Dames
Zl LOl
II. IIEBkffi
MAX FACTOR
ifxitan. DOELEMAN
NIEUWS uit o-infzt waanfrtaats
>5
Seeft tijsd
Papieren luiers
i muii iiëiuev
YlLeuiv-jsa&Wux&nócü
LIPSTIKS
ROUGE
CREME PUFF
is voldoende voor plm. 20 glazen.
Garnalen-cocktail (4 glazen)
100 gr garnalen, 1 kropje sla, l£ dl
cocktailsaus, 1 citroen, peterselie.
De sla wassen, drogen en verdelen
over wijde glazen of glazen schaal
tjes. D j garnalen wassen en ver
delen over de schaaltjes. De cock
tailsaus over de garnalen gieten. De
cocktail garneren met uitgetande hal
ve partjes citroen en peterselie.
Inplaats van garnalen kan men tonijn
uit blik gebruiken (1 blik a 200 gr).
Hiervoor is 1 dl cocktailsaus nodig-
Kalfsvlees-cocktail (4 glazen)
350 gr kalfsvlees, hard gekookt ei
1 krop sla, dl cocktailsaus, 1
citroen, peterselie.
De sla wassen, drogen en verdelen
over wijde glazen of glazen schaal
tjes.
Het kalfsvlees gaar bakken of bra
den, laten afkoelen en in blokjes
snijden. Het ei klein snijden en met
de vleesblokjes vermengen. Het meng
sel op de sla leggen en overgieten met
cocktailsaus. Het gerecht garneren
met uitgetande halve partjes citroen
en peterselie.
ljiding van de dirigent, de heer K.
J. de Beun van Gouda.
DENKT U OM DE
KERSTBOOMVERBRANDING.
Ook dit jaar zal de traditionele
kerstboomverbranding door de Sport
vereniging „Be Fair" weer plaats
vinden. En wel zaterdagavond a.s. om
7 uur
Zorgt dus dat uw kerstboom zater
dag op het terrein aan de Sniepweg
aanwezig is, dan zal dit jaarlijks te
rugkerend evenement weer een suc
ces worden.
300STE BABY INGESCHREVEN
BIJ GROENE KRUIS.
Op een van de vele activiteiten,
die de afdeling van het Groene Kruis
ter hand genomen heeft, is vorige
week eens extra de aandacht ge
vestigd. Dit gebeurde naar aanleiding
van het feit, dat voor de eerste maal
sedert de instelling van het consulta
tiebureau voor zuigelingen het aantal
ingeschreven baby's het aantal van
300 bereikte. Deze 300ste was de drie
maanden oud; zuigeling van de fa
milie De Bruin aan de Zuidkade.
Bij deze inschrijving was burge
meester C. A. van der Hooft aanwe-
Het gehele programma werd op
vlotte en fijne wijze uitgevoerd. De
samenwerkende koren waren goed op
elkaar afgestemd en de uitgevoerde
werken stonden op een zejr hoog
niveau.
Ook het gevormde mannenkoor
voerde het Stille Nacht prachtig uit,
de tenorsolo had iets beter gekimd.
Het kinderkoor deed het behoorlijk
zakte wel iets, maar de eminent; or
ganist ving ze steeds weer soepel op.
Voor de 3 jonge solistjes ons aller
waardering. Aanvullend hierop trad
het gevormde dameskoor naar voren,
en bracht op zeer gevoelvolle wijze
het „Die Engelen" van Fr. Abt ten
gehore, wat uitstekend werd vertolkt.
Onder doodse stilt; werd' het mooie
Agnus Dei van H. Altink gezongen,
waarin zo fijn naar voren kwam dat
koor en dirigent één zijn. Bezieling
belichaamde dat gehele stuk.
Als laatste werd ook in massale
slotaccoorden het „Ere zij God" van
Piet Kiel uitgevoerd door koor met
Foto Sjaak Noteboom
zig. Deze hield een korte toespraak,
waarbij hij wees op het grote nut van
dit werk voor de volksgezondheid en
tevens in het belang van onze ge-
meent;. Verder sprak de burgemees
ter woorden van waardering aan het
adres van de leider der consultatie
bureau dr. Schipper en de wijkver
pleegsters, zrs De Boer en Florijn.
Onbewust van dit gebeuren kreeg de
baby uit handen van burgemeester
Van der Hooft namens het Groene
Kruis een. grote teddybeer aangebo
den.
