Weekblad <roor Waddinxveen M üi van de ÏÏU>ede.c de Vrouw PEERLESS-KETTIN6KAST fa D. v. d. Bor fa L. W. Versluis Oud P,inU&tedicd Pinkstergebruiken in vroeger tijden Wrijf Kou en Pijn NIEUWS uii OHfze w<HU*i>Uaats Nutsspaarbank te Waddinxveen No 569 vrijdag 17 mei 1956 12e jaargang Adres redactie en administratie- Oranjelaan 30, Waddinxveen telef. 43* Verschijnt elke Vrijdag Abonnementsgeld per kwartaal f 1.00 bij vooruitbetaling Advertentieprijs 6 ct, familieadvertenties 7 ct per m.m. Bijdragen, verslagen, etc. uiterlijk 's woensdagsavonds inzenden. Het uiterlijk van onze betalingsmid delen is er na de oorlog aanzienlijk op vooruit gegaan. De leljjke grote zinken munten verdwenen, wij hebben weer Jflïoor- hjke dubbeltjes en kwartj* en de nieuwe gulden is overal vreugde ontvangen en ofschoon,. Ij aanvanke lijk door menigeep^'Werd gespaard komen de zii'c^ h guldens meer en meerlos. 7%Ier tevreden kunnen wij zijn o' ,e nieuwe bankbiljetten *-vaii'-<wüifig gulden, die geenszins doelmatig zijn en aanleiding geven tot verwarring. Tja, dat geld. In een bij eenkomst van de Nederlandse vrijge- zellentbond - ja, die IS er tegenwoor dig! - werd er terecht opgewezen, dat onze vrijgezellen financieel in het hoekje zitten waar de slagen vallen. Zij worden in de belastingen heel hoog aangeslagen - zij mogen betalen voor anderer kinderbijslag - zij wor den uitgesloten bij het verkrijgen van een eigen woning en moeten voor een kamer vaak veel meer huur betalen dan de huur van een heel huis be draagtkortom, de vrijgezellen zijn heus niet zo best af, al denken sommige getrouwden wel eens het tegendeel omdat een huishouden tegen woordig ook heel wat kost. Een ver gelijking met „die goede oude tijd", bij voorbeeld 1939, valt zeer ter onzen nadele uit. In genoemd jaar toch be taalde men voor een paar schoenen 4.(nu 22.50) voor een brood 11 cent (nu meer dan 40) voor een pond koffie 0.75 (thans 2.40). Wij zouden nog meer voorbeelden kunnen geven doch reeds uit deze paar cijfers blijkt, dat van het beheersen der prijzen niet veel terecht is gekomen. Groni^H' m®r Nieman, zullen W; /Kg op de televisie, noch op de jm kunnen aanschouwen. Reeds had de Ned. Televisie Stichting alles voor de opnamen in de kerk in gereedheid gebrachte toen het filmen werd ver boden en Polygoon zowel N.T.S. on- verrichterzake konden gaan. De be zwaren, welke mr A. Dirkzwager ont vouwde tegen h?t feit, dat de nieuwe bisschop van Rotterdam, mgr M. A. Jansen, die hij van de kiezerslijst wil de doen schrappen, omdat de bisschop in dienst van een vreemde staat zou zijn getreden, werden door B. en W. van Rotterdam van de hand gewezen, omdat de paus bij de benoeming van mgr Jansen niet had gehandeld als hoofd van de Vatikaanse Staat, doch als hoofd van de r.k. kerk. Mr Drik- zwager had trouwens al aan de nieuwe bisschop geschreven, dat hij geen ver dere stappen zou doen. Pers en radio hadden hem over zijn actie aangeval len op een wijze, die hem had ontsteld zo schreef hij. Zo langzamerhand ko men wij erachter, dat 1956 een Rem- brandt-jaar zal worden. Ter voorbe reiding van de verschillende Rem- brandttentoonstellingen worden echte Rembrandts in- en uitgevoerd. Een andere bijzondere tentoonstelling werd te Utrecht geopend in het Centraal Museum aldaar. Zij heet „Uit konink lijk bezit" een naam, die alles zegt. Tot 15 juli zal zij voor het publiek toegankelijk zijn. Dit- kunh U voorkomen door eer» te laten monteren. Verkrijgbaar bij UW RIJWIELHANDELAAR eeh i/ah de cUüa&u( Zuidkade 52 Kerkweg 87 Gelukkig zijn er andere dingen, waarin wel de vooruitgang is vast te stellen. Zo is ons land tegenwoordig^ geheel vrij van rundertuberculoze - een resultaat, dat na een campagne van vijf jaar is bereikt. Het nationa le Fonds heeft voor de nazorg, die e- veneens nog vijf jaar zal vragen een f 30 miljoen beschikbaar. Van dit be drag zullen premies worden verstrekt voor het laten slachten van runderen, die positief