VERHEUL
II. HEEMSKERK
4D®raii>
ZILIÏIETR5®™8
N.V. AUTO - INDUSTRIE
Kantoorbediende (vr.)
Al oud t de weg in het goede oog
fluii. en jantje faftpe
RMatnt
TOILETZEEP
A. van der Heiden
NIEUWS
op. Daaronder rekent men in de eer-
s;e plaats de hennen die omstreeks 3
jaren oud zijn geworden, tenzij som
mige dieren nog voor fokoogmerken
kunnen dienen. Zelfs uit vierjarige
dieren is nog wel eens wat moois,
wat goeds te verkrijgen. Het ver
schaffen van een krachtige voeding
blijft ook onze plicht gedurende de
ruitijd. Groenvoer moet ruim aanwe
zig zijn. Het drinkwater tijdens de
warmte vooral elke dag minstens
eenmaal verversen en bakken van
binnen goed schoon houden. Water,
dat lang in d|ï zon heeft gestaan, ver
slaat geen dorst en dan nemen de
dieren er veel te veel van.
Gelegenheid tot het vinden van
schaduw mag vooral nooit ontbreken.
Hoe gaarne ze een zonne-zandbad ne
men, toch zint men ze de schaduw
plekjes opzoeken.
de heer J. van S. Hebt U de zit-
stokken in het nachthok wel alle
even hoog aangebracht? Zo niet, dan
kan dit de oorzaak zijn van de avond
vechtpartijen. Is er plaatsruimte ge
noeg op de stokken? U moet rekenen
op v/ sappen per meter stok. De zit-
stokken moeten zo ver van elkaar af
.jjn, dat de dieren mekaar niet ra
ken, als ze zitten te rusten. Dat zijn
allemaal kleinigheden, maar als men
ze verwaarloost, gaat het er 's avonds
niet rustig genoe naar toe in 't hok.
de heer W. v.d. K. De oorschelpen
van zwart Minorca's moeten zuiver
wit zijn, groot en vlak tegen de kop.
Hiat rood in de oren wordt als een
fotutë ibesdhouwd, alkhans zekef bij
éénjarige hoenders. De poten zwart of
leiblauw, zonder zelfs de minste
zweem van veren. De afmetingen van
legnesten voor Minorca's zijn onge
veer 30 x 35 cm. bij 25 cm. hoog. Aan
de voorkant brengt U een rechtop
staand plankje aan van 4-6 cm. om
et voorkomen, dat de eieren er uit
rollen. Het bovengedeelte wordt af
gesloten met een schuinlopende plank.
De legnesten niet vasttimmeren doch
zo aan de wand bevestigen.
V R A A G- T
voor haar afdeling boekhouding.
Gegad'gden in het bezit van een
Mulodiploma genieten de voor
keur. Leeftijd ong. 16 jaar.
Sollicitaties aan afdeling
Personeelszaken, Henegou-
werweg 127, Waddinxveen.
Om een goede automobilist of mo
torrijder te zijn! dient men veel kwa
liteiten te bezitten. Een goed gezichts
vermogen is er één van. Met slechte
ogen verkeert men ongetwijfeld in 'n
nadelige positte. Bestuurders van mo
torvoertuigen handelen onverant
woordelijk, wanneer zij rijden zonder
er voor te hebben gezorgd, dat hun
gezichtsvermogen zo goed mogelijk is
gecorrigeerd.
Een blinde kan geen auto besturen.
Maar oogartsen en opticiens weten
uit ervaring, dat sitehts een deel der
mensheid een volmaakt of bijna vol
maakt gezichtsvermogen bezit. Zeer
velen hebben meer of minder ernstige
visuele gebreken.
Er zijn mensen, dte over een. ge
ringe peripherische visie 'beschikken,
hetgeen wil zeggen dat zij moeilijk
iets kunnen waarnemen, dat niet in
het middelpunt van hun gezichtsveld
ligt. Zij hebben langer tijd nodig om
een voor hen liggende oppervlakte te
verkennen. Zo lang het verkeer niet
sneller ging dan een paard kon lo
pen, had men daarvan weinig last. De
moderne auto schiet met een snelle
vaart op zijn doel af. De voetganger
met geringe peripherische visie zal 't
gevaar later, soms te laat, bemerken.
