JAC. SATOSI De avonturen van een Kabouterkoning VLIEGERS GEVRAAGD Ons Pluimveehoekje NIEUWS uii Owzt WMHplaots Predikbeurten EEN BRIL straten gesnord. De strijdwagens der Babyloniers zijn er donderend door getrokken. De stormrammen der Ro meinen hetbben gebeukt tejgien (haar muren. De kruisvaan der ridders heeft op haar bastions gewapperd. De krom zwaarden van Saladin's Janitscharen hebben er gefitst. De artillerie van Lord Alleniby heeft er de ruiten doen trillen. En nu. Nog is Jeruzalem géén Vredesstad De luchtvloot van de K.L.M., al reeds een der „grote" maatschappij en, breidt zich gestadig |uit.... en daarmee groeit de behoefte aan jon ge mensen, die zich een toekomst wil len scheppen in de lucht! Onze nationale luchtvaart imaakt een nieuwe evolutie door: de over gang naar de straal- en turboprop vliegtuigen. Even noodzakelijk als de voorziening met het allermodernste materieel is de zorg voor de beman ning van de luohtvloot! Het iberoep va» de vlieger hleeft zich gewijzigd. De improvisatie, het avontuur zijn er niet meer bij. Nog belangrijker dan de besturing, de bediening van de motor, is de naviga tie. Naarmate de snelheid toeneemt, worden daaraan hoger eisen gesteld; in de nieuwste D C 's komen elektro nische riekenimaChines de mens te hulp! Hoge eisen. Toch is de moderne verkeersvlie ger het tegendeel van een automaat. Hoge eisen worden gesteld niet slechts aan zijn kennis en bekwaamheid, maar ook aan zijn fantasie, practische zint aanpassingsvermogen, loyaliteit, karakter en zijn enthousiasme voor het beroep, het werk. Toch maakt men zich blijkbaar nog een overdreven voorstelling van die eisen en van de keuring. Iedere kern gezonde, intelligente en enthousiaste candidaat heeft een kans. Streng moet de selectie zijn, want niet alleen worden kapitalen „geïnvesteerd" in iedere vliegerrecruutj, maar hoe fa taal zou het voor hem zelf zijn indien hij de opleiding zou moeten afbreken en zijn toekomstplannen in rook zag opgaan! z Na plm. 3 jaar Rijksluchtvaartschool (en 2 jaar militaire dienst) komt de adspirant als derde piloot bij de K.L. M., meteen op de grote lijnen. Dan gaat hij als tweede piloot over naar het Europese net, met als einddoel; gezagvoerder op die intercontinentale luchtlijnen. Vrees voor snelheid Het schijnt dat juist de toenemende snelheid in de luchtvaart met name de ouders weerhoudt in een vrees die kan worden samengevat in de woor den „Mijn zoon niet in een straalja ger!" Nu is er een hemelsbreed verschil tussen een jager en een verkeers vliegtuig, gebouwd en toegerust on der het motto: „Safety first!" Ook worden de afgestudeerde leer lingen van de R.L.S. bij voorkeur niet op een straaljager gezet, maar ge plaatst bij het Transport Commando, grotendeels geboetseerd naar het schema van de verkeersvliegerij. En bij de opleiding heeft al in zes jaar tijd nog geen cursist enig letsel van betekenis opgelopen! De RX.S. De Rijksluchtvaartschool op het vliegveld Eelde, die thans 10 jaar be staat, en binnenkort een groots, mo dern gebouwencomplex gaat betrek ken, met een „kleuterklas" op Zes tienhoven (Rotterdam) heeft in die tien jaren 321 cursisten afgeleverd! die allen prompt een plaats vonden., want dit aantal komt ongeveer over een met de helft van het aantal vlie gers dat de K.L.M. momenteel in dienst heeft. Jongemannen tussen 18 en 21 jaar met einddiploma H.B.S.