Colliers Satan DOELEMAN Reizeu en trekken VROEGER EN NU Muggenolie 90 JAAR ïlede/dandi Rctde KuüA Verbanddozen Uw tas een tombola? W agen ziekte tabletten Een prachtige collectie witte en gekleurde zijn zo juist aangekomen. Pig en Peg op stap FIETSERS ZULLEN WORDEN GEWAARSCHUWD VOOR AANHANGWAGENS ten val te komen - weixe eaat het nieuwe werk beginnen. de brievenbus. Maar ze zijn nieuws- bijna altijd dodelijk zijn - houdt de au gM losgemaakt en e gieri,g geworden. Ze willen weten, wat Algemene Verladers- en Eigenver Het tou^ nvamaeI kijken, wip in Marie aan Piet schrijft. O, wat hebben voerder Organisatie reeds geruime tijd ven de bel trekken. Dat ze een plezier. Leuk werk om eens te i -nt„ van het pro- PO DUS exi t an_i„4- lnvon wat andpr Qohrnft. Maar Het gevaar voor fietsers om tussen een trekkend motorvoertuig en een daarachter komende aanhangwagen ten val te komen - welke ongevallen bijna altijd dodelijk zijn - houdt de Algemene Verladers- en Eigenver. voerder Organisatie r bezig. Na bestudering van het pro bleem is de Hoofdcommissie voor de Normalisatie in Nederland verzocht een uniform waarschuwingssein te ontwerpen, waardoor de wielrijders er op attent worden gemaakt, dat net hen passerende motorvoertuig door een aanhangwagen wordt gevolgd, zo dat zij, zodra de trekkende auto is gepasseerd, niet denken ruimte genoeg te hebben om naar links te zwenken, maar uiterst rechts blijven rijden tot ook de aanhangwagen is gepasseerd De ongevallenstatistiek geeft daar toe alle aanleiding. Volgens het Cen traal Bureau voor de Statistiek von den in de jaren 1953-1955 839 onge- 79. Welke straat moet het eerst. Weet jij die straat Pig. En als we het niet weten, dan vragen we het. Ziezo, nu gaat het nieuwe werk beginnen. öu. Even later staan de beide brie venbestellers brieven te lezen, die he lemaal niet voor hun bestemd zijn. Die moeten bezorgd worden, netjes in de brievenbus. Maar ze zijn nieuws- ven naai ---- ----- de bus en dan aan de bel trekken. Dat is even leuk werk. Alleen dat trap op trap af. daar wordt je zo moe van, het moet ook even eerst wennen Ik wou wel eens weten, wat in deze brief staat. Er staat boven: Lieve Schat. malie aan net adiijyii». u, wc*u uewwen ze een plezier. Leuk werk, om eens te lezen, wat een ander schrijft. Maar Pig en Peg, dat gaat niet goed zo, dat loopt mis. Dat kost tijd, en hoe krij gen jullie die brieven weer dicht. Je moet op tijd terug zijn op het post kantoor. Maar ze lezen maar. vallen plaats waarbij vrachtauto's met aanhangwagens en wielrijders waren betrokken. 73 ongevallen waren dode lijk; in 279 gevallen hepen wielrijders ernstig letsel op, terwijl bij 175 onge vallen fietsers licht werden gewond. Een deel van deze ongevallen vond plaats, doordat de wielrijders niet op de aanhangwagen bedacht waren. We zouden niet met de goe de oude tijd willen ruilen Reizigers voor Parijs geheven zich naar het toestel te begeven! klinkt een beschaafde damesstem uit de luidspre kers van het vliegveld en even later zien we een aantal personen voorzien van hun bagage naar het vliegtuig wandelen. Ze nemen daar plaats in comfortabele stoelen en even later be vinden ze zich hoog in de lucht en vhegen met een snelheid van enige honderden kilometers per uur naar hun doel. Zij die geen gebruik kunnen maken van het vliegtuig gaan per trein. Dit vervoermiddel is in de loop der jaren ook geperfectioneerd en biedt