Colliers
Satan
DOELEMAN
Reizeu en trekken
VROEGER EN NU
Muggenolie
90 JAAR
ïlede/dandi Rctde KuüA
Verbanddozen
Uw tas een tombola?
W agen ziekte tabletten
Een prachtige collectie
witte en gekleurde
zijn zo juist aangekomen.
Pig en Peg op stap
FIETSERS ZULLEN WORDEN
GEWAARSCHUWD VOOR
AANHANGWAGENS
ten val te komen - weixe eaat het nieuwe werk beginnen. de brievenbus. Maar ze zijn nieuws-
bijna altijd dodelijk zijn - houdt de au gM losgemaakt en e gieri,g geworden. Ze willen weten, wat
Algemene Verladers- en Eigenver Het tou^ nvamaeI kijken, wip in Marie aan Piet schrijft. O, wat hebben
voerder Organisatie reeds geruime tijd ven de bel trekken. Dat ze een plezier. Leuk werk om eens te
i -nt„ van het pro- PO DUS exi t an_i„4- lnvon wat andpr Qohrnft. Maar
Het gevaar voor fietsers om tussen
een trekkend motorvoertuig en een
daarachter komende aanhangwagen
ten val te komen - welke ongevallen
bijna altijd dodelijk zijn - houdt de
Algemene Verladers- en Eigenver.
voerder Organisatie r
bezig. Na bestudering van het pro
bleem is de Hoofdcommissie voor de
Normalisatie in Nederland verzocht
een uniform waarschuwingssein te
ontwerpen, waardoor de wielrijders
er op attent worden gemaakt, dat net
hen passerende motorvoertuig door
een aanhangwagen wordt gevolgd, zo
dat zij, zodra de trekkende auto is
gepasseerd, niet denken ruimte genoeg
te hebben om naar links te zwenken,
maar uiterst rechts blijven rijden tot
ook de aanhangwagen is gepasseerd
De ongevallenstatistiek geeft daar
toe alle aanleiding. Volgens het Cen
traal Bureau voor de Statistiek von
den in de jaren 1953-1955 839 onge-
79. Welke straat moet het eerst.
Weet jij die straat Pig. En als we het
niet weten, dan vragen we het. Ziezo,
nu gaat het nieuwe werk beginnen.
öu. Even later staan de beide brie
venbestellers brieven te lezen, die he
lemaal niet voor hun bestemd zijn.
Die moeten bezorgd worden, netjes in
de brievenbus. Maar ze zijn nieuws-
ven naai ---- -----
de bus en dan aan de bel trekken. Dat
is even leuk werk. Alleen dat trap op
trap af. daar wordt je zo moe van,
het moet ook even eerst wennen
Ik wou wel eens weten, wat in deze
brief staat. Er staat boven: Lieve
Schat.
malie aan net adiijyii». u, wc*u uewwen
ze een plezier. Leuk werk, om eens te
lezen, wat een ander schrijft. Maar
Pig en Peg, dat gaat niet goed zo, dat
loopt mis. Dat kost tijd, en hoe krij
gen jullie die brieven weer dicht. Je
moet op tijd terug zijn op het post
kantoor. Maar ze lezen maar.
vallen plaats waarbij vrachtauto's met
aanhangwagens en wielrijders waren
betrokken. 73 ongevallen waren dode
lijk; in 279 gevallen hepen wielrijders
ernstig letsel op, terwijl bij 175 onge
vallen fietsers licht werden gewond.
Een deel van deze ongevallen vond
plaats, doordat de wielrijders niet op
de aanhangwagen bedacht waren.
We zouden niet met de goe
de oude tijd willen ruilen
Reizigers voor Parijs geheven zich
naar het toestel te begeven! klinkt een
beschaafde damesstem uit de luidspre
kers van het vliegveld en even later
zien we een aantal personen voorzien
van hun bagage naar het vliegtuig
wandelen. Ze nemen daar plaats in
comfortabele stoelen en even later be
vinden ze zich hoog in de lucht en
vhegen met een snelheid van enige
honderden kilometers per uur naar
hun doel.
