4
4
C.H.U.
C.H.U.
C.H.U.
C. H. U.
De avonturen van Duimelot
J. J. R. SCHMALL
Goede Vrijdag
Het Joodse Paasfeest
J. J. R. SCHMALL
Hoe gebruikt de
Nederlander zijn
radio.
J. J. R. SCHMALL
J. J. R. SCHMALL
NIEUWS uit onze daats-.
Als ik des Heilands kruis aanschouw,
Waar Hij de diepste smarten leed,
Dan is mijn hart vervuld van rouw
Om Hem, Die daar den strijd vol-
[streed.
Veracht,bespot, zie ik daar Hem,
Bedekt met bloed, den dood nabij
En 't is, als hoor ik Zijne stem
Ik stierf voor u, leeft gij voor Mij
Gij, Jezus, droegt mijn schuld en
[smart,
Die zonde mij te dragen gaf
Daar kocht Gij vrede voor mijn hart,
Daar wenddet Gij de straf mij af.
Ja Heer, ik weet op Golgotha
Stierf Gij voor zondaars, ook voor
[mij
Help thans mij, Heer, dat Üw gena,
Voor and'ren in mij zichtbaar zij.
Hoe my de wereld soms ook tart,
'k Begeer niet meer haar vreugd
[en eer
Zijn liefde vraagt geheel mijn hart,
'k Dien onverdeeld mijn dierb'ren
[Heer
Ondanks het concilie van Nice?
dit jaar op de zelfde datum.
„Pascha" werd reeds door Nomaden
stammen gevierd
Wanneer op het Hoogfeest van
Pasen de klokken van alle kerkto
rens luiden om de herdenking van
Christus' verrijzenis aan te kondi
gen, zullen velen terugdenken aan
het feit, dat dit paasfeest oorspron
kelijk werd ingesteld bij de uittocht
van de Joden uit Egypte, waar zij
onder het bewind van de pharao's
als slaven werden gebruikt en dik
wijls werden mishandeld.
De geschiedenis geeft ons echter
een geheel ander beeld over het
„paasfeest". Onderzoekingen hebben
aangetoond, dat reeds in de vroe
gere tijden er zwervende nomaden
stammen waren, die jaarlijks hun
„pascha' 'vierden. Daar deze stam
men voor hun levensonderhoud ge
heel waren aangewezen op hun vee
stapel en de landbouw waaronder
hier roofbouw moet worden ver
staan offerde men elk jaar de
eerstelingen van zijn kudde en een
gedeelte van de beste gewassen van
het veld om hierdoor de zegen van
de goden voor een goede veestapel
en een rijke oogst af te smeken.
De Israëlieten namen later dit
feest van de zwervende stammen
over en maakten het tot hun pascha:
de herdenking van de uittocht uit
Egypte onder leiding van Mozes en
Aaron, nadat God de Egyptenaren
met tien verschrikkelijke plagen
had geslagen, waarvan de laatste
plaag aan iedere eerstgeborene van
de Egyptische gezinnen het leven
kostte.
Lam en brood.
Naast het slachten van het lam,
waarvan het bloed aan de deurpos
ten werd gesmeerd ten teken, dat de
„engel des verderfs" hier zonder
meer voorbij kon gaan, werd het
„mazzot" ingevoerdhet eten van
ongedesemd brood ,om op deze wij
ze te kennen te geven dat door het
overhaastig vertrek uit Egypte, de
Joden geen gelegenheid hadden om
het brood te laten rijzen.
Zoals het geslachte lam de eerste
ling was van hun kudde, zo wérd
dit brood gebakken van de nieuwe
oogst, zodat een en ander niet eer
der klaar gemaakt kon worden, ter
wijl God bovendien bevolen had
„tussen twee avonden zult gij het
lam slachten en dit eten tezamen
4
65. Dat was nog eens een meevaller!
Een voor een klommen ze op de
wagen. Het was voor moeder Hand
geen peuleschilletje in de kar te ko
men, want ze moest eerst een voet
op een spaak van een wiel zetten,
zich dan omhoog hijsen en over de
zijkant stappen. Maar met vaders
hulp bokste ze het toch voor elkaar.