de rei- zigers alle comfort. Hij kan er in eten slapen, zich verpozen, kortom leven als in een hotel en inmiddels dendert hij over de ijzeren staven met grote snelheid naar de plaats waar hij moet zijn. Ook zijn er altijd mensen, die de auto prefereren boven de trein. Zij bereiken him reisdoel inzelf te bepa len tempo, kunnen de weg kiezen die zij wensen en kunnen in enkele we ken verschillende landen bezoeken en daar de fraaie natuur of de beziens waardigheden bewonderen. Zo reist de moderne mens. Dit zijn de zegenin gen van de moderne techniek, want daaraan heeft men dit alles te danken Vroeger Vroeger ging dit wel een beetje an ders. De gemiddelde mens reisde niet althans niet in de zin die wij er aan geven. Wanneer hij een heel enkele keer eens op reis ging, dan was dit voor het afleggen van een afstand waarom wij nu zouden lachen. Meest al deed hij dit te voet en het grootste deel van de mensen kwam gedurende hun gehele leven niet uit de streek waar zij geboren werden. Slechts enkele reisden in de ware zin van het woord en dat deden ze heus niet voor him plezier, zoals wij dit nu doen. Een reis moeten onder nemen was in de oude tijden een zwa re opgaaf. Men reisde te paard, waar bij men evenmin aan bagage mee kon voeren of men reisde per wagen Slechte wegen, slechte wagens De wagens bereden wegen die deze paam eigenlijk niet verdienden en slechts een flauwe afschaduwing van wat wij een binnenweg noemen. Meest al waren het karresporen. Technisch, waren de wagens ook al niet zo best, dus was het hotsen en botsen op harde banken, zodat de rei ziger geradbraakt aankwam. Manke menten aan het voertuig kwamen ook regelmatig voor, waardoor het nodige oponthoud ontstond. Met de boot reis de men wel comfortabeler, maar lang zamer. Men legde toen een afstand af van Utrecht naar Amsterdam m de tijd die we nu nodig hebben voor een rit van Utrecht naar Parijs. De kleding was zwaar en volumeus, zodat men met enkele stuks al een flnke koffer gevuld had. Maar al die koffers moesten ook regelmatig ver sleept worden. Tegenwoordig 5s dat wel een beetje anders. Onze kleding is aanmerkelijk lichter en we kunnen meer mieenemen, terwijl het minder ruimte vergt. Walmeer wij zien wat een ameri- kaanse vrouw op reis meeneemt en hoeveel rumte dat kost, dan slaan we de handen ineen. Alles is van nylon of een andere kunststof, maar altijd licht en van een stof die niet kreukt. Haar kleding kan zij zo aantrekken als ze uit de koffer komt. Ze behoeft het goed slechts even door het water te halen, niet te strijken en het is weer draagbaar. De stoffen zijn zo, dat men gemakkelijk veel in een klei ne ruimte kan persen zonder dat de kleding hiervan te lijden heeft. De a- merikaanee vrouw presteert het om met slechts twee kleine koffertjes op reis te gaan en als het moet een com plete "modeshow te geven. Alles heeft ze bij zich. Vanaf tientallen paren kou sen, jurken, mantels tot en met een complete make-up verzameling, met soorten nagellak, lippenstiften, cremes poeders, potjes en flesjes. Dit alles is mogelijk dank zij de ze geningen van onze twintigste eeuw,' die ons door technische vervolmaking in staat stelt veel mee te nemen, dat weinig weegt en een minimum aan ruimte eist en die ons vervoermidde len schonken, waarmede we ons bui tengewoon snel en comfortabel kun nen verplaatsen. Willen we nog ruilen met die goede oude oude tijd? (Vervolg Nieuws