Onze kinderen in het moderne verkeer iezoekt de weekmarkt I DE DOOD LOERT LANGS DE KANT! L1 DE WINKELIERS GAAN MET VACANTIE BURGERLIJKE I STAND -i PARADE DER GESLAAGDEN Foto Voor Film en SS I Sjaak Noteboom Geld speelt geringer rol. Verkeersopvoeding dient reeds bij de kleuter te beginnen moeilijk ontwarbare knoop! WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN VRIJDAG 21 JULI 1961. PAGINA 3 Predikbeurten - '•A met gouden OP EEN ZEBRA IS HET Boor niet alles Jrzv te» a f Kt SZ- DE OVERHEID EN DE SCHOLEN. Herv. Kring „Wet en Evangelie" uur van J. die Aangiften van 13 tot 19 juli 1961. MAAR DE BEZIELING. I 1 VERKEERSOPVOEDING. De slagers van 19-29 juli: De kruideniers van 24-31 juli: J De bakkers van 24 juli-5 augustus: De melkhandelaren van 17-29 ujli: L De ZONDAGSDIENST zal worden waargenomen door Dr C. A, de Geus, Stationsstraat 6, telef 2676. Passage Slagerij W. en S., Zuidkade. G. Lochmans, Passage. TUSSEN ZAND EN STRUISVOGEL. GEVONDEN EN VERLOREN VOORWERPEN. T Broer, Dorpsstraat. J. de Graaff, Zuidkade. S. Kerver, leplaan. J van der Doo, Noordkade. A. van der Spoel, Dorpsstraat. Jehova’s Getuigen. Zondags 18.30 uur Wachttorenstudie Donderdags 19.30 uur Bedieningsschool Donderdags 20.30 uur Dienst vergade ring. A. Koster, Jan DorrekenSkade. H. Timmermans, Wilhehninakade. Pa P. Asscheman, Emmastraat. Fa A. van Eeuwen, Zuidikade. J. van Triet, Noordkade. C. Voshol, Zuidkade. A. J. Brouwer, Noordeinde. C. van RingetLenstein, leplaan. Gez. Rip, Dorpsstraat. T Broer. Dorpsstraat. J die richting uit te sturen, waarvan ze weten, dat de opleiding goed is. Die opleiding kan inderdaad best zijn, maar is zij dan ook geschikt voor de betrokkene De beroepskeuze kan niet feilloos werken, omdat de tijd ontbreekt om elk geval tot de bodem te onder zoeken. En als de met moeite en zorg afgegeven adviezen dan maar werden opgevolgd, vooral als ze niet overeenstemmen met de verwach tingen van de ouders In onze dagen kan bij de beroeps keuze de welvaart een slechte raad gever zijn. Een vader of fortuinlijk familielid kan in een bepaald be roep of bedrijf een uitstekend be taald levenswerk hebben gevonden. Dat schept dan een gunstige voe dingsbodem om een jongen of meis je ook die voorbeeldige weg op te zenden. Dat lijkt juist, maar zo’n kind wordt dat dan getrokken door het werk of door de kans op een hoog inkomen En zoekt iedereen in het leven naar een hoog inko men -- Verenigingsgebouw, Stationsstraat. V.m. 9.30 uur Ds E. H. Kalkman Nam. 7 uur Ds H M, Cnossen, A’dam Gereformeerde Kerk. V.m. 9.30 en nam. 6.30 uur Ds Snoey. Remonstrantse Kerk. V.m. 10 uur Ds A. Hoff-Visscherr Chr. Afgesch. Gemeente. V.m. 9.30 en nam. 5 uur Ds Verloop Woensdag 26 juli, nam. 7 uur Ds Verloop F. Bos, Brugweg. G. Kool, Sniepweg. J B. Janmaat, Kanaalweg. Gebr. Cammeraat, Zuidkade. HET GEVAAR WIL l) ALTUD INHALEN Aan de Chr. Uloschool Slaagden de volgende leerlingen: L. de Pater, N van Wageningen, L. van Es, M. van der Hee, R. Ketting, A. Hilgers, B. Gelderblom en I. van Herk. Gevonden: herenhortoge, wit. kinder- schoentje. Verloren: abonnement zwembad, bos sleutels, herencostuum, bruine akte tas met dmh., blauw windjack, bruin psalmboekje, gouden horlogeketting, portemonnaie met inh., 1 paar grijze glacé herenhandschoenen, rijksdaalder, 1 paar regenpijpen, gouden schakel armband Geboren: Maria Wilhelmina Clastaa, dv J. J. L. de Haas en T. S. de