4. van der Paanw beleefde 40 jaar KLM-historie Verkoudheid ASPRO' Alle hens aan dek ANJERFONDS COLLECTE Geslaagd Dienstjubileum J. Langendam Concert in Goudse St. Janskerk Ongevallen Bejaardenmiddag „WAT DOEN WE METMOEDER" De avonturen van koning Puntbaard en de zeemeermin WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 21 JUNI 1962. PAGINA 2 Verkoop van deurplaatjes en kaarten legden basis voor wereldbedrijf ,;De zakenman reist, verzendt en ontvangt per KLM" Dat was de pakkende tekst, die gedrukt op een koperen plaatje de Zakenman er zonder twijfel er toe zou brengen om ook inderdaad per KLM te reizen et* te verzenden. Als het maar gelezen werd. Om dat te bereiken, stuurde Albert Plesman een van zijn medewerkers er op uit om die plaatjes eigenhandig aan deuren van drukbezochte restaurants en hotels te bevestigen. Groot was ech ter de verontwaardiging van de KLM-directeur, toen hij geen plaatje aantrof bij het café tegenover het kantoor. Hoe of dat kwam, wilde hij weten. „De eigenaar wilde het niet hebben", was het antwoord. ,Wat eigenaar!' brieste Plesman, ,die dingen moetje niet vragen maar doen En om te laten zien wat hij bedoelde, pakte de Grote Man schroevendraaier en schroeven, begaf zich naar het café en bracht in hoogst eigen persoon, zonder vragen) het plaatje aan de deur. Dat was 1922. En die medewerker vierde op 1 juni j.l. zijn 40-jartg KLM- jubüeum. Zelfs een veertigjarig dienstverband woidt dagelijks gesignaleerd. Wan neer die veertig jaar echter zijn vol- gemaakt bij de oudst bestaande lucht vaartmaatschappij ter wereld, dan krijgt zo'n jubileum wel een zeer bij zondere betekenis. Immers, het be langrijkste deel der geschiedenis van de burgerluchtvaart heeft zich in dat tijdsbestek afgespeeld. Op de dag dat de KLM haar lijn Amsterdam - Brussel opende, op 1 juni 1922 trad André van der Paauw 22 jaar in dienst van de Nederland se Luchtvaartmaatschappijdie op dat moment nog geen drie jaar telde Handels-employé, zo stond zijn func tie te boek en als zodanig werd hij belast met 't bijhouden van de dage lijkse vervoersresultaten en statistie ken - een werk, dat hij overnam van een bekend vlieger A. N. J. Thomas sen a Thuessing van der Hoop. Erg vast omlijnd was in die dagen de taak van het handje vol KLM-em- ployés overigens niet. De KLM die nog dezelfde maand de eerste mil joen kilometers had volgevlogen, was midden in een groeiproces en dat be tekende alle hens aan dek. Men deed wat opgedragen werd en veel meer. En moesten er toevallig reclame plaatjes aan café-deuren bevestigd worden, dan werd er niet gewacht op een timmerman. Nee, zelf doen, dat ging sneller. Kassa bel Zakenlieden, die per KLM verzon den en reisden watten toen nog dun gezaaid een luchtreis was altijd nog een onderneming. Daarom veerde ie dereen verheugd op, als op het klei ne KLM kantoor, aan de Hofweg in Den Haag, de kassa, centraal punt, de bel liet rinkelen: er was weer iets verkocht. In de wintermaandten bete kende dat aanvankelijk nog niet veel meer dan de verkoop van een of meer KLM briefkaarten, want vlie gen werd voor het mildere jaarge tijde bewaard. Maar in datzelfde jaar 1922 kwam daar verandering in en kon de KLM met trots bekend ma ken, dat zij ook gedurende de win ter haar diensten zou onderhouden! Hoewel de open De Havillands in middels waren vertvangen door Fok ker F-2 en F-3 vliegtuigen met ge sloten kajuit (die de KLM als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld in 1921 in dienst had genomen), kre gen de passagiers voor hun winterse vliegreizen voor de zekerheid toch reisdekens en voetzakken mee. Vliegende stier De man die nu zijn jubileum viert, behoorde bij die