Slechte toestand van Noordkade wordt eveneens verbeterd Volgende week markt in onze gemeente <zaak van tevtn o$ dood NA VERBETERING VAN DE ZUIDKADE Eerste paal voor 108 nieuwe woningen V oorwaats-aktie loopt ten einde £and- en Zuin&auut. Optreden akrobaten Tee <Mtr.denU .VEILIG VERKEER" m Op de weg* géén struisvogelpolitiek TtieJUje 9Iuii. en Jantje Jafijxe Hi ja bh Agenda's Boekhandel Veldwijk WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN PAGINA 2 VRIJDAG 26 AUGUSTUS I960. Sedert tal van jaren ondervonden de plaatselijke industrieën - voor zover deze langs de Gouwe zijn gelegen - grote hinder bij de aan- en ai- voer van hun producten, van de smalle Zuidkade. Deze weg, die eigenlijk tot voor enkele jaren geleden otiicieel een voetpad was, werd onder be paalde voorwaarden opengesteld voor het verkeer. Dit bracht dikwijls grote moeilijkheden met zich. De nauwe straat was oorzaak dat er wel eens een dakgoot door de zware vrachtauto's werd afgereden. Verkeers opstoppingen kwamen regelmatig voor. Gelukkig heeft de provincie Zuid- Holland een open oog gehad voor deze moeilijkheden en werd in ge deelten een aanzienlijke verbreding van deze smalle kade uitgevoerd. Deze verbreding bestond veelal in het vernauwen van de Gouwe. De eertijds smalle Zuidkade is thans voor het grootste deel een weg ge worden, waar verkeersopstoppingen nagenoeg niet meer voorkomen. Een gedeelte van het verlengde van de Zuidkade, de Wilhelminakade van de toegangsweg naar de Zuidelijke Dwarsweg tot aan de rijksweg, moet echter nog aan bod komen. De plan nen hiervoor zijn reeds in een ver gevorderd stadium van voorberei ding. Tevens zal daarbij dan ver moedelijke rechttrekking van een bocht in de Gouwe kunnen plaats vinden. Aan de noordzijde van de hefbrug bestaan dezelide moeilijkheden als aan de zuidzijde. Wel bestaat er snig verschil, daar de meeste be drijven langs de Zuidkade liggen. De situatie aan de Noordkade is er echter verre van rooskleurig. De be schoeiing verkeert op verschillende plaatsen in een dusdanige toestand, dat het water door de kade heen loopt en op de Noordkade terecht komt. Ook hier heeft de provincie Zuid- Holland ingegrepen. Sedert enige maanden wordt ook hier hard ge werkt aan een verbetering. Het eer ste gedeelte van de kade, dat thans verbeterd wordt strekt zich uit van de fabriek van de N.V. Dobbelmann tot aan de grens van de bebouwing van de Noordkade, waar de opslag plaats van de N.V. de Waardt ligt. Het werk, dat uitgevoerd wordt door de gebrs. Visser en van Hees uit Utrecht kost 291.000. De lengte van het onderhanden zijnde werk is ruim 600 meter. In totaal worden hiervoor 309 heipalen van een leng te van 12 tot 12.50 meter geheid. Langs de waterkant wordt een dam- wandscherm aangebracht, dat be staat uit ruim 1800 betonnen dam- wandplanken. Hierover heen wordt een z.g. koppelbalk gestort, die op palen draagt. Aan deze balk komt dan weer de damwand te hangen. Voor het estetisch aanzien wordt het geheel gemetseld. Bij de uitvoe ring van dit werk worden vele moei lijkheden ondervonden. Voor het achtste deel van het te verbeteren stuk moest een stalen damwand worden geslagen, teneinde het wa terpeil te verlagen. Hierna kon een bouwput worden gemaakt. Verwacht wordt dat deze werkzaamheden over ongeveer 2 maanden geheel voltooid zullen zijn. Bij dit werk wordt verder gebruik gemaakt van een nieuwe stoomstel- ling, die een stoomblok van drie ton heeft. Ook is een nieuwe aandrij vingsconstructie, waardoor het mo gelijk wordt om de damwand beter sluitend te krijgen, gebruikt. Deze constructie is een vinding van de aannemer van dit werk, de heer B. van Hees, die hierop inmiddels oc trooi heeft aangevraagd. De provinciale Waterstaat heeit verder weer nieuwe plannen ui voorbereiding n.l. voor het gedeelte van de N.V. Dobbelmann tot aan de hefbrug. Binnenkort hoopt men voer dit werk een aanbesteding te hou