uit onze woonplaats heer R. J. Zuidema, hoofd van de Chr. Ulo-school sprak namens het bestuur van de Ver. voor Chr. Nat. Schoolonderwijs en het personeel waarderende woorden voor de arbeid die door de overledene werd verricht als secretaris van de schoolvereniging en ten bate van het christelijk onder wijs. Een schoonzoon van de overle dene dankte voor de ondervonden be langstelling. VERBOUWING WINKEL. De winkel van de heer van der Loo aan de INoordkade heeft een belang rijke verbouwing ondergaan. Er is n geheel nieuwe gevel geplaatst en cie winkel zelf is met manome- en licht- eikenhout geheel betimmerd. Er is n moderne verkoop-kijktoonbank ge plaatst en tenslotte is de verlichting geheel vernieuwd. De opening van deze gemoderni seerde winkel zal a.s. zaterdag plaats vinden. OVERGANG EN EXAMENS. R.H.B.S. te Gouda: van klasse I naar H: Ria Broer, Piet van der Laan, Cees Noordam, Arie Ripping, Ineke Verheul. Naar klasse 1H: Joop Kwaak, Martin Kempkes. Naar klasse IV: Marrie Verheul, Wil ly Elshof, Elbert Jenné. Naar klasse V A: Klaas Sekeris. Naar klasse V B: Annemieke Krane- veld, Jelle Hemminga, Arie Kempkes. Rijks M.M.S. te Gouda naar klasse Hl: Marloes Haspels. R.K.H.B.S. te Gouda: Naar klasse H: Jan Gerts, Argaan Vernooij. Naar klasse Hl: André van den Dool. Naar klasse V B: Tony van Stijn. Chr. Lyceum te Alphen a.d. Rijn, af deling gymnasium: Naar klas 3: Bas Oosterom. Naar klas 6: Piet Venema. F.inH diploma Mulo met middenstands diploma P. van Erk. Diploma A: F. Klunder, B. L. Versluis, A. de Jong en F. W. Ketting. Diploma kraamverzorgster: Mej. J. F. Ketting. A. VAN DER HEIDEN nek. A r.FHFT.F. FAMILIE GESLAAGD. De heer R. J. Klunder alher is ge slaagd voor de akte handelskennis en boekhouden. De dochter Feija slaagde voor het mulo diploma, Harm behaal de zijn einddiploma H.B.S. in Gouda. Wijnand gaat zijn broer vervangen door voor het toelatingsexamen te slagen en tenslotte mocht Gerrit het mulo diploma B in de zak steken. Wij hebben de laatste weken wel mindere resultaten gehoord. A. VAN DER HEIDEN Moet u altijd grabbelen naar uw kam, poederdoos of lipstick Maar mevrouw, en dat terwijl er zulke leu ke, praktische toilettasjes bestaanVoor zo weinig geld! Komt u zich daarvan bij ons maar eens overtui gen. Een prachtige gelegen heid om dan meteen uw keuze te maken uit onze nieuwe collectie fleurige BADTASSEN VAN DER HEIDEN Zuidkade 1 - Telefoon 335 of per schip. In alle gevallen ging het aanzienlijk minder snel dan tegen woordig en zonder enige vorm van comfort, dus uiterst vermoeiend. Van geregelde diensten was nog geen sprake en men moest dus maar net met een wagen of boot mee kun nen. Lukte dit, dan was het veelal o- ver een kort traject, waarna men weer moest overstappen, waarbij alle ba gage overgeheveld moest worden en men dikwijls dagen, zo niet weken moest wachten op een gelegenheid om de reis voort te zetten. Zwitser het hart, Hollander de brein Het Nederlands Rode Kruis viert zijn negentigjarig bestaan. Op 19 juli 1869 werd door Koning Willem IH besloten dat er zou zijn een Nederlandse Vereniging tot het verle nen van hulp aan zieke en gewonde krijgslieden in tijd van oorlog - het zij Nederland er al of niet bij betrok ken is. Daarmee was Het Nederland- sche Rode Kruis geboren! Zoals zo langzamerhand iedereen weet, was het de Zwitser Henri Du- nant, die diep getroffen door de el lende welke hij aanschouwde op