-B of Gym- nasium-Beta, die aan de toelatings eisen voldoen, krijgen hier een 3-jari- ge opleiding op de Tiger Moth, Fok- HET Chirurgijnsgilde te Gouda. Jaarlijks spelevaart meestal naar Waddinxveen. Toen de chirurgijns in 1624 aan de edele heren magistraten en vroed schappen der stede van der Goude het verzoek deden een „wettelijck en so lemneel gilde" te mogen oprichten aldus het werk van Dr. J. G. W. F. Bik; (vijf eeuwen medisch leven in de stede van een merkwaardig document.) Dit manuscript was niets minder daii een .jcopye autentyc van de otpene ende bezegelde brieven" door keizer Karei V op 6 Februari 1544 afgege ven, waarin Zijne Majesteit aan de chirurgijns van Gouda de officiële er kenning van hun heelkundige be voegdheid bevestigde. De toestemming tot een gilde heeft echter een eeuw op zich laten wach ten en het was eerst op 18 December 1660, dat in het kamerboek de mede- daling kon worden opgetekende „Is geaecordeert de gildebrieff van de chirurgijns." De verhouding van de chirurgijns in gildeverband onderling was over het algemeen gunstig, er kon van saamhorigheidsgevoel gesproken wor den getuige de afwisselingen, die in het verenigingsleven werden gebracht door vrolijke maaltijden en door de jaarlijkse spelevaart, meestal naar de Waddinxveenjse Donderdam, om een visje te gaan eten. Voor deze ge legenheid werdbn del muziekinstru menten medegenomen en het vrolijk gelach over vaarten en plassen van de „vrouwkens met him galante cave- liers", zo 'beschrijft Dr. Bik, her innert aan een lustige gondelvaart. E. v. E. ker S H, Harvard» Saab-Safir en Beeohcraft. De school beschikt over 63 les-vliegtuigen. In de linktrainer worden de leerlingen vertrouwd ge maakt met het „dashboard" van de grote verkeersmachines. Wanneer men nagaat dat deze op leiding totaal 3600.kost inclusief huisvesting, voeding uniformkleding en zakgeld) en dat men dit lesgeld eventueel na aanselling bij de K.L.M. in termijnen kan afbetalen, dan staat wel vast dat financiële bezwaren geen rem kunnen vormen voor de jongens wiens ideaal het is, verkeers vlieger te worden! EJen wijd verbreid misverstand ds echter dat men na volbrachte militaire diensttijd als vlieger by de Lucht macht, kans heeft op plaatsing als verkeersvlieger bij de K.L.M. Slechts in incidentele gevallen en door de nood gedwongen, heeft de maatschap pij ex-militaire vliegers als piloten geaccepeerd. De weg naar de bestuurdersplaats in de K.L.M.-cabine voert zonder mankeren via de Rijks Luchtvaart School! Van hoe groot belang onze regering deze opleiding acht, blijkt wel uit het feit, dat alléén in gebouwen, outillage en onderdelen f 21 millioen is geïn vesteerd. Maar het is dan ook zo, dat waar voorheen Neerlands toekomst uitslui tend op het water lag, er nu voor Nederland én voor flinke, onderne mende jonge Nederlanders ook een toekomst ligt in de lucht! Mevr. W. v. d. K.-0. te U. vraagt mijj, wat een vainest is. Dikwijls wordt nog gedacht aan een inrichting, waar in de eieren der hoenders wegvallen zodra deze zijn gelegd, zulks om eier- vreten te voorkomen. Dit is echter het doel van een vainest niet. Meer moet men denken aan een kippenval, waar in de hoenders worden gevangen, op dezelfde wijze als een muis in een muizenval. Ze mag het nest dan ook niet verlaten, zonder hiertoe door de verzorger in de gelegenheid te worden gesteld. Op deze wijze heeft men controle op de leg der hoenders, vandaar dat men spreekt van vainest-controle. Elke kip 'heeft een ring aan een poot, waarin een nummer is geslagen. Door dat nummer wordt die hen steeds aan geduid. Men heeft een 'groot aantal syste men van valnesten, welke echter al len op 'hetzelfde principe berusten. Ze moeten echter aan de volgende voor waarden voldoen. 1. Het moet eenvou dig zijn en goedkoop; 2. De hen moet gemakkelijk binnen kunnen gaan, doch daarna moet het nest zich van zelf sluiten. 3. Een tweede hen mag niet kunnen binnendringen. 4. Als de hen niet direct na het leggen verlost wordt, mag ze door krabben of wrin gen het ei niet stuk trappen. 5. Het dier moet gemakkelijk uit het nest te nemen zijn. 6. De klep of deur van het nest mag bij het sluiten niet ram mel enof de hen verschrikken. 