den. Hierbij spelen echter nog weer andere problemen een rol. De aan Temidden van de toch al ononder broken bouwbedrijvigheid in de Putte- polder is woensdagmiddag aan de Pr. Bjeatrixlaan, om even djrie uuir, de eerste paal geslagen voor een bouw plan van weer 108 woningen. Dit omvangrijke project, dat wordt gebouwd door het aannemersbedrijf Fa P. Rehorst Zin. onder architectuur van het architectenbureau L. veen, is voor rekening van het Pen sioenfonds van de Metaalnijverheid in Nederland en zal wonden opgetrokken in drie woonlagen. Bij het slaan van die eerste paal voor deze éénsgezinswoningen waren aanwezig vertegenwoordigers van het PensioenfondSs van de Metaalnijverheid, van het bouwbedrijf Rehorst, de ar chitect, de heer L. Roggeveen, bene vens de loco-burgemeester, wethouder S. Pille en de gemeente-architect, de heer A. Kraneveld. Wij wensen alle betrokkenen een voorspoedige bouw van dit voor onze gemeente zo belangrijke project. Ten bate van Herv. Jeugdhuis Al enige weken valt er onder de Herv. jeugdverenigingen een verhoog de activiteit waar te nemen. Vanwaar deze drukte? Wel, het verenigingsge bouw achter de Herv. kerk verkeert in een desolate toestand en dient daar om hoog nodig opgeknapt te worden. Het doel is het gebouw te modernise ren en te verbouwen tot jeugdhuis. Dit kost natuurlijk veel geld, ge raamd wordt 40.000. Een groot ge deelte hiervan heeft de Herv. gemeen te reeds bijeengebracht. Bij het begin van de actie hebben de verenigingen zich garant verklaart voor het bijeen brengen van 8.000,Als onderdeel hiervan wordt op 1, 2 en 3 september Naar wij vernemen nadert de huis aan huiskollekte der muziekvereniging Voorwaarts langzaam maar zeker het einde. Maandag jl. werd een bezoek gebracht bij de bewoners aan de oost zijde van de Gouwe, die zich ook niet onbetuigd lieten en spontaan ruim 300,bijeen brachten. Maandag a.s. zal gekollekteerd worden in de navol gende straten: Kerkweg o.z.; Stations straat; Kanaalstraat; Jan Dorrekens- kade o.z.; Julianastraat; Oranjelaan; Nesse en Noordkade. Getracht zal worden donderdag de kollekte af te sluiten met een bezoek aan de Oran- jewijk. De opbrengsten tot nu toe zijn 2500 (industrie); 700 (bazar); ƒ1800 (huis aanhuiskollekte) totaal dus pre cies 5.000. Wij wensen Voorwaarts veel succes toe in de laatste wijken, zodat het beoogde doel nl. f 6.000, zal worden bereikt. Gaarne willen wij de lezers er op attent maken dat morgenavond om kwart voor acht een concert met tap toe zal worden gegeven door de Har monie Excelsior uit Boskoop; St. Cea- cilia en de Pionier uit Gouda, onder lading van de dirigent C. v. d. Knaap, dus allen naar de Oranjelaan. bij het verenigingsgebouw aan de Sniep een baizar gehouden zouden we kunnen schrijven. Meestal is dit wel de manier om aan geld te komen. Maar nee, nu is geen bazar; we doen iets anders. We gaan een drie-daagse markt houden, zo dachten de Herv. jongelui. Op onze vraag wat er zo al te koop zal wezen, kregen we ten antwoord: „van alles". Dat betekent zowat alles wat er op een markt aanwezig is. Bloemen, textiel, patat frites, enz. We zijn benieuwd, of dit experiment slagen zal. We wensen de organisato ren in ieder geval goede zaken toe. Zie de advertentie. deze zijde gelegen woningen lozen op de Gouwe. Wanneer de nieuwe oeververdediging zal worden ge maakt kan dit niet meer en zal de lozing niet meer op de Gouwe kun nen plaats vinden. Hiervoor zal dus riolering moeten worden gelegd. Voorts is het de bedoeling van het gemeentebestuur dat een aantal woningen aan de oostkant van de Noordkade zal worden afgebroken. Dezelfde plannen bestaan ook voor het aansluitende gedeelte van de Nesse. Een afzonderlijk probleem is ten slotte dan weer de verbetering van de Noordkade zelf. Ook hiervoor worden plannen gemaakt. De uit voering hiervan zal echter nog wel enige tijd op zich laten wachten. Gedegen vakmanschap is het kenmerk