Weekblad voor Waddinxveen B Hiaedec de- Ik kan DE SPIEGEL J. Kraijesteijn YlatLonate, dliekteuA ÖjnA tand mei Ttaben 'J ROUWER N I E WS No. 773 vrijdag 22 april 1960 15e jaargang Adres redaktle en administratie Oranjelaan Waddinxveen, Telef. 2238 Verschijnt elke vrijdag Abonnementsgeld per kwartaal (1.— bij vooruitbetaling. Advertentieprijs 8 ct per m.m. Kontraktprijs op aanvraag. Bijdragen, verslagen, etc. uiterlijk 's woensdagsavonds inzenden VAN DE WEEK Alleen Nederlandse schepen die voor 6 juni goederen moeten laden, die be stemd zijn voor Indonesië mogen de havens van Indonesië nog binnen va ren. Na deze datum zullen de havens voor Nederlandse schepen gesloten zijn, tenzij Nederland Nieuw-Guinea teruggeeft. Dit heeft de Indonesische minister van verbinding verklaard. Na informatie bij de maatschappijen voor welke de maatregel nadelig zou kun nen zijn is gebleken, dat de maatschap pijen deze maatregel al min of meer verwacht hadden, zodat de schade uit eindelijk nog mee zal vallen. Vermoe delijk is dit een reaktie op het zenden van de Karei Doorman naar Nieuw- Guinea. Men is nogal ongerust blijk baar en niet zozeer over het verschij nen van de Karei Doorman met de twee jagers, maar wel over het feit dat de de Doorman een compleet squadorn Hawker Hunter straaljagers meebrengt voor Nieuw Guinea. 't Gazelle rijwiel snel en sterk, is onbetwist aSi het beste merk. In prijzen vanaf 1153,-- Brugweg 1 Tijdens een zeer ernstige brand in Hoorn zijn acht mensen om het leven gekomen. Vermoedelijk is de brand ontstaan door het vlamvatten van was goed, dat bij de kachel te drogen hing. De brand brak om ongeveer half twee 's nachts uit. Het vuur greep zo snel om zich heen, dat vader en moeder en 6 kinderen geen tijd meer hadden te ontsnappen. Twee kinderen zijn aan de dood ontsnapt, daar zij bij familie logeerden. De moeder heeft nog ge tracht de kinderen te redden, zij werd over het bed van haar jongste kind gevonden. De brandweer had slechts twintig minuten nodig om de brand meester te worden'. Ook in Koog aan de Zaan was een ernstige brand. Hoewel zich hier geen persoonjjlke ongelukken voordeden. De schade wordt geraamd op ongeveer één miljoen gulden. Bij deze brand werd een wasfabriek volkomen in de as gelegd. Door de grote hoeveelheden was en olie welke in deze fabriek wa ren opgeslagen kreeg het vuur gele genheid snel om zich heen te grijpen. Siechts het kantoor en het laboratori um welke zich in de van de wind af gekeerde zijde bevonden, bleven ge- Van de brand naar de brand kasten. In een nacht zijn in Maarheze, Am sterdam en Den Haag brandkasten ge kraakt. In eerstgenoemde plaats had den de daders het gemunt op een limonadefabriek. De werkwijze van de brandkastenkrakers wijst er op, dat men hier te doen heeft met dezelfde mannen, welke in Amsterdam betrapt zijn door een nachtwaker. Ook hier werd weer met een dekzeil gewerkt, welke als een tent pp de brandkast werd gespannen, om zo het licht van de brander niet naar buiten te laten doorschemeren. Dat dit werk grote dorst ten gevolge had moge blijken uit het feit, dat de inbrekers gedurende de tijd dat ze in de limonadefabriek bezig waren vijftien gekoelde flesjes limonade leeg gedronken hebben. De buit was overigens ook de moeite waard: 20.000 gulden. In de omgeving van Büdel hebben twee douanebeambten een hevig ge vecht geleverd met twee botersmok- kelaars, die 600 kilogram boter uit Nederland naar België wilden over brengen. Tijdens dit gevecht dat ze ker een kwartier duimde vielen aan beide zijden harde klappen. Een der omwonenden waarschuwde de politie, die de smokkelaars een Nederlander en een Belg kon arresteren. De snelweg Amsterdam-Haarlem zal tot Halfweg van een driebaansweg een vierbaansweg worden. De plannen zijn gereed evenals de voorbereidende werkzaamheden. Het wachten is slechts op de ministeriële goedkeuring. Wan neer het