Weekblad voor Waddlnxveen
Bont binnenlands gebeuren
RAIFFEISEN-DA6
UW SPAARDA6!
„SPIEGEL VAN DE WEEK"
Let op
dit raambiljet
als u
/betere vakkieding
wilt kopen.
„RUBRIEK VOOR DE
ONTSTELLEND AANTAL KLEUTERS
MET ONDEUGDELIJKE VOETJES
mm
RAIFFEISEN-DAG
„Veilig Verkeer"
Las* van zenuwen?
A. BROUWER
VRIJDAG 14 OKTOBER 1960.
16e JAARGANG
Verschijnt elke vrijdag
Abonnementsgeld per kwartaal f 1.— bij vooruitbetaling.
Advertentieprijs 8 ct per m.m. Kontraktprijs op aanvraag.
Adres redaktle en administratie:
Oranjelaan Waddinxveen, Telef. 2238
Bijdragen, verslagen, etc.
uiterlijk 's woensdagsavonds inzenden
De scheepsramp, die de Rijn over
een afstand van ongeveer een hal
ve kilometer in vlammen zette, is
volgens het onderzoek van de wa-
terpolitie te Emmerik te wijten
aan het feit, dat door tot op heden
onbekende oorzaak de veerboot Ti-
na Scarlett uit z'n roer is gelopen.
Volgens dit onderzoek zijn de ge
ruchten en verwijten dat de veer
boot maar door één sieepooot werd
getrokken fataal geweest zou zijn,
ongegrond en beslist onjuist.
De veerboot had twee sleepboten,
een vóór, die trok en een achter,
die de veerboot in de juiste koers
moest houden. Door een zeer plot
selinge wending van de veerboot,
was de sleepbootkapitein genood
zaakt de tros te kappen, daar de
sleepboot anders geheel omgetrok
ken zou worden. Na de botsing met
de tanker brak niet direkt brand
uit. Deze brand is pas later ontstaan
doordat vonken van andere sche
ien, de door de botsing ontsnapte
benzine ontstak. Ondanks het feit,
dat de hoge vlammen de tanker al
teisterden, hebben twee beman
ningsleden van de tanker, de ont-
iuchtingskranen opengedraaid; de
gassen konden hierdoor ontsnappen,
terwijl het gevaar voor explosie tot
een minimum beperkt bleef. Wan
neer dit niet zou zijn gebeurd, dan
zouden de gevolgen niet te over
zien zijn geweest.
Minister Korthals heeft een aanval
gedaan op het rapport dat het Cen
traal Planbureau inzake de IJ- en
Coentunnel had opgesteld. Volgens
de minister heeft het C.B. geen re
kening gehouden met het groeien
de verkeer in Amsterdam, in de
tweede plaats de rentabiliteit van
de tunnels verkeerd berekend, ten
derde de kosten verkeerd begroot
en men is bovendien van verkeerde
verkeersschattingen uitgegaan. Wat
het rapport positief noemt, noemt
minister Korthals negatief en om
gekeerd.
We vragen ons wel af, wat we aan
een Centraal Planbureau hebben,
als dit toch alles verkeerd doet. Of
vergist de minister zich misschien
Hij is ook een mens. In beide ge
vallen echter kost het ons geld.
Om even bij geld te blijven. Met
ingang van 1 januari 1961 zal de
ir De scheepsramp nabij Emmerik;
ir Mr. Korthals doet aanval op planbureau-rapport;
ir Loongrens sociale verzekeringswetten wordt
opgetrokken;
ir Kolenprijs verhoging;
ir T.V.-invasie in Nederland.
loongrens voor de sociale verzeke
ringswetten van 7400 tot 8000 gul
den worden opgetrokken.
Dit houdt in, dat de mensen, die op
1 januari 1961 minder dan 8000
gulden per jaar verdienen, zullen
vallen onder de ziektewet, het zie-
kenfondsbesluit, de werkeloosheids-
wet en de invaliditeitswet. Deze
loongrens verhoging is het gevolg
van het aanpassen aan de indexcij
fers van lonen en de kosten van het
levensonderhoud.