kleine groep van mensen van het eerste uur, die van 't onderonsje, dat de KLM aanvanke lijk was, een wereldluchtvaartbedrijf wisten te maken. Jeugd speelde geen was de KLM zelf niet - wel jeugdig enthousiasme en ener gie. Nog geen jaar nadat Van der Paauw zijn baan bij, de Expeditiefir- Co. te Nijm ma Maück: Spier Nijmegen Rillerig? Onprettig? Vlug: (die als reisagent o.m. ook de KLM vertegeniwoordigd)ei) verwisseld 'had voor een betrekking in de luchtvaart weid hij reeds benoemd tot chef van de Handelsafdeling. Als jonge man was hij toen verantwoordelijk voor passage- en vrachtzaken, speciale vluchten, agenten organisatie, publici teit, propaganda en bovendien voor de commerciële belangen van de Fo- totechnische Dienst. Het vrachtvervoer kreeg op 9 juli 1924 nieuwe betekenis toen de KLM als eerste Luchtvaartmaatschappij een stier dooi! de lucht transporteer de. De stier die luisterde naar de naam Nico V en zich tijdens de vlucht van Rotterdam naar Parijs te goed deed aan het houten binnen werk van de cabine, baande de weg voor een lange rij van dieren van de meest uiteenlopende aard en omvang De eerste bijzondere vlucht voor Van dei! Paauw en dus voor de KLM vond plaats op 4 juni 1923, toen 'n zieke van Londen naar Rotterdam werd vervoerd. Van grotere omvang was 's werelds eerste intercontinenta le chartervlucht die de KLM in 1927 in opdracht van de Amerikaanse mil jonair W. van Lear Black uitvoerde. De rteis ging van Amsterdam naar Djakarta en weer terug en duurde van 15 juni tot 23 juli. De fototech- nische dienst, nu beter bekend als KLM Aerocarto N.V., voerde op 12 oktober 1928 de eerste luChtkarte- ringsopdraoht uit. Geen briefkaarten meer Zo waren er tal van primeurs, die Van der Paauw heeft meegemaakt, waaraan hij heeft meegewerkt. Pri meurs, belangrijk en minder belang rijk, die samen de stormachtige ge schiedenis schrteven van de vroege KLM. Voor de buitenwereld was 't romantiek, voor hen die er middenin zaten, hard, heel hard werken. De Pelikaanvlucht, de Melbourne Race, de reis van de „Snip", spectaculaire evenementen, die de aandacht trok ken, maar ook veel voorbereiding, vakmanschap en onopvallend zwoe gen betekende. De opbouw van een luchtnet, de uitbreiding van de vloot het veroveren van een wereldnaam een reputatie, dat alles kon alleen gedaan worden door volledige, nuch tere inzet, waaraan ieder waas van romantiek vreemd was. Want alleen zo kon de KLM het briefkaartstadi um en de rinkelende kassabei ont groeien. Wederopbouw Na de oorlog, waarin hij zoals zovele van zijn collega's buiten KLM-ver- band heeft moeten werken, lag er 'n nieuwe en boeiende taak voor de Van der Paauw te wachten; Hoofd van de Vervoeipverkooporganisatie Drie jaar heeft hij meegewerkt aan de opbouw van het commerciële ap paraat van de KLM, die gedurende de oorlogsjaren zo zwaar had gele den. Het was een moeilijke, maar ook dankbare taak. De vloot, vrijwel van de grond af weer opgebouwd, bestond uit moderne, nieuwe vlieg tuigen. Vliegen, vijf lange jaren een vrijwel zuiver militaire aangelegen heid, was nu weet een middel gewor den om mensen dichter bij elkaar te brengen. Men kon weer reizen, men wilde weer rteizen. Burgerluchtvaart voldeed aan een behoefte, die met het jaar groeide. Grote ervaring In 1948 werd de heer Van deil Paauw benoemd tot vertegenwoor diger van de KLM in Zuid-Amerika, voor Argentinië, Chili, Uruguay en Bolivia, welke functie 'hij tot eind oktober 1951 heeft bekleed. Toen keeride hij terug naar Nederland waar hij jaren geleden zijn KLM-loopbaan was begonnen. Toen handels-employé die er desnoods met schroevendraai er en schroefjes op uit trok om het vliegen te helpen