Slechte toestand van Noordkade
wordt eveneens verbeterd
Volgende week markt in
onze gemeente
<zaak van tevtn o$ dood
NA VERBETERING VAN DE ZUIDKADE
Eerste paal voor 108
nieuwe woningen
V oorwaats-aktie
loopt ten einde
£and- en
Zuin&auut.
Optreden akrobaten
Tee <Mtr.denU
.VEILIG VERKEER"
m
Op de weg* géén
struisvogelpolitiek
TtieJUje 9Iuii. en Jantje Jafijxe
Hi ja bh
Agenda's
Boekhandel Veldwijk
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN
PAGINA 2
VRIJDAG 26 AUGUSTUS I960.
Sedert tal van jaren ondervonden de plaatselijke industrieën - voor
zover deze langs de Gouwe zijn gelegen - grote hinder bij de aan- en ai-
voer van hun producten, van de smalle Zuidkade. Deze weg, die eigenlijk
tot voor enkele jaren geleden otiicieel een voetpad was, werd onder be
paalde voorwaarden opengesteld voor het verkeer. Dit bracht dikwijls
grote moeilijkheden met zich. De nauwe straat was oorzaak dat er wel
eens een dakgoot door de zware vrachtauto's werd afgereden. Verkeers
opstoppingen kwamen regelmatig voor.
Gelukkig heeft de provincie Zuid-
Holland een open oog gehad voor
deze moeilijkheden en werd in ge
deelten een aanzienlijke verbreding
van deze smalle kade uitgevoerd.
Deze verbreding bestond veelal in
het vernauwen van de Gouwe. De
eertijds smalle Zuidkade is thans
voor het grootste deel een weg ge
worden, waar verkeersopstoppingen
nagenoeg niet meer voorkomen. Een
gedeelte van het verlengde van de
Zuidkade, de Wilhelminakade van
de toegangsweg naar de Zuidelijke
Dwarsweg tot aan de rijksweg, moet
echter nog aan bod komen. De plan
nen hiervoor zijn reeds in een ver
gevorderd stadium van voorberei
ding. Tevens zal daarbij dan ver
moedelijke rechttrekking van een
bocht in de Gouwe kunnen plaats
vinden.
Aan de noordzijde van de hefbrug
bestaan dezelide moeilijkheden als
aan de zuidzijde. Wel bestaat er
snig verschil, daar de meeste be
drijven langs de Zuidkade liggen.
De situatie aan de Noordkade is er
echter verre van rooskleurig. De be
schoeiing verkeert op verschillende
plaatsen in een dusdanige toestand,
dat het water door de kade heen
loopt en op de Noordkade terecht
komt.
Ook hier heeft de provincie Zuid-
Holland ingegrepen. Sedert enige
maanden wordt ook hier hard ge
werkt aan een verbetering. Het eer
ste gedeelte van de kade, dat thans
verbeterd wordt strekt zich uit van
de fabriek van de N.V. Dobbelmann
tot aan de grens van de bebouwing
van de Noordkade, waar de opslag
plaats van de N.V. de Waardt ligt.
Het werk, dat uitgevoerd wordt
door de gebrs. Visser en van Hees
uit Utrecht kost 291.000. De lengte
van het onderhanden zijnde werk
is ruim 600 meter. In totaal worden
hiervoor 309 heipalen van een leng
te van 12 tot 12.50 meter geheid.
Langs de waterkant wordt een dam-
wandscherm aangebracht, dat be
staat uit ruim 1800 betonnen dam-
wandplanken. Hierover heen wordt
een z.g. koppelbalk gestort, die op
palen draagt. Aan deze balk komt
dan weer de damwand te hangen.
Voor het estetisch aanzien wordt
het geheel gemetseld. Bij de uitvoe
ring van dit werk worden vele moei
lijkheden ondervonden. Voor het
achtste deel van het te verbeteren
stuk moest een stalen damwand
worden geslagen, teneinde het wa
terpeil te verlagen. Hierna kon een
bouwput worden gemaakt. Verwacht
wordt dat deze werkzaamheden
over ongeveer 2 maanden geheel
voltooid zullen zijn.
Bij dit werk wordt verder gebruik
gemaakt van een nieuwe stoomstel-
ling, die een stoomblok van drie ton
heeft. Ook is een nieuwe aandrij
vingsconstructie, waardoor het mo
gelijk wordt om de damwand beter
sluitend te krijgen, gebruikt. Deze
constructie is een vinding van de
aannemer van dit werk, de heer B.
van Hees, die hierop inmiddels oc
trooi heeft aangevraagd.
