4. van der Paanw beleefde
40 jaar KLM-historie
Verkoudheid
ASPRO'
Alle hens aan dek
ANJERFONDS COLLECTE
Geslaagd
Dienstjubileum
J. Langendam
Concert in Goudse
St. Janskerk
Ongevallen
Bejaardenmiddag
„WAT DOEN WE
METMOEDER"
De avonturen van koning Puntbaard en de zeemeermin
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 21 JUNI 1962.
PAGINA 2
Verkoop van deurplaatjes en kaarten
legden basis voor wereldbedrijf
,;De zakenman reist, verzendt en ontvangt per KLM"
Dat was de pakkende tekst, die gedrukt op een koperen plaatje de Zakenman
er zonder twijfel er toe zou brengen om ook inderdaad per KLM te reizen et*
te verzenden. Als het maar gelezen werd. Om dat te bereiken, stuurde Albert
Plesman een van zijn medewerkers er op uit om die plaatjes eigenhandig aan
deuren van drukbezochte restaurants en hotels te bevestigen. Groot was ech
ter de verontwaardiging van de KLM-directeur, toen hij geen plaatje aantrof
bij het café tegenover het kantoor. Hoe of dat kwam, wilde hij weten.
„De eigenaar wilde het niet hebben", was het antwoord.
,Wat eigenaar!' brieste Plesman, ,die dingen moetje niet vragen maar doen
En om te laten zien wat hij bedoelde, pakte de Grote Man schroevendraaier
en schroeven, begaf zich naar het café en bracht in hoogst eigen persoon,
zonder vragen) het plaatje aan de deur.
Dat was 1922. En die medewerker vierde op 1 juni j.l. zijn 40-jartg KLM-
jubüeum.
Zelfs een veertigjarig dienstverband
woidt dagelijks gesignaleerd. Wan
neer die veertig jaar echter zijn vol-
gemaakt bij de oudst bestaande lucht
vaartmaatschappij ter wereld, dan
krijgt zo'n jubileum wel een zeer bij
zondere betekenis. Immers, het be
langrijkste deel der geschiedenis van
de burgerluchtvaart heeft zich in dat
tijdsbestek afgespeeld.
Op de dag dat de KLM haar lijn
Amsterdam - Brussel opende, op 1
juni 1922 trad André van der Paauw
22 jaar in dienst van de Nederland
se Luchtvaartmaatschappijdie op
dat moment nog geen drie jaar telde
Handels-employé, zo stond zijn func
tie te boek en als zodanig werd hij
belast met 't bijhouden van de dage
lijkse vervoersresultaten en statistie
ken - een werk, dat hij overnam van
een bekend vlieger A. N. J. Thomas
sen a Thuessing van der Hoop. Erg
vast omlijnd was in die dagen de
taak van het handje vol KLM-em-
ployés overigens niet. De KLM die
nog dezelfde maand de eerste mil
joen kilometers had volgevlogen, was
midden in een groeiproces en dat be
tekende alle hens aan dek. Men deed
wat opgedragen werd en veel meer.
En moesten er toevallig reclame
plaatjes aan café-deuren bevestigd
worden, dan werd er niet gewacht
op een timmerman. Nee, zelf doen,
dat ging sneller.
Kassa bel
Zakenlieden, die per KLM verzon
den en reisden watten toen nog dun
gezaaid een luchtreis was altijd nog
een onderneming. Daarom veerde ie
dereen verheugd op, als op het klei
ne KLM kantoor, aan de Hofweg in
Den Haag, de kassa, centraal punt,
de bel liet rinkelen: er was weer iets
verkocht. In de wintermaandten bete
kende dat aanvankelijk nog niet veel
meer dan de verkoop van een of
meer KLM briefkaarten, want vlie
gen werd voor het mildere jaarge
tijde bewaard. Maar in datzelfde jaar
1922 kwam daar verandering in en
kon de KLM met trots bekend ma
ken, dat zij ook gedurende de win
ter haar diensten zou onderhouden!