het slagveld van Solferino, op het denk beeld kwam een internationale orga nisatie op te richten voor hulp aan zieke en gewonde soldaten, 't Was een revolutionaire gedachte, want ïot dan toe had men de lijn, die de combat tanten scheidde, ook tot in de hospi talen doorgetrokken. De medische zorg was niet alleen tot de eigen men sen. Officieren van gezondheid en ver pleegsters van de tegenpartij werden krijgsgevangen gemaakt, de zieken en gewonden aan hun lot overgelaten. Deze wantoestanden op tei heffen vereiste internationale overeenstem ming. Deze zorg te verbeteren maak- te een vrijwillige organisatie nodig, die door de strijdende partijen als neu traal zouden worden gerespecteerd. Onmogelijk!, riepen zowel politici als generaals. Hoe sympathiek men ook stond tgenover de denkbeelden van Dunant, practisch, zo oordeelde men, waren ze onuitvoerbaar. Pionier Basting Het was een Hollander, de officier van gezondheid dr. Basting, die in deze! strijd voor fde verwerkelijking van zijn ideaal, Dunants rechterhand is geweest. Was in het hart van Du nant dit ideaal geboren, in het koele nuchtere brein van de Hollander re zen de antwoorden op het onmogelijk der tegenstanders. 't Is dan ook geen wonder, dat de Rode Kruisgedachte in het vreedzame, sinds lang door geen oorlog geteister de Holland zo snel wortel schoot. Ko ning Willem IH leende het oor aan de voorstellen van dr. Basting en benoem de hem meteen tot erelid van de nieuw opgerichte vereniging-met-de lange-naam. De Frans-Duitse oorlog (1870) ver schafte het Nederlandsch Roode Kruis de kans, zijn menslievend werk te be ginnen. Dr. Basting heeft dit niet meer mogen beleven. Het werk had zijn krachten verteerd. En sindsdien waren Nederlandse ambulances overal, waar nood was. Op het slagveld, maar ook in de ramp gebieden. Tijdens de eerste Wereld oorlog waren ze in St. Peterburg, in Parijs, in Wenen en Boedapest, ze gingen naar Finland en naar Abesi- nie. En het Nederlandsche Rode Kruis bood reeds hulp in Perzie, toen de eerste berichten van de aardbe vingsramp nog maar schaars begon nen door te druppelen. Niet miilitair Steeds meer werd het Rode Kruis werk vredeswerk. De moderne oor logvoering eist een tot het hoogst op gevoerde medische verzorging van de strijdmacht. In zulk een gespecialeerd korps is voor vrijwilligers geen plaats meer. Nog altijd is de Rode Kruis Colon- ne op militaire leest geschoeid, omdat dit het werk in organisatorisch ver band zo veel makkelijker maakt. Maar de taken van het Rode Kruis zijn vre destaken. Hoornvliestransplatatie bloedtransfusie en -plasma - moeder- melkeentrale - lectuurverspreiding - boottochten voor langdurige zieken - welfarewerk - eerste hulp bij onge vallen, bij grote demonstraties enz. - hulpverlening bij rampen. het is slechts een deel van het werk, waar voor men automatisch de blik richt naar het Rode Kruis. Op het slagveld tot aanzien geko men, heeft het Rode Kruis thans vrij wel uitsluitend een vredestaak. Gerespecteerd embleem Het embleem van het Rode Kruis (helaas wel eens misbruikt, helaas niet minder gerespecteerd) heeft we reldwijde betekenis verkregen. Zoals het S.O.S bekend is geworden als het algemeen noodsignaal, is het Rode Kruis-embleem algemeen erkend als het internationaal symbool voor mens lievend hulpbetoon. Onmogelijk!, riepen Dunats tegen standers. En nu bestaat al negentig jaar het Nederlandsche Rode Kruis en