Burgemeester Van der Hooft, die
het Groene Kruisgebouw voor de
eerste maal bezocht, maakte daarna
met de voorzitter, notaris D. B. van
der Most een rondgang door het ge
bouw en de woningen van de wijk
verpleegsters.
KLOK OMVERGEREDEN.
De gemeenteklok aan de Dorps
straat is maandagavond door efcn
vrachtauto omvergereden en vrijwel
geheel verni;ld. Toen een auto van
het garagebedrijf B. met een defecte
auto op het sleep'ouw vanuit de
Dorpsstraat de Kerkweg inreed wei
gerde plotseling de remmen van de
gesleepte auto. Deze reed tegen een
mast aan, waaraan de gemeenteklok
bevestigd is De klok sloeg tegen de
straat en werd vrijwel geh .el ver-
nield-
GESLAAGD.
Voor het S.D.P.-diploma eerste deel
voor bedrijfsadministratie slaagden
onze plaategenoten de heren Joh.
Burger en J. Dekker.
WERKENDE JEUGD.
W. J. heeft gemeend de jeugd van
Waddinxveen, die vorig jaar hun in-
stuifavonden hadden, niet los te laten
nu dit door omstandigheden deze
winter niet verder kon gaan. Na en
kele besprekingen lis besloten te
trachten d; gang er weer in te krij
gen, en wij verwachten veel enthou
siasme. Zonder jullie enthousiasme
bereiken wij weinig, maar ons ver
trouwen in de jeugd is groot. De
plaats van de instuif zal in de Sta
tionsstraat zijn. Begin avond en an
dere dingen, die er allemaal bij horen
worden besproken. In de pauze van
de kerstavond op 2 januari in Julia-
nastraat 10. Die avond vangt aan om
half acht uur Komen jullie
KERSTUITVOERING.
In de Geref. Kerk alhier werd 2e
Kerstdag voor een voll; kerk een
prachtige kerstzangdienst gehouden
door het Geref. Kerkkoor met mede
werking van het Geref. Kerkkoor te
Koudekerk en het Kinderkoor van
Waddinvxeen. Het geheel stond onder
kinderkoor. Alle lof voor dit mooie
en zware stuk.
H;t geheel werd afgewisseld door
declamatie van Mevr. Zijlstra en
Herman Horsman, terwijl Ds Snoey
opening, sluiting en een meditatie
verzorgde.
Zo 't geheel overziende kan het
Geref. Kerkkoor dit jaar terugzien
op een zeer geslaagd; kerstzangdienst.
Ook voor de dirigent K. J de Beun
moet het een grote voldoening zijn,
dat hij de koren tot zo'n hoog peil
heeft weten op te voeren.
Fra-Va-Ko's 3e WINKEL.
Jl. za'erdag opende Fra-Va-Ko zijn
3e winkel aan de Ieplaan. Door een
toog in zijn 2e winkel aan de Eiken
laan kreeg hij een praktische verbin
ding met deze nieuwe winkel, welke
geheel tot een showroom is ingericht
en waar de meer luxe artikelen zijn
tentoongesteld.
Hiermede is een eind gekomen aan
dit veel omstreden doodse gedeelte.
Wij wensen de nieuwe eigenaar
veel succes in deze aanwinst.
Predikbeurten
Nederlands Hervormde Kerk.
31 december
Nam. 7,30 uur Ds. J. R. Cuperus
1 januari
V.m. 9,30 uur Ds. J. R. Cuperus
4 januari
V.m. 9,30 uur Ds. J. R. Cuperus
Nam. 6,30 uur Ds G. Alers, R'dam
Hervormd Wijkgebouw.
4 januari
V.m. 9,30 uur Ds. G Alers, R'dam
Nam. 6,30 uur Ds. J. R. Cuperus
Kring Wet en Evangelie,
Verenigingsgebouw, Stationsstraat 18.
31 december
Nam. 7,30 uur Ds Kalkman
1 januari
V.m. 10,30 uur Ds. Kalkman
4 januari
V.m. 9,30 uur Prof. Dr. W. C. van
Unnik van Utrecht
Gereformeerde Kerk.
31 december
Nam. 7,30 uur Ds. J. Snoey
1 januari
V.m 10 uur Ds. J. Snoey
4 januari
V.m. 10 en nam. 5 uur Ds J. Snoey.
Rem. Geref. Gemeente.
31 december
Nam. 7 uur Da. A. Visscher.
4 januari
V.m. 10 uur Da. A. Visscher
Chr. Afgesch. Gemeente.