wegdek op deze afstand ver breed zal worden is ej( op heden niet bekend. De werkzaamheden zullen ongeveer een jaar in beslag nemen. De Paasdagen waren dit jaar druk ker dan ooit te voren. Men schat het aantal buitenlanders die ons land heb ben bezocht, op ongeveer 300.000, waarvan de Duitsers het grootste in aantal waren. Bijzonder waren de Floriade en Keukenhof in trek, waar- men zo ongeveer een kwart miljoen bezoekers te verwerken kregen. Jammer dat een achttal verkeers ongelukken met dodelijke afloop te noteren vielen. HET RESULTAAT WAS OPMERKELIJK. In het gezin van de Bakkers is Ma ry de oudste van de kinderen. Ze is 16 en onder haar komen er nog drie van 6, 8 en 10 jaar. Het is dan ook geen wonder, dat moeder de handen vol heeft en van haar oudste dochter meer dan eens vraagt om een handje te helpen. Zoveel vertrouwen in Ma ry's capaciteiten heeft ze echter niet, dat ze haar de vrije hand durft laten, of haar verantwoordelijk werk op draagt. Het zijn altijd de vervelende eentonige karweitjes die Mary op te knappen krijgt. „Mary was jij eens gauw af." „Mary, maak jij vlug de bedden op." Mary dit en Mary dat Het meisje wordt er lanzamerhand geslepen in, om zich onvindbaar te houden, als moeder haar nodig heeft. Ze is onwillig en nukkig. En wat ze nog voor moeder doet, gebeurt met een zuur, ontevreden gezicht. „Wat jij voor een kind bent, weet ik niet," klaagt moeder wanhopig. „Een ander meisje zou blij zijn, als ze haar moe der wat uit de handen kon nemen." „Wat ik doe, is toch nooit goed," mokt Mary. „Als ik de kamer gestoft hebt, loop jij de richels nog eens langs. Als ik de bedden opgemaakt heb, kom jij de spreien recht trekken. Doe het dan helemaal zelf. Ik heb er geen zin meer in." Nijdig roept moeder: „Dan laat je het maar. Ik zal me wel dood werken voor jullie allemaal. Dank baarheid heb je van je kinderen toch niet te verwachten." De hele sfeer is weer eens bedorven. Moeder zowel als Mary voelen zich hoogst verongelijkt en spreken geen woord meer tegen elkaar. Aan de kof fietafel is de spanning te snijden en deelt zich onherroepelijk aan de ande ren mee. „Wat is hier aan de hand?" vraagt vader. „Hebben jullie weer wat met elkaar?" Kan er in dit huis dan nooit vrede heersen?" „Leer jij je dochter dan maar eens wat hulpvaardigheid en een beter hu meur," valt moeder uit. „Voor mij steekt ze geen vinger uit. Dan barst Mary in snikken uit. „Ik wil best wat voor moeder doen. Maar dan moet ze me er ook niet steeds bij achterna lopen, om te zien of ik het wel goed doe. Laat ze het dan echt aan me overlaten. Laat ze me b.v. eens helemaal alleen voor jullie laten koken. Dat zou ik fijn vinden. Dat doe ik graag. Maar dan moet ze ook niet steeds in de keuken komen kijken, maar mij rustig mijn gang laten gaan" „We zouden wat lekkers op tafel krijgen," smaalt moeder. Dadelijk sluit Mary's gezicht zich weergekwetst. Maar vader's rustige stem redt de si tuatie. ,Jk vind dat een heel goed idee. En ik zou moeder willen voorstellen, het eens te proberen. Afgesproken, moeder? Jij bemoeit je nergens mee en we zullen zien, wat onze Mary ons voorzet. Maar meisje, denk erom, alles wat je verknoeit of laat aanbranden eet je voor straf helemaal alleen op." Zulk soort grapjes trekt Mary zich niet aan; daar kan ze best tegen. Aan genomen." roept ze opgewekt. tuinieren koken huishoudeu fotograferen In prachtband per deel f 11,90 Boekhandel Veldwijk Voor moeder bleek het geen gemak kelijke opgave, Mary inderdaad zelf standig haar gang te laten gaan. En dan nog wel in de keuken, die ze als haar speciale domein beschouwde. Maar moeder heeft het gepresteerd en de resultaten waren opmerkelijk. De taak, waarvoor Mary zich nu geheel verantwoordelijk voelde en waar haar eer mee gemoeid was, heeft ze nauwgezet en met succes vervuld. Met het lijdelijk verzet was het gedaan. En toen moeder op haar durfde ver trouwen, werd