Weekblad voor Waddinxveen
B
Moedec de I fobuw
DE SPIEGEL
ROU WER
Dierenvriend of
Mensenvriend
Utelv-akend v-M,
Verheul reed eerste gelede
bus naar Noord-Brabant
No. 736
vrijdag 7 augustus 1959
1 5e jaargang
Adres redaktle en administratie
Oranjelaan 30, Waddinxveen, Telef. 438
Verschijnt elke vrijdag
Abonnementsgeld per kwartaal 1.— bij vooruitbetaling.
Advertentieprijs 8 ct per m.m. Kontraktprijs op aanvraag.
Bijdragen, verslagen, etc.
uiterlijk 's woensdagsavonds inzenden
VAN DE WEEK
De vorige week heeft minister S. J.
van den Bergh de koningin verzocht
hem eervol ontslag als minister te ver
lenen. Dit in verband met particuliere
aangelegenheden, waarvoor de minis
ter volkomen vrijheid van beweging
nodig heeft. De koningin heeft daarop
de minister eervol ontslag verleend.
De koningin, die op het moment van
de ontslagaanvrage met vakantie in
Italië vertoefde is telefonisch van de
ontslagaanvrage op de hoogte gesteld.
Zoals gebruikelijk hebben ook de
staatssecretarissen hun ontslagaanvra
gen ingediend. Minister De Quay be
heert voorlopig de portefeuille van De
fensie. Algemeen wordt verwacht, dat
met het oog op de politieke verhou
dingen in het kabinet een liberaal als
opvolger van de heer van den Bergh
benoemdzal worden. In verband hier
mede worden Mr. van Riel en lt-gen.
B. D. Gouzy genoemd als mogelijke
opvolgers. De ontslagaanvrage wordt
overigens betreurd, omdat van de heer
van den Bergh een onuitputtelijke
kracht uitging en men veel van zijn
organisatorische bekwaamheden ver
wachtte. De ontslagaanvrage van de
beide staatssecretarissen zal pas wor
den aangenomen, wanneer blijkt dat
de nieuwe minister van defensie van
hun diensten geen gebruik wil maken.
Is dit evenwel wel het geval dan zal
hun ontslagaanvrage „niet worden in
gewilligd". Voorlopig echter blijven
zij hun werk gewoon voortzetten.
Om nog even bij de defensie te
blijvenDe nieuwe opleiding voor
militaire chauffeurs blijkt een groot
sukses te zijn. Vroeger werden de
chauffeurs opgeleid in kleine auto's.
Wanneer ze dan op hun parate onder
deel kwamen werden ze op een 3-tons-
DAF gezet. Dan was er altijd nog een
herscholing nodig om deze grote wa_
gen te kunnen rijden. Tegenwoordig
worden de chauffeurs opgeleid in de
wagen waarmede ze later op hun pa
rate bestemming moeten rijden. Hier
van zijn verschillende DAF's voor
zien van een dubbele besturing. Dat
dit systeem goed werkt moge wel blij
ken uit het feit, dat de chauffeurs de
zware test van de rit naar La Courti-
ne met sukses hebben afgelegd.
In Noord-Brabant is een hele stad
failliet verklaardRommeldam,
de sprookjesstad. Men hoopt echter
dat er een koper is te vinden voor deze
kinderen zo leuke attraktie. Met in
stemming van de curator zal voor
lopig het Rijk van Olie B-Bommel en
zijn vriend Tom Poes nog gespaard
blijven. De belangstelling voor het
„stadje" is nog steeds groot. Helaas
wegen de inkomsten niet tegen de uit
gaven op.
Misschien is het iets voor onze ruim
2200 miljonairs. In verloop van vijf
jaar zijn de miljonairs in ons land ruim
verdubbeld. Op 1 januari 1956 had ons
'land maar liefst 2243 van deze mensen
tegen 941 in 1951. Dit blijkt uit de zo
juist verschenen vermogensverdeling
1956 van het Centraal Bureau voor de
Statistiek. Hieruit blijkt voorts dat de
belasting vermogende met een kapi
taal van 1 miljoen gulden of meer een
i procent van het totaal uitmaakt.
