Weekblad voor Waddinxveen B Moedec de I fobuw DE SPIEGEL ROU WER Dierenvriend of Mensenvriend Utelv-akend v-M, Verheul reed eerste gelede bus naar Noord-Brabant No. 736 vrijdag 7 augustus 1959 1 5e jaargang Adres redaktle en administratie Oranjelaan 30, Waddinxveen, Telef. 438 Verschijnt elke vrijdag Abonnementsgeld per kwartaal 1.— bij vooruitbetaling. Advertentieprijs 8 ct per m.m. Kontraktprijs op aanvraag. Bijdragen, verslagen, etc. uiterlijk 's woensdagsavonds inzenden VAN DE WEEK De vorige week heeft minister S. J. van den Bergh de koningin verzocht hem eervol ontslag als minister te ver lenen. Dit in verband met particuliere aangelegenheden, waarvoor de minis ter volkomen vrijheid van beweging nodig heeft. De koningin heeft daarop de minister eervol ontslag verleend. De koningin, die op het moment van de ontslagaanvrage met vakantie in Italië vertoefde is telefonisch van de ontslagaanvrage op de hoogte gesteld. Zoals gebruikelijk hebben ook de staatssecretarissen hun ontslagaanvra gen ingediend. Minister De Quay be heert voorlopig de portefeuille van De fensie. Algemeen wordt verwacht, dat met het oog op de politieke verhou dingen in het kabinet een liberaal als opvolger van de heer van den Bergh benoemdzal worden. In verband hier mede worden Mr. van Riel en lt-gen. B. D. Gouzy genoemd als mogelijke opvolgers. De ontslagaanvrage wordt overigens betreurd, omdat van de heer van den Bergh een onuitputtelijke kracht uitging en men veel van zijn organisatorische bekwaamheden ver wachtte. De ontslagaanvrage van de beide staatssecretarissen zal pas wor den aangenomen, wanneer blijkt dat de nieuwe minister van defensie van hun diensten geen gebruik wil maken. Is dit evenwel wel het geval dan zal hun ontslagaanvrage „niet worden in gewilligd". Voorlopig echter blijven zij hun werk gewoon voortzetten. Om nog even bij de defensie te blijvenDe nieuwe opleiding voor militaire chauffeurs blijkt een groot sukses te zijn. Vroeger werden de chauffeurs opgeleid in kleine auto's. Wanneer ze dan op hun parate onder deel kwamen werden ze op een 3-tons- DAF gezet. Dan was er altijd nog een herscholing nodig om deze grote wa_ gen te kunnen rijden. Tegenwoordig worden de chauffeurs opgeleid in de wagen waarmede ze later op hun pa rate bestemming moeten rijden. Hier van zijn verschillende DAF's voor zien van een dubbele besturing. Dat dit systeem goed werkt moge wel blij ken uit het feit, dat de chauffeurs de zware test van de rit naar La Courti- ne met sukses hebben afgelegd. In Noord-Brabant is een hele stad failliet verklaardRommeldam, de sprookjesstad. Men hoopt echter dat er een koper is te vinden voor deze kinderen zo leuke attraktie. Met in stemming van de curator zal voor lopig het Rijk van Olie B-Bommel en zijn vriend Tom Poes nog gespaard blijven. De belangstelling voor het „stadje" is nog steeds groot. Helaas wegen de inkomsten niet tegen de uit gaven op. Misschien is het iets voor onze ruim 2200 miljonairs. In verloop van vijf jaar zijn de miljonairs in ons land ruim verdubbeld. Op 1 januari 1956 had ons 'land maar liefst 2243 van deze mensen tegen 941 in 1951. Dit blijkt uit de zo juist verschenen vermogensverdeling 1956 van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Hieruit blijkt voorts dat de belasting vermogende met een kapi taal van 1 miljoen gulden of meer een i procent van het totaal uitmaakt. Het gemiddelde vermogen van de be woners van de verschillende provincies loopt sterk uiteen. Groningen is onze rijkste provincie met een gemiddeld vermogen van f 4104.terwijl Lim burg de armste is met een gemiddeld vermogen van f 1609.De rijkste ge meente is Bloemendaal, waar men ge middeld f 30234 gulden bezit, terwijl de armste gemeente het Limburgse Stein is, met een gemiddeld vermogen van f 421.