Weekblad voor Waddinxveen
1/Hoedcc de Vrouw.
Dc Spieqd van de week
Kris-Rras
Uit het Parlement
Vierde lustrum
van onze spoorlijn
No 486
Vrijdag 8 October 1954
10e Jaargang
Adres Redactie en Administratie:
Oranjelaan 30, Waddinxveen, Telet. 438
Verschijnt elke Vrijdag
Abonnementsgeld per kwartaal f 1.00 bij vooruitbetaling
Advertentieprijs 6 ct, familieadvertenties 7 ct per m-m.
Bijdragen, Verslagen, etc. uiterlijk
's Woendagsavonds inzenden.
De doden van de Cauberg-ramp
zijn begraven de chauffeur van
de bus, die zijn wagen niet meer
kon houden en die als een kanons
kogel de Cauberg af kwam suizen,
Roger Mils, is in vrijheid gesteld.
Zijn verklaringen, dat de remmen
weigerden, werden door het techni
sche onderzoek gedekt, zodat er
geen enkele reden was, deze ook
door de ramp zwaar getroffen chauf
feur nog langer vast te houden.
Technische onvolkomendheden wa
ren de oorzaak van het vreselijke
ongeluk, dat ons meer dan een week
heeft beziggehouden.
Technische foutenMeer en
meer streeft de wereld ernaar, ver
keersongelukken uit te sluiten.
Daarvoor worden rij-examens ge
houden daarvoor worden ver
keersregels uitgevaardigd daar
voor wordt de oorzaak van elk on
geluk nauwkeurig nagegaan, om, zo
mogelijk, herhaling te voorkomen.
Naast technische fouten zijn er
uiteraard ook menselijke tekortko
mingen, waardoor een ongeluk kan
geschieden. Zo is het voorgekomen,
dat er een ernstige aanrijding ont
stond, doordat de chauffeur van een
wageneen cigaret wilde opste
ken. De man had er moeite mee,-de
cigaret uit het doosje te halen hij
schonk daardoor even minder aan
dacht aan de weg, met het gevolg,
dat hij een verkeerde manoeuvre
maakte. Het cigarettendoosje de
oorzaak van een auto-ongeluk!....
In de nabije toekomst zal zulks niet
meer mogelijk zijn. Binnenkort toch
zullen er cigarettendoosjes aan de
markt komen, die het mogelijk ma
ken dat men met één hand heel ge
makkelijk een cigaret kan grijpen.
De oude verpakking wordt vervan
gen door een doosje met een draai
baar klapdekseltjeeen zoge
naamde „turntop". Een eenvoudige
vinding van een Engelsman, die ech
ter ook in ons land ongetwijfeld fu
rore zal maken.
Er worden nog zo veel ongelukken
door technische tekortkomingen ver
oorzaakt, dat wij het kunnen toe
juichen, dat menselijke fouten zoveel
mogelijk worden ondervangen. Men
herinnert zich, dat eveneens door
het weigeren der remmen een zand-
auto te Den Haag op een groep fiet
sers inreed, die voor een stopbord
stónden te wachten. Dit ongeluk
vergde reeds drie slachtoffers. Erger
is, dat nog steeds onverantwoorde
lijke elementen verkeersongelukken
veroorzaken. Zo heeft een, vermoe
delijk dronken, chauffeur te Soest
een motorrijder doodgereden, waar
na de man slingerend zijn weg ver
volgde. Tegen dergelijke mensen
kan niet streng genoeg worden op
getreden.
Een ongeluk, dat met het seizoen
in verband staat, gebeurde te Hil
versum, waar een bejaard echtpaar
tengevolge van koolmonoxyde-ver-
giftiging om het leven kwam. Bij het
onderzoek bleek, dat de schoorsteen
verstopt was
Doch laten wij de ongelukken
verder laten rusten. Laten wij liever
eens een kijkje gaan nemen in het
landelijke Neede, waar dë oudste in
woonster van ons land, Christine
Karnebeek-Baks, beter bekend als
„Chrissemeuje Baks" haar 105de
verjaardag vierde.
Feest was er ook in het Baarnse
Lyceum, waar een bazar wérd ge
houden ten bate van een kamp voor
ontheemden. H.M. de Koningin gaf
blijk van haar grote belangstelling
en de Prinsessen Beatrix en Irene,
leerlingen van deze school, werkten
er met de daad aan mede, de op
brengst der bazar zo groot mogelijk
te doen zijn. Prinses Beatrix bakte
zelfs oliebollen.
