Luxe dozen Zeep met Eau de cologe Drogisterij A. van der Heiden Van Fietsenland naar Bromlietsland DE MAN UIT CHICAGO Coöp. Boerenleenbank keus gemaakt Vervoig Sport in 't kort dat zij thans in kunnen schrijven door het onderstaande formulier in te vul len. Het sportweekbestuur doet een be roep op ieder doe mee, stel de plaat selijke damverenigingen niet te leur. Ook het bestuur van de Schaakver eniging vraagt aan alle schakers schrijf in, doe mee aan onze unieke wedstrij den. Het 1ste tournooi was geslaagd, laat dit 2e tournooi een nog groter succes worden. De inschrijving sluit op 10 December. Het inschrijfgeld bedraagt f 1,50 per persoon. Iedere deelnemer ontvangt een aardige verrassing. Ondergetekende deelt mede dat hij aan het Dam/Schaak tournooi deel neemt in: in groep 1 in groep 2 in groep 3 Het inleggeld bij inschrijving te vol doen. Ondertekening V. A.V. WADDINXVEEN Waddinxveen heeft in zijn thuis wedstrijd tegen ODI wel op duidelijke wijze zijn meerdere in de gasten moe ten erkennen. Het was in de eerste min. al raak door r. buiten de Braber die een fout afstrafte en de stand op 0-1 bracht. Deze achterstand depri meerde de geelzwarten zo dat zij ge heel uit him spel raakte en daardoor kregen de gasten het gehele spel in de hand en na 17 min. liet aanvoerder Biesheuvel een steek vallen en daar profiteerde m. voor Wouterse direct van en kansloos passeerde hij van Vuuren 0-2. Waddinxveen probeerde het ook nog een paar maal maar ver der dan een schot tegen de paal van Van Gelooven werd het niet gebracht. De verdediging anders de kracht van het elftal was er deze middag niet in en vlak voor de rust werd de stand door de gasten op 0-3 gebracht. Na rust hebben de Geelzwarten het nog wel geprobeerd maar het wou deze middag niet lukken en in dfe laatste min .wisten de gasten de stand zelfs nog op 0-4 te brengen het was een sportieve wedstrijd. Het tweede elftal bracht uit Gouda een punt mee terwijl het derde ver raste door met 4-1 te winnen. Pret- was het te zien dat verschillende oud spelers hun voetbalschoenen weer op gezocht hebben, daar zit de geest in niet praten maar doen. Waddinxveen ontvangt DHZ dit is een technisch zeer goede ploeg en het zal voor de Geelzwarten niet meevallen om een punt thuis te houden of zorgen de Geelzwarten voor een verrassing? Het tweede gaat naar Haastrecht 2 een der koplopers en een draw zou een zeer goed resulaat zijn, het derde speelt thuis tegen Donk 5 en kan bei de punten thuishouden. Waddinxveen Z speelt Zaterdagmiddag om 3 uur te gen Rijnstreek en kan als men er alle hard voor werkt de punten thuishou den. De junioren A gaan naar Jodan Boys en brengt beide punten mee naar Waddinxveen. Op 3 Februari geeft de v.v. Wad dinxveen haar contactavond in de can- tine van Dobbelmann. het wordt weer een knalavond, houdt allen die avond vrij. er is bal ha. BE FAIR 2-W.D.S. I 5-2. Het was een en al spanning Zater- dagmdidag aan de Sniepweg. want hier zou besloten worden wie voorlopig in de tweede klasse boven aan zou staan. Nu Be Fair II speelde deze middag haar tegenstanders volkomen van de kaart. En het was zeker de doelman van de bezoekers die een nog grotere nederlaag voorkwam. Na ongeveer 9 minuten spelen was het van den Berg die doelpunte 1-0. Maar spoedig was