—. Tijdens een persconferentie welke door minister van Rooy en Staatsse cretaris Roolvink gegeven werd zijn de nieuwe richtlijnen van het bedrijfs leven verklaard. Hierbij zei de minis ter dat de wijziging niet als een om buiging gezien moeten worden, maar meer als een verduidelijking. De al gemene aanwijzing voor het bedrijfs leven is nu als volgt: 1ste De datum van afloop van een CAO zal bepalend zijn voor het tijdstip waarop de wij ziging tot stand is gekomen. De thans lopende kontrakten kunnen eventueel na 31 maart 1960 beëindigd worden. 2de. Men moet zich goed voor ogen houden, dat de kosten der overeen te komen lonen of andere arbeidsvoor waarden niet in de prijzen berekend mogen worden. Men zal welwillend staan tegenover meerjarige kontrak ten, mits daarin voorzien wordt van eventuele verbetering van lonen of andere arbeidsvoorwaarden. MELK De melk neemt in onze voeding een grote plaats in en die verdient ze! Want melk is wel één van de meest volledige voedingsmiddelen die wij kennen. Dat blijkt al uit het feit, dat melk van nature bestemd is om als vrijwel enig voedsel te dienen voor jonge dieren in de eerste weken of maanden van hun bestaan. Ze moet dus praktisch alle nodige voedings stoffen bevatten. Hoe belangrijk melk is, blijkt onder meer uit proeven, die een dokter in Engeland heeft geno men bij een aantal kostschooljongens van 7 tot 11 jaar. Deze kinderen wer den verdeeld in groepen. Elke groep kreeg, behalve de gewone goede da gelijkse maaltijden, een rantsoen van een bepaald voedingsmiddel extra. Zo gaf men één groep een halve liter melk per dag meer, een andere wat ongevitamineerde margarine, weer een andere boter, een vierde suiker, een vijfde waterkers. Telkens na 1, 2 en 3 jaar werd de gewichtstoename van de jongens uit de verschillende groe pen vergeleken. Enhierbij bleek steeds dat de groep, die extra melk kreeg, het meest was aangekomen, zowel in gewicht als in lengte. Bovendien wa ren deze jongens minder vaak ziek geweest dan die uit de andere groe pen. Deze resultaten bewijzen wel, wat een belangrijk voedingsmiddel melk, in het bijzonder voor kinderen is. Wij raden iedere moeder dan ook met klem aan, haar kinderen elke dag tenminste een liter melk te laten drinken. Behalve voor kinderen is speciaal 9n cMt (jozde tieAtntdtedinqxjatien. in Waddinxveen alleen Herencostuums Regenjassen Sportcolberts Pantalons voor zieken en aanstaande en jonge moeders het drinken van melk uit stekend. Maar ook voor de overige volwassenen is het gebruik van J liter melk per dag geen overbodige luxe. In ons land komt de melk gestan daardiseerd in de handel, hetgeen wil zeggen, dat een deel van het melkvet eraan wordt onttrokken, o.a. voor dg boterbereiding. Er blijft echter nog 2i van de oorspronkelijk aanwezige ruim 3è°/o vet in de melk over. Gestandaar diseerde melk bevat velg van de stof fen, die in de dagelijkse voeding be horen voor te komen, nl. eiwitten, vet ten, koolhydraten en verschillende vi tamines en voedingszouten. Om met de eiwitten te beginen(de- zelfde stoffen, waaraan ook vlees, vis en eieren rijk rijn), de eiwitten uit de melk rijn van hoge waarde, rij worden gemakkelijk in het lichaam opgenomen en verteerd. Wat het eiwitgehalte be treft kan een melkgerecht een vlees loze maaltijd volwaardig maken. Eiwitten rijn van belang voor op bouw en instandhouding van de lichaamsweefsels. Kalk- en fosforzout rijn nodig voor de opbouw en het in standhouden van het beendergestelsel; ook aan deze stoffen is melk rijk. Het is duidelijk, dat dit voor de opgroei ende jeugd bjjzonder belangrijk is; daarom moeten vooral kinderen en ook aanstaande en jonge moeders veel melk drinken of pap e.d. gebruiken. Wij kunnen zelfs zeggen, dat het zon der het gebruik van een flinke portie melk onmogelijk is om voldoende kalkzouten met de voeding op te ne men. Tenslotte voorriet melk nog in een deel van onze vitamine-behoefte: melk bevat veel vitaminen A en B. Gewenst geachte hoeveelheid melk per dag voor: kinderen van 1-10 jaar: liter; kinderen van 10-20 jaar: g liter; volwassenen: liter; aanstaande en jonge moeders: 1 liter (desgewenst meer). Tussen los-verkoohte en gepasteu riseerde en gesteriliseerde flessenmelk is vrijwel geen verschil in voedings waarde. Gecondenseerde melk in fles of blik bevat de voedingsstoffen uit de melk in meer geconcentreerde vorm. Aan de koffiemelk is gewoon lijk extra vet toegevoegd. Want het gehalte aan eiwitten, voedingszouten en vitamines betreft, komt 4 dl gecon denseerde melk of koffiemelk overeen met bijna 1 liter melk. Alle melk, zo wel los-verkochte als flessenmelk dient zo koel mogelijk bewaard te worden vooral niet in het zonlicht daar dit een nadelige invloed heeft op de simaak. Vóór het gebruikt dient men losse melk te koken. Mochten in de melk ziektekiemen aanwezig rijn, dan wor den deze hierdoor gedood. Op velerlei manieren kan melk in onze voeding worden verwerkt. Men drinkt ze „puur" in koffie of choco lademelk, vermengd met vruchtensap pen e.d., of men maakt er eenvoudige of fijnere voor- en nagerechten van. Maar ook kan melk heel goed ver werkt worden in groentesausjes, soe pen en stampotten; deze worden daar door veel smakelijker. Als drank bij de broodmaaltijden is melk nog van bij zonder belang, omdat de melkeiwitten de tarweeiwitten van het brood waar- voller maken. Men kan dus wel zeg gen, dat melk bij iedere maaltijd een rol kan spelen. INGEZONDEN STUKKEN Buiten verantwoordelijkheid van de redactie. Geachte redactie, De heer H. C. Kooijman heeft in een ingezonden stuk in Uw blad van 31 juli j.l. geprotesteerd tegen een on juiste weergave in Uw blad van zijn, in een gemeenteraadsvergadering uit gesproken woorden. Uiteraard is dit het goed recht van de heer Kooijman en het siert Uw blad een gemaakte fout aldus te herstellen. Indien de heer Kooijman zich uitslui tend bepaald zou hebben tot de juiste weergave van het in de gemeenteraad besprokene, dan zou ik op rijn inge zonden stuk niet hebben gereageerd. Nu de schrijver deze gelegenheid heeft benut om een uitvoerig, doch mi. onjuist beeld te scheppen van be paalde, in Waddinxveen heersende toestanden,. geloof ik, dat het nuttig is hierbij enkele aantekeningen te maken. De heer Kooijman schrijft dan o.a. „Zolang mensen in de kerkregisters staan ingeschreven als doop- of be lijdend lid en dit lidmaatschap niet wordt opgezegd, rijn deze mensen voor mij leden der kerk" Ik meende, dat het er weinig toe doet of de heer Kooijman iemand als lid van de kerk beschouwt. De Ned. Herv. Kerk maakt uit wie tot haar leden behoort en niet de geachte schrijver. Daarna bepleit de heer Kooijman de benoeming van een Hervormd lid van een commissie van sociale zaken. Of schoon een aanbeveling