Over de prijsverhoging van kolen
is tussen de minister van economi
sche zaken en de federatie van
steenkolenhandelaren een compro
mis gesloten.
De 15 cent per hl., die de kolenhan
delaren in de maanden mei tot en
met september op de zomerprijzen
hebben gelegd, zal niet behoeven te
worden terugbetaald. Daarentegen
zal de winterprijs voor het seizoen
1960-'61 even hoog zijn als die van
iet vorig jaar. Wel heeft minister
De Pous ingestemd om bij de ko
lenhandelaren een rentabiliteitson-
derzoek te houden, doch het kan
wel even duren eer het resultaat
van dit onderzoek bekend is. De
minister voldoet aan dit verzoek,
omdat een van de argumenten van
de kolenhandelaren was, dat de
loonkosten sedert vorig jaar sterk
gestegen zijn.
Nederland wordt op het ogenblik
overspoeld met tweedehands tele
visietoestellen. Vrachtauto's vol
passeren de Nederlands-Duitse
grens. De toestellen zijn alle afdan
kertjes van Duitse kijkers. Het is
het gevolg van het invoeren van
een tweede kanaal in Duitsland.
Hier waren de oude toestellen niet
op gebouwd.
Daar er zeer goede inruilcondities
waren, zijn de meeste Duitsers er
toe over gegaan een nieuw toestel
aan te schaffen. De oudere worden
voor ongeveer 100 gulden aan Ne
derlandse handelaren verkocht, wel
ke ze in ons land invoeren. Vooral
in het oosten van ons land gaan ze
grif van de hand, waardoor de prijs
van de toestellen snel stijgt, zodat
de handelaren ondanks de vrij hoge
belastingen aan de grens toch een
joede winst weten te maken.
Magazijn ,.De Gunst", Nesse, Waddinxvèen
verkopen
In het koude jaargetijde kan men
baby wel een paar wollen sokjes
aantrekken maar dat helpt door
gaans niet veel, want het kleintje
zal net zo lang blijven wurmen tot
het deze voetbekleedselen heeft af-
getroopt. Wanneer het te koud is
voor blote beentjes is de trappel
zak daarom een uitkomstbaby kan
hierin naar hartelust spartelen zon
der dat de voetjes afkoelen.
PLATVOET GEVAAR.
De zorg voor de kindervoetjes dient
al in de wieg te beginnen. De zui
geling moet bewegingsvrijheid voor
de beentjes hebben. Als het weer en
de temperatuur het toelaten is het
het beste de kleintjes onbelemmerd
met blote beentjes te laten rond-
trappelen. Tuig de kleintjes vooral
niet op als een verkleinde uitgave
van volwassen mensen met nauw
sluitende kousjes en net-echte
schoentjes. Dat staat misschien wel
grappig, maar men bewijst de kin
deren daar beslist geen dienst mee.
Bij het wiegekind heeft het voetje
een heel karakteristieke vorm: de
tenen zijn naar verhouding biezon-
der kort, de voetzool is min of meer
driehoekig, hethieltje steekt nog
niet naar achteren uit, het voetje is
nog niet gewelfd.
Het voetgewelf zoals we dat van
de ouderen kennen ontwikkelt zich
pas als het kind gaat lopen. In deze
periode moet moeder goed opletten
want reeds nu kan de zo gevreesde
platvoet ontstaan.
Vooral bij heel dikke kinderen,
waar een naar verhouding te groot
gewicht op het voetje rust, dreigt
dit platvoet-gevaar. Het is o.a. hier
om verstandig de baby niet overma
tig te voeden. Verder moet men er
van af zien het kind voortdurend
De bank biedf U veiligheid en
voordeel in alle geldzaken.
Houdi daarom geen
geld in huis.
