San Nicola met de Klont en Patar Hujd VRIJSTER VAN SPECULAAS IS NU FABRIEKSWERK Bfonchiletten Raadselen rond een Spaans testbeeld Sakar op unieke suikerzakjes De Twentsche Bank Geborduurd Ook Julius Caesar Uw financiële raadsman VIA RARYRUSZAKJES WERDEN CHINESE SPREUKEN VERBREID en handen ruw? PUROL Duizenden eeuwenoude koekplankjes werden in ovens opgestookt Oud handwerk loont \nu niet meer Liefde voor het vak Anijszaad en potas gy I al - Telefoon 3091. Kantoor Waddinxveen, Kerkweg 224. J utezakken 11 •mW 1 k K WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - DONDERDAG 29 NOV. ’62. i i i Veel succes pOCOOOOOOOOOOOOOOOOOCOOOOOÖOOO L Ook de goede Sint gaat met zijn td mee en hij heejt zich een modern televisieapparaat aangeschaft. Op een avond zette de Goedheilig- Wie helpt de Sint mee, deze puzzel op te lossen? Sinte Suiker, toegeschreven aan Karei Appel et is helaas ónmo gelijk alle aan- Franse speciale I Advertentie Hoestdrank in tabletvorm.95ct Hij of zij maakt kans op een pocket boek naar keuze. Er zijn er tien be schikbaar gesteld. Tot en met volgen de week donderdag is het mogelijk de oplossing in te sturen. et gebruik van suiker is zo oud als de snoeplust en de lekkerbekkerij der mensheid. Ont dekkingsreizigers als Marco Polo troffen in China reeds suikerfa brieken aan en ontelbare geschied schrijvers uit de tijd van oude be schavingen vermelden de behoeft aan en het gebruik van suiker. He laas zijn er van de oudste Chinese suikerzakjes van papyrus met de leerzame spreuken van Confucius, zoals „Benader uw medemens als suikerzak en hij zal uw woorden genieten als klontjes”, geen gave modellen bewaard gebleven. Zij zijn tijdens de revolutie van 1908 met andere kostbare schatten uit het Keizerlijke Museum te Peking geroofd en nimmer teruggevonden. Alexander de Grote, die zoals bekend o.a. suikerraffinaderijen stichtte in Alexandrie en Persepo- lis tijdens zijn grote veroverings tochten in Azië, teneinde de ge regelde aanvoer van klontes voor krijgers en paarden te verzekeren, moet de eerste figuur zijn ge weest die zijn eigen beeltenis op de papyruswikkels deed afdrukken met het woord suiker in de Griek se en in de Perzische taal, het geen tot gevolg had dat zijn vij anden hem Pater Sakar (vadertje suiker) noemden. Het Sinterklaasfeest is voor alles een feest van vreugde voor de kinderen. Het sinterklaasfeest dat zonder speculaas- en taaipoppen niet goed denkbaar is. Maar weinig mensen weten, dat in deze tradi tie herinneringen voortleven aan het oude vóