Weekblad voor Waddlnxveen B" ROKSTOFFEN *paa<r De Spieqet van de week ROUWER IVOROL: Tanden rein - Adem fris Ifloedec de Vrouw £oadïecHt atnPiaag, en CaadkecPit amCaag, VAipPieid Moet er een nieuwe fiets No. 722 vrijdag 1 mei 1959 14e jaargang Adres redaktie en administratie Oranjelaan 30, Waddinxveen, Telef. 438 Verschijnt elke vrijdag Abonnementsgeld per kwartaal 1.— bij vooruitbetaling. Advertentieprijs 8 ct per m.m. Kontraktprijs op aanvraag. Bijdragen, verslagen, etc. uiterlijk 's woensdagsavonds inzenden Maandagmiddag heeft prof. De Quay zich naar paleis Soestdijk begeven en aan koningin Juliana verzocht, van zfjn opdracht te worden ontheven. De vorstin heeft dit verzoek ingewilligd. Niemand zal de heer De Quay on geduld of het nemen van een ondoor dachte beslissing kunnen verwijten. Nadat prof. Beel gedurende twee we ken informatieve arbeid had verricht, was op 28 maart, dus juist een maand eerder, de opdracht verstrekt, een kabinet samen te stellen, dat kon re kenen op een vruchtbare samenwer king met de volksvertegenwoordiging. Prof. De Quay dacht aanvankelijk ongeveer twee weken nodig te heb ben om meit het hem opgedragen werk gereed te komen. Op 2 april opende hij het overleg met de fractievoorzitters der ver schillende partijen. Op 8 april stelde de formateur vast, dat de P. v.d. A., gezien de in haar kring levende ei sen, voor eventuele deelneming aan een door hem te vormen kabinet niet meer in aanmerking kwam. Sedert heeft De Quay zich bezig gehouden met de verdeling van de zetels en het vinden van personen, die bereid en in staat zouden zijn, van een nieuwe regeringsploeg deel uit te maken. De Koningin begon nog diezelfde dag met het raadplegen van haar ad viseurs. alle. qoede. UeAenMedinq^alen in Waddinxveen alleen Herencostuums Regenjassen Sportcolberts Pantalons Intussen is deze formatiepoging op nieuw een demonstratie geworden van Staatkundige verwording ten on zent. Enerzijds wil men een kabinet bindende afspraken laten maken voor een door niemand te voorziene toe komst, om op die manier althans ei gen stokpaardje te blijven berijden, anderzijds laat men allerwege partij belang prevaleren boven landsbelang, door niet in eerste instantie te kij ken naar de bekwaamheid van per- Dagen van herdenking De eerste meidagen zijn voor ons volk van meer dan gewone betekenis. Dit zijn voor ons dagen van herden ken geworden van blijdschap, ver mengd met droefheid. On de 10e mei 1940 drongen de Duitse horden ons land binnen en op die dag vielen de eerste slachtoffers van deze ongelijke strijd. Dat is a.s. maandag 19 jaar ge leden. We leven snel. Maar niet zo snel, dat we deze gedenkwaardige meidag nooit of nimmer zullen ver geten. We hebben er allemaal onze eigen persoonlijke herinneringen aan, de een nog bitterder dan de ander. En woensdag was het 14 jaar gele den, dat ons land en ons volk bevrijd werden van bijna vijf jaren heer schappij door een dwingeland-r jgiem. Daartussen in liggen de jaren van el lende en verdrukking van leed en angst, maar ook van heldendom en ondergrondse strijd. Hen, die gevallen zijn op het veld van eer, die geleden en gestreden hebben voor de vrijheid van ons dier bare vaderland, hopen we a.s. maan dagavond te gedenken hier ter plaatse en overal in ons land waar gedenk tekens zijn opgericht, welke de her innering aan hetgeen in de oorlogs jaren geschiedde bij ons volk leven dig houden. Het is goed, dat we ons één avond in het jaar daarop bezinnen. Want