Zij die geen gebruik kunnen maken
van het vliegtuig gaan per trein. Dit
vervoermiddel is in de loop der jaren
ook geperfectioneerd en biedt de rei-
zigers alle comfort. Hij kan er in eten
slapen, zich verpozen, kortom leven
als in een hotel en inmiddels dendert
hij over de ijzeren staven met grote
snelheid naar de plaats waar hij moet
zijn.
Ook zijn er altijd mensen, die de
auto prefereren boven de trein. Zij
bereiken him reisdoel inzelf te bepa
len tempo, kunnen de weg kiezen die
zij wensen en kunnen in enkele we
ken verschillende landen bezoeken en
daar de fraaie natuur of de beziens
waardigheden bewonderen. Zo reist
de moderne mens. Dit zijn de zegenin
gen van de moderne techniek, want
daaraan heeft men dit alles te danken
Vroeger
Vroeger ging dit wel een beetje an
ders. De gemiddelde mens reisde niet
althans niet in de zin die wij er aan
geven. Wanneer hij een heel enkele
keer eens op reis ging, dan was dit
voor het afleggen van een afstand
waarom wij nu zouden lachen. Meest
al deed hij dit te voet en het grootste
deel van de mensen kwam gedurende
hun gehele leven niet uit de streek
waar zij geboren werden.
Slechts enkele reisden in de ware
zin van het woord en dat deden ze
heus niet voor him plezier, zoals wij
dit nu doen. Een reis moeten onder
nemen was in de oude tijden een zwa
re opgaaf. Men reisde te paard, waar
bij men evenmin aan bagage mee
kon voeren of men reisde per wagen
Slechte wegen, slechte wagens
De wagens bereden wegen die deze
paam eigenlijk niet verdienden en
slechts een flauwe afschaduwing van
wat wij een binnenweg noemen. Meest
al waren het karresporen.
Technisch, waren de wagens ook al
niet zo best, dus was het hotsen en
botsen op harde banken, zodat de rei
ziger geradbraakt aankwam. Manke
menten aan het voertuig kwamen ook
regelmatig voor, waardoor het nodige
oponthoud ontstond. Met de boot reis
de men wel comfortabeler, maar lang
zamer. Men legde toen een afstand af
van Utrecht naar Amsterdam m de
tijd die we nu nodig hebben voor een
rit van Utrecht naar Parijs.
De kleding was zwaar en volumeus,
zodat men met enkele stuks al een
flnke koffer gevuld had. Maar al die
koffers moesten ook regelmatig ver
sleept worden. Tegenwoordig 5s dat
wel een beetje anders. Onze kleding
is aanmerkelijk lichter en we kunnen
meer mieenemen, terwijl het minder
ruimte vergt.
Walmeer wij zien wat een ameri-
kaanse vrouw op reis meeneemt en
hoeveel rumte dat kost, dan slaan we
de handen ineen. Alles is van nylon
of een andere kunststof, maar altijd
licht en van een stof die niet kreukt.
Haar kleding kan zij zo aantrekken
als ze uit de koffer komt. Ze behoeft
het goed slechts even door het water
te halen, niet te strijken en het is
weer draagbaar. De stoffen zijn zo,
dat men gemakkelijk veel in een klei
ne ruimte kan persen zonder dat de
kleding hiervan te lijden heeft. De a-
merikaanee vrouw presteert het om
met slechts twee kleine koffertjes op
reis te gaan en als het moet een com
plete "modeshow te geven. Alles heeft
ze bij zich. Vanaf tientallen paren kou
sen, jurken, mantels tot en met een
complete make-up verzameling, met
soorten nagellak, lippenstiften, cremes
poeders, potjes en flesjes.
Dit alles is mogelijk dank zij de ze
geningen van onze twintigste eeuw,'
die ons door technische vervolmaking
in staat stelt veel mee te nemen, dat
weinig weegt en een minimum aan
ruimte eist en die ons vervoermidde
len schonken, waarmede we ons bui
tengewoon snel en comfortabel kun
nen verplaatsen. Willen we nog
ruilen met die goede oude oude tijd?
(Vervolg Nieuws uit onze woonplaats
heer R. J. Zuidema, hoofd van de
Chr. Ulo-school sprak namens het
bestuur van de Ver. voor Chr. Nat.
Schoolonderwijs en het personeel
waarderende woorden voor de arbeid
die door de overledene werd verricht
als secretaris van de schoolvereniging
en ten bate van het christelijk onder
wijs. Een schoonzoon van de overle
dene dankte voor de ondervonden be
langstelling.
