Weekblad voor Waddlnxveen Bont binnenlands gebeuren RAIFFEISEN-DA6 UW SPAARDA6! „SPIEGEL VAN DE WEEK" Let op dit raambiljet als u /betere vakkieding wilt kopen. „RUBRIEK VOOR DE ONTSTELLEND AANTAL KLEUTERS MET ONDEUGDELIJKE VOETJES mm RAIFFEISEN-DAG „Veilig Verkeer" Las* van zenuwen? A. BROUWER VRIJDAG 14 OKTOBER 1960. 16e JAARGANG Verschijnt elke vrijdag Abonnementsgeld per kwartaal f 1.— bij vooruitbetaling. Advertentieprijs 8 ct per m.m. Kontraktprijs op aanvraag. Adres redaktle en administratie: Oranjelaan Waddinxveen, Telef. 2238 Bijdragen, verslagen, etc. uiterlijk 's woensdagsavonds inzenden De scheepsramp, die de Rijn over een afstand van ongeveer een hal ve kilometer in vlammen zette, is volgens het onderzoek van de wa- terpolitie te Emmerik te wijten aan het feit, dat door tot op heden onbekende oorzaak de veerboot Ti- na Scarlett uit z'n roer is gelopen. Volgens dit onderzoek zijn de ge ruchten en verwijten dat de veer boot maar door één sieepooot werd getrokken fataal geweest zou zijn, ongegrond en beslist onjuist. De veerboot had twee sleepboten, een vóór, die trok en een achter, die de veerboot in de juiste koers moest houden. Door een zeer plot selinge wending van de veerboot, was de sleepbootkapitein genood zaakt de tros te kappen, daar de sleepboot anders geheel omgetrok ken zou worden. Na de botsing met de tanker brak niet direkt brand uit. Deze brand is pas later ontstaan doordat vonken van andere sche ien, de door de botsing ontsnapte benzine ontstak. Ondanks het feit, dat de hoge vlammen de tanker al teisterden, hebben twee beman ningsleden van de tanker, de ont- iuchtingskranen opengedraaid; de gassen konden hierdoor ontsnappen, terwijl het gevaar voor explosie tot een minimum beperkt bleef. Wan neer dit niet zou zijn gebeurd, dan zouden de gevolgen niet te over zien zijn geweest. Minister Korthals heeft een aanval gedaan op het rapport dat het Cen traal Planbureau inzake de IJ- en Coentunnel had opgesteld. Volgens de minister heeft het C.B. geen re kening gehouden met het groeien de verkeer in Amsterdam, in de tweede plaats de rentabiliteit van de tunnels verkeerd berekend, ten derde de kosten verkeerd begroot en men is bovendien van verkeerde verkeersschattingen uitgegaan. Wat het rapport positief noemt, noemt minister Korthals negatief en om gekeerd. We vragen ons wel af, wat we aan een Centraal Planbureau hebben, als dit toch alles verkeerd doet. Of vergist de minister zich misschien Hij is ook een mens. In beide ge vallen echter kost het ons geld. Om even bij geld te blijven. Met ingang van 1 januari 1961 zal de ir De scheepsramp nabij Emmerik; ir Mr. Korthals doet aanval op planbureau-rapport; ir Loongrens sociale verzekeringswetten wordt opgetrokken; ir Kolenprijs verhoging; ir T.V.-invasie in Nederland. loongrens voor de sociale verzeke ringswetten van 7400 tot 8000 gul den worden opgetrokken. Dit houdt in, dat de mensen, die op 1 januari 1961 minder dan 8000 gulden per jaar verdienen, zullen vallen onder de ziektewet, het zie- kenfondsbesluit, de werkeloosheids- wet en de invaliditeitswet. Deze loongrens verhoging is het gevolg van het aanpassen aan de indexcij fers van lonen en de kosten van het levensonderhoud. Over de prijsverhoging van kolen is tussen de minister van economi sche zaken en de federatie van steenkolenhandelaren een compro mis gesloten. De 15 cent per hl., die de kolenhan delaren in de maanden mei tot en met september op de zomerprijzen hebben gelegd, zal niet behoeven te worden terugbetaald. Daarentegen zal de winterprijs voor het seizoen 1960-'61 even hoog zijn als die van iet vorig jaar. Wel heeft minister De Pous ingestemd om bij de ko lenhandelaren een rentabiliteitson- derzoek te houden, doch het kan wel even duren eer het resultaat van dit onderzoek bekend is. De minister voldoet aan dit verzoek, omdat een van de argumenten van de kolenhandelaren was, dat de loonkosten sedert vorig jaar sterk gestegen zijn. Nederland wordt op het ogenblik overspoeld met tweedehands tele visietoestellen. Vrachtauto's vol passeren de Nederlands-Duitse grens. De toestellen zijn alle afdan kertjes van Duitse kijkers. Het is het gevolg van het invoeren van een tweede kanaal