VERHEUL II. HEEMSKERK 4D®raii> ZILIÏIETR5®™8 N.V. AUTO - INDUSTRIE Kantoorbediende (vr.) Al oud t de weg in het goede oog fluii. en jantje faftpe RMatnt TOILETZEEP A. van der Heiden NIEUWS op. Daaronder rekent men in de eer- s;e plaats de hennen die omstreeks 3 jaren oud zijn geworden, tenzij som mige dieren nog voor fokoogmerken kunnen dienen. Zelfs uit vierjarige dieren is nog wel eens wat moois, wat goeds te verkrijgen. Het ver schaffen van een krachtige voeding blijft ook onze plicht gedurende de ruitijd. Groenvoer moet ruim aanwe zig zijn. Het drinkwater tijdens de warmte vooral elke dag minstens eenmaal verversen en bakken van binnen goed schoon houden. Water, dat lang in d|ï zon heeft gestaan, ver slaat geen dorst en dan nemen de dieren er veel te veel van. Gelegenheid tot het vinden van schaduw mag vooral nooit ontbreken. Hoe gaarne ze een zonne-zandbad ne men, toch zint men ze de schaduw plekjes opzoeken. de heer J. van S. Hebt U de zit- stokken in het nachthok wel alle even hoog aangebracht? Zo niet, dan kan dit de oorzaak zijn van de avond vechtpartijen. Is er plaatsruimte ge noeg op de stokken? U moet rekenen op v/ sappen per meter stok. De zit- stokken moeten zo ver van elkaar af .jjn, dat de dieren mekaar niet ra ken, als ze zitten te rusten. Dat zijn allemaal kleinigheden, maar als men ze verwaarloost, gaat het er 's avonds niet rustig genoe naar toe in 't hok. de heer W. v.d. K. De oorschelpen van zwart Minorca's moeten zuiver wit zijn, groot en vlak tegen de kop. Hiat rood in de oren wordt als een fotutë ibesdhouwd, alkhans zekef bij éénjarige hoenders. De poten zwart of leiblauw, zonder zelfs de minste zweem van veren. De afmetingen van legnesten voor Minorca's zijn onge veer 30 x 35 cm. bij 25 cm. hoog. Aan de voorkant brengt U een rechtop staand plankje aan van 4-6 cm. om et voorkomen, dat de eieren er uit rollen. Het bovengedeelte wordt af gesloten met een schuinlopende plank. De legnesten niet vasttimmeren doch zo aan de wand bevestigen. V R A A G- T voor haar afdeling boekhouding. Gegad'gden in het bezit van een Mulodiploma genieten de voor keur. Leeftijd ong. 16 jaar. Sollicitaties aan afdeling Personeelszaken, Henegou- werweg 127, Waddinxveen. Om een goede automobilist of mo torrijder te zijn! dient men veel kwa liteiten te bezitten. Een goed gezichts vermogen is er één van. Met slechte ogen verkeert men ongetwijfeld in 'n nadelige positte. Bestuurders van mo torvoertuigen handelen onverant woordelijk, wanneer zij rijden zonder er voor te hebben gezorgd, dat hun gezichtsvermogen zo goed mogelijk is gecorrigeerd. Een blinde kan geen auto besturen. Maar oogartsen en opticiens weten uit ervaring, dat sitehts een deel der mensheid een volmaakt of bijna vol maakt gezichtsvermogen bezit. Zeer velen hebben meer of minder ernstige visuele gebreken. Er zijn mensen, dte over een. ge ringe peripherische visie 'beschikken, hetgeen wil zeggen dat zij moeilijk iets kunnen waarnemen, dat niet in het middelpunt van hun gezichtsveld ligt. Zij hebben langer tijd nodig om een voor hen liggende oppervlakte te verkennen. Zo lang het verkeer niet sneller ging dan een paard kon lo pen, had men daarvan weinig last. De moderne auto schiet met een snelle vaart op zijn doel af. De voetganger met geringe peripherische visie zal 't gevaar later, soms te laat, bemerken. Aan dit gebrek lijdendb automobilis ten zullen minder snel een gevaar lij - ke situatie kunnen beoordelen of aan zien komen. Het is zeer waarschijn lijk, dat de oorzaak van veel onge lukken hierin moet worden gezocht. Een andena gevaar lijk© categorie automobilisten vormen de lijders aan nachtblindheids In het algemeen is n waarschuwing voor het zg- „grijze uur" niet overbodig. Bij de overgang van het zien bij daglicht naar het geheel anders geaarcb zien bij sche mering, doen zich veelvuldig storin gen in het gezichtsvermogen voor. Het aantal verkeersongevallen in het „grijze uur" is opmerkeliik groot. Bij langzaam of onvolledig aanpas singsvermogen der ogen, lsvert het zien in duisternis moeilijkheden op. Het nachtblinde oog is tijdelijk een waardeloos orgaan, dat soms bijna een Dorpsstraat 33 - Telefoon 418 uur nodig heeft om aan