Weekblad voor Waddinxveen
B
Hiaedec de-
Ik kan
DE SPIEGEL
J. Kraijesteijn
YlatLonate, dliekteuA
ÖjnA tand mei Ttaben
'J
ROUWER
N I E WS
No. 773
vrijdag 22 april 1960
15e jaargang
Adres redaktle en administratie
Oranjelaan Waddinxveen, Telef. 2238
Verschijnt elke vrijdag
Abonnementsgeld per kwartaal (1.— bij vooruitbetaling.
Advertentieprijs 8 ct per m.m. Kontraktprijs op aanvraag.
Bijdragen, verslagen, etc.
uiterlijk 's woensdagsavonds inzenden
VAN DE WEEK
Alleen Nederlandse schepen die voor
6 juni goederen moeten laden, die be
stemd zijn voor Indonesië mogen de
havens van Indonesië nog binnen va
ren. Na deze datum zullen de havens
voor Nederlandse schepen gesloten
zijn, tenzij Nederland Nieuw-Guinea
teruggeeft. Dit heeft de Indonesische
minister van verbinding verklaard. Na
informatie bij de maatschappijen voor
welke de maatregel nadelig zou kun
nen zijn is gebleken, dat de maatschap
pijen deze maatregel al min of meer
verwacht hadden, zodat de schade uit
eindelijk nog mee zal vallen. Vermoe
delijk is dit een reaktie op het zenden
van de Karei Doorman naar Nieuw-
Guinea. Men is nogal ongerust blijk
baar en niet zozeer over het verschij
nen van de Karei Doorman met de
twee jagers, maar wel over het feit
dat de de Doorman een compleet
squadorn Hawker Hunter straaljagers
meebrengt voor Nieuw Guinea.
't Gazelle rijwiel
snel en sterk,
is onbetwist
aSi het beste merk.
In prijzen vanaf 1153,--
Brugweg 1
Tijdens een zeer ernstige brand in
Hoorn zijn acht mensen om het leven
gekomen. Vermoedelijk is de brand
ontstaan door het vlamvatten van was
goed, dat bij de kachel te drogen hing.
De brand brak om ongeveer half twee
's nachts uit. Het vuur greep zo snel
om zich heen, dat vader en moeder en
6 kinderen geen tijd meer hadden te
ontsnappen. Twee kinderen zijn aan
de dood ontsnapt, daar zij bij familie
logeerden. De moeder heeft nog ge
tracht de kinderen te redden, zij werd
over het bed van haar jongste kind
gevonden. De brandweer had slechts
twintig minuten nodig om de brand
meester te worden'.
Ook in Koog aan de Zaan was een
ernstige brand. Hoewel zich hier geen
persoonjjlke ongelukken voordeden.
De schade wordt geraamd op ongeveer
één miljoen gulden. Bij deze brand
werd een wasfabriek volkomen in de
as gelegd. Door de grote hoeveelheden
was en olie welke in deze fabriek wa
ren opgeslagen kreeg het vuur gele
genheid snel om zich heen te grijpen.
Siechts het kantoor en het laboratori
um welke zich in de van de wind af
gekeerde zijde bevonden, bleven ge-
Van de brand naar de brand
kasten.
In een nacht zijn in Maarheze, Am
sterdam en Den Haag brandkasten ge
kraakt. In eerstgenoemde plaats had
den de daders het gemunt op een
limonadefabriek. De werkwijze van
de brandkastenkrakers wijst er op, dat
men hier te doen heeft met dezelfde
mannen, welke in Amsterdam betrapt
zijn door een nachtwaker. Ook hier
werd weer met een dekzeil gewerkt,
welke als een tent pp de brandkast
werd gespannen, om zo het licht van
de brander niet naar buiten te laten
doorschemeren. Dat dit werk grote
dorst ten gevolge had moge blijken uit
het feit, dat de inbrekers gedurende
de tijd dat ze in de limonadefabriek
bezig waren vijftien gekoelde flesjes
limonade leeg gedronken hebben. De
buit was overigens ook de moeite
waard: 20.000 gulden.