van een echte GRIT BRIL Het beste montuur van een merk met wereldreputatie kan door één ondeskundige be handeling in één klap totaal bedorven zijn. Ons, met de nieuwste machi nes ingericht atelier en de vakkundigheid van onze op- ticiëns zijn borg voor de zorg, die aan uw bril besteed wordt. ,YIR. OPTICI EN GOUDA ZWIJNDRECHT In Gouda gevestigd: Korte Tiendeweg 12, telefoon 3033, 7 huizen vanaf de Markt. Kleiweg 108, telefoon 6033, naast Kleiwegbrug. HET VERDUURZAMEN VAN DRAAD. Veel draad wordt er thans gebruikt bij onze moderne fruitteelt. En velen vragen zich af, hoe men het roesten van draad kan voorkomen. Het is bekend dat zelfs dubbel ge galvaniseerd draad nog roest, dat ligt trouwens voor de hand nu steeds meer chemische middelen in de fruitteelt worden gebruikt welke het roesten in de hand werkt. Om dit roesten van draad en andere materialen welke aan roest onderhevig zijn te voorkomen, kan men gebruik maken van Tectyl, een product van de Valvoline Oil Company. Wanneer hiermede draad wordt behandeld is men gevrijwaard voor roesten, hetgeen een grote besparing geeft. De behandeling is zeer eenvoudig, men kan dit het gemakkelijkst doen door de rol draad in een overlangs doorgesneden autoband met Tectyl te leggen. Wanneer men de rol enige tijd in het bad laat liggen, worden alle kanten van de draad goed geraakt. Steeds meer draad wordt er in de fruitteelt gebruikt, vooral de teelt van rode bessen aan draden ondergaat thans een grote uitbreiding en het is dus van groot belang dat men weet hoe men draad kan verduurzamen. Voor de kosten behoeft men dit niet te laten, deze zijn zeer gering, de voor delen zijn evenwel groot. Het is dan ook wel de moeite waard om aan dit onderwerp meer aandacht te besteden, maar dit geldt niet alleen voor draad, ook alle andere materia len Welke op de bedrijven aan roest onderhevig zijn, dienen te worden be handeld. Het z^jn dikwijls deze kleinigheden welke worden vergeten, maar hier geldt zeker ook het spreekwoord: „Voorkomen is beter dan genezen". Adembenemend was zowel donder dag- als vrijdagavond 't optreden van het Duitse gezelschap Muller uit Dus- seldorf in onz© gemeente. Dit gezelschap had standplaats geno men in de Oranjewijk aan de Prins Bernhardlaan. De akrobaten verricht ten halsbrekende toeren op de enkele tientallen meters hoge mast. Zij had den kennelijk geen last van hoogte vrees, in tegenstelling tot vele toe schouwers die sommige kunststukken niet langer wilden aanzien. De belang stelling van het publiek voor dit voor de gemeente uniek gebeuren was bei de avonden bijzonder groot. Zonder zorgen rijdt het echtpaar Door het mooie berggebied, Waar zij eens een huishoudboekje, Hij geen kasregister ziet. Met him zuur gespaarde reispot Eindelijk eens echt, écht uit! t Slechts een moe-gewerkte werker Voelt precies wat dat beduidt. In hun knusse kleine auto Zegt hun kleine radio: Hier een S.O.S.-berichtje Voor familie zó en zo. Hoog in 't hoge hooggebergte Horen beiden het bericht: Overkomst gewenst, daar moeder Wachend op haar sterfbed ligt Ook in de vakantie komen Dagelijks drama's voor; Htm draagwijdte en gevolgen Dringen zelden tot ons door. CLTNGE DOORENBOS. Het verkeer van vandaag is een zaak van leven en dood geworden. Daar staan wij niet iedere dag bij stil. Maar een doodsbericht in de krant of een autowrak ergens aan de kant van de weg zijn stille getuigen van de mate loze ellende die het moderne verkeer ons - naast veel goeds - heeft gebracht en bijna dagelijks weer brengt. Na tuurlijk kan men van niemand vergen dat hij zich dag in dag uit en op elk uur van de dag die ellende bewust is. Het leven zou daarbij ondragelijk worden. Maar wél is het goed, dat ieder zich bij tijd en wijle afvraagt, of hij of zij wel alles doet wat moge lijk is om het verkeer zo veilig moge lijk te maken. Iedere weggebruiker zou zich eigenlijk eenmaal per week de spiegel moeten