reageren. Ook in ander opzicht slaat ons land een goed figuur. Van tijd tot tijd wordt in onze dagbladen ophef ge maakt over de een of andere blinde, wien in het buiteland door hoornvlies transplantatie het gezicht werd terug gegeven. Wij kijken nu eenmaal graag naar het buitenland, waar alles, veel mooi er en veel beter zou zijn dan te on zent. Uit het jaarverslag van de Cen trale Commissie voor de Hoornvlies centra van het Ned. Rode Kruis over 1955 blijkt echter, dat het afgelopen jaar in ons land 196 hoornvliestrans plantaties zijn uitgevoerd en dat van 1 januari 1950 af dit aantal reeds 986 bedraagt. Dat ook in den vreemde Nederlan ders worden gewaardeerd moge blij ken uit de benoeming van Prof. Bart J. Bok tot directeur van een observa torium te Canberra, in Australië. Prof. Bok is van Nederlandse afkomst doch was reeds bijna 30 jaar aan de Havardunivérsiteit in de V.S. verbon den. Op het gebied van de bestudering der Melkweg wordt hij als een autori teit beschouwd. Een andere autoriteit, dr A. A. L* Rutgers werd tot vice-president van de Raad van State benoemd - als op volger van jhr. mr F. Beelaerts van Blokland. Dr Rutgers is reeds van 1936 af lid van de Raad van State. Hij was voor dien o.m. directeur van landbouw, nijverheid en handel te Buitenzorg en gouverneur van Suriname. De wijding van de bisschop van DE BOOM EN DE APPEL De eentonige klaagzang over de „hedendaagse jeugd" dreigt zo dik wijls herhaald te worden, dat niemand er meer naar luistert. Via de asfalt- jeugd zijn we bij de z.g. ongrijpbare jeugd terecht gekomen en volgens de mensen die onder deze jeugd werken is er geen reden om in de handen te klappen. Het valt nu eenmaal niet te ontken nen dat tal van ouders zich schuldig maken aan onjuiste praktijken en dientengevolge zelf schuldig staan aan de weinig hoopvolle mededelingen die links en rechts over onze jonge men sen worden gedaan. Hand in eigen boezem Wanneer het oude spreekwoord dat de appel niet ver van de boom valt, waarheid bevat, dan werkt onze kri tiek op de jeugd als een boemerang: zij treft onszelf. Wanneer, om- nog eens in de voorraad praktische levens wijsheid van onze vaderen te duiken, het piepen der jongen overeenkomt met wat de ouden zongen, dan wordt het de hoogste tijd voor zelfbezinning en is het zaak de hand in eigen boe zem te steken. Wij eisen van de jeugd dat ze zal zijn zoals wij twintig, dertig, veertig jaar geleden waren (waarbij we na tuurlijk het minder mooie graag ver geten: de mens is altijd geneigd het 7Ïf-h zelf te idealiseren). Maar zijn wij nu zoals onze ouders toen? Zijn we zelf niet aangevreten door de tijd, zijn wij niet anders geworden door de oorlog, niet gemak- en genotzuchtiger, niet ego- istischer en liefdelozer? Leven ouders nog mee? Boden onze ouders ons geen gezel liger, huiselijker „thuis" dan wij nu aan onze kinderen? Leefden ze niet hartelijker mee met onze vreugden! en verdrietelijkheden; hadden ze niet meer tijd en interesse voor ons dan wij vooir onze jongens en meisjes? Zijn wij vaders en moeders, niet veel meer verantwoordelijk voor de uit huizigheid en bandeloosheid van onze kinderen dan zijzelf. Er zijn gezinnen, waar de ouders het zó druk hebben met hun eigen beslommeringen, dat het waarlijk geen wonder is wanneer de kinderen er tussen uit knijpen en kameraden prefereren boven ouders, die zo vol komen in zichzelf en hun zaken op gaan. Hier en daar heerst een „zondags sfeer", die met een vrolijk voortgaan op 's-Heren wegen niets gemeen heeft, maar van degelijkheid zo erg vervelend wordt, dat een levenslustig kind er een onbedwingbare afkeer van 't veelbezongen ouderhuis uit moet overhouden. Eldters brengen de ouders de le vensregels der epicuristen: eten, drin ken en vrolijk zijn zo ongeremd en consequent in toepassing, dat men van de jeugd waarlijk niet verwach ten kan dat ze plichtsgetrouw en in getogen zal zijn. Wat op dit gebied in provinciestadjes van bescheiden omvang