verkopen. Nu Hoofd van een der belangrijkste KL M vestigingen: Nederland. Zijn grote ervaring, opgedaan in een tijd van groei en ophouw maakte hem voor de KLM de juiste man op de juiste plaats Vooral ook door zijn vele contacten, met name uit de reisbureauwereld, waar men Van der Paauw kent en waardeert, niet alleen als een erva ren, maar vooral ook integer mens. Behalve Directeur KLM Nederland - een titel, die de directie van de KLM hem op 1 januari 1958 toeken de - vervult de lieer Van der Paauw nog enkele andere functies buiten KLM verband, zoals: lid van het hoofdbestuur (sedert 1930) en het Dagelijks Bestuur (sedert 1937) van de ANW en lid van de Commissie van advies en Coördinatie ten dien ste van de culturele betrekkingen tussen Nederland en Zuid-Afrika. Ook in het verleden werd vaak een beroep gedaan op zijn spaarzame vrije tijd, en had hij zitting in tal van commissies. De heer Van der Paauw, die op 22 januari 1899 te Rheden werd gebo ren, weet dat de veertig jaren die achter hem liggen, niet slechts een periode vormen uit zijn leven, maar uit de geschiedenis van de burger luchtvaart. Geschiedenis die hij heeft De 29ste juni is altijd weer een bijzondere dag voor Nederland. De Prins der Nederlanden is op die dag jarig. Er wordt dan omstreeks die dag een collecte gehouden voor het Prins Bemhardfonds - kortweg de anjerfonds collecte genoemd. Het is geen collecte zoals er zovele zijn, waarvan men later niets meer hoort. Het anjerfonds is in Waddinxveen volop bekend. Onze beide muziekverenigingen kunnen daarover meepraten. Zij hebben belangrijke bedragen uit dit fonds verkregen om de instrumenten te vernieuwen. Daarom is deze collecte voor geheel Waddinxveen van grote waarde. Er is geen feest zonder de fanfarecorpsen. Graag vraag ik daarom uw aandacht voor deze collecte. Wad dinxveen vertolkt daarmede de dankbaarheid voor de bijdrage aan de eigen verenigingen en helpt tevens andere culturele verenigingen om uit de zorgen te komen. De burgemeester van Waddinxveen, C. A. VAN DER HOOFT. mogen beleven, die hij heeft mee mo gen helpen maken. Gevraagd naar wat de heer Van der Paauw zelf het meest kenmerkende vindt van zijn rijk luchtvaartleven, zegt hij zonder aarzelen: „Dat ik de KLM heb zien groeien van een klein avontuurlijk bedrijf, dat voor een groot deel steunde op enthousiasme, tot een wereldomspannende, gerepu teerde luchtvaartmaatschappij. Maar ook dat het vliegen zelf van 'n avontuur voor de enkeling geworden is tot de gewoonste zaak van de we reld voor een miljoenenpubliek.". De volgende plaatsgenootjes slaagden voor het toelatingsexamen van het Christelijk Lyceum te Gouda: Jan Stilma, Bobby Aronson, Francien Reijm, Ed Haagsman, Wim van der Bas, Sirnie Karreman, Arjan Cuperus Corte Treffers, Mariete de Wit, Piet Both, Gerard Dekker, Aart Slie- drecht, Frank den Ouden en Niek Graafland. Onze plaatsgenoot, de heer P. F. J. van Schie slaagde aan de Nederland se Economische Hogeschool te Rot terdam voor het propeadeutische examen in de economische weten schappen. Onze plaatsgenote Lonneke van Es slaagde voor het diploma le bedien de dameskappersvak aan de kappers dagschool te Rotterdam. Aan de kweekschool St. Lucia te Rotterdam is deze week geslaagd onze plaatsgenoot A. J. C. P. Sluys. De volgende inwoonsters, die de cur sus volgen van de Zonnebloem te Gouda werden bevorderd: lb J. Boers ma, lc E. Rijnsburger, ld J. Kruit, J. Verbaan, G. van der Spek en C. Noorlander. Dezer dagen herdacht de heer J. Langendam, vooitman meubelmaker zijn veertig jarig jubileum in dienst van de N.V. Riedemans en Klaaren- beek. Tijdens een feestelijke bijeen komst van personeel en directie werd