31 december
Nam. 7 uur Leesdienst
1 januari
Nam. 7 uur Ds G. v. d. Breevaart
4 januari
V.m. 9,30 en nam. 5 uur Leesdienst
6 januari
Nam. 7 uur Ds. A. Bijkerk.
ZONDAGSDIENST DOKTOREN
31 dec. en 1 jan.
Dr. C. A. de Geus.
4 januari
Dr. J. W. H. Helleman.
De weemoed, die zich telkens bij
het naderen van een jaareinde van
ons meester maakt, vindt in het be
grip tijd zijn oorzaak. Men zou kun
nen zeggen dat deze weemoed collec
tief gevoeld Wordt in tegenstelling
met die, welke ons bij het naderen
van de eigen verjaardag bekruipt en
meer individueel van aard is. Die
weemojd is niet anders dan een soort
ingetogen treuren om de tijd, die ver
vlogen is.
Nu is het merkwaardige van de
moderne oudejaarsavond, dat hij meer
wordt herdacht dan weleer. Hij zegt
ons meer naarmate de tijd ons eigen
lijk minder zegt. Het gehele jaar door
draven wij achter belangrijke en min
der belangrijke vragen en problemen
aan, maar zelden bekommeren wij ons
om de vragen rond de tijd.
Laten we eerlijk zijn. We lubben
geen tijd meer voor het tijdsprobleem
MOEDERS
nu geen luierwas meer,
gebruikt onze
per pak f 1,35
Vraagt inlichtingen bij
I Li LJ* "O -MOGISTEN-ASSOCMTIf-
desgewenst thuisbezorgd
Zuidkade 1 - Telefoon 335
Ongemerkt jagen wij er achter aan
als windhonden achter een schijnhaas,
die zij nooit t; pakken krijgen. Wij
hebben de tijd niet meer, in generlei
opzicht, maar de tijd heeft ons te
pakken.
Dat geldt voor de zakenman, die al
jaren een plan heeft om een nieuw
artikel te brengen. Hij doet nu zaken
in allerlei andere goederen en hij kan
aan het ni;uwe niet- beginnen. Dat
ondervindt de arts met zijn overmaat
aan patiënten. Hij heeft een merk
waardige ziekte ontmoet in zijn prak
tijk en zich voorgenomen nu zelf eens
e onderzoeken met welk verschijnsel
hij te doen h ;eft.
Maar de patiënten met griep en
buikkwaaltjes leggen zozeer beslag op
zijn tijd, dat hij aan experimenteren
niet toe komt. Hij h;eft er geen tjjd
voor.
Gaan we met de predikant praten,
dan kunnen we deze zieleherder aller
l;i lastige vragen stellen. Komt u wel
eens bii die man en hoe zou u er o-
ver denken als u eens alle nieuwe ge
meenteleden ging opzoeken! De pas
toor werkt vol toewijding in zijn ge
meente Hij zou dit en dat zo graag
willen doen, maar hij kan er geen
vrij avondje voor vinden. Een arbei
der kan zichzelf een bekwaam man
vinden maar hij voelt in bepaalde on
derdelen van zijn vak een onvoldoen
de geschoolheid. Als hij tijd heeft, zal
hij ;ens.
Slaven zijn wij
Wij allen zijn niet alleen kinderen
van onze tijd, we zijn er ook nog sla
ven van geworden. Wij willen tijdig
onze belastingaanslagen voldoen, tij
dig gediplomeerd zijn of tijdig onze
zaken op orde stellen. En we slagen
er zelden of nooit in.
Bij het lezen van voorgaande zullen
weinigen nog hebben opgem ;rkt dat
dit alles nog maar betrekking had op
de mens in zijn zakelijke of beroeps
bezigheden. Hier jaagt ieder achter
de tijd aan terwille van zijn broodje,
om het geld of om de eer. Ook wel
om de angst, dat hij zijn voorsprong
zal verliezen op anderen of een ach
terstand zal boeken. De term tijd is
geld wordt bij velen als een lijfspreuk
gegraveerd in het levensstempel Het
begrip tijd is door het geld tot een
afgod gepromov ;erd, waarvoor wij
allen onze knieën buigen.
Hoe is het met de tijd in ons privé
leven? Er zullen er velen zijn die
daarvoor praktisch geen tijd beschik
baar hebben. Die gedachte gaat ons
nas benauwen op de oudejaarsavond
"an ons leven. Zo lang we die nog
niet ber;ikt hebben, tobben we met
de vraag of ons privé-leven in dienst
moet s*aan van onze maatschappelij
ke opdracht of omgekeerd.
Waar is ons evenwiicht?