het donker gewend te raken. In uitzonderlijke gevallen kan zelfs volledige nacht blindheid optreden. Hht riskante snijden dat men her haaldelijk langs de weg kan waarne men, vindt vaak zijn oorzaak in een gebrek aan dieptewaarneming. In ons land worden aan éénogigen rijbewij zen afgegeven. Terecht of ten on rechte? Een éénogige mist het diepte beeld. Hij is niet in staat om een af stand juist te bepalen. Daardoor wordt, op een weg met tegenverkeer, hlet passeren van vóór hem rijdende auto's gevaarlijk. De éénogige is niet in staat de afstand tot de tegenligger te schatten; hij moet dus de uiterste voorzichtigheid betrachten. Er zijn echter ook mensen, die over twee ogen beschikken, waarvan er een bijna niet meedoet. Voor hen geldt precies hetzelfde. Bij de keuring van militairen ontmoeten de oogart sen steeds een opvallend hoog per centage dat met één oog niet of slecht blijkt te kunnen zien. Gelijkheid van het linker en rechter oog kc«nt slechts zelden voor. Iedere automobilist loopt het gevaar van verblinding. Zanverblinding kan men voorkomen door het dragen van een bril met gepolariseerde filterwer- king. Daardoor verdwijnt de hinder lijke glimwerking op de weg; het glimlicht wordt praktisch geheel ge absorbeerd. Daarom is het zo nuttig, dat iedere automobilist zorgt steeds een zonnebril in zijn wagen te heb ben. Vijf hoofdkenmerken van het ge zichtsvermogen zijn voor het bestu ren véin motorrijtuigen van belang: de eezichtsscherpte met of zonder bril; de grootte van het gezichtsveld- het aanpassingsvermogen in de sche mering en de duisternis; het kleur waarnemingsvermogen; het vermogen om afstanden te schatten. In medische en opticienskringen bestaat daarom de mening, dat de ogentest, zoals die voor het verkrijgen van een rijbewijs in Nederland is ingesteld, onvoldoen de is. Anderzijds lijkt het wenselijk de eisen niet te hoog op te voeren, mits de weggebruikers er van door drongen ziin, dat een goed zichtsver- mogen een eerste eis is ter vermij ding van ongelukken. Defecten van kleurwaarnemingszin, donkeradantte en gezichtsveld, als ook een minder goed vermogen om af stand te schatten, behoren aan de betrokkene bekend te zijn, opdat hij exra oplettendheid zal betrachten. Alleen een buitengewoon geringe vi- sus en een klein gezichtsveld dienen als absolute bezwaren voor bestuur ders van personenauto's, motorrijwi-'- len en kleine vrachtwagens te gelden. Ten aanzien van chauffeurs van autobussen en zware vrachtwagens lijkt het wenselijk de eisen hoger te stellen. De meeste optische fouten kunnen door een oogarts worden opgespoord en in verreweg de meeste gevallen bestaat er een afdoend correctiemid del voor. Het zou mogelijk zijn het aantal verkeersongevallen, dat direct met de gebreken van het gezichtsvermogen verband houdt, belangrijk te vermin deren, indien iedereen zich bewust was van zijn verantwoordelijkheid te genover zichzelf en anderen. Publikatie van het Verbond voor Veilig Verkeer. Medische rubriek DE NIEREN, EEN PAAR VERGETEN ORGANEN. Een goede nierfuctie is voor het voortbestaan van het leven absoluut noodzakelijk. Deze vitale organen staan echter geregeld aan allerlei ge varen bloot. Niet alleen de zeer vele kunstma tige vergiften, maar ook de toxinen van de meest uiteenlopende bacteriën moeten door de nieren worden uit gescheiden. Nu is het merkwaardig dat er een georganiseerde bestrijding van long- tuberculose, van kanker en van gees tesziekten bestaat, maar dat de nier ziekten daarvoor nooit in aanmerking zijn gekomen. Ook aan tal van andere kwalen, zoals melaatsheid, kinderverlamming, alcoholisme en suikerziekte, wordt in vele landen, hetzij door de oveiheid, hetzij door het particulier initiatief, de nodige aandacht besteed; over nierziekten hoort men bij dit alias praktisch nooit. Juist op dit gebied van de volksge zondheid blijft het als maar opvallend stil en terecht noemdia onlangs de Amerikaanse chirurg dr. Leonard. A. Scheele, de nieren een paar vergeten organen. Het gewone publiek weet over de ni'aren eigenlijk ook maar heel wei nig. De ontwikkelde leek kan nog wel iets vertellen over het hart en de hartkleppen, over de longen met de longblaasjes, over de lever als