de jubilaris toegesproken door de di recteur, de heer J. A. van Eijk, die hem een geschenk onder couvert aanbood! en mevrouw Langendam bloemen overhandigde. Van het per soneel kiteeg hij een statief voor zijn fototoestel ten geschenke. Van de Kamer van Koophandel, waarvan de secretaris aanwezig was, was er een oorkonde met penning, terwijl hem door de Centrale Bond van Meubelfabrikanten een getuigschrift met insigne in goud werd aangebo den. In restaurant Royal werid de ju bileumviering besloten met een ge zellig diner. VAKANTIEREGELING KRUIDENIERS Van 2 t.e.m. 11 juli G. Lochmans, Kerkweg 141 van 16 t.e.m. 23 juli A. v. d. Sluys, Dorpsstraat 104 Gez. Rip, Dorpsstraat 27 N.M. v. Rooyen, Dorpsstraat 50 P. v.d. Starre, Pr. Hendrikstr. 1 H. Timmermans, Wilhel. kade 72 van 16 t.e.m. 25 juli S. v.d. Boon, Zuidkade 146 K. v.R ingelenstein, B. T. str 31 J. v. Triet Zn, Noordkade 87 N.V. Combi, Kerkweg 177 van 23 t.e.m. 30 juli G. Visser, Noordeinde 95 Holland Festival Dit jaar is wederom door 't Holland Festival een concert in de Goudse St Janskerk op het programma ge plaatst en wel op donderaag 28 juni Een viertal solisten zullen aan het concert hun medewerking verlenen, n.l. Erna Spoorenberg, sopraan, So phia van Santé,m ezzo-sopraan, Ge rard Honig, tenor en Albert de Klerk orgel. Het progrlamma luidt als volgt: 1 Wolfgang A. Mozart Adagio en fuga in c-mol K.V. 546 voor orgel 2 idem Mis in c-moll, K.V.. 427 voor solisten, koor en orkest 3 Dom. Scarlatti „Stabat Mater", voor koor en orgel De mis in c-moll K.V. 427 schreef Mozart in 1782 voor zijn bririd Con- stanze. Het werk werd echter niet voltooid, d.w.z. de ontbrekende de len werden niet gevonden. In het be gin van 1900 gaf Alois Schmitt het werk uit, zoals het nu in de parti tuur bestaat. Waarschijnlijk comple teerde hij de mis met delen uit ande re werken van Mozart. Werkelijk van Mozart zijn: Kyrie, Gloria en de aria „Et Incarnatus est". Het zijn deze delen, die op 28 juni te Gouda wor den uitgevoerd, gevolgd door' 'het 10- stemmige Stabai Mater van Domirri- co Scarlatti. Behalve bovengenoemde solisten zullen aan het concert medewerking verlenen het koor van de Nedef- landsche Bachvereniging en het Ra dio Kamerorkest. De leiding zal we de iom berusten bij Dr. Anthon van der Horst. Men kan alvast in zijn agenda of op zijn kalender noteren de 28 ste juni, een dag welke één der hoogtepunten belooft te worden in het muzikale le ven van Gouda en omgeving. Een automobilist uit Boskoop verloor vorige week op de Henegouwerweg de controle over het stuur met het gevolg dat hij enkele melkbussen, die langs de weg stonden opreed. Twee wielrijders kregen de schrik van hun leven toen zij plotseling enkele van deze bussen met grote vaart op zich af zagen komen. Twee vlogen er ra kelings langs hun hoofd, terwijl de derde hen aan de borist trof. Beiden klaagden over inwendige pijnen. Een automobilist uit Gouda lette niet voldoende op het verkeer, toen hij het tankstation op de Henegouwer- weg verliet. Hij kwam hierdoor in botsing met de auto van de heer J. B. uit Boskoop. Beide wagens wer den flink beschadigd. Op de Parallelweg kwamen twee brommers met elkaar in botsing. De schuldige gaf aan de heer K. uit Gou da een valse naam op. De politie zal proberen de dader op te sporten. Van R. uit Den Haag kwam tijdens het passeren van enkele fietsers met z'n bromfiets in de berm van de weg terecht. Hij kwam te vallen en moest zich onder! doktersbehandelings stel len. Op de Noordelijke oprit van de Rijks weg kwam de heer E. T. uit Den Haag met zijn bromfiets te vallen, doordat hij slipte. Dokter Helleman verleende eerste hulp, waarna het slachtoffer