Aan dit gebrek lijdendb automobilis
ten zullen minder snel een gevaar lij -
ke situatie kunnen beoordelen of aan
zien komen. Het is zeer waarschijn
lijk, dat de oorzaak van veel onge
lukken hierin moet worden gezocht.
Een andena gevaar lijk© categorie
automobilisten vormen de lijders aan
nachtblindheids In het algemeen is n
waarschuwing voor het zg- „grijze
uur" niet overbodig. Bij de overgang
van het zien bij daglicht naar het
geheel anders geaarcb zien bij sche
mering, doen zich veelvuldig storin
gen in het gezichtsvermogen voor.
Het aantal verkeersongevallen in het
„grijze uur" is opmerkeliik groot.
Bij langzaam of onvolledig aanpas
singsvermogen der ogen, lsvert het
zien in duisternis moeilijkheden op.
Het nachtblinde oog is tijdelijk een
waardeloos orgaan, dat soms bijna een
Dorpsstraat 33 - Telefoon 418
uur nodig heeft om aan het donker
gewend te raken. In uitzonderlijke
gevallen kan zelfs volledige nacht
blindheid optreden.
Hht riskante snijden dat men her
haaldelijk langs de weg kan waarne
men, vindt vaak zijn oorzaak in een
gebrek aan dieptewaarneming. In ons
land worden aan éénogigen rijbewij
zen afgegeven. Terecht of ten on
rechte? Een éénogige mist het diepte
beeld. Hij is niet in staat om een af
stand juist te bepalen. Daardoor
wordt, op een weg met tegenverkeer,
hlet passeren van vóór hem rijdende
auto's gevaarlijk. De éénogige is niet
in staat de afstand tot de tegenligger
te schatten; hij moet dus de uiterste
voorzichtigheid betrachten.
Er zijn echter ook mensen, die over
twee ogen beschikken, waarvan er
een bijna niet meedoet. Voor hen
geldt precies hetzelfde. Bij de keuring
van militairen ontmoeten de oogart
sen steeds een opvallend hoog per
centage dat met één oog niet of slecht
blijkt te kunnen zien. Gelijkheid van
het linker en rechter oog kc«nt slechts
zelden voor.
Iedere automobilist loopt het gevaar
van verblinding. Zanverblinding kan
men voorkomen door het dragen van
een bril met gepolariseerde filterwer-
king. Daardoor verdwijnt de hinder
lijke glimwerking op de weg; het
glimlicht wordt praktisch geheel ge
absorbeerd. Daarom is het zo nuttig,
dat iedere automobilist zorgt steeds
een zonnebril in zijn wagen te heb
ben.
Vijf hoofdkenmerken van het ge
zichtsvermogen zijn voor het bestu
ren véin motorrijtuigen van belang:
de eezichtsscherpte met of zonder
bril; de grootte van het gezichtsveld-
het aanpassingsvermogen in de sche
mering en de duisternis; het kleur
waarnemingsvermogen; het vermogen
om afstanden te schatten. In medische
en opticienskringen bestaat daarom
de mening, dat de ogentest, zoals die
voor het verkrijgen van een rijbewijs
in Nederland is ingesteld, onvoldoen
de is. Anderzijds lijkt het wenselijk
de eisen niet te hoog op te voeren,
mits de weggebruikers er van door
drongen ziin, dat een goed zichtsver-
mogen een eerste eis is ter vermij
ding van ongelukken.
Defecten van kleurwaarnemingszin,
donkeradantte en gezichtsveld, als ook
een minder goed vermogen om af
stand te schatten, behoren aan de
betrokkene bekend te zijn, opdat hij
exra oplettendheid zal betrachten.
Alleen een buitengewoon geringe vi-
sus en een klein gezichtsveld dienen
als absolute bezwaren voor bestuur
ders van personenauto's, motorrijwi-'-
len en kleine vrachtwagens te gelden.