In de omgeving van Büdel hebben
twee douanebeambten een hevig ge
vecht geleverd met twee botersmok-
kelaars, die 600 kilogram boter uit
Nederland naar België wilden over
brengen. Tijdens dit gevecht dat ze
ker een kwartier duimde vielen aan
beide zijden harde klappen. Een der
omwonenden waarschuwde de politie,
die de smokkelaars een Nederlander
en een Belg kon arresteren.
De snelweg Amsterdam-Haarlem
zal tot Halfweg van een driebaansweg
een vierbaansweg worden. De plannen
zijn gereed evenals de voorbereidende
werkzaamheden. Het wachten is slechts
op de ministeriële goedkeuring. Wan
neer het wegdek op deze afstand ver
breed zal worden is ej( op heden niet
bekend. De werkzaamheden zullen
ongeveer een jaar in beslag nemen.
De Paasdagen waren dit jaar druk
ker dan ooit te voren. Men schat het
aantal buitenlanders die ons land heb
ben bezocht, op ongeveer 300.000,
waarvan de Duitsers het grootste in
aantal waren. Bijzonder waren de
Floriade en Keukenhof in trek, waar-
men zo ongeveer een kwart miljoen
bezoekers te verwerken kregen.
Jammer dat een achttal verkeers
ongelukken met dodelijke afloop te
noteren vielen.
HET RESULTAAT WAS
OPMERKELIJK.
In het gezin van de Bakkers is Ma
ry de oudste van de kinderen. Ze is
16 en onder haar komen er nog drie
van 6, 8 en 10 jaar. Het is dan ook
geen wonder, dat moeder de handen
vol heeft en van haar oudste dochter
meer dan eens vraagt om een handje
te helpen. Zoveel vertrouwen in Ma
ry's capaciteiten heeft ze echter niet,
dat ze haar de vrije hand durft laten,
of haar verantwoordelijk werk op
draagt. Het zijn altijd de vervelende
eentonige karweitjes die Mary op te
knappen krijgt. „Mary was jij eens
gauw af." „Mary, maak jij vlug de
bedden op." Mary dit en Mary dat
Het meisje wordt er lanzamerhand
geslepen in, om zich onvindbaar te
houden, als moeder haar nodig heeft.
Ze is onwillig en nukkig. En wat ze
nog voor moeder doet, gebeurt met
een zuur, ontevreden gezicht. „Wat jij
voor een kind bent, weet ik niet,"
klaagt moeder wanhopig. „Een ander
meisje zou blij zijn, als ze haar moe
der wat uit de handen kon nemen."
„Wat ik doe, is toch nooit goed,"
mokt Mary. „Als ik de kamer gestoft
hebt, loop jij de richels nog eens langs.
Als ik de bedden opgemaakt heb, kom
jij de spreien recht trekken. Doe het
dan helemaal zelf. Ik heb er geen zin
meer in." Nijdig roept moeder: „Dan
laat je het maar. Ik zal me wel dood
werken voor jullie allemaal. Dank
baarheid heb je van je kinderen toch
niet te verwachten."
De hele sfeer is weer eens bedorven.
Moeder zowel als Mary voelen zich
hoogst verongelijkt en spreken geen
woord meer tegen elkaar. Aan de kof
fietafel is de spanning te snijden en
deelt zich onherroepelijk aan de ande
ren mee. „Wat is hier aan de hand?"
vraagt vader. „Hebben jullie weer wat
met elkaar?" Kan er in dit huis dan
nooit vrede heersen?"
„Leer jij je dochter dan maar eens
wat hulpvaardigheid en een beter hu
meur," valt moeder uit. „Voor mij
steekt ze geen vinger uit.