De provinciale Waterstaat heeit
verder weer nieuwe plannen ui
voorbereiding n.l. voor het gedeelte
van de N.V. Dobbelmann tot aan de
hefbrug. Binnenkort hoopt men voer
dit werk een aanbesteding te hou
den. Hierbij spelen echter nog weer
andere problemen een rol. De aan
Temidden van de toch al ononder
broken bouwbedrijvigheid in de Putte-
polder is woensdagmiddag aan de Pr.
Bjeatrixlaan, om even djrie uuir, de
eerste paal geslagen voor een bouw
plan van weer 108 woningen.
Dit omvangrijke project, dat wordt
gebouwd door het aannemersbedrijf Fa
P. Rehorst Zin. onder architectuur
van het architectenbureau L.
veen, is voor rekening van het Pen
sioenfonds van de Metaalnijverheid in
Nederland en zal wonden opgetrokken
in drie woonlagen.
Bij het slaan van die eerste paal
voor deze éénsgezinswoningen waren
aanwezig vertegenwoordigers van het
PensioenfondSs van de Metaalnijverheid,
van het bouwbedrijf Rehorst, de ar
chitect, de heer L. Roggeveen, bene
vens de loco-burgemeester, wethouder
S. Pille en de gemeente-architect, de
heer A. Kraneveld.
Wij wensen alle betrokkenen een
voorspoedige bouw van dit voor onze
gemeente zo belangrijke project.
Ten bate van Herv. Jeugdhuis
Al enige weken valt er onder de
Herv. jeugdverenigingen een verhoog
de activiteit waar te nemen. Vanwaar
deze drukte? Wel, het verenigingsge
bouw achter de Herv. kerk verkeert
in een desolate toestand en dient daar
om hoog nodig opgeknapt te worden.
Het doel is het gebouw te modernise
ren en te verbouwen tot jeugdhuis.
Dit kost natuurlijk veel geld, ge
raamd wordt 40.000. Een groot ge
deelte hiervan heeft de Herv. gemeen
te reeds bijeengebracht. Bij het begin
van de actie hebben de verenigingen
zich garant verklaart voor het bijeen
brengen van 8.000,Als onderdeel
hiervan wordt op 1, 2 en 3 september
Naar wij vernemen nadert de huis
aan huiskollekte der muziekvereniging
Voorwaarts langzaam maar zeker het
einde. Maandag jl. werd een bezoek
gebracht bij de bewoners aan de oost
zijde van de Gouwe, die zich ook niet
onbetuigd lieten en spontaan ruim
300,bijeen brachten. Maandag a.s.
zal gekollekteerd worden in de navol
gende straten: Kerkweg o.z.; Stations
straat; Kanaalstraat; Jan Dorrekens-
kade o.z.; Julianastraat; Oranjelaan;
Nesse en Noordkade. Getracht zal
worden donderdag de kollekte af te
sluiten met een bezoek aan de Oran-
jewijk. De opbrengsten tot nu toe zijn
2500 (industrie); 700 (bazar); ƒ1800
(huis aanhuiskollekte) totaal dus pre
cies 5.000. Wij wensen Voorwaarts
veel succes toe in de laatste wijken,
zodat het beoogde doel nl. f 6.000,
zal worden bereikt.
Gaarne willen wij de lezers er op
attent maken dat morgenavond om
kwart voor acht een concert met tap
toe zal worden gegeven door de Har
monie Excelsior uit Boskoop; St. Cea-
cilia en de Pionier uit Gouda, onder
lading van de dirigent C. v. d. Knaap,
dus allen naar de Oranjelaan.
bij het verenigingsgebouw aan de
Sniep een baizar gehouden zouden we
kunnen schrijven. Meestal is dit wel
de manier om aan geld te komen.
Maar nee, nu is geen bazar; we doen
iets anders.
We gaan een drie-daagse markt
houden, zo dachten de Herv. jongelui.
Op onze vraag wat er zo al te koop
zal wezen, kregen we ten antwoord:
„van alles". Dat betekent zowat alles
wat er op een markt aanwezig is.
Bloemen, textiel, patat frites, enz.
We zijn benieuwd, of dit experiment
slagen zal. We wensen de organisato
ren in ieder geval goede zaken toe.
Zie de advertentie.
deze zijde gelegen woningen lozen
op de Gouwe. Wanneer de nieuwe
oeververdediging zal worden ge
maakt kan dit niet meer en zal de
lozing niet meer op de Gouwe kun
nen plaats vinden. Hiervoor zal dus
riolering moeten worden gelegd.
Voorts is het de bedoeling van het
gemeentebestuur dat een aantal
woningen aan de oostkant van de
Noordkade zal worden afgebroken.
Dezelfde plannen bestaan ook voor
het aansluitende gedeelte van de
Nesse.
Een afzonderlijk probleem is ten
slotte dan weer de verbetering van
de Noordkade zelf. Ook hiervoor
worden plannen gemaakt. De uit
voering hiervan zal echter nog wel
enige tijd op zich laten wachten.