al moeten we veel vergeven, vergeten behoeven we het niet. De helden die voor de vrijheid van ons en onze kinderen hebben gestreden en zijn gestorven, moeten, mogen niet verge ten worden. Wij zijn hen veel dank baarheid verschuldigd en die dank baarheid uitten we door op de 4e mei in een stille hulde hen te gedenken. En al is 5 mei geen nationale feest dag, we zullen toch onze blijdschap ten toon spreiden door de- vlaggen uit te steken. Dankbaar voor de vrijheid die we weer verkregen hebben en die we niet weer willen missen. Misschien hebben we eerst in die bange oor logsjaren recht leren waarderen, wat vrijheid eigenlijk wel betekent. sonen, maar naar aantal en zwaarte van bepaalde zetels. Zelfverloochening blijkt in de poli tiek minstens even zwaar te zijn als overal elders. H.M. Koningin Juliana vierde deze week haar 50ste verjaardag. Van hoog tot laag en van klein tot groot heb ben de Nederlanders bijgedragen aan het naiionaal verjaardagsgeschenk. Het was feest in Nederland, feest van vrij h rid en dankbaarheid voor het bezit van deze democratische vorstin. Feest was het dit week-end ook in Lisse, namelijk bloemenfeest. Het be kende corso trok weer door bollen land. Vela duizenden genoten van de zeldzame pracht. Keukenhof trok een record aantal bezoekers; bij elkaar waren het er zaterdag en zondag niet minder dan honderdduizend! Wel veel, maar niet zo veel gas'en telde da voorjaarsbeurs in Utrecht, dit jaar gesplitst in tweeën, maar voortaan vermoedelijke weer als van ouas in één grote manifestatie voor het voetlicht tredend. Het jaarverslag van de Nederlandse Spaarbankbond wijst uit, dat 1958 een goed spaarjaar is geweest. Het totale spaartegoed steeg met 195 miljoen gulden tot 2,2 mib'ard. Eind 1958 wa ren 3.259.000 spaarbankboekjes in om loop. En het aantal behandride posten en de toeneming van het aantal spaar rekeningen was groter dan ooit tevo ren. Woningnood? Het statistisch wo ningtekort in Nederland bedroeg op 1 januari 1959 ongeveer 126.000. Het tekortcijfer daalde in 1958 met 23.000 dJ. 15J o. Maar de woningbehoefte nam in 1958 sterker toe dan in het voorafgaande jaar, met name als ge volg van de gedwongen repatriëring van 38.000 landgenoten uit Indonesië. Vandaar dat het tekort in 1958 toch met 8.000 minder daalde dan in 1957, al werden er ook meer woningen ge bouwd. Maar wist u, dat ar eind 1958 in 284 Nederlandse gemeenten al geen statisch woningtekort meer bestond? Een jaar tevoren was dat nog maar in 208 gemeenten het geval. In twee dager, tijd zijn er weer vier Nederlandse s.raaljagers verongelukt. Naast het enorme verlies aan geld, kosten deze herhaald jiijk voor-komen de vliegtuigongelukken ook dikwijls aan bestuurders en inzittenden het leven. Dit maal werd gelukkig slechts één piloot het slachtoffer. Op 68-jarige leeftijd is in Amster dam overleden de heer T. J. Twijn- stra, voorzitter van het verbond van Nederlandse werkgevers en directeur van U. Twijnstra's Oliefabrieken te Akkrum en Maarssen. Het heengaan van deze waarlijk nationale figuur, die zowel .wat kennis als karakter be treft boven vele anderen uitmunttr, wordt ook in werknemerskringen diep betreurd. De in Axel op zo'n gruwelijke wij ze vermoorde vrouw is nu bij de po litie bekend evenals de moordenaar. Het halfverkoolde lichaam was van de Belgische Julienne Maria Schielse. Haar echtgenoot, de 38-jarige de B., heeft na een lang verhoor toegegeven haar op zo'n vreselijke manier van 't leven te hebben