Onze kinderen in het
moderne verkeer
iezoekt de
weekmarkt
I
DE DOOD LOERT LANGS DE KANT!
L1
DE WINKELIERS
GAAN MET
VACANTIE
BURGERLIJKE I
STAND
-i
PARADE DER
GESLAAGDEN
Foto
Voor Film
en
SS
I
Sjaak Noteboom
Geld speelt geringer
rol.
Verkeersopvoeding dient reeds bij de
kleuter te beginnen
moeilijk ontwarbare knoop!
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN VRIJDAG 21 JULI 1961.
PAGINA 3
Predikbeurten
-
'•A
met
gouden
OP EEN ZEBRA IS HET
Boor niet alles
Jrzv
te»
a
f
Kt
SZ-
DE OVERHEID
EN DE SCHOLEN.
Herv. Kring „Wet en Evangelie"
uur
van
J.
die
Aangiften van 13 tot 19 juli 1961.
MAAR DE BEZIELING.
I
1
VERKEERSOPVOEDING.
De slagers van 19-29 juli:
De kruideniers van 24-31 juli:
J
De bakkers van 24 juli-5 augustus:
De melkhandelaren van 17-29 ujli:
L
De ZONDAGSDIENST zal worden
waargenomen door Dr C. A, de Geus,
Stationsstraat 6, telef 2676.
Passage
Slagerij W. en S., Zuidkade.
G. Lochmans, Passage.
TUSSEN ZAND EN
STRUISVOGEL.
GEVONDEN EN VERLOREN
VOORWERPEN.
T Broer, Dorpsstraat.
J. de Graaff, Zuidkade.
S. Kerver, leplaan.
J van der Doo, Noordkade.
A. van der Spoel, Dorpsstraat.
Jehova’s Getuigen.
Zondags 18.30 uur Wachttorenstudie
Donderdags 19.30 uur Bedieningsschool
Donderdags 20.30 uur Dienst vergade
ring.
A. Koster, Jan DorrekenSkade.
H. Timmermans, Wilhehninakade.
Pa P. Asscheman, Emmastraat.
Fa A. van Eeuwen, Zuidikade.
J. van Triet, Noordkade.
C. Voshol, Zuidkade.
A. J. Brouwer, Noordeinde.
C. van RingetLenstein, leplaan.
Gez. Rip, Dorpsstraat.
T Broer. Dorpsstraat.
J
die richting uit te sturen, waarvan
ze weten, dat de opleiding goed is.
Die opleiding kan inderdaad best
zijn, maar is zij dan ook geschikt
voor de betrokkene
De beroepskeuze kan niet feilloos
werken, omdat de tijd ontbreekt om
elk geval tot de bodem te onder
zoeken. En als de met moeite en
zorg afgegeven adviezen dan maar
werden opgevolgd, vooral als ze niet
overeenstemmen met de verwach
tingen van de ouders
In onze dagen kan bij de beroeps
keuze de welvaart een slechte raad
gever zijn. Een vader of fortuinlijk
familielid kan in een bepaald be
roep of bedrijf een uitstekend be
taald levenswerk hebben gevonden.
Dat schept dan een gunstige voe
dingsbodem om een jongen of meis
je ook die voorbeeldige weg op te
zenden. Dat lijkt juist, maar zo’n
kind wordt dat dan getrokken door
het werk of door de kans op een
hoog inkomen En zoekt iedereen
in het leven naar een hoog inko
men
--
Verenigingsgebouw, Stationsstraat.
V.m. 9.30 uur Ds E. H. Kalkman
Nam. 7 uur Ds H M, Cnossen, A’dam
Gereformeerde Kerk.
V.m. 9.30 en nam. 6.30 uur Ds Snoey.
Remonstrantse Kerk.
V.m. 10 uur Ds A. Hoff-Visscherr
Chr. Afgesch. Gemeente.
V.m. 9.30 en nam. 5 uur Ds Verloop
Woensdag 26 juli, nam. 7 uur
Ds Verloop
F. Bos, Brugweg.
G. Kool, Sniepweg.
J B. Janmaat, Kanaalweg.
Gebr. Cammeraat, Zuidkade.
HET GEVAAR WIL l)
ALTUD INHALEN
Aan de Chr. Uloschool Slaagden de
volgende leerlingen:
L. de Pater, N van Wageningen, L.
van Es, M. van der Hee, R. Ketting,
A. Hilgers, B. Gelderblom en I. van
Herk.
