Weekblad voor Waddinxveen 1/Hoedcc de Vrouw. Dc Spieqd van de week Kris-Rras Uit het Parlement Vierde lustrum van onze spoorlijn No 486 Vrijdag 8 October 1954 10e Jaargang Adres Redactie en Administratie: Oranjelaan 30, Waddinxveen, Telet. 438 Verschijnt elke Vrijdag Abonnementsgeld per kwartaal f 1.00 bij vooruitbetaling Advertentieprijs 6 ct, familieadvertenties 7 ct per m-m. Bijdragen, Verslagen, etc. uiterlijk 's Woendagsavonds inzenden. De doden van de Cauberg-ramp zijn begraven de chauffeur van de bus, die zijn wagen niet meer kon houden en die als een kanons kogel de Cauberg af kwam suizen, Roger Mils, is in vrijheid gesteld. Zijn verklaringen, dat de remmen weigerden, werden door het techni sche onderzoek gedekt, zodat er geen enkele reden was, deze ook door de ramp zwaar getroffen chauf feur nog langer vast te houden. Technische onvolkomendheden wa ren de oorzaak van het vreselijke ongeluk, dat ons meer dan een week heeft beziggehouden. Technische foutenMeer en meer streeft de wereld ernaar, ver keersongelukken uit te sluiten. Daarvoor worden rij-examens ge houden daarvoor worden ver keersregels uitgevaardigd daar voor wordt de oorzaak van elk on geluk nauwkeurig nagegaan, om, zo mogelijk, herhaling te voorkomen. Naast technische fouten zijn er uiteraard ook menselijke tekortko mingen, waardoor een ongeluk kan geschieden. Zo is het voorgekomen, dat er een ernstige aanrijding ont stond, doordat de chauffeur van een wageneen cigaret wilde opste ken. De man had er moeite mee,-de cigaret uit het doosje te halen hij schonk daardoor even minder aan dacht aan de weg, met het gevolg, dat hij een verkeerde manoeuvre maakte. Het cigarettendoosje de oorzaak van een auto-ongeluk!.... In de nabije toekomst zal zulks niet meer mogelijk zijn. Binnenkort toch zullen er cigarettendoosjes aan de markt komen, die het mogelijk ma ken dat men met één hand heel ge makkelijk een cigaret kan grijpen. De oude verpakking wordt vervan gen door een doosje met een draai baar klapdekseltjeeen zoge naamde „turntop". Een eenvoudige vinding van een Engelsman, die ech ter ook in ons land ongetwijfeld fu rore zal maken. Er worden nog zo veel ongelukken door technische tekortkomingen ver oorzaakt, dat wij het kunnen toe juichen, dat menselijke fouten zoveel mogelijk worden ondervangen. Men herinnert zich, dat eveneens door het weigeren der remmen een zand- auto te Den Haag op een groep fiet sers inreed, die voor een stopbord stónden te wachten. Dit ongeluk vergde reeds drie slachtoffers. Erger is, dat nog steeds onverantwoorde lijke elementen verkeersongelukken veroorzaken. Zo heeft een, vermoe delijk dronken, chauffeur te Soest een motorrijder doodgereden, waar na de man slingerend zijn weg ver volgde. Tegen dergelijke mensen kan niet streng genoeg worden op getreden. Een ongeluk, dat met het seizoen in verband staat, gebeurde te Hil versum, waar een bejaard echtpaar tengevolge van koolmonoxyde-ver- giftiging om het leven kwam. Bij het onderzoek bleek, dat de schoorsteen verstopt was Doch laten wij de ongelukken verder laten rusten. Laten wij liever eens een kijkje gaan nemen in het landelijke Neede, waar dë oudste in woonster van ons land, Christine Karnebeek-Baks, beter bekend als „Chrissemeuje Baks" haar 105de verjaardag vierde. Feest was er ook in het Baarnse Lyceum, waar een bazar wérd ge houden ten bate van een kamp voor ontheemden. H.M. de Koningin gaf blijk van haar grote belangstelling en de Prinsessen Beatrix en Irene, leerlingen van deze school, werkten er met de daad aan mede, de op brengst der bazar zo groot