Luxe dozen Zeep met Eau de cologe
Drogisterij A. van der Heiden
Van Fietsenland naar Bromlietsland
DE MAN UIT CHICAGO
Coöp. Boerenleenbank
keus gemaakt
Vervoig Sport in 't kort
dat zij thans in kunnen schrijven door
het onderstaande formulier in te vul
len.
Het sportweekbestuur doet een be
roep op ieder doe mee, stel de plaat
selijke damverenigingen niet te leur.
Ook het bestuur van de Schaakver
eniging vraagt aan alle schakers schrijf
in, doe mee aan onze unieke wedstrij
den.
Het 1ste tournooi was geslaagd, laat
dit 2e tournooi een nog groter succes
worden. De inschrijving sluit op 10
December. Het inschrijfgeld bedraagt
f 1,50 per persoon.
Iedere deelnemer ontvangt een
aardige verrassing.
Ondergetekende deelt mede dat hij
aan het Dam/Schaak tournooi deel
neemt in:
in groep 1
in groep 2
in groep 3
Het inleggeld bij inschrijving te vol
doen.
Ondertekening
V. A.V. WADDINXVEEN
Waddinxveen heeft in zijn thuis
wedstrijd tegen ODI wel op duidelijke
wijze zijn meerdere in de gasten moe
ten erkennen. Het was in de eerste
min. al raak door r. buiten de Braber
die een fout afstrafte en de stand op
0-1 bracht. Deze achterstand depri
meerde de geelzwarten zo dat zij ge
heel uit him spel raakte en daardoor
kregen de gasten het gehele spel in
de hand en na 17 min. liet aanvoerder
Biesheuvel een steek vallen en daar
profiteerde m. voor Wouterse direct
van en kansloos passeerde hij van
Vuuren 0-2. Waddinxveen probeerde
het ook nog een paar maal maar ver
der dan een schot tegen de paal van
Van Gelooven werd het niet gebracht.
De verdediging anders de kracht van
het elftal was er deze middag niet in
en vlak voor de rust werd de stand
door de gasten op 0-3 gebracht. Na
rust hebben de Geelzwarten het nog
wel geprobeerd maar het wou deze
middag niet lukken en in dfe laatste
min .wisten de gasten de stand zelfs
nog op 0-4 te brengen het was een
sportieve wedstrijd.
Het tweede elftal bracht uit Gouda
een punt mee terwijl het derde ver
raste door met 4-1 te winnen. Pret-
was het te zien dat verschillende oud
spelers hun voetbalschoenen weer op
gezocht hebben, daar zit de geest in
niet praten maar doen. Waddinxveen
ontvangt DHZ dit is een technisch
zeer goede ploeg en het zal voor de
Geelzwarten niet meevallen om een
punt thuis te houden of zorgen de
Geelzwarten voor een verrassing? Het
tweede gaat naar Haastrecht 2 een
der koplopers en een draw zou een
zeer goed resulaat zijn, het derde
speelt thuis tegen Donk 5 en kan bei
de punten thuishouden. Waddinxveen
Z speelt Zaterdagmiddag om 3 uur te
gen Rijnstreek en kan als men er alle
hard voor werkt de punten thuishou
den. De junioren A gaan naar Jodan
Boys en brengt beide punten mee
naar Waddinxveen.
Op 3 Februari geeft de v.v. Wad
dinxveen haar contactavond in de can-
tine van Dobbelmann. het wordt weer
een knalavond, houdt allen die avond
vrij. er is bal ha.
BE FAIR 2-W.D.S. I 5-2.
Het was een en al spanning Zater-
dagmdidag aan de Sniepweg. want hier
zou besloten worden wie voorlopig in
de tweede klasse boven aan zou staan.
Nu Be Fair II speelde deze middag
haar tegenstanders volkomen van de
kaart. En het was zeker de doelman
van de bezoekers die een nog grotere
nederlaag voorkwam. Na ongeveer 9
minuten spelen was het van den Berg
die doelpunte 1-0. Maar spoedig was
het weer van den Berg die met een
hart en zuiver schot de stand op 2-0
bracht met welke stand men ook ging
rusten. Na de rust werd het spoedig
4- Odoor de Hartog. Het was WDS die
nu ook een doelpunt voir haar reke
ning nam 4-1. Maar van den Berg
maakte er 4-1 van. Stolker schoot nog
in eigen doel en werd de stand 4-2.