Het gemiddelde vermogen van de be
woners van de verschillende provincies
loopt sterk uiteen. Groningen is onze
rijkste provincie met een gemiddeld
vermogen van f 4104.terwijl Lim
burg de armste is met een gemiddeld
vermogen van f 1609.De rijkste ge
meente is Bloemendaal, waar men ge
middeld f 30234 gulden bezit, terwijl
de armste gemeente het Limburgse
Stein is, met een gemiddeld vermogen
van f 421.—.
Tijdens een persconferentie welke
door minister van Rooy en Staatsse
cretaris Roolvink gegeven werd zijn
de nieuwe richtlijnen van het bedrijfs
leven verklaard. Hierbij zei de minis
ter dat de wijziging niet als een om
buiging gezien moeten worden, maar
meer als een verduidelijking. De al
gemene aanwijzing voor het bedrijfs
leven is nu als volgt: 1ste De datum
van afloop van een CAO zal bepalend
zijn voor het tijdstip waarop de wij
ziging tot stand is gekomen. De thans
lopende kontrakten kunnen eventueel
na 31 maart 1960 beëindigd worden.
2de. Men moet zich goed voor ogen
houden, dat de kosten der overeen te
komen lonen of andere arbeidsvoor
waarden niet in de prijzen berekend
mogen worden. Men zal welwillend
staan tegenover meerjarige kontrak
ten, mits daarin voorzien wordt van
eventuele verbetering van lonen of
andere arbeidsvoorwaarden.
MELK
De melk neemt in onze voeding een
grote plaats in en die verdient ze!
Want melk is wel één van de meest
volledige voedingsmiddelen die wij
kennen. Dat blijkt al uit het feit, dat
melk van nature bestemd is om als
vrijwel enig voedsel te dienen voor
jonge dieren in de eerste weken of
maanden van hun bestaan. Ze moet
dus praktisch alle nodige voedings
stoffen bevatten. Hoe belangrijk melk
is, blijkt onder meer uit proeven, die
een dokter in Engeland heeft geno
men bij een aantal kostschooljongens
van 7 tot 11 jaar. Deze kinderen wer
den verdeeld in groepen. Elke groep
kreeg, behalve de gewone goede da
gelijkse maaltijden, een rantsoen van
een bepaald voedingsmiddel extra.
Zo gaf men één groep een halve liter
melk per dag meer, een andere wat
ongevitamineerde margarine, weer een
andere boter, een vierde suiker, een
vijfde waterkers. Telkens na 1, 2 en
3 jaar werd de gewichtstoename van
de jongens uit de verschillende groe
pen vergeleken. Enhierbij bleek steeds
dat de groep, die extra melk kreeg,
het meest was aangekomen, zowel in
gewicht als in lengte. Bovendien wa
ren deze jongens minder vaak ziek
geweest dan die uit de andere groe
pen. Deze resultaten bewijzen wel,
wat een belangrijk voedingsmiddel
melk, in het bijzonder voor kinderen
is. Wij raden iedere moeder dan ook
met klem aan, haar kinderen elke dag
tenminste een liter melk te laten
drinken.
Behalve voor kinderen is speciaal
9n cMt (jozde tieAtntdtedinqxjatien.
in Waddinxveen alleen
Herencostuums
Regenjassen
Sportcolberts
Pantalons
voor zieken en aanstaande en jonge
moeders het drinken van melk uit
stekend. Maar ook voor de overige
volwassenen is het gebruik van J liter
melk per dag geen overbodige luxe.
In ons land komt de melk gestan
daardiseerd in de handel, hetgeen wil
zeggen, dat een deel van het melkvet
eraan wordt onttrokken, o.a. voor dg
boterbereiding. Er blijft echter nog 2i
van de oorspronkelijk aanwezige ruim
3è°/o vet in de melk over. Gestandaar
diseerde melk bevat velg van de stof
fen, die in de dagelijkse voeding be
horen voor te komen, nl. eiwitten, vet
ten, koolhydraten en verschillende vi
tamines en voedingszouten.
Om met de eiwitten te beginen(de-
zelfde stoffen, waaraan ook vlees, vis
en eieren rijk rijn), de eiwitten uit de
melk rijn van hoge waarde, rij worden
gemakkelijk in het lichaam opgenomen
en verteerd. Wat het eiwitgehalte be
treft kan een melkgerecht een vlees
loze maaltijd volwaardig maken.