Gevonden: herenhortoge, wit. kinder-
schoentje.
Verloren: abonnement zwembad, bos
sleutels, herencostuum, bruine akte
tas met dmh., blauw windjack, bruin
psalmboekje, gouden horlogeketting,
portemonnaie met inh., 1 paar grijze
glacé herenhandschoenen, rijksdaalder,
1 paar regenpijpen, gouden schakel
armband
Geboren: Maria Wilhelmina Clastaa,
dv J. J. L. de Haas en T. S. de Jong,
J. W. Frisoweg 5;
Bernardus Antonius, zv J. B. H. Man
huis en H. Heinink, J W. Frisoweg
55;
Gerardus Antonius, zv G. C. Schle-
broek en C. M. Matse, Bloemendaalse-
weg 75;
Ondertrouwd: geen.
Gehuwd: J. van Holten en A. M. Go-
rissen; R. Tennissen en M. Hagendijk;
H Koetsier en A. S. Versluis;
van experts, die steeds meer weten
over hoe langer hoe minder, tot zij
alles weten over niets.
noodlottig gevolg.
Om een en ander in betere banen
te leiden, begon men reeds in de
twintiger jaren met verkeerslessen
op enkele scholen, maar dat was
vrijwillig, het onderwijzend perso
neel kon hiertoe niet verplicht wor
den.
Aanvankelijk was dit verkeerson-
derwijs op de scholen een voorzich
tig proberen, maar het wierp toch
reeds resultaten af. Politie en het
Verbond voor Veilig Verkeer deden
hun uiterste best. Toen de onge
vallencijfers van kinderen hoger
stegen, won het inzicht veld, dat er
iets gedaan moest worden.
VERKEERSBRIGADES.
HET WAS AMSTERDAM, dat als
eerste het Amerikaanse idee na
volgde om verkeerspatrouilles van
schoolkinderen in te stellen. Een
aantal leerlingen van de zesde klas
sen werd door de politie opgeleid,
om schoolkinderen te helpen bij het
georganiseerd oversteken van druk
ke verkeerswegen. Dat waren de
eerste verkeersbrigadiertjes.
Er waren diverse stemmen,
meenden dat aan kinderen niet zo’n
verantwoordelijke taak mocht wor
den opgedragen, maar in de prak
tijk bleek het allemaal perfekt te
gaan. Gesteunt door politie en on
derwijzend personeel kweten de
brigadiertjes zich voortreffelijk van
hun taak. Keurig geordend brach
ten zij hun tientallen schoolkame
raadjes zonder moeilijkheden over
de drukke wegen en het ongeval
lencijfer daalde. Nu zijn deze ver
keersbrigadiertjes in vrijwel alle
plaatsen van enig belang te vinden
en men is er zeer tevreden over.
Tegelijk hiermede werd het ver
keer sonderwijs geïntensiveerd. Met
ingang van 1 januari 1959 werd het
zelfs verplicht gesteld door de over
heid en wij mogen van al deze
inspanningen redelijke resultaten
verwachten.
Een moeilijk punt blijft echter, het
kleine kind, dat de lagere school
nog niet bezoekt, de zogenaamde
kleuter. Dit kind is aangewezen op
de wijze lessen van de ouders, voor
zover die zich van hun taak kwij
ten. Daarom zijn er al plannen om
ook op de kleuterscholen het ver-
keersonderwijs in te voeren, al zal
dit op een geheel andere manier
moeten gebeuren dan op de lagere
scholen.
DE MOGELIJKHEDEN voor onze
jeugd zijn groter dan ooit. Welis
waar sterven er tientallen beroe
pen uit, die uit de tijd raken, maar
er komen honderden andere kansen
en mogelijkheden voor in de plaats.
Deskundigen schatten het aantal
beroepen op vier- tot vijfduizend.
Al deze beroepen zijn praktisch
bereikbaar voor iedereen die er de
capaciteiten voor heeft.
Het geld speelt een veel geringer
rol dan voorheen en ook de af
komst doet er minder toe dan vroe
ger, al moet de invloed van het
milieu niet worden onderschat. Niet
iedereen heeft dezelfde middelen
en wegen tot zijn beschikking, maar
er is nu een kans en een weg, al
gaat die niet steeds over rozen. Die
veelheid van keuze houdt het ge
vaar in, dat wij door de vele bomen
het bos niet meer zien in de be
roepskeus. Daardoor stijgt de kans
op een misstap.