het weer van den Berg die met een hart en zuiver schot de stand op 2-0 bracht met welke stand men ook ging rusten. Na de rust werd het spoedig 4- Odoor de Hartog. Het was WDS die nu ook een doelpunt voir haar reke ning nam 4-1. Maar van den Berg maakte er 4-1 van. Stolker schoot nog in eigen doel en werd de stand 4-2. Maar een voorzet van van der Wal werd met duiksprong door de Hertog ingekopt 5-2. waarmee dan het einde kwam van deze snelle en vlotte wed strijd. t Programma voor deze week: Be Fair 2Bidegraven 2. aanvang 3 u. Boskóop I—Be Fair I aanvang 3 uur. maja zeep EAU DE COLOGNE en POEDER naar Drogisterij A, v. d. HEIDEN Zuidkade 1, telefoon 335 DAMVERENIGING „EXCELSIOR" Uitslag damwedstrijd tegen Boskoop» Excelsior IBoskoop I F. M. P. Jacob!H. van Klaveren 2-OS T. TwigtT. A. Venema 0-2: c. H. Kramp—D. van Wijk 2-0' th la Grand—W. van Es 1-1 A a^Hburg—J. Mesman, 1-1 A. RietveldJac. Schogmaker 1-1. r oir0°fWJ- Burggraaf 1-1. C. Blonk H. Trimp 2-0' A. Blom—J. van Xol 2—0' G. Heeren-W. Nederhof 1-1 Totaal 13-7 Uitslag 7e en 8e ronde onderlinge con>- petitie: 6 G. Heeren-A. N. Littoeij 2-0' H. Troost—T. Twigt afgebr- A. A. RietveldD.Zwanenburg 2-0 J. v. d. BergA. Zwanenburg 2-0 D. la GrandC. H. Kramp 0-2 P. van Tol—T. den Ouden Jr. 2-0 A. Blonk—C. Blonk 0-2 A. BlomJ. de Heer 2-0 W. van der HeijdenF. M. P. Jacobi 0-2 M. BoereJ. de Heer 2-0 T. den OudenJ. v. d. Berg 0-2 A. ZwanenburgA. N. Littooij 0-2 SCHAAKVERENIGING W.S.V. De uitslag van de competitie luidt: P. BroerA. Doornhein 1-0 J. KleywegH. Schildt afgebr. M. van BergenH. Kerver 0-1 A van der StarreW. Verstoep 1-0 Heren Woensdag 7 December scha ken en Vrijdag 9 December naar Rot terdam tegen SDK. Denk er om en allen present. Grote sortering Zuidkade 1 Telefoon 385 Elke bromfiets op de lopende band is reeds aan iemand verkocht 500.000 brommers rijden langs onze wegen, slechts weinig zijn van Neder lands fabrikaat. Hoe lang zal het nog duren, voor dat Nederland, met Zweden van oudsher „het" fietsenland in Euro pa, in plaats van de talrijke fietsen louter brommers langs de wegen ziet snellen? Hoe lang zal het n°ë duren, voordat de „oude" trapfiets geheel verdrongen zal zijn door de „nieuwe" bromfiets? Terwijl deze vragen ons door het hoofd spelen, knetteren de gestroomlijnde model len van deze „nieuwkomer'' ons voorbij en „sjokt" de Solex, de eer ste telg van het nieuwe vervoermid del, er achter aan. Een direct antwoord op deze vra-' gen krijgen wij niet. wanneer wij ze stellen aan de deskundigen op brom- fietsgebied van een der motorenfa- brieken in Rotterdam. Wel is uit hun omzichtig antwoord op te mer ken, dat de bromfietsindustrie zich nog steeds verder uitbreidt en dat het, onvoorziene omstandigheden voorbehouden, eens zover zal ko men, dat Nederland van fietsenland in bromfietsenland zal zijn omgeto verd. Wanneer dat zal zijn? Als wij be denken, dat in drie jaar tijds het aantal bromfietsen praktisch ver dubbelde, dan ziet het er naar uit, dat indien de huidige ontwikkeling stand houdt, dit tijdstip niet meer ver verwijderd zal zijn. Het zwarte schaap. Meirkwaardïg is het hierbij te overwegen, dat er reeds voor de oorlog een rijwiel met hulpmotor bestond. De fietsers keken hun ogen uit naar de berijders van een derge lijk voertuig, maar