Weekblad voor Waddinxveen
1/Koedu de Vrouw
Dt van de week
Handen en Li ppen
ruw?PURQL
HAMEA!
Boektoiwwk
NIEUWS uil ara# wasplaats
Babyderm.zeep
No 576
vrijdag 24 februari 1956
lie jaargang
Adres redactie en administratie:
Oranjelaan 30, Waddinxveen, telef. 438
Verschijnt elke vrijdag
Abonnementsgeld per kwartaal f 1.00 bij vooruitbetaling
Advertentieprijs 6 ct, familieadvertenties 7 ct per m.m.
Bijdragen, verslagen, etc. uiterlijk
I 's woensdagsavonds inzenden.
Goeü, goed, u heelt genoten van net
voortourenae ysweer - uw ogen
heDoen zien venusugd aan ae wme
sneeuwwereidi, aan net sprooKjesacü-
tjge waas. dat ae ryp op ae boom
iegaq, maar nu.moesfc er toen
maar een einae komen aan üie kou-
recora-dagennu vimaen wij het
welletjes.
tiet is maar gelukkig, dat wy het
weer met „in hanaen nebben'' en üat
geen menselijke instantie zeggenschap
heelt over hoge lucht- ot aepressie-
geoieaen. Ware het wei zo, welk een
onuitputteiyke bron van ruzie zou dit
geven!
De mens kan alleen zoveel als in
zijn vermogen ligt, de gevolgen van
deze uitzonaeriijke strenge, maar naar
wy hopen toch nog korte winter ver
zachten in de eerste plaats voor de
meaemens en daarnaast ook voor de
dieren^ voor de vogels vooral.
Veie mensen zyn van de strenge
winter op een ot andere manier reeüs
de dupe geworden. Zo is te Gouda een
vrouw tengevolge van bevriezing
overleden. Toen zij in het kolenhok op
het plaatsje achter de woning brand
stof haaide, is zij vermoedelijk geval
len. Zij raakte ten gevolge van een
hoofdwond bewusteloos, bracht dien
tengevolge een gehele vriesnacht bui
ten door en werd eerst de volgende
ochtend door de ontstelde buren ge
vonden. Ook het aantal ongelukken,
veroorzaakt door de gladheid van de
weg, was groot en was er de oorzaak
van, dat het leven van menige weg
gebruiker een ontijdig einde nam. Te
Groningen bij voorbeeld slipte een
wielrijder. Toen degenen die het on
geval zagen de man wilden ophelpen,
bleek hij reeds te zijn overleden. Een
slingerende fietser werd by Vijfhui
zen door een vrachtauto aangereden.
De man overleed aan de gevolgen van
de daarbij opgelopen verwondingen.
Een drama, dat geen sterveling heeft
gezieni, voltrok zich bij Tubbergen,
waar een personenauto met twee in
zittenden te water reed op een
plaats waar geen ijs lag. De inzitten
den een poelier uit Enschede en ie
mand uit Losser, kwamen jammerlijk
om het leven. Een groot aantal kippen
die in manden werden meegevoerd,
verdronk. Ook wandelaars zijn de
dupe van de winter geworden. Bijzon
der spektakulair is de geschiedenis
van een echtpaar, dat in het Amster
damse bos ging wandelen om van de
schoonheid der natuur te genieten. Het
echtpaar keerde niet terug en ofschoon
zowel de politie van Amsterdam als
die van Amstelveen alle moeite deed,
deze mensen terug te vinden, mocht
haar dat niet gelukken. Vermoed
wordt thans, dat beide mensen op de
Nieuwe Meer door het ijs zijn gezakt.
Niet te onderschatten is ook hot
gasgevaar. Men denke maar aan de
drie Amerikaanse soldaten, die in
Amsterdam in een hotel door gasver-
stikking om het leven kwamen en aan
het echtpaar nabij Woerden, welke
ook het leven op deze wijze verloor.
Zonder nu verder een opsomming te
geven, van de ongelukken, die direct
of indirect op rekening van de strenge
winter kunnen worden gezet, mag
worden gekonstateerd. dat er veel
wordt gedaan, om niet alleen het lij
den der mensen, maar ook dat der
dieren zo veel mogelijk te verzachten.