Maar een voorzet van van der Wal
werd met duiksprong door de Hertog
ingekopt 5-2. waarmee dan het einde
kwam van deze snelle en vlotte wed
strijd. t
Programma voor deze week:
Be Fair 2Bidegraven 2. aanvang 3 u.
Boskóop I—Be Fair I aanvang 3 uur.
maja zeep
EAU DE COLOGNE
en POEDER
naar
Drogisterij A, v. d. HEIDEN
Zuidkade 1, telefoon 335
DAMVERENIGING „EXCELSIOR"
Uitslag damwedstrijd tegen Boskoop»
Excelsior IBoskoop I
F. M. P. Jacob!H. van Klaveren 2-OS
T. TwigtT. A. Venema 0-2:
c. H. Kramp—D. van Wijk 2-0'
th la Grand—W. van Es 1-1
A a^Hburg—J. Mesman, 1-1
A. RietveldJac. Schogmaker 1-1.
r oir0°fWJ- Burggraaf 1-1.
C. Blonk H. Trimp 2-0'
A. Blom—J. van Xol 2—0'
G. Heeren-W. Nederhof 1-1
Totaal 13-7
Uitslag 7e en 8e ronde onderlinge con>-
petitie: 6
G. Heeren-A. N. Littoeij 2-0'
H. Troost—T. Twigt afgebr-
A. A. RietveldD.Zwanenburg 2-0
J. v. d. BergA. Zwanenburg 2-0
D. la GrandC. H. Kramp 0-2
P. van Tol—T. den Ouden Jr. 2-0
A. Blonk—C. Blonk 0-2
A. BlomJ. de Heer 2-0
W. van der HeijdenF. M. P. Jacobi
0-2
M. BoereJ. de Heer 2-0
T. den OudenJ. v. d. Berg 0-2
A. ZwanenburgA. N. Littooij 0-2
SCHAAKVERENIGING W.S.V.
De uitslag van de competitie luidt:
P. BroerA. Doornhein 1-0
J. KleywegH. Schildt afgebr.
M. van BergenH. Kerver 0-1
A van der StarreW. Verstoep 1-0
Heren Woensdag 7 December scha
ken en Vrijdag 9 December naar Rot
terdam tegen SDK. Denk er om en
allen present.
Grote sortering
Zuidkade 1
Telefoon 385
Elke bromfiets op de lopende band is reeds aan iemand verkocht
500.000 brommers rijden
langs onze wegen, slechts
weinig zijn van Neder
lands fabrikaat.
Hoe lang zal het nog duren, voor
dat Nederland, met Zweden van
oudsher „het" fietsenland in Euro
pa, in plaats van de talrijke fietsen
louter brommers langs de wegen
ziet snellen? Hoe lang zal het n°ë
duren, voordat de „oude" trapfiets
geheel verdrongen zal zijn door de
„nieuwe" bromfiets? Terwijl deze
vragen ons door het hoofd spelen,
knetteren de gestroomlijnde model
len van deze „nieuwkomer'' ons
voorbij en „sjokt" de Solex, de eer
ste telg van het nieuwe vervoermid
del, er achter aan.
Een direct antwoord op deze vra-'
gen krijgen wij niet. wanneer wij ze
stellen aan de deskundigen op brom-
fietsgebied van een der motorenfa-
brieken in Rotterdam. Wel is uit
hun omzichtig antwoord op te mer
ken, dat de bromfietsindustrie zich
nog steeds verder uitbreidt en dat
het, onvoorziene omstandigheden
voorbehouden, eens zover zal ko
men, dat Nederland van fietsenland
in bromfietsenland zal zijn omgeto
verd.
Wanneer dat zal zijn? Als wij be
denken, dat in drie jaar tijds het
aantal bromfietsen praktisch ver
dubbelde, dan ziet het er naar uit,
dat indien de huidige ontwikkeling
stand houdt, dit tijdstip niet meer
ver verwijderd zal zijn.