het maakte toch niet de indruk, die men er eigenlijk van had kunnen verwachten: het rijwiel met hulpmotor (bijgenaamd „hakkepuf") verdween weer zo snel als het gekomen was en het duurde tot 1946, voordat het weer tussen de voertuigen op de weg verscheen. Van der Heem was de fabriek, die als eerste in Nederland de Franse Solex in licentie bouwde en met deze primeur op de markt kwam. Toen het een succes bleek te worden, gin gen ook de andere, vaak de rijwiel fabrikanten, zich op fabricage van bromfietsen toeleggen. Het „niet meer trappen" werd langzamerhand mode en er ging practisch geen dag voorbij of er verschenen meer'en meer brommers op de weg, tot ver driet van het snelverkeer, maar ook tot leedwezen van de conservatieve fietsers. Op de auto, motor en rijwielten- dtoonstellingen ging de bromfiets een belangrijke plaats innemen, maar er zijn slechts een paar fabrieken in. Nederland, die een echte Nederland se bromfiets bouwen. Wijze van constructie.. Evenals dit bij de bouw van auto's het geval is, wordt de bouw van. brommers eerst zwart op wit vast gelegd. De motor, als voornaamste onderdeel van de bromfiets, eist de meest nauwkeurige weergave op het tekenpapier en het is In feite de in spiratie van de tekenaar, die uit maakt hoe de carrosserie, alS geheel om de motor heengebouwd, er uit zal zien. Natuurlijk heeft de techni cus zich daarbij te houden aan de verschillende standaardmaten van. wielen en banden, van trappers en. zadel, maar het streven is er op ge richt het model zo luxueus mogelijk: te maken, daar de vraag hiernaar .groter is dan naar de eenvoudige- modellen. De onderdelen, noodzakelijk voor de constructie van de bromfiets, zijn zowel van Nederlands als van bui tenlands fabrikaat, al ondergaan zij in de fabrieken soms nog een bewer king, die voor het standaardmodel noodzakelijk is. Is de tekening ge reed en zijn de onderdelen voorra dig, dan is het slechts een kwestie van „lopende band"-werk, voordat de bromfiets in zijn geheel gereed snelheidsbeperking is ingevoerd. Evenals in Nederland schakelt Zweden langzaam om van trapfiets naar bromfiets. In Frankrijk zal men dit jaar waarschijnlijk nog de productie van 1.500.000 halen, ter wijl in Duitsland een productie van bijna 700.000 verwacht wordt. Zo heeft de bromfiets de wereld veroverd i'n een betrekkelijk korte spanne tijds. Zo heeft zij met al haar gemakken en kwalen de mens bekoord en daarin een gretige af nemer' gevonden. Reeds bevindt er zich een vijftigtal merken van bromfietsen op de Nederlandse weg, een aantal dat in de toekomst zeker nog groter zal worden, want prak tisch elke bromfiets, die aan de lo pende band fn elkaar wordt gezet, is reeds aan een afnemer verkocht; een afnemer, dfie reeds meer dan veertien dagen op zijn brommer heeft moeten wachten. FEUILLETON Een verhaal vol verwikkelingen DE JEUGD VLIEGT UIT verschenen en ligt gereed. Dat neemt echter niet weg, dat door de daarvoor aangestelde perso nen, een nieuwbouw-bromfiets eerst moet worden ingereden, voordat zij aan de binnenlandse markt wórdt prijsgegeven. Men neemt hiervoor een afstand van rond de 3000 kilo meter en wanneer zich geen geval len voordoen, waardoor de techni cus op het idee komt nog het een en ander aan de uitvoering te verande ren, wordt