Weekblad voor Waddlnxveen
B"
ROKSTOFFEN
*paa<r
De Spieqet van de week
ROUWER
IVOROL: Tanden rein - Adem fris
Ifloedec de Vrouw
£oadïecHt atnPiaag, en
CaadkecPit amCaag,
VAipPieid
Moet er een nieuwe
fiets
No. 722
vrijdag 1 mei 1959
14e jaargang
Adres redaktie en administratie
Oranjelaan 30, Waddinxveen, Telef. 438
Verschijnt elke vrijdag
Abonnementsgeld per kwartaal 1.— bij vooruitbetaling.
Advertentieprijs 8 ct per m.m. Kontraktprijs op aanvraag.
Bijdragen, verslagen, etc.
uiterlijk 's woensdagsavonds inzenden
Maandagmiddag heeft prof. De Quay
zich naar paleis Soestdijk begeven en
aan koningin Juliana verzocht, van
zfjn opdracht te worden ontheven. De
vorstin heeft dit verzoek ingewilligd.
Niemand zal de heer De Quay on
geduld of het nemen van een ondoor
dachte beslissing kunnen verwijten.
Nadat prof. Beel gedurende twee we
ken informatieve arbeid had verricht,
was op 28 maart, dus juist een maand
eerder, de opdracht verstrekt, een
kabinet samen te stellen, dat kon re
kenen op een vruchtbare samenwer
king met de volksvertegenwoordiging.
Prof. De Quay dacht aanvankelijk
ongeveer twee weken nodig te heb
ben om meit het hem opgedragen werk
gereed te komen.
Op 2 april opende hij het overleg
met de fractievoorzitters der ver
schillende partijen. Op 8 april stelde
de formateur vast, dat de P. v.d. A.,
gezien de in haar kring levende ei
sen, voor eventuele deelneming aan
een door hem te vormen kabinet niet
meer in aanmerking kwam. Sedert
heeft De Quay zich bezig gehouden
met de verdeling van de zetels en het
vinden van personen, die bereid en
in staat zouden zijn, van een nieuwe
regeringsploeg deel uit te maken.
De Koningin begon nog diezelfde
dag met het raadplegen van haar ad
viseurs.
alle. qoede. UeAenMedinq^alen
in Waddinxveen alleen
Herencostuums
Regenjassen
Sportcolberts
Pantalons
Intussen is deze formatiepoging op
nieuw een demonstratie geworden van
Staatkundige verwording ten on
zent. Enerzijds wil men een kabinet
bindende afspraken laten maken voor
een door niemand te voorziene toe
komst, om op die manier althans ei
gen stokpaardje te blijven berijden,
anderzijds laat men allerwege partij
belang prevaleren boven landsbelang,
door niet in eerste instantie te kij
ken naar de bekwaamheid van per-
Dagen van herdenking
De eerste meidagen zijn voor ons
volk van meer dan gewone betekenis.
Dit zijn voor ons dagen van herden
ken geworden van blijdschap, ver
mengd met droefheid. On de 10e mei
1940 drongen de Duitse horden ons
land binnen en op die dag vielen de
eerste slachtoffers van deze ongelijke
strijd. Dat is a.s. maandag 19 jaar ge
leden. We leven snel. Maar niet zo
snel, dat we deze gedenkwaardige
meidag nooit of nimmer zullen ver
geten. We hebben er allemaal onze
eigen persoonlijke herinneringen aan,
de een nog bitterder dan de ander.
En woensdag was het 14 jaar gele
den, dat ons land en ons volk bevrijd
werden van bijna vijf jaren heer
schappij door een dwingeland-r jgiem.
Daartussen in liggen de jaren van el
lende en verdrukking van leed en
angst, maar ook van heldendom en
ondergrondse strijd.
Hen, die gevallen zijn op het veld
van eer, die geleden en gestreden
hebben voor de vrijheid van ons dier
bare vaderland, hopen we a.s. maan
dagavond te gedenken hier ter plaatse
en overal in ons land waar gedenk
tekens zijn opgericht, welke de her
innering aan hetgeen in de oorlogs
jaren geschiedde bij ons volk leven
dig houden.
