Weekblad voor Waddinxveen 1/Koedu de Vrouw Dt van de week Handen en Li ppen ruw?PURQL HAMEA! Boektoiwwk NIEUWS uil ara# wasplaats Babyderm.zeep No 576 vrijdag 24 februari 1956 lie jaargang Adres redactie en administratie: Oranjelaan 30, Waddinxveen, telef. 438 Verschijnt elke vrijdag Abonnementsgeld per kwartaal f 1.00 bij vooruitbetaling Advertentieprijs 6 ct, familieadvertenties 7 ct per m.m. Bijdragen, verslagen, etc. uiterlijk I 's woensdagsavonds inzenden. Goeü, goed, u heelt genoten van net voortourenae ysweer - uw ogen heDoen zien venusugd aan ae wme sneeuwwereidi, aan net sprooKjesacü- tjge waas. dat ae ryp op ae boom iegaq, maar nu.moesfc er toen maar een einae komen aan üie kou- recora-dagennu vimaen wij het welletjes. tiet is maar gelukkig, dat wy het weer met „in hanaen nebben'' en üat geen menselijke instantie zeggenschap heelt over hoge lucht- ot aepressie- geoieaen. Ware het wei zo, welk een onuitputteiyke bron van ruzie zou dit geven! De mens kan alleen zoveel als in zijn vermogen ligt, de gevolgen van deze uitzonaeriijke strenge, maar naar wy hopen toch nog korte winter ver zachten in de eerste plaats voor de meaemens en daarnaast ook voor de dieren^ voor de vogels vooral. Veie mensen zyn van de strenge winter op een ot andere manier reeüs de dupe geworden. Zo is te Gouda een vrouw tengevolge van bevriezing overleden. Toen zij in het kolenhok op het plaatsje achter de woning brand stof haaide, is zij vermoedelijk geval len. Zij raakte ten gevolge van een hoofdwond bewusteloos, bracht dien tengevolge een gehele vriesnacht bui ten door en werd eerst de volgende ochtend door de ontstelde buren ge vonden. Ook het aantal ongelukken, veroorzaakt door de gladheid van de weg, was groot en was er de oorzaak van, dat het leven van menige weg gebruiker een ontijdig einde nam. Te Groningen bij voorbeeld slipte een wielrijder. Toen degenen die het on geval zagen de man wilden ophelpen, bleek hij reeds te zijn overleden. Een slingerende fietser werd by Vijfhui zen door een vrachtauto aangereden. De man overleed aan de gevolgen van de daarbij opgelopen verwondingen. Een drama, dat geen sterveling heeft gezieni, voltrok zich bij Tubbergen, waar een personenauto met twee in zittenden te water reed op een plaats waar geen ijs lag. De inzitten den een poelier uit Enschede en ie mand uit Losser, kwamen jammerlijk om het leven. Een groot aantal kippen die in manden werden meegevoerd, verdronk. Ook wandelaars zijn de dupe van de winter geworden. Bijzon der spektakulair is de geschiedenis van een echtpaar, dat in het Amster damse bos ging wandelen om van de schoonheid der natuur te genieten. Het echtpaar keerde niet terug en ofschoon zowel de politie van Amsterdam als die van Amstelveen alle moeite deed, deze mensen terug te vinden, mocht haar dat niet gelukken. Vermoed wordt thans, dat beide mensen op de Nieuwe Meer door het ijs zijn gezakt. Niet te onderschatten is ook hot gasgevaar. Men denke maar aan de drie Amerikaanse soldaten, die in Amsterdam in een hotel door gasver- stikking om het leven kwamen en aan het echtpaar nabij Woerden, welke ook het leven op deze wijze verloor. Zonder nu verder een opsomming te geven, van de ongelukken, die direct of indirect op rekening van de strenge winter kunnen worden gezet, mag worden gekonstateerd. dat er veel wordt gedaan, om niet alleen het lij den der mensen, maar ook dat der dieren zo veel mogelijk te verzachten. Tal van maatregelen zijn door het Rijk en door verscheidene gemeenten reeds getroffen en in de Tweede Ka mer