Weekblad voor Waddinxveen II nmEfl Wloedu de Vrouw. BethLehem. De van de week DAN PO GENEEST Kris-Kras Dameshanden keRstmis 1954. NÜTSSPAARBANK te WADDINXVEEN VRIJDAG 31 DECEMBER 1954 No 497 Vrijdag 24 December 1954 10e Jaargang \triM R.viictie en Administratie: Oranjelaan 30, Waddinxveen, Telet. 438 Verschijnt elke Vrijdag Abonnementsgeld per kwartaal f 1.00 bij vooruitbetaling Advertentieprijs 6 ct, familieadvertenties 7 ct per m.m. Bijdragen, Verslagen, etc. uiterlijk 's Woensdagsavonds inzenden. Het is nooit prettig om ziek te zijn en tegenwoordig kost een zieken- huisverpleging zo veel geld, dat die zieke van schrik over de hoogte van zijn „liggeld" beter zou worden! Verwacht wórdt, dat met ingang van 1 Januari deze, toch al hoge prijzen, nog zullen stijgen met 50 cent tot ƒ1,60 per dag ennog meer. Zo werd bericht, dat een zieken huis te Tilburg, voor z'n derde klas verpleging (tot nu toe 8,05 per dag) in het vervolg 11,80 per dag zou rekenen. De premie voor de verplicht ver zekerden zal (nog) niet stijgen. Voor dié verzekerden zijn in het z.g. ver eveningsfonds millioenen aanwezig, doch daar is ook opkomen aan. Dat is maar een kwestie van tijd. Vast staat reeds.dat in verschei dene plaatsen en streken van ons land de ziekenfonds-premies met ongeveer 20 pet. zullen worden ver hoogd en het zal de vraag zijn of men daar genoeg aan heeft. Dat is weer afhankelijk van de prijsver hoging, die in deze streken de zie kenhuizen moeten toepassen, het geen weer afhankelijk is van de „soort" verpleegsters dje deze zie kenhuizen in dienst hebben (eerste, tweede, derde of vierdejaars-ver pleegsters dan wel religieuzen). De beste wens, die men ook in dit verband zijn medemens kan toevoegen is dan ook: blijf het ko mende nieuwe jaar vooral gezond! Dat het merendeel onzer monden niet gezond is, kwam weer eens tot uiting ter vergadering, welke de Maatschappij ter bevordering van de Tandheelkunde te Utrecht hield. De tandartsen hadden hun contract met de ziekenfondsorganisaties op gezegd per 1 Januari, doch zij be sloten na deze datum te blijven doorwerken ïn afwachting van hun hogere honorering. Tegen het verhogen van de sociale welstands- grens tot 6000 gulden, hetgeen nog door de Volksvertegenwoordiging met worden behandeld, hebben de tandartsen, zowel priincipiële als practische bezwaren en een be zwaar dat mede tot uiting kwam, is, dat de regering hun nimmer om ad vies vraagt, doch hen steeds voor een voldongen feit zet. Nu zijn de tandartsen niet de eni gen, die daar bezwaar tegen heb ben. Wij vernamen tenminste, dat de opticiens er mede grote last van ondervinden, dat er een krantenbe richt Verscheen, waarin werd mede gedeeld, dat de Ziekenfondsen in den vervolge weer brillen zouden verstrekken. De opticiens verna men dat nieuws eveneens uit de krant, maar ze ontdekten al gauw de gevolgen. De mensen, die een bril nodig hebben, wachten nog even in de hoop, ,cteze gratis te krijgen en de opticiens kunnen de drukte wel aan In verscheidene plaatsen van ons land is dat met de drukte, die Bel gen en Duitsers met zich mee bren gen eigenlijk niet het geval. Uit En schede wordt tenminste gemeld, dat het wel lijkt of men daar een inva- sie van kopers meemaakt. Neder land is een goedkoopte-eiland ge worden waarheen Belgen en Duit sers kooptochten ondernemen. Reeds houdt de douane scherper toezicht, maar het schijnt, dat mèt die in- voerbelasting erop nog tal van arti kelen in ons land goedkoper zijn dan elders. Men zou kunnen zeg-v