VERBOUWING WINKEL.
De winkel van de heer van der Loo
aan de INoordkade heeft een belang
rijke verbouwing ondergaan. Er is n
geheel nieuwe gevel geplaatst en cie
winkel zelf is met manome- en licht-
eikenhout geheel betimmerd. Er is n
moderne verkoop-kijktoonbank ge
plaatst en tenslotte is de verlichting
geheel vernieuwd.
De opening van deze gemoderni
seerde winkel zal a.s. zaterdag plaats
vinden.
OVERGANG EN EXAMENS.
R.H.B.S. te Gouda:
van klasse I naar H: Ria Broer, Piet
van der Laan, Cees Noordam, Arie
Ripping, Ineke Verheul.
Naar klasse 1H: Joop Kwaak, Martin
Kempkes.
Naar klasse IV: Marrie Verheul, Wil
ly Elshof, Elbert Jenné.
Naar klasse V A: Klaas Sekeris.
Naar klasse V B: Annemieke Krane-
veld, Jelle Hemminga, Arie Kempkes.
Rijks M.M.S. te Gouda naar klasse Hl:
Marloes Haspels.
R.K.H.B.S. te Gouda: Naar klasse H:
Jan Gerts, Argaan Vernooij.
Naar klasse Hl: André van den Dool.
Naar klasse V B: Tony van Stijn.
Chr. Lyceum te Alphen a.d. Rijn, af
deling gymnasium:
Naar klas 3: Bas Oosterom.
Naar klas 6: Piet Venema.
F.inH diploma Mulo met middenstands
diploma P. van Erk. Diploma A: F.
Klunder, B. L. Versluis, A. de Jong
en F. W. Ketting.
Diploma kraamverzorgster: Mej. J. F.
Ketting.
A. VAN DER HEIDEN
nek. A
r.FHFT.F. FAMILIE GESLAAGD.
De heer R. J. Klunder alher is ge
slaagd voor de akte handelskennis en
boekhouden. De dochter Feija slaagde
voor het mulo diploma, Harm behaal
de zijn einddiploma H.B.S. in Gouda.
Wijnand gaat zijn broer vervangen
door voor het toelatingsexamen te
slagen en tenslotte mocht Gerrit het
mulo diploma B in de zak steken.
Wij hebben de laatste weken wel
mindere resultaten gehoord.
A. VAN DER HEIDEN
Moet u altijd grabbelen
naar uw kam, poederdoos
of lipstick Maar mevrouw,
en dat terwijl er zulke leu
ke, praktische toilettasjes
bestaanVoor zo weinig
geld! Komt u zich daarvan
bij ons maar eens overtui
gen. Een prachtige gelegen
heid om dan meteen uw
keuze te maken uit onze
nieuwe collectie fleurige
BADTASSEN
VAN DER HEIDEN
Zuidkade 1 - Telefoon 335
of per schip. In alle gevallen ging het
aanzienlijk minder snel dan tegen
woordig en zonder enige vorm van
comfort, dus uiterst vermoeiend.
Van geregelde diensten was nog
geen sprake en men moest dus maar
net met een wagen of boot mee kun
nen. Lukte dit, dan was het veelal o-
ver een kort traject, waarna men weer
moest overstappen, waarbij alle ba
gage overgeheveld moest worden en
men dikwijls dagen, zo niet weken
moest wachten op een gelegenheid om
de reis voort te zetten.
Zwitser het hart, Hollander de brein
Het Nederlands Rode Kruis viert
zijn negentigjarig bestaan.
Op 19 juli 1869 werd door Koning
Willem IH besloten dat er zou zijn een
Nederlandse Vereniging tot het verle
nen van hulp aan zieke en gewonde
krijgslieden in tijd van oorlog - het
zij Nederland er al of niet bij betrok
ken is. Daarmee was Het Nederland-
sche Rode Kruis geboren!