werd verzekerd, dat een ieder, die in nood verkeert op grond van de Armenwet kan worden geholpen. Wat een ellende zo'n winter met .zich meebrengt! De Spoorwegen kunnen er van mee praten., de reizigers ook! De diensten LEIDEN KRIJGT NIEUWE VERBINDING MET RIJKSWEG 4 A. Wanneer het eerste gedeelte van de nieuwe rijksweg 4a, Ypenburg-Bur- gerveen. begin 1958 in gebruik zal worden genoomen, zal volgens de plannen van deze rijksweg een twee tal wegen naar de stad Leidten moeten voeren. Een van deze toevoerwegen zal de Hoge Rijndijk worden. De an dere zal door een geheel nieuw aan te leggen Vrouwenweg westelijk van de huidige, worden gevormd. Dezer da gen aldus meldt de A.N.W.B. - is de aanleg van de aarden baan. van af de Lammebrug door de Oostvlietpoi- der, aanbesteed. Nabij de Meerburgerwetering zal het langzame verkeer, dat van de te genwoordige Vrouwenweg gebruik zal blijven maken, door middel van een viaduct over de rijksweg 4a wor den gevoerd. Het snelverkeer kan hier de rijksweg verlaten en via de nieu we Vrouwenweg. welke voor langzaam verkeer verboden zal zijn, Leiden be reiken of omgekeerd. Over het Rijn- Sehiekanaal moet een nieuwe brug worden gebouwd, zo deelt de A.N.W. B- nog mede. ter vervanging van de huidige Lammebrug. De gemeente Leiden zal voor de op deze brug aansluitende toevoerwegen naar het centrum van de stad moeten zorgdra- werden zo goed mogelijk onderhou- den» maar defecten aan de motoren, bevroren wissels en zelfs breuken in de spoorstaven, zoals tussen Nijkerk en Amersfoort werd gekonstateerd, deuren van personenwagens, die dicht gevroren bleven dit alles was er met elkaar oorzaak van, dat de win- terdienstregeling niet precies klopte. Zelf hadden we. na een bezoek aan het zuiden, een vertraging van liefst twee uur. Volgens de laatste berich ten schijnt het echter iets beter te gaan. Vermeldenswaard is de service door de' Spoorwegen aan een viertal ge strande reizigers bewezen, die niet thuis konden komen. Er werd een ex tra trein ingelegd en een taxi gehuurd om de passagiers middernacht op hun bestemming te brengen. De narigheden van de winter. On danks de talloze nuttige wenken en raadgevingen, die werden gegeven, kwamen er vele honderden bevroren waterleidingbuizen voor. In de grote steden moest door de diensten der Waterleidingen gedurende de Zonda gen worden gewerkt. Ook gasleidingen bleken te kunnen bevriezen, wat voor de betrokkenen nieuwe narigheden met zich bracht. Iets nieuws was het, dat een hoge schoorsteen van een steenfabriek te Hengelo het met de kou te kwaad kreeg. Het ding trok krom en leverde een gevaar op voor zijn omgeving, zodat hij moest worden afgebroken. Dat de dieren het te kwaad hebben, behoeft nauwelijks be toog. Herten en reeën legden him na tuurlijke schuwheid voor een deel af en zochten redding in onze mensen maatschappij. Zo deden ook de vogels. Voor hen werd een uitgebreide red dingscampagne op touw gezet, waarbij de politie en militaire helicopters zich zeer verdienstelijk maakten. GEMAKKELIJKE KINDEREN. Toen de twee vroegere schoolvrien dinnen elkaar na jaren toevallig ont moetten, werd er natuurlijk honderd uit gevraagd en verteld. „Hoeveel kinderen heb jy?". vroeg Mies en Lot vertelde: „Wij hebben er drie. De beide oudste gaan al naar school, maar Petertje van vier heb ik nog thuis." „Dat is wel leuk, nog een zo'n druk- temakertje om je heen", vond Mies. Lot schudde lachend het hoofd. „On ze Peter is helemaal geen druktema ker, dat is nu wel het zoetste, gemak kelijkste kind dat je je kunt voorstel len. Je