Jong, J. W. Frisoweg 5; Bernardus Antonius, zv J. B. H. Man huis en H. Heinink, J W. Frisoweg 55; Gerardus Antonius, zv G. C. Schle- broek en C. M. Matse, Bloemendaalse- weg 75; Ondertrouwd: geen. Gehuwd: J. van Holten en A. M. Go- rissen; R. Tennissen en M. Hagendijk; H Koetsier en A. S. Versluis; van experts, die steeds meer weten over hoe langer hoe minder, tot zij alles weten over niets. noodlottig gevolg. Om een en ander in betere banen te leiden, begon men reeds in de twintiger jaren met verkeerslessen op enkele scholen, maar dat was vrijwillig, het onderwijzend perso neel kon hiertoe niet verplicht wor den. Aanvankelijk was dit verkeerson- derwijs op de scholen een voorzich tig proberen, maar het wierp toch reeds resultaten af. Politie en het Verbond voor Veilig Verkeer deden hun uiterste best. Toen de onge vallencijfers van kinderen hoger stegen, won het inzicht veld, dat er iets gedaan moest worden. VERKEERSBRIGADES. HET WAS AMSTERDAM, dat als eerste het Amerikaanse idee na volgde om verkeerspatrouilles van schoolkinderen in te stellen. Een aantal leerlingen van de zesde klas sen werd door de politie opgeleid, om schoolkinderen te helpen bij het georganiseerd oversteken van druk ke verkeerswegen. Dat waren de eerste verkeersbrigadiertjes. Er waren diverse stemmen, meenden dat aan kinderen niet zo’n verantwoordelijke taak mocht wor den opgedragen, maar in de prak tijk bleek het allemaal perfekt te gaan. Gesteunt door politie en on derwijzend personeel kweten de brigadiertjes zich voortreffelijk van hun taak. Keurig geordend brach ten zij hun tientallen schoolkame raadjes zonder moeilijkheden over de drukke wegen en het ongeval lencijfer daalde. Nu zijn deze ver keersbrigadiertjes in vrijwel alle plaatsen van enig belang te vinden en men is er zeer tevreden over. Tegelijk hiermede werd het ver keer sonderwijs geïntensiveerd. Met ingang van 1 januari 1959 werd het zelfs verplicht gesteld door de over heid en wij mogen van al deze inspanningen redelijke resultaten verwachten. Een moeilijk punt blijft echter, het kleine kind, dat de lagere school nog niet bezoekt, de zogenaamde kleuter. Dit kind is aangewezen op de wijze lessen van de ouders, voor zover die zich van hun taak kwij ten. Daarom zijn er al plannen om ook op de kleuterscholen het ver- keersonderwijs in te voeren, al zal dit op een geheel andere manier moeten gebeuren dan op de lagere scholen. DE MOGELIJKHEDEN voor onze jeugd zijn groter dan ooit. Welis waar sterven er tientallen beroe pen uit, die uit de tijd raken, maar er komen honderden andere kansen en mogelijkheden voor in de plaats. Deskundigen schatten het aantal beroepen op vier- tot vijfduizend. Al deze beroepen zijn praktisch bereikbaar voor iedereen die er de capaciteiten voor heeft. Het geld speelt een veel geringer rol dan voorheen en ook de af komst doet er minder toe dan vroe ger, al moet de invloed van het milieu niet worden onderschat. Niet iedereen heeft dezelfde middelen en wegen tot zijn beschikking, maar er is nu een kans en een weg, al gaat die niet steeds over rozen. Die veelheid van keuze houdt het ge vaar in, dat wij door de vele bomen het bos niet meer zien in de be roepskeus. Daardoor stijgt de kans op een misstap. Een ander nadeel van deze tijd en de toekomst ligt in de toenemende specialisatie, die reeds vroeg een aanvang neemt. Wij weten niet meer iets van alles. Prof. Polak