Zoals zo langzamerhand iedereen
weet, was het de Zwitser Henri Du-
nant, die diep getroffen door de el
lende welke hij aanschouwde op het
slagveld van Solferino, op het denk
beeld kwam een internationale orga
nisatie op te richten voor hulp aan
zieke en gewonde soldaten, 't Was een
revolutionaire gedachte, want ïot dan
toe had men de lijn, die de combat
tanten scheidde, ook tot in de hospi
talen doorgetrokken. De medische
zorg was niet alleen tot de eigen men
sen. Officieren van gezondheid en ver
pleegsters van de tegenpartij werden
krijgsgevangen gemaakt, de zieken en
gewonden aan hun lot overgelaten.
Deze wantoestanden op tei heffen
vereiste internationale overeenstem
ming. Deze zorg te verbeteren maak-
te een vrijwillige organisatie nodig,
die door de strijdende partijen als neu
traal zouden worden gerespecteerd.
Onmogelijk!, riepen zowel politici
als generaals. Hoe sympathiek men ook
stond tgenover de denkbeelden van
Dunant, practisch, zo oordeelde men,
waren ze onuitvoerbaar.
Pionier Basting
Het was een Hollander, de officier
van gezondheid dr. Basting, die in
deze! strijd voor fde verwerkelijking
van zijn ideaal, Dunants rechterhand
is geweest. Was in het hart van Du
nant dit ideaal geboren, in het koele
nuchtere brein van de Hollander re
zen de antwoorden op het onmogelijk
der tegenstanders.
't Is dan ook geen wonder, dat de
Rode Kruisgedachte in het vreedzame,
sinds lang door geen oorlog geteister
de Holland zo snel wortel schoot. Ko
ning Willem IH leende het oor aan de
voorstellen van dr. Basting en benoem
de hem meteen tot erelid van de
nieuw opgerichte vereniging-met-de
lange-naam.
De Frans-Duitse oorlog (1870) ver
schafte het Nederlandsch Roode Kruis
de kans, zijn menslievend werk te be
ginnen. Dr. Basting heeft dit niet
meer mogen beleven. Het werk had
zijn krachten verteerd.
En sindsdien waren Nederlandse
ambulances overal, waar nood was.
Op het slagveld, maar ook in de ramp
gebieden. Tijdens de eerste Wereld
oorlog waren ze in St. Peterburg, in
Parijs, in Wenen en Boedapest, ze
gingen naar Finland en naar Abesi-
nie. En het Nederlandsche Rode
Kruis bood reeds hulp in Perzie, toen
de eerste berichten van de aardbe
vingsramp nog maar schaars begon
nen door te druppelen.
Niet miilitair
Steeds meer werd het Rode Kruis
werk vredeswerk. De moderne oor
logvoering eist een tot het hoogst op
gevoerde medische verzorging van de
strijdmacht. In zulk een gespecialeerd
korps is voor vrijwilligers geen plaats
meer.
Nog altijd is de Rode Kruis Colon-
ne op militaire leest geschoeid, omdat
dit het werk in organisatorisch ver
band zo veel makkelijker maakt. Maar
de taken van het Rode Kruis zijn vre
destaken. Hoornvliestransplatatie
bloedtransfusie en -plasma - moeder-
melkeentrale - lectuurverspreiding -
boottochten voor langdurige zieken -
welfarewerk - eerste hulp bij onge
vallen, bij grote demonstraties enz. -
hulpverlening bij rampen. het is
slechts een deel van het werk, waar
voor men automatisch de blik richt
naar het Rode Kruis.
Op het slagveld tot aanzien geko
men, heeft het Rode Kruis thans vrij
wel uitsluitend een vredestaak.
Gerespecteerd embleem
Het embleem van het Rode Kruis
(helaas wel eens misbruikt, helaas
niet minder gerespecteerd) heeft we
reldwijde betekenis verkregen. Zoals
het S.O.S bekend is geworden als het
algemeen noodsignaal, is het Rode
Kruis-embleem algemeen erkend als
het internationaal symbool voor mens
lievend hulpbetoon.
Onmogelijk!, riepen Dunats tegen
standers.
En nu bestaat al negentig jaar het
Nederlandsche Rode Kruis en heeft
telkens weer de wereld getoond, dat
het kleine Nederland vooraan staat
als het gaat om hulp aan de lijdende
mensheid.
Het is een veelomvattende organi
satie geworden en buitenstaanders
kijken er wel eens tegen aan en zeg
gen: is dat allemaal nodig? Maar het
Rode Kruis is als de brandweer, die
ook kostbaar materiaal het grootste
deel van de tijd ongebruikt moet la
ten. om dadelijk te kunnen ingrij
pen als er gevaar is.
