasdag, hoewel men bij een enkele protestantse secte zelfs de 2e paasdag weer heeft afgeschaft. De vaststelling van de data, waarop verschillende kerkelijke feesten ge vierd worden, is juist afhankelijk van de dag, waarop in datzelfde kerkelijke jaar, dat loopt van No vember tot November, het paasfeest gevierd wordt. De tegenwoordige volksgebruiken ter gelegenheid van Pasen, zoals palmpaas, paasvuur e.d., stammen niet af van oud-christelijke volksge woonten. Zij zijn een zuiver over blijfsel uit de tijd, dat de nomaden hun pascha vierden. Het offeren aan hun goden ging gepaard met grote vreugdevuren en allerlei ceremo niën en hierin kunnen wij tegen woordige volksgebruiken terugvin den, daar de Israëlieten ook deze gewoonten overnamen en aan hun „pascha" verbonden. de dames, het werk van dit koor weer voort te zetten. Op 81-jarige leeftijd overleed alhier de heer C. van Hofwegen, die 47 jaar lang als sluiswachter van de sluis aan de Nesse heeft gefungeerd. Bovendien was hij grafmaker en op zichter van de los- en laadplaats Verder regelde hij de inlaat van het water voor de Voorofse polder. By de begrafenis was het gemeen tebestuur vertegenwoordigd door de heer H. Jenné, gemeente-secretaris. De Provinciale Waterstaat heeft het verrichten van enig grond werk, het uitvoeren van bestratings werken, het vernieuwen van oever verdedigingen van de provinciale weg GoudaBoskoopGouwsluis Oostzijde Aarkanaal, gedeelte Gou daBoskoop, de provinciale weg Goudastation Moordrecht en de westelijke kade langs de Gouwe, één en ander met bijbehorende en bij komende werken, gelegen in de ge meenten Gouda Moordrecht, Wad- dinxveen, Reeuwijk en Boskoop ge gund aan de laagste inschrijver W. Sliedrecht, v.h. W. Bakker Tzn. en P. van Ooyen alhier voor 142.700. De Voorofse polder hield een ingelandenvergadering in hotel Neuf te Boskoop. Er bleek een batig saldo te zijn van 768.25. De begroting voor 1954 werd vastgesteld met een onveranderde omslagheffing van 16,per ha. Besloten werd tot verkoop van een strookje water van 21 m2 aan de heer J. van Heezik te Waddinx- veen. De koper gaat dit strookje dempen voor de herbouw van de aardewerkfabriek, die onlangs door brand gedeeltelijk werd verwoest. Aan de provincie Zuid-Holland werd gratis een strookje grond af gestaan voor oeververbetering. In de gemeente Boskoop werden nl. nu de herstelling aan de Gouwekade verricht, die in de voorafgaande ja ren in Waddinxveen werden uitge voerd. Aangezien de polder langs de Gouwe een overscheepplaats heeft, moest hiervan ook een stukje ten offer vallen. Bij de aan de ingelandenvergade ring voorafgaande stemming ter ver kiezing van een voorzitter, werd de aftredende functionaris, de heer A. Oudijk, wethouder van Waddinx veen, met overgrote meerderheid van stemmen herkozen. In het kader van de a.s. ver kiezing voor de Prov. Staten worden in de komende week een tweetal politieke vergaderingen gehouden en wel die van de Staatk. Geref. Partij, waar Ds. Zandt zal spreken en van de Chr. Hist. Unie, waar de heer Tilanus zal optreden. Voor bijzonderheden raadplege men de advertenties. Maandagavond kwamen de deenemers van de „Gouwestad" in sluitingsvergadering bijeen, tenein de kennis te nemen van het finan cieel verloop der tentoonstelling. Hoewel met de exploitatie hiervan grote bedragen gemoeid waren, kon de penningmeester, dank zij het vele bezoek, met een behoorlijk ba tig saldo sluiten. Wat weer tot ge volg had, dat naar evenredigheid van gehuurde vierkante meters standsruimte, een terugbetaling kon plaats hebben. De voorzitter, de heer van der Loo, en de secretaris-penningmees- ter, de heer Doeleman, kregen als blijk van waardering voor het zeer vele door hen verzette werk, een aardig geschenk, terwijl de overige bestuursleden een verrassing werd aangeboden en bloemen voor hun dames. Het was het algemeen gevoelen van de deelnemers dat men tevre den was over de gang van zaken en de suggestie werd dan ook gedaan, zulk een beurs, al is het niet een volgend jaar, nogmaals te houden. We kunnen dan ook hierbij niet an ders doen dan de commissie met dit behaalde resultaat gelukwensen. Aan de Landbouwschool te Moerkapelle slaagden onze plaats genoten E. Koetsier, C. Möhle, A. de Jong^D. Hofman en G. van der Zijden. Op 2e Paasdag zal in de Ger. Kerk alhier weer een Paaswijdings- dienst gehouden worden, waaraan medewerken het Kerkkoor, Ds. J. Snoey, meditatie en de heer H. van Nielen, orgel. Gezien de belangstelling, welke steeds voor deze diensten bestaat, twijfelen