Gedegen
vakmanschap is het kenmerk
van een
echte GRIT BRIL
Het beste montuur van een
merk met wereldreputatie kan
door één ondeskundige be
handeling in één klap totaal
bedorven zijn.
Ons, met de nieuwste machi
nes ingericht atelier en de
vakkundigheid van onze op-
ticiëns zijn borg voor de zorg,
die aan uw bril besteed wordt.
,YIR. OPTICI EN
GOUDA
ZWIJNDRECHT
In Gouda gevestigd:
Korte Tiendeweg 12, telefoon
3033, 7 huizen vanaf de Markt.
Kleiweg 108, telefoon 6033,
naast Kleiwegbrug.
HET VERDUURZAMEN
VAN DRAAD.
Veel draad wordt er thans gebruikt
bij onze moderne fruitteelt. En velen
vragen zich af, hoe men het roesten
van draad kan voorkomen.
Het is bekend dat zelfs dubbel ge
galvaniseerd draad nog roest, dat ligt
trouwens voor de hand nu steeds meer
chemische middelen in de fruitteelt
worden gebruikt welke het roesten in
de hand werkt.
Om dit roesten van draad en andere
materialen welke aan roest onderhevig
zijn te voorkomen, kan men gebruik
maken van Tectyl, een product van
de Valvoline Oil Company. Wanneer
hiermede draad wordt behandeld is
men gevrijwaard voor roesten, hetgeen
een grote besparing geeft.
De behandeling is zeer eenvoudig,
men kan dit het gemakkelijkst doen
door de rol draad in een overlangs
doorgesneden autoband met Tectyl te
leggen. Wanneer men de rol enige tijd
in het bad laat liggen, worden alle
kanten van de draad goed geraakt.
Steeds meer draad wordt er in de
fruitteelt gebruikt, vooral de teelt van
rode bessen aan draden ondergaat
thans een grote uitbreiding en het is
dus van groot belang dat men weet
hoe men draad kan verduurzamen.
Voor de kosten behoeft men dit niet
te laten, deze zijn zeer gering, de voor
delen zijn evenwel groot.
Het is dan ook wel de moeite waard
om aan dit onderwerp meer aandacht
te besteden, maar dit geldt niet alleen
voor draad, ook alle andere materia
len Welke op de bedrijven aan roest
onderhevig zijn, dienen te worden be
handeld.
Het z^jn dikwijls deze kleinigheden
welke worden vergeten, maar hier
geldt zeker ook het spreekwoord:
„Voorkomen is beter dan genezen".
Adembenemend was zowel donder
dag- als vrijdagavond 't optreden van
het Duitse gezelschap Muller uit Dus-
seldorf in onz© gemeente.
Dit gezelschap had standplaats geno
men in de Oranjewijk aan de Prins
Bernhardlaan. De akrobaten verricht
ten halsbrekende toeren op de enkele
tientallen meters hoge mast. Zij had
den kennelijk geen last van hoogte
vrees, in tegenstelling tot vele toe
schouwers die sommige kunststukken
niet langer wilden aanzien. De belang
stelling van het publiek voor dit voor
de gemeente uniek gebeuren was bei
de avonden bijzonder groot.
Zonder zorgen rijdt het echtpaar
Door het mooie berggebied,
Waar zij eens een huishoudboekje,
Hij geen kasregister ziet.
Met him zuur gespaarde reispot
Eindelijk eens echt, écht uit! t
Slechts een moe-gewerkte werker
Voelt precies wat dat beduidt.
In hun knusse kleine auto
Zegt hun kleine radio:
Hier een S.O.S.-berichtje
Voor familie zó en zo.
Hoog in 't hoge hooggebergte
Horen beiden het bericht:
Overkomst gewenst, daar moeder
Wachend op haar sterfbed ligt
Ook in de vakantie komen
Dagelijks drama's voor;
Htm draagwijdte en gevolgen
Dringen zelden tot ons door.
CLTNGE DOORENBOS.
Het verkeer van vandaag is een zaak
van leven en dood geworden. Daar
staan wij niet iedere dag bij stil. Maar
een doodsbericht in de krant of een
autowrak ergens aan de kant van de
weg zijn stille getuigen van de mate
loze ellende die het moderne verkeer
ons - naast veel goeds - heeft gebracht
en bijna dagelijks weer brengt. Na
tuurlijk kan men van niemand vergen
dat hij zich dag in dag uit en op elk
uur van de dag die ellende bewust is.
Het leven zou daarbij ondragelijk
worden. Maar wél is het goed, dat
ieder zich bij tijd en wijle afvraagt,
of hij of zij wel alles doet wat moge
lijk is om het verkeer zo veilig moge
lijk te maken. Iedere weggebruiker
zou zich eigenlijk eenmaal per week
de spiegel moeten voorhouden met de
vraag: Ben IK een goed weggebruiker?