Mary ook in andere dingen een beste en gewaardeerde hulp. MARCELLE. Eerbied voor het dundoek moet meer dan een beleefdheid zijn. .Hollands vlag, je bent mijn glorie, Hollands vlag, je bent mijn lust. Ik roep van louter vreugd: Victorie! Als ik je zie aan vreemde kust." Misschien, dat velen van U, lezers, deze 4 regels van het zo overbeken de vaderlandse lied wel wat hoog van toon, wat gezwollen van inhoud zullen vinden. De Nederlander van vandaag is te nuchter om woorden, zoals hier boven aangehaald, vol geestdrift te uiten; ook al voelt hij zich toch wel Nederlander in de goede zin van het woord. Hoewel, degene onder U, die werkelgk hebben beleefd, de driekleur aan vreemde kust te zien, inderdaad zullen toegeven: „Ja, dan gaat er toch wel wat door je heen Hoe is onze houding tegenover onze vlag? Hoe gaan we met onze vlag om? Hoe behandelen we onze vlag? .Hollands vlag, je bent nujn glorie." Moet er nu een vraagteken worden gezet? De manier, waarop sommige landgenoten de driekleur behandelen, rechtvaardigt dit vraagteken maar al te zeer. SYMBOOL De nationale kleuren vormen voor ieder volk een symbool. Het symbooi van vrijheid, van eendracht, van nati onale trots.noem maar op. In de Verenigde Staten van Amerika bij voorbeeld, geldt dit zeer sterk. By plechtige bijeenkomsten, demonstraties of manifestaties, overal zijn de „Stars and Stripes'de sterren en de strepen, verenigd in de vlag, het teken, waar onder men zich schaart. Meer dan de persoon van de president, is de vlag Veilig Verkeer GEVAARLIJKE GEMAKZUCHT. .Liever een controle méér, dan een leven minder". Met deze veelzeggende slagzin werd onlangs in de Zwitserse dagbladpers gepleit voor meer aan dacht bij de weggebruikers voor de staat waarin hun voertuig verkeert. Banaal en treffend tegehjk. Banaal omdat er géén sprake is en kan zijn van een keuze tussen „controle" en „leven", van een „liever" wiilen. Tref fend omdat er niettemin een kern van waarheid in schuilt. Wie zich op de weg begeeft met wat-voor-voertuig-ook en zich daarbij weinig of niets gelegen laat liggen aan de staat waarin dat voertuig verkeert, bedrijft een gevaarlijk soort gemak zucht. Bovendien maakt hij een kwade keuze. Immers, hij accepteert het risi co van eigen en andermans leven in de waagschaal te stellen boven de (geringe) overlast van geregelde en grondige controle van zijn voertuig. De problematiek van de verkeers onveiligheid is in weeen gelegen in de „drie-eenheid": mens, voertuig, weg. Met opzet wordt daarbij de mens vooropgesteld. Want het is bekend, dat het zwaartepunt van de onveiligheid op de weg - helaas- nog altijd ligt bij de mens, bij de individuele weggebrui ker. Is het in dit verband niet veel zeggend èn beschamend dat naar in binnen- en buitenlandse literatuur wordt aangenomen 70 a 90 van de verkeersongevallen direkt of indi- rekt voortvloeien uit menselijke fouten en tekortkomingen? Niettemin is het goed, dat óók aan enkele percentages ongevallen, die zijn toe te schrijven aan technische onvol komenheden van het voertuig ruime aandacht wordt geschonken. Hier im mers ligt een terrein waar tijdig en afdoend ingrijpen in negen van de tien gevallen wél mogelijk is. Nalatigheid is hier synoniem met a-sociale zorge loosheid, die zo het tot ongelukken komt - tot verstrekkende consequen ties voor de betrokkene kan leiden. Wie zich op de weg begeeft met een auto, die evidente gebreken vertoont, zal nog daargelaten dat hij zich schuldig maakt aan een strafbaar feit in vele gevallen geacht worden te handelen in strijd met de zorgvuldig heid die ons jegens onszelf en onze naasten betaamt. Het zou niet de eer ste maal zijn dat kwade trouw in dit opzicht heeft geleid tot financiële on dergang van hen wier deplorabele voertuig een ernstig verkeersongeval en vermogen verslindende schadepos ten veroorzaakte. Er zijn nog té veel weggebruikers, die zich