wij er niet aan dat ook ditmaal het kerkgebouw goed ge vuld zal zijn. De toegang is vrij. In verband met het vertrek van de onderwijzer aan de Rehoboth- school, de heer M. L. Lindhout naar Meeuwen, waar hij tot hoofd van de Chr. School benoemd werd, heeft het bestuur van de Ned. Herv. kleu terscholen Dinsdagavond afscheid genomen van de heer Lindhout, die penningmeester van deze kleuter scholen was. Het scheidende be stuurslid werd toegesproken door de voorzitter, Ds. J. van der Haar. Deze dankte de heer Lindhout voor het vele werk, dat hij in veelal moeilijk omstandigheden, voor de Herv. kleu terscholen verrichtte. Ook nam de heer Lindhout afscheid van dé Ned. Herv. gemengde zangvereniging „Vox Jubiiante", waarvan hij voor zitter was. Van beide verenigings besturen kreeg de heer Lindhout stoffelijke blijken van waardering aangeboden. (VERVOLG) Het radiogebruik van de midden stand lijkt, statistisch gesproken, eveneens veel op dat van het Ne derlandse volk als geheel. De re creatie van de risicodragende mid denstand vertoont verwantschap met die van de geschoolde arbei ders, die der salarisontvangende middenstand neigt naar die van de ledinggevende groepen. De radiobeluistering door de lei dinggevende groepen is, in tegen stelling tot hun overige recreatiee, betrekelijk gering. De luisterstijl is selectiever maar de luisterpreferen tie is in grote lijnen dezelfde als die der andere groepen. Luisterfrequentie noch ludster- voorkeur van de jongere generatie wijken opvallend van de landelijke af. Hun luisterstijl wijst niet op een gemis aan selectiviteit of op grotere oppervlakkingheid. In vele gezin nen, vooral in arbeiderskringen, be palen de oudere kinderen de pro grammakeuze dit leidt in het al gemeen tot weinig conflicten tussen ouders en kinderen, vermoedelijk mede als gevolg van een weinig in tensieve luisterstijl. Aan hun overige recreatie, zowel passief als actief (o.m. lezen, musi ceren, dansen en bioscoopbezoek) besteden zij meer tijd onder dat van een opvallend stijlverschil met die der ouderen sprake is. In verhouding tot hun beschikba re vrije tijd ontplooien de ouden van \dagen minder activiteiten op recreatiegebied. Voor de radio geldt dit in mindere mate, zodat deze re latief van meer belang is. Enkele andere uitkomsten waren 40 pet. van de uitgezonden radio programma's is'gewijd aan ontspan ning, 60 pet. aan onwikkeling en verdieping. Vergeleken met vóór de tweede wereldoorlog neemt de luchtige mu ziek in de programma's een aan merkelijk geringere plaats in (1935 48 pet., 1953: 27 pet.); het gesproken woord won sterk aan betekenis, me de als gevolg van een toeneming van hoorspelen en reportages (1935 21 pet., 195338 pet.) Er bestaat een tegenstelling tussen deze program maverschuiving en de bij dit onder zoek vastgestelde voorkeur voor luchtige programma's. Het aantal luisteraars naar een uitzending varieert globaal tussen 100.000 en 3.000.00o en bedraagt ge middeld 1.000.000 (de jeugd beneden 18 jaar niet meegerekend). De maxi male beluistering der bonte avon den beloopt c.a. 2f millioen, daarna volgen de nieuwsberichten (1 1/3 millioen), hoorspelen en gemengde luchtige muziek in de avonduren (beide ruim 1 millioen). Ernstige muziek en godsdienstige uitzendin gen worden aanzienlijk minder be luisterd (resp. 140.000 en 350.000). „De" Nederlander luistert gemid deld op weekdagen ruim twee uur per dag en op Zondag 2uur naar de radiovrouwen luisteren bijna 18 uur per week, mannen bijna 14. De bonte programma's trekken van 50 tot 75 pet. luisteraars die een programmablad gebruiken van een andere omroep dan die, welke het programma verzorgt. Burgerlijke Stand Aangiften van 8 t.m. 14 April 1954. Geboren Martien z. v. H. van der Linde en W. P. van den Heuvel, Kerkweg 58 Hillegonda Cornelia d. v. J. J. Ge luk en T. van Lèeuwen, Brug weg 47. Ondertrouwd C. de Jong en D. Vis ser. J. Hofman en M. A. G. van Nielen. W. G. van Erk en J. Koot. J. van Dam en G. van Noort. GehuwdC. Roos en M. J. Roden burg. J. Speelman en H. M. Tol. J. Ales en J. J. Degenhardt. Overleden Cornelis van Hofwegen 81 jaar. Gevonden en verloren voorwerpen. Gevonden 1 bruine ceintuur; 1 doublé armband; 1 fiets; 1 zwarte motorhandschoen; 1 blauwe jopper; 1 paar bruine wanten. Verloren 2 melkbussen, 1 horlo ge; 1 enveloppe inh. 4 kaarten Inter -Nos; 1 paar motorwanten; 2 kg- stopverf; 1 paar beige glacé hand schoenen; 1 doublé schakelarm bandje; 1 étui met inh. 4

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1954 | | pagina 4