mogelijk te doen zijn. Prinses Beatrix bakte zelfs oliebollen. Te Rotterdam, vierde het Centraal Bureau voor' de Rijn- en Binnen vaart zijn 25-jarig bestaan. In de feestelijke vergadering liet de voor zitter van het bureau, dr. J. N. van Houten echter ook een ernstig woord horen. Hij noeme de binnenvloot te oud en gaf als zijn mening te ken nen, dat deze meer dan tot nu toe dient te worden gemoderniseerd. Gebeurt dit niet, dan zal de Neder landse binnenvloot een achterstand krijgen die niet meer is in te halen. Van de binnenvloot naar de zeevaart. De Maasdam, het 15000 ton metende passagiersschip van de Holland- Amerika-Lijn, dat met 500 passa giers van New York op weg was naar Rotterdam, kwam in aanvaring met een Franse vrachtboot waar door het Nederlandse schip een grote scheur in de boeg opliep. Gelukkig werd geen der opvarenden gewond menigeen had van de aanvaring, die m de nacht geschiedde, niets ge merkt. De Maasdam was echter ge noodzaakt, de steven té keren en te rug te varen naar Hoboken, de ha ven van New York. Te Brooklyn zal het schip in het dok moeten. De passagiers werd medegedeeld, dat zij op eigen kosten naar een hotel kon den gaan. Versoheidenen van hen ble ven toen liever aan boord. Of zulks met het oog op de reparatiewerk zaamheden mogelijk zal zijn, dienen zij af te wachten. TETJNTJE. ,,'t Is gewoon een schande!" Deze enkele woorden ving ik net op, toen ik begin van deze week in de mid dag, toen de scholen al uit waren, een klein wandelingetje maakte. Ze werden gesproken door een moeder tje van omstreeks dertig of vijf en dertig jaar,, die bepaald met de buurvrouw van over de heg een of ander probleem aan de orde had ge steld. „Zeg dat wel, buurvrouw, ook die jongen van mij heeft al een paar da gen huisje aan huisje wezen bellen of er nog oude kranten, postzegels of capsules waren voor de schoolmees ter. Ik wilde ten minste maar, dat die schoolmeester dat stukje van Krs-Kras maar niet had gelezen". Deze reactie kon ik horen omdat ik bij de buurvrouw naast moest wezen die haar jongen, Teuntje geheten, geholpen had bij het verzamelen van oude postzegels, bestemd voor de ac tie via Kris-Kras, ten bate van een of ander liefdadig doel. Wat een verschil van opvatting toch! Hoe het komt, weet ik niet, maar ik was -toch wel een beetje kwaad geworden bij dat gesprek van die twee buurvrouwen en graag had ik het mijne er van gezeg, als nïet de moeder van Teuntje juist de déur had geopend en mij vroeg binnen te komen. Teuntje was ook thuis en met blijde ogen zat 'hij postzegels te tellen aan tafel. „Die heb ik alle maal vandaag en gisteren opgehaald en morgen mag ik bij een mevrouw nog eens terugkomen", zei Teuntje tot zijn moeder, en dan heeft Kris- Kras ook zijn zin, want die is er mee begonnen!" Inderdaad, ik heb getracht deze actie te organiseren, maar ik meen, dat er niet zo heel veel aan gedaan wordt. En ach, waren er nu maar meer Teuntjes, dan zou ik niet bang wezen. Tenslotte vind ik het een schande, dat zo weinïg maar gedaan wordt aan deze verzamelactie. Dat is niets voor Waddinxveen! Kom, plaatsgenoten, laat de ver zamelwoede in U ontwaken en doe niet zoals di'e twee buurvrouwen, die het een schande vinden, iets te doen voor een liefdadig doel! Afge sproken? Dan veel succes! KRIS-KRAS OCTOBER-PRIJSVRAAG. De lange winteravonden staan min of meer voor de deur. In de ko mende maanden zullen we onze troost dus wat meer in de huiselijke kring moeten zoeken en daarom heb ik gemeend, dat we in dit win terhalfjaar maar weer moeten star ten met onze maandelijkse prijs vraag. Voor