Dan barst Mary in snikken uit. „Ik
wil best wat voor moeder doen. Maar
dan moet ze me er ook niet steeds bij
achterna lopen, om te zien of ik het
wel goed doe. Laat ze het dan echt
aan me overlaten. Laat ze me b.v.
eens helemaal alleen voor jullie laten
koken. Dat zou ik fijn vinden. Dat doe
ik graag. Maar dan moet ze ook niet
steeds in de keuken komen kijken,
maar mij rustig mijn gang laten gaan"
„We zouden wat lekkers op tafel
krijgen," smaalt moeder. Dadelijk sluit
Mary's gezicht zich weergekwetst.
Maar vader's rustige stem redt de si
tuatie. ,Jk vind dat een heel goed idee.
En ik zou moeder willen voorstellen,
het eens te proberen. Afgesproken,
moeder? Jij bemoeit je nergens mee
en we zullen zien, wat onze Mary ons
voorzet. Maar meisje, denk erom, alles
wat je verknoeit of laat aanbranden
eet je voor straf helemaal alleen op."
Zulk soort grapjes trekt Mary zich
niet aan; daar kan ze best tegen. Aan
genomen." roept ze opgewekt.
tuinieren
koken
huishoudeu
fotograferen
In prachtband per deel f 11,90
Boekhandel Veldwijk
Voor moeder bleek het geen gemak
kelijke opgave, Mary inderdaad zelf
standig haar gang te laten gaan. En
dan nog wel in de keuken, die ze als
haar speciale domein beschouwde.
Maar moeder heeft het gepresteerd en
de resultaten waren opmerkelijk.
De taak, waarvoor Mary zich nu
geheel verantwoordelijk voelde en
waar haar eer mee gemoeid was, heeft
ze nauwgezet en met succes vervuld.
Met het lijdelijk verzet was het gedaan.
En toen moeder op haar durfde ver
trouwen, werd Mary ook in andere
dingen een beste en gewaardeerde
hulp.
MARCELLE.
Eerbied voor het dundoek moet meer dan een
beleefdheid zijn.
.Hollands vlag, je bent mijn glorie,
Hollands vlag, je bent mijn lust.
Ik roep van louter vreugd: Victorie!
Als ik je zie aan vreemde kust."
Misschien, dat velen van U, lezers,
deze 4 regels van het zo overbeken
de vaderlandse lied wel wat hoog van
toon, wat gezwollen van inhoud zullen
vinden. De Nederlander van vandaag
is te nuchter om woorden, zoals hier
boven aangehaald, vol geestdrift te
uiten; ook al voelt hij zich toch wel
Nederlander in de goede zin van het
woord. Hoewel, degene onder U, die
werkelgk hebben beleefd, de driekleur
aan vreemde kust te zien, inderdaad
zullen toegeven: „Ja, dan gaat er toch
wel wat door je heen
Hoe is onze houding tegenover onze
vlag? Hoe gaan we met onze vlag om?
Hoe behandelen we onze vlag?
.Hollands vlag, je bent nujn glorie."
Moet er nu een vraagteken worden
gezet? De manier, waarop sommige
landgenoten de driekleur behandelen,
rechtvaardigt dit vraagteken maar al
te zeer.
SYMBOOL
De nationale kleuren vormen voor
ieder volk een symbool. Het symbooi
van vrijheid, van eendracht, van nati
onale trots.noem maar op. In de
Verenigde Staten van Amerika bij
voorbeeld, geldt dit zeer sterk. By
plechtige bijeenkomsten, demonstraties
of manifestaties, overal zijn de „Stars
and Stripes'de sterren en de strepen,
verenigd in de vlag, het teken, waar
onder men zich schaart. Meer dan de
persoon van de president, is de vlag
Veilig Verkeer
GEVAARLIJKE GEMAKZUCHT.
.Liever een controle méér, dan een
leven minder". Met deze veelzeggende
slagzin werd onlangs in de Zwitserse
dagbladpers gepleit voor meer aan
dacht bij de weggebruikers voor de
staat waarin hun voertuig verkeert.
Banaal en treffend tegehjk. Banaal
omdat er géén sprake is en kan zijn
van een keuze tussen „controle" en
„leven", van een „liever" wiilen. Tref
fend omdat er niettemin een kern van
waarheid in schuilt.