sprak in Rotterdam over de opmars WANNEER WIJ terug zien als ge slaagden mensen in het leven, dan is ons succes niet te danken aan het voorrecht dat wij zoveel wisten op zo’n breed terrein, maar meer aan de bezieling waarmee wij misschien in een veelzijdig beroep een bepaald onderdeel van ons werk verricht hebben. Daarom kunnen wij ook met optimisme spreken over het dynamische tijdperk der speciali satie. Dat zal onze jeugd vragen naar veel kennis op een beperkter terrein. Maar is met de snelle wisseling van het technisch, economisch en cultu reel patroon van de wereld ook de geest van onze jeugd niet veel dy namischer? Hoe het zij, zonder goede voorbereiding en verzameling van wetenschap en kennis zal de gecompliceerde maatschappij van morgen niet besprongen kunnen worden. Grijpen wij daarom de gunst der tijd aan om naar vermogen de knoop der beroepskeus te ontwar ren om daarna de jeugd te stimu leren met ijver en toewijding ken nis te vergaren, op welk terrein dan ook. drs. MIERLO. VOLGENS DESKUNDIGEN, die wij hierover om inlichtingen verzoch ten, is het juist het opkomend ge slacht, dat in onze moderne tijd met zijn intensieve verkeer grote risico’s loopt. Het kind toch moet zijn speelsheid kunnen uitleven, het heeft daartoe ruimte en terrein no dig en vooral in de grote steden vindt het dat op straat. Maar de straat is tevens een ge vaarlijke plaats waar de dood loert. Opgaand in hun spel zien de kin deren niet meer. Zij wanen zich met hun vriendjes of vriendinnen alleen en hebben dikwijls geen no tie meer van het verschil tussen trottoir en rijweg, laat staan van aandachtig uitkijken bij het verla ten van het een en het betreden van de ander. Dit heeft tot gevolg, dat op deze manier veel minder jarige het slachtoffer worden van het verkeer. De enorme veranderingen die in het verkeer hebben plaatsgevonden na de laatste oorlog, dragen hier toe veel bij, alsmede de veranderingen in het spel van de kinderen. Alle factoren werken ongunstig. Daar is ten eerste de geweldige toeneming van het verkeer. Er zijn aanmer kelijk meer motorvoertuigen dan voor de oorlog. Het aantal auto’s nam met sprongen toe; doch we behoeven maar te denken aan de 1% miljoen nieuwe telgen in het verkeer, de brom fietsen, om te beseffen hoeveel meer motorvoertuigen er op de weg zijn. In de centra der grote steden zijn de verkeerssituaties er over het algemeen niet beter op gewor den. Smalle straten blijven smalle straten, onoverzichtelijke hoeken blijven dit, ook al wordt er zoveel mogelijk aan gedaan. De aanpassing kan geen gelijke tred houden met de ontwikkeling van het verkeer. Daar komen dan nog de veranderde spelgewoonten der kinderen bij. We behoeven maar te denken aan kin derfietsjes, autopeds (steps), rol schaatsen en wat al niet meer, din gen die we voor de oorlog aanmer kelijk minder zagen dan nu. De kinderen maken meer gebruik van d eweg dan vroeger. Deze beide factoren werken ongevallen waarbij kinderen betrokken zijn sterk in de hand. BEKIJKEN WIJ de ongevallenstatistieken, dan zien we dat die na de laatste oorlog een verschrikkelijke stijging te zien geven. Waren er in 1932 ruim 40.000 verkeersongevallen, waarvan ruim 10.000 met persoon lijke ongelukken, de laatste jaren waren het er omstreeks 130.000 met omstreeks 35.000 persoonlijke ongelukken, waarbij niet minder dan onge veer 2000 mensen de dood vonden en niet minder