Een ander nadeel van deze tijd en
de toekomst ligt in de toenemende
specialisatie, die reeds vroeg een
aanvang neemt. Wij weten niet
meer iets van alles. Prof. Polak
sprak in Rotterdam over de opmars
WANNEER WIJ terug zien als ge
slaagden mensen in het leven, dan
is ons succes niet te danken aan het
voorrecht dat wij zoveel wisten op
zo’n breed terrein, maar meer aan
de bezieling waarmee wij misschien
in een veelzijdig beroep een bepaald
onderdeel van ons werk verricht
hebben. Daarom kunnen wij ook
met optimisme spreken over het
dynamische tijdperk der speciali
satie. Dat zal onze jeugd vragen
naar veel kennis op een beperkter
terrein.
Maar is met de snelle wisseling van
het technisch, economisch en cultu
reel patroon van de wereld ook de
geest van onze jeugd niet veel dy
namischer? Hoe het zij, zonder
goede voorbereiding en verzameling
van wetenschap en kennis zal de
gecompliceerde maatschappij van
morgen niet besprongen kunnen
worden.
Grijpen wij daarom de gunst der
tijd aan om naar vermogen de
knoop der beroepskeus te ontwar
ren om daarna de jeugd te stimu
leren met ijver en toewijding ken
nis te vergaren, op welk terrein dan
ook. drs. MIERLO.
VOLGENS DESKUNDIGEN, die wij
hierover om inlichtingen verzoch
ten, is het juist het opkomend ge
slacht, dat in onze moderne tijd
met zijn intensieve verkeer grote
risico’s loopt. Het kind toch moet
zijn speelsheid kunnen uitleven, het
heeft daartoe ruimte en terrein no
dig en vooral in de grote steden
vindt het dat op straat.
Maar de straat is tevens een ge
vaarlijke plaats waar de dood loert.
Opgaand in hun spel zien de kin
deren niet meer. Zij wanen zich
met hun vriendjes of vriendinnen
alleen en hebben dikwijls geen no
tie meer van het verschil tussen
trottoir en rijweg, laat staan van
aandachtig uitkijken bij het verla
ten van het een en het betreden
van de ander. Dit heeft tot gevolg,
dat op deze manier veel minder
jarige het slachtoffer worden van
het verkeer.
De enorme veranderingen die in het
verkeer hebben plaatsgevonden na
de laatste oorlog, dragen hier toe
veel bij, alsmede de veranderingen
in het spel van de kinderen. Alle
factoren werken ongunstig. Daar is
ten eerste de geweldige toeneming
van het verkeer. Er zijn aanmer
kelijk meer motorvoertuigen dan
voor de oorlog.
Het aantal auto’s nam met sprongen
toe; doch we behoeven maar te
denken aan de 1% miljoen nieuwe
telgen in het verkeer, de brom
fietsen, om te beseffen hoeveel
meer motorvoertuigen er op de weg
zijn. In de centra der grote steden
zijn de verkeerssituaties er over
het algemeen niet beter op gewor
den. Smalle straten blijven smalle
straten, onoverzichtelijke hoeken
blijven dit, ook al wordt er zoveel
mogelijk aan gedaan. De aanpassing
kan geen gelijke tred houden met
de ontwikkeling van het verkeer.
Daar komen dan nog de veranderde
spelgewoonten der kinderen bij. We
behoeven maar te denken aan kin
derfietsjes, autopeds (steps), rol
schaatsen en wat al niet meer, din
gen die we voor de oorlog aanmer
kelijk minder zagen dan nu. De
kinderen maken meer gebruik van
d eweg dan vroeger. Deze beide
factoren werken ongevallen waarbij
kinderen betrokken zijn sterk in de
hand.
BEKIJKEN WIJ de ongevallenstatistieken, dan zien we dat die na de
laatste oorlog een verschrikkelijke stijging te zien geven. Waren er in
1932 ruim 40.000 verkeersongevallen, waarvan ruim 10.000 met persoon
lijke ongelukken, de laatste jaren waren het er omstreeks 130.000 met
omstreeks 35.000 persoonlijke ongelukken, waarbij niet minder dan onge
veer 2000 mensen de dood vonden en niet minder dan 37.000 personen
gewond werden, waarvan velen voor hun leven invalide bleven.