gen, dat ons land aldus in den vreemde een goede naam heeft: daar is het zo lekker goedkoop Op 1 Jan. a.s. zal de nieuwe wet op de omzetbelasting in werking treden. Deze wet brengt een aantal veranderingen in de wijze, waarop de belasting wordt geheven. Deze wijzigingen zijn vooral van een technisch karakter en hebben mede tot doel de middenstand, moeite en administratieve belemmeringen te besparen, aldus de toelichting van het Ministerie van Ecnomische Zaken. In het nieuwe systeem zal de de tailhandel (winkel) over leveringen aan particulieren geen omzetbelas ting meer behoeven af te dragen. Om niettemin de opbrengst van de omzetbelasting op ongeveer het zelfde peil te houden, zal daarte genover bij de industrie een hogér Percentage worden geheven dan te voren. In het algemeen gesproken zal hierdoor het totale bedrag van de omzetbelasting, dat drukt op de artikelen, die de kleinhandel levert aan de particulieren, niet hoger worden dan tot nu toe. Uit een en ander volgt, dat de wijziging in de heffing van de om zetbelasting voor de industrie geen aanleiding mag zijn de bestaande marges, uitgedrukt in geldbedragen, te verhogen met een groter bedrag dan dat, hetwelk rechtstreeks voort vloeit uit de tariefsverhoging van de omzetbelasting. Voorts ligt het voor de hand, dat de detaillist bij het vaststellen van zijn marges er rekening mee houdt, dat hij geen omzetbelasting meer hoeft af te dragen. Hij dient dus op zijn eventueel iets hogere in koopprijs niet meer te leggen dan het geldbedrag van de oude winst marge, verminderd met het bedrag van de niet meer geheven 3 pet. om zetbelasting. Zoals uit het vorenstaande volgt, zullen, behoudens een enkele uit zondering, de wijzigingen in de hef fing van de omzetbelasting geen motief opleveren tot verhoging van de prijzen in de winkels. Het hier voor medegedeelde geldt voor merk artikelen met vastgestelde prijs evzeer als voor artikelen, waarvan de prijs niet is gefixeerd. De regering zal niet nalaten de ontwikkeling van het prijsverloop na het invoeren van de nieuwe wet nauwlettend te volgen en de oorzaken van eventueel geconsta teerde prijsverhoging op te sporen. verkoudheden BEKNOTTING. Wat een toestand in het leven van een vrouw! Ik snap eigenlijk nog niet goed, diat vrouwen zo on gestoord en rustig kunnen winkelen of met de buurvrouw een lekker bakje doen. Als je de vrouwen eens bekijkt zou je heus niet zeggen, dat zij zich op velerlei terrein beknot voelen ïn hun vrijheid. Nu zijn ze in feite gelijk gesteld met de men sen die mannen genoemd worden en toch is het niet goed, vinden zij. Ook nadat ze ïn het huwelijksbootje gestapt zijn, moeten zij zich kunnen handhaven op een plaats, die ze vóór die tijd hebben verworven. Dat direct ontslaan na de trouwdag vind ik ook een hard ding, niet waar vrouwen? Maar dat nu al die vrouwen, wan neer ze zich in hun vrijheid voelen aangetast, zo maar stilletjes verder leven, neen, daar zouden wij man nen niet aan denken. Wij zouden vechten voor onze positie in de maatschappij, veroveren waar we menen recht op te hebben. Dachten de vrouwen dat wij mannen door een heel eenvoudig „neen" van over heidspersonen gingen zitten pruilen in een hoekje? Kom nou, ik vind het leuker niet alleen, maar zelfs voor 50 pet. noodzakelijk (bijvoor beeld ïn een gemeentehuis) dat ik geholpen werd door een vrouwelij ke kracht inplaats van een manne lijke. Vrouwen verstaan de kunst iemand goed te begrijpen en zo no dig met veel tact en wijsheid het zwijgen