Tal van maatregelen zijn door het
Rijk en door verscheidene gemeenten
reeds getroffen en in de Tweede Ka
mer werd verzekerd, dat een ieder,
die in nood verkeert op grond van de
Armenwet kan worden geholpen.
Wat een ellende zo'n winter met
.zich meebrengt!
De Spoorwegen kunnen er van mee
praten., de reizigers ook! De diensten
LEIDEN KRIJGT NIEUWE
VERBINDING MET RIJKSWEG 4 A.
Wanneer het eerste gedeelte van de
nieuwe rijksweg 4a, Ypenburg-Bur-
gerveen. begin 1958 in gebruik zal
worden genoomen, zal volgens de
plannen van deze rijksweg een twee
tal wegen naar de stad Leidten moeten
voeren. Een van deze toevoerwegen
zal de Hoge Rijndijk worden. De an
dere zal door een geheel nieuw aan te
leggen Vrouwenweg westelijk van de
huidige, worden gevormd. Dezer da
gen aldus meldt de A.N.W.B. - is de
aanleg van de aarden baan. van af
de Lammebrug door de Oostvlietpoi-
der, aanbesteed.
Nabij de Meerburgerwetering zal
het langzame verkeer, dat van de te
genwoordige Vrouwenweg gebruik
zal blijven maken, door middel van
een viaduct over de rijksweg 4a wor
den gevoerd. Het snelverkeer kan hier
de rijksweg verlaten en via de nieu
we Vrouwenweg. welke voor langzaam
verkeer verboden zal zijn, Leiden be
reiken of omgekeerd. Over het Rijn-
Sehiekanaal moet een nieuwe brug
worden gebouwd, zo deelt de A.N.W.
B- nog mede. ter vervanging van de
huidige Lammebrug. De gemeente
Leiden zal voor de op deze brug
aansluitende toevoerwegen naar het
centrum van de stad moeten zorgdra-
werden zo goed mogelijk onderhou-
den» maar defecten aan de motoren,
bevroren wissels en zelfs breuken in
de spoorstaven, zoals tussen Nijkerk
en Amersfoort werd gekonstateerd,
deuren van personenwagens, die dicht
gevroren bleven dit alles was er
met elkaar oorzaak van, dat de win-
terdienstregeling niet precies klopte.
Zelf hadden we. na een bezoek aan
het zuiden, een vertraging van liefst
twee uur. Volgens de laatste berich
ten schijnt het echter iets beter te
gaan.
Vermeldenswaard is de service door
de' Spoorwegen aan een viertal ge
strande reizigers bewezen, die niet
thuis konden komen. Er werd een ex
tra trein ingelegd en een taxi gehuurd
om de passagiers middernacht op hun
bestemming te brengen.
De narigheden van de winter. On
danks de talloze nuttige wenken en
raadgevingen, die werden gegeven,
kwamen er vele honderden bevroren
waterleidingbuizen voor. In de grote
steden moest door de diensten der
Waterleidingen gedurende de Zonda
gen worden gewerkt. Ook gasleidingen
bleken te kunnen bevriezen, wat voor
de betrokkenen nieuwe narigheden
met zich bracht. Iets nieuws was het,
dat een hoge schoorsteen van een
steenfabriek te Hengelo het met de
kou te kwaad kreeg. Het ding trok
krom en leverde een gevaar op voor
zijn omgeving, zodat hij moest worden
afgebroken. Dat de dieren het te
kwaad hebben, behoeft nauwelijks be
toog. Herten en reeën legden him na
tuurlijke schuwheid voor een deel af
en zochten redding in onze mensen
maatschappij. Zo deden ook de vogels.
Voor hen werd een uitgebreide red
dingscampagne op touw gezet, waarbij
de politie en militaire helicopters zich
zeer verdienstelijk maakten.
GEMAKKELIJKE KINDEREN.
Toen de twee vroegere schoolvrien
dinnen elkaar na jaren toevallig ont
moetten, werd er natuurlijk honderd
uit gevraagd en verteld.
„Hoeveel kinderen heb jy?". vroeg
Mies en Lot vertelde: „Wij hebben er
drie. De beide oudste gaan al naar
school, maar Petertje van vier heb ik
nog thuis."
„Dat is wel leuk, nog een zo'n druk-
temakertje om je heen", vond Mies.