De jongens waren natuurlijk meer
bedreven in zulke klimpartijen, dus
het duurde niet lang of de boer zei
„Vort paard En voorwaarts ging
het, wel niet vlug, want het paard
liep stapvoets. Maar ze konden zich
heerlijk laten rijden, 't Kleine Ding
huilde niet meer en zat vergenoegd
te kijken.
met de ongezuurde brooden". Ook
de manier, waarop dit pascha ge
vierd moest worden, werd door God
aangegeven „gij zult het eten, uw
lendenen opgeschort, uw schoen aan
uw voeten, uw staf in uw hand en
met zeer grote haast, want het is
des Heren pascha."
De herdenking van dit pascha, dat
oorspronkelijk op de 14e Nisan
(Maart) gevierd werd, is later uitge
breid tot een feest, dat zeven dagen
duurde. Gedurende dit feest waren
de Joden verplicht en men doet dit
tegenwoordig nog, alleen ongezuur
de broden te eten. Iemand die zich
niet aan deze voorschriften hield,
werd uit de stam Israël uitgestoten.
Bij de Joodse jaartelling was „Ni-
san" de eerste maand van het jaar
en het christelijk paasfeest, waarbij
de opstanding van Christus uit de
doden wordt herdacht, kwam in het
begin overeen met de datum van de
joodse viering.
Na veel strijd werd op het kerke
lijk concilie van Nicea in het jaar
325 besloten, dat het christelijk
paasfeest onafhankelijk van het
joodse pascha zou worden gevierd
op de eerste Zondag na de volle
maan volgend op de avond van het
begin van de lente met dien ver
stande, dat het paasfeest een week
wordt uitgesteld als nu deze „lente
avond" de eerste volle maan precies
op Zondag valt. Hierdoor kwam het
dus vast te staan, dat het christelijk
paasfeest onmogelijk voor 22 Maart
of na 25 April kan vallen.
Hoewel men dus rekening heeft
gehouden met de tijd, waarin het
„pascha" viel „Nisan" is vöor ons
thans de derde maand van het jaar,
daar Januari en Februari pas later
werden ingevoegd zal het chris
telijk paasfeest slechts zelden sa
menvallen met het joodse pascha.
Dit vindt zijn oorzaak in het feit,
dat het joodse jaar in vergelijking
Nog éénmaal brengen wij on
der de aandacht van onze lezers de
jaarlijkse Emmabloemcollecte, wel
ke ten bate van de t.b.c.-bestrijding
in de komende week in onze ge
meente zal worden gehouden en
waarvan de organisatie in handen
is van „Het Groene Kruis".
Gaarne doen wij nog eens een be
roep op jong en oud om aan het
welslagen daarvan mede te werken.
„Het Groene Kruis", dat twee vol
waardige wijkverpleegsters tot zijn
beschikking heeft, en daarmede een
taak in het belang van de volksge
zondheid vervult, kan dat werk niet
zonder de hulp van vele handen
voltooien.
Daarom, geeft U op voor de ver
koop van de bloempjes en tot hen,
die geen gelegenheid hebben om op
deze wijze sympathie aan het werk
te betuigen, richten wij het verzoek
de collecte met milddadigheid te
steunen.
Woensdagavond 28 April zal
de Gemeenteraad in openbare ver
gadering bijeenkomen.
Door de Kerkeraad der Herv.
Gemeente alhier is een toezegging
van beroep uitgebracht op Ds. C.
van den Bosch te Bruchem en Kerk
wijk.
Tekort aan werkende leden is
oorzaak dat het plaatselijk Vrou
wenkoor is opgeheven. Verschillen
de malen kwam dit koor met succes
voor het voetlicht en behaalde
meerdere malen eerste prijzen op
concoursen. Mogelijk is er in de toe
komst weer voldoende animo onder
66. Zo kwamen ze dan, na een tijd
gezellig hobbelen in de boerenkar,
weer in hun dorpje terug. Vader
Hand bedankte de voerman harte
lijk en ging toen Moeder helpen uit
de wagen te klimmen. Lange Jaap
tilde eerst 't Kleine Ding, die nog
steeds in vaders jas was gehuld, uit
de kar. Duimelot dacht„Ik kan er
zelf wel uit springen". Hij ging op
de rand staan en sprong op straat.