En indien dat nog teveel gevraagd is:
laat hij het in ieder geval doen op
de Veilig Verkeersdag, die het Ver
bond binnenkort organiseert. Want de
betekenis van die dag zit'm niet in de
eerste plaats in het feitelijk voorko
men van ongelukken (dat heeft zelfs
het Verbond niet in de hand) als wel
in de begripwekking en het kweken
van de bereidheid bij alle weggebrui
kers om de (verkeers)-wereld te ver
beteren met zichzelf te beginnen.
Er zouden stellig heel wat minder
ongelukken gebeuren, indien iedereen
zijn complexen, zijn opwindingen en
zijn zorgen thuis kon laten. Dat is niét
eenvoudig en in vele gevallen ook on
mogelijk. Het verkeer eist de volle
aandacht van alle verkeersdeelnemers.
Verslapte of verdeelde aandacht werkt
de onveiligheid in de hand. En dat die
onveiligheid (helaas) nog groot is be
wijzen de cijfers voor 1958:
in 1958 bedroeg het aantal verkeers
ongevallen 137.812.
daarbij werden gedood 1
zwaar gewonden 23.291
licht gewonden 16.491
Totaal aantal slachtoffers 41.386
Hoewel officiële cijfers op dit mo
ment nog niet vaststaat, is het wel
zeker dat in 1959 een groter aantal
1.650) in het verkeer te betreuren
is geweest.
We hebben al gezegd hoezeer de
mentaliteit van de weggebruikers de
veiligheid op de weg bepaalt. Die men
taliteit is in feite een kwestie van
verkeersbeschaving, die op zijn beurt
weer voortvloeit uit de primaire be
schavingsvormen zoals wij die reeds
als kind krijgen voorgehouden. Daar
om is het zo belangrijk dat - het Ver
bond voor Veilig Verkeer hamert
steeds meer op deze stelling - ouders
en ouderen het jonge kind reeds iets
van die omgangsvormen en wellevend
heid bijbrengen, die in het verkeer
zo'n grote rol spelen. Daarom ook
richt een groot deel van het Veilig
Verkeers werk - dat blijkt ook uit de
alom enthousiast ontvangen school
voorstellingen tijdens de Veilig Ver
keers dagen - zich tot de jeugd. Dat
dit dringend nodig is zal ieder begrij
pen die zich realiseert dat:
in 1958 316 kinderen (van 1 tjn.
14 jaar) in het verkeer om het le
ven kwamen 19,6°/o van het
totaal aantal verkeersdoden).
0 de sterfte door verkeersongevallen
bfj kinderen resp. jongeren in de
de leeftijd van 1 tot 20 jaar 16°/o
van het totale sterftecijfer uitmaakt
terwijl dit bij volwassenen 2®/o be
loopt.
voor kinderen van 5 t.m. 14 jaar
het verkeersongeval Doodsoorzaak
no. 1 is.
Het altijd en overal willen inhalen,
het ad absurdum op zijn voorrangs-
rechten staan, het snijden, het ver
blinden, enz. zijn zaken, die wij ook
VEILIG VERK
DE WERELDREIS VAN
115. De andere dag werden de vaders
met hun zoontjes op het politiebureau
genodigd. Daar werd hun met een toe
spraak, elk een bedrag van 225 gld.
overhandigd: de beloning voor het
ontdekken van 't gestolene, verminderd
met een schadevergoeding voor de rei
zigers van 't pontje, die, nadat het
hollende paard in een afgelegen dorp
tot staan gebracht was, allerlei on
kosten hadden moeten maken, om
thuis te komen.
116. De beide mannen begrepen eerst
niet, waar ze al dat geld aan te dan
ken hadden. Maar Jantje en Pietje
legden alles uit. Overgelukkig togen
de vaders met hun telgen huiswaarts,
waar het buitenkansje met krenten
bollen en limonade gevierd werd'.
EINDE.
in het maatschappelijk verkeer zien
en die wij dan prompt als onwelwil
lend betitelen. Het verkeer is - en
dat vergeten nog maar velen - boven
al een kwestie van plichten.
Laat het bijbrengen van plichtsbesef
in het verkeer daarom ook Uw taak
zijn. Het gaat om Uw en andermans
leven.
Officiële mededeling
BEKENDMAKING.
WEGOMLEGGING.
In verband met het op zaterdag 27
augustus 1960 te geven concert zal de
Oranjelaan des avonds van 7.00 uur
tot 10.00 uur voor alle verkeer wor
den afgesloten.
De burgemeester van Waddinxveen,
S. PILLE, l.b.
Geïllustreerd
Niet geillustreerd
1.95
1,00