de verkoop, voor het bin nenland wel te verstaan,vrijgegeven. Veelal duurt het dan noS 3 tot 6 maanden voordat men overgaat tot exporteren van de bromfiets, daar men om zeker te zijn van een goed exportartikel, eerst de eventuele klachten van de binnenlandse ge bruikers aan een onderzoek wil on derwerpen. Maixmum-snelheid en rijwielpad. Als wjj de kwestie der maximum snelheid ter sprake brengen, is men geenszins verwonderd. Dit probleem heeft te lang in de volle aandacht gestaan, dan dat men er over zou zwijgen. Is het echter verwonder lijk, dat de snelheid van een brom fiets de bromfietsfabrikant volko men koud laat? Zij fabriceren een voertuig, dat uit de aard der zaak een maximum-snelheid heeft, maar die bromfiets is voor de verkoop bestemd en derhalve komen zij te gemoet aan de wensen der kopers. Zelf kan een bromfietsbezitter, die toevallig een „technische knobbel" heeft, door een paar eenvoudige handelingen de snelheid van zijn bromfiets gemakkelijk verhogen. Ook ten aanzien van de kwestie snely erkeers weg-r ij wiedpad neemt de brommerfabrikant een neutraal standpunt fn. Toen met ingang van 1 Augustus 1953 de bromfiets met 49 cc cylinderinhoud door de rege ring naar het rijwielpad werd ver wezen, stak er een storm van ver ontwaardiging op. Een tussenvoor stel om de „langzame" brommers over het rijwielpad te leiden en de „snelle" brommers via de snelver- keersweg, vond om begrijpelijke re denen geen genade in de ogen van de heren in Den Haag, terwijl het aanleggen van bromfietspaden een te kostbare geschiedenis zou worden. De bromfietfefabrikant staat in aeze noch aan de zijde van het snelverkeer, noch aan de zijde van de trappende fietsers. Zijn streven Is er immers, zoals bij elke fabri kant, op gericht door verhoging van zijn afzet zijn productie uit te brei den. Voor wie is de bromfiets? Het is opvallend te moeten con stateren, dat de bromfiets eigenlijk „gemeen goed" is geworden. Waren de auto en de motör een te grote uitgave voor de gwone arbeider, de bromfiets loste dit probleem op. Hoewel de brommer ook nogal „prijzig is, blijkt uit de grote vraag, dat de arbeidende klasse toch de voorkeur geeft aan een meest luxueuse uitvoering van de brommer. Zij komt er gemakkelij ker toe izich aan het zoveel ver guisde, maar toch uitkomst bren gende afbettalingslsysteem te wen nen, want door haar snelle ver plaatsingsmogelijkheid is de brom fiets het geijkte vervoermiddel voor de vaak lange afstand naar het „werk". De meer gegoede klasse, die zich geen auto of motor kan veroorlo ven en zich verre houdt van een huurkoopsysteem, gebruikt in vele .gevallen nog de trapfiets en te zij ner tijd de bromfiets in haar geheel te kunnen betalen. De buitenlandse situatie. Niet alleen in ons kleine landje aan de Noordzee heeft de bromfiets ®en dergelijke furore gemaakt. Ook in Zweden, België, Duitsland, Frankrijk en Italië is het aantal brommers de laatste jaren met sprongen omhoog gegaan. Opmerkelijk is, dat in Zweden tot 1952 bijna geen bromfietsen beston den, daar men hiervoor een rijbe wijs nodig achtte. Thans heeft zich een geheel eigen bromfietsenindu strie ontwikkeld, hoewel er een „Zie je wel," dacht Colverton, maar zweeg en wachte af. „Er heeft zich namelijk in Meeldam vervolgde mevrouw Boon. die