dan 37.000 personen gewond werden, waarvan velen voor hun leven invalide bleven. Het aantal kinderen, dat hierbij betrokken was, bedroeg omstreeks 20% van de slachtoffers, een belangrijk deel dus en extra droevig, omdat het hier kinderen betreft, die veelal onvoldoende zijn opgevoed in het ver keer en speels van aard de dupe worden van de verkeersmoloch. SLECHTE RAADGEVERS TOCH ZIJN de meeste mislukkin gen geen gevolg van gemis aan kwaliteiten bij de kiezende maar bij de raadgevers. Bij de meeste adviezen zijn onbaatzuchtigheid en objectiviteit bewust of onbewust, verre te zoeken. De ouders zijn meestal bezeten van een eigen ide aal voor hun kind, dat hiervan de dupe wordt. Bij veel onderwijs mensen leeft de wens om kinderen Atd. Schilderen: R. H. Bezoen. De diploma’s werden uitgereikt door de heer A. de Weger, voorzitteer van het bestuur der Technische school. Voor het Mulo-examen, diploma A (met Middenstand) slaagden te Gouda onze plaatsgenoten E. van Es en M. van der Hee. Tot de eerste klas van het stedelijk Coomhert-gymnasium te Gouda zijn toegelaten Jeanette Jenné en Francien Schenk. i VELEN KOMEN met hun kennis van de weg in een slop terecht, die tot hun sch(r)ik dood loopt. Een der gelijke uitkomst is niet altijd te voorkomen als gevolg van de ge weldige dynamiek van het maat schappelijk leven. Het overzicht in ons leven is enorm verbreed, het uitzicht is beperkter geworden. Dat leidt tot spanning bij de beroeps keus. Betekent het voorgaande een plei dooi voor algemene vorming Die conclusie is evenzeer gevaarlijk. Er zijn talloze jonge mensen, die ver zanden in algemene vorming. De keuze van een bepaalde richting kan niet te lang worden uitgesteld. Dat is evenzeer struisvogelpolitiek. Keuze van levensrichting en speci alisatie kunnen zo lang worden ver schoven, dat er achterstand ont staat of dat men net niet genoeg weet over alles. Tussen deze twee uitersten moet de mens van morgen zijn weg vinden. Het kind kan daarbij bij zichzelf te rade gaan. Het kan echter op jonge leeftijd niet alleen beslissen en heeft hulp nodig van ouders, onderwijzend personeel, misschien ook van beroepskeuze-adviseurs en psychologen. De aanleg is beslis send, maar die is lang niet altijd duidelijk, noch voor het kind zelf, noch voor de genoemde helpers. Nederlands Hervormde Kerk. V.m, 9.30 uur Ds A. J. Jorissen Nam. 6.30 uur Ds J. R. Cuperus Hervormd W(jkgebouw, Esdoornlaan. V.m 9.30 uur Ds J. R. Cuperus Nam. 6.30 uur Ds A. J. Jorissen KERKDIENSTEN. Parochie St. Victor, Zuldkaae. Pastoor: H. C. A. P van Drunen. Telefoon 24 52 Missen: 's zondags 7 uur de vroeg mis; 8.30 uur de hoogmis; 11 uur de late mis. Door de week 8 uur. Elke eerste vrijdag van de maand 8 uur avondmis. Zaterdag- en zondagavond 7 lof. Biechtgelegenheid zaterdags 5 tot 8 uur. Aan de Technische school te Gouda, ontvingen de volgende plaatsgenoten höt getuigschrift: Afd. Timmeren:: P.' Rabouw, G. van Kempen en T de Mik. Afd. Meubellmaken: J. Blonk, W. de Lange, A. H. Olie en J. Vermeij. Afd. Bank werken: H. Koot, C. Riet veld, S. C Vermeij, A P. van Eek en B. Goudriaan. Afd. Elektrotechniek: W. G. van der Krans en A. W. MuL Afd. Auto-montage: H. F P. de Bruin KW I DE VERKEERSSITUATIE VERANDERT F ELK MOMENT, ÓOK ACHTER U! f KijkdcorornrrjnsiensomdelOsekondèn 4 1 i .»n Uw spiegels j, B0&W,ifaWteer J NIET DE MATERIE HET BELANGRIJKSTE is toch, dat de levenstaak inhoud