nieuwe, abonné's geven wij nog even in het kort de „spelre gels". In het begin van de maand publi ceren wij een lastig geval, dat min of meer op tactvolle wijze opgelost moet worden. Iedere lezeres-abonné van dit blad mag haar oplossing van het geval zenden aan de redac tie van dit blad. Een jury van drie personen (twee dames en één heer) beoordelen de ingekomen antwoor den en waarderen die met een cij fer, net als op school, dus van 0-10. Om voor een prijs (boek) in aanmer king te kunnen komen, moet men minstens 24 punten hebben (gemid deld 8). Iedereen, die dit cijfer 24 heeft verkregen, ontvangt een boek. De namen der prijswinnaressen worden met volledige adresvermel ding in het nummer, dat in de eer ste week van de daarop volgende maand verschijnt, bekend gemaakt. Zij hebben dan hun boek reeds ont vangen. Ieder die 22 of 23 punten behaalt, krijgt een eervolle vermel ding (naam en plaatsnaam). Nu zal het kunnen gebeuren, dat de jury van mening is, dat geen dei- antwoorden het cijfer 24 kan beha len. In dit geval wordt er één boek uitgeloofd en wel voor degene, die het hoogste cijfer behaald. Degene, die ér onmiddellijk onder is, krijgt alsnog een eervolle vermelding. Antwoorden moeten steeds vóór de 26e der maand op het bureau van dit blad zijn. In de linkerbovenhoek van de enveloppe vermelden: „prijs vraag Moeder de Vrouw". Het ant woord mag niet meer dan één kwar to vel duidelijk geschreven copy beslaan. Vergeet niet onder aan het antwoord Uw volledige naam, adres en woonplaats te vermelden. Dus niet alleen Uw naam, en- adres op de enveloppe, maar ook in de brief. Het met de meeste punten be kroonde antwoord wordt in zijn ge heel gepubliceerd. En hier is dan prijsvraag num mer één van dit seizoen: Het echtpaar Bloem heeft vier kinderen, waarvan de oudste, een meisje, 17 jaar is.. Deze, Gerda, is in de 4e klasse der ULO, kan uit stekend leren en is een stil, ingeto gen meisje. Heeft nimmer omgang met jongens, gaat zelden of nooit uit, doch heeft één hobby: haar bromfiets, waarop ze elke dag heen en weer naar de school gaat in een naburige stad. Ze heeft een techni sche knobbel en repareert zelf elk kleïn mankement. Mijnheer Bloem werkt op een no tariskantoor. Er is geen omgang met notaris De Groot, die zich nogal een beetje voelt, omdat hij getrouwd is met een baronesse. Des te groter is de verwondering van het echt paar Blom, als op een donkere na- ja arsavond gebeld wordt en notaris De Groot voor de deur staat. Hij wordt binnengelaten, krijgt een si gaar en een kop koffie. Het gesprek gaat aanvankelijk over koetjes en kalfjes, tot opeens de heer de Groot vraagt: „En hoe maakt Uw oudste dochter het?" „O", zegt Bloemy „uitstekend. Dank u. Ze leert prima op de ULO in de stad". „Ja", zegt De Groot, „ik zie haar 's morgens vaak op de bromfiets voorbij gaan". Bloem knikt. „Inderdaad, die bromfiets is haar liefhebberij. Maai de laatste weken heeft ze er gedurig kleine mankementjes aan. Ze is vanavond ook weer aan het prutsen geweest en nu is ze weer een proef- ritje aan het makgn, om te contro leren, of ze het euvel verholpen heeft. Och, dat zijn onschuldige ge noegens, nietwaar? Beter zo, dan dat ze al achter de jongens aan loopt". Mijnheer de Groot bijt even op zijn lippen. Want het doel van zijn komst is, zijn ondergeschikte te ver zoeken de geheime omgang, die Gerda Bloem nu al enige maanden heeft met zijn oudste zoon, te ver bieden. Want De Groot heeft met deze zoon andere plannen. Nu blijkt hem, dat Bloem van die geheime verkering niets afwist. En De Groot snapt wel, dat die avondlijke brom