Het aantal kinderen, dat hierbij betrokken was, bedroeg omstreeks 20%
van de slachtoffers, een belangrijk deel dus en extra droevig, omdat het
hier kinderen betreft, die veelal onvoldoende zijn opgevoed in het ver
keer en speels van aard de dupe worden van de verkeersmoloch.
SLECHTE RAADGEVERS
TOCH ZIJN de meeste mislukkin
gen geen gevolg van gemis aan
kwaliteiten bij de kiezende maar
bij de raadgevers. Bij de meeste
adviezen zijn onbaatzuchtigheid en
objectiviteit bewust of onbewust,
verre te zoeken. De ouders zijn
meestal bezeten van een eigen ide
aal voor hun kind, dat hiervan de
dupe wordt. Bij veel onderwijs
mensen leeft de wens om kinderen
Atd. Schilderen: R. H. Bezoen.
De diploma’s werden uitgereikt door
de heer A. de Weger, voorzitteer van
het bestuur der Technische school.
Voor het Mulo-examen, diploma A
(met Middenstand) slaagden te Gouda
onze plaatsgenoten E. van Es en M.
van der Hee.
Tot de eerste klas van het stedelijk
Coomhert-gymnasium te Gouda zijn
toegelaten Jeanette Jenné en Francien
Schenk.
i
VELEN KOMEN met hun kennis
van de weg in een slop terecht, die
tot hun sch(r)ik dood loopt. Een
der gelijke uitkomst is niet altijd te
voorkomen als gevolg van de ge
weldige dynamiek van het maat
schappelijk leven. Het overzicht in
ons leven is enorm verbreed, het
uitzicht is beperkter geworden. Dat
leidt tot spanning bij de beroeps
keus.
Betekent het voorgaande een plei
dooi voor algemene vorming Die
conclusie is evenzeer gevaarlijk. Er
zijn talloze jonge mensen, die ver
zanden in algemene vorming. De
keuze van een bepaalde richting
kan niet te lang worden uitgesteld.
Dat is evenzeer struisvogelpolitiek.
Keuze van levensrichting en speci
alisatie kunnen zo lang worden ver
schoven, dat er achterstand ont
staat of dat men net niet genoeg
weet over alles.
Tussen deze twee uitersten moet de
mens van morgen zijn weg vinden.
Het kind kan daarbij bij zichzelf
te rade gaan. Het kan echter op
jonge leeftijd niet alleen beslissen
en heeft hulp nodig van ouders,
onderwijzend personeel, misschien
ook van beroepskeuze-adviseurs en
psychologen. De aanleg is beslis
send, maar die is lang niet altijd
duidelijk, noch voor het kind zelf,
noch voor de genoemde helpers.
Nederlands Hervormde Kerk.
V.m, 9.30 uur Ds A. J. Jorissen
Nam. 6.30 uur Ds J. R. Cuperus
Hervormd W(jkgebouw, Esdoornlaan.
V.m 9.30 uur Ds J. R. Cuperus
Nam. 6.30 uur Ds A. J. Jorissen
KERKDIENSTEN.
Parochie St. Victor, Zuldkaae.
Pastoor: H. C. A. P van Drunen.
Telefoon 24 52
Missen: 's zondags 7 uur de vroeg
mis; 8.30 uur de hoogmis; 11 uur
de late mis.
Door de week 8 uur.
Elke eerste vrijdag van de maand
8 uur avondmis.
Zaterdag- en zondagavond 7
lof.
Biechtgelegenheid zaterdags
5 tot 8 uur.
Aan de Technische school te Gouda,
ontvingen de volgende plaatsgenoten
höt getuigschrift:
Afd. Timmeren:: P.' Rabouw, G.
van Kempen en T de Mik.
Afd. Meubellmaken: J. Blonk, W. de
Lange, A. H. Olie en J. Vermeij.
Afd. Bank werken: H. Koot, C. Riet
veld, S. C Vermeij, A P. van Eek
en B. Goudriaan.