Eiwitten rijn van belang voor op
bouw en instandhouding van de
lichaamsweefsels. Kalk- en fosforzout
rijn nodig voor de opbouw en het in
standhouden van het beendergestelsel;
ook aan deze stoffen is melk rijk. Het
is duidelijk, dat dit voor de opgroei
ende jeugd bjjzonder belangrijk is;
daarom moeten vooral kinderen en
ook aanstaande en jonge moeders veel
melk drinken of pap e.d. gebruiken.
Wij kunnen zelfs zeggen, dat het zon
der het gebruik van een flinke portie
melk onmogelijk is om voldoende
kalkzouten met de voeding op te ne
men.
Tenslotte voorriet melk nog in een
deel van onze vitamine-behoefte: melk
bevat veel vitaminen A en B.
Gewenst geachte hoeveelheid melk
per dag voor:
kinderen van 1-10 jaar: liter;
kinderen van 10-20 jaar: g liter;
volwassenen: liter;
aanstaande en jonge moeders: 1 liter
(desgewenst meer).
Tussen los-verkoohte en gepasteu
riseerde en gesteriliseerde flessenmelk
is vrijwel geen verschil in voedings
waarde. Gecondenseerde melk in fles
of blik bevat de voedingsstoffen uit
de melk in meer geconcentreerde
vorm. Aan de koffiemelk is gewoon
lijk extra vet toegevoegd. Want het
gehalte aan eiwitten, voedingszouten
en vitamines betreft, komt 4 dl gecon
denseerde melk of koffiemelk overeen
met bijna 1 liter melk. Alle melk, zo
wel los-verkochte als flessenmelk
dient zo koel mogelijk bewaard te
worden vooral niet in het zonlicht
daar dit een nadelige invloed heeft
op de simaak.
Vóór het gebruikt dient men losse
melk te koken. Mochten in de melk
ziektekiemen aanwezig rijn, dan wor
den deze hierdoor gedood.
Op velerlei manieren kan melk in
onze voeding worden verwerkt. Men
drinkt ze „puur" in koffie of choco
lademelk, vermengd met vruchtensap
pen e.d., of men maakt er eenvoudige
of fijnere voor- en nagerechten van.
Maar ook kan melk heel goed ver
werkt worden in groentesausjes, soe
pen en stampotten; deze worden daar
door veel smakelijker. Als drank bij de
broodmaaltijden is melk nog van bij
zonder belang, omdat de melkeiwitten
de tarweeiwitten van het brood waar-
voller maken. Men kan dus wel zeg
gen, dat melk bij iedere maaltijd een
rol kan spelen.
INGEZONDEN
STUKKEN
Buiten verantwoordelijkheid
van de redactie.
Geachte redactie,
De heer H. C. Kooijman heeft in een
ingezonden stuk in Uw blad van 31
juli j.l. geprotesteerd tegen een on
juiste weergave in Uw blad van zijn,
in een gemeenteraadsvergadering uit
gesproken woorden. Uiteraard is dit
het goed recht van de heer Kooijman
en het siert Uw blad een gemaakte
fout aldus te herstellen.
Indien de heer Kooijman zich uitslui
tend bepaald zou hebben tot de juiste
weergave van het in de gemeenteraad
besprokene, dan zou ik op rijn inge
zonden stuk niet hebben gereageerd.
Nu de schrijver deze gelegenheid
heeft benut om een uitvoerig, doch
mi. onjuist beeld te scheppen van be
paalde, in Waddinxveen heersende
toestanden,. geloof ik, dat het nuttig
is hierbij enkele aantekeningen te
maken.
De heer Kooijman schrijft dan o.a.
„Zolang mensen in de kerkregisters
staan ingeschreven als doop- of be
lijdend lid en dit lidmaatschap niet
wordt opgezegd, rijn deze mensen voor
mij leden der kerk"
Ik meende, dat het er weinig toe doet
of de heer Kooijman iemand als lid
van de kerk beschouwt. De Ned. Herv.
Kerk maakt uit wie tot haar leden
behoort en niet de geachte schrijver.