Het zwarte schaap.
Meirkwaardïg is het hierbij te
overwegen, dat er reeds voor de
oorlog een rijwiel met hulpmotor
bestond. De fietsers keken hun ogen
uit naar de berijders van een derge
lijk voertuig, maar het maakte toch
niet de indruk, die men er eigenlijk
van had kunnen verwachten: het
rijwiel met hulpmotor (bijgenaamd
„hakkepuf") verdween weer zo snel
als het gekomen was en het duurde
tot 1946, voordat het weer tussen de
voertuigen op de weg verscheen.
Van der Heem was de fabriek, die
als eerste in Nederland de Franse
Solex in licentie bouwde en met deze
primeur op de markt kwam. Toen
het een succes bleek te worden, gin
gen ook de andere, vaak de rijwiel
fabrikanten, zich op fabricage van
bromfietsen toeleggen. Het „niet
meer trappen" werd langzamerhand
mode en er ging practisch geen dag
voorbij of er verschenen meer'en
meer brommers op de weg, tot ver
driet van het snelverkeer, maar ook
tot leedwezen van de conservatieve
fietsers.
Op de auto, motor en rijwielten-
dtoonstellingen ging de bromfiets een
belangrijke plaats innemen, maar er
zijn slechts een paar fabrieken in.
Nederland, die een echte Nederland
se bromfiets bouwen.
Wijze van constructie..
Evenals dit bij de bouw van auto's
het geval is, wordt de bouw van.
brommers eerst zwart op wit vast
gelegd. De motor, als voornaamste
onderdeel van de bromfiets, eist de
meest nauwkeurige weergave op het
tekenpapier en het is In feite de in
spiratie van de tekenaar, die uit
maakt hoe de carrosserie, alS geheel
om de motor heengebouwd, er uit
zal zien. Natuurlijk heeft de techni
cus zich daarbij te houden aan de
verschillende standaardmaten van.
wielen en banden, van trappers en.
zadel, maar het streven is er op ge
richt het model zo luxueus mogelijk:
te maken, daar de vraag hiernaar
.groter is dan naar de eenvoudige-
modellen.
De onderdelen, noodzakelijk voor
de constructie van de bromfiets, zijn
zowel van Nederlands als van bui
tenlands fabrikaat, al ondergaan zij
in de fabrieken soms nog een bewer
king, die voor het standaardmodel
noodzakelijk is. Is de tekening ge
reed en zijn de onderdelen voorra
dig, dan is het slechts een kwestie
van „lopende band"-werk, voordat
de bromfiets in zijn geheel gereed
snelheidsbeperking is ingevoerd.
Evenals in Nederland schakelt
Zweden langzaam om van trapfiets
naar bromfiets. In Frankrijk zal
men dit jaar waarschijnlijk nog de
productie van 1.500.000 halen, ter
wijl in Duitsland een productie van
bijna 700.000 verwacht wordt.
Zo heeft de bromfiets de wereld
veroverd i'n een betrekkelijk korte
spanne tijds. Zo heeft zij met al
haar gemakken en kwalen de mens
bekoord en daarin een gretige af
nemer' gevonden. Reeds bevindt er
zich een vijftigtal merken van
bromfietsen op de Nederlandse weg,
een aantal dat in de toekomst zeker
nog groter zal worden, want prak
tisch elke bromfiets, die aan de lo
pende band fn elkaar wordt gezet,
is reeds aan een afnemer verkocht;
een afnemer, dfie reeds meer dan
veertien dagen op zijn brommer
heeft moeten wachten.
FEUILLETON
Een verhaal vol verwikkelingen
DE JEUGD VLIEGT UIT
verschenen en ligt gereed.
Dat neemt echter niet weg, dat
door de daarvoor aangestelde perso
nen, een nieuwbouw-bromfiets eerst
moet worden ingereden, voordat zij
aan de binnenlandse markt wórdt
prijsgegeven. Men neemt hiervoor
een afstand van rond de 3000 kilo
meter en wanneer zich geen geval
len voordoen, waardoor de techni
cus op het idee komt nog het een en
ander aan de uitvoering te verande
ren, wordt de verkoop, voor het bin
nenland wel te verstaan,vrijgegeven.