De tragiek, die zich op de jaarlijk
se oudejaarsavond van ons rr|r estier
maakt heeft betrekking op het gemis
te evenwicht. Het evenwicht van de
djd-verdeling tussen privé- en zaken-
of beroepsleven.
Die tragiek maakt zich meester van
mannen en vrouwen, van gezinshoof
den en huismoeders. Want ook de
modern; huisvrouw draaft achter de
tijd aan .Zij tracht tijd te winnen voor
haar gezin als ze tot de groep van de
"ehuwde werkende vrouwen behoort.
Zij probeert tijd te vinden om zich
met de kinderen te bemoeien als zij
by d'aenvangh van 't Jaer onses Heeren MCMLIX
Haest yeder Burgher van ons goede Neederlant
heeft 't afgheloopen Jaar gescholden op de Grant
wanneer er nyet in stondt, wat hy soo naerstich socht,
wanneer er wel in stondt, wat er nyet in staen mogt.
De Crant, waerin men alle naerigheyt kon leesen
met Russen, Arabyren, Franssen en Sjineezen,
waerin verteldt wierd waer men Spoetnick kon sien gaen,
verhaelt werdt van misluckte reijsen naer de Maen,
van schepen-onder-see, die voeren onder 't IJs,
dat Baorentssz teegenhieldt op syn beroemde Reys,
waerin men leesen kon hoe 't met 's Landts Schatkist gaet
dat zwaare cyns ons noch seer langh te wachten staet
en hoe men dievery heel handigh kan masqueeren
door wat men hebben wil te nationaliseeren
soo als Soekarnoo doet. Men wordt er aeckligh van.
Maar 't is m;rckwaerdigh, dat men er niet buyten kan.
Men soeckt een sondenbock en segt dan maer. de Crant,
die brengt van oudtsher reeds, de leugens in het Landt.
Maer hoort gy dit gheraes, dan moet g'U nyet vergissen;
die soo verguysde Crant wil men tog gans ny;t missen.
Is sy en Keer te laet, kryght men haer niet op Tydt,
aan is nog 't laetste Woordt daerover nyet gheseyt.
Wat moet men sonder Crant, waerin verslaeghen staen
van de Verga ;ring waer men nyet is heen ghegaen?
De Burgherlycke Standt! De vryerfe en de Maeghden.
En sij, die scheydden uyt dit Aertse Traenendal.
Hoe comt men 't aen de weet? De Crant, die meldt het Al
De veylinghen van ro;rent en onroerent goedt,
het is de Crant, die er ons steeds verslagh van doet.
Wat in de Vroeatschap wierd vertelt door wyse Lieden
in uurenlangh ghepraet, dat kan de Crant u bieden.
De Buurvrouw van de hoeck, die van haar ry-wiel stortte,
de penningmeester wien het aan Contanten schortte
en sich verghreep aan de hem toevertrouwde Gelden,
wie wist het, als niet de Colommen het vermeldden?
Het Feest van de Pastoor en van de Dominee,
wy leeven 't in de Crant, in onse leunstoel mee
en hoe de Sanghers, tot een Choir vereenigt, kweelen,
hoe 't Jonge Volck in de Komedie wist te speelen.
Al waeren we welligt ook selven op dat Feest,
de Crant moet segghen, dat 'et prachtich is gheweest.
Ons jubilee, 't sy een quart eeuw of vyftich Jaeren,
we cnippen 't stuck jen uyt om 't troulyck te bewaeren.
Als men 't de mensen vraegt, dan seggen se verstrouyt:
De Crant? daer staet toch noyt yets in, die lees ick noyt.
En 't is 'merckwaerdich, dat, ondancks die kwaede Schyn,
S; van al 't Cranten-nieuws trouw op de hoochte syn!
Ghy, Leeser, 'k Wensch U in dit Jaer, dat comen gaet,
een Overvloet van goedt, en niet het minste Kwaedt.
En kanckert dan gherust en vrylyck op de Crant,
liet start u vrij in ons, Godt Lof! noch vrije Landt
Gy zult haer yedere keer weer op uw Tafel vinden,
want ondankx alles syn wy immer goede Vrinden.
Ghij, mans en vrouwen, ouden, jongen, met elckaer,
Ick wensch Godtg Zeegen U in 't nieuw begonnen Jaer.
L. van Schooten.
een drukke huishouding heeft Allen
zijn wij in een voortaurende wedloop
met de tijd gewikkeld. Z;lfs onze kin
deren, die een goede tijdsverdeling moe
ten maken tussen de inspanning van
van schoolwerk of andere studie en
ontspanning.