hoort hem nauwelijks. Dat is er een; die is nu altyd tevreden met alles. Hij is werkeüjk een toonbeeld, zo lief en zo gemakkelijk. Je hebt er gewoon geen kind aan!" „Dat is erg prettig voor je", bewon derde Mies plichtmatig, maar bij zich zelf dat zy: geef mij maar een rakker waar pit in zit! Toen Mies kort daarna op bezoek kwam, bleek, dat Lot niets te veel had gezegd. Petertje was een zeldzaam zoet kind, dat zich stilletjes en lief al leen bezig hield. Mies. die een doosje flikjes voor hem had meegebracht, ging bij hem op de grond zitten. „Wat wordt dat?" vroeg ze. op een stapel blokken wijzend. „Een toren, een hele hoge", verklaarde Petertje ernstig, terwijl hij de blokken op elkaar be gon te stapelen. Maar de toren wilde niet blijven staan en tot tweemaal viel alles om. Toen zette Petertje de blok ken achter elkaar met voorop twee bovenop elkaar en langzaam schoof hij ze over de grond. „Trein!", wees hij trots. Moeder Lot stond er bij te glunderen. ,.Hij is zo door en door praktisch", vertelde zij, „als het ene niet gaat. dan begint hij doodgewoon aan iets anders. Je hoort hem nooit jengelen omdat iets niet wil lukken. Het is net of dat hij aanvoelt, hoever zijn kunnen reikt. Dat lijkt me een gunstige eigenschap voor later. Dat zal hem een massa te leurstelling besparen in het leven." „Mmmm. ja", knikte Mies peinzend maar. .e. vind je niet, dat hij het wat al te gauw opgeeft? „Wat geeft dat nou", schokschou derde Lot, als hij maar plezier heeft in wat hij doet! Ik laat hem maar al tijd stil zijn gang gaan. „Aankweken van laksheid en ge makzucht". dacht de voortvarende Mies, maar dat zei ze wijselijk niet. Had Mies gelyk en schoot moeder Lot inderdaad tekort tegenover haar kind ?Behoorde zij zich meer met hem te bemoeien en hem aan te sporen om niet dadelijk na de eerste mislukte poging de boel in de steek te laten en aan iets anders te beginnen? Deed zij er goed aan oogluikend toe te laten, dat Petertje al wat inspanning en moeite vereiste, van zich afschoof en zich bepaalde tot het gemakkelijke, dat wel lukken wilde? Of was het werkelijk het voornaamste dat een kind plezier had in zijn spel? Neen, dat is het niet, want het spel is voor de vierjarige, wat het leven is voor de volwassene: hij moet ervan leren en slechts door herhaaldelijk vallen en opstaan zal hij erin slagen een volwaardig mens te worden. Dit laatste speelt hij nimmer klaar als hij alle moeilijkheden uit de weg gaat. Het al te tevreden kind. dat zich bij falen onmiddellijk op iets gemak- keiijkers instelt en dan daar mede te vreden is tot zich een nieuw obsta kel voordoet, dat kind zal nimmer de verrukking kennen van het met in spanning van alle krachten bereikte resultaat. Het zal opgroeien tot een individu, dat inspanning, moeilijkhe den en tegenslagen schuwt, een mens dat steeds de weg van de minste weer stand kiest en dat daardoor een der schoonste triomfen des levens zal de zegepraal van de door ei gen inspanning overwonnen moeilijk heden en de glorie van het verdiende succes. Het is zo begrijpelijk als wy ouders met klem de naaruk leggen op de goede hoedanigheden van onze kinde ren. Daar is niets tegen mitswy tegelijkertijd de ogen wijd open hou den voor hetgeen waartoe die hoeda nigheden gezien in het ganse levens- bestel kunnen leiden. Een tevreden karakter is een waar devol en kostelyk bezit maar, hoe vaak is niet datgene wat wy voor te vredenheid aanzien, in wezen ver kapte gemakzucht of minderwaardig heidsbesef of levensangst? Hoe vaak komt het niet voor, dat wij een be wonderenswaardige. pientere handig heid prijzen, die in werkelijkheid nauw verwant is aan onwaarachtigheid? Hoe kunnen wij niet worden geroerd door een spectaculaire hulpvaardigheid), die onbewust wortelt in eigen belang of sensatielust? Zy doen het niet welbe wust, onze kleine schelmen, zij han delen naar impulsieve eigen aandrift. Op ons ouders rust de taak om ge wapend met een eerlijke, grondige kritiek de ware drijfveer van hun doen en laten te ontdekken. Het is de goe de tuinman), die tijdig ingrijpt als van het jonge boompje een rijsje dreigt scheef te groeien. AMY GROSKAMP TEN HAVE. Vlottere regeling van uitgifte kentekenbewijzen Er komt een belangrijke vereenvou diging in de regeling voor de kente kenbewijzen voor motorrijtuigen), zo heeft de minister van Verkeer en Wa terstaat donderdag aangekondigd bij de opening van de RAI te Amsterdam. Als het nieuwe systeem is ingevoerd - en dat zal niet later zyn dan 1 ja nuari 1957 - dan kan iemand, die een nieuwe auto of motorfiets koopt, bij wijze van spreken nog dezelfde dag het kentekenbewijs in zijn bezit heb ben en gaan rijden. Tot nu toe was het zo. dat én de ver koper én de koper altijd enkele dagen of soms zelfs enkele weken moesten wachten op dit onmisbare document. Dat gaf aanleiding tot vele klach ten. En het zijn deze klachten geweest als ook het streven naar een vlottere werkwijze bij de betrokken rijksdien- extra tijd kost: dit deel B zal jlJ. wor den afgegeven door de ontvanger van de accijnzen, bij wie men tóch terecht moet om de wegenbelasting te beta len. Aangezien er in het land 120 van deze ontvangkantoren zijn. kan men dus spreken van een belanrijke decen tralisatie van de werkzaamheden. In plastic hoesje Het spreekt wel vanzelf, dat elk van de delen A of B afzonderlijk geen be tekenis heeft. Het kentekenbewijs is pas compleet als de houder beide „helften" tegelijkertijd kan tonen. Maar de procedure is sterk vereen voudigd. Wie een auto of motor koopt krijgt deel A erbij, gaat met deel A naar het ontvangkantoor, krijgt daar deel B èn de wegenbelastingkaart, de drie papieren gaan in één plastic hoes je en er kan gereden worden! Men heeft in verband hiermee ook een an der model wegenbelastingkaart ont worpen. Wat de kosten betreft; voor deel A moet - door de importeur of dealer - 10.- betaald worden, voor deel B door de koper 3.-. In het bedrag van 10.- is 3- inbegrepen „als waarborgsom", die wordt terugbetaald als het voertuig „ophoudt te bestaan." Dit nieuwe systeem zal alleen wor den toegepast voor motorrijtuigen, die nieuw en compleet in de handel wor den gebracht. Er zal naar gestreefd moeten worden - aldus het rapport van de werkgroep, die het nieuwe sy steem ontwierp - ook voor (andere voertuigen zo spoedig mogelijk te komen tot het uitreiken van de nieu we bewijzen. Voor de overgang van „oude" kentekenbewijzen naar de nieu we documenten is een regeling getrof fen. Het voordeel van de nieuwe rege- Geneest ruwheid en schraalheid sten, die er toe hebben geleid, dat naar een nieuw systeem is gezocht. Kentekenbewijzen worden, volgens het bestaande systeem, afgegeven op een centraalpunt; de rijksdienst voor het wegverkeer. Elke aanvrage legde een lange weg af tussen diverse an dere diensten die met het wegverkeer te maken hebben, voordat het docu ment kon worden afgegeven. Op ieder kentekenbewijs komen twee soorten gegevens voor: de tech nische gegevens over de auto of het motorrywiel èn persoonlijke gegevens over de man of vrouw, die met het voertuig rijdt Twee delen Een werkgroep van deskundigen - ingesteld