Maar o wee, wat voelde hij daar
aan zijn broek Hij was aan een
spijker blijven hangen en nu was
„kraaaak, kraaaak", zijn broek ge
scheurd. Er zat van achteren een
geweldige winkelhaak in.
met ons christelijk jaar elf dagen
minder telt.
Dit jaar dezelfde datum.
Dit wettigt de veronderstelling,
dat het joodse paasfeest eventueel
ook in September of October, zelfs
op elke datum in het jaar zou kun
nen vallen, indien men niet eén bij
zondere regeling hiervoor had ge
troffen. Het is namelijk gebruike
lijk, dat telkens na enige jaren een
zogenaamd schrikkeljaar wordt in
gevoerd, waarin niet één schrikkel
dag, maar een gehele „schrikkel
maand" wordt ingelast. Hierdoor
wordt het mogelijk gemaakt, dat het
joodse paasfeest telkens geihouden
wordt omstreeks de tijd, wanneer
het christelijk paasfeest gevierd
wordt.
Een bijzondere toevalligheid is
echter wel, dat juist in dit jaar het
joodse paasfeest samenvalt met het
christelijke op 17 en 18 April.
De feestduur van 7 dagen werd
door de christenen omgezet in een
le en 2e paasdag, hoewel men bij
een enkele protestantse secte zelfs
de 2e paasdag weer heeft afgeschaft.
De vaststelling van de data, waarop
verschillende kerkelijke feesten ge
vierd worden, is juist afhankelijk
van de dag, waarop in datzelfde
kerkelijke jaar, dat loopt van No
vember tot November, het paasfeest
gevierd wordt.
De tegenwoordige volksgebruiken
ter gelegenheid van Pasen, zoals
palmpaas, paasvuur e.d., stammen
niet af van oud-christelijke volksge
woonten. Zij zijn een zuiver over
blijfsel uit de tijd, dat de nomaden
hun pascha vierden. Het offeren aan
hun goden ging gepaard met grote
vreugdevuren en allerlei ceremo
niën en hierin kunnen wij tegen
woordige volksgebruiken terugvin
den, daar de Israëlieten ook deze
gewoonten overnamen en aan hun
„pascha" verbonden.
de dames, het werk van dit koor
weer voort te zetten.
Op 81-jarige leeftijd overleed
alhier de heer C. van Hofwegen, die
47 jaar lang als sluiswachter van de
sluis aan de Nesse heeft gefungeerd.
Bovendien was hij grafmaker en op
zichter van de los- en laadplaats
Verder regelde hij de inlaat van
het water voor de Voorofse polder.
By de begrafenis was het gemeen
tebestuur vertegenwoordigd door de
heer H. Jenné, gemeente-secretaris.
De Provinciale Waterstaat
heeft het verrichten van enig grond
werk, het uitvoeren van bestratings
werken, het vernieuwen van oever
verdedigingen van de provinciale
weg GoudaBoskoopGouwsluis
Oostzijde Aarkanaal, gedeelte Gou
daBoskoop, de provinciale weg
Goudastation Moordrecht en de
westelijke kade langs de Gouwe, één
en ander met bijbehorende en bij
komende werken, gelegen in de ge
meenten Gouda Moordrecht, Wad-
dinxveen, Reeuwijk en Boskoop ge
gund aan de laagste inschrijver W.
Sliedrecht, v.h. W. Bakker Tzn. en
P. van Ooyen alhier voor 142.700.
De Voorofse polder hield een
ingelandenvergadering in hotel Neuf
te Boskoop. Er bleek een batig saldo
te zijn van 768.25. De begroting
voor 1954 werd vastgesteld met een
onveranderde omslagheffing van
16,per ha.
Besloten werd tot verkoop van
een strookje water van 21 m2 aan
de heer J. van Heezik te Waddinx-
veen. De koper gaat dit strookje
dempen voor de herbouw van de
aardewerkfabriek, die onlangs door
brand gedeeltelijk werd verwoest.