Veelal duurt het dan noS 3 tot 6
maanden voordat men overgaat tot
exporteren van de bromfiets, daar
men om zeker te zijn van een goed
exportartikel, eerst de eventuele
klachten van de binnenlandse ge
bruikers aan een onderzoek wil on
derwerpen.
Maixmum-snelheid en
rijwielpad.
Als wjj de kwestie der maximum
snelheid ter sprake brengen, is men
geenszins verwonderd. Dit probleem
heeft te lang in de volle aandacht
gestaan, dan dat men er over zou
zwijgen. Is het echter verwonder
lijk, dat de snelheid van een brom
fiets de bromfietsfabrikant volko
men koud laat? Zij fabriceren een
voertuig, dat uit de aard der zaak
een maximum-snelheid heeft, maar
die bromfiets is voor de verkoop
bestemd en derhalve komen zij te
gemoet aan de wensen der kopers.
Zelf kan een bromfietsbezitter, die
toevallig een „technische knobbel"
heeft, door een paar eenvoudige
handelingen de snelheid van zijn
bromfiets gemakkelijk verhogen.
Ook ten aanzien van de kwestie
snely erkeers weg-r ij wiedpad neemt
de brommerfabrikant een neutraal
standpunt fn. Toen met ingang van
1 Augustus 1953 de bromfiets met
49 cc cylinderinhoud door de rege
ring naar het rijwielpad werd ver
wezen, stak er een storm van ver
ontwaardiging op. Een tussenvoor
stel om de „langzame" brommers
over het rijwielpad te leiden en de
„snelle" brommers via de snelver-
keersweg, vond om begrijpelijke re
denen geen genade in de ogen van
de heren in Den Haag, terwijl het
aanleggen van bromfietspaden een
te kostbare geschiedenis zou worden.
De bromfietfefabrikant staat in
aeze noch aan de zijde van het
snelverkeer, noch aan de zijde van
de trappende fietsers. Zijn streven
Is er immers, zoals bij elke fabri
kant, op gericht door verhoging van
zijn afzet zijn productie uit te brei
den.
Voor wie is de bromfiets?
Het is opvallend te moeten con
stateren, dat de bromfiets eigenlijk
„gemeen goed" is geworden. Waren
de auto en de motör een te grote
uitgave voor de gwone arbeider,
de bromfiets loste dit probleem op.
Hoewel de brommer ook nogal
„prijzig is, blijkt uit de grote
vraag, dat de arbeidende klasse
toch de voorkeur geeft aan een
meest luxueuse uitvoering van de
brommer. Zij komt er gemakkelij
ker toe izich aan het zoveel ver
guisde, maar toch uitkomst bren
gende afbettalingslsysteem te wen
nen, want door haar snelle ver
plaatsingsmogelijkheid is de brom
fiets het geijkte vervoermiddel
voor de vaak lange afstand naar
het „werk".
De meer gegoede klasse, die zich
geen auto of motor kan veroorlo
ven en zich verre houdt van een
huurkoopsysteem, gebruikt in vele
.gevallen nog de trapfiets en te zij
ner tijd de bromfiets in haar geheel
te kunnen betalen.
De buitenlandse situatie.
Niet alleen in ons kleine landje
aan de Noordzee heeft de bromfiets
®en dergelijke furore gemaakt. Ook
in Zweden, België, Duitsland,
Frankrijk en Italië is het aantal
brommers de laatste jaren met
sprongen omhoog gegaan.
Opmerkelijk is, dat in Zweden tot
1952 bijna geen bromfietsen beston
den, daar men hiervoor een rijbe
wijs nodig achtte. Thans heeft zich
een geheel eigen bromfietsenindu
strie ontwikkeld, hoewel er een
„Zie je wel," dacht Colverton, maar
zweeg en wachte af.
„Er heeft zich namelijk in Meeldam
vervolgde mevrouw Boon. die de A-
merikaan al heel weinig toeschietelijk
vond, „een geval waarvan de bijzon
derheden slechts een aan enkele inge
wijden bekend zijn, maar dat, als het
publiek werd. grote schade zou aan
richten."