Het tijdsprobleem is een gevolg van
het verenigingsleven en d; televisie,
die ons in een beeldenreeks meevoert
naar de problematiek van anderen en
ons doet vergeted dat wijzelf tijd te
kort komen. H;t is hetzelfde tijdmo-
tief, dat het vakantie-verschijnsel
populair heeft gemaakt. Advertenties
van reisbureaus boeien ons het meest
als ze ons terugvoeren naar een land,
waar we tijd voor onszelf hebben.
Geen tijd voor geloof
Ook het vraagstuk van de ontkers
tening der wereld is grotendeels te
rug te voeren naar het tijdsprobleem.
Elk geloof brengt ons in kontact met
de relati; tussen tjjd en eeuwigheid.
Voor zover we ons een voorstelling
kunnen maken van het eeuwigbegrip
voelen we ons onmiddellijk aan dat
dit het tijdsprobleem opheft.
In de bijbel staat het bekende
Woord dat bij God duizend jaren zijn
als één dag en één dag als duizend
jaren De w;dloop met de tijd is bij
het betreden van de eeuwigheid op
gelost. Nu we de televisie als een re
aliteit voor ons zien en het overbrug
gen van de afstand tussen de aarde
en de maan alle dagen een feit kan
worden, kunnen we misschien weer
aan wonderen geloven. Maar we kun
nen ons eenvoudig geen voorstelling
meer maken van een werkelijkheid
waarin geen tijd m;er zal zijn. Weer
houdt ons dit misschien meer dan
voorhqen van het beleven van een
geloof?
Geen tijd, is het hoofdmoti;f van
het jaar 1958 geweest. Bij het einde
van dit jaar zijn we daarom mis
schien iets weemoediger dan anders.
We werden voortgedr ;ven, 365 dagen
lang en we kunnen ons niet voorstel
len dat we nu al weer èen vol jaar
verwijderd zijn van de vorige appel
bollen en warme punch.
Een mene tekel
H;t onderkennen van een probleem
geeft ons tegelijk de opdracht er een
oplossing voor te vinden. Als we wee
moedig terugzien naar de vervlogen
twaalf maanden, dan vinden we in
onszelf een aantal tekortkomingen.
Dan is de middernachtklok van 31
december zoiets als een waarschu
wingsbord op d; verkeersweg van ons
leven. We hebben gefaald op enkele
of vele punten anders zouden we niet
nog eens een deel willen overdoen.
De een heeft zijn huwelijk verwaar
loosd in de hartstocht voor zijn werk.
De ander is praktisch ni;t in zijn ge
zin geweest, omdat zijn zaak hem
UflMCA^
handen
ruw of schraal
HAMFA-f^FLgl|T"beP5 c,|
heeft opgeslokt of zijn beroep zo,veel
eisend was. Een derde schonk geen
aandacht meer aan kinderen qf vrier.
den. Misschien ook was ons geloofsle
ven tezeer een bijwagen van ons men
selijk bestaan. Een goede oudejaars
avond zal h;t ons allemaal inpeperen.
We weten nu dat de tijd zich van ons
meester heeft gemaakt.
Vanzelfsprekend gaan we ook in
1959 voort, gedreven op vleugelen van
het leven.
En in 1959?
Hoe zal 1959 zijn? Staat onze agen
da al weer vol met opdrachten voor
januari en februari? Hebben we orize
tijd alweer laten afn men voordat wij
onze eigen levensprogramma kondei
opstellen? Dan zullen we slaaf blij
ven van de omstandigheden, ons be
roep of onze idealen
Wij zullen in 1959 moeten ingaar
met het besef dat w; de voortgolven-
de dagencyclus moeten veroveren dooi
een in Godskracht programma, dal
wel geeft aan het leven, maar ooa
neemt. H;.t leven nemen wil zeggen
dat er Op bepaalde punten van de
jaarweg duidelijke borden staan met
opschrift parkeren of stoppen of recht:
af slaan, waar het leven ons linksom
zou willen drijven.
Tijd n ;men voor zichzelf- of voor de
vraagstukken, waarmee we in om
persoonlijke leven worstelen, dat za]
ons karakter staalhard vormen, da
maakt ons werkelijk tot persoonlijk
heden, tot heil voor de volkskracht
Met die opdracht kunnen wij 1959 tot
een succisvol jaar maken, voor ons
zelf en anderen.
drs. A. G. Hilbrink
Dorpsstraat 33 - Telefoon 418