Wie zich op de weg begeeft met
wat-voor-voertuig-ook en zich daarbij
weinig of niets gelegen laat liggen aan
de staat waarin dat voertuig verkeert,
bedrijft een gevaarlijk soort gemak
zucht. Bovendien maakt hij een kwade
keuze. Immers, hij accepteert het risi
co van eigen en andermans leven in
de waagschaal te stellen boven de
(geringe) overlast van geregelde en
grondige controle van zijn voertuig.
De problematiek van de verkeers
onveiligheid is in weeen gelegen in de
„drie-eenheid": mens, voertuig, weg.
Met opzet wordt daarbij de mens
vooropgesteld. Want het is bekend, dat
het zwaartepunt van de onveiligheid
op de weg - helaas- nog altijd ligt bij
de mens, bij de individuele weggebrui
ker. Is het in dit verband niet veel
zeggend èn beschamend dat naar
in binnen- en buitenlandse literatuur
wordt aangenomen 70 a 90 van
de verkeersongevallen direkt of indi-
rekt voortvloeien uit menselijke fouten
en tekortkomingen?
Niettemin is het goed, dat óók aan
enkele percentages ongevallen, die zijn
toe te schrijven aan technische onvol
komenheden van het voertuig ruime
aandacht wordt geschonken. Hier im
mers ligt een terrein waar tijdig en
afdoend ingrijpen in negen van de tien
gevallen wél mogelijk is. Nalatigheid
is hier synoniem met a-sociale zorge
loosheid, die zo het tot ongelukken
komt - tot verstrekkende consequen
ties voor de betrokkene kan leiden.
Wie zich op de weg begeeft met een
auto, die evidente gebreken vertoont,
zal nog daargelaten dat hij zich
schuldig maakt aan een strafbaar feit
in vele gevallen geacht worden te
handelen in strijd met de zorgvuldig
heid die ons jegens onszelf en onze
naasten betaamt. Het zou niet de eer
ste maal zijn dat kwade trouw in dit
opzicht heeft geleid tot financiële on
dergang van hen wier deplorabele
voertuig een ernstig verkeersongeval
en vermogen verslindende schadepos
ten veroorzaakte.
Er zijn nog té veel weggebruikers,
die zich dit blijkbaar niet of niet vol
doende bewust zijn. Die rustig in hun
wagen stappen, wetende dat de banden
vernieuwing behoeven. Die op de fiets
stappen, wetende dat de remmen on
voldoende functioneren. Of die de
bromfiets nemen, wetende dat er aan
de verlichting iets hapert. Zij allen
maken zich schuldig aan gevaarlijke
zorgeloosheid.
Als er één front is in de strijd tegen
de opdringende verkeersmoloch, waar
daadwerkelijke aanpak mogelijk is en
van succes verzekerd schijnt, dan is
het het onderhoud van ons voertuig.
Algehele paraatheid wordt hier ge
wettigd, omdat wij er wellicht één
mensenleven mee zullen weten te red
den.
(Verbond voor Veilig Verkeer)
het symbool van eenheid, vrijheid en
democratie. De vlag wordt aaar dan
ook met bijzondere toewijding behan
deld, nimmer wordt de vlag verwaar
loosd, nimmer misbruikt. Het wap
perende doek is niet zo maar een lap
stof, op aardige wijze voorzien van
harmonische kleuren, neen, het is de
vlag.... „tor ever".
Hoe hoog staat de vlag bij ons in
Nederland aangeschreven? Is het rood-
wit-blauw by ons ook het symbool
van vrijheid en recht, van democratie
en nationale eendracht, van onafhan
kelijkheidScharen we ons onder
de driekleur in tijden van geiuk en
rampspoed?