Hoewel de open De Havillands in
middels waren vertvangen door Fok
ker F-2 en F-3 vliegtuigen met ge
sloten kajuit (die de KLM als eerste
luchtvaartmaatschappij ter wereld in
1921 in dienst had genomen), kre
gen de passagiers voor hun winterse
vliegreizen voor de zekerheid toch
reisdekens en voetzakken mee.
Vliegende stier
De man die nu zijn jubileum viert,
behoorde bij die kleine groep van
mensen van het eerste uur, die van 't
onderonsje, dat de KLM aanvanke
lijk was, een wereldluchtvaartbedrijf
wisten te maken. Jeugd speelde geen
was de KLM zelf niet
- wel jeugdig enthousiasme en ener
gie. Nog geen jaar nadat Van der
Paauw zijn baan bij, de Expeditiefir-
Co. te Nijm
ma Maück: Spier
Nijmegen
Rillerig? Onprettig? Vlug:
(die als reisagent o.m. ook de KLM
vertegeniwoordigd)ei) verwisseld 'had
voor een betrekking in de luchtvaart
weid hij reeds benoemd tot chef van
de Handelsafdeling. Als jonge man
was hij toen verantwoordelijk voor
passage- en vrachtzaken, speciale
vluchten, agenten organisatie, publici
teit, propaganda en bovendien voor
de commerciële belangen van de Fo-
totechnische Dienst.
Het vrachtvervoer kreeg op 9 juli
1924 nieuwe betekenis toen de KLM
als eerste Luchtvaartmaatschappij
een stier dooi! de lucht transporteer
de. De stier die luisterde naar de
naam Nico V en zich tijdens de
vlucht van Rotterdam naar Parijs te
goed deed aan het houten binnen
werk van de cabine, baande de weg
voor een lange rij van dieren van de
meest uiteenlopende aard en omvang
De eerste bijzondere vlucht voor
Van dei! Paauw en dus voor de KLM
vond plaats op 4 juni 1923, toen 'n
zieke van Londen naar Rotterdam
werd vervoerd. Van grotere omvang
was 's werelds eerste intercontinenta
le chartervlucht die de KLM in 1927
in opdracht van de Amerikaanse mil
jonair W. van Lear Black uitvoerde.
De rteis ging van Amsterdam naar
Djakarta en weer terug en duurde
van 15 juni tot 23 juli. De fototech-
nische dienst, nu beter bekend als
KLM Aerocarto N.V., voerde op 12
oktober 1928 de eerste luChtkarte-
ringsopdraoht uit.
Geen briefkaarten meer
Zo waren er tal van primeurs, die
Van der Paauw heeft meegemaakt,
waaraan hij heeft meegewerkt. Pri
meurs, belangrijk en minder belang
rijk, die samen de stormachtige ge
schiedenis schrteven van de vroege
KLM. Voor de buitenwereld was 't
romantiek, voor hen die er middenin
zaten, hard, heel hard werken. De
Pelikaanvlucht, de Melbourne Race,
de reis van de „Snip", spectaculaire
evenementen, die de aandacht trok
ken, maar ook veel voorbereiding,
vakmanschap en onopvallend zwoe
gen betekende. De opbouw van een
luchtnet, de uitbreiding van de vloot
het veroveren van een wereldnaam
een reputatie, dat alles kon alleen
gedaan worden door volledige, nuch
tere inzet, waaraan ieder waas van
romantiek vreemd was. Want alleen
zo kon de KLM het briefkaartstadi
um en de rinkelende kassabei ont
groeien.