heeft telkens weer de wereld getoond, dat het kleine Nederland vooraan staat als het gaat om hulp aan de lijdende mensheid. Het is een veelomvattende organi satie geworden en buitenstaanders kijken er wel eens tegen aan en zeg gen: is dat allemaal nodig? Maar het Rode Kruis is als de brandweer, die ook kostbaar materiaal het grootste deel van de tijd ongebruikt moet la ten. om dadelijk te kunnen ingrij pen als er gevaar is. Want snelle hulp is nog altijd dub bele hulp. En waar hulp geboden moet worden waar ook ter wereld, staat Het Ne derlandsche Rode Kruis vooraan! Lk. KIJKAVOND. Maandagavond kregen de ouders van de kleuters gelegenheid het werk van hun kinderen aan de Oranjelaan- school te bezichtigen. Tot grote vol doening gaven bijna alle ouders blijk van hun kinderen. Alle lof voor hoofd en leidster, die op een prettige wijze het werk tentoon hadden gesteld.. U.a. een vliegveld gevlochten, ameubele- mentjes, een mooi mozaikfiguur, pun- nikwerk, een boerderij, gebouwen, enz. enz. Het doel van deze avond was te laten zien dat de kleuters niet zoet gehouden worden, maar dat er veel wordt geleerd bleek wel hieruit. Predikbeurten Nederlands Hervormde Kerk. V.m. 9.30 uur Ds. J. van der Haar. Nam. 6.30 uur Ds. J. R. Cuperus. Hervormd Wjjkgebouw. V.m 9.30 uur Ds. J. R. Cuperus. Nam. 6.30 uur Ds. J. van der Haar. Gereformeerde Kerk. V.m. 10 en nam. 6.30 uur Ds. J. Snoey N.H. Vereen. „Wet én Evangelie. V.m. 9.30 uur Ds. G. van Veldhuizen, Rotterdam. Chr. Afgesch. Gemeente. V.m. 9.30 en nam. 5 uur Leesdienst. Woensdag 24 juli nam. 7 uur Ds. B. Toes, Kinderdijk- Rem. Geref. Gemeente. V.m. 10 uur Ds. W. N. van Nooten, Meppel. De zondagsdienst wordt waargeno men worden door Dr. P. van der Lin de. tels, groen windjack, badhanddoek, beha, broche, zaag, boodschappentas met inhoud. Verloren: blauwe zwembroek m. groe ne badhanddoek, knipkaart van zwembad,» portemennaie met ,inh. wieldop van Opel, doubled dameshor loge, bruine boodschappentas met inh. gr. regenjas m. aktetas, bruine tas m. breiwerk. Pluimveehoekje Via deze rubriek bereikte mij een vraag van de heer A. B. bij wie de kip pen elkaar de veren plukken. Tegen verenplukken, hetgeen bij vastzittende kippen nogal eens voor komt, is weinig te doen. Een middel, dat wel eens helpt is, een hoeveelheid azijn koken en daarin een stuk aluin oplossen en dan met een spons de ve ren oppervlakkig bestrijken en vooral veel groen weren. Ook wil wel eens helpen, dat men de boosdoener direct apart zet. Veel afleiding geven b.v. door groenbladeren aan een touwtje in de ren aan de zoldering op te han gen ongeveer 40 a 50 cm van de bo dem. Ze zijn dan steeds in de weer. Dagelijks een eetlepel raapolie in het ochtendvoer mengen voor tien kippen. Men kan daar een poosje mee doorgaan en het weer toepassen als het nodig is. Een tweede vraag luidtHoe kan ik kippenmest het best in mijn groen- tentuin aanwenden? Als het kippenmest heel lang aan de buitenlucht blootgesteld is geweest, heeft ze weinig waarde meer. De hok ken maakt u geregeld ^schoon en de mest bewaart men in een bak of ton die telkens afgesloten wordt door een laag aarde of compost. Zulke mest is en blijft krachtig voor de groententuin. Voor men de mest op de grond brengt, moet men ze goed fijn maken, want klonters zijn zelfs nadelig. Beter nog is, de mest in een flinke kuip te doen en daar water op te gieten, dat nu en dan eens omge- omgeroerd