Te Rotterdam, vierde het Centraal
Bureau voor' de Rijn- en Binnen
vaart zijn 25-jarig bestaan. In de
feestelijke vergadering liet de voor
zitter van het bureau, dr. J. N. van
Houten echter ook een ernstig woord
horen. Hij noeme de binnenvloot te
oud en gaf als zijn mening te ken
nen, dat deze meer dan tot nu toe
dient te worden gemoderniseerd.
Gebeurt dit niet, dan zal de Neder
landse binnenvloot een achterstand
krijgen die niet meer is in te halen.
Van de binnenvloot naar de zeevaart.
De Maasdam, het 15000 ton metende
passagiersschip van de Holland-
Amerika-Lijn, dat met 500 passa
giers van New York op weg was
naar Rotterdam, kwam in aanvaring
met een Franse vrachtboot waar
door het Nederlandse schip een grote
scheur in de boeg opliep. Gelukkig
werd geen der opvarenden gewond
menigeen had van de aanvaring,
die m de nacht geschiedde, niets ge
merkt. De Maasdam was echter ge
noodzaakt, de steven té keren en te
rug te varen naar Hoboken, de ha
ven van New York. Te Brooklyn zal
het schip in het dok moeten. De
passagiers werd medegedeeld, dat zij
op eigen kosten naar een hotel kon
den gaan. Versoheidenen van hen ble
ven toen liever aan boord. Of zulks
met het oog op de reparatiewerk
zaamheden mogelijk zal zijn, dienen
zij af te wachten.
TETJNTJE.
,,'t Is gewoon een schande!" Deze
enkele woorden ving ik net op, toen
ik begin van deze week in de mid
dag, toen de scholen al uit waren,
een klein wandelingetje maakte. Ze
werden gesproken door een moeder
tje van omstreeks dertig of vijf en
dertig jaar,, die bepaald met de
buurvrouw van over de heg een of
ander probleem aan de orde had ge
steld.
„Zeg dat wel, buurvrouw, ook die
jongen van mij heeft al een paar da
gen huisje aan huisje wezen bellen
of er nog oude kranten, postzegels of
capsules waren voor de schoolmees
ter. Ik wilde ten minste maar, dat
die schoolmeester dat stukje van
Krs-Kras maar niet had gelezen".
Deze reactie kon ik horen omdat ik
bij de buurvrouw naast moest wezen
die haar jongen, Teuntje geheten,
geholpen had bij het verzamelen van
oude postzegels, bestemd voor de ac
tie via Kris-Kras, ten bate van een
of ander liefdadig doel.
Wat een verschil van opvatting
toch! Hoe het komt, weet ik niet,
maar ik was -toch wel een beetje
kwaad geworden bij dat gesprek van
die twee buurvrouwen en graag had
ik het mijne er van gezeg, als nïet
de moeder van Teuntje juist de déur
had geopend en mij vroeg binnen te
komen. Teuntje was ook thuis en
met blijde ogen zat 'hij postzegels te
tellen aan tafel. „Die heb ik alle
maal vandaag en gisteren opgehaald
en morgen mag ik bij een mevrouw
nog eens terugkomen", zei Teuntje
tot zijn moeder, en dan heeft Kris-
Kras ook zijn zin, want die is er
mee begonnen!"
Inderdaad, ik heb getracht deze
actie te organiseren, maar ik meen,
dat er niet zo heel veel aan gedaan
wordt. En ach, waren er nu maar
meer Teuntjes, dan zou ik niet bang
wezen. Tenslotte vind ik het een
schande, dat zo weinïg maar gedaan
wordt aan deze verzamelactie. Dat
is niets voor Waddinxveen!
Kom, plaatsgenoten, laat de ver
zamelwoede in U ontwaken en doe
niet zoals di'e twee buurvrouwen,
die het een schande vinden, iets te
doen voor een liefdadig doel! Afge
sproken? Dan veel succes!
KRIS-KRAS
OCTOBER-PRIJSVRAAG.
De lange winteravonden staan
min of meer voor de deur. In de ko
mende maanden zullen we onze
troost dus wat meer in de huiselijke
kring moeten zoeken en daarom
heb ik gemeend, dat we in dit win
terhalfjaar maar weer moeten star
ten met onze maandelijkse prijs
vraag.