is gedaan van twee personen, die tot de Ned. Herv. Kerk behoren, gelooft de schrijver niet in hun capaciteiten voor de be wuste commissie, omdat ze geen lid zijn van de plaatselijke Hervormde ge meente. Bedoeld is evenwel, dat deze mensen waarschijnlijk niet in de zo genaamde „Brugkerk" ter kerke gaan. Dat is natuurlijk heel wat anders. Of op grond hiervan de candidaten niet geschikt zouden zijn voor het werk in een dergelijke commissie(één van de candidaten is Hervormd ouderling!) meen ik sterk in twijfel te moeten trekken. In een dergelijke commissie is naar mijn mening 'n vertegenwoor diging naar groepering niet zo belang rijk, wel of de leden van zo'n commis sie een sterk ontwikkeld sociaal ge voel en een warmkloppend hart hebben voor allen die sociale bijstand behoe ven, ook van buiten het „groepje", ook de niet kerkelijken. Sociale zaken is immers een gemeentelijke, dat wil zeggen, publieke aangelegenheid. De heer Kooijman schrijft dan ver der iets over de noodvoorziening in de Herv. Kerk alhier. De opmerking, dat daardoor een grote verwarring ontstaat en de Hervormden er schier zelf niet uit wijskunnen berust m.i. op een feitelijke onjuistheid. Het lijkt mij goed iets nader op de feiten in te gaan. De Ned. Herv. Kerk is de grootste protestantse kerk in ons land en van ouds her een volkskerk. Dat wil zeggen, dat de lidmaten van deze kerk in alle geledingen van ons volk worden gevonden en bijna in alle plaatsen. De Hervormde gemeenten hebben een vrij grote autonomie, er is geen landelijke hiërarchisch sy steem. De gemeenten beroepen hun predi kanten en andere ambtsdragers. Dat deze predikanten niet allemaal precies dezelfde opvattingen huldigen en niet precies op dezelfde wijze preken is alleszins begrijpelijk. Hierdoor rijn in de loop der tijden verschillende rich tingen ontstaan(modaliteiten). Het is verder logisch, dat niet alle gemeente leden (gemeenten) dezelfde richting toegedaan rijn, ofschoon alle gemeen ten en alle predikanten natuurlijk tot de Ned. Herv. Kerk behoren. Het is overeenstemming met ons ingeworteld gevoel voor gewetensvrij heid en het respect, dat wij een an dere opvatting verschuldigd zijn, dat in practisch alle gemeenten predikan ten van verschillende richting worden beroepen, opdat alle gemeenteleden zoveel mogelijk in de gelegenheid rijn een predikant (in grote steden predi kanten) van de eigen richting te be luisteren in de Hervormde eredienst en in te schakelen bij het godsdienstig onderwijs. Ons hele land kent op deze goede, vaderlandse regel, voor zover mij be kend, slechts acht uitzonderingen. In acht gevallen heeft de plaatselijke ker- keraad, Ned. Herv. predikanten van een andere richting (modaliteit) dan die, welke door de meerderheid van die gemeente wordt voorgestaan, ge weigerd tot de kansel toe te laten. Om toch zoveel mogelijk rekening te hou den met de verlangens van de minder heid in die gemeenten, grijpt het Pro vinciaal Kerkbestuur in door het in stellen van een noodvoorziening (over eenkomstig bep. 238 van de N. H. Kerkorde) Deze noodvoorziening houdt dan in, dat het Prov. Kerkbestuur ten behoeve van die minderheid een Ned. Herv. predikant beroept. Waddinxveen behoort tot één van de acht gevallen in Nederland waar zo'n uitzonderingstoestand nog bestaat. Er rijn dus thans twee Ned Herv. pre- kanten met volledige bevoegdheden (de bediening des Woords en de Sa cramenten: Doop en H. Avondmaal) in deze gemeenten. De predikant die niet de modaliteit van de „Brugkerk" is toedaan, mag