beroofd. Hij is derhalve door de Brusselse politie in arrest genomen. MEISJES ZIJN NIET MINDER DAN JONGENS Temidden van haar viejr vrolijke drukke broertjes is Marian een vreemd teruggetrokken kind. Ze heeft twee broers boven en twee broers ondar zich, maar noch met de groteren, noch met de kleineren heeft ze ook maar het minste contact. Ze gedraagt zich ronduit vijandig tegen de jongens Een tijdlang vertoonden de oudste jongens beschermingsneigingen tegen over het zusje. Ze wilden haar hel pen en voor haar opkomen. Maar als een kleine furie weerde ze alles af, wat van die kant aan hulp kwam. Net zo lang natuurlijk tot de jongens er genoeg van kregen en haar lieten voor wat ze was. Toen vervielen ze in een ander uiterste en begonnen Marion te plagen. Ze is ook maar een meisje; Die doen altijd zo gek, schimpten ze. Als moeder dacht, dat ze haar doch tertje uit haar tent kon lokken, door een beroep te doen op haar gevoel van moederlijkheid voor de jongere broertjes, vergiste ze zich ook. Toe pas eens op broertje. Kom Marion, trek Jantjes jasje eens aan, of help jij Jopie even bij het handjes wassen, alles was tervergeefs. Er komen uit er aard veel vriendjes van de jongens over de vloer. Dan trekt Marion zich in een hoekje terug en zit daar met een mokkend gezicht. Nog lievar gaat ze in haar eentje op zolder zitten en doet gewoon net of ze niets hoort, als ze geroepen wordt. -O- Dikwijls heeft moeder haar aange moedigd, ook eens vriendinnetjes te Last van Zenuwen Mijnhardt's Zenuwtabletten helpen U et overheen. vragen. Maar Marion heeft geen vrien dinnatjes. Bij geen enkel kind op school kan ze aansluiting vinden. Met spelletjes wil ze niet meedoen en ten slotte laat iedereen haar links liggen. De ouders maken zich zorgen over dit kind, dat de enige in hun geluk kige gezin dat bepaald uit de toon valt. Ze hebben van alles geprobeerd, om haar erbij te halen, maar niets mocht lukken. Moeder werd ongeduldig en begon haar standjes te geven Wat mankeert je Wat heb je te mokken? Heb je niet alles wat je hart begeert? Wees dan tevreden, ondankbaar nest dat je bent. Daardoor leek het nog erger te wor den. Marion werd hoe langer hoe on toegankelijker. Tot er eens iemand was, die de ouders op het idee bracht Marion niet langer aan te vallen, om dat zij in de grond een diep ongeluk kig kind moest zijn. Een kind met een ingeworteld minderwaardigheidsgevoel dat zich niet opgewassen voelde tegen de vier jongens. Hoe het ontstaan is? Wie zal het zeggen? Maar het idee heerst hier en daar nu eenmaal, dat jongens meer waard zijn dan meisjes. Jongens zijn sterker, flinker, ze kunnen een hele boel dingen beter. Zelfs in de jonge re broertjes voelde Marion een be dreiging. Als een kleine egel heeft ze haar stekels opgezet. En iedere ver maning. iedere straf zal haar meer in de verdediging van zichzelf drijven. Een verdediging, die ze zoekt in het zich afsluiten van anderen. Onbewust zoekt dit kind haar ver meende minderwaardigheidsgevoelens Herdenkingsuur ter nagedachtenis van hen die vie len in de jaren 1940-1945 on maandag 4 mei 1959 in de Geref. Kerk alhier. Aanvang plm. 8,10 uur. Programma 1. Inleidend orgelspel. Hör' mein Bitten, F. Mendelssohn Bartholdy 2. a. Boven de sterren, Frans Abt; b. Bede voor het Vaderland, Valerius (koor) 3. Ases Tod, Edw. G-rieg (Orgel) 4. Het carrillon, Ida G. M. Gerhart (declamatie) 5. Het Geuzenvendel op den thuis- mars, T. W. Sprey (koor) 6. a. Wij gedenken. Toespraak door de