op te leggen. Natuurlijk is de taak van een gehuwde vrouw ïn het gezin, maar je hebt ook figuren die het geëmancipeerd zijn hoger stellen dan een taak als huis moeder. Om die vrijheid te behou den gaat het volgens mijn mening. En die vrouwen kunnen, neen, moeten een taak hebben ïn onze maatschappij. Zich beknot voelen is niet pret tig. Als een vrouw uit volkomen vrije wil zich aan een of andere taak wil geven, ook nadat ze ge trouwd is, moet br niet een moge lijkheid zijn haar dit te ontzeggen. Uiteindelijk, mannen, hebben wij de vrouw dit recht willen geven; laat ons daarvan ook de consequen ties dragen. Of zijn we bang dat we over een bepaalde periode door de vrouwen geregeerd zullen worden? KRIS-KRAS ruwofschraal?, ■geeft handen om trots op ta zijn. KERSTFEEST t^^^eageir^^jëclassering bemoeide er zich meg!-en ik kreeg haar onder toezicht. Ilc voerde verschillende gesprek ken met haar en hieruit bleek mij, dat dit vrouwtje (veel te jong ge trouwd overigens) er niet de min ste notie van had om het wat gezel lig in huis te maken. Op haar 14e jaar van school, meteen naar de fabriek. Veel geld verdiend, in ken nis gekomen met een mannelijke collega, na een korte verkering ge trouw. Verbazend veel geluk gehad met het woningprobleem, want bin- fien een jaar had dit echtpaar een inooi, nieuw huisje aan de rand van ide stad. Maardit vrouwtje had geen verstand van huishoudelijke werkzaamheden, kon nauwelijks |een sok stoppen, naaien vrijwel niet ■ten koken.... nu ja. Het huis was altijd stoffig en slordig, en zo vöort. pe man kreeg er op het laatst ge- ioeg van en verdween1 met een an- dere fabrieksarbeidster met' de ^oorderzon. Hij is inmiddels opge- poord en wordt behoorlijk aan zijn I as getrokken voor het onderhoud Ivan zijn verlaten vrouw. Dat neemt pvenwel niet weg, d!at er wéér een luwelijk in brokken ligt. Niet alle mannen doen als de li'erboven vermelde echtgenoot. jDoch het is een feit, dat heel wat Ivrouwen er zelf de schuld van zijh, 1 lat hun mannen hun vertier bui- enshuis zoeken, in..vtduhs-a»-^>p.:<tp oos, hiljiui— en kaartvererrigi'ng"*en (zo -vWW't Om<jat het niet gezellig huis is. De vrouw weet geen sfeer e scheppen. Wat is dat: sfeer? Ik zou het zo Iwillen verduidelijken; Dat is een jtoestand, die behaaglijk aandoet. lAls vader van zijn werk thuis komt 'én moeder verwelkomt hem meteen kop thee en een koekje. De kachel brandt lekker en het eten is steeds op tijd klaar; er zit niet steevast een ander in vader's stoel en zijn pan toffels zijn niet altijd onvindbaar. Van alle feesten, welke wij door-, gaans in de huiselijke kring vie ren, i's het Kerstfeest wellicht het belangrijkste. In tal van gezinnen zijn de Kerstdagen mede bestemd voor d'e familie-réunie. Ik herinner mij uit mijn kinderjaren, dat mijn ouders de dag vóór Kerstmis met ons op reis gingen, want de feest dagen werden steeds bij mijn groot ouders doorgebracht. En-wij-^mijn .broers-en ik - vonden het iets van zelfsprekends, dat we gedurende de Kerstdagen niet thuis waren, maar hij. oma en opa. Afgezien nog van het -feit, dat wij de reis en het lo geren bij onze grootouders dubbel prettig vonden, want we woonden indertijd in Haarlem en de reis ging naar Apeldoorn en dat was ïn die dagen een kwestie van rond drie uur. Ten tweede werden wij gedu rende die twee dagen verschrikke lijk verwend, zowel door oma als door opa en Kerstmis zou voor ons geen feest geweest zijn, als we niet naar Oma en opa waren geweest. Later, toen het grootouderUjki huig leeg kwam door het kort naf eikaar overlijden van de oudjes, liepen wij nog één keer door de le ge, kale vertrekken. Maar dit huisl zei ons niets meer, omdat zij, diel er de sfeer schiepen, niet meer m| leven waren. Ja, dat schéppen'van een gezellige! sfeer, wat een levenskunst is dat!