Het is goed, dat we ons één avond
in het jaar daarop bezinnen. Want al
moeten we veel vergeven, vergeten
behoeven we het niet. De helden die
voor de vrijheid van ons en onze
kinderen hebben gestreden en zijn
gestorven, moeten, mogen niet verge
ten worden. Wij zijn hen veel dank
baarheid verschuldigd en die dank
baarheid uitten we door op de 4e mei
in een stille hulde hen te gedenken.
En al is 5 mei geen nationale feest
dag, we zullen toch onze blijdschap
ten toon spreiden door de- vlaggen uit
te steken.
Dankbaar voor de vrijheid die we
weer verkregen hebben en die we
niet weer willen missen. Misschien
hebben we eerst in die bange oor
logsjaren recht leren waarderen, wat
vrijheid eigenlijk wel betekent.
sonen, maar naar aantal en zwaarte
van bepaalde zetels.
Zelfverloochening blijkt in de poli
tiek minstens even zwaar te zijn als
overal elders.
H.M. Koningin Juliana vierde deze
week haar 50ste verjaardag. Van hoog
tot laag en van klein tot groot heb
ben de Nederlanders bijgedragen aan
het naiionaal verjaardagsgeschenk.
Het was feest in Nederland, feest van
vrij h rid en dankbaarheid voor het
bezit van deze democratische vorstin.
Feest was het dit week-end ook in
Lisse, namelijk bloemenfeest. Het be
kende corso trok weer door bollen
land. Vela duizenden genoten van de
zeldzame pracht. Keukenhof trok een
record aantal bezoekers; bij elkaar
waren het er zaterdag en zondag niet
minder dan honderdduizend!
Wel veel, maar niet zo veel gas'en
telde da voorjaarsbeurs in Utrecht,
dit jaar gesplitst in tweeën, maar
voortaan vermoedelijke weer als van
ouas in één grote manifestatie voor
het voetlicht tredend.
Het jaarverslag van de Nederlandse
Spaarbankbond wijst uit, dat 1958 een
goed spaarjaar is geweest. Het totale
spaartegoed steeg met 195 miljoen
gulden tot 2,2 mib'ard. Eind 1958 wa
ren 3.259.000 spaarbankboekjes in om
loop. En het aantal behandride posten
en de toeneming van het aantal spaar
rekeningen was groter dan ooit tevo
ren.
Woningnood? Het statistisch wo
ningtekort in Nederland bedroeg op
1 januari 1959 ongeveer 126.000. Het
tekortcijfer daalde in 1958 met 23.000
dJ. 15J o. Maar de woningbehoefte
nam in 1958 sterker toe dan in het
voorafgaande jaar, met name als ge
volg van de gedwongen repatriëring
van 38.000 landgenoten uit Indonesië.
Vandaar dat het tekort in 1958 toch
met 8.000 minder daalde dan in 1957,
al werden er ook meer woningen ge
bouwd. Maar wist u, dat ar eind 1958
in 284 Nederlandse gemeenten al geen
statisch woningtekort meer bestond?
Een jaar tevoren was dat nog maar
in 208 gemeenten het geval.
In twee dager, tijd zijn er weer vier
Nederlandse s.raaljagers verongelukt.
Naast het enorme verlies aan geld,
kosten deze herhaald jiijk voor-komen
de vliegtuigongelukken ook dikwijls
aan bestuurders en inzittenden het
leven. Dit maal werd gelukkig slechts
één piloot het slachtoffer.
Op 68-jarige leeftijd is in Amster
dam overleden de heer T. J. Twijn-
stra, voorzitter van het verbond van
Nederlandse werkgevers en directeur
van U. Twijnstra's Oliefabrieken te
Akkrum en Maarssen. Het heengaan
van deze waarlijk nationale figuur,
die zowel .wat kennis als karakter be
treft boven vele anderen uitmunttr,
wordt ook in werknemerskringen diep
betreurd.
De in Axel op zo'n gruwelijke wij
ze vermoorde vrouw is nu bij de po
litie bekend evenals de moordenaar.
Het halfverkoolde lichaam was van
de Belgische Julienne Maria Schielse.
Haar echtgenoot, de 38-jarige de B.,
heeft na een lang verhoor toegegeven
haar op zo'n vreselijke manier van 't
leven te hebben beroofd.
Hij is derhalve door de Brusselse
politie in arrest genomen.