Want snelle hulp is nog altijd dub
bele hulp.
En waar hulp geboden moet worden
waar ook ter wereld, staat Het Ne
derlandsche Rode Kruis vooraan!
Lk.
KIJKAVOND.
Maandagavond kregen de ouders
van de kleuters gelegenheid het werk
van hun kinderen aan de Oranjelaan-
school te bezichtigen. Tot grote vol
doening gaven bijna alle ouders blijk
van hun kinderen. Alle lof voor hoofd
en leidster, die op een prettige wijze
het werk tentoon hadden gesteld.. U.a.
een vliegveld gevlochten, ameubele-
mentjes, een mooi mozaikfiguur, pun-
nikwerk, een boerderij, gebouwen,
enz. enz. Het doel van deze avond
was te laten zien dat de kleuters niet
zoet gehouden worden, maar dat er
veel wordt geleerd bleek wel hieruit.
Predikbeurten
Nederlands Hervormde Kerk.
V.m. 9.30 uur Ds. J. van der Haar.
Nam. 6.30 uur Ds. J. R. Cuperus.
Hervormd Wjjkgebouw.
V.m 9.30 uur Ds. J. R. Cuperus.
Nam. 6.30 uur Ds. J. van der Haar.
Gereformeerde Kerk.
V.m. 10 en nam. 6.30 uur Ds. J. Snoey
N.H. Vereen. „Wet én Evangelie.
V.m. 9.30 uur Ds. G. van Veldhuizen,
Rotterdam.
Chr. Afgesch. Gemeente.
V.m. 9.30 en nam. 5 uur Leesdienst.
Woensdag 24 juli nam. 7 uur Ds. B.
Toes, Kinderdijk-
Rem. Geref. Gemeente.
V.m. 10 uur Ds. W. N. van Nooten,
Meppel.
De zondagsdienst wordt waargeno
men worden door Dr. P. van der Lin
de.
tels, groen windjack, badhanddoek,
beha, broche, zaag, boodschappentas
met inhoud.
Verloren: blauwe zwembroek m. groe
ne badhanddoek, knipkaart van
zwembad,» portemennaie met ,inh.
wieldop van Opel, doubled dameshor
loge, bruine boodschappentas met inh.
gr. regenjas m. aktetas, bruine tas m.
breiwerk.
Pluimveehoekje
Via deze rubriek bereikte mij een
vraag van de heer A. B. bij wie de kip
pen elkaar de veren plukken.
Tegen verenplukken, hetgeen bij
vastzittende kippen nogal eens voor
komt, is weinig te doen. Een middel,
dat wel eens helpt is, een hoeveelheid
azijn koken en daarin een stuk aluin
oplossen en dan met een spons de ve
ren oppervlakkig bestrijken en vooral
veel groen weren. Ook wil wel eens
helpen, dat men de boosdoener direct
apart zet. Veel afleiding geven b.v.
door groenbladeren aan een touwtje
in de ren aan de zoldering op te han
gen ongeveer 40 a 50 cm van de bo
dem. Ze zijn dan steeds in de weer.
Dagelijks een eetlepel raapolie in
het ochtendvoer mengen voor tien
kippen. Men kan daar een poosje mee
doorgaan en het weer toepassen als
het nodig is.
Een tweede vraag luidtHoe kan
ik kippenmest het best in mijn groen-
tentuin aanwenden?
Als het kippenmest heel lang aan de
buitenlucht blootgesteld is geweest,
heeft ze weinig waarde meer. De hok
ken maakt u geregeld ^schoon en de
mest bewaart men in een bak of ton
die telkens afgesloten wordt door een
laag aarde of compost.
Zulke mest is en blijft krachtig voor
de groententuin. Voor men de mest
op de grond brengt, moet men ze goed
fijn maken, want klonters zijn zelfs
nadelig. Beter nog is, de mest in een
flinke kuip te doen en daar water op
te gieten, dat nu en dan eens omge-
omgeroerd wordt. Dit aftreksel kan.
men met groot voordeel tussen de
planten doorgieten, vooral bij regen
achtig weer of als de grond vochtig is
Dun uitgestrooid over het grasveld
doet kippenmest eveneens wonderen.