dit blijkbaar niet of niet vol doende bewust zijn. Die rustig in hun wagen stappen, wetende dat de banden vernieuwing behoeven. Die op de fiets stappen, wetende dat de remmen on voldoende functioneren. Of die de bromfiets nemen, wetende dat er aan de verlichting iets hapert. Zij allen maken zich schuldig aan gevaarlijke zorgeloosheid. Als er één front is in de strijd tegen de opdringende verkeersmoloch, waar daadwerkelijke aanpak mogelijk is en van succes verzekerd schijnt, dan is het het onderhoud van ons voertuig. Algehele paraatheid wordt hier ge wettigd, omdat wij er wellicht één mensenleven mee zullen weten te red den. (Verbond voor Veilig Verkeer) het symbool van eenheid, vrijheid en democratie. De vlag wordt aaar dan ook met bijzondere toewijding behan deld, nimmer wordt de vlag verwaar loosd, nimmer misbruikt. Het wap perende doek is niet zo maar een lap stof, op aardige wijze voorzien van harmonische kleuren, neen, het is de vlag.... „tor ever". Hoe hoog staat de vlag bij ons in Nederland aangeschreven? Is het rood- wit-blauw by ons ook het symbool van vrijheid en recht, van democratie en nationale eendracht, van onafhan kelijkheidScharen we ons onder de driekleur in tijden van geiuk en rampspoed? „Och zult U zeggenHi® vlag ja, die hoort er wel Dy, het Rood-wit- blauw, het is mooi...., maar één kleur staat, ook als symbool, hoger aangeschreven: het Orange." Inderaaad Oranje en Nederland, wat was en is nauwer verbonden? Door de eeuwen heen en nu nog? Was orange met al tijd de waarborg voor vryneid, recht en onafhankelijkheid? Ja van heel ons zyn als natie? is het misschien hierom dat de driekleur bij ons met zo „hoog in de mast" prijkt? Mogelijk, maar dat wil nog met zeggen, dat we on verschillig kunnen zyn tegenover de drie kleuren. Want Oranje en Rood- wit-blauw, ze behoren toch bij elkaar? Men kan nu eenmaal niet de ene kleur eerbiedigen en de andere kleur veronachtzamen. Ook de nationale driekleur is een symbool. SLORDIGHEDEN. „Is er dan reden om dit zo nadruk kelijk te stellen?" zult U zich afvra gen. „Wapperen niet trots van vele gevels de vlaggen tijdens de nationale le feestdagen. Worden niet hoog de vlaggen gedragen bij optoch ten? Natuurlijk, gelukkig steken steeds meer mensen de vlag uit, wanneer dat nodig is, maar toch.Om maar eens te noemen: Een vlag mag niet in het duister hangen. Hoeveel meters dun doek moeten echter in de buitenlucht overnachten? Let U maar eens op, 's morgens na Koninginnedag. Een vlag moet vrij kunnen wapperen. Hoe veel vlaggen Worden om een balu strade of balcon gedrapeerd? Een vlag is geen reclamemiddel. Maar deson danks kunt U op het wit van de vlag lezen, dat de nieuwe haring is uitge komen, dat een of andere verfrissende drank zo lekker is, dat souvenirs worden verkocht, dat „ansichtkaarten" te koop zyn en ga zo maar door. Ge lukkig treedt de. overheid tegen dit laatste vergrijp ten aanzien van onze vlag meer en meer op en is de drie- kleur-met-opschrift vrijwel overal verdreven van de patattes-frites-kra- men, souvenir-winkels en andere, op het langskomende pubhek gerichte zakenpanden. HOE HOORT HET EIGENLIJK? We moeten het nu ook weer niet te somber zien. Meestal is het onkunde en geen slechte bedoeling, welke aan leiding geeft tot misbruik of beledi ging van de bij iedere rechtgeaarde Nederlander toch zeer geüefde drie kleur. Daarom enige richtlijnen. We weten al: De vlag mag niet in het donker hangen, uitzondering: ten zij door schijnwerpers verlicht nogal logisch zult U zeggen, want dan is er van donker geen sprake. Ook moet elk Nederlands vaartuig, zelfs in de pikdonkerste nacht, de driekleur blij ven voeren. Elk schip moet nu een maal „kleur bekennen". Nooit mag de vlag door middel van een opschrift een „reklamelading" dekken. De vlag mag nimmer verfrommeld worden, al is het nog zo op artistieke wijze, dus weg van balcons en