Voor nieuwe, abonné's geven wij
nog even in het kort de „spelre
gels".
In het begin van de maand publi
ceren wij een lastig geval, dat min
of meer op tactvolle wijze opgelost
moet worden. Iedere lezeres-abonné
van dit blad mag haar oplossing
van het geval zenden aan de redac
tie van dit blad. Een jury van drie
personen (twee dames en één heer)
beoordelen de ingekomen antwoor
den en waarderen die met een cij
fer, net als op school, dus van 0-10.
Om voor een prijs (boek) in aanmer
king te kunnen komen, moet men
minstens 24 punten hebben (gemid
deld 8). Iedereen, die dit cijfer 24
heeft verkregen, ontvangt een boek.
De namen der prijswinnaressen
worden met volledige adresvermel
ding in het nummer, dat in de eer
ste week van de daarop volgende
maand verschijnt, bekend gemaakt.
Zij hebben dan hun boek reeds ont
vangen. Ieder die 22 of 23 punten
behaalt, krijgt een eervolle vermel
ding (naam en plaatsnaam).
Nu zal het kunnen gebeuren, dat
de jury van mening is, dat geen dei-
antwoorden het cijfer 24 kan beha
len. In dit geval wordt er één boek
uitgeloofd en wel voor degene, die
het hoogste cijfer behaald. Degene,
die ér onmiddellijk onder is, krijgt
alsnog een eervolle vermelding.
Antwoorden moeten steeds vóór
de 26e der maand op het bureau van
dit blad zijn. In de linkerbovenhoek
van de enveloppe vermelden: „prijs
vraag Moeder de Vrouw". Het ant
woord mag niet meer dan één kwar
to vel duidelijk geschreven copy
beslaan. Vergeet niet onder aan het
antwoord Uw volledige naam, adres
en woonplaats te vermelden. Dus
niet alleen Uw naam, en- adres op de
enveloppe, maar ook in de brief.
Het met de meeste punten be
kroonde antwoord wordt in zijn ge
heel gepubliceerd.
En hier is dan prijsvraag num
mer één van dit seizoen:
Het echtpaar Bloem heeft vier
kinderen, waarvan de oudste, een
meisje, 17 jaar is.. Deze, Gerda, is
in de 4e klasse der ULO, kan uit
stekend leren en is een stil, ingeto
gen meisje. Heeft nimmer omgang
met jongens, gaat zelden of nooit
uit, doch heeft één hobby: haar
bromfiets, waarop ze elke dag heen
en weer naar de school gaat in een
naburige stad. Ze heeft een techni
sche knobbel en repareert zelf elk
kleïn mankement.
Mijnheer Bloem werkt op een no
tariskantoor. Er is geen omgang
met notaris De Groot, die zich nogal
een beetje voelt, omdat hij getrouwd
is met een baronesse. Des te groter
is de verwondering van het echt
paar Blom, als op een donkere na-
ja arsavond gebeld wordt en notaris
De Groot voor de deur staat. Hij
wordt binnengelaten, krijgt een si
gaar en een kop koffie. Het gesprek
gaat aanvankelijk over koetjes en
kalfjes, tot opeens de heer de Groot
vraagt: „En hoe maakt Uw oudste
dochter het?"
„O", zegt Bloemy „uitstekend.
Dank u. Ze leert prima op de ULO
in de stad".
„Ja", zegt De Groot, „ik zie haar
's morgens vaak op de bromfiets
voorbij gaan".
Bloem knikt. „Inderdaad, die
bromfiets is haar liefhebberij. Maai
de laatste weken heeft ze er gedurig
kleine mankementjes aan. Ze is
vanavond ook weer aan het prutsen
geweest en nu is ze weer een proef-
ritje aan het makgn, om te contro
leren, of ze het euvel verholpen
heeft. Och, dat zijn onschuldige ge
noegens, nietwaar? Beter zo, dan
dat ze al achter de jongens aan
loopt".
Mijnheer de Groot bijt even op
zijn lippen. Want het doel van zijn
komst is, zijn ondergeschikte te ver
zoeken de geheime omgang, die
Gerda Bloem nu al enige maanden
heeft met zijn oudste zoon, te ver
bieden. Want De Groot heeft met
deze zoon andere plannen. Nu blijkt
hem, dat Bloem van die geheime
verkering niets afwist. En De Groot
snapt wel, dat die avondlijke brom
fietstochtjes voeren naar zijn zoon,
die haar wel ergens staat op te
wachten.