Aan de provincie Zuid-Holland
werd gratis een strookje grond af
gestaan voor oeververbetering. In
de gemeente Boskoop werden nl. nu
de herstelling aan de Gouwekade
verricht, die in de voorafgaande ja
ren in Waddinxveen werden uitge
voerd. Aangezien de polder langs de
Gouwe een overscheepplaats heeft,
moest hiervan ook een stukje ten
offer vallen.
Bij de aan de ingelandenvergade
ring voorafgaande stemming ter ver
kiezing van een voorzitter, werd de
aftredende functionaris, de heer A.
Oudijk, wethouder van Waddinx
veen, met overgrote meerderheid
van stemmen herkozen.
In het kader van de a.s. ver
kiezing voor de Prov. Staten worden
in de komende week een tweetal
politieke vergaderingen gehouden en
wel die van de Staatk. Geref. Partij,
waar Ds. Zandt zal spreken en van
de Chr. Hist. Unie, waar de heer
Tilanus zal optreden.
Voor bijzonderheden raadplege
men de advertenties.
Maandagavond kwamen de
deenemers van de „Gouwestad" in
sluitingsvergadering bijeen, tenein
de kennis te nemen van het finan
cieel verloop der tentoonstelling.
Hoewel met de exploitatie hiervan
grote bedragen gemoeid waren, kon
de penningmeester, dank zij het
vele bezoek, met een behoorlijk ba
tig saldo sluiten. Wat weer tot ge
volg had, dat naar evenredigheid
van gehuurde vierkante meters
standsruimte, een terugbetaling kon
plaats hebben.
De voorzitter, de heer van der
Loo, en de secretaris-penningmees-
ter, de heer Doeleman, kregen als
blijk van waardering voor het zeer
vele door hen verzette werk, een
aardig geschenk, terwijl de overige
bestuursleden een verrassing werd
aangeboden en bloemen voor hun
dames.
Het was het algemeen gevoelen
van de deelnemers dat men tevre
den was over de gang van zaken en
de suggestie werd dan ook gedaan,
zulk een beurs, al is het niet een
volgend jaar, nogmaals te houden.
We kunnen dan ook hierbij niet an
ders doen dan de commissie met dit
behaalde resultaat gelukwensen.
Aan de Landbouwschool te
Moerkapelle slaagden onze plaats
genoten E. Koetsier, C. Möhle, A.
de Jong^D. Hofman en G. van der
Zijden.
Op 2e Paasdag zal in de Ger.
Kerk alhier weer een Paaswijdings-
dienst gehouden worden, waaraan
medewerken het Kerkkoor, Ds. J.
Snoey, meditatie en de heer H. van
Nielen, orgel.
Gezien de belangstelling, welke
steeds voor deze diensten bestaat,
twijfelen wij er niet aan dat ook
ditmaal het kerkgebouw goed ge
vuld zal zijn. De toegang is vrij.
In verband met het vertrek
van de onderwijzer aan de Rehoboth-
school, de heer M. L. Lindhout naar
Meeuwen, waar hij tot hoofd van de
Chr. School benoemd werd, heeft
het bestuur van de Ned. Herv. kleu
terscholen Dinsdagavond afscheid
genomen van de heer Lindhout, die
penningmeester van deze kleuter
scholen was. Het scheidende be
stuurslid werd toegesproken door de
voorzitter, Ds. J. van der Haar. Deze
dankte de heer Lindhout voor het
vele werk, dat hij in veelal moeilijk
omstandigheden, voor de Herv. kleu
terscholen verrichtte. Ook nam de
heer Lindhout afscheid van dé Ned.
Herv. gemengde zangvereniging
„Vox Jubiiante", waarvan hij voor
zitter was. Van beide verenigings
besturen kreeg de heer Lindhout
stoffelijke blijken van waardering
aangeboden.
(VERVOLG)
Het radiogebruik van de midden
stand lijkt, statistisch gesproken,
eveneens veel op dat van het Ne
derlandse volk als geheel. De re
creatie van de risicodragende mid
denstand vertoont verwantschap
met die van de geschoolde arbei
ders, die der salarisontvangende
middenstand neigt naar die van de
ledinggevende groepen.