reeds door „ouders" gepres teerd wordt, grenst aan het ongeloof lijke. Hoe wil men toch van een slecht voorbeeld een goed resultaat ver wachten? Kritiek van de jeugd Jonge mensen zijn nu eenmaal scherp dikwijls vernijnig in hun kritiek. Vooral op hun ouders. Dat mogen we hun niet al te kwalijk nemen. In hun prille jeugd hebben ze in vader en moeder het summum van oprecht heid en goedheid gezien. Dan vallen deze afgoden van hun voetstuk, wan neer de kinderen de leeftijd bereiken waarop ze ons zien zoals we zijn: met inconsequenties en gebreken. Vol goe de bedoelingen maar niet altijd goede daden. Vol schone theorien en een praktijk, die daar nog al eens bij ten achter blijft. Dat veroorzaakt een re volutie in de kinderziel. En daarom is hun hevige kritiek op ons feitelijk een uiting van geschokt vertrouwen, van teleurgestelde liefde. Onze kinderen eisen van ons, die hen in alle „christelijke en maat schappelijke deugden" trachten op te voeden, dat wijzelf die deugden zul len bezitten en manifesteren. Zij eisen „grond bij mond en daad bij praat". Dat ook wij ouders, onvolmaakte, zondige mensen zijn, zullen ze eens later leren begrijpen en tolereren. De grote vraag voor ons ouders is; wilt u leven voor uzelf of voor uw kinderen? Wilt u van eigen liefhebberijen afzien om b.v. voor een gezellig weekend voor uw ge zin te zorgen? 't Is niet juist te menen, dat onze kinderen in wezen zo ontzettend veel anders zijn dan wij in onze jeugd! Een intiem, gezellig, vrolijk, de gelijk gezinsleven is een belangrij ke remedie tegen de kwalen van) onze hedendaagse jeugd.'' Zijn wij ouders te gemakzuchtig, te egocentrisch om dat voor onze kinderen te scheppen, wel, laten we dan onze kritiek op de jeugd toch staken. Dan zijn wij medicijnmeesters, die zelf nodig naar de dokter moeten! Losse flodders Lente 1956. Beging der volksverhui zing, afdeling junioren, van Boskoop naar Waddinxveen, elke morgen vice- versa. Hartelijk welkom, jonge zwemmers! Wij staan tot jullie beschikking, alle maal, ook onze badmeester. Maar, om in de zwembad-terminologie te blij ven, wij voelen een beetje nattigheid. Is het nu wel nodig om apart voor jullie een badmeester mee te nemen uit Boskoop? Dat is een Ramp. Met een hoofdletter, want zo heet die me neer. En matineuze, onderduikers, jullie zullen het toch wel met mij eens zijn, dat onze badmeester super-chef- de-la-bassin is en blijft! Maar wat zit ik me toch een zorgen vooraf te maken. Wie weet worden de beide badmeesters de beste vrienden ter wereld. Welja, het zal heus wel de bedoeling zijn, dat de taak van on ze badmeester hierdoor verlicht wordt. Dan kunnen we het ten zeerste waar deren en dan mag badmeester Ramp ook best hier wat baas- gaan spelen, ook al is het dan een Boskoper. Dat van die andere bos koper is erger. Onbekenden hadden interesse voor de aardleiding van de palen langs de spoorbaan en namen 80 kg draad mee. De dieven moeten wel vooruit strevende lieden zijn. Eerst zochten ze het hoger op en toen namen ze de leiding. Zij waren kennelijk van het goede spoor afgeweken, hoewel ze zich op het goede spoor bevonden. Evenwel waren ze spoorslags spoor loos. Als de treinenloop nu maar niet in de war komt, nu bij het spoor de leiding zoek is. Laten we hopen, dat de politie de dieven spoedig op het spoor is! Om bij het koper te blijven: Con cordia blies, sloeg en marcheerde zich naar drie eerste prijzen. Dat is zeer te prijzen. Wat zullen die instrumen ten zich opgeblazen voelen. Als Con cordia zelf nu maar niet blasé wordt. SNIPER. Kom Schepper, Geest bezoek uw kerk Met al het heil van Christus' werk, Vervul uw schepping, onze geest Met Gods genaad' op 't Pinksterfeest. O Gij, die in der waarheid heet Vertrooster, Zal ver, Parakleet Gij eeuwig versche levensbron Gij ongeschapen liefdezon! Rondom het Pinksterfeest zijn tal van gebruiken gegroeid, die uiteraard met de Christelijke feestviering niets hebben uit te staan. Wei komi üe Christelijke naastenliefde tot uiting bij de uitdeling van pmKsieiP.