Wederopbouw
Na de oorlog, waarin hij zoals zovele
van zijn collega's buiten KLM-ver-
band heeft moeten werken, lag er 'n
nieuwe en boeiende taak voor de
Van der Paauw te wachten; Hoofd
van de Vervoeipverkooporganisatie
Drie jaar heeft hij meegewerkt aan
de opbouw van het commerciële ap
paraat van de KLM, die gedurende
de oorlogsjaren zo zwaar had gele
den. Het was een moeilijke, maar
ook dankbare taak. De vloot, vrijwel
van de grond af weer opgebouwd,
bestond uit moderne, nieuwe vlieg
tuigen. Vliegen, vijf lange jaren een
vrijwel zuiver militaire aangelegen
heid, was nu weet een middel gewor
den om mensen dichter bij elkaar te
brengen. Men kon weer reizen, men
wilde weer rteizen. Burgerluchtvaart
voldeed aan een behoefte, die met
het jaar groeide.
Grote ervaring
In 1948 werd de heer Van deil
Paauw benoemd tot vertegenwoor
diger van de KLM in Zuid-Amerika,
voor Argentinië, Chili, Uruguay en
Bolivia, welke functie 'hij tot eind
oktober 1951 heeft bekleed. Toen
keeride hij terug naar Nederland waar
hij jaren geleden zijn KLM-loopbaan
was begonnen. Toen handels-employé
die er desnoods met schroevendraai
er en schroefjes op uit trok om het
vliegen te helpen verkopen. Nu
Hoofd van een der belangrijkste KL
M vestigingen: Nederland. Zijn grote
ervaring, opgedaan in een tijd van
groei en ophouw maakte hem voor de
KLM de juiste man op de juiste plaats
Vooral ook door zijn vele contacten,
met name uit de reisbureauwereld,
waar men Van der Paauw kent en
waardeert, niet alleen als een erva
ren, maar vooral ook integer mens.
Behalve Directeur KLM Nederland
- een titel, die de directie van de
KLM hem op 1 januari 1958 toeken
de - vervult de lieer Van der Paauw
nog enkele andere functies buiten
KLM verband, zoals: lid van het
hoofdbestuur (sedert 1930) en het
Dagelijks Bestuur (sedert 1937) van
de ANW en lid van de Commissie
van advies en Coördinatie ten dien
ste van de culturele betrekkingen
tussen Nederland en Zuid-Afrika.
Ook in het verleden werd vaak een
beroep gedaan op zijn spaarzame
vrije tijd, en had hij zitting in tal
van commissies.
De heer Van der Paauw, die op 22
januari 1899 te Rheden werd gebo
ren, weet dat de veertig jaren die
achter hem liggen, niet slechts een
periode vormen uit zijn leven, maar
uit de geschiedenis van de burger
luchtvaart. Geschiedenis die hij heeft
De 29ste juni is altijd weer een bijzondere dag voor Nederland.
De Prins der Nederlanden is op die dag jarig.
Er wordt dan omstreeks die dag een collecte gehouden voor
het Prins Bemhardfonds - kortweg de anjerfonds collecte genoemd.
Het is geen collecte zoals er zovele zijn, waarvan men later niets
meer hoort. Het anjerfonds is in Waddinxveen volop bekend. Onze
beide muziekverenigingen kunnen daarover meepraten. Zij hebben
belangrijke bedragen uit dit fonds verkregen om de instrumenten te
vernieuwen. Daarom is deze collecte voor geheel Waddinxveen van
grote waarde. Er is geen feest zonder de fanfarecorpsen.
Graag vraag ik daarom uw aandacht voor deze collecte. Wad
dinxveen vertolkt daarmede de dankbaarheid voor de bijdrage aan
de eigen verenigingen en helpt tevens andere culturele verenigingen
om uit de zorgen te komen.
De burgemeester van Waddinxveen,
C. A. VAN DER HOOFT.
mogen beleven, die hij heeft mee mo
gen helpen maken.
Gevraagd naar wat de heer Van der
Paauw zelf het meest kenmerkende
vindt van zijn rijk luchtvaartleven,
zegt hij zonder aarzelen: „Dat ik de
KLM heb zien groeien van een klein
avontuurlijk bedrijf, dat voor een
groot deel steunde op enthousiasme,
tot een wereldomspannende, gerepu
teerde luchtvaartmaatschappij.