Lot schudde lachend het hoofd. „On
ze Peter is helemaal geen druktema
ker, dat is nu wel het zoetste, gemak
kelijkste kind dat je je kunt voorstel
len. Je hoort hem nauwelijks. Dat is
er een; die is nu altyd tevreden met
alles. Hij is werkeüjk een toonbeeld,
zo lief en zo gemakkelijk. Je hebt er
gewoon geen kind aan!"
„Dat is erg prettig voor je", bewon
derde Mies plichtmatig, maar bij zich
zelf dat zy: geef mij maar een rakker
waar pit in zit!
Toen Mies kort daarna op bezoek
kwam, bleek, dat Lot niets te veel had
gezegd. Petertje was een zeldzaam
zoet kind, dat zich stilletjes en lief al
leen bezig hield. Mies. die een doosje
flikjes voor hem had meegebracht,
ging bij hem op de grond zitten. „Wat
wordt dat?" vroeg ze. op een stapel
blokken wijzend. „Een toren, een hele
hoge", verklaarde Petertje ernstig,
terwijl hij de blokken op elkaar be
gon te stapelen. Maar de toren wilde
niet blijven staan en tot tweemaal viel
alles om. Toen zette Petertje de blok
ken achter elkaar met voorop twee
bovenop elkaar en langzaam schoof
hij ze over de grond. „Trein!", wees
hij trots. Moeder Lot stond er bij te
glunderen.
,.Hij is zo door en door praktisch",
vertelde zij, „als het ene niet gaat. dan
begint hij doodgewoon aan iets anders.
Je hoort hem nooit jengelen omdat
iets niet wil lukken. Het is net of dat
hij aanvoelt, hoever zijn kunnen reikt.
Dat lijkt me een gunstige eigenschap
voor later. Dat zal hem een massa te
leurstelling besparen in het leven."
„Mmmm. ja", knikte Mies peinzend
maar. .e. vind je niet, dat hij het wat
al te gauw opgeeft?
„Wat geeft dat nou", schokschou
derde Lot, als hij maar plezier heeft
in wat hij doet! Ik laat hem maar al
tijd stil zijn gang gaan.
„Aankweken van laksheid en ge
makzucht". dacht de voortvarende
Mies, maar dat zei ze wijselijk niet.
Had Mies gelyk en schoot moeder
Lot inderdaad tekort tegenover haar
kind ?Behoorde zij zich meer met hem
te bemoeien en hem aan te sporen om
niet dadelijk na de eerste mislukte
poging de boel in de steek te laten en
aan iets anders te beginnen? Deed zij
er goed aan oogluikend toe te laten,
dat Petertje al wat inspanning en
moeite vereiste, van zich afschoof en
zich bepaalde tot het gemakkelijke,
dat wel lukken wilde? Of was het
werkelijk het voornaamste dat een
kind plezier had in zijn spel?
Neen, dat is het niet, want het spel
is voor de vierjarige, wat het leven is
voor de volwassene: hij moet ervan
leren en slechts door herhaaldelijk
vallen en opstaan zal hij erin slagen
een volwaardig mens te worden.
Dit laatste speelt hij nimmer klaar
als hij alle moeilijkheden uit de weg
gaat. Het al te tevreden kind. dat zich
bij falen onmiddellijk op iets gemak-
keiijkers instelt en dan daar mede te
vreden is tot zich een nieuw obsta
kel voordoet, dat kind zal nimmer de
verrukking kennen van het met in
spanning van alle krachten bereikte
resultaat. Het zal opgroeien tot een
individu, dat inspanning, moeilijkhe
den en tegenslagen schuwt, een mens
dat steeds de weg van de minste weer
stand kiest en dat daardoor een der
schoonste triomfen des levens zal
de zegepraal van de door ei
gen inspanning overwonnen moeilijk
heden en de glorie van het verdiende
succes.
Het is zo begrijpelijk als wy ouders
met klem de naaruk leggen op de
goede hoedanigheden van onze kinde
ren. Daar is niets tegen mitswy
tegelijkertijd de ogen wijd open hou
den voor hetgeen waartoe die hoeda
nigheden gezien in het ganse levens-
bestel kunnen leiden.