Ten aanzien van chauffeurs van
autobussen en zware vrachtwagens
lijkt het wenselijk de eisen hoger te
stellen.
De meeste optische fouten kunnen
door een oogarts worden opgespoord
en in verreweg de meeste gevallen
bestaat er een afdoend correctiemid
del voor.
Het zou mogelijk zijn het aantal
verkeersongevallen, dat direct met de
gebreken van het gezichtsvermogen
verband houdt, belangrijk te vermin
deren, indien iedereen zich bewust
was van zijn verantwoordelijkheid te
genover zichzelf en anderen.
Publikatie van het
Verbond voor Veilig Verkeer.
Medische rubriek
DE NIEREN, EEN PAAR VERGETEN
ORGANEN.
Een goede nierfuctie is voor het
voortbestaan van het leven absoluut
noodzakelijk. Deze vitale organen
staan echter geregeld aan allerlei ge
varen bloot.
Niet alleen de zeer vele kunstma
tige vergiften, maar ook de toxinen
van de meest uiteenlopende bacteriën
moeten door de nieren worden uit
gescheiden.
Nu is het merkwaardig dat er een
georganiseerde bestrijding van long-
tuberculose, van kanker en van gees
tesziekten bestaat, maar dat de nier
ziekten daarvoor nooit in aanmerking
zijn gekomen.
Ook aan tal van andere kwalen,
zoals melaatsheid, kinderverlamming,
alcoholisme en suikerziekte, wordt in
vele landen, hetzij door de oveiheid,
hetzij door het particulier initiatief,
de nodige aandacht besteed; over
nierziekten hoort men bij dit alias
praktisch nooit.
Juist op dit gebied van de volksge
zondheid blijft het als maar opvallend
stil en terecht noemdia onlangs de
Amerikaanse chirurg dr. Leonard. A.
Scheele, de nieren een paar vergeten
organen.
Het gewone publiek weet over de
ni'aren eigenlijk ook maar heel wei
nig. De ontwikkelde leek kan nog
wel iets vertellen over het hart en
de hartkleppen, over de longen met
de longblaasjes, over de lever als
chemische fabriek, maar over de nie
ren weet bijna niemand enige bij
zonderheden.
Daarom hier enkele gegevens: de
nieren, twee chocoladekleurige, boon-
vormige organen, wegen elk ongeveer
vierhonderd gram. Zij zijn ter hoogte
van de lendenen, links en rechts van
de wervelkolom, tegen de achterwand
van de buikholte, betrekkelijk los
opgehangen. Rondom zijn zij door
vetweefsel omgeven.
Krijgt de nier teveel bewegings
vrijheid, dan sr.reekt men van een
wandelende nier. Mensen die hier aan
lijden, zijn te mager. Zij moeten veel
eten, want door hebbende orgaan
wordt dan in z'n eigen vet opgehan
gen, zoals dat heet.
Bij de bestudering van de anato
mische bouw van de nieren, valt al
lereerst de uiterst fijne en zeer in
gewikkelde constructie op. In de grij
ze oudheid spraken de geleerden over
de elegantste der ingewonden en men
deed dat niet ten onrechte.
De functie van de nieren is ook
nogal gecompliceerd, men kan de
werking van deze organen nog het
beste vergelijken met die van een
roosier. De nog voor het lichaam
bruikbare stoffen worden door het
rooster niet doorgelaten, de afvalpro
ducten van de stofwisseling gaan er
doorheen en worden uitgescheiden.
Elk nierfiltertje zou per dag 0,03
kubieke centimeter vocht aan het
bloed onttrekken. Voor de twee nie
ren samen betekent dat een dagelijk
se hoeveelheid van zestig liter. In
feite wordt er echter per etmaal
doorgaans niet meer dan één of twee
liter urine afgescheiden.
Het overgrote deel van het filtraat
wordt op andere plaasen in de nier
na zuivering weer opgezogen en aan
het bloed teruggegeven. Dit verschijn
sel draagt de naam terugresewbtie.
dr. H. W. S.