„Zo," zei Colverton, beleefd.
„Er heeft zich namelijk in onze
Stad een man vertoond!," vervolgde
mevrouw Boon moedig, vastbesloten
dat de Amerikaan méér belangstelling
zou gaan tonen voor haar verhaal,"
die zich mr Clarenbough noemde, ei
genaar van de Clarenbough Chain
Stores uit Chicago.
„Dat kan," zei Colverto," die me
neer ken ik. Tenminste oppervlakkig.
„Zo," zei mevrouw Boom geïnteres
seerd en ook de andere bezoekers bo
gen zich voorover op hun stoelen om
geen woord te missen." Dat is dan
wel toevallig. Wanneer we u eerder
met die meneer in contact hadden
kunnen brengen, zou ons waarschijn
lijk veel moeite en teleurstelling be
spaard zijn gebleven," en ze keek
veel betekend naar de anderen.
„Ik heb geprobeerd mr Clarenbough
te interviewen ten huize van de bur
gemeester van Meeldam." Colverton
ontdooide een beetje, „maar mij werd
te kennen gegeven, dat mr Claren
bough geen journalisten wenste te
ontvangen."
„Wat een wonder! de lach van Krui
de rink klonk hol en boosaardig, me
vrouw Boom glimlachte sphinxachtig.
Hanny keek geheimzinnig en jhr De
Graet knikte voortdurend met het
hoofd, alsof hij er reeds alles van
begreep.
„Ik begrijp u niet goed," zei Col
verton.
„Nu, dat zal ik u dan wel duidelijk
maken," zei Kruiderink grof, „als u
die meneer Clarenbough had gezien,
had u meteen geweten, dat hjj me
neer Claenbough niet was!"
Colverton keek verwonderd van de
een naar de ander.
„U wilt toch niet zeggen, dat die
meneer zich ten onrechte voor mr
Clarenbough uitgaf, dat er een bru
tale persoonsverwisseling heeft plaats
gehad?"
„U zegt het zelf," bevestigde Krui
derink, „zo is het en niet anders."
Colverton scheen dit een ogenblik
te verwerken en hiervan maakte me
vrouw Booom gebruik om het woord
te nemen.
„We koesterden al argwaan" ver
telde zij" en zoals u zich zult herin
neren heb ik al eens daarover met u
gesproken, maar ik kon niet duidelij
ker zijn, omdat ik bewijzen miste."
Colverton begon in te zien, dat hij
deze dame onjuist beoordeeld had en
voor insinutaties en roddelpraat had
gehouden wat in werkelijkheid slechts
een tactisch terreinverkennen was
geweest. „Maar nu hebben we de be
wijzen in handen."
„Zwart op wit?" vroeg Colverton.
Zwart op wit? bevestigde mevrouw
Boom triomfantelijk. En zonder nog
één woord te zeggen, schoof ze de ver
baasde journalist de bekentenis van
Jongejans onder de neus.
Colverton las het papier, herlas het
keek dan verbaasd naar mevrouw
Boom.
„Dit is toch ernst?" vroeg hij. ,Het
is toch geen rüop of zoiets?"
„Helaas," bevestigde Kruiderink
met een grafstem" het is zo ernstig als
het maar kan."
Was het maar een mop. voegde
mevrouw Boom er aan toe, dan kon
den we er nog om lachen. Zoals de
zaken nu staan, is de situatie hoogst
ernstig voor verschillende belangheb
benden."
„Legt u me dat alstublieft eens uit,
verzocht de journalist". Ik ben hier
vreemd en kan de konsekwenties van
dit geval nog niet ten volle overzien.
Mevrouw Boom schepte' adem en
wierp een triomfantelijke blik naar de
anderen. Ze had beet!
„Zie eensrmr Colverton. Allereerst
is het geval schadelijk voor de goede
naam van de amerikaanse zakenmen
sen, die op deze wijze belachelijk
worden gemaakt. Mr Clarenbough in
Chicago zal het helemaal niet leuk
vinden om op deze wijze het middel
punt te worden van een schandaal.