MEISJES ZIJN NIET MINDER
DAN JONGENS
Temidden van haar viejr vrolijke
drukke broertjes is Marian een vreemd
teruggetrokken kind. Ze heeft twee
broers boven en twee broers ondar
zich, maar noch met de groteren,
noch met de kleineren heeft ze ook
maar het minste contact. Ze gedraagt
zich ronduit vijandig tegen de jongens
Een tijdlang vertoonden de oudste
jongens beschermingsneigingen tegen
over het zusje. Ze wilden haar hel
pen en voor haar opkomen. Maar als
een kleine furie weerde ze alles af,
wat van die kant aan hulp kwam.
Net zo lang natuurlijk tot de jongens
er genoeg van kregen en haar lieten
voor wat ze was. Toen vervielen ze
in een ander uiterste en begonnen
Marion te plagen. Ze is ook maar een
meisje; Die doen altijd zo gek,
schimpten ze.
Als moeder dacht, dat ze haar doch
tertje uit haar tent kon lokken, door
een beroep te doen op haar gevoel
van moederlijkheid voor de jongere
broertjes, vergiste ze zich ook. Toe
pas eens op broertje. Kom Marion,
trek Jantjes jasje eens aan, of help
jij Jopie even bij het handjes wassen,
alles was tervergeefs. Er komen uit er
aard veel vriendjes van de jongens
over de vloer. Dan trekt Marion zich
in een hoekje terug en zit daar met
een mokkend gezicht. Nog lievar gaat
ze in haar eentje op zolder zitten en
doet gewoon net of ze niets hoort, als
ze geroepen wordt.
-O-
Dikwijls heeft moeder haar aange
moedigd, ook eens vriendinnetjes te
Last van Zenuwen
Mijnhardt's Zenuwtabletten
helpen U et overheen.
vragen. Maar Marion heeft geen vrien
dinnatjes. Bij geen enkel kind op
school kan ze aansluiting vinden. Met
spelletjes wil ze niet meedoen en ten
slotte laat iedereen haar links liggen.
De ouders maken zich zorgen over
dit kind, dat de enige in hun geluk
kige gezin dat bepaald uit de toon
valt. Ze hebben van alles geprobeerd,
om haar erbij te halen, maar niets
mocht lukken.
Moeder werd ongeduldig en begon
haar standjes te geven Wat mankeert
je Wat heb je te mokken? Heb je
niet alles wat je hart begeert? Wees
dan tevreden, ondankbaar nest dat je
bent.
Daardoor leek het nog erger te wor
den. Marion werd hoe langer hoe on
toegankelijker. Tot er eens iemand
was, die de ouders op het idee bracht
Marion niet langer aan te vallen, om
dat zij in de grond een diep ongeluk
kig kind moest zijn. Een kind met een
ingeworteld minderwaardigheidsgevoel
dat zich niet opgewassen voelde tegen
de vier jongens.
Hoe het ontstaan is? Wie zal het
zeggen? Maar het idee heerst hier en
daar nu eenmaal, dat jongens meer
waard zijn dan meisjes. Jongens zijn
sterker, flinker, ze kunnen een hele
boel dingen beter. Zelfs in de jonge
re broertjes voelde Marion een be
dreiging. Als een kleine egel heeft ze
haar stekels opgezet. En iedere ver
maning. iedere straf zal haar meer in
de verdediging van zichzelf drijven.
Een verdediging, die ze zoekt in het
zich afsluiten van anderen.
Onbewust zoekt dit kind haar ver
meende minderwaardigheidsgevoelens
Herdenkingsuur
ter nagedachtenis van hen die vie
len in de jaren 1940-1945 on maandag
4 mei 1959 in de Geref. Kerk alhier.
Aanvang plm. 8,10 uur.