COOP. BOERENLEENBANK
WADDINXVEEN
tot lopen aan te moedigen. Zodra
de krachten daarvoor toereikend
zijn, worden de eerste schreden
zonder mankeren vanzelf gezet.
Wordt het lopen geforceerd, dan
kan de relatieve overbelasting van
de voet ook weer voetgebreken tot
gevolg hebben. Maar wanneer de
;ijd er rijp voor is, mogen ze zoveel
rondscharrelen als ze willen, maar
liefst zonder kousen en schoenen.
HET GOEDE ADRES.
Nog veel te weinig moeders weten
eigenlijk hoe goed het voor de kleu
ters is om te spelen en rond te
lopen op blote voetjes, vooral wan
neer dat op een natuurlijke bodem
gebeurt. Daarenboven kan men
door het laten maken van eenvou
dige voetoefeningen het spier- en
bandapparaat van het kindervoetje
meer stevigheid geven, hetgeen
voor de verdere voetontwikkeling
van grote betekenis kan zijn. Ook
aan het uitzoeken van kleuter
schoentjes dient de grootst moge
lijke zorg te worden besteed. Het
gaat er daarbij niet zozeer om of
ze „o-zo-snoezig" staan, maar aller
eerst of ze doelmatig en deugdelijk
zijn.
Meer dan driekwart van alle kleu
ters heeft ondeugdelijke voetjes.
Dat is een ontstellend feit, maar
gelukkig is daar nog wel iets aan
te doen. Op deze leeftijd is immers
veelal nog herstel mogelijk.
Is er een consultatiebureau voor
kleuters in de buurt, dan had de
kleine daar eigenlijk al ingeschre
ven moeten zijn. Het pukkie was
toch ook al op het zuigelingenbu
reau In ieder geval: wie z'n druk
bezette huiarts met deze dingen niet
lastig wil vallen, kan van de dokter
dezer consultatiebureaus een deug
delijk adviés krijgen, hoe er het
beste gehandeld kan worden.
EEN MENSENLEVEN LANG.
Zijn er eenmaal voetafwijkingen
opgetreden, dan late men zich geen
steunzolen aanpraten door buur
vrouw of winkelier, want dat zijn
in deze geen deskundigen. Men
vrage in zulke gevallen uitsluitend
raad aan een dokter. Als deze het
nodig oordeelt kan er dan boven
dien nog een specialist worden ge
raadpleegd. Denk over al deze din
gen niet te gemakkelijk. Zeg vooral
niet, dat het allemaal zo'n vaart
loopt en dat er belangrijker dingen
zijn. Bedenk dat elkeen een men
senleven lang voort moet op dat
ene paar voeten dat hij heeft.
Voor miljoenen mensen, overal Ier wé-
reld is F. W. Raiffeisen een lichiend
voorbeeld. Hij is de man, die 111 jaar
geleden de eerste onderlinge spaaren
leenbank siichtie. Hei belangeloos dienen
van anderen was het doel van zijn bank.
Welvaart voor allen was zijn Ideaal.
2U UKI. 19ÖU
INTERNATIONALE SPAARDAG
RAIFFEISEN-WEEK
17 t/m 22 OKT. 1960
SPAARWEEK VOOR IEDEREEN
Neem een Ralffelaen-spaarboekje In de Ralffelsen-weekl
In de Raiffeisenweek van 17 t.e.m. 22 oktober 1960 ont
vangt iedere 10e inlegger een premie van f 2,50 en iedere
25e inlegger een premie van f 5,00.
Coöperatieve Boerenleenbank
Waddinxveen
WE ZIJN ONGEINTERESEERD.
Mijn dagelijkse weg is de weg van
gehaaste mensen. We rijden zeer
doelbewust, de factortijd is voor ons
zo belangrijk, dat al onze sociale ge
voelens er aan ondergeschikt wor
den gemaakt.
Mijn dagelijkse weg voert mij twee
maal per dag langs dezelfde wegen.