^a-^ het gedeelte van Gelderland dat vroeger algemeen de Achterhoek werd ge noemd. Deze pinksterbroden hadden geweldige afmetingen. Zij werden aan de armen uitgereikt. Het oude Mar ken Boeck van Groot en Klein Agelo vertelt ervan. Nee Telle, een vrouw uit Klein Agelo, vermaakte aan het Armengilde twintig daalders. Ook de boeren van Groot Agelo maakten aanspraak op deze „erfenis", Zij wilden, dat de uit deling zou worden gehouden onder de boom in de Es, genaamd de Bokum. Men kwam toen overeen, voor het geld broden te bakken en die aan de armen uit geheel Agelo uit te reiken. Nog heden ten dage wordt de brooduitdeling daar gehouden. Eigenaardig is, dat meer dan zulks met pasen het geval is, sommige Pinkstergebruiken tot baldadigheden leiden. Daar is dan allereerst het Luilakfeest dat ook nu nog in vele grote steden in ere wordt gehouden. Laten wij er dadelijk aan toevoegen, dat er niet veel eer mee te behalen is. De Zaterdag voor Pinksteren trekken kinderen heel in de vroegte door de straten onder de afgrijselijke kreet „luilak", soms gevolgd door het ge zang „Luilak, beddezak, staat om ne gen ure op negen ure halleftien. Heb je ooit zo'n luilak gezien?" Vaak worden ergerlijke baldadigheden ge pleegd. deuren worden dichtgebon den, waarna de lieve jeugd de huis bellen er bijna uitrukt. Telkenjare moet de politie in de grote steden te gen deze baldadigheid optreden en reeds in een keur van 22 Mei 1597 le zen wij, dat de Amsterdamse stadsre gering een verordening uitvaardigdie om op te treden in „de toecomende Pinxternacht" De Pinksterbruid. In vroeger tijden was het in vele streken van ons land ook de gewoon te, met pinksterbruiden rond te gaan. In Drente waren het vaak jongens, die als „pinksterbruidje" optraden, maar meestentijds waren het toch in het wit geklede en met bloemen ver sierde meisjes. In Vriezenveen werd in het begin van deze eeuw de Pink sterbruid onder een schort verborgen. Als men betaalde, werd de schort op getild en mocht men de bruid even zien. In Twente werd de bruid met alle mogelijke kostbaarheden behangen. Ook dit, aanvankelijk onschuldige gebruik ontaardde meer en meer, zo dat de overheid er maatregelen tegen moest nemen. In Utrecht werden de bruiden met drie gulden beboet wie in Amsterdam als Pinksterbruid rondging, kon op een boete van een gulden rekenen. De schoutsdienaren namen bovendien al het goud- en zil- verwerk waarmede de bruid was „op- getuig!" in beslag. Het gevolg van deze maatregelen was, dat de kost- -little vcibicioclcii rrcrdcn tlvuiogclaten en dat zij nog meer dan vroeger zich tot bedelen bepaalden. ijc Pinkstergebruiken sym boliseren de groenv.j,t en <je vrucht baarheid van de pas omw„_i.tQ na_ tuur. Om de vruchtbaarheid van het land te bevorderen, reden in Brabant de zevenvuldig licht De tempel Gods, door u gesticht En, vinger van Gods rechterhand Bespreng de stam, door u geplant! Van eeuw tot eeuw beloft' en tolk Des Vaders aan zijn kerk en volk Verkregen gaav' verzworven loon Van d' aan het kruis geslagen Zoon! Laaf met uw regens ons gemoed Stort in onz' aad'ren uwen gloed Wie naar uw komst en roering smacht Ontvangt in d' onmacht hemelkracht! Loop als een stroom de vijand aan O, hef Gij zelf omhoog de vaan 't Zal waarheid zijn, waar Gij ons leid En vreugd' en vreed' in eeuwigheid Leer ons den zaal'gen Vadernaam Uitroepen, met de Zoon te saam En met U zelf, in 't Godsbestaan Van beiden eeuwig uitgegaan! weg met DAMPO Pinks te rruiters op tweede Pinksterdag enige malen te paard rond hun akkers, hetgeen volgens oude traditie de vruchtbaarheid van de grond ten goede zou komen. Op Schiermonnikoog kent men de „kallemei" of „kallemooi", een paal met dwarspaal, gebonden aan een boomstam; boven op de paal, in een mand, een kraaiende haan als vrucht baarheidssymbool. Schuttersfeesten. Op tweede Pinksterdag houden de meeste schuttersgilden in Gelderland, Zeeland, Brabant en vooral in Lim burg, hun jaarlijkse schuttersfeest. Burgemeester en pastoor zijn bij dit feest aanwezig en lossen de eerste schoten. Er wordt tijdens dit feest ook een koning gekozen, in de regel is dit de beste schutter; een jaar lang mag deze schutter dan bij alle plech- l-gjieden b.v. het inhalen van een zilver op WKrefe «hutter.