aan dat leven schenkt. De kans is niet gering, dat m een vermaterialiseerde wereld de materie koning kraait, ook bij de beroepskeus. Dit leidt tot grote te leurstellingen. Het moge juist zijn, dat er bij de beroepskeuze fouten worden ge maakt. Ook hier is sprake van menselijke beslissingen en het be wust aanvaarden van zekere risi co’s, die tot het leven zelf behoren. De pluspunten zijn op dit terrein, dat met hulp van de opvoeders en deskundigen de grote meerderheid der jeugd zonder veel moeite het werkterrein vindt waarop ze zich thuis voelt. Voor een minderheid duurt het langer voordat het ar beidsveld gevonden is, maar ook voor hen kan toch wel een keuze worden gemaakt, die in grove lij nen de toekomst aangeeft. Is men eenmaal zover, dan moeten wij de tijd zijn louterende funktie laten verrichten. Wij willen allen algemeen gevorm de mensen zijn met een brede ken nis en een vooruitziende blik. Heb ben onze voorouders, hebben wij kunnen voorkomen dat het geeste lijk klimaat en de vooruitgang der techniek tot specialisatie noopt? Wij willen de voordelen ervan accep teren, maar de nadelen niet op de koop toenemen. De toekomst zal er ons toe dwingen. Als voetganger bent U op een zebra echter véél vlugger m vei ligheid alstl ook daar recti- houdtlnopt elkaar niet voor de voeten U1.!!!!1, vallencijfers bestuderen, komen we tot de conclusie, dat de verkeers opvoeding eigenlijk al in de wieg moet beginnen. Zo gauw de kleu ter zich op de openbare weg gaat begeven, moeten hem op de een of andere manier de grondbeginselen van het verkeer worden bij gebracht wil het kind zich tegen de drei gende gevaren kunnen beschermen. Ouders die hun kinderen zonder enige verkeersopvoeding op de openbare weg loslaten, plegen een misdaad ten opzichte van hun eigen kinderen en ten opzichte van ande re weggebruikers, want zij moeten niet vergeten, dat het ook kan ge beuren, dat hun kind de dans ont springt, maar dat anderen het slachtoffer worden van de onop gevoede gedragingen van het kind. Deskundigen zijn het er ook allen over eens, dat wij niet mogen ver wachten, dat overheid, onderwij zend personeel en politie alleen deze zware taak kunnen volbren gen. Op de ouders’ rust in eerste instantie een zeer zware plicht, om juist de voor de eerstgenoemde in stanties ongrijpbare kleuter de grondbeginselen van het verkeer bij te brengen. Wanneer de jeugd van het begin af zijn gedragingen in het verkeer leert beheersen, zullen er ongetwij feld minder ongelukken gebeuren, terwijl deze gang van zaken tot gevolg zal hebben, dat wanneer dit systeem wordt voortgezet en de kleintjes eenmaal groot en ouder zijn geworden, verkeersongelukken tot een minimum zullen zijn terug gebracht, zeker wanneer van over- heidszijde steeds alles zal worden gedaan om de verkeersveiligheid in alle opzichten te dienen. z 11 Z ZZZ .ZZ Z Z z: WAT Z'JN DE GEVAREN B'J HET INGEHAALD WORDEN? onverwachts naar links komen onvoldoende nechhshouden -snelheid opvoeren zelf gaan-inhalen DE OVERHEID heeft dit alles wel gezien en begrepen, dat zij de jeugd nu eenmaal een plaats moet geven, waar zij ongestoord kan spelen. In verschillende grote steden is het gemeentebestuur daarom overge gaan tot het inrichten van speciale speelterreinen, ja, het heeft zelfs bepaalde wegen verboden verklaard voor het verkeer en daar kunnen de kinderen naar hartelust hun spelletjes bedrijven, rolschaatsen