Een tevreden karakter is een waar
devol en kostelyk bezit maar, hoe
vaak is niet datgene wat wy voor te
vredenheid aanzien, in wezen ver
kapte gemakzucht of minderwaardig
heidsbesef of levensangst? Hoe vaak
komt het niet voor, dat wij een be
wonderenswaardige. pientere handig
heid prijzen, die in werkelijkheid nauw
verwant is aan onwaarachtigheid? Hoe
kunnen wij niet worden geroerd door
een spectaculaire hulpvaardigheid), die
onbewust wortelt in eigen belang of
sensatielust? Zy doen het niet welbe
wust, onze kleine schelmen, zij han
delen naar impulsieve eigen aandrift.
Op ons ouders rust de taak om ge
wapend met een eerlijke, grondige
kritiek de ware drijfveer van hun doen
en laten te ontdekken. Het is de goe
de tuinman), die tijdig ingrijpt als van
het jonge boompje een rijsje dreigt
scheef te groeien.
AMY GROSKAMP TEN HAVE.
Vlottere regeling van
uitgifte kentekenbewijzen
Er komt een belangrijke vereenvou
diging in de regeling voor de kente
kenbewijzen voor motorrijtuigen), zo
heeft de minister van Verkeer en Wa
terstaat donderdag aangekondigd bij
de opening van de RAI te Amsterdam.
Als het nieuwe systeem is ingevoerd
- en dat zal niet later zyn dan 1 ja
nuari 1957 - dan kan iemand, die een
nieuwe auto of motorfiets koopt, bij
wijze van spreken nog dezelfde dag
het kentekenbewijs in zijn bezit heb
ben en gaan rijden.
Tot nu toe was het zo. dat én de ver
koper én de koper altijd enkele dagen
of soms zelfs enkele weken moesten
wachten op dit onmisbare document.
Dat gaf aanleiding tot vele klach
ten. En het zijn deze klachten geweest
als ook het streven naar een vlottere
werkwijze bij de betrokken rijksdien-
extra tijd kost: dit deel B zal jlJ. wor
den afgegeven door de ontvanger van
de accijnzen, bij wie men tóch terecht
moet om de wegenbelasting te beta
len.
Aangezien er in het land 120 van
deze ontvangkantoren zijn. kan men
dus spreken van een belanrijke decen
tralisatie van de werkzaamheden.
In plastic hoesje
Het spreekt wel vanzelf, dat elk van
de delen A of B afzonderlijk geen be
tekenis heeft. Het kentekenbewijs is
pas compleet als de houder beide
„helften" tegelijkertijd kan tonen.
Maar de procedure is sterk vereen
voudigd. Wie een auto of motor koopt
krijgt deel A erbij, gaat met deel A
naar het ontvangkantoor, krijgt daar
deel B èn de wegenbelastingkaart, de
drie papieren gaan in één plastic hoes
je en er kan gereden worden! Men
heeft in verband hiermee ook een an
der model wegenbelastingkaart ont
worpen.
Wat de kosten betreft; voor deel A
moet - door de importeur of dealer -
10.- betaald worden, voor deel B
door de koper 3.-. In het bedrag
van 10.- is 3- inbegrepen „als
waarborgsom", die wordt terugbetaald
als het voertuig „ophoudt te bestaan."
Dit nieuwe systeem zal alleen wor
den toegepast voor motorrijtuigen, die
nieuw en compleet in de handel wor
den gebracht. Er zal naar gestreefd
moeten worden - aldus het rapport
van de werkgroep, die het nieuwe sy
steem ontwierp - ook voor (andere
voertuigen zo spoedig mogelijk te
komen tot het uitreiken van de nieu
we bewijzen. Voor de overgang van
„oude" kentekenbewijzen naar de nieu
we documenten is een regeling getrof
fen.
Het voordeel van de nieuwe rege-
Geneest ruwheid en schraalheid
sten, die er toe hebben geleid, dat
naar een nieuw systeem is gezocht.
Kentekenbewijzen worden, volgens
het bestaande systeem, afgegeven op
een centraalpunt; de rijksdienst voor
het wegverkeer. Elke aanvrage legde
een lange weg af tussen diverse an
dere diensten die met het wegverkeer
te maken hebben, voordat het docu
ment kon worden afgegeven.