„Och zult U zeggenHi® vlag
ja, die hoort er wel Dy, het Rood-wit-
blauw, het is mooi...., maar één
kleur staat, ook als symbool, hoger
aangeschreven: het Orange." Inderaaad
Oranje en Nederland, wat was en is
nauwer verbonden? Door de eeuwen
heen en nu nog? Was orange met al
tijd de waarborg voor vryneid, recht
en onafhankelijkheid? Ja van heel ons
zyn als natie? is het misschien hierom
dat de driekleur bij ons met zo „hoog
in de mast" prijkt? Mogelijk, maar
dat wil nog met zeggen, dat we on
verschillig kunnen zyn tegenover de
drie kleuren. Want Oranje en Rood-
wit-blauw, ze behoren toch bij elkaar?
Men kan nu eenmaal niet de ene
kleur eerbiedigen en de andere kleur
veronachtzamen. Ook de nationale
driekleur is een symbool.
SLORDIGHEDEN.
„Is er dan reden om dit zo nadruk
kelijk te stellen?" zult U zich afvra
gen. „Wapperen niet trots van vele
gevels de vlaggen tijdens de nationale
le feestdagen. Worden niet hoog
de vlaggen gedragen bij optoch
ten? Natuurlijk, gelukkig steken steeds
meer mensen de vlag uit, wanneer dat
nodig is, maar toch.Om maar eens
te noemen: Een vlag mag niet in het
duister hangen. Hoeveel meters dun
doek moeten echter in de buitenlucht
overnachten? Let U maar eens op,
's morgens na Koninginnedag. Een
vlag moet vrij kunnen wapperen. Hoe
veel vlaggen Worden om een balu
strade of balcon gedrapeerd? Een vlag
is geen reclamemiddel. Maar deson
danks kunt U op het wit van de vlag
lezen, dat de nieuwe haring is uitge
komen, dat een of andere verfrissende
drank zo lekker is, dat souvenirs
worden verkocht, dat „ansichtkaarten"
te koop zyn en ga zo maar door. Ge
lukkig treedt de. overheid tegen dit
laatste vergrijp ten aanzien van onze
vlag meer en meer op en is de drie-
kleur-met-opschrift vrijwel overal
verdreven van de patattes-frites-kra-
men, souvenir-winkels en andere, op
het langskomende pubhek gerichte
zakenpanden.
HOE HOORT HET EIGENLIJK?
We moeten het nu ook weer niet te
somber zien. Meestal is het onkunde
en geen slechte bedoeling, welke aan
leiding geeft tot misbruik of beledi
ging van de bij iedere rechtgeaarde
Nederlander toch zeer geüefde drie
kleur. Daarom enige richtlijnen.
We weten al: De vlag mag niet in
het donker hangen, uitzondering: ten
zij door schijnwerpers verlicht nogal
logisch zult U zeggen, want dan is er
van donker geen sprake. Ook moet
elk Nederlands vaartuig, zelfs in de
pikdonkerste nacht, de driekleur blij
ven voeren. Elk schip moet nu een
maal „kleur bekennen". Nooit mag de
vlag door middel van een opschrift een
„reklamelading" dekken. De vlag mag
nimmer verfrommeld worden, al is
het nog zo op artistieke wijze, dus
weg van balcons en omheiningen. Het
dundoek moet natuurlijk schoon en
We waren overstroomd met Duitsers,
Met Belgen, Fransen enzovoort;
Het was bij heugenis van mensen
Op Pasen bijna ongehoord.
Je zag één lange autoketting,
Voornamelijk met D en B;
Kon u er zelf nog tussenkruipen,
Dan viel het u waarschijnlijk mee.
U vraagt zich af: Wat doen die gasten
Hier allemaal toch op een hoop?
Het antwoord luidt: Dat Holland
[mooi is
En bovendien nog zo goedkoop
Het eerste kunnen wij geloven,
Hoewel, de Pasen was wel guur;
Maar om het tweede moet je lachen,
Voor ons is Holland juist zo duur.
De melk is al weer opgeslagen,
De huur komt telkens weer wat bij,
Je schokt zowat een half vermogen
Voor schoeisel of een stuk kledij.