thans in die kerk rijn ambt niet uit oefenen, doch doet dit in een ander gebouw. De toestand is dus in het ge heel niet verwarrend, doch alleen zeer beschamend. Ik kan U verder de ver zekering geven dat de Hervormde hier ter plaatse drommels goed weten, waar zij ter kerke willen gaan. Natuurlijk is dit een noodvoorzie ning en de meeste Ned. Hervormden in Waddinxveen en vele niet Herv. zullen intens verheugd rijn, wanneer beide delen van de Herv. gemeente weer vojledig geëintegreerd zullen rijn en deze zwarte bladzijde uit het ge schiedboek VEin Waddinxveen lang achter ons zal liggen. Mijn oprechte dank voor de plaatsing van het bovenstaande. R. ARONSON De mens is van nature een dieren vriend, daarom gaat 'het ons altijd aan het hart als wij een jonge, hulpsloos vogeltje zien, dat uit het nest is ge vallen; daarom bestaat er ook een dierenbescherming, die reageert tegen het slaan met zwepen, het gebruik van trekhonden, het grootbrengen van bloedarme kistkalveren en allerlei martelingen, die onnadenkende of kwaadwillige figuren de dieren kun nen aandoen. Dat de mens het dier van nature geen kwaad hart toedraagt, mogen we ook afleiden uit het respectabel aantal huisdieren dat in alle landen op aarde wordt gehouden. Niet al leen katten en honden, maar ook eenden, witte en gekleurde muizen, tegenwoordig veel goudhamsters, dan konijnen en cavia's (marmotjes), kip pen, papegaaien, parkietjes en ande re vogels, kleine aapjes, geiten, gan zen, schildpadden en zowel inheemse als tropische vissen vinden wij in tuinen en huiskamers. Huisgezinnen met een tiental huisdieren rijn waar lijk geen uitzondering en komen meer voor dan men denkt. Zelfs het snelverkeer remt af als een dier de weg passeert Nog deze week bevonden wij ons' in een opstop ping, omdat tussen Utrecht en 's-Her- togenbosch een eend met twaalf kui kens de gevaarlijke vierbaans auto strade overstak. Rustig en geïnteres seerd wachten de anders zo gehaaste zakenlieden en snelheidsmaniakken tot het laatste eendekuiken op de veilige grasberm was gearriveerd. Zo nu en dan lezen we dan een be richtje, dat een autobestuurder een ongeluk is overkomen, omdat hg trachtte een plotseling voor rijn wie len lopende hond te ontwijken. Soms rijdt het slachtoffer tegen een boom of tegemoetkomende wagen te pletter. Een andere maal weet hij tenauwer- nood een obstakel te vermijden en is er alleen sprake van materiële scha de of lichte kneuzingen. Bij alle moeite die wij doen de vei ligheid op de weg te bevorderen en de medemens discipline in het ver keer bij te brengen, rijn de plotse ling overstekende kinderen en de he lemaal onberekenbare gedragingen van alle ons pad kruisende huisdie ren onberekendbare factoren. Hier geen attentiesein als bij de plaatsen, waar we overstekend wild kunnen verwachten. Deze dieren rijn tam.. Ze blijven meestentijds netjes bij de baas, alleen in dat ene geval als ze plotseling ergens op af gaan, of die keer dat ze alleen werden uitgelaten, zijn ze ontstellend gevaarlijk. Het ergste is dat bv. een alleen uit gelaten hond niet alleen zijn eigen leven kan verliezen, maar dat ook 'n aantal mensen het slachtoffer kan worden. De ongevallenstatistiek toont ons op dit punt treurige cijfers. Wij hebben het in Nederland beslist nog niet zo kwaad, al klagen we dat 't met de bouw van huizen niet best staat. Maar verder rijn we aardig ver op velerlei gebied; ons Delta-plan mag er toch zijn! Of vindt U soms van niet? Hoe eervol is de derde plaats, door Nederland