fietstochtjes voeren naar zijn zoon, die haar wel ergens staat op te wachten. Tot zover „het geval". Onze vraag is nu: Zoudt U kans zien op tact volle wijze de heer Bloem te ver tellen, dat Gerda toch niét zo on schuldig is, wat de andere sexe be treft, als ze zich in de huiselijke kring misschien voordoet. En zoudt U dan eveneens kans zien op even tactvolle wijze de heer Bloem te verzoeken deze verkering te verbie den? Of weet U wellicht een middel om i'n dit geval de kool en de geit te sparen? Wij wachten met belangstelling Uw oplossing van dit geval. Denkt U er om: vóór de 26e October moet Uw# antwoord op ons bureau zijn. Het bekroonde antwoord en de na men der prijswinnaressen worden- gepubliceerd in ons blad, dat in de eerste week van November ver schijnt. Over deze prijsvragen kan geen cor respondentie worden gevoerd. Doe Uw best. Ik hoop, dat ik weer een stroom brieven krijg. DORA WERTH. Het jaarlijkse grote debat is weer begonnen. De Tweede Kamer heeft zich deze week gezet aan de Alge mene Beschouwingen, een steekspel waarbij de verhoudingen tussen de partijen onderling en- de positie tus sen Kamer en Ministerie aan de orde komen. Het huidige Kabinet Drees gaat thans zijn derde jaar in. Dat is het jaar, waarin de parlementaire oogst moet worden binnengehaald. De ministers hebben dan twee jaar de tijd gehad om grote wetsontwer pen voor te bereiden, in het derde jaar worden zij ingediend en voor een deel ook afgehandeld, want vóór de nieuwe verkiezingen moet de bui't binnen zijn. Meestal draagt het begrotingsdebat in het derde jaar dan ook een zakelijk karakter. Maar ditmaal is er een uitzonde ring. Weliswaar wordt er in de de batten, die deze week in de Tweede Kamer worden gevoerd, niet veel gesproken over de verhouding tot hetKabinet, maar de verhouding tussen de partijen onderling is wel degelijk de inzet van dit belangrij ke gesprek. En het zal niemand ver bazen-, dat het Mandement der Bis schoppen dit politieke twistgesprek teweeg heeft gebracht. Dit herder lijk schrijven heeft in ieder geval één voordeel, nl. dat het de politiek weer dichter bij de mensen brengt. De belangstelling, die in vroeger ja ren voor de politiek bestond, kan men daaruit verklaren, dat men toen veel meer de politiek zag als een „strijd der geesten". Het is wel gebleken, dat een groot deel van ons volk niet dichter bij de politiek gebracht wordt door een technische verhandeling over het belastingstelsel of over de sociale verzekering. In zekere zin is het Mandement dus een winstpunt. In zekere zin, want het is bekend, dat de p.v.d.a. en de v.v.d. door dit her derlijke shrijven zeer geschokt zijn. De socialistische fractievoorzitter, mr. Burger, heeft dit Dinsdag jl. nog heel duidelijk laten blijken. Wij wei geren samen te werken met partijen welker invloed ondermijnend is voor de democratie. Ondermijnt de k.v.p. de democratie? Op deze vraag kon de heer Burger geen duidelijk antwoord geven. Maar nooit aan vaardt de p.v.d.a., dat de vrijheid van de politieke keuze wordt aan- Is de k.v.p. nu werkelijk ondemo cratisch? De heren Oud (v.v.d.) en Tilanus (c.h.) zijn op deze vraag diep ingegaan. Op het moment, dat we dit artikel moesten schrijven, zijn helaas de standpunten van de andere fractievoorzitters nog niet bekend. Een partij, waarop men moét stemmen, is geen democrati sche partij, zo zeide de heer Burger. Wordt de materiële vrijheid door de R.