Daarna bepleit de heer Kooijman de
benoeming van een Hervormd lid van
een commissie van sociale zaken. Of
schoon een aanbeveling is gedaan van
twee personen, die tot de Ned. Herv.
Kerk behoren, gelooft de schrijver
niet in hun capaciteiten voor de be
wuste commissie, omdat ze geen lid
zijn van de plaatselijke Hervormde ge
meente. Bedoeld is evenwel, dat deze
mensen waarschijnlijk niet in de zo
genaamde „Brugkerk" ter kerke gaan.
Dat is natuurlijk heel wat anders. Of
op grond hiervan de candidaten niet
geschikt zouden zijn voor het werk
in een dergelijke commissie(één van
de candidaten is Hervormd ouderling!)
meen ik sterk in twijfel te moeten
trekken. In een dergelijke commissie
is naar mijn mening 'n vertegenwoor
diging naar groepering niet zo belang
rijk, wel of de leden van zo'n commis
sie een sterk ontwikkeld sociaal ge
voel en een warmkloppend hart hebben
voor allen die sociale bijstand behoe
ven, ook van buiten het „groepje",
ook de niet kerkelijken. Sociale zaken
is immers een gemeentelijke, dat wil
zeggen, publieke aangelegenheid.
De heer Kooijman schrijft dan ver
der iets over de noodvoorziening in
de Herv. Kerk alhier. De opmerking,
dat daardoor een grote verwarring
ontstaat en de Hervormden er schier
zelf niet uit wijskunnen berust m.i.
op een feitelijke onjuistheid. Het lijkt
mij goed iets nader op de feiten in te
gaan. De Ned. Herv. Kerk is de
grootste protestantse kerk in ons land
en van ouds her een volkskerk. Dat
wil zeggen, dat de lidmaten van deze
kerk in alle geledingen van ons volk
worden gevonden en bijna in alle
plaatsen. De Hervormde gemeenten
hebben een vrij grote autonomie, er
is geen landelijke hiërarchisch sy
steem.
De gemeenten beroepen hun predi
kanten en andere ambtsdragers. Dat
deze predikanten niet allemaal precies
dezelfde opvattingen huldigen en niet
precies op dezelfde wijze preken is
alleszins begrijpelijk. Hierdoor rijn in
de loop der tijden verschillende rich
tingen ontstaan(modaliteiten). Het is
verder logisch, dat niet alle gemeente
leden (gemeenten) dezelfde richting
toegedaan rijn, ofschoon alle gemeen
ten en alle predikanten natuurlijk tot
de Ned. Herv. Kerk behoren.
Het is overeenstemming met ons
ingeworteld gevoel voor gewetensvrij
heid en het respect, dat wij een an
dere opvatting verschuldigd zijn, dat
in practisch alle gemeenten predikan
ten van verschillende richting worden
beroepen, opdat alle gemeenteleden
zoveel mogelijk in de gelegenheid rijn
een predikant (in grote steden predi
kanten) van de eigen richting te be
luisteren in de Hervormde eredienst
en in te schakelen bij het godsdienstig
onderwijs.
Ons hele land kent op deze goede,
vaderlandse regel, voor zover mij be
kend, slechts acht uitzonderingen. In
acht gevallen heeft de plaatselijke ker-
keraad, Ned. Herv. predikanten van
een andere richting (modaliteit) dan
die, welke door de meerderheid van
die gemeente wordt voorgestaan, ge
weigerd tot de kansel toe te laten. Om
toch zoveel mogelijk rekening te hou
den met de verlangens van de minder
heid in die gemeenten, grijpt het Pro
vinciaal Kerkbestuur in door het in
stellen van een noodvoorziening (over
eenkomstig bep. 238 van de N. H.
Kerkorde) Deze noodvoorziening houdt
dan in, dat het Prov. Kerkbestuur ten
behoeve van die minderheid een Ned.
Herv. predikant beroept.
Waddinxveen behoort tot één van
de acht gevallen in Nederland waar
zo'n uitzonderingstoestand nog bestaat.
Er rijn dus thans twee Ned Herv. pre-
kanten met volledige bevoegdheden
(de bediening des Woords en de Sa
cramenten: Doop en H. Avondmaal) in
deze gemeenten.