chemische fabriek, maar over de nie ren weet bijna niemand enige bij zonderheden. Daarom hier enkele gegevens: de nieren, twee chocoladekleurige, boon- vormige organen, wegen elk ongeveer vierhonderd gram. Zij zijn ter hoogte van de lendenen, links en rechts van de wervelkolom, tegen de achterwand van de buikholte, betrekkelijk los opgehangen. Rondom zijn zij door vetweefsel omgeven. Krijgt de nier teveel bewegings vrijheid, dan sr.reekt men van een wandelende nier. Mensen die hier aan lijden, zijn te mager. Zij moeten veel eten, want door hebbende orgaan wordt dan in z'n eigen vet opgehan gen, zoals dat heet. Bij de bestudering van de anato mische bouw van de nieren, valt al lereerst de uiterst fijne en zeer in gewikkelde constructie op. In de grij ze oudheid spraken de geleerden over de elegantste der ingewonden en men deed dat niet ten onrechte. De functie van de nieren is ook nogal gecompliceerd, men kan de werking van deze organen nog het beste vergelijken met die van een roosier. De nog voor het lichaam bruikbare stoffen worden door het rooster niet doorgelaten, de afvalpro ducten van de stofwisseling gaan er doorheen en worden uitgescheiden. Elk nierfiltertje zou per dag 0,03 kubieke centimeter vocht aan het bloed onttrekken. Voor de twee nie ren samen betekent dat een dagelijk se hoeveelheid van zestig liter. In feite wordt er echter per etmaal doorgaans niet meer dan één of twee liter urine afgescheiden. Het overgrote deel van het filtraat wordt op andere plaasen in de nier na zuivering weer opgezogen en aan het bloed teruggegeven. Dit verschijn sel draagt de naam terugresewbtie. dr. H. W. S. DE WERELDREIS VAN 47. Ze bonden de bodem wat beter vast en belden aan bij mijnheer Spaak, waar de koffer bezorgd moest wor den. Gelukkig keek meneer Spaak niet in de koffer, maar zei, dat ze brave jongens waren en gaf hun een dubbeltje fooi, waarop ze gauw krentenbollen gingen kopen. Toen meneer Spaak echtar even later de koffer openmaakte, riep hij woedend uit: Dat moeten ze me nog eens leveren! 48. Een half uur later kwam Klaas in het dorp, Hij vroeg bij de kruidenier om een doos, dlaed er de op geraapte bullen in en belde eveneens bij meneer Spaak aan, die met rollende ogen opendeed. Meneer, hier zijn de overau! zei Klaas, want hij kreeg van mijnheer Spaak, die dacht, wat hij weer voor de gek gehouden werd, een opstopper die raak was. £cuid- eti JaiUiB-ouua- dens gaan jaarlijks verloren. Hoe langer hoe meer Brandverze keringsmaatschappijen gaan er toe over, om een jaarlijkse reductie op de premie te geven als het verzekerde gebouw tegen blikseminslag beveiligd Ook geven deze Verzekeringsmaat schappijen vaak adressen, tot welke gespecialiseerde bedrijven men zich kan wenden voor aanleg van een bliksemafleider. BRANDGEVAAR OP DE BOERDERIJ. Het komt niet dikwijls voor dat er in deze rubriek aamoaent wordt ge schonken aan bovenstaand onderwerp, terwijl dit toch van zo groot belang is. Er wordt wel eens gezegd bijv. als er onweer dreigt, er hangt een zwaard boven Uw hoofd en deze uitspraak is geheel juist. Toch is men dit vooral op dis boer derij niet bewust, want niemand denkt in deze uitzonderlijke mooie zomer over brandgevaar door onweer. Immers, dit gevaar* is pas aanwezig op een tijdisdp ais er een onweer- dreigt, maar dan is het dikwijls te laat, en die ene fatale seconde zou wel eens alles kunnen vernietigen. Wanneer ergens de spreuk geldt Voorkomen is beter dan genezen dan is deze hier wel van toepassing. Ieder jaar opnieuw wordt mem op een gegeven moment geconfronteerd melt zware anwedejrs, deze blijven niet alleen beperkt tot de zomer maanden, maar deze komen ook, zij het wat minder in aantal in dis win ter voor en zijn dan in vele gevallen gevaarlijker. Van de 30 boerdCrijbranden zijn er 9 het gevolg van blikseminslag. De directe brandschade door bliksemin slag is groter dan de schade van. alle andere branden tezamen. In één tel vernietigd het bliksemen de zwaard, wat vaak door de arbeid van generaties werd opgebouwd. Maar dan is het te laat en heeft men spijt geen voldoende maatregelen te hebben getroffen. Het voorkomen van brand door blikseminslag is inderdaad mogelijk. Wanneer men in de