bereikt, nu bijna heel ons volk vandaag naar televisie kijkt. Vijfhonderdduizend toestellen rijn ergens neergezet en brengen in het huisgezin leerzaam vermaak en pret. Die dingen kosten, naar ik meen, een kleine duizend pop, en dat bedrag brengt menigeen blijkbaar gemakkelijk op. Er is wellicht géén ander land aan bromfietsen zó rijk; er brommen er nu één miljoen op straat, op weg en dijk. Haast 10 procent van heel ons volk berijdt zo'n motorfiets, en voor de welvaart van ons land zegt dat toch ook wel iets. Voeg daarbij dan de auto's nog, zowat een half miljoen, dan mag toch wel gezegd: ons volk verkeert in goeden doen. SB* Zoekt U een fiets modern en degelijk van lijn steeds voorradig bfj KRAIJ ESTEIJN Wie van dieren houdt, draagt van zelfsprekend zorg voor hun welzijn. Dat spreekt vanzelf, zegt de dieren vriend. Maar dat is nog niet het ge val. Helaas laten vele hondenbezitters hun trouwe metgezel loslopen, omdat ze geen zin of geen tijd hebben het dier aan de lijn uit te laten. Zelfs houd(st)ers van katten, eenden enz. laten him huisdieren alleen op stap gaan. Een klein huisvriendje, dat geen kind kwaad doet, kan op een kwade dag een en meer gezinnen in diepe rouw dompelen. En dan bent u er niet met een verzekering tegen wet telijke aansprakelijkheid. U hebt ten slotte nog de morele verantwoorde lijkheid jegens uw medemensen. Hebt u daarenboven geen w.a.- verzekering afgesloten, dan zal elke schade aan lijf of goed op de eigenaar van het dier worden verhaald en als gevolg van deze nasleep rijn al vele dierenhouders voor hun verdere le ven geruïneerd. Er is maar een manier om deze ontzettende gevolgen te voorkomen en dat is een voortdurende waakzaam heid. Zoals u elk uur van de dag waakt over de gedragingen van uw kinderen, zolang ze nog niet bij mach te rijn gevaar te zien, zo zult u ook moeten oppassen, dat uw huisdieren geen gevaar vormen voor zichzélf en voor anderen. Uw kleuter houdt u aan de hand, uw hond hoort aan de riem tot de speelplaats bereikt is. In het veilig verkeer komt het aan op het samenspel. Ieder voor zich moet de veilige weg bewandelen. Dat wil lettelrijk zeggen: veilig wandelen. Veilig voor uzelf, voor het dier en veilig voor uw mede-weggebruikers. Bovendien is dat wandelen dan nog uitstekend voor de spijsvertering. En als u uw huisdier los laat lopen, kon dat wel eens minder goed rijn voor uw spijsvertering. Aan de Goudse Crt. ontlenen we Noord-Brabant heeft vorige week kennis gemaakt met een betrekkelijk nieuw type vervoermiddel: de gelede bus, die van de band is gekomen bij de N.V. Carrosseriafabriek Verheul, en op de weg wordt gebracht door de N.V. Brabantse Buurtspoorwegen en Autodiensten in Breda. Het bedrijf heeft deze eerste „slangbus", die in Brabant rijdt, overgedragen aan de autobusonderneming na een proefrit van Waddinxveen naar 's-Hertogen- bosch, waar het nieuwe voertuig is gedemonstreerd. Voor de BBA bete kent deze aanwinst dus een primeur, maar voor de N.V. Verheul niet. Het is de dertiende gelede bus, die in het bedrijf van de band is gekomen. „Slang voor bijna 140 passagiers De gelede bus - in het buitenland al enige laren op de weg - is in Ne derland een betrekkelijk nieuw ver voermiddel. Het Waddinxveense be drijf leverde er twee aan de gemeente Amsterdam en tien aan de Gelderse Tramwegmaatschappij. Na veel wik ken en wegen is de BBA overgegaan tot aanschaffing van gelede bussen, die eeonom. vervoermiddelen rijn,

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1959 | | pagina 1