Daarbij zal het onze naam in Amerika
nog veel meer schaden. Het zal in on
ze gemeente, in Meeldam, een schan
daal ontketenen. Wij, bestuursleden
van het comité, dat deze kwasi-Ame-
rikaan wilde huldigen, zijn grenzeloos
belachelijk gemaakt en onze reputatie
is gemaakt. Heel wat mensen, vooral
winkeliers en dergelijke ondervinden
materiële schade.
Colverton meende, dat mevrouw
Boom de konsekwenties wel iets te
zwart schilderde, maar volgde haar
betoog aandachtig.
„Daarbij komt. dat dit bedrog eigen
lijk de kroon zet op een ganse serie
soortgelijke handelingen! De mensen,
die buiten ons medeweten dit zaakje
op touw gezet hebben, zijn de burge
meester en de gemeente-opzichter De
Gooyer. Voor zover ik weet zijn de
andere comité-leden volmaakt onkun
dig, tenzij misschien een zeker juf
frouw De Ruiter, die naar het schijnt
nogal met die De Gooyer aanpapt en
op een opvallende manier zijn partij
getrokken heeft. „Ze zag, hoe de Ame
rikaan de wenkbrauwen fronste en
concludeerde, dat het gerucht, dat hij
een avond bij Riek de Ruiter op visi
te was geweest, waarschijnlijk een
kern van waarheid bevatte. Mevrouw
Boom, als gezegd beschikte over een
prima geheime dienst.
„De Burgemeester geholpen door
De Gooyer, heeft tot nog toe op een
meesterlijke manier, dat compliment
moet ik hem maken, het belang der
gemeente Meeldam, met dat van hem
zelf weten te verenigen, ook al wer
den andere burgers daarvan de dupe.
„Kruiderink knikte instemmend. Col
verton keek schuins naar de burge
meester om te zien. of deze wellicht
iets aan te merken had op deze be
schuldiging aan het adres van zijn col
lega, maar bemerkte dat de eerwaar
dige magistraat door gestadig hoofd
knikken zijn instemming met het be
toog te kennen gaf.
„Nu hebben we ons afgevraagd" zo
zeide mevrouw Boom, „of we dit ge
val in de doofpot moeten stoppen. We
voelen daarvoor het meest.
(wordt vervolgd).
In plaats van kaarten
Heden behaagde het de Heere
na een kortstondige ziekte, van
onze zijde weg te nemen, onze
geliefde Moeder, Groot- en
Overgrootmoeder, Zuster en
Tante, Mevr.
JANNfGJE MARIA DE HEER
wed. van A. van Vliet
in de gezegende ouderdom van
ruim 79 jaar.
Uit aller naam:
fam. de Lange
Waddinxveen, 1 December '55.
Zuidkade 133
De teraardebestelling zal plaats
vinden Maandag 5 December a.s.
nam. tussen 12-1 uur op de
Algemene Begraafplaats te Wad.
dinxveen.
WADDINXVEEN
RECTIFICATIE
Men leze in de advertentie van
H. M. DE WILDE
Zuiver Wollen en Halfwollen Dekens.
Zware Wolsa Dekens met prachtige
satijn uitgevoerd.
Nog geen
in onderstaande artike
len is er zeker iets voor
U bij.
VULPENHOUDERS
VIERKLEURENPOTLODEN
BIJBELS EN PSALMBOEKEN
KINDERBIJBELS
ROMANS
JONGENSBOEKEN
MEISJESBOEKEN
FOTO-ALBUMS
ANSICHT ALBUMS
POSTZEGELALBUMS
LEGPUZZELS
DIVERSE SPELEN
PRENTENBOEKEN
SUCCES-AGENDA'S
ATLASSEN
POEZIE ALBUMS
LUXE SCHRIJFMAPPEN
DOZEN POSTPAPIER
LUXE KALENDERS
BOUWPLATEN
DOMINO- EN
SCHAAKSPELEN
SCHOOLETUI'S
KNIP-, PRIK- EN
PLAKMAPPEN
PASSERDOZEN
VERFDOZEN
Veldwijk heeft het