-Katholieke Kerk wel voldoen de erkend? Voor de heer Tilanus was dit alles geen probleem. De Rooms-Katholieke Kerk heeft een bewogen woord gericht tot de leden van die Kerk. Men vindt passages in het Mandement, die de Protestanten toespreken. Men vindt ook dingen, die de Protestanten niet kunnen aanvaarden, maar dat gaat hun niet aan. Het Mandement is een woord tot de eigen kerkgenoten. En daar om raakt het onze vrijheid van.den ken en handelen niet. Bij de volgen de verkiezingen zal blijken in hoe verre men aan het woord van de Rooms-Katholieke Kerk gehoorzaam zal zijn. Het Kabinet zal dit principiële de bat over zich laten heengaan. De ministers kunnen het goed met el kaar vinden, ook al is er een Man dement. Het zal dus de Kamer moe ten zijn, dié een einde aan de huidi ge samenwerking gaat maken. Maar dat dit gebeuren zal, is niet te ver wachten. Het Kabinet heeft nl. niét over steun te klagen. Er is tijdens dit debat slechts één minister ge weest, die het kwaad te verduren kreeg en dat was de k.v.p.-minister Cals. Hij voert op onderwijsgebied te weinig een politiek op lange ter mijn. Ook de heer Tilanus klaagde er over, dat van de vele onderwijs plannen, die in de vorige troonrede waren opgesomd, niets is terecht ge komen. Gebrek aan voortvarendheid is in de politiek altijd een ernstig verwijt. De a.r.-bewindsman van Economische Zaken, Prof. Zijlstra, kreeg ook wel crltiek, maar veel meer op zijn economische inzichten. En daarover valt te praten. Vooral met Minister Zijlstra, één der knap ste economen van ons land. Het ver wijt van de heer Oud was, dat het Kabinet zich te behagelijk laat drij ven op de conjunctuurgolvai, zon der actief te zijn. De minisffrs be sturen wel, maar regeren niet, zo zeide hij. „Dit is het Kabinet 'van het beminnelijk optimisme. De heer Burger hield de minister Jozef in Egypte voor, die in de goe de jaren spaarde voor de slechte. Maar bij deze critiek bleef het. 6 OCTOBER BESTOND ONZE SPOORLIJN 20 JAAR. Velen onzer zullen zich herinne ren de opening van de spoorbaan Gouda-Alphen a. d. Rijn, op 6 Oc tober 1934, waardoor onze gemeente aan het spoorwegnet werd aange sloten. Wat aan deze aanleg is vooraf gegaan weten lang niet allen, waarom we het niet ondienstig von- het een en ander uit de vergetelheid te halen. Hoeveel voeten de aanleg in de aarde had, releveert de Bosk. Crt. deze week in een artikel, waar uit we deze gegevens ontleenden. Minister Ir. C. Lely bepleitte tij dens de zitting van de Tweede Ka mer der Staten Generaal in 1916 de totstandkoming van een spoorlijn tussen Alphen en Gouda. Reeds in 1906 had de toenmalige minister Kraus zich bereid ver klaard de totstandkoming van deze spoorlijn te bevorderen. In de memorie van toelichting op het ontwerp van wet te dezer zake heet het „Meer dan bij dié spoorwe gen zullen bij de voorgenomen ver binding van Boskoop en Waddinx veen met het net der Hoofdspoor wegen locale belangen op de voor grond komen. Deze verbinding toch zal in de eerste plaats aan de be langrijke kwekersplaats Boskoop, waar thans reeds uitgestrekte gron den door de kwekerijen zijn ingeno men en aan Waddinxveen waar meubel- en andere nijverheid bloeit ten goede komen. Verder is zij uiter aard van belang voor Gouda en Al phen". Als voorwaarde voor de aanleg werd gesteld dat de streek zelf 1.000.000,zou opbrengen. Het gemeentebestuur van Boskoop ijverde in die dagen sterk voor de aanleg van deze spoorbaan, welke voor de ontwikkeling van de Bos- koopse handel van belang was. Ook verscheidene Kamerleden spanden zich er "oor en spraken zich uit dat n.et-aansluiting van Boskoop aan het spoorwegnet meer dan „ergerlijk" was. „Dat een plaats van de betekenis

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1954 | | pagina 1