Afd. Elektrotechniek: W. G. van der
Krans en A. W. MuL
Afd. Auto-montage: H. F P. de Bruin
KW I
DE VERKEERSSITUATIE VERANDERT
F ELK MOMENT, ÓOK ACHTER U!
f KijkdcorornrrjnsiensomdelOsekondèn 4 1
i .»n Uw spiegels j, B0&W,ifaWteer J
NIET DE MATERIE
HET BELANGRIJKSTE is toch, dat
de levenstaak inhoud aan dat leven
schenkt. De kans is niet gering, dat
m een vermaterialiseerde wereld
de materie koning kraait, ook bij de
beroepskeus. Dit leidt tot grote te
leurstellingen.
Het moge juist zijn, dat er bij de
beroepskeuze fouten worden ge
maakt. Ook hier is sprake van
menselijke beslissingen en het be
wust aanvaarden van zekere risi
co’s, die tot het leven zelf behoren.
De pluspunten zijn op dit terrein,
dat met hulp van de opvoeders en
deskundigen de grote meerderheid
der jeugd zonder veel moeite het
werkterrein vindt waarop ze zich
thuis voelt. Voor een minderheid
duurt het langer voordat het ar
beidsveld gevonden is, maar ook
voor hen kan toch wel een keuze
worden gemaakt, die in grove lij
nen de toekomst aangeeft. Is men
eenmaal zover, dan moeten wij de
tijd zijn louterende funktie laten
verrichten.
Wij willen allen algemeen gevorm
de mensen zijn met een brede ken
nis en een vooruitziende blik. Heb
ben onze voorouders, hebben wij
kunnen voorkomen dat het geeste
lijk klimaat en de vooruitgang der
techniek tot specialisatie noopt? Wij
willen de voordelen ervan accep
teren, maar de nadelen niet op de
koop toenemen. De toekomst zal er
ons toe dwingen.
Als voetganger bent U op een zebra echter
véél vlugger m vei ligheid alstl ook daar recti-
houdtlnopt elkaar niet voor de voeten U1.!!!!1,
vallencijfers bestuderen, komen we
tot de conclusie, dat de verkeers
opvoeding eigenlijk al in de wieg
moet beginnen. Zo gauw de kleu
ter zich op de openbare weg gaat
begeven, moeten hem op de een of
andere manier de grondbeginselen
van het verkeer worden bij gebracht
wil het kind zich tegen de drei
gende gevaren kunnen beschermen.
Ouders die hun kinderen zonder
enige verkeersopvoeding op de
openbare weg loslaten, plegen een
misdaad ten opzichte van hun eigen
kinderen en ten opzichte van ande
re weggebruikers, want zij moeten
niet vergeten, dat het ook kan ge
beuren, dat hun kind de dans ont
springt, maar dat anderen het
slachtoffer worden van de onop
gevoede gedragingen van het kind.
Deskundigen zijn het er ook allen
over eens, dat wij niet mogen ver
wachten, dat overheid, onderwij
zend personeel en politie alleen
deze zware taak kunnen volbren
gen. Op de ouders’ rust in eerste
instantie een zeer zware plicht, om
juist de voor de eerstgenoemde in
stanties ongrijpbare kleuter de
grondbeginselen van het verkeer
bij te brengen.
Wanneer de jeugd van het begin af
zijn gedragingen in het verkeer
leert beheersen, zullen er ongetwij
feld minder ongelukken gebeuren,
terwijl deze gang van zaken tot
gevolg zal hebben, dat wanneer dit
systeem wordt voortgezet en de
kleintjes eenmaal groot en ouder
zijn geworden, verkeersongelukken
tot een minimum zullen zijn terug
gebracht, zeker wanneer van over-
heidszijde steeds alles zal worden
gedaan om de verkeersveiligheid in
alle opzichten te dienen.
z
11
Z ZZZ .ZZ Z Z
z:
WAT Z'JN DE GEVAREN B'J HET
INGEHAALD WORDEN?
onverwachts naar links komen
onvoldoende nechhshouden
-snelheid opvoeren
zelf gaan-inhalen
DE OVERHEID heeft dit alles wel
gezien en begrepen, dat zij de jeugd
nu eenmaal een plaats moet geven,
waar zij ongestoord kan spelen. In
verschillende grote steden is het
gemeentebestuur daarom overge
gaan tot het inrichten van speciale
speelterreinen, ja, het heeft zelfs
bepaalde wegen verboden verklaard
voor het verkeer en daar kunnen
de kinderen naar hartelust hun
spelletjes bedrijven, rolschaatsen
enzovoort.