dbor de ministers van Ver keer en Waterstaat en van Financiën- heeft nu zó geredeneerd: laten wij het kentekenbewijs splitsen in twee delen. Op deel A komen dte gegevens betref fende het motorrijtuig; op deel B de persoonlijke gegevens van de houder van het bewijs. Deel A kan dan tevo ren worden uitgeschreven, n.l. zodra de auto of de motor de fabriek heeft verlaten, of is geimporteerd. Wie een nieuw motorrijtuig koopt, kan dit deel A er meteen bij in ontvangst nemen. En voor diet uitreiken van deel B heeft men een methode gevonden, die de koper van de motor of auto geen Het is een goede vriend, die stil onz' aandacht vraagt die tegelijk ons dient en hogelijk behaagt. Hij is zo knap en wijs, zo ongemeen beschaafd, dat hij met guldenspijs van louter letters laaft Heeft hij ons aangeraakt met zijn onzichtb're hand, dan is kontakt gemaakt, tegen veel druk bestand; dan zakt de wereld weg als in vergetelheid, wij weten heg noch steg, en kennen uur noch tijd. Die goede, dieribre vriend van linnen en papier, heeft meer tot nut gediend, dan 't kostbaarste saffier, Die trouwe vriend: Het boek, vraagt met naar rang of stand; het komt daar op bezoek, waar dorst naar kennis brandt, of waar verdieping van het leven wordt beoogd, en waar 't bij vrouw of man het denkniveau verhoogt. SCHEEPERS. ling wordt eens te meer duidelijk) wanneer men bedenkt dat ieder mo torrijtuig gemiddeld 1 maal per 3 jaar van eigenaar verandert. Tot nu toe moest bij elke verandering van eige naar het kentekenbewijs door de rijks dienst voor het wegenverkeer worden gewijzigd. Volgens het nieuwe systeem behoeft alleen deel B veranderd te worden, deel A blijft het motorrijtuig vergezellen totdat het buiten dienst gesteld wordt. JOHAN BODEGRAVEN SPRAK. De aanwezigen hadden werkelijk genoten toen zij na afloop de koude weer door moesten, het was een - span nende avond geweest. Ondanks barre winter was de zaal vol, geen plaats was meer vrij. De voorzitter opende deze avond en gaf al spoedig aan de heer Bodegra ven het woord. De „Aartsbedelaar" vroeg om aan dacht en hij kreeg het! Op intressante wijze wist hij te ver tellen van de voorbereidingen, welke werden getroffen, de gemaakte studie van de bromfiets, die toen nog niet was, wat deze nu is. om deze 10 weken lang aan het rijden te houden, door Europa, op jacht naar avontuur. Spr. vertelde vooral over de eerste dag, het vreemde om zo'n gehele dag boven 2 wielen te zitten en zijn opmerkingen maakten verschillende malen de aan wezigen aan het lachen. Toen Spa bereikt was, wisten de avonturiers echter heel goed wat „brommen" was, vooral in de hevige regen tegen hellingen op en met glad de wegen. Vervolgens „bromden" we mee naar Bourgondië, naar de heel eenvoudige wijnboeren, telkens rustend 's nachts in een klein tentje langs de weg. De Middellandse zee was nu het doel, langs de grote spoorlijn, via het voor ons Hollanders zo bekende plaatsje Orange. Telkens viel het op dat de gastvrijheid voor Hollanders uitermate groot was. De reis naar de Middellandse zee werd voortgezet naar de Pyreneën, waar het staatje Andorra werd be zocht en kennis gemaakt werd met het ..grietje van Andorra", deels uit nieuwsgierigheid, om te weten te ko men, hoe die collega omroepster er wel uit zou zien. De kennismaking viel echter buitengewoon mee. Het staatje Andorra is geweldig, eenvoudig maar een heerlijk oord voor va- cantiegangers. Wij nederlanders weten niet half van hoeveel belang dit klei ne landje geweest is in de oorlog als „weg naar de vrijheid". De bromfietsen werden weer beste gen, op weg naar de Rivièfe, een plaats vol van de schrijnende tegenstel lingen. Grote rijkdom en verschrikte/, lijke armoede vlak bij elkaar, ondanks de natuurpracht. De slechte wegen naar Genua en Pi- sa waren voor spr. en z'n collega Goos Kamphuis niet bepaald prettig.