Op ieder kentekenbewijs komen
twee soorten gegevens voor: de tech
nische gegevens over de auto of het
motorrywiel èn persoonlijke gegevens
over de man of vrouw, die met het
voertuig rijdt
Twee delen
Een werkgroep van deskundigen -
ingesteld dbor de ministers van Ver
keer en Waterstaat en van Financiën-
heeft nu zó geredeneerd: laten wij het
kentekenbewijs splitsen in twee delen.
Op deel A komen dte gegevens betref
fende het motorrijtuig; op deel B de
persoonlijke gegevens van de houder
van het bewijs. Deel A kan dan tevo
ren worden uitgeschreven, n.l. zodra
de auto of de motor de fabriek heeft
verlaten, of is geimporteerd. Wie een
nieuw motorrijtuig koopt, kan dit deel
A er meteen bij in ontvangst nemen.
En voor diet uitreiken van deel B
heeft men een methode gevonden, die
de koper van de motor of auto geen
Het is een goede vriend,
die stil onz' aandacht vraagt
die tegelijk ons dient
en hogelijk behaagt.
Hij is zo knap en wijs,
zo ongemeen beschaafd,
dat hij met guldenspijs
van louter letters laaft
Heeft hij ons aangeraakt
met zijn onzichtb're hand,
dan is kontakt gemaakt,
tegen veel druk bestand;
dan zakt de wereld weg
als in vergetelheid,
wij weten heg noch steg,
en kennen uur noch tijd.
Die goede, dieribre vriend
van linnen en papier,
heeft meer tot nut gediend,
dan 't kostbaarste saffier,
Die trouwe vriend: Het boek,
vraagt met naar rang of stand;
het komt daar op bezoek,
waar dorst naar kennis brandt,
of waar verdieping van
het leven wordt beoogd,
en waar 't bij vrouw of man
het denkniveau verhoogt.
SCHEEPERS.
ling wordt eens te meer duidelijk)
wanneer men bedenkt dat ieder mo
torrijtuig gemiddeld 1 maal per 3 jaar
van eigenaar verandert. Tot nu toe
moest bij elke verandering van eige
naar het kentekenbewijs door de rijks
dienst voor het wegenverkeer worden
gewijzigd. Volgens het nieuwe systeem
behoeft alleen deel B veranderd te
worden, deel A blijft het motorrijtuig
vergezellen totdat het buiten dienst
gesteld wordt.
JOHAN BODEGRAVEN SPRAK.
De aanwezigen hadden werkelijk
genoten toen zij na afloop de koude
weer door moesten, het was een - span
nende avond geweest. Ondanks barre
winter was de zaal vol, geen plaats
was meer vrij.
De voorzitter opende deze avond en
gaf al spoedig aan de heer Bodegra
ven het woord.
De „Aartsbedelaar" vroeg om aan
dacht en hij kreeg het!
Op intressante wijze wist hij te ver
tellen van de voorbereidingen, welke
werden getroffen, de gemaakte studie
van de bromfiets, die toen nog niet
was, wat deze nu is. om deze 10 weken
lang aan het rijden te houden, door
Europa, op jacht naar avontuur. Spr.
vertelde vooral over de eerste dag, het
vreemde om zo'n gehele dag boven 2
wielen te zitten en zijn opmerkingen
maakten verschillende malen de aan
wezigen aan het lachen.
Toen Spa bereikt was, wisten de
avonturiers echter heel goed wat
„brommen" was, vooral in de hevige
regen tegen hellingen op en met glad
de wegen.
Vervolgens „bromden" we mee naar
Bourgondië, naar de heel eenvoudige
wijnboeren, telkens rustend 's nachts
in een klein tentje langs de weg.
De Middellandse zee was nu het
doel, langs de grote spoorlijn, via het
voor ons Hollanders zo bekende
plaatsje Orange. Telkens viel het op
dat de gastvrijheid voor Hollanders
uitermate groot was.
De reis naar de Middellandse zee
werd voortgezet naar de Pyreneën,
waar het staatje Andorra werd be
zocht en kennis gemaakt werd met het
..grietje van Andorra", deels uit
nieuwsgierigheid, om te weten te ko
men, hoe die collega omroepster er
wel uit zou zien. De kennismaking
viel echter buitengewoon mee. Het
staatje Andorra is geweldig, eenvoudig
maar een heerlijk oord voor va-
cantiegangers. Wij nederlanders weten
niet half van hoeveel belang dit klei
ne landje geweest is in de oorlog als
„weg naar de vrijheid".