Programma
1. Inleidend orgelspel. Hör' mein
Bitten, F. Mendelssohn Bartholdy
2. a. Boven de sterren, Frans Abt;
b. Bede voor het Vaderland,
Valerius
(koor)
3. Ases Tod, Edw. G-rieg
(Orgel)
4. Het carrillon, Ida G. M. Gerhart
(declamatie)
5. Het Geuzenvendel op den thuis-
mars, T. W. Sprey
(koor)
6. a. Wij gedenken. Toespraak door
de Edelachtbare heer Burgemees
ter C. A. van der Hooft.
b. Wilt heden nu treden, Valerius
(samenzang)
7. O Heer, dia daer des Hemels ten
ten spreyt, Jan Zwart
(Orgel)
8. a. Domine, salvam fac Reginam
nostram, A. Giesen.
b. Op een Vaderlandsche Gedenk
dag, Mar. Egberts
(koor)
9. Wilhelmus (samenzang)
De kollekte aan de uitgang wordt
hartelijk aanbevolen. De netto op
brengst hiervan is bestemd voor het
Kon. Wilhelminafonds. Een nationaal
doel bij uitstek.
De omlijsting van dit programma
wordit verzorgd doorKoot: H);rv.
Gem. Zangver. Vox Jubilans, Dirigent
Mar. Egberts. Orgel T. Plomp; De
clamatie Irene v. d. Bosch.
op te lossen in het ontnemen van de
kans aan anderen, om haar te kweten
Dit heeft zich langzamerhand niet al
leen tot haar broertjes, maar ook tot
andere kinderen uitgestrekt.
Het zijn de ouders, die haar hier
overheen moe'en helpen. Met veel lief
de en cinleloos geduld. Door haar bü
iedere gelegenheid te bemoedigen en
veen kans voorbij te laten gaan, om
haar te laten voelen, dat zij niet alleen
niet de mindere van haar broers is,
r ar een meisje in bepaalde opzichten
zelfs boven jongens uitsteekt.
Marcelle.
wensdroom van velen gaat in
vervulling
Wie op een zonnige zomerdag een
bezoek aan onze grootste luchthaven
Schiphol brengt zal ongetwijfeld ge-
toofl'en worden door de schoonheid
van het patroon dat de witte start- en
landingsbanen op de uitgestrekte
groene grasvelden hebben uitgete
kend. Vooral vanuit de lucht is de
aanblik van de duizenden meters lan
ge betonnen linten verrassend. Die
zelfde banen echter, die door hun lig
ging zoveel indruk kunnen maken op
de bezoeker of d? passagier, bezorgen
de militaire en burgerlijke autoritei
ten heel wat last en kopzorg.
Iedereen weet hoe noodzakelijk
vliegtuigen zijn voor onze Westerse
verdediging, maar iedereen weet ook
hoe kwetsbaar du banen zijn, van
waaruit zij moeten opereren. Met de
moderne vernietigingsmiddelen is het
maar al te gemakkelijk om de start
en landingsbanen volkomen ta ver
woesten. De straaljagers kunnen ech
ter door hun grote gewicht en hoge
aamdiegsnelheid niet zonder de uitge
strekte vliegvelden optreden, tenzij
een manier gevonden wordt waarop de
straaljagers en bommenwerpers lood
recht kunnen stijgen en ook weer
loodrecht kunnen dalen.
Omhoog gaat wel.
Een gedeeltelijke oplossing heeft
men gevonden in de kleine, maar
krachtige hulpraketten, die het vlieg
tuig bij de start een extra duwtje ge
ven. De moderne Amerikaansa jagers,
zoals de Thunderflat en de Starfigh-
ter, kunnen hierdoor vanaf een grote,
speciaal geconstrueerde vrachtwagen
opstijgen. Natuurlijk betricent dit een
vooruitgang wat betreft de actieradius
en het verrassingselement, omdat de
jagers nu vlak achter de frontlijn kun
nen worden opgesteld. Men blijft ech
ter toch gebonden aan de lange beton
nen banen, omdat het toestal nu een
maal niet eeuwig kan blijven vliegen
en eens zal moeten landen.
De ontwikkelde méthoden om het
vliegtuig bij de start sterk af te rem
men blijktn nog s'eeds niet te voldoen
Men is daarom wel genoodzaakt een
ofllossing te zoeken in systemen die
een loodrechte start en landing mo
gelijk maken.
Geen helikopters.