De radiobeluistering door de lei
dinggevende groepen is, in tegen
stelling tot hun overige recreatiee,
betrekelijk gering. De luisterstijl is
selectiever maar de luisterpreferen
tie is in grote lijnen dezelfde als die
der andere groepen.
Luisterfrequentie noch ludster-
voorkeur van de jongere generatie
wijken opvallend van de landelijke
af. Hun luisterstijl wijst niet op een
gemis aan selectiviteit of op grotere
oppervlakkingheid. In vele gezin
nen, vooral in arbeiderskringen, be
palen de oudere kinderen de pro
grammakeuze dit leidt in het al
gemeen tot weinig conflicten tussen
ouders en kinderen, vermoedelijk
mede als gevolg van een weinig in
tensieve luisterstijl.
Aan hun overige recreatie, zowel
passief als actief (o.m. lezen, musi
ceren, dansen en bioscoopbezoek)
besteden zij meer tijd onder dat van
een opvallend stijlverschil met die
der ouderen sprake is.
In verhouding tot hun beschikba
re vrije tijd ontplooien de ouden
van \dagen minder activiteiten op
recreatiegebied. Voor de radio geldt
dit in mindere mate, zodat deze re
latief van meer belang is.
Enkele andere uitkomsten waren
40 pet. van de uitgezonden radio
programma's is'gewijd aan ontspan
ning, 60 pet. aan onwikkeling en
verdieping.
Vergeleken met vóór de tweede
wereldoorlog neemt de luchtige mu
ziek in de programma's een aan
merkelijk geringere plaats in (1935
48 pet., 1953: 27 pet.); het gesproken
woord won sterk aan betekenis, me
de als gevolg van een toeneming
van hoorspelen en reportages (1935
21 pet., 195338 pet.) Er bestaat een
tegenstelling tussen deze program
maverschuiving en de bij dit onder
zoek vastgestelde voorkeur voor
luchtige programma's.
Het aantal luisteraars naar een
uitzending varieert globaal tussen
100.000 en 3.000.00o en bedraagt ge
middeld 1.000.000 (de jeugd beneden
18 jaar niet meegerekend). De maxi
male beluistering der bonte avon
den beloopt c.a. 2f millioen, daarna
volgen de nieuwsberichten (1 1/3
millioen), hoorspelen en gemengde
luchtige muziek in de avonduren
(beide ruim 1 millioen). Ernstige
muziek en godsdienstige uitzendin
gen worden aanzienlijk minder be
luisterd (resp. 140.000 en 350.000).
„De" Nederlander luistert gemid
deld op weekdagen ruim twee uur
per dag en op Zondag 2uur naar
de radiovrouwen luisteren bijna
18 uur per week, mannen bijna 14.
De bonte programma's trekken
van 50 tot 75 pet. luisteraars die
een programmablad gebruiken van
een andere omroep dan die, welke
het programma verzorgt.
Burgerlijke Stand
Aangiften van 8 t.m. 14 April 1954.
Geboren Martien z. v. H. van der
Linde en W. P. van den Heuvel,
Kerkweg 58
Hillegonda Cornelia d. v. J. J. Ge
luk en T. van Lèeuwen, Brug
weg 47.
Ondertrouwd C. de Jong en D. Vis
ser.
J. Hofman en M. A. G. van Nielen.
W. G. van Erk en J. Koot.
J. van Dam en G. van Noort.
GehuwdC. Roos en M. J. Roden
burg.
J. Speelman en H. M. Tol.
J. Ales en J. J. Degenhardt.
Overleden Cornelis van Hofwegen
81 jaar.
Gevonden en verloren
voorwerpen.
Gevonden 1 bruine ceintuur; 1
doublé armband; 1 fiets; 1 zwarte
motorhandschoen; 1 blauwe jopper;
1 paar bruine wanten.
Verloren 2 melkbussen, 1 horlo
ge; 1 enveloppe inh. 4 kaarten Inter
-Nos; 1 paar motorwanten; 2 kg-
stopverf; 1 paar beige glacé hand
schoenen; 1 doublé schakelarm
bandje; 1 étui met inh.
4