7. De nesten moeten gemakkelijk op elkaar te zetten zijn en weinig ruimte inne men. Laten we nu even de practijk der valnest-controle volgen. Een hen wil gaan leggen. Ze zoekt een nestgelegenheid op, stapt naar binnen en door een uiterst eenvoudig mechaniek glijdt of valt een klep of schuif naar beneden, sluit het nest af en de hen zit afgezonderd. De hoenders zijn op zulke nestgelegen heden zeer gesteld, daar zij zich dan in het halfduister van hun plicht kun nen kwijten. Van een zekere schuch terheid is een hen in deze nl. niet vry te pleiten! Het ei is gelegd, de hen staat op en steekt de kop door een opening. Regelmatig (gewoonlijk om de 2 uur) loopt de verzorger de nesten na, bevrijdt dan de hennen uit de nesten, echter niet dan nadat hij het nummer der hen op een eierlijst heeft genoteerd. Deze eierlijsten zijn zo ingericht, dat daarop voorkomen de over een maand lopende datums en de nummers der hennen. De da tums staan links van de lijst, de num mers der hennen boven. Heeft hen No. 50 nu b.v. 10 februari een ei gelegd dan wordt op die op de lijst voorkomende datum op de plaats waar hen No. 50 voorkomt, een streepje gezet. Na een maand telt men de streepjes samen en kan dan zeg gen, dat hen No. 50 in de maand fe bruari zo en zoveel eieren heeft ge- liegd. Telt men dte 12 maanden bij elkaar (de controle neemt men ge woonlijk van 1 October tun. 30 Sept.) dan komt men aan het jaarcijfer. Op deze wijze heeft men dus controle over de dieren. Weet hoeveel eieren een bepaalde hen heeft gelegd, hoe zwaar die zijn, of de kleur en het mo del er van goed is of ze vlot geruid hebben, kortom alle gegevens, welke een fokker absoluut nodig heeft om naar behoren zijn foktomen te kun nen samenstellen. Nu is het geen loterij meer, nu heeft hij een groot aantal kansen op een niet uitgeschakeld, op deze wijze heeft hij een kostbaar houvast gekre gen en kan hij met vaste koers zijn scheepje doen stevenen in de richting van Beter pluimvee. Kippenvriend. Hollo porn -Tom H e b je zin in een bezoek aan TVoftssor Leonard! VANMOa&EN ONTSNAPTEN 2 CrEVAARUlKE BOEVEN HUN NA a\eiv jz-ON piet ping en N TREK IK 6E100F, 0AT LEONARDI BE KRU&T KLUPT DAAR LEERLINGENAVOND SCHOOL A. Op 27 maart hield de openbare la gere school A alhier, haar leerlingen avond in het Verenigingsgebouw aan de Stationsstraat. De zaal bood bij het binnentreden reeds een fleurige aan blik, doordat het podium met vlaggen en een bloemstuk was versierd. Aan de ingang werden goedverzorg de, door de leerlingen zelf gekleurde programma's te koop aangeboden. Deze avond, waar we als genodig den o.a. opmerkten de heren burge meester Wamaar, wethouder Oudijk, de gemeente-secretaris, de heer Jen- né en de voorzitter van volksonder wijs, de heer Ververs, was zeer druk bezocht. De avond werd geopend door het hoofd der school, dte heer van Zonneveld. Het geboden programma, geheel door de leerlingen der school ver zorgd, vormde in bonte afwisseling een aardig geheel. Heel aardig was b.v. dat iedere klas achtereenvolgens een nummer naar voren bracht, zodat steeds weer ieder, van klein tot groot, voor het voetlicht kwam. Zangspelle tjes, korte toneelschetjes en koorzang was tot een prettig aandoend geheel aaneengevoegd. Een originele vondst was ook de aankondiging van de pau ze. Dat een en ander bleek herhaal delijk uit het opklinkend gelach en een klaterend applaus. In de pauze, die noodgedwongen wel iets te lang duurde, werden loten verkocht ten bestrijding van de gemaakte kosten. Ook werd de kinderen een verfrissing met een versnapering aangeboden. In een kort toespraakje door de heer Lensen, voorzitter van de oudercom missie maakte deze melding van het feit, dat het eind vorig jaar 25 jaar geleden was, dat het huidige school gebouw in gebruik werd genomen. Ter gelegenheid van dit feit