met een hoofdwond en 'n hersenschudding naar een ziekenhuis in Gouda wem overgebracht. Zijn 11-jarig zoontje dat achterop zat kwam met schrik vrij. Ter hoogte van kwekerij Nieuw Leven op de Henegouwerweg ontstpnd zaterdag j.l. een botsing tussen twee bromfiet sers. Het ongeval gebeurde toen H. M.K. uit Zevenhuizen een voor hem rijdende bromfietser J. N. uit Gouda wilde inhalen. N. liep een hoofdwon de op en wertl naar een Gouds zie kenhuis overgebraoht.K. alsmede de duopassagiers bekwamen geen letsel. De ibrommers werden beschadigd. Dinsdag 26 juni in het Verenigings gebouw aan de Burgem. Trooststitaat Aanvang 2.30 uur. Cock van Rhijn terug naar ON A Na één competitie voor WSE te zijn uitgekomen, zal Cock van Rhijn weer reeds mee in een vriendschappelijke wedstrijd tegen Emma uit Dord recht. Ook zijn broer, Ton van Rhijn heeft zich naai! ONA laten overschrij ven. Familieroman door Maartje Zeldenrijk HOOFDSTUK V - Nr. 12. „Elkaar bij de voornaam noemen. Gekik heb me nog nooit voorgesteld: Arie Schilders. Van beroep opzichter-uitvoerder bij de wegenbouw en riolerings werken. Zo'n manusje van alles." Ze keek verwonderd op en bloosde. „Maar ik durf u niet bij uw voornaam te noemen, hoor." Hij schudde ongelovig zijn hoofd. „Kom nu ik ben maar een doodgewone jongen. Ook maar een arbeider in hoge laarzen en met een vuile duffelse jas aan, als het koud weer is." „Ja, maar dat past toch niet Hij keek haar verbaasd aan. „Ik sta verstomd. Waarom niet „Nou u ik weet het niethet lijkt me zo gek „Wel, dan houden we het maar op meneer Schil ders en juffrouw Dinkla," zei hij zuchtend. „O, maar u mag natuurlijk wel Aaltje zeggen." De plaat was af en hij zette een ander op. „Nou breekt m'n klomp. Ik mag wel Aaltje zeggen. En jij zeker geen ArieHoe je dat rijmt, is me een raad sel." De man drukte zijn sigaret uit en keek haar lachend aan. „Vind u het dan erg, als ik meneer zeg „Maar m'n beste Aaltje, je moogt zeggen, wat je wilt. Je bent je eigen baas. Maar ik zou het natuurlijk prettiger vinden, als we gewoon als vrienden met elkaar konden omgaan. En tegen een vriend zeg je niet meneer." Ze bloosde opnieuw. „Nu ja, als u het niet prettig vindik wil het wel proberen, maar ik zal me nog wel eens vergissen Arie Haar blos werd nog dieper, maar de man knikte voldaan. „Zo, dat ijs is dus gebroken. En als je je vergist, is er nog niets overboord." Toen de tweede plaat afgedraaid was, maakte hij een uitnodigend gebaar en zei: „Zoek er nu zelf eens een uit. Misschien is er wat bij, dat je mooi vind." Ze kwam verlegen overeind en liep naar de platen- standaard. „Ik ben bang, dat ik er niet veel verstand van heb, ziet u „De titels staan er op. Wedden, dat er minstens één bij is, die je kent Ze ging op de rand van een stoel zitten en nam de platen een voor een op en las de titels. De opzichter stak 'n nieuwe sigaret op en had zich half omgedraaid. Belangstellend keek hij toe, hoe ze plaat voor plaat bekeek en las. Na een paar minuten gaf ze hem een plaat en lachte. „Die heb ik wel eens voor de radio gehoord: accordeonmuziek. Dat vind ik mooi." „Zet hem zelf maar op, Aaltje." Ze schudde haar hoofd. „Dat kan ik niet. Ik heb het nooit gedaan." Hij kwam bij haar staan. „Kijk, dat doe je zo. Eerst de plaat. Dan pak je de pick up, zo heet die arm, en zet je de naald - dat is 'mheet eigenlijk saffier - en zet je hem op de uiterste rand van de plaat. Heel kalm aan. Probeer het maar Ze keek hem verschrikt aan. „Ik durf het niet als er wat stuk gaat Hij deed het voor. „Kijk, zohet is erg gemak kelijk. Heus. Ik weet zeker, dat je het ook kunt." Ze probeerde het en de eerste keer lukte het met een. Na enkele sekonden vloeide