- maar Rome wilden ze niet missen. Het is opmerkelijk aldus spr. hoeveel be langstelling een Italiaan heeft voor een doodgewone bromfiets. Wil men naar Venetië, reken dan op een dikke portefeuille, want de kleinste dienst moet grof betaald worden. De pauze brak even de spanning en werd 'benut voor een kopje koffie. Oostenrijk, aldus vervolgde spreker zyn causserie was anders, mooie en machtige natuur, zo ook Duitsland, Denemarken; Zweden en Noorwegen, de laatste landen met ongerepte natuur, nog nie!t direct geschikt voor toerisme. Een grote aantrekkelijkheid voor de ze impossante tocht was wel de indruk, welke onze uitspraak maakte or> een buitenlander, bijv. de vreemde keel klanken. Onze blik is verruimd), aldus de heer Bodegraven, we kregen inzicht in be paalde moeilijkheden dezer landen. Aan het slot van deze boeiende rede bracht de voorzitter van de Holl. My. van Landbouw, op wier uitnodiging de heer Bodegraven hier deze avond sprak woorden van dank wre ker en ook aan de aanwezigen welke de koude getrotseerd hebben. Namens de Bond van Plattelandsvrouwen dankte mevr. Van Dort Kroon de voorzitter voor de ontvangen uitnodi ging. SPAART VOEDSEL VOOR DE VOGELS IN EEN WAK. Dinsdagmiddag kwam het dochtertje van de fam. v. d. K. spelenderwijze in een wak terecht achter de school aan de J. D. Kade. Gelukkig bleef het bij een nat pak, maar uitkijken voor kin deren blijft geboden. VERGADERING MIDDENSTAND. De plaatselijke Middenstandsvereni ging hield woensdagavond een buiten gewone ledenvergadering als voortzet ting van de geschorste Jaarvergade ring van vorige week dinsdag. De agenda bevatte slechts één punt, en wel voortgezette bespreking over een Middenstandstentoonstelling of beurs. Na een brede uiteenzetting door een commissielid en toelichting van be stuurszijde, werd het voorstel in stem ming gebracht en met grote meerder heid verworpen. Deze uitspraak zal er toe leiden dat vooralsnog geen ten toonstelling gehouden wordt, alhoewel er wel intresse was, deze bijv. over enkele jaren te organiseren. Verder werd besloten binnenkort weer de gewone feestavond te geven. Het bestuur zal een en ander nader uitwerken. VEILIG Door de Vereniging voor Veilig Yerkeer wordt op woensdag 29 febru ari a.s. een avond georganiseerd, spe ciaal voor bestuurders van auto's. Een deskundige op het gebied van verkeer zal die avond, een lezing hou den over het verkeersvraagstuk op kruispunten van wegen. Hierbij zal gebruik worden gemaakt van een filmstrip. Deze avond zal gehouden worden in het Vereen, gebouw aan de stations straat om 8 uur. Alle bestuurders van auto's worden uitgenodigd deze lezing bij te wonen. "prijzen behaald. Onze plaatsgenoten de heren A. van Dijk en de Knegt, behaalden op de korte baanwedstrijd -te Stolw"k resp. een derde en een vierde priis. VERKEERSONGEVALLEN. Dinsdag had een' aanrijding plaats op de Plasweg, toen de Citosabus te gen een geparkeerde melkauto opreed, tengevolge van de gladheid. De bus had aanzienlijke schade opgelopen. De wachtmeester der rijkspolitie B. met het onderzoek ter plaatse belast, had zyn motorrijwiel even voor de melk auto geplaatst. Toen een bestelauto uit de richting Waddinw^prt na -D'-r7

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1956 | | pagina 1