voorhouden met de vraag: Ben IK een goed weggebruiker? En indien dat nog teveel gevraagd is: laat hij het in ieder geval doen op de Veilig Verkeersdag, die het Ver bond binnenkort organiseert. Want de betekenis van die dag zit'm niet in de eerste plaats in het feitelijk voorko men van ongelukken (dat heeft zelfs het Verbond niet in de hand) als wel in de begripwekking en het kweken van de bereidheid bij alle weggebrui kers om de (verkeers)-wereld te ver beteren met zichzelf te beginnen. Er zouden stellig heel wat minder ongelukken gebeuren, indien iedereen zijn complexen, zijn opwindingen en zijn zorgen thuis kon laten. Dat is niét eenvoudig en in vele gevallen ook on mogelijk. Het verkeer eist de volle aandacht van alle verkeersdeelnemers. Verslapte of verdeelde aandacht werkt de onveiligheid in de hand. En dat die onveiligheid (helaas) nog groot is be wijzen de cijfers voor 1958: in 1958 bedroeg het aantal verkeers ongevallen 137.812. daarbij werden gedood 1 zwaar gewonden 23.291 licht gewonden 16.491 Totaal aantal slachtoffers 41.386 Hoewel officiële cijfers op dit mo ment nog niet vaststaat, is het wel zeker dat in 1959 een groter aantal 1.650) in het verkeer te betreuren is geweest. We hebben al gezegd hoezeer de mentaliteit van de weggebruikers de veiligheid op de weg bepaalt. Die men taliteit is in feite een kwestie van verkeersbeschaving, die op zijn beurt weer voortvloeit uit de primaire be schavingsvormen zoals wij die reeds als kind krijgen voorgehouden. Daar om is het zo belangrijk dat - het Ver bond voor Veilig Verkeer hamert steeds meer op deze stelling - ouders en ouderen het jonge kind reeds iets van die omgangsvormen en wellevend heid bijbrengen, die in het verkeer zo'n grote rol spelen. Daarom ook richt een groot deel van het Veilig Verkeers werk - dat blijkt ook uit de alom enthousiast ontvangen school voorstellingen tijdens de Veilig Ver keers dagen - zich tot de jeugd. Dat dit dringend nodig is zal ieder begrij pen die zich realiseert dat: in 1958 316 kinderen (van 1 tjn. 14 jaar) in het verkeer om het le ven kwamen 19,6°/o van het totaal aantal verkeersdoden). 0 de sterfte door verkeersongevallen bfj kinderen resp. jongeren in de de leeftijd van 1 tot 20 jaar 16°/o van het totale sterftecijfer uitmaakt terwijl dit bij volwassenen 2®/o be loopt. voor kinderen van 5 t.m. 14 jaar het verkeersongeval Doodsoorzaak no. 1 is. Het altijd en overal willen inhalen, het ad absurdum op zijn voorrangs- rechten staan, het snijden, het ver blinden, enz. zijn zaken, die wij ook VEILIG VERK DE WERELDREIS VAN 115. De andere dag werden de vaders met hun zoontjes op het politiebureau genodigd. Daar werd hun met een toe spraak, elk een bedrag van 225 gld. overhandigd: de beloning voor het ontdekken van 't gestolene, verminderd met een schadevergoeding voor de rei zigers van 't pontje, die, nadat het hollende paard in een afgelegen dorp tot staan gebracht was, allerlei on kosten hadden moeten maken, om thuis te komen. 116. De beide mannen begrepen eerst niet, waar ze al dat geld aan te dan ken hadden. Maar Jantje en Pietje legden alles uit. Overgelukkig togen de vaders met hun telgen huiswaarts, waar het buitenkansje met krenten bollen en limonade gevierd werd'. EINDE. in het maatschappelijk verkeer zien en die wij dan prompt als onwelwil lend betitelen. Het verkeer is - en dat vergeten nog maar velen - boven al een kwestie van plichten. Laat het bijbrengen van plichtsbesef in het verkeer daarom ook Uw taak zijn. Het gaat om Uw en andermans leven. Officiële mededeling BEKENDMAKING. WEGOMLEGGING. In verband met het op zaterdag 27 augustus 1960 te geven concert zal de Oranjelaan des avonds van 7.00 uur tot 10.00 uur voor alle verkeer wor den afgesloten. De burgemeester van Waddinxveen, S. PILLE, l.b. Geïllustreerd Niet geillustreerd 1.95 1,00

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1960 | | pagina 2