DE WERELDREIS VAN
47. Ze bonden de bodem wat beter vast en belden aan
bij mijnheer Spaak, waar de koffer bezorgd moest wor
den. Gelukkig keek meneer Spaak niet in de koffer,
maar zei, dat ze brave jongens waren en gaf hun een
dubbeltje fooi, waarop ze gauw krentenbollen gingen
kopen. Toen meneer Spaak echtar even later de koffer
openmaakte, riep hij woedend uit: Dat moeten ze me
nog eens leveren!
48. Een half uur later kwam Klaas in het dorp, Hij
vroeg bij de kruidenier om een doos, dlaed er de op
geraapte bullen in en belde eveneens bij meneer Spaak
aan, die met rollende ogen opendeed. Meneer, hier zijn
de overau! zei Klaas, want hij kreeg van mijnheer
Spaak, die dacht, wat hij weer voor de gek gehouden
werd, een opstopper die raak was.
£cuid- eti
JaiUiB-ouua-
dens gaan jaarlijks verloren.
Hoe langer hoe meer Brandverze
keringsmaatschappijen gaan er toe
over, om een jaarlijkse reductie op de
premie te geven als het verzekerde
gebouw tegen blikseminslag beveiligd
Ook geven deze Verzekeringsmaat
schappijen vaak adressen, tot welke
gespecialiseerde bedrijven men zich
kan wenden voor aanleg van een
bliksemafleider.
BRANDGEVAAR OP DE
BOERDERIJ.
Het komt niet dikwijls voor dat er
in deze rubriek aamoaent wordt ge
schonken aan bovenstaand onderwerp,
terwijl dit toch van zo groot belang is.
Er wordt wel eens gezegd bijv. als
er onweer dreigt, er hangt een zwaard
boven Uw hoofd en deze uitspraak
is geheel juist.
Toch is men dit vooral op dis boer
derij niet bewust, want niemand
denkt in deze uitzonderlijke mooie
zomer over brandgevaar door onweer.
Immers, dit gevaar* is pas aanwezig
op een tijdisdp ais er een onweer-
dreigt, maar dan is het dikwijls te
laat, en die ene fatale seconde zou
wel eens alles kunnen vernietigen.
Wanneer ergens de spreuk geldt
Voorkomen is beter dan genezen dan
is deze hier wel van toepassing.
Ieder jaar opnieuw wordt mem op
een gegeven moment geconfronteerd
melt zware anwedejrs, deze blijven
niet alleen beperkt tot de zomer
maanden, maar deze komen ook, zij
het wat minder in aantal in dis win
ter voor en zijn dan in vele gevallen
gevaarlijker.
Van de 30 boerdCrijbranden zijn er
9 het gevolg van blikseminslag. De
directe brandschade door bliksemin
slag is groter dan de schade van. alle
andere branden tezamen.
In één tel vernietigd het bliksemen
de zwaard, wat vaak door de arbeid
van generaties werd opgebouwd.
Maar dan is het te laat en heeft
men spijt geen voldoende maatregelen
te hebben getroffen.
Het voorkomen van brand door
blikseminslag is inderdaad mogelijk.
Wanneer men in de buurt, of zijn ei
gen gebouwen in vlammen ziet op
gaan, hoort men altijd weer de ver-
zuchtiging, hadden we maar voor
zorgsmaatregelen genomen door het
aanleggen van een bliksemafleider.
Maar ook wanneer het grootste on
heil is geschied, gaat mien weer over
tot dis orde van de dag, en 'bij een
volgend onweer gaat het weer net
zo. Het is eigenlijk eetn grove nala
tigheid. In vele gevallen denkt men
dat het reeds ruim voldoende is, wan
neer er maar een brandblusapparaat
op de boerderij aanwezig is.
Natuurliik is de aanwezigheid van
een brandblusser van groot belang,
maar deze moeten we ter hand ne
men, met andere woouden men moet
er bij ziin als er wat gebeurt.
Een bliksemafleider werkt ook als
er niemand thuis is.
Hat is dan ook on1 begrijpelijk dat
nog niet meer boerder ij-eigenaren en
-bewoners van deze afdoende be
scherming gebruik ma1 kien.