enzovoort. Aan dit alles kleeft echter nog een moeilijkheid. Het zijn voor een groot deel oudere kinderen die deze speelgelegenheden opzoeken, want velen moeten hiertoe hun buurt verlaten en de ouders durven de kleintjes daar niet heen te sturen. Zo blijven toch nog veel kinderen in de straat spelen met alle risico’s van dien. Veel kinderen werden het slacht offer van het verkeer op de weg van en naar school, vooral wanneer zij daar drukke verkeerswegen moeten oversteken. Dat oversteken geschiedt dikwijls ongeorganiseerd en hier en daar schiet dan zo’n kind naar de overkant, soms met het Asa het Oir. Lyceum te Gouda, slaagde voor het eindexamen H.B.S.- B., Rob Kempkes. Voor het toelatingsexamen klasse 1: Jaap Assoheman, Joke van Veen, Ro nald van Mill, Kees Graafland, Wim Barendrecht, Bert Berghoef, Wim Koopman, Heili Both, Onné Manusi- ma, Jan de Bruin, Wim de Bas en Arie Lips. Bevorderd van klas 1 naar 2: Gerda de Bruyn, Gonnie Graafland, Sjani Sekeris, Piet Glasbeek, Ineke de Bas, Marjan van Beek, Gert Boere, Dirma Koster, Kees Los, Huib Poot, Jenny Venema, Cöby Rootert, Angret- tie de Wit. Bevorderd van Klas 2 naar 3: Ria den Boer, Wim Boere, Henk Klunder, Kees Sliedredht, Tineke Ver- wey, Gerrit van ’t Wout en Tetty Booy. Bevorderd van klas 3 naar 4 HBS: Piet Dijkshoorn en Jan van Leeuwen. Van 4 HBS A naar 5 HBS A: Fietje den Boer en Ineke de Nooy. Van 4 HBS B naar 5 HBS B: Jan Vink en Winant Klunder. Van 3 Gymnasium naar 4 Gymnasium: Rinus Baan en Koos Koopman. Van 4 Gymnasium naar 5 Gymnasium: Wim Ming, Van 5 Gymnasium naar 6 Gymnasium: Piet van Eijk en Kees de Pater. Voor het eindexamen van de Gem. Middelbare Handelsavondschool te Gouda, slaagde onze plaatsgenoten Ria Bruystens. Aan dezelfde school wer den bevorderd van klas 1 naar 2 Fred van den Bosch; van klas 3 naar 4 Gerrit Wolters. WANNEER wij de gedragingen van het verkeer gadeslaan en de onge- ELK KIND IN NEDERLAND moet tenminste zes jaar het basis onderwijs volgen. Daarna gaat het over naar de een of andere vorm van voortgezet onderwijs. In verband met de uitbreiding van de leerplicht en de inkrim- ping van het basisonderwijs tot 6 jaar komt een kind van om en bij de 12 jaar al voor de vraag te staan in welke richting hij of zij zich verder moet bekwamen, want de leerplicht is dan nog niet voorbij. In vele gevallen betekent de keuze van verdere opleiding een definitieve richting bepalen, want vele vormen van voortgezette scholing leiden naar een bepaald beroep of vak. Er ontstaan dus problemen op het kruispunt, waar vele opleidingen hun loop beginnen en waar anderen eindigen. Verkeerstechnisch gesproken mondt het lager onderwijs uit in een roton de, van waaruit alle richtingen open liggen. Wordt van daaruit een rich ting gekozen, dan volgt er nog een aantal kruispunten. Naarmate de afgelegde afstand op de levensweg groter is, wordt het aantal zijwegen geringer en na het bereiken van een bepaald beroep zoeken velen nog vergeefs naar een zijweg, waarlangs een „terug” of een verandering mogelijk is. Voordat het eindpunt op de vormingsweg is bereikt, rijst een reeks van problemen. 1--- VERDELING V D.ÖORZAKËN VAN 10.000"INHAALoNGELUKKËN" -4O7o0nvoldoendeuifwijken naarlinks 27% Inhalen bij nadering van een tegenligger 12 Inhalen en daarna "snijden11 6 Inhalen op een nat wegdek -

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1961 | | pagina 3