Maar ook dat het vliegen zelf van 'n
avontuur voor de enkeling geworden
is tot de gewoonste zaak van de we
reld voor een miljoenenpubliek.".
De volgende plaatsgenootjes slaagden
voor het toelatingsexamen van het
Christelijk Lyceum te Gouda: Jan
Stilma, Bobby Aronson, Francien
Reijm, Ed Haagsman, Wim van der
Bas, Sirnie Karreman, Arjan Cuperus
Corte Treffers, Mariete de Wit, Piet
Both, Gerard Dekker, Aart Slie-
drecht, Frank den Ouden en Niek
Graafland.
Onze plaatsgenoot, de heer P. F. J.
van Schie slaagde aan de Nederland
se Economische Hogeschool te Rot
terdam voor het propeadeutische
examen in de economische weten
schappen.
Onze plaatsgenote Lonneke van Es
slaagde voor het diploma le bedien
de dameskappersvak aan de kappers
dagschool te Rotterdam.
Aan de kweekschool St. Lucia te
Rotterdam is deze week geslaagd
onze plaatsgenoot A. J. C. P. Sluys.
De volgende inwoonsters, die de cur
sus volgen van de Zonnebloem te
Gouda werden bevorderd: lb J. Boers
ma, lc E. Rijnsburger, ld J. Kruit,
J. Verbaan, G. van der Spek en C.
Noorlander.
Dezer dagen herdacht de heer J.
Langendam, vooitman meubelmaker
zijn veertig jarig jubileum in dienst
van de N.V. Riedemans en Klaaren-
beek. Tijdens een feestelijke bijeen
komst van personeel en directie werd
de jubilaris toegesproken door de di
recteur, de heer J. A. van Eijk, die
hem een geschenk onder couvert
aanbood! en mevrouw Langendam
bloemen overhandigde. Van het per
soneel kiteeg hij een statief voor zijn
fototoestel ten geschenke. Van de
Kamer van Koophandel, waarvan
de secretaris aanwezig was, was er
een oorkonde met penning, terwijl
hem door de Centrale Bond van
Meubelfabrikanten een getuigschrift
met insigne in goud werd aangebo
den. In restaurant Royal werid de ju
bileumviering besloten met een ge
zellig diner.
VAKANTIEREGELING
KRUIDENIERS
Van 2 t.e.m. 11 juli
G. Lochmans, Kerkweg 141
van 16 t.e.m. 23 juli
A. v. d. Sluys, Dorpsstraat 104
Gez. Rip, Dorpsstraat 27
N.M. v. Rooyen, Dorpsstraat 50
P. v.d. Starre, Pr. Hendrikstr. 1
H. Timmermans, Wilhel. kade 72
van 16 t.e.m. 25 juli
S. v.d. Boon, Zuidkade 146
K. v.R ingelenstein, B. T. str 31
J. v. Triet Zn, Noordkade 87
N.V. Combi, Kerkweg 177
van 23 t.e.m. 30 juli
G. Visser, Noordeinde 95
Holland Festival
Dit jaar is wederom door 't Holland
Festival een concert in de Goudse
St Janskerk op het programma ge
plaatst en wel op donderaag 28 juni
Een viertal solisten zullen aan het
concert hun medewerking verlenen,
n.l. Erna Spoorenberg, sopraan, So
phia van Santé,m ezzo-sopraan, Ge
rard Honig, tenor en Albert de Klerk
orgel.