De bromfietsen werden weer beste
gen, op weg naar de Rivièfe, een
plaats vol van de schrijnende tegenstel
lingen. Grote rijkdom en verschrikte/,
lijke armoede vlak bij elkaar, ondanks
de natuurpracht.
De slechte wegen naar Genua en Pi-
sa waren voor spr. en z'n collega Goos
Kamphuis niet bepaald prettig.- maar
Rome wilden ze niet missen. Het is
opmerkelijk aldus spr. hoeveel be
langstelling een Italiaan heeft voor
een doodgewone bromfiets. Wil men
naar Venetië, reken dan op een dikke
portefeuille, want de kleinste dienst
moet grof betaald worden.
De pauze brak even de spanning en
werd 'benut voor een kopje koffie.
Oostenrijk, aldus vervolgde spreker
zyn causserie was anders, mooie en
machtige natuur, zo ook Duitsland,
Denemarken; Zweden en Noorwegen,
de laatste landen met ongerepte
natuur, nog nie!t direct geschikt
voor toerisme.
Een grote aantrekkelijkheid voor de
ze impossante tocht was wel de indruk,
welke onze uitspraak maakte or> een
buitenlander, bijv. de vreemde keel
klanken.
Onze blik is verruimd), aldus de heer
Bodegraven, we kregen inzicht in be
paalde moeilijkheden dezer landen.
Aan het slot van deze boeiende rede
bracht de voorzitter van de Holl. My.
van Landbouw, op wier uitnodiging de
heer Bodegraven hier deze avond
sprak woorden van dank wre
ker en ook aan de aanwezigen welke
de koude getrotseerd hebben. Namens
de Bond van Plattelandsvrouwen
dankte mevr. Van Dort Kroon de
voorzitter voor de ontvangen uitnodi
ging.
SPAART VOEDSEL
VOOR DE VOGELS
IN EEN WAK.
Dinsdagmiddag kwam het dochtertje
van de fam. v. d. K. spelenderwijze in
een wak terecht achter de school aan
de J. D. Kade. Gelukkig bleef het bij
een nat pak, maar uitkijken voor kin
deren blijft geboden.
VERGADERING MIDDENSTAND.
De plaatselijke Middenstandsvereni
ging hield woensdagavond een buiten
gewone ledenvergadering als voortzet
ting van de geschorste Jaarvergade
ring van vorige week dinsdag.
De agenda bevatte slechts één punt,
en wel voortgezette bespreking over
een Middenstandstentoonstelling of
beurs.
Na een brede uiteenzetting door een
commissielid en toelichting van be
stuurszijde, werd het voorstel in stem
ming gebracht en met grote meerder
heid verworpen. Deze uitspraak zal er
toe leiden dat vooralsnog geen ten
toonstelling gehouden wordt, alhoewel
er wel intresse was, deze bijv. over
enkele jaren te organiseren.
Verder werd besloten binnenkort
weer de gewone feestavond te geven.
Het bestuur zal een en ander nader
uitwerken.
VEILIG
Door de Vereniging voor Veilig
Yerkeer wordt op woensdag 29 febru
ari a.s. een avond georganiseerd, spe
ciaal voor bestuurders van auto's.
Een deskundige op het gebied van
verkeer zal die avond, een lezing hou
den over het verkeersvraagstuk op
kruispunten van wegen.
Hierbij zal gebruik worden gemaakt
van een filmstrip.
Deze avond zal gehouden worden in
het Vereen, gebouw aan de stations
straat om 8 uur.
Alle bestuurders van auto's worden
uitgenodigd deze lezing bij te wonen.
"prijzen behaald.
Onze plaatsgenoten de heren A. van
Dijk en de Knegt, behaalden op de
korte baanwedstrijd -te Stolw"k resp.
een derde en een vierde priis.
VERKEERSONGEVALLEN.
Dinsdag had een' aanrijding plaats
op de Plasweg, toen de Citosabus te
gen een geparkeerde melkauto opreed,
tengevolge van de gladheid. De bus
had aanzienlijke schade opgelopen. De
wachtmeester der rijkspolitie B. met
het onderzoek ter plaatse belast, had
zyn motorrijwiel even voor de melk
auto geplaatst. Toen een bestelauto uit
de richting Waddinw^prt na -D'-r7