de A- merikaan al heel weinig toeschietelijk vond, „een geval waarvan de bijzon derheden slechts een aan enkele inge wijden bekend zijn, maar dat, als het publiek werd. grote schade zou aan richten." „Zo," zei Colverton, beleefd. „Er heeft zich namelijk in onze Stad een man vertoond!," vervolgde mevrouw Boon moedig, vastbesloten dat de Amerikaan méér belangstelling zou gaan tonen voor haar verhaal," die zich mr Clarenbough noemde, ei genaar van de Clarenbough Chain Stores uit Chicago. „Dat kan," zei Colverto," die me neer ken ik. Tenminste oppervlakkig. „Zo," zei mevrouw Boom geïnteres seerd en ook de andere bezoekers bo gen zich voorover op hun stoelen om geen woord te missen." Dat is dan wel toevallig. Wanneer we u eerder met die meneer in contact hadden kunnen brengen, zou ons waarschijn lijk veel moeite en teleurstelling be spaard zijn gebleven," en ze keek veel betekend naar de anderen. „Ik heb geprobeerd mr Clarenbough te interviewen ten huize van de bur gemeester van Meeldam." Colverton ontdooide een beetje, „maar mij werd te kennen gegeven, dat mr Claren bough geen journalisten wenste te ontvangen." „Wat een wonder! de lach van Krui de rink klonk hol en boosaardig, me vrouw Boom glimlachte sphinxachtig. Hanny keek geheimzinnig en jhr De Graet knikte voortdurend met het hoofd, alsof hij er reeds alles van begreep. „Ik begrijp u niet goed," zei Col verton. „Nu, dat zal ik u dan wel duidelijk maken," zei Kruiderink grof, „als u die meneer Clarenbough had gezien, had u meteen geweten, dat hjj me neer Claenbough niet was!" Colverton keek verwonderd van de een naar de ander. „U wilt toch niet zeggen, dat die meneer zich ten onrechte voor mr Clarenbough uitgaf, dat er een bru tale persoonsverwisseling heeft plaats gehad?" „U zegt het zelf," bevestigde Krui derink, „zo is het en niet anders." Colverton scheen dit een ogenblik te verwerken en hiervan maakte me vrouw Booom gebruik om het woord te nemen. „We koesterden al argwaan" ver telde zij" en zoals u zich zult herin neren heb ik al eens daarover met u gesproken, maar ik kon niet duidelij ker zijn, omdat ik bewijzen miste." Colverton begon in te zien, dat hij deze dame onjuist beoordeeld had en voor insinutaties en roddelpraat had gehouden wat in werkelijkheid slechts een tactisch terreinverkennen was geweest. „Maar nu hebben we de be wijzen in handen." „Zwart op wit?" vroeg Colverton. Zwart op wit? bevestigde mevrouw Boom triomfantelijk. En zonder nog één woord te zeggen, schoof ze de ver baasde journalist de bekentenis van Jongejans onder de neus. Colverton las het papier, herlas het keek dan verbaasd naar mevrouw Boom. „Dit is toch ernst?" vroeg hij. ,Het is toch geen rüop of zoiets?" „Helaas," bevestigde Kruiderink met een grafstem" het is zo ernstig als het maar kan." Was het maar een mop. voegde mevrouw Boom er aan toe, dan kon den we er nog om lachen. Zoals de zaken nu staan, is de situatie hoogst ernstig voor verschillende belangheb benden." „Legt u me dat alstublieft eens uit, verzocht de journalist". Ik ben hier vreemd en kan de konsekwenties van dit geval nog niet ten volle overzien. Mevrouw Boom schepte' adem en wierp een triomfantelijke blik naar de anderen. Ze had beet! „Zie eensrmr Colverton. Allereerst is het geval schadelijk