wordt. Dit aftreksel kan. men met groot voordeel tussen de planten doorgieten, vooral bij regen achtig weer of als de grond vochtig is Dun uitgestrooid over het grasveld doet kippenmest eveneens wonderen. Als de mensen er van overtuigd wa ren dat verse kippenmest haast gelijk staat mat guano, dan zouden ze veel meer zorg besteden aan het reinigen der hokken. Ze vingen dan twee vlie gen in een klap. De heer M.J.R.A. vraagt mij het volgende Is er bezwaar tegen een R.I. Red-Haan te houden bij ft.i.K., Wit- en Patrijs-leghorn? Niet voor de fok alleen om orde in de ren te hou den? Een tijdlang heb ik het zonder h?an gedaan, maar toen was het al maar ruzie. Ik stel deze vraag om te weten, of die haan niet te zwaar is voor de lichte rassen, zodat er manke kippen zullen komen. Antwoord: Voor een goede bevruch ting is een R.I. haan te weinig bij 17 kippen, of beter gezegd: 17 kippen zijn te veel bij een haan, daar deze van het middelzware ras is. Daar hij bij u enkel dienst moet doen als garae is het aantal 17 niet te groot Dat de kippen mank zullen worden, geloof ik niet, want als ze door paring zoveel zouden lijden, denk ik, dat ze betreden ten slotte niet meer zouden toelaten. Wel is mijn gedachte dat er gauw kale plekken op de rug zouoen ontstaan, wat licht aanleiding kan ge ven tot verenplukken. Ik raad u in eik geval aan, de losgelaten veren zorg vuldig uit de ren te verwijderen. Wanneer er maar een paar hennen bij liepen, was het gevaar groter dan nu. Kippenvrienden! ik ga met vakantie maar in de krant mist u mij niet, Voor deze week is er een stukje, Een tweede is er in 't verschiet. A. VAN DER HEIDEN Burgerlijke Stand Aangiften van 11 tot 17 juli 1957 Geboren: Astrid, d. v. A. H"J^~ der en A. van Klaveren, Jan Dorre- kenskade-Oost 28. Klazina, d. v. J. Loef en J. Leeflang, Jan Dorrekenskade-Oost 74. Pieter Cornells, z. v. J. Asscheman en M. de Vos, Dorpsstraat 72. Helena Hendrika Johanna Maria, d.v. J. Schellingerhout en J. T. M. van der Weijden, Noordeinde lb. Gehuwd: W. Meinema en J. Faber. P. A. van Trierum en A. E. van Wi- chem. GEVONDEN EN VERLOREN VOORWERPEN Gevonden: verrekijker, groene porte- monnaie met inh., bruine portemon- naie met inh., konijn, regenjas, sleu- U gaat ook zeker aan 't zwerven? Veel zon en weinig regenweer. Maar zorg vooraf goed voor uw dieren; Een fikse leg; bij wederkeer. Kippenvriehd Sport in 't kort POSTDUIVEN VEREN. DE SPERWER UITSLAG VERLOTING De prijzen zijn gevallen op de num- 1625? 4854, 2961, 2577, 778, 1026, 2507 3598, 7, 3968, 1283, 2236, 2184, 4258, 2289, 1667, 236, 706, 3670, 1602, 1003, 1343, 4314, 3072, 1436, 1951, 3069 453, 1473, 2772, 4160, 4110, 3728, 73, 3867 799, 2104 en kunnen worden afgehaald bij de heer W. van Ringesteijn Jr., Kerkweg 61. Prijzen welke na drie maanden nog niet zijn afgehaald vervallen aan de vereniging. BE FAIR NIEUWS. NEDERLAAGWEDSTRIJDEN Over de resultaten van de deze week gespeelde wedstrijden kunnen we ook nu weer enthousiast zijn, want van de vier wedstrijden is er een in een overwinning, 2 in gelijkspel en een in verlies geëindigd. De voornaamste ontmoeting vond zaterdagavond plaats, want het ste elftal ontving Moordrecht 1 tusfcti^; sen de lijnen. Daar de gasten in vierde klas K.N.VB. uitkomen was het voor onze jongens praktisch on mogelijk een behoolrlijk resultaat te behalen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1957 | | pagina 2