Edelachtbare heer Burgemees ter C. A. van der Hooft. b. Wilt heden nu treden, Valerius (samenzang) 7. O Heer, dia daer des Hemels ten ten spreyt, Jan Zwart (Orgel) 8. a. Domine, salvam fac Reginam nostram, A. Giesen. b. Op een Vaderlandsche Gedenk dag, Mar. Egberts (koor) 9. Wilhelmus (samenzang) De kollekte aan de uitgang wordt hartelijk aanbevolen. De netto op brengst hiervan is bestemd voor het Kon. Wilhelminafonds. Een nationaal doel bij uitstek. De omlijsting van dit programma wordit verzorgd doorKoot: H);rv. Gem. Zangver. Vox Jubilans, Dirigent Mar. Egberts. Orgel T. Plomp; De clamatie Irene v. d. Bosch. op te lossen in het ontnemen van de kans aan anderen, om haar te kweten Dit heeft zich langzamerhand niet al leen tot haar broertjes, maar ook tot andere kinderen uitgestrekt. Het zijn de ouders, die haar hier overheen moe'en helpen. Met veel lief de en cinleloos geduld. Door haar bü iedere gelegenheid te bemoedigen en veen kans voorbij te laten gaan, om haar te laten voelen, dat zij niet alleen niet de mindere van haar broers is, r ar een meisje in bepaalde opzichten zelfs boven jongens uitsteekt. Marcelle. wensdroom van velen gaat in vervulling Wie op een zonnige zomerdag een bezoek aan onze grootste luchthaven Schiphol brengt zal ongetwijfeld ge- toofl'en worden door de schoonheid van het patroon dat de witte start- en landingsbanen op de uitgestrekte groene grasvelden hebben uitgete kend. Vooral vanuit de lucht is de aanblik van de duizenden meters lan ge betonnen linten verrassend. Die zelfde banen echter, die door hun lig ging zoveel indruk kunnen maken op de bezoeker of d? passagier, bezorgen de militaire en burgerlijke autoritei ten heel wat last en kopzorg. Iedereen weet hoe noodzakelijk vliegtuigen zijn voor onze Westerse verdediging, maar iedereen weet ook hoe kwetsbaar du banen zijn, van waaruit zij moeten opereren. Met de moderne vernietigingsmiddelen is het maar al te gemakkelijk om de start en landingsbanen volkomen ta ver woesten. De straaljagers kunnen ech ter door hun grote gewicht en hoge aamdiegsnelheid niet zonder de uitge strekte vliegvelden optreden, tenzij een manier gevonden wordt waarop de straaljagers en bommenwerpers lood recht kunnen stijgen en ook weer loodrecht kunnen dalen. Omhoog gaat wel. Een gedeeltelijke oplossing heeft men gevonden in de kleine, maar krachtige hulpraketten, die het vlieg tuig bij de start een extra duwtje ge ven. De moderne Amerikaansa jagers, zoals de Thunderflat en de Starfigh- ter, kunnen hierdoor vanaf een grote, speciaal geconstrueerde vrachtwagen opstijgen. Natuurlijk betricent dit een vooruitgang wat betreft de actieradius en het verrassingselement, omdat de jagers nu vlak achter de frontlijn kun nen worden opgesteld. Men blijft ech ter toch gebonden aan de lange beton nen banen, omdat het toestal nu een maal niet eeuwig kan blijven vliegen en eens zal moeten landen. De ontwikkelde méthoden om het vliegtuig bij de start sterk af te rem men blijktn nog s'eeds niet te voldoen Men is daarom wel genoodzaakt een ofllossing te zoeken in systemen die een loodrechte start en landing mo gelijk maken. Geen helikopters. Natuurlijk denkt men allereerst aan de helikopters. Immers, deze toestel len zien kans om vanaf een platform, dat niet veel groter is dan hun eigen omvang, op te stijgen en er ook weer op te landen. Het grote nadeel van de werkpaarden van de lucht is echi?r hun betrekkelijk lage snelheid en hun tot nu toe, geringe