Natuurlijk denkt men allereerst aan
de helikopters. Immers, deze toestel
len zien kans om vanaf een platform,
dat niet veel groter is dan hun eigen
omvang, op te stijgen en er ook weer
op te landen. Het grote nadeel van de
werkpaarden van de lucht is echi?r
hun betrekkelijk lage snelheid en hun
tot nu toe, geringe laadcapaciteit. Voor
een militair doel zoals verdediging
van het luchtruim zijn zij onbruik
baar. De beperkte actieradius maakt
hen eveneens ongeschikt voor vervoer
van personen of goederen over lange
afstanden.
Amerikaanse fabrieken als Lockheed
en Bel hebben daarom de ontwikke
ling van de VTOL-projecten (VTOL
betekent Vertical Take-Off. Landing)
een geheel andere richting gegeven.
Inplaats van hefschroeven maakt men
gebruik van draaibars vleugels of ver
stelbare prcpellors of motoren. De
trekkracht van de propellors en later
de stuwkracht van de straalmotoren
wordt, door het verstellen van vleu
gel of motoorblok, bij het opstijgen
Vrij „denken" mag je in ieder land.
Gelukkig, dat geen mens kan vinden
Een band
Waar men „gedachten" mee kan
binden.
Maar in ons lieve vaderland
Is zelfs het spreken vrij m'n vrinden
Uw Vaders hebben met hun bloed
Dat kost'lijk goed
V erworven
En zyn er voor gestorven!
Bewaar dat erfdeel als Uw kracht,
Gij volk der Nederlanden.
Geen macht.
Omstrikke Uw woord met slaafse
banden.
Neen, waak bij dag en waak bij nacht
Dat hoog nog laag het aan kan
randen.
En wierp men ooit de vrijheid neer
Gij moet ze weer
Verwerven.
Al zoudt ge er ook voor sterven!
Dr. J. P. H.
dan eerst even kpken bjj
KRAIJESTEIJN
naar boven en bij het dalen' naar be
neden gericht.
Wanneer men na de start eenmaal
een gewenste hoogte heeft bereikt,
worden de vleugels of motoren weer
geleidelijk in normale, horizontale,
positie teruggebracht.
Amerikaanse ingenieurs schijnen de
t echnische problemen te hebben opge
lost zonder veel afbreuk te doen aan
de snelheid of de prestaties van het
conventionele vleugelvliegtuig. Men
verwacht binnen afzienbare tijd de
eerste proefvluchten van voor prak
tisch gebruik geschikte VTOL-toestel-
len.
Tijdwinst
Eindelijk zal dan een einde zijn ge
komen aan de zorgen van niet alleen
militaire maar ook civiele luchtvaart
autoriteiten. De luchtvaartmaatschap
pijen hebben gemerkt dat de ontwik
keling van de vliegvelden, geen ge
lijke tred heeft gehouden met de ont_
wikkeling van de grote verkeerstoe-
stellen. Lang niet alle luchthavens
zijn geschikt voor de reusachtige
straalvliegtuigen die overal worden
ingezet en die vliegvelden, die wel
over lange en sterke banen beschik
ken, hebben meestal het nadeel dat
zij ver van de stad af liggen. De tijd
winst die door een snellere vlucht
wordt verkregen, gaat bij hen ver
loren door de tijd die nodig is om
van het vliegveld in de stad te ko
men. Gedeeltelijke oplossingen zoals
in New-York, waar helikopters de ver
binding tussen stad en vliegveld on
derhouden, zijn overal mogelijk.
Kinderrijwielen f 57.50
Sportrijwielen geheel compleet
f 136.50
L. WIELAARD
Kerk weg 112 Telefoon 209
Wanneer in da toekomst vliegtuigen
worden ontwikkeld, die dezelfde pres
taties kunnen leveren als de straal-
verkeerstoestellën van vandaag en die
bovendien bijna of precies verticaal
kunnen stijgen en dalen, dan zullen
de luchthavens kunnen worden ver
plaatst naar-de rand of misschien wel
het centrum van de stad.
In luchtvaartkringen heerst de me
ning dat dergelijke toestellen binnen
een tijdsbestek van ruim vijf jaren
zullen worden gebouwd. VTOL-jagers
daarentegen zullen naar alle waar
schijnlijkheid veel eerder in de lucht
verschijnen.
Bel Bij Brand
No. 300
Hierin hebben wij een geweldige sortering
Dames komt U eens zien
GEBR.
Wat U zelf maakt,
is het eerste verdiend
STOFFENHUIS
GOUDA