Juist op de boerderij waar het ge
vaar van blikseminslag toch altijd veel
groter is dan in de sta< i, zou vesl on
heil kunnen worden v< joricomen.
Nooit genoeg kan o p brandgevaar
1 worden gewezen, vele i nlllioenen gul-
Wegens enorm succes ook deze week nog
5 stukken heerlijke
voor slechts 73 ct.
En nog een klein stukje GRATIS
Natuurlijk alleen bij;
Zuidkade 1
Telefoon 335
WADDINXVEEN HELPT DRENTE.
Ook in Wad'dimxveen hebben de
landbouwers en de veehouders de
handen ineengeslagen om hun colle
ga's, dia het ergste te lijden hebben
van de droogte de helpende hand te
bieden. Het is verheugend, dat de
drie plaatselijke organisaties de weg
van de onderlinge samenwerking ga-
zocht hebben. In hotel de Unie werd
maandagavond een gemeenschappelij
ke vefrgaitlering gehouden van cfe
plaatselijke afdelingen van de Chris
telijke Boeren- en Tuindersbond, de
Hollandse Maatschappij van Land
bouw en de R.K. Land', en Tuinbouw
bond. j.
De bijeenkomst stond onder leiding
van de heer J. F. Hijkoop, voorzitter
van de plaatselijke afdeling van de
Holl. Maatschappij van Landbouw.
Uitvoerig werd van gedachten ge
wisseld. Men was het er over eens,
dat het tijdelijk opnemen, vooral van
jong vee, in het algemeen m deze
omstandigheden, goede hulp betekent.
Ook werd verwacht, dat financiële
hulp van grote betekenis is-
Staande de vergadering zegden de
aanwezigen in totaal een bedrag van
3600 toe. Verder kon de voorzitter
verschillende -toezeggingen in ont
vangst nemen voor onderbrenging van
vee en ook bleken velen bereid bie
tenblad, hooi, stro en voederbieten ter
beschikking te stellen.
Aangezien uiteraard niet alle land
bouwers en veehouders deze verga
dering bezochten, werd besloten de
afwezigen met huisbezoeken te ver
eren. Dinsdag is hiermee al een aan
vang gemaakt.
Met voldoening mag geconstateerd
worden, dat de Waddinxveensa land
bouwers en veehouders hun moeilij-
i ke omstandigheden verkerende colle
ga's niet in de steek te laten.
UIT ONZE
WOONPLAATS
BURGEMEESTER MUMSEN
JUBILEERT.
Op 12 december a.s. zal burgemees
ter Mumsen worden gehuldigd in ver
band ntet het feit, dat hij 12% jaar
burgemeester van 's-Gravenzande is.
Een huldigingscomité heeft een
programma van festiviteiten samen
gesteld, dat voor de gehele dag fees
telijkheden inhoudt o.m. aubade van
de schoolkindleren, een receptie en 'n
uitvoering door dé plaatselijke mu
ziekverenigingen.
NED. BOND VAN PLATTELANDS
VROUWEN.
De afdeling Waddinxveen van de
Ned. Bond van Plattelandsvrouwen
houdt een bijeenkomst op 29 oktober
a.s. in lunchroom van de Water.
Op deze bijeenkomst houdt Dr. Na
gel, schoolarts te Boskoop, een le
zing over het werk en haar ervarin
gen in Saöadie Arabie.
JAARVERGADERING.
De plaatselijke afdeling van de Par
tij van de Arbeid houdt op dinsdag
20 oktober a.s. haar jaarvergadering
in lunchroom van de Water.
Een forum, bestaande uit de raads
fractie van de partij zal vragen be
antwoorden, betrekking hebbende op
de gemeente-politiek.
GEZINSVERZORGING
AFD. WADDINXVEEN.
Nu er sedert enkele maanden een
afdeling te Waddinxveen is opgericht
met een eigen comité, verzoekt het
secretariaat alle nieuwe aanmeldingen
en adresveranobringen etc. schrifte
lijk dan wel telefonisch te willen op
geven aan Mevr. Olivier, Vijverlaan
22, telefoon 977.