Aan dit alles kleeft echter nog een
moeilijkheid. Het zijn voor een
groot deel oudere kinderen die deze
speelgelegenheden opzoeken, want
velen moeten hiertoe hun buurt
verlaten en de ouders durven de
kleintjes daar niet heen te sturen.
Zo blijven toch nog veel kinderen
in de straat spelen met alle risico’s
van dien.
Veel kinderen werden het slacht
offer van het verkeer op de weg
van en naar school, vooral wanneer
zij daar drukke verkeerswegen
moeten oversteken. Dat oversteken
geschiedt dikwijls ongeorganiseerd
en hier en daar schiet dan zo’n kind
naar de overkant, soms met het
Asa het Oir. Lyceum te Gouda,
slaagde voor het eindexamen H.B.S.-
B., Rob Kempkes.
Voor het toelatingsexamen klasse 1:
Jaap Assoheman, Joke van Veen, Ro
nald van Mill, Kees Graafland, Wim
Barendrecht, Bert Berghoef, Wim
Koopman, Heili Both, Onné Manusi-
ma, Jan de Bruin, Wim de Bas en
Arie Lips.
Bevorderd van klas 1 naar 2:
Gerda de Bruyn, Gonnie Graafland,
Sjani Sekeris, Piet Glasbeek, Ineke
de Bas, Marjan van Beek, Gert Boere,
Dirma Koster, Kees Los, Huib Poot,
Jenny Venema, Cöby Rootert, Angret-
tie de Wit.
Bevorderd van Klas 2 naar 3:
Ria den Boer, Wim Boere, Henk
Klunder, Kees Sliedredht, Tineke Ver-
wey, Gerrit van ’t Wout en Tetty
Booy.
Bevorderd van klas 3 naar 4 HBS:
Piet Dijkshoorn en Jan van Leeuwen.
Van 4 HBS A naar 5 HBS A:
Fietje den Boer en Ineke de Nooy.
Van 4 HBS B naar 5 HBS B:
Jan Vink en Winant Klunder.
Van 3 Gymnasium naar 4 Gymnasium:
Rinus Baan en Koos Koopman.
Van 4 Gymnasium naar 5 Gymnasium:
Wim Ming,
Van 5 Gymnasium naar 6 Gymnasium:
Piet van Eijk en Kees de Pater.
Voor het eindexamen van de Gem.
Middelbare Handelsavondschool te
Gouda, slaagde onze plaatsgenoten Ria
Bruystens. Aan dezelfde school wer
den bevorderd van klas 1 naar 2 Fred
van den Bosch; van klas 3 naar 4
Gerrit Wolters.
WANNEER wij de gedragingen van
het verkeer gadeslaan en de onge-
ELK KIND IN NEDERLAND moet tenminste zes jaar het basis onderwijs
volgen. Daarna gaat het over naar de een of andere vorm van voortgezet
onderwijs. In verband met de uitbreiding van de leerplicht en de inkrim-
ping van het basisonderwijs tot 6 jaar komt een kind van om en bij de
12 jaar al voor de vraag te staan in welke richting hij of zij zich verder
moet bekwamen, want de leerplicht is dan nog niet voorbij.
In vele gevallen betekent de keuze van verdere opleiding een definitieve
richting bepalen, want vele vormen van voortgezette scholing leiden naar
een bepaald beroep of vak. Er ontstaan dus problemen op het kruispunt,
waar vele opleidingen hun loop beginnen en waar anderen eindigen.
Verkeerstechnisch gesproken mondt het lager onderwijs uit in een roton
de, van waaruit alle richtingen open liggen. Wordt van daaruit een rich
ting gekozen, dan volgt er nog een aantal kruispunten. Naarmate de
afgelegde afstand op de levensweg groter is, wordt het aantal zijwegen
geringer en na het bereiken van een bepaald beroep zoeken velen nog
vergeefs naar een zijweg, waarlangs een „terug” of een verandering
mogelijk is. Voordat het eindpunt op de vormingsweg is bereikt, rijst een
reeks van problemen.
1---
VERDELING V D.ÖORZAKËN VAN 10.000"INHAALoNGELUKKËN"
-4O7o0nvoldoendeuifwijken naarlinks
27% Inhalen bij nadering van een tegenligger
12 Inhalen en daarna "snijden11
6 Inhalen op een nat wegdek
-