omheiningen. Het dundoek moet natuurlijk schoon en We waren overstroomd met Duitsers, Met Belgen, Fransen enzovoort; Het was bij heugenis van mensen Op Pasen bijna ongehoord. Je zag één lange autoketting, Voornamelijk met D en B; Kon u er zelf nog tussenkruipen, Dan viel het u waarschijnlijk mee. U vraagt zich af: Wat doen die gasten Hier allemaal toch op een hoop? Het antwoord luidt: Dat Holland [mooi is En bovendien nog zo goedkoop Het eerste kunnen wij geloven, Hoewel, de Pasen was wel guur; Maar om het tweede moet je lachen, Voor ons is Holland juist zo duur. De melk is al weer opgeslagen, De huur komt telkens weer wat bij, Je schokt zowat een half vermogen Voor schoeisel of een stuk kledij. Eens hebben we ons kleine landje Met grof geweld de zee ontrukt; Nu zien we hoe de buitenlander De mooiste vruchten er van plukt. We wisten dijken aan te leggen, We trokken overschoenen aan, En we mogen net nog op het randje Van onze wegen staan. Daar gaan de marken en de francskes Madam en Frau in volle fleur; Die hebben daar misschien geen [Zijlstra En geen belasting-inspecteur Nee, nou niet ontevreden worden, De Horecaf was goed er mee; Misschien heroveren we nóg eens Ons eigen landje aan de zee JAAP MUDERWLTK. '^jSSyfüeexlt de. man. ah PveeA. 5n. alle. qoede. heAenllediriq^aLen in Waddinxveen alleen Herencostuums Regenjassen Sportcolbexts Pantalons heel zijn. In ons regen en windklimaat soms een heel probleem. In een bijeenkomst staat de vlag op het podium rechts van de spreker en hangt in de zaal rechts van het pu bhek. Ter gelegenheid van een feest dag, die ons Vorstenhuis betreft, kan een oranje wimpel, aan het Rood-wit- blauw worden toegevoegd. Dit zijn de voornaamste richtlijnen zo ongeveer.O ja, nog iets: Offi cieel vroeger was daar namelijk verschil van mening over - zijn de kleuren van de Nederlandse vlag: Rood, wit en blauw. Het Orange-blan- che-blue is in de veertiger jaren door de regering als nationale driekleur af gewezen. Laten we afspreken, dat we bij de komende gelegenheden deze voor schriften, uit eerbied en achting voor onze fraaie, door en door Nederlandse vlag, zullen navolgen. Accoord VERKENNERS BEHAALDEN PRIJS. Bij de districts-zwemwedstrijden, welke in Gouda gehouden zijn be haalde Jo Sol, le prijs schoolslag; Wim de Lang, le prijs vrije slag; Wim de Lathouder, 2e prijs rugslag. Hier door komen zij in aanmerking voor de landelijke wedstrijden in Amster dam. WINKELSLUITING. Men doet er goed aan te letten op de advertentie in dit nummer betref fende de winkelsluiting op zaterdag 30 april en op donderdag 5 mei a.s. NED. BOND VAN PLATTELANDSVROUWEN. Begunstigd door prachtig lenteweer maakten een aantal leden van de Ned. Bond van Plattelandsvrouwen woens dagmiddag 20 april een excursie naar Schoonhoven. Hier werd het Edelambachtshuis bezichtigd, waar een en ander werd verteld over de edelsmeedkunst en waar een prachtige collectie voorwer pen te bewonderen viel. In het restaurant „Lekzicht" werd UIT ONZE WOONPLAATS thee gedronken. Via de Vlist werd vervolgens naar Haastrecht gereden, waar een bezoek werd gebracht aan Museum Bisdom van Vliet. Ook dit bezoek was zeer de moeite waard. Dat men niet altijd verre reizen be hoeft te maken om iets moois te zien, werd deze middag weer eens bewaar heid en het was dan ook een zeer vol daan gezelschap dat plm. 6 uur in Waddinxveen terugkeerde. GESLAAGD. Voor het in Utrecht gehouden exa men Kerkelijk Orgelspel, slaagde onze plaatsgenoot Henk Blonk. Voor het diploma Verkoopspe cialiste Cosmecita, slaagde mej. H. van Eijk. BEROEP UITGEBRACHT. Door de kerkeraad der Ned. Herv. kerk, alhier, is een toezegging van beroep uitgebracht op ds. J. van Root- selaar te Delft. BEJAARDENMIDDAG. Op dinsdag 26 april wordt in het Herv. Wijkgebouw, om 2.30 uur, weer de bejaardenmiddag gehouden.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1960 | | pagina 1