laadcapaciteit. Voor een militair doel zoals verdediging van het luchtruim zijn zij onbruik baar. De beperkte actieradius maakt hen eveneens ongeschikt voor vervoer van personen of goederen over lange afstanden. Amerikaanse fabrieken als Lockheed en Bel hebben daarom de ontwikke ling van de VTOL-projecten (VTOL betekent Vertical Take-Off. Landing) een geheel andere richting gegeven. Inplaats van hefschroeven maakt men gebruik van draaibars vleugels of ver stelbare prcpellors of motoren. De trekkracht van de propellors en later de stuwkracht van de straalmotoren wordt, door het verstellen van vleu gel of motoorblok, bij het opstijgen Vrij „denken" mag je in ieder land. Gelukkig, dat geen mens kan vinden Een band Waar men „gedachten" mee kan binden. Maar in ons lieve vaderland Is zelfs het spreken vrij m'n vrinden Uw Vaders hebben met hun bloed Dat kost'lijk goed V erworven En zyn er voor gestorven! Bewaar dat erfdeel als Uw kracht, Gij volk der Nederlanden. Geen macht. Omstrikke Uw woord met slaafse banden. Neen, waak bij dag en waak bij nacht Dat hoog nog laag het aan kan randen. En wierp men ooit de vrijheid neer Gij moet ze weer Verwerven. Al zoudt ge er ook voor sterven! Dr. J. P. H. dan eerst even kpken bjj KRAIJESTEIJN naar boven en bij het dalen' naar be neden gericht. Wanneer men na de start eenmaal een gewenste hoogte heeft bereikt, worden de vleugels of motoren weer geleidelijk in normale, horizontale, positie teruggebracht. Amerikaanse ingenieurs schijnen de t echnische problemen te hebben opge lost zonder veel afbreuk te doen aan de snelheid of de prestaties van het conventionele vleugelvliegtuig. Men verwacht binnen afzienbare tijd de eerste proefvluchten van voor prak tisch gebruik geschikte VTOL-toestel- len. Tijdwinst Eindelijk zal dan een einde zijn ge komen aan de zorgen van niet alleen militaire maar ook civiele luchtvaart autoriteiten. De luchtvaartmaatschap pijen hebben gemerkt dat de ontwik keling van de vliegvelden, geen ge lijke tred heeft gehouden met de ont_ wikkeling van de grote verkeerstoe- stellen. Lang niet alle luchthavens zijn geschikt voor de reusachtige straalvliegtuigen die overal worden ingezet en die vliegvelden, die wel over lange en sterke banen beschik ken, hebben meestal het nadeel dat zij ver van de stad af liggen. De tijd winst die door een snellere vlucht wordt verkregen, gaat bij hen ver loren door de tijd die nodig is om van het vliegveld in de stad te ko men. Gedeeltelijke oplossingen zoals in New-York, waar helikopters de ver binding tussen stad en vliegveld on derhouden, zijn overal mogelijk. Kinderrijwielen f 57.50 Sportrijwielen geheel compleet f 136.50 L. WIELAARD Kerk weg 112 Telefoon 209 Wanneer in da toekomst vliegtuigen worden ontwikkeld, die dezelfde pres taties kunnen leveren als de straal- verkeerstoestellën van vandaag en die bovendien bijna of precies verticaal kunnen stijgen en dalen, dan zullen de luchthavens kunnen worden ver plaatst naar-de rand of misschien wel het centrum van de stad. In luchtvaartkringen heerst de me ning dat dergelijke toestellen binnen een tijdsbestek van ruim vijf jaren zullen worden gebouwd. VTOL-jagers daarentegen zullen naar alle waar schijnlijkheid veel eerder in de lucht verschijnen. Bel Bij Brand No. 300 Hierin hebben wij een geweldige sortering Dames komt U eens zien GEBR. Wat U zelf maakt, is het eerste verdiend STOFFENHUIS GOUDA

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1959 | | pagina 1