Het progrlamma luidt als volgt:
1 Wolfgang A. Mozart
Adagio en fuga in c-mol
K.V. 546 voor orgel
2 idem
Mis in c-moll, K.V.. 427 voor
solisten, koor en orkest
3 Dom. Scarlatti
„Stabat Mater", voor koor
en orgel
De mis in c-moll K.V. 427 schreef
Mozart in 1782 voor zijn bririd Con-
stanze. Het werk werd echter niet
voltooid, d.w.z. de ontbrekende de
len werden niet gevonden. In het be
gin van 1900 gaf Alois Schmitt het
werk uit, zoals het nu in de parti
tuur bestaat. Waarschijnlijk comple
teerde hij de mis met delen uit ande
re werken van Mozart. Werkelijk van
Mozart zijn: Kyrie, Gloria en de aria
„Et Incarnatus est". Het zijn deze
delen, die op 28 juni te Gouda wor
den uitgevoerd, gevolgd door' 'het 10-
stemmige Stabai Mater van Domirri-
co Scarlatti.
Behalve bovengenoemde solisten
zullen aan het concert medewerking
verlenen het koor van de Nedef-
landsche Bachvereniging en het Ra
dio Kamerorkest. De leiding zal we
de iom berusten bij Dr. Anthon van
der Horst.
Men kan alvast in zijn agenda of op
zijn kalender noteren de 28 ste juni,
een dag welke één der hoogtepunten
belooft te worden in het muzikale le
ven van Gouda en omgeving.
Een automobilist uit Boskoop verloor
vorige week op de Henegouwerweg
de controle over het stuur met het
gevolg dat hij enkele melkbussen, die
langs de weg stonden opreed. Twee
wielrijders kregen de schrik van hun
leven toen zij plotseling enkele van
deze bussen met grote vaart op zich
af zagen komen. Twee vlogen er ra
kelings langs hun hoofd, terwijl de
derde hen aan de borist trof. Beiden
klaagden over inwendige pijnen.
Een automobilist uit Gouda lette niet
voldoende op het verkeer, toen hij
het tankstation op de Henegouwer-
weg verliet. Hij kwam hierdoor in
botsing met de auto van de heer J.
B. uit Boskoop. Beide wagens wer
den flink beschadigd.
Op de Parallelweg kwamen twee
brommers met elkaar in botsing. De
schuldige gaf aan de heer K. uit Gou
da een valse naam op. De politie zal
proberen de dader op te sporten.
Van R. uit Den Haag kwam tijdens
het passeren van enkele fietsers met
z'n bromfiets in de berm van de weg
terecht. Hij kwam te vallen en moest
zich onder! doktersbehandelings stel
len.
Op de Noordelijke oprit van de Rijks
weg kwam de heer E. T. uit Den
Haag met zijn bromfiets te vallen,
doordat hij slipte. Dokter Helleman
verleende eerste hulp, waarna het
slachtoffer met een hoofdwond en 'n
hersenschudding naar een ziekenhuis
in Gouda wem overgebracht. Zijn
11-jarig zoontje dat achterop zat
kwam met schrik vrij. Ter hoogte
van kwekerij Nieuw Leven op de
Henegouwerweg ontstpnd zaterdag
j.l. een botsing tussen twee bromfiet
sers. Het ongeval gebeurde toen H.
M.K. uit Zevenhuizen een voor hem
rijdende bromfietser J. N. uit Gouda
wilde inhalen. N. liep een hoofdwon
de op en wertl naar een Gouds zie
kenhuis overgebraoht.K. alsmede de
duopassagiers bekwamen geen letsel.
De ibrommers werden beschadigd.
Dinsdag 26 juni in het Verenigings
gebouw aan de Burgem. Trooststitaat
Aanvang 2.30 uur.
Cock van Rhijn
terug naar ON A
Na één competitie voor WSE te zijn
uitgekomen, zal Cock van Rhijn weer
reeds mee in een vriendschappelijke
wedstrijd tegen Emma uit Dord
recht. Ook zijn broer, Ton van Rhijn
heeft zich naai! ONA laten overschrij
ven.
Familieroman
door Maartje Zeldenrijk
HOOFDSTUK V - Nr. 12.
„Elkaar bij de voornaam noemen. Gekik heb
me nog nooit voorgesteld: Arie Schilders. Van beroep
opzichter-uitvoerder bij de wegenbouw en riolerings
werken. Zo'n manusje van alles."