| En hoe vaak is mij gebleken, tijdens! mijn bezoeken aan diverse gezinnen,] dat menige huismoeder die levens kunst niet bezit. In hoe weinige| huizen is het werkelijk gezellig! Onlangs bezocht ik nog een jongl vrouwtje, dat de last des levens! niet meer aan kon. Haar man, met' wie ze ruim vijf jaar getrouwd was geweest, was er van door. Er wa ren twee kinderen, drié en vier jaar oud. Ze had een poging gedaan dit Heven op abnormale wijze vaarwel- Moeder komt niet dadelijk met pro blemen aandragen - vader heeft ook zijn eigen zorgen! - en de kin deren zijn niet aan het drenzen. De radio staat niet keihard aan en moeder heeft zich vóór vader's thuiskomst opgeknapt. Kijk, daar hebt U nu een voorbeeld. Zo zijn ei- natuurlijk nog meerdere kleinighe den, die het leven kunnen veraan genamen en verfraaien. Overigens, elke huisvrouw, die een beetje be grip heeft van haar taak, weet wel een eigen, intieme sfeer te schep pen in haar home. En nu gaan we straks Kerstfeest vieren. Maakt U er wat van? Of houdt U niet van die bijkomstighe den? Er zijn mensen, die principieel geen kerstboom in huis willen heb ben. Dat kan ik begrijpen. Maar daarom mag er toch wel een versie ring in huis zijn. Een kerstloper met servetten, een paar kersttakje^. Het zijn allemaal van die kleine dingen, die zulke dagen een aparte sfeer geven. U koopt, al bent U b.v. principieel tegen elk uiterlijk vertoon - b.v. kerstboom of stalle tje - toch wél wat extra's voor de Kerstdagen, zoals een extra stukje vlees, een Kerstbrood of Kerst krans. Denkt U er om, dat een al te starre levenshouding vooral voor Uw kinderen minder begrijpelijk is. Gelukkig is er ook in dit opzicht de laatste halve eeuw veel veranderd en veel oeroud conservatisme is verdwenen. MJit yril natuurlijk niet zeggen.dat ik behaalde tradities ook beschouw als bqnjservaltisme. Integendeel. Zo'n farhjlie-réunie zou ik nooit walen afschaffen. Want wat mijn vader en móéder eertijds deden, willen Wij in de tqekomst eveneens. Mijn oudste dochter, wilde dit jaar mat; de Kerstdagen'' uit logeren gaan met een vriendin. Maar ik herinnerde haar aan de prettige Kerstdagen bij oma en opdien na gen uitftje zei ze: „Mam, ik blijf toch maar liever thuis,-bij jullie". Het/Vriëndinrietje gaat dit jaar' al- laiSot op reis. Hoewel we het beiden altijd erg druk hebben, zorgen mijn man en ik er elk jaar voor, dat we de dpg vóór Kerstmis geheel vrij hebben. Dan maken we - samen met de kin deden - voorbereidingen voor het Kerstfeest. Ieder heeft zijn eigen aandeel. QË...SjtttCPk'id"aiq?erioeie rijn ohze kinderen al ontgroeid en. aan gezien wij hieraan- nooit bijzonder -veel "gedaan- hebben,»"- verschuiven wjj__hejjgfiven van_&eschenkep^altijd naai;, de Kerstdagen. JHHfiieemt al lemaal niét weg.