Tot zover „het geval". Onze vraag
is nu: Zoudt U kans zien op tact
volle wijze de heer Bloem te ver
tellen, dat Gerda toch niét zo on
schuldig is, wat de andere sexe be
treft, als ze zich in de huiselijke
kring misschien voordoet. En zoudt
U dan eveneens kans zien op even
tactvolle wijze de heer Bloem te
verzoeken deze verkering te verbie
den? Of weet U wellicht een middel
om i'n dit geval de kool en de geit
te sparen?
Wij wachten met belangstelling
Uw oplossing van dit geval. Denkt
U er om: vóór de 26e October moet
Uw# antwoord op ons bureau zijn.
Het bekroonde antwoord en de na
men der prijswinnaressen worden-
gepubliceerd in ons blad, dat in de
eerste week van November ver
schijnt.
Over deze prijsvragen kan geen cor
respondentie worden gevoerd.
Doe Uw best. Ik hoop, dat ik weer
een stroom brieven krijg.
DORA WERTH.
Het jaarlijkse grote debat is weer
begonnen. De Tweede Kamer heeft
zich deze week gezet aan de Alge
mene Beschouwingen, een steekspel
waarbij de verhoudingen tussen de
partijen onderling en- de positie tus
sen Kamer en Ministerie aan de orde
komen. Het huidige Kabinet Drees
gaat thans zijn derde jaar in. Dat is
het jaar, waarin de parlementaire
oogst moet worden binnengehaald.
De ministers hebben dan twee jaar
de tijd gehad om grote wetsontwer
pen voor te bereiden, in het derde
jaar worden zij ingediend en voor
een deel ook afgehandeld, want vóór
de nieuwe verkiezingen moet de
bui't binnen zijn. Meestal draagt het
begrotingsdebat in het derde jaar
dan ook een zakelijk karakter.
Maar ditmaal is er een uitzonde
ring. Weliswaar wordt er in de de
batten, die deze week in de Tweede
Kamer worden gevoerd, niet veel
gesproken over de verhouding tot
hetKabinet, maar de verhouding
tussen de partijen onderling is wel
degelijk de inzet van dit belangrij
ke gesprek. En het zal niemand ver
bazen-, dat het Mandement der Bis
schoppen dit politieke twistgesprek
teweeg heeft gebracht. Dit herder
lijk schrijven heeft in ieder geval
één voordeel, nl. dat het de politiek
weer dichter bij de mensen brengt.
De belangstelling, die in vroeger ja
ren voor de politiek bestond, kan
men daaruit verklaren, dat men
toen veel meer de politiek zag als
een „strijd der geesten".
Het is wel gebleken, dat een groot
deel van ons volk niet dichter bij de
politiek gebracht wordt door een
technische verhandeling over het
belastingstelsel of over de sociale
verzekering. In zekere zin is het
Mandement dus een winstpunt. In
zekere zin, want het is bekend, dat
de p.v.d.a. en de v.v.d. door dit her
derlijke shrijven zeer geschokt zijn.
De socialistische fractievoorzitter,
mr. Burger, heeft dit Dinsdag jl. nog
heel duidelijk laten blijken. Wij wei
geren samen te werken met partijen
welker invloed ondermijnend is
voor de democratie. Ondermijnt de
k.v.p. de democratie? Op deze vraag
kon de heer Burger geen duidelijk
antwoord geven. Maar nooit aan
vaardt de p.v.d.a., dat de vrijheid
van de politieke keuze wordt aan-
Is de k.v.p. nu werkelijk ondemo
cratisch? De heren Oud (v.v.d.) en
Tilanus (c.h.) zijn op deze vraag
diep ingegaan. Op het moment, dat
we dit artikel moesten schrijven,
zijn helaas de standpunten van de
andere fractievoorzitters nog niet
bekend. Een partij, waarop men
moét stemmen, is geen democrati
sche partij, zo zeide de heer Burger.