Als de mensen er van overtuigd wa
ren dat verse kippenmest haast gelijk
staat mat guano, dan zouden ze veel
meer zorg besteden aan het reinigen
der hokken. Ze vingen dan twee vlie
gen in een klap.
De heer M.J.R.A. vraagt mij het
volgende Is er bezwaar tegen een
R.I. Red-Haan te houden bij ft.i.K.,
Wit- en Patrijs-leghorn? Niet voor de
fok alleen om orde in de ren te hou
den? Een tijdlang heb ik het zonder
h?an gedaan, maar toen was het al
maar ruzie. Ik stel deze vraag om te
weten, of die haan niet te zwaar is
voor de lichte rassen, zodat er manke
kippen zullen komen.
Antwoord: Voor een goede bevruch
ting is een R.I. haan te weinig bij 17
kippen, of beter gezegd: 17 kippen
zijn te veel bij een haan, daar deze
van het middelzware ras is. Daar hij
bij u enkel dienst moet doen als garae
is het aantal 17 niet te groot
Dat de kippen mank zullen worden,
geloof ik niet, want als ze door paring
zoveel zouden lijden, denk ik, dat ze
betreden ten slotte niet meer zouden
toelaten. Wel is mijn gedachte dat er
gauw kale plekken op de rug zouoen
ontstaan, wat licht aanleiding kan ge
ven tot verenplukken. Ik raad u in eik
geval aan, de losgelaten veren zorg
vuldig uit de ren te verwijderen.
Wanneer er maar een paar hennen bij
liepen, was het gevaar groter dan nu.
Kippenvrienden! ik ga met vakantie
maar in de krant mist u mij niet,
Voor deze week is er een stukje,
Een tweede is er in 't verschiet.
A. VAN DER HEIDEN
Burgerlijke Stand
Aangiften van 11 tot 17 juli 1957
Geboren: Astrid, d. v. A. H"J^~
der en A. van Klaveren, Jan Dorre-
kenskade-Oost 28.
Klazina, d. v. J. Loef en J. Leeflang,
Jan Dorrekenskade-Oost 74.
Pieter Cornells, z. v. J. Asscheman
en M. de Vos, Dorpsstraat 72.
Helena Hendrika Johanna Maria, d.v.
J. Schellingerhout en J. T. M. van
der Weijden, Noordeinde lb.
Gehuwd: W. Meinema en J. Faber.
P. A. van Trierum en A. E. van Wi-
chem.
GEVONDEN EN VERLOREN
VOORWERPEN
Gevonden: verrekijker, groene porte-
monnaie met inh., bruine portemon-
naie met inh., konijn, regenjas, sleu-
U gaat ook zeker aan 't zwerven?
Veel zon en weinig regenweer.
Maar zorg vooraf goed voor uw
dieren;
Een fikse leg; bij wederkeer.
Kippenvriehd
Sport in 't kort
POSTDUIVEN VEREN. DE SPERWER
UITSLAG VERLOTING
De prijzen zijn gevallen op de num-
1625? 4854, 2961, 2577, 778, 1026, 2507
3598, 7, 3968, 1283, 2236, 2184, 4258,
2289, 1667, 236, 706, 3670, 1602, 1003,
1343, 4314, 3072, 1436, 1951, 3069 453,
1473, 2772, 4160, 4110, 3728, 73, 3867
799, 2104 en kunnen worden afgehaald
bij de heer W. van Ringesteijn Jr.,
Kerkweg 61.
Prijzen welke na drie maanden nog
niet zijn afgehaald vervallen aan de
vereniging.
BE FAIR NIEUWS.
NEDERLAAGWEDSTRIJDEN
Over de resultaten van de deze
week gespeelde wedstrijden kunnen
we ook nu weer enthousiast zijn, want
van de vier wedstrijden is er een in
een overwinning, 2 in gelijkspel en
een in verlies geëindigd.
De voornaamste ontmoeting vond
zaterdagavond plaats, want het
ste elftal ontving Moordrecht 1 tusfcti^;
sen de lijnen. Daar de gasten in
vierde klas K.N.VB. uitkomen was
het voor onze jongens praktisch on
mogelijk een behoolrlijk resultaat te
behalen.