Ze keek verwonderd op en bloosde. „Maar ik durf
u niet bij uw voornaam te noemen, hoor."
Hij schudde ongelovig zijn hoofd. „Kom nu
ik ben maar een doodgewone jongen. Ook maar een
arbeider in hoge laarzen en met een vuile duffelse
jas aan, als het koud weer is."
„Ja, maar dat past toch niet
Hij keek haar verbaasd aan. „Ik sta verstomd.
Waarom niet
„Nou u ik weet het niethet lijkt me zo
gek
„Wel, dan houden we het maar op meneer Schil
ders en juffrouw Dinkla," zei hij zuchtend.
„O, maar u mag natuurlijk wel Aaltje zeggen."
De plaat was af en hij zette een ander op. „Nou
breekt m'n klomp. Ik mag wel Aaltje zeggen. En jij
zeker geen ArieHoe je dat rijmt, is me een raad
sel." De man drukte zijn sigaret uit en keek haar
lachend aan.
„Vind u het dan erg, als ik meneer zeg
„Maar m'n beste Aaltje, je moogt zeggen, wat je
wilt. Je bent je eigen baas. Maar ik zou het natuurlijk
prettiger vinden, als we gewoon als vrienden met
elkaar konden omgaan. En tegen een vriend zeg je
niet meneer."
Ze bloosde opnieuw. „Nu ja, als u het niet prettig
vindik wil het wel proberen, maar ik zal me nog
wel eens vergissen Arie
Haar blos werd nog dieper, maar de man knikte
voldaan. „Zo, dat ijs is dus gebroken. En als je je
vergist, is er nog niets overboord."
Toen de tweede plaat afgedraaid was, maakte hij een
uitnodigend gebaar en zei: „Zoek er nu zelf eens een
uit. Misschien is er wat bij, dat je mooi vind."
Ze kwam verlegen overeind en liep naar de platen-
standaard. „Ik ben bang, dat ik er niet veel verstand
van heb, ziet u
„De titels staan er op. Wedden, dat er minstens
één bij is, die je kent
Ze ging op de rand van een stoel zitten en nam
de platen een voor een op en las de titels. De opzichter
stak 'n nieuwe sigaret op en had zich half omgedraaid.
Belangstellend keek hij toe, hoe ze plaat voor plaat
bekeek en las. Na een paar minuten gaf ze hem een
plaat en lachte. „Die heb ik wel eens voor de radio
gehoord: accordeonmuziek. Dat vind ik mooi."
„Zet hem zelf maar op, Aaltje."
Ze schudde haar hoofd. „Dat kan ik niet. Ik heb
het nooit gedaan."
Hij kwam bij haar staan. „Kijk, dat doe je zo.
Eerst de plaat. Dan pak je de pick up, zo heet die
arm, en zet je de naald - dat is 'mheet eigenlijk
saffier - en zet je hem op de uiterste rand van de
plaat. Heel kalm aan. Probeer het maar
Ze keek hem verschrikt aan. „Ik durf het niet
als er wat stuk gaat
Hij deed het voor. „Kijk, zohet is erg gemak
kelijk. Heus. Ik weet zeker, dat je het ook kunt."
Ze probeerde het en de eerste keer lukte het met
een. Na enkele sekonden vloeide de muziek door het
kleine vertrek. „Zie je nu wel, dat er niets aan is
Ze had er een kleur van gekregen. „Leuk". Ze
ging weer terug naar haar stoel en toen ze zat, vroeg
hij: „Heb je thuis geen pick up
Het meisje schoot in een lach. „Kom nuwe
hebben radio. Maar dat is ook wel leuk."
„Wel, je hebt er nu geld voor. Een paar honderd
gulden, dan heb je al een pick up met een aantal
platen."
„Moeder zou me aan zien komen
Hij keek haar een poosje aan, terwijl hij rookte.