werd aan de school een radio aangeboden, zodat op school A nu de mogelijkheid be staat tot het beluisteren van de school- radiolessen. Het benodigde geld hier toe werd, dank zij de aktiviteit van enkele dames in zeer korte tijd bijeen gebracht. Na de pauze werd het programma verder vlot afgewerkt. Vermelding verdient nog dat de korte pauzes tus sen de verschillende programmapun ten op waarlijk uitstekende wijze door de pianiste werden opgevuld. Na afloop van het programma vond de trekking van de loterij plaats, die tezamen met de verkoop van pro gramma's ruim f 100,opbracht. Te 11 uur werd het sluitingswoord gesproken door het hoofd der school, die binnen afzienbare tijd na de school ruim 27 jaar te hebben gediend deze gaat verlaten. Al met al kan school A terugzien op een zeer ge slaagde avond. museumschip „klein artis". Op 5, 6 en 7 April zal nabij de Hefbrug ligplaats hebben het museum schip „Klein Artis". In samenwerking van 9 verenigingen is in dit schip een tentoonstelling bijeengejbracht, welke niet minder dan een 2000 voor werpen en dieren omvat. Er zijn héél bijzondere dingen bij, welke men zelfs in Europese musea 'niet tegenkomt, bijv. de Molukse Zeetuin. Wanneer men dit ziet, krijgt men enig idee van het wonderlijke en prachtige gekleur de dierenleven op de bodem van de Indische zee. Weliswaar alles in ge prepareerde vorm, doch de aanblik is er niet minder om. In aquaria zwemmen prachtige vis sen, met als bijzonderheid de blinde grotvissen uit Mexico. Ja heus, vis sen zonder ogen, zij doen alles op de tast. Natuurlijk zijn er ook levende apen, ook hier weer iets aparts, de kleinste aapjes ter wereld, die in volwassen toestand in een drinkglas kunnen, zo klein zijn ze. Diertjes, die maar 200 gram wegen. De afdi. |sehelpen bevat Pareloes ters met Parels erin. Bij de zeer fraai gekleurde tropische vlinders is de grootste ter wereld, de Atlasvlinder. Enorme delen van een Walvis, zoals een wervel van 48 kilo, een rib van 2 meter geven een idee van de groot heid dezer dieren. Er is een mooie collectie gereed schappen uit het stenen tijdperk, een rots van Java met de Klipzwaluwen en hun eetbare nesten. Lorre en Pe dro zijn zingende, fluitende en spre kende Papagaaien. Er zijn ook leven de Waterhondten Uit Mexico, merk waardige dieren die hun poot kunnen verliezen en er dan gewoon weer een nieuwe laten aangroeien. Zeven jaar geleden, bracht „Klein Artis" ook een bezoek aan onze plaats. Wij herinneren ons nog dat de be langstelling toen groot was. Wij twij felen er niet aan, of ook deze keer zal dat zeker weer het geval zijn. De lage entree en de prachtige verzame ling zijn een bezoek zeker ten volle waard. Men zie de advertentie. EEN PECH - CHAUFFEUR. Vrijdagavond wilde de 15-jarige J. R. een auto van garage B., eens even achteruitrijden. Hij lette echter niet op voorbijgaand verkeer en kwam zo doende in aanrijding met een Shell- wagen. Met een beteuterd gezicht constateerde hij belangrijke schade aan de auto, welke echter tot zijn ge ruststelling door verzekering gedekt was. Gelukkig waren er geen persoon lijke ongelukken. AANRIJDING. Maandagavond had een aanrijding plaats tussen een personenauto en een bromfietser, op de hoek Kerkweg— Qranjelaan, doflrdat de bromfietser geen voorrang verleende. Door snel rejmmen van de personenauto werd erger voorkoment, hoewel de brom fiets ernstig beschadigd werd. CHR. OVERHEIDSPERSONEEL. Bovengenoemd organisatie hield de zer dagen haar jaarvergadering, on der leiding van de heer Y. Amels. Als spreker trad op de heer 't Lam, hoofdbestuurder van de bond, welke sprak over het doel en de uitbouw van de chr. vakbeweging. Weglens aVls. vertrek van dje heer Amels, werd de heer J. E. Dorresteijn als voorzitter gekozen, terwijl de he ren C. van Eijk en C. de Joode