Wordt de materiële vrijheid door
de R.-Katholieke Kerk wel voldoen
de erkend? Voor de heer Tilanus
was dit alles geen probleem. De
Rooms-Katholieke Kerk heeft een
bewogen woord gericht tot de leden
van die Kerk. Men vindt passages in
het Mandement, die de Protestanten
toespreken. Men vindt ook dingen,
die de Protestanten niet kunnen
aanvaarden, maar dat gaat hun niet
aan. Het Mandement is een woord
tot de eigen kerkgenoten. En daar
om raakt het onze vrijheid van.den
ken en handelen niet. Bij de volgen
de verkiezingen zal blijken in hoe
verre men aan het woord van de
Rooms-Katholieke Kerk gehoorzaam
zal zijn.
Het Kabinet zal dit principiële de
bat over zich laten heengaan. De
ministers kunnen het goed met el
kaar vinden, ook al is er een Man
dement. Het zal dus de Kamer moe
ten zijn, dié een einde aan de huidi
ge samenwerking gaat maken. Maar
dat dit gebeuren zal, is niet te ver
wachten. Het Kabinet heeft nl. niét
over steun te klagen. Er is tijdens
dit debat slechts één minister ge
weest, die het kwaad te verduren
kreeg en dat was de k.v.p.-minister
Cals. Hij voert op onderwijsgebied
te weinig een politiek op lange ter
mijn. Ook de heer Tilanus klaagde
er over, dat van de vele onderwijs
plannen, die in de vorige troonrede
waren opgesomd, niets is terecht ge
komen. Gebrek aan voortvarendheid
is in de politiek altijd een ernstig
verwijt. De a.r.-bewindsman van
Economische Zaken, Prof. Zijlstra,
kreeg ook wel crltiek, maar veel
meer op zijn economische inzichten.
En daarover valt te praten. Vooral
met Minister Zijlstra, één der knap
ste economen van ons land. Het ver
wijt van de heer Oud was, dat het
Kabinet zich te behagelijk laat drij
ven op de conjunctuurgolvai, zon
der actief te zijn. De minisffrs be
sturen wel, maar regeren niet, zo
zeide hij. „Dit is het Kabinet 'van
het beminnelijk optimisme. De
heer Burger hield de minister
Jozef in Egypte voor, die in de goe
de jaren spaarde voor de slechte.
Maar bij deze critiek bleef het.
6 OCTOBER BESTOND ONZE
SPOORLIJN 20 JAAR.
Velen onzer zullen zich herinne
ren de opening van de spoorbaan
Gouda-Alphen a. d. Rijn, op 6 Oc
tober 1934, waardoor onze gemeente
aan het spoorwegnet werd aange
sloten. Wat aan deze aanleg is
vooraf gegaan weten lang niet allen,
waarom we het niet ondienstig von-
het een en ander uit de vergetelheid
te halen. Hoeveel voeten de aanleg
in de aarde had, releveert de Bosk.
Crt. deze week in een artikel, waar
uit we deze gegevens ontleenden.
Minister Ir. C. Lely bepleitte tij
dens de zitting van de Tweede Ka
mer der Staten Generaal in 1916 de
totstandkoming van een spoorlijn
tussen Alphen en Gouda.
Reeds in 1906 had de toenmalige
minister Kraus zich bereid ver
klaard de totstandkoming van deze
spoorlijn te bevorderen.
In de memorie van toelichting op
het ontwerp van wet te dezer zake
heet het „Meer dan bij dié spoorwe
gen zullen bij de voorgenomen ver
binding van Boskoop en Waddinx
veen met het net der Hoofdspoor
wegen locale belangen op de voor
grond komen. Deze verbinding toch
zal in de eerste plaats aan de be
langrijke kwekersplaats Boskoop,
waar thans reeds uitgestrekte gron
den door de kwekerijen zijn ingeno
men en aan Waddinxveen waar
meubel- en andere nijverheid bloeit
ten goede komen. Verder is zij uiter
aard van belang voor Gouda en Al
phen".
Als voorwaarde voor de aanleg
werd gesteld dat de streek zelf
1.000.000,zou opbrengen.
Het gemeentebestuur van Boskoop
ijverde in die dagen sterk voor de
aanleg van deze spoorbaan, welke
voor de ontwikkeling van de Bos-
koopse handel van belang was.
Ook verscheidene Kamerleden
spanden zich er "oor en spraken
zich uit dat n.et-aansluiting van
Boskoop aan het spoorwegnet meer
dan „ergerlijk" was.
„Dat een plaats van de betekenis