Vele honderden verlaten des och
tends, evenals ik, him huizen om er
des avonds - na gedane arbeid -
terug te keren. Wij ontmoeten el
kaar dus tweemaal daags op de weg,
maar deze ontmoeting is volkomen
toevallig, zij roept geen enkele ge
moedsbeweging in ons wakker. We
blijven onberoerd bij deze ontmoe
ting. Samen rijden we op dezelfde
weg, maar in deze schijnbare ge
meenschap zijn we keiharde indivi
dualisten. Ieder wil zijn gestelde
doel in zo kort mogelijke tijd be
reiken en zo hier voor ons allen
één gemeenschappelijke regel zou
kunnen gelden, dan is het die van
het recht van de sterkste. Wie de
felste krachtbron onder zich heeft,
eist de meeste rechten voor zich op.
De bromfietsen laten geen kans
voorbijgaan de fietsers hun poten
tiële meerderheid te tonen en na
tuurlijk weet de automobilist zich
heerlijk superieur aan beiden.
In deze gemeenschappelijke tocht
zonder gemeenschapszin worden wij
geconfronteerd met allerlei hinder
lijke obstakels: stoplichten, ver-
keersregelende politiemannen. Met
de grootste moeite leggen wij ons
bij deze dwingende hindernissen
neer. Wie de in stilte gemaakte
verwensingen zou kunnen aanho
ren, wanneer een stopteken ons nét
dwingt stil te houden, zou weten
hoe wij ons aan het belemmeren
van onze vrije weg ergeren.
Het spreekt welhaast vanzelf dat op
mijn dagelijkse weg zo nu en dan
het hoornsignaal van een ambulan
ce hoorbaar is. Herinneren wij ons
nauwelijks één verkeersregel in de
ze driftige tocht om ons doel indivi
dueel zo snel mogelijk te bereiken,,
we weten op zo'n moment ineens
pijnlijk nauwkeurig, dat we niet
verplicht zijn de ambulance voor
rang of vrije doortocht te verlenen
en dus laten we de wagen rustig
drietonig toeteren. Tenslotte vech
ten we er allemaal voor om zo
gauw mogelijk op onze bestemming
te zijn We haten onze mede
weggebruiker niet, maar we zijn
volstrekt ongeïntereseerd. En daar
door zijn we, door dit mentale de
fect, dikwijls de oorzaak van af
schuwelijke verkeersongelukken.
De bestemming van de ambulance
is dan ook meestal een ongeval. Er
gens op de weg is het vertrouwde
beeld te zien van een auto in een
vreemde positie; er ligt een ver
wrongen fiets of bromfiets en daar
vlakbij een roerloze gestalte, uit
gestrekt op het wegdek. Weinig
mensen er omheen.
Een inspecteur van politie vertelde
onlangs: vroeger hadden we bij on
gevallen-op-de-weg altijd last van
het opdringend publiek. Tegen
woordig zie je haast geen mensen
meer. Vroeger moesten we de
waarschuwing laten horen: blijf
zoveel mogelijk van gewonden-van-
de-weg-af, laat zoveel mogelijk
ruimte om het slachtoffer heen. Te
genwoordig gebeurt het, dat een
brede stroom verkeer langs een
slachtoffer heenrijdt, dat dringend
eerste hulp nodig heeft. We hébben
het al eens gezien. Géén interesse
meer
Publicatie van het
Verbond voor Veilig Verkeer
Mijnhardt's Zenuwtabletten
helpen U er overheen
tdediriq., dt
ryiooliJLt anctauc/Leü&ng.
Sn atlt qnede. PiM£nklecbnq$aJien
HEREN COSTUÜMS
129,— 135,— 149,— 155,—
(ook in Terlenka)
Regenjassen,
Sportcolberts en
Pantalons
in Waddinxveen alleen
verkrijgbaar bij
Nesse 46 Telefoon 2285