-tlat wij vanaf de prilste jeugd' onze kinderen reeds de werkelijke betekenis van het Kerstfe^jf—hebben-bijgebracht." VÜMflP^Qt wordt in heel veel ge zinnen wel eens over het hoofd ge zien. De komst van Gods Zoon in Bethlehem, voor ons, mensen met gebreken en fouten. Voor wie het Kerstfeest enkel een verlichte boom is met een stukje banket en 's avonds een bioscoopje «i^iUKt- ijaWydie mist het allerbelangrijkste en heeft waarschijnlijk geen begrip van het feit, dat dit een feest is van de christenheid. Kerstmis is een dankfeest. Ieder jaar weer. En daarin betuigen wij onze grote erkentelijkheid voor de komst van de Christus op deze we reld. Want wat zou er van ons mensen geworden zijn, als die komst niet had plaats gevonden? De innerlijke verdieping mag op Kerstfeest niet uitblijven. Anders is liet maar een oppervlakkig feest. Lezeres, lezer, hoe U ook het Kerstfeest viert, met of zonder boom, met of zondier geschenken, wij hopen, dat er een goede, pret tige sfeer zal heerser in uw wo ning en in Uw gezin. Opdat ook Uw kinderen kunnen zeggen op latere leeftijd: „Bij ons thuis was het met de feestdagen toch altijd maar ge zellig." KerstnachtluisterStemgefluïster In een donkere nacht 'n Kindje schreide'n Moeder [bereidde, Een bedje arm, maar zacht, Engelen zingen Herders gingen, Juichend ih de stal Lovend, dankend tot het kindje, Dat eens Koning wezen zal. Daar was Vrede in die stalle Geen weelde en geen kleurenpracht, Er was geen bed met gouden franjes Er was geen licht haast ih die nacht, Er was alleen een strooien bedde, Zoals der armste heeft alleen Zo need'rig is de Vorst geboren, Zo need'rig vindt men er niét één. Hoe heerlijk 'klonk het „Vrede op [Aarde", Hoe loofden d'Englen, God den Heer Waar is die Vrede nu gebleven. Waar zijn die tijden van weleer, Er is geen tijd voor 't echte [Kerstfeest, Er is geen tijd voor een gebed, De kribbe met de kleine Koning, Wordt harteloos op zij gezet. 't Is slechts een wedstrijd op deez' [Aarde, Wie 't sterkste wapen vinden zal, Ze praten gretig over vrede, Doch wapenen kletteren overal, Hoe zal de mens hiér vrede [brengen. De mens, een wreedaard 't aller ïtijd, Ach dat de mens zichzelf eens [vinde, En wapene voor de Eeuwigheid. Laat maar rusten die atomen, Die raketten overal, Laat maar rollen die geweren, Kom en ziet naar Bethlehem's stal, Want wat daar ligt in die kribbe, Ten aanschouwe van elk één, Is beslist van groter waarde, Dan alle grootheid om U heen HEIN DUNK. Mag ik U aden dan vanaf deze piaats „gezegende Kerstdagen toe wensen? Opdat wij allen het won dere Kerstgebeuren in dankbaar heid zullen herdenken. Drijii Winti Bethlehem werd van klein dorpje de Koningsstad van Israël. Bethleheip, een onaanzienlijk dorpje in Judéa, ongeveer, t(en kilometer van Jeruzalem verwijderd, kreeg wereldver maardheid doordat Christus «laar geboren werd. En het w.s geen toeval dat die geboorte daar plaats had, want Bethle hem was van ouds „de stad van Ihtvid". Een mijlpaal ïn de geschiedenis van Israël is geweest de opkomst van de dynastie van David. Vóór die tijd was Israël niet meer dan een conglomeraat van stammen. Po litiek was er geen eenheid. Nadat de giote leiders, Mozes en Jozua overleden waren, was het een kolos met voeten van ijzer en leem. Meer malen waren de Joden niet meer schattingbetalende satellieten van de Palestijnse koningen. Werd de on derdrukking te zwaar, dan traden de „richters" op, die zich meestal onderscheidden door moedige krijgs daden en daarna nog als leidende figuren beperkt gezag uitoefenden. Het centrale heiligdom was de zogenaamde „Ark des Verbonds" in het stadje Silo, waar de officiële priesters de diepst van Jahweh waarnamen. Maar daarnaast waren er nog tal van plaatselijke heilig dommen en slopen allerlei ketterij- Kanaalstraat 9 Telefoon 668 Voor inleg en terugbetaling van gelden zal de Nutsspaarbank GESLOTEN zijn

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1954 | | pagina 1