buurt, of zijn ei gen gebouwen in vlammen ziet op gaan, hoort men altijd weer de ver- zuchtiging, hadden we maar voor zorgsmaatregelen genomen door het aanleggen van een bliksemafleider. Maar ook wanneer het grootste on heil is geschied, gaat mien weer over tot dis orde van de dag, en 'bij een volgend onweer gaat het weer net zo. Het is eigenlijk eetn grove nala tigheid. In vele gevallen denkt men dat het reeds ruim voldoende is, wan neer er maar een brandblusapparaat op de boerderij aanwezig is. Natuurliik is de aanwezigheid van een brandblusser van groot belang, maar deze moeten we ter hand ne men, met andere woouden men moet er bij ziin als er wat gebeurt. Een bliksemafleider werkt ook als er niemand thuis is. Hat is dan ook on1 begrijpelijk dat nog niet meer boerder ij-eigenaren en -bewoners van deze afdoende be scherming gebruik ma1 kien. Juist op de boerderij waar het ge vaar van blikseminslag toch altijd veel groter is dan in de sta< i, zou vesl on heil kunnen worden v< joricomen. Nooit genoeg kan o p brandgevaar 1 worden gewezen, vele i nlllioenen gul- Wegens enorm succes ook deze week nog 5 stukken heerlijke voor slechts 73 ct. En nog een klein stukje GRATIS Natuurlijk alleen bij; Zuidkade 1 Telefoon 335 WADDINXVEEN HELPT DRENTE. Ook in Wad'dimxveen hebben de landbouwers en de veehouders de handen ineengeslagen om hun colle ga's, dia het ergste te lijden hebben van de droogte de helpende hand te bieden. Het is verheugend, dat de drie plaatselijke organisaties de weg van de onderlinge samenwerking ga- zocht hebben. In hotel de Unie werd maandagavond een gemeenschappelij ke vefrgaitlering gehouden van cfe plaatselijke afdelingen van de Chris telijke Boeren- en Tuindersbond, de Hollandse Maatschappij van Land bouw en de R.K. Land', en Tuinbouw bond. j. De bijeenkomst stond onder leiding van de heer J. F. Hijkoop, voorzitter van de plaatselijke afdeling van de Holl. Maatschappij van Landbouw. Uitvoerig werd van gedachten ge wisseld. Men was het er over eens, dat het tijdelijk opnemen, vooral van jong vee, in het algemeen m deze omstandigheden, goede hulp betekent. Ook werd verwacht, dat financiële hulp van grote betekenis is- Staande de vergadering zegden de aanwezigen in totaal een bedrag van 3600 toe. Verder kon de voorzitter verschillende -toezeggingen in ont vangst nemen voor onderbrenging van vee en ook bleken velen bereid bie tenblad, hooi, stro en voederbieten ter beschikking te stellen. Aangezien uiteraard niet alle land bouwers en veehouders deze verga dering bezochten, werd besloten de afwezigen met huisbezoeken te ver eren. Dinsdag is hiermee al een aan vang gemaakt. Met voldoening mag geconstateerd worden, dat de Waddinxveensa land bouwers en veehouders hun moeilij- i ke omstandigheden verkerende colle ga's niet in de steek te laten. UIT ONZE WOONPLAATS BURGEMEESTER MUMSEN JUBILEERT. Op 12 december a.s. zal burgemees ter Mumsen worden gehuldigd in ver band ntet het feit, dat hij 12% jaar burgemeester van 's-Gravenzande is. Een huldigingscomité heeft een programma van festiviteiten samen gesteld, dat voor de gehele dag fees telijkheden inhoudt o.m. aubade van de schoolkindleren, een receptie en 'n uitvoering door dé plaatselijke mu ziekverenigingen. NED. BOND VAN PLATTELANDS VROUWEN. De afdeling Waddinxveen van de Ned. Bond van Plattelandsvrouwen houdt een bijeenkomst op 29 oktober a.s. in lunchroom van de Water. Op deze bijeenkomst houdt Dr. Na gel, schoolarts te Boskoop, een le zing over het werk en haar ervarin gen in Saöadie Arabie. JAARVERGADERING. De plaatselijke afdeling van de Par tij van de Arbeid houdt op dinsdag 20 oktober a.s. haar jaarvergadering in lunchroom van de Water. Een forum, bestaande uit de raads fractie van de partij zal vragen be antwoorden, betrekking hebbende op de gemeente-politiek. GEZINSVERZORGING AFD. WADDINXVEEN. Nu er sedert enkele maanden een afdeling te Waddinxveen is opgericht met een eigen comité, verzoekt het secretariaat alle nieuwe aanmeldingen en adresveranobringen etc. schrifte lijk dan wel telefonisch te willen op geven aan Mevr. Olivier, Vijverlaan 22, telefoon 977.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1959 | | pagina 2