in Duitsland. Hier waren de oude toestellen niet op gebouwd. Daar er zeer goede inruilcondities waren, zijn de meeste Duitsers er toe over gegaan een nieuw toestel aan te schaffen. De oudere worden voor ongeveer 100 gulden aan Ne derlandse handelaren verkocht, wel ke ze in ons land invoeren. Vooral in het oosten van ons land gaan ze grif van de hand, waardoor de prijs van de toestellen snel stijgt, zodat de handelaren ondanks de vrij hoge belastingen aan de grens toch een joede winst weten te maken. Magazijn ,.De Gunst", Nesse, Waddinxvèen verkopen In het koude jaargetijde kan men baby wel een paar wollen sokjes aantrekken maar dat helpt door gaans niet veel, want het kleintje zal net zo lang blijven wurmen tot het deze voetbekleedselen heeft af- getroopt. Wanneer het te koud is voor blote beentjes is de trappel zak daarom een uitkomstbaby kan hierin naar hartelust spartelen zon der dat de voetjes afkoelen. PLATVOET GEVAAR. De zorg voor de kindervoetjes dient al in de wieg te beginnen. De zui geling moet bewegingsvrijheid voor de beentjes hebben. Als het weer en de temperatuur het toelaten is het het beste de kleintjes onbelemmerd met blote beentjes te laten rond- trappelen. Tuig de kleintjes vooral niet op als een verkleinde uitgave van volwassen mensen met nauw sluitende kousjes en net-echte schoentjes. Dat staat misschien wel grappig, maar men bewijst de kin deren daar beslist geen dienst mee. Bij het wiegekind heeft het voetje een heel karakteristieke vorm: de tenen zijn naar verhouding biezon- der kort, de voetzool is min of meer driehoekig, hethieltje steekt nog niet naar achteren uit, het voetje is nog niet gewelfd. Het voetgewelf zoals we dat van de ouderen kennen ontwikkelt zich pas als het kind gaat lopen. In deze periode moet moeder goed opletten want reeds nu kan de zo gevreesde platvoet ontstaan. Vooral bij heel dikke kinderen, waar een naar verhouding te groot gewicht op het voetje rust, dreigt dit platvoet-gevaar. Het is o.a. hier om verstandig de baby niet overma tig te voeden. Verder moet men er van af zien het kind voortdurend De bank biedf U veiligheid en voordeel in alle geldzaken. Houdi daarom geen geld in huis. COOP. BOERENLEENBANK WADDINXVEEN tot lopen aan te moedigen. Zodra de krachten daarvoor toereikend zijn, worden de eerste schreden zonder mankeren vanzelf gezet. Wordt het lopen geforceerd, dan kan de relatieve overbelasting van de voet ook weer voetgebreken tot gevolg hebben. Maar wanneer de ;ijd er rijp voor is, mogen ze zoveel rondscharrelen als ze willen, maar liefst zonder kousen en schoenen. HET GOEDE ADRES. Nog veel te weinig moeders weten eigenlijk hoe goed het voor de kleu ters is om te spelen en rond te lopen op blote voetjes, vooral wan neer dat op een natuurlijke bodem gebeurt. Daarenboven kan men door het laten maken van eenvou dige voetoefeningen het spier- en bandapparaat van het kindervoetje meer stevigheid geven, hetgeen voor de verdere voetontwikkeling van grote betekenis kan zijn. Ook aan het uitzoeken van kleuter schoentjes dient de grootst moge lijke zorg te worden besteed. Het gaat er daarbij niet zozeer om of ze „o-zo-snoezig" staan, maar aller eerst of ze doelmatig en deugdelijk zijn. Meer dan driekwart van alle kleu ters heeft ondeugdelijke voetjes. Dat is een ontstellend feit, maar gelukkig is daar nog wel iets aan te doen. Op deze leeftijd is immers veelal nog herstel mogelijk. Is er een consultatiebureau voor kleuters in de buurt, dan had de kleine daar eigenlijk al ingeschre ven moeten zijn. Het pukkie was toch ook al op het zuigelingenbu reau In ieder geval: wie z'n druk bezette huiarts met deze dingen niet lastig wil vallen, kan van de dokter dezer consultatiebureaus een deug delijk adviés krijgen, hoe er het beste gehandeld kan worden. EEN MENSENLEVEN LANG. Zijn er eenmaal voetafwijkingen opgetreden, dan late men zich geen steunzolen aanpraten door buur vrouw of winkelier, want dat zijn in deze geen deskundigen. Men vrage in zulke gevallen uitsluitend raad aan een dokter. Als deze het nodig oordeelt kan er dan boven dien nog een specialist worden ge raadpleegd. Denk over al deze din gen niet te gemakkelijk. Zeg vooral niet, dat het allemaal zo'n vaart loopt en dat er belangrijker dingen zijn. Bedenk dat elkeen een men senleven lang voort moet op dat ene paar voeten dat hij heeft. Voor miljoenen mensen, overal Ier wé- reld is F. W. Raiffeisen een lichiend voorbeeld. Hij is de man, die 111 jaar geleden de eerste onderlinge spaaren leenbank siichtie. Hei belangeloos dienen van anderen was het doel van zijn bank. Welvaart voor allen was zijn Ideaal. 