De predikant die niet de modaliteit
van de „Brugkerk" is toedaan, mag
thans in die kerk rijn ambt niet uit
oefenen, doch doet dit in een ander
gebouw. De toestand is dus in het ge
heel niet verwarrend, doch alleen zeer
beschamend. Ik kan U verder de ver
zekering geven dat de Hervormde hier
ter plaatse drommels goed weten, waar
zij ter kerke willen gaan.
Natuurlijk is dit een noodvoorzie
ning en de meeste Ned. Hervormden
in Waddinxveen en vele niet Herv.
zullen intens verheugd rijn, wanneer
beide delen van de Herv. gemeente
weer vojledig geëintegreerd zullen rijn
en deze zwarte bladzijde uit het ge
schiedboek VEin Waddinxveen lang
achter ons zal liggen.
Mijn oprechte dank voor de plaatsing
van het bovenstaande.
R. ARONSON
De mens is van nature een dieren
vriend, daarom gaat 'het ons altijd aan
het hart als wij een jonge, hulpsloos
vogeltje zien, dat uit het nest is ge
vallen; daarom bestaat er ook een
dierenbescherming, die reageert tegen
het slaan met zwepen, het gebruik
van trekhonden, het grootbrengen van
bloedarme kistkalveren en allerlei
martelingen, die onnadenkende of
kwaadwillige figuren de dieren kun
nen aandoen.
Dat de mens het dier van nature
geen kwaad hart toedraagt, mogen
we ook afleiden uit het respectabel
aantal huisdieren dat in alle landen
op aarde wordt gehouden. Niet al
leen katten en honden, maar ook
eenden, witte en gekleurde muizen,
tegenwoordig veel goudhamsters, dan
konijnen en cavia's (marmotjes), kip
pen, papegaaien, parkietjes en ande
re vogels, kleine aapjes, geiten, gan
zen, schildpadden en zowel inheemse
als tropische vissen vinden wij in
tuinen en huiskamers. Huisgezinnen
met een tiental huisdieren rijn waar
lijk geen uitzondering en komen
meer voor dan men denkt.
Zelfs het snelverkeer remt af als
een dier de weg passeert Nog deze
week bevonden wij ons' in een opstop
ping, omdat tussen Utrecht en 's-Her-
togenbosch een eend met twaalf kui
kens de gevaarlijke vierbaans auto
strade overstak. Rustig en geïnteres
seerd wachten de anders zo gehaaste
zakenlieden en snelheidsmaniakken tot
het laatste eendekuiken op de veilige
grasberm was gearriveerd.
Zo nu en dan lezen we dan een be
richtje, dat een autobestuurder een
ongeluk is overkomen, omdat hg
trachtte een plotseling voor rijn wie
len lopende hond te ontwijken. Soms
rijdt het slachtoffer tegen een boom
of tegemoetkomende wagen te pletter.
Een andere maal weet hij tenauwer-
nood een obstakel te vermijden en is
er alleen sprake van materiële scha
de of lichte kneuzingen.
Bij alle moeite die wij doen de vei
ligheid op de weg te bevorderen en
de medemens discipline in het ver
keer bij te brengen, rijn de plotse
ling overstekende kinderen en de he
lemaal onberekenbare gedragingen
van alle ons pad kruisende huisdie
ren onberekendbare factoren. Hier
geen attentiesein als bij de plaatsen,
waar we overstekend wild kunnen
verwachten. Deze dieren rijn tam..
Ze blijven meestentijds netjes bij de
baas, alleen in dat ene geval als ze
plotseling ergens op af gaan, of die
keer dat ze alleen werden uitgelaten,
zijn ze ontstellend gevaarlijk.
Het ergste is dat bv. een alleen uit
gelaten hond niet alleen zijn eigen
leven kan verliezen, maar dat ook 'n
aantal mensen het slachtoffer kan
worden. De ongevallenstatistiek toont
ons op dit punt treurige cijfers.
Wij hebben het in Nederland
beslist nog niet zo kwaad,
al klagen we dat 't met de bouw
van huizen niet best staat.
Maar verder rijn we aardig ver
op velerlei gebied;
ons Delta-plan mag er toch zijn!
Of vindt U soms van niet?
Hoe eervol is de derde plaats,
door Nederland bereikt,
nu bijna heel ons volk vandaag
naar televisie kijkt.