Eens hebben we ons kleine landje
Met grof geweld de zee ontrukt;
Nu zien we hoe de buitenlander
De mooiste vruchten er van plukt.
We wisten dijken aan te leggen,
We trokken overschoenen aan,
En we mogen net nog op het randje
Van onze wegen staan.
Daar gaan de marken en de francskes
Madam en Frau in volle fleur;
Die hebben daar misschien geen
[Zijlstra
En geen belasting-inspecteur
Nee, nou niet ontevreden worden,
De Horecaf was goed er mee;
Misschien heroveren we nóg eens
Ons eigen landje aan de zee
JAAP MUDERWLTK.
'^jSSyfüeexlt
de. man. ah PveeA.
5n. alle. qoede. heAenllediriq^aLen
in Waddinxveen alleen
Herencostuums
Regenjassen
Sportcolbexts
Pantalons
heel zijn. In ons regen en windklimaat
soms een heel probleem.
In een bijeenkomst staat de vlag op
het podium rechts van de spreker en
hangt in de zaal rechts van het pu
bhek. Ter gelegenheid van een feest
dag, die ons Vorstenhuis betreft, kan
een oranje wimpel, aan het Rood-wit-
blauw worden toegevoegd.
Dit zijn de voornaamste richtlijnen
zo ongeveer.O ja, nog iets: Offi
cieel vroeger was daar namelijk
verschil van mening over - zijn de
kleuren van de Nederlandse vlag:
Rood, wit en blauw. Het Orange-blan-
che-blue is in de veertiger jaren door
de regering als nationale driekleur af
gewezen.
Laten we afspreken, dat we bij de
komende gelegenheden deze voor
schriften, uit eerbied en achting voor
onze fraaie, door en door Nederlandse
vlag, zullen navolgen.
Accoord
VERKENNERS BEHAALDEN PRIJS.
Bij de districts-zwemwedstrijden,
welke in Gouda gehouden zijn be
haalde Jo Sol, le prijs schoolslag;
Wim de Lang, le prijs vrije slag; Wim
de Lathouder, 2e prijs rugslag. Hier
door komen zij in aanmerking voor
de landelijke wedstrijden in Amster
dam.
WINKELSLUITING.
Men doet er goed aan te letten op
de advertentie in dit nummer betref
fende de winkelsluiting op zaterdag 30
april en op donderdag 5 mei a.s.
NED. BOND VAN
PLATTELANDSVROUWEN.
Begunstigd door prachtig lenteweer
maakten een aantal leden van de Ned.
Bond van Plattelandsvrouwen woens
dagmiddag 20 april een excursie naar
Schoonhoven.
Hier werd het Edelambachtshuis
bezichtigd, waar een en ander werd
verteld over de edelsmeedkunst en
waar een prachtige collectie voorwer
pen te bewonderen viel.
In het restaurant „Lekzicht" werd
UIT ONZE
WOONPLAATS
thee gedronken. Via de Vlist werd
vervolgens naar Haastrecht gereden,
waar een bezoek werd gebracht aan
Museum Bisdom van Vliet. Ook dit
bezoek was zeer de moeite waard.
Dat men niet altijd verre reizen be
hoeft te maken om iets moois te zien,
werd deze middag weer eens bewaar
heid en het was dan ook een zeer vol
daan gezelschap dat plm. 6 uur in
Waddinxveen terugkeerde.
GESLAAGD.
Voor het in Utrecht gehouden exa
men Kerkelijk Orgelspel, slaagde onze
plaatsgenoot Henk Blonk.
Voor het diploma Verkoopspe
cialiste Cosmecita, slaagde mej. H.
van Eijk.
BEROEP UITGEBRACHT.
Door de kerkeraad der Ned. Herv.
kerk, alhier, is een toezegging van
beroep uitgebracht op ds. J. van Root-
selaar te Delft.
BEJAARDENMIDDAG.
Op dinsdag 26 april wordt in het
Herv. Wijkgebouw, om 2.30 uur, weer
de bejaardenmiddag gehouden.