2U UKI. 19ÖU INTERNATIONALE SPAARDAG RAIFFEISEN-WEEK 17 t/m 22 OKT. 1960 SPAARWEEK VOOR IEDEREEN Neem een Ralffelaen-spaarboekje In de Ralffelsen-weekl In de Raiffeisenweek van 17 t.e.m. 22 oktober 1960 ont vangt iedere 10e inlegger een premie van f 2,50 en iedere 25e inlegger een premie van f 5,00. Coöperatieve Boerenleenbank Waddinxveen WE ZIJN ONGEINTERESEERD. Mijn dagelijkse weg is de weg van gehaaste mensen. We rijden zeer doelbewust, de factortijd is voor ons zo belangrijk, dat al onze sociale ge voelens er aan ondergeschikt wor den gemaakt. Mijn dagelijkse weg voert mij twee maal per dag langs dezelfde wegen. Vele honderden verlaten des och tends, evenals ik, him huizen om er des avonds - na gedane arbeid - terug te keren. Wij ontmoeten el kaar dus tweemaal daags op de weg, maar deze ontmoeting is volkomen toevallig, zij roept geen enkele ge moedsbeweging in ons wakker. We blijven onberoerd bij deze ontmoe ting. Samen rijden we op dezelfde weg, maar in deze schijnbare ge meenschap zijn we keiharde indivi dualisten. Ieder wil zijn gestelde doel in zo kort mogelijke tijd be reiken en zo hier voor ons allen één gemeenschappelijke regel zou kunnen gelden, dan is het die van het recht van de sterkste. Wie de felste krachtbron onder zich heeft, eist de meeste rechten voor zich op. De bromfietsen laten geen kans voorbijgaan de fietsers hun poten tiële meerderheid te tonen en na tuurlijk weet de automobilist zich heerlijk superieur aan beiden. In deze gemeenschappelijke tocht zonder gemeenschapszin worden wij geconfronteerd met allerlei hinder lijke obstakels: stoplichten, ver- keersregelende politiemannen. Met de grootste moeite leggen wij ons bij deze dwingende hindernissen neer. Wie de in stilte gemaakte verwensingen zou kunnen aanho ren, wanneer een stopteken ons nét dwingt stil te houden, zou weten hoe wij ons aan het belemmeren van onze vrije weg ergeren. Het spreekt welhaast vanzelf dat op mijn dagelijkse weg zo nu en dan het hoornsignaal van een ambulan ce hoorbaar is. Herinneren wij ons nauwelijks één verkeersregel in de ze driftige tocht om ons doel indivi dueel zo snel mogelijk te bereiken,, we weten op zo'n moment ineens pijnlijk nauwkeurig, dat we niet verplicht zijn de ambulance voor rang of vrije doortocht te verlenen en dus laten we de wagen rustig drietonig toeteren. Tenslotte vech ten we er allemaal voor om zo gauw mogelijk op onze bestemming te zijn We haten onze mede weggebruiker niet, maar we zijn volstrekt ongeïntereseerd. En daar door zijn we, door dit mentale de fect, dikwijls de oorzaak van af schuwelijke verkeersongelukken. De bestemming van de ambulance is dan ook meestal een ongeval. Er gens op de weg is het vertrouwde beeld te zien van een auto in een vreemde positie; er ligt een ver wrongen fiets of bromfiets en daar vlakbij een roerloze gestalte, uit gestrekt op het wegdek. Weinig mensen er omheen. Een inspecteur van politie vertelde onlangs: vroeger hadden we bij on gevallen-op-de-weg altijd last van het opdringend publiek. Tegen woordig zie je haast geen mensen meer. Vroeger moesten we de waarschuwing laten horen: blijf zoveel mogelijk van gewonden-van- de-weg-af, laat zoveel mogelijk ruimte om het slachtoffer heen. Te genwoordig gebeurt het, dat een brede stroom verkeer langs een slachtoffer heenrijdt, dat dringend eerste hulp nodig heeft. We hébben het al eens gezien. Géén interesse meer Publicatie van het Verbond voor Veilig Verkeer Mijnhardt's Zenuwtabletten helpen U er overheen tdediriq., dt ryiooliJLt anctauc/Leü&ng. Sn atlt qnede. PiM£nklecbnq$aJien HEREN COSTUÜMS 129,— 135,— 149,— 155,— (ook in Terlenka) Regenjassen, Sportcolberts en Pantalons in Waddinxveen alleen verkrijgbaar bij Nesse 46 Telefoon 2285

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1960 | | pagina 1