Vijfhonderdduizend toestellen
rijn ergens neergezet
en brengen in het huisgezin
leerzaam vermaak en pret.
Die dingen kosten, naar ik meen,
een kleine duizend pop,
en dat bedrag brengt menigeen
blijkbaar gemakkelijk op.
Er is wellicht géén ander land
aan bromfietsen zó rijk;
er brommen er nu één miljoen
op straat, op weg en dijk.
Haast 10 procent van heel ons volk
berijdt zo'n motorfiets,
en voor de welvaart van ons land
zegt dat toch ook wel iets.
Voeg daarbij dan de auto's nog,
zowat een half miljoen,
dan mag toch wel gezegd: ons volk
verkeert in goeden doen.
SB*
Zoekt U een fiets
modern en degelijk
van lijn
steeds voorradig bfj
KRAIJ ESTEIJN
Wie van dieren houdt, draagt van
zelfsprekend zorg voor hun welzijn.
Dat spreekt vanzelf, zegt de dieren
vriend. Maar dat is nog niet het ge
val. Helaas laten vele hondenbezitters
hun trouwe metgezel loslopen, omdat
ze geen zin of geen tijd hebben het
dier aan de lijn uit te laten. Zelfs
houd(st)ers van katten, eenden enz.
laten him huisdieren alleen op stap
gaan.
Een klein huisvriendje, dat geen
kind kwaad doet, kan op een kwade
dag een en meer gezinnen in diepe
rouw dompelen. En dan bent u er
niet met een verzekering tegen wet
telijke aansprakelijkheid. U hebt ten
slotte nog de morele verantwoorde
lijkheid jegens uw medemensen.
Hebt u daarenboven geen w.a.-
verzekering afgesloten, dan zal elke
schade aan lijf of goed op de eigenaar
van het dier worden verhaald en als
gevolg van deze nasleep rijn al vele
dierenhouders voor hun verdere le
ven geruïneerd.
Er is maar een manier om deze
ontzettende gevolgen te voorkomen en
dat is een voortdurende waakzaam
heid. Zoals u elk uur van de dag
waakt over de gedragingen van uw
kinderen, zolang ze nog niet bij mach
te rijn gevaar te zien, zo zult u ook
moeten oppassen, dat uw huisdieren
geen gevaar vormen voor zichzélf en
voor anderen. Uw kleuter houdt u
aan de hand, uw hond hoort aan de
riem tot de speelplaats bereikt is.
In het veilig verkeer komt het aan
op het samenspel. Ieder voor zich
moet de veilige weg bewandelen. Dat
wil lettelrijk zeggen: veilig wandelen.
Veilig voor uzelf, voor het dier en
veilig voor uw mede-weggebruikers.
Bovendien is dat wandelen dan nog
uitstekend voor de spijsvertering. En
als u uw huisdier los laat lopen, kon
dat wel eens minder goed rijn voor
uw spijsvertering.
Aan de Goudse Crt. ontlenen we
Noord-Brabant heeft vorige week
kennis gemaakt met een betrekkelijk
nieuw type vervoermiddel: de gelede
bus, die van de band is gekomen bij
de N.V. Carrosseriafabriek Verheul,
en op de weg wordt gebracht door
de N.V. Brabantse Buurtspoorwegen
en Autodiensten in Breda. Het bedrijf
heeft deze eerste „slangbus", die in
Brabant rijdt, overgedragen aan de
autobusonderneming na een proefrit
van Waddinxveen naar 's-Hertogen-
bosch, waar het nieuwe voertuig is
gedemonstreerd. Voor de BBA bete
kent deze aanwinst dus een primeur,
maar voor de N.V. Verheul niet. Het
is de dertiende gelede bus, die in het
bedrijf van de band is gekomen.
„Slang voor bijna 140 passagiers
De gelede bus - in het buitenland
al enige laren op de weg - is in Ne
derland een betrekkelijk nieuw ver
voermiddel. Het Waddinxveense be
drijf leverde er twee aan de gemeente
Amsterdam en tien aan de Gelderse
Tramwegmaatschappij. Na veel wik
ken en wegen is de BBA overgegaan
tot aanschaffing van gelede bussen,
die eeonom. vervoermiddelen rijn,