„Hoe oud ben je eigenlijk, Aaltje? Of is dat een onbe
scheiden vraag
„Welnee. Ik ben vorige week juist 21 geworden."
„Dan ben je meerderjarig en kun je met je geld
doen, wat je zelf wilt."
„O ja, dat zal wel. Maar we hebben radio en dat
is voldoende. Een enkele keer hoor ik wel eens muziek,
waarvan je zegt: Dat is erg mooi, dat zou ik nog wel
eens willen horen."
„Tja, en als je dan een pick up hebt, dan kun je
die platen kopen en net zo vaak afdraaien als je wilt."
„Nu ja, je hoort zo'n mopje wel vaker."
Om half tien stond ze op. „Ik moet naar hi ik
heb beloofd voor donker thuis te zijn, ziet u
Hij lachte. „Het gaat nog niet erg, he
„Wat niet
„Dat jij en Arie."
Ze bloosde opnieuw. „Het is no'g zo vreemd
„Maar vijf minuten heb je nog wel. Je hebt nog
maar één kop koffie gehad. Met twee minuten is het
klaar. Zet nog maar een plaatje op. Je kunt het nu."
Nadat ze vlug koffie gedronken had - ze keek om
de minuut op het kleine klokje, dat bij de divan op
een kastje stond - kwam ze overeind. „Nu moet ik
toch echt gauw naar huis. Moeder is niet gewend, dat
ik zo laat thuiskom."
Hij keek op zijn polshorloge. „Nog geen kwart
voor tien. Kom, kom Hij hielp haar in haar jasje.
„Mag ik zeggen: tot ziens? Kom je nog eens een
avondje
Ze was besluiteloos. „Ikik weet het niet
antwoordde ze verward.
Laat ik wat anders vragen: Heb je het vanavond
naar je zin gehad
Haar ogen glinsterden. „Nou, en of! Ik vond het
echt gezellig."
„Donderdagavond
Ze dacht even na en knikte toen. „Goed, donder
dagavond. Maar dan ga ik echt om half tien naar
huis, hoor."
Hij knikte en stak zijn hand uit. „Dank je voor
de prettige uurtjes, Aaltje. En tot donderdag."
Toen ze in het halfduister wegreed, keek hij haar
na tot ze over de brug verdwenen was. Langzaam
liep hij terug naar de salon en ging breeduit op de
divan liggen. „Verdraaid, als ik niet stapelverliefd ben
op dat kleine ding. Arie, je hebt het voor 't eerst in je
leven te pakken, jongen
(wordt vervolgd).
„Kwaje apen!" Zijn jullie nu koningskinderen? Bah!
Wat lelijk om mijn prachtige gezang zo te verstoren!
Wacht, ik zal jullie de hele dag strafsommen geven",
riep juffrouw Pring en met gebalde vuisten liep ze
op de prins en prinses af. Maar die bleven natuurlijk
niet wachten. Dat kun je begrijpen! Ze begonnen te
rennen. En nu bleek pas hoe groot het paleis eigen
lijk wel was. De kinderen renden een heel lange
gang uit, drie zalen door, een hoek om, nog een hoek
om en verborgen zich toen achter een spiegel. Maar
jufrouw Pring had ze gezien.
„De hele dag sommen en morgen de hele dag lezen.
Ik bind jullie aan je stoelen vast, zodat je niet kvrnt
gaen spelen", riep ze, terwijl ze op de prins en het
prinsesje afkwam. Het tweetal moest weer de vlucht
nemen. Ze renden acht trappen op, met de juffrouw
achter zich aan en verdwenen toen op de zolder van
het kasteel. „Waar zitten ze toch", mompelde juf
frouw Pring. „Ik kan ze nergens vinden!" Nee, ze
waren ook inderdaad heel moeilijk te vinden, want
in het stoffigste hoekje van de zolder, waar dikke
spinnen zaten, waren ze in een opgerolt tapijt ge
kropen. Maar dit was geen gewoon tapijt