- dig zijn. Ondanks de beste sociale voorzieningen kan een verhouding toch niet goed zijn, want men kan goed zijn voor de mensen, maar toch niet goed mèt de mensen. Eens spre ken over het privé-leven van de werknemer kan een goede teamgeest kweken, niet het ik of het jij, maar het wij, geeft een vertrouwenssfeer. Niet iedere leider kan zulks opbren gen, het is niet gemakkelijk. Het moet zo ver komen, dat gesproken wordt over „ons" bedrijf. Bespreek uw plan nen met de werknemers, dit lokt ad viezen uit, zet een „nieuweling" op z'n gemak, zegt spreker, niet senti menteel maar reeel. Het bedrijfskli- maat moet niet kil, maar mild zijn. Een mens heeft in tegenstelling tot de machine, een hart en ziel. Niet altijd het werk, maar ook de werkers. Van hoog tot laag moet de teamgeest ge kweekt worden ten nutte van het be drijf, geen klontje suiker, maar ook geen zweep, niet enkel rendement, maar ook verstand en hart. De mens is primair. Hiervoor is nodig een gees telijke omschakeling en deze is niet gemakkelijk. Werkgever en werkne mer, zijn beide heel gewone mensen, een blik in de spiegel doet hun bei der gebreken zien. Samenwerking, respect, belangstelling zijn nodig om het bedrijf op te voeren tot het hoog ste rendement en verhoogde produc tiviteit. De hoogst idealistische rede werd met buitengewone aandacht door de aanwezigen gevolgd en begrijpelijk SAMENWERKING IN HET BEDRIJF Voor de afd. Gouda en Omstreken van de vereen, van Arbeids-technici sprak woensdagavond in de kantine van N.V. Verheul, de heer Posthumus Meyes over het onderwerp: „Samen werking in het bedrijf'. De cantine- zaal was goed bezet, in hoofdzaak met leidinggevende functionarissen uit verschillende bedrijven. De heer Mooy, belast met de leiding van deze samenkomst, sprak enkele welkomstwoorden tot de spreker en de aanwezigen er op wijzende dat de ze avond in het teken zou staan van het mechanisme van het leidinggevend en de daaraan verbonden consequen ties voor de betrokken personen. De heer Posthumus Meyes, het woord krijgende, sprak er zijn voldoe ning over uit dat hij nogmaals in deze kring kwam spreken over de produc tiviteitsverhoging. Zijn betoog opnemend zegt spr. dat de opvoering van de productiviteit in het bedrijf een zaak is die allen geldt. Er moet verbinding zijn tussen leiding en personeel en deze kan er zijn, mits overleg bestaat tussen hoog en laag. Allen moeten van goede wil zijn en weten waarom het gaat. Ook onder de laagste rangen kunnen geniale werkers zijn, maar er moet belang stelling gekweekt worden, de proble men moeten benaderd worden. Een directiebesluit kan dood lopen door het niet-bereid zijn en kan slagen door begrip van kader en werknemer. Er moeten overslag-organen zijn in de zin van ondernemersraden. Het be drijfsbelang is ieders belang. De werk nemer krijgt meer inzicht in de moei lijkheden van de directie terwijl de ze omgekeerd oog zal krijgen voor de private moeilijkheden van zijn werk nemers. Overleg geeft goede sfeer en verhouding, de mens erkennen als medemens, als medewerkers is in 't belang van het bedrijfsleven. Aan de hand van een rapport uit Amerika concludeert spr. dat uit de daar gevoerde productiviteits-actie een bereidheid tot samenwerking is ont staan en de gedachte wordt uitgedra gen: hoe zou ik handelen, als ik in zijn plaats stond." Deze gedachte dient altijd te domineren en de leider moet zijn werknemers weten te be zielen, de afstand dient ingekort. De leiding moet goed, maar niet goe- Kanaalstraat 9 Tel. 668

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1956 | | pagina 1