voor de goede naam van de amerikaanse zakenmen sen, die op deze wijze belachelijk worden gemaakt. Mr Clarenbough in Chicago zal het helemaal niet leuk vinden om op deze wijze het middel punt te worden van een schandaal. Daarbij zal het onze naam in Amerika nog veel meer schaden. Het zal in on ze gemeente, in Meeldam, een schan daal ontketenen. Wij, bestuursleden van het comité, dat deze kwasi-Ame- rikaan wilde huldigen, zijn grenzeloos belachelijk gemaakt en onze reputatie is gemaakt. Heel wat mensen, vooral winkeliers en dergelijke ondervinden materiële schade. Colverton meende, dat mevrouw Boom de konsekwenties wel iets te zwart schilderde, maar volgde haar betoog aandachtig. „Daarbij komt. dat dit bedrog eigen lijk de kroon zet op een ganse serie soortgelijke handelingen! De mensen, die buiten ons medeweten dit zaakje op touw gezet hebben, zijn de burge meester en de gemeente-opzichter De Gooyer. Voor zover ik weet zijn de andere comité-leden volmaakt onkun dig, tenzij misschien een zeker juf frouw De Ruiter, die naar het schijnt nogal met die De Gooyer aanpapt en op een opvallende manier zijn partij getrokken heeft. „Ze zag, hoe de Ame rikaan de wenkbrauwen fronste en concludeerde, dat het gerucht, dat hij een avond bij Riek de Ruiter op visi te was geweest, waarschijnlijk een kern van waarheid bevatte. Mevrouw Boom, als gezegd beschikte over een prima geheime dienst. „De Burgemeester geholpen door De Gooyer, heeft tot nog toe op een meesterlijke manier, dat compliment moet ik hem maken, het belang der gemeente Meeldam, met dat van hem zelf weten te verenigen, ook al wer den andere burgers daarvan de dupe. „Kruiderink knikte instemmend. Col verton keek schuins naar de burge meester om te zien. of deze wellicht iets aan te merken had op deze be schuldiging aan het adres van zijn col lega, maar bemerkte dat de eerwaar dige magistraat door gestadig hoofd knikken zijn instemming met het be toog te kennen gaf. „Nu hebben we ons afgevraagd" zo zeide mevrouw Boom, „of we dit ge val in de doofpot moeten stoppen. We voelen daarvoor het meest. (wordt vervolgd). In plaats van kaarten Heden behaagde het de Heere na een kortstondige ziekte, van onze zijde weg te nemen, onze geliefde Moeder, Groot- en Overgrootmoeder, Zuster en Tante, Mevr. JANNfGJE MARIA DE HEER wed. van A. van Vliet in de gezegende ouderdom van ruim 79 jaar. Uit aller naam: fam. de Lange Waddinxveen, 1 December '55. Zuidkade 133 De teraardebestelling zal plaats vinden Maandag 5 December a.s. nam. tussen 12-1 uur op de Algemene Begraafplaats te Wad. dinxveen. WADDINXVEEN RECTIFICATIE Men leze in de advertentie van H. M. DE WILDE Zuiver Wollen en Halfwollen Dekens. Zware Wolsa Dekens met prachtige satijn uitgevoerd. Nog geen in onderstaande artike len is er zeker iets voor U bij. VULPENHOUDERS VIERKLEURENPOTLODEN BIJBELS EN PSALMBOEKEN KINDERBIJBELS ROMANS JONGENSBOEKEN MEISJESBOEKEN FOTO-ALBUMS ANSICHT ALBUMS POSTZEGELALBUMS LEGPUZZELS DIVERSE SPELEN PRENTENBOEKEN SUCCES-AGENDA'S ATLASSEN POEZIE ALBUMS LUXE SCHRIJFMAPPEN DOZEN POSTPAPIER LUXE KALENDERS BOUWPLATEN DOMINO- EN SCHAAKSPELEN SCHOOLETUI'S KNIP-, PRIK- EN PLAKMAPPEN PASSERDOZEN VERFDOZEN Veldwijk heeft het

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1955 | | pagina 5