als bestuursleden herkozen werden. De heer Bax voegde de scheidende voor zitter enkele waarderende woorden toe. CHR. HOUTBEWERKERS. De plaatselijke afdeling van de Chr. bond van werknemers in de bouw- en houtnijverheid kwam vorige week in jaarvergadering bijeen, onder leiding van de voorzitter, de heer A. van den Hoek. Door het hoofdbestuurslid, de heer van der Heyden werd gesproken over de komende ouderdomsvoorzie ning, waarbij hij alle figuren, welke in de loop der jaren aan deze materie medegewerkt hebben, voor het voet licht brach.t Een brede discussie maakte het geheel nog duidelijker. Het ledental dezer afdteling bedraagt thans ruim 150. JUBILEUM HERV. ZONDAGSSCHOOL. Op vrijdag 6 april hoopt de Ned. Herv. Zondagsschool op G.G. het 60- jarig bestaan te herdenken. Op deze bijzondere samenkomst zal Dr. W. Vroegindewey een herdenkingsrede uitspreken. Bovendien zal. de avond afgewisseld worden door zang en een overzicht van die achterliggende 60 jaren. De samenkomst wordt gehouden in het Herv. Wijkgebouw en vangt aan om 7.30 uur nam. PAASZANGDIENST. Tweede Paasdag zal in de Geref. Kerk een paaszangdienst gehouden worden, welke verzorgd wordt door het Geref. Kerkkoor, het Kinderkoor, ds Snoey, meditatie, solozang door mej. Willy Valk en de heer P. Brand, duetten door mej. Jamde Boer en de heer Kees Valk en aan het orgel de organist H. van Nielen. Gezien de grote belangstelling welke de Kerstwijding had, rekent men dit-v maal ook op een goed bezoek. Het programma Is afwisselend samenge steld, zodat men verwachten mag dat deze wijdingsdienst aan haar bedoe ling zal beantwoorden. De aanvang is bepaald op 10 urn en de toegang is vrij. BRAND BIJ N.V. KEMPKES. Maandagmorgen werd de brandweer Predikbeurten op le en 2e Paasdag. Nederlands Hervormde Kerk. GOEDE VRIJDAG Nam. 7.30 uur Ds J. van der Haar. le PAASDAG V.m. 9.30 uur Ds. J. van der Haar. Nam. 6.30 uur Ds H. G. Abma, Monster. 2e PAASDAG V.m. 9.30 uur Ds C. Vos, Westbroek. Hervormd Wijkgebouw. GOEDE VRIJDAG Geen dienst, le PAASDAG V.m. 9.30 uur Ds P. M. van Galen, Papendrecht. Nam. 6.30 uur De heer A. J. Kruithof, Monster. 2e PAASDAG Cteen dienst. Gereformeerde Kerk. GOEDE VRIJDAG Nam .7.30 uur Ds Kalkman, Moordrecht, le PAASDAG V.m. 10 en nam. 6.30 uur Ds J. Snoey. 2e PAASDAG V.m. 10 uur Paaszangdienst. N.H. Vereen. „Wet en Evangeie". GOEDE VRIJDAG Nam. 7.30 uur Ds G. van Veldhuizen, le PAASDAG V.m. 9.30 uur Ds J. J. Stam, R'dam. 2« PAASDAG Geen dienst. Chr. Afgesch. Gemeente. GOEDE VRIJDAG Nam. 7.30 uur Leesdienst. le PAASDAG V.m. 9.30 en nam. 5 uur Leesdienst. 2e PAASDAG Nam. 3 uur Ds A. Bijkerk, Sliedrecht. Vrijdag 6 april, nam. 7 uur Ds E. du Marchie van Voorthuyzen te Leersum. Rem. Geref. Gemeente. GOEDE VRIJDAG Geen dienst, le PAASDAG V.m. 10 uur Ds G. Ch. Duinker. 2e PAASDAG Geen dienst. De ZONDAGSDIENST wordt op beide Paasdagen waargenomen door Dr. J. W. H. Helleman. L 2 A S 0 de letters dansen heeft U nodig. Ga dan eerst naar de oogarts en met Uw recept naar OPTICIEN Leverancier van alle ziekenfondsen. gearlarmeerd voor een brand op het terrein van de N.V. Kempkes' Meu belfabrieken. Op tot dusverre nog niét opgehelderde wijze was brand ontstaan in een hoop afval, die zich bevond in de nabijheid van een grote houtopslagplaats van de fabriek. Door de aanwezigheid van schaafsel van spuitlak vormde deze afval een zeer brandbaar materiaal. De brandweer, die met de autospuit zeer spoedig ter plaatse was, kon de brand vrij snel uitspuiten. Mede dank zij het feit, dat er vrijwel geen wind stond liepen de fabrieksvoorraden en -gebouwen geen schade op. MILTVUUR. Op een boerderij aan de Plasweg is de besmettelijke veeziekte miltvuur geconstateerd. Het bedrijf is inmiddels ontsmet.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1956 | | pagina 2