de muziek door het kleine vertrek. „Zie je nu wel, dat er niets aan is Ze had er een kleur van gekregen. „Leuk". Ze ging weer terug naar haar stoel en toen ze zat, vroeg hij: „Heb je thuis geen pick up Het meisje schoot in een lach. „Kom nuwe hebben radio. Maar dat is ook wel leuk." „Wel, je hebt er nu geld voor. Een paar honderd gulden, dan heb je al een pick up met een aantal platen." „Moeder zou me aan zien komen Hij keek haar een poosje aan, terwijl hij rookte. „Hoe oud ben je eigenlijk, Aaltje? Of is dat een onbe scheiden vraag „Welnee. Ik ben vorige week juist 21 geworden." „Dan ben je meerderjarig en kun je met je geld doen, wat je zelf wilt." „O ja, dat zal wel. Maar we hebben radio en dat is voldoende. Een enkele keer hoor ik wel eens muziek, waarvan je zegt: Dat is erg mooi, dat zou ik nog wel eens willen horen." „Tja, en als je dan een pick up hebt, dan kun je die platen kopen en net zo vaak afdraaien als je wilt." „Nu ja, je hoort zo'n mopje wel vaker." Om half tien stond ze op. „Ik moet naar hi ik heb beloofd voor donker thuis te zijn, ziet u Hij lachte. „Het gaat nog niet erg, he „Wat niet „Dat jij en Arie." Ze bloosde opnieuw. „Het is no'g zo vreemd „Maar vijf minuten heb je nog wel. Je hebt nog maar één kop koffie gehad. Met twee minuten is het klaar. Zet nog maar een plaatje op. Je kunt het nu." Nadat ze vlug koffie gedronken had - ze keek om de minuut op het kleine klokje, dat bij de divan op een kastje stond - kwam ze overeind. „Nu moet ik toch echt gauw naar huis. Moeder is niet gewend, dat ik zo laat thuiskom." Hij keek op zijn polshorloge. „Nog geen kwart voor tien. Kom, kom Hij hielp haar in haar jasje. „Mag ik zeggen: tot ziens? Kom je nog eens een avondje Ze was besluiteloos. „Ikik weet het niet antwoordde ze verward. Laat ik wat anders vragen: Heb je het vanavond naar je zin gehad Haar ogen glinsterden. „Nou, en of! Ik vond het echt gezellig." „Donderdagavond Ze dacht even na en knikte toen. „Goed, donder dagavond. Maar dan ga ik echt om half tien naar huis, hoor." Hij knikte en stak zijn hand uit. „Dank je voor de prettige uurtjes, Aaltje. En tot donderdag." Toen ze in het halfduister wegreed, keek hij haar na tot ze over de brug verdwenen was. Langzaam liep hij terug naar de salon en ging breeduit op de divan liggen. „Verdraaid, als ik niet stapelverliefd ben op dat kleine ding. Arie, je hebt het voor 't eerst in je leven te pakken, jongen (wordt vervolgd). „Kwaje apen!" Zijn jullie nu koningskinderen? Bah! Wat lelijk om mijn prachtige gezang zo te verstoren! Wacht, ik zal jullie de hele dag strafsommen geven", riep juffrouw Pring en met gebalde vuisten liep ze op de prins en prinses af. Maar die bleven natuurlijk niet wachten. Dat kun je begrijpen! Ze begonnen te rennen. En nu bleek pas hoe groot het paleis eigen lijk wel was. De kinderen renden een heel lange gang uit, drie zalen door, een hoek om, nog een hoek om en verborgen zich toen achter een spiegel. Maar jufrouw Pring had ze gezien. „De hele dag sommen en morgen de hele dag lezen. Ik bind jullie aan je stoelen vast, zodat je niet kvrnt gaen spelen", riep ze, terwijl ze op de prins en het prinsesje afkwam. Het tweetal moest weer de vlucht nemen. Ze renden acht trappen op, met de juffrouw achter zich aan en verdwenen toen op de zolder van het kasteel. „Waar zitten ze toch", mompelde juf frouw Pring. „Ik kan ze nergens vinden!" Nee, ze waren ook inderdaad heel moeilijk te vinden, want in het stoffigste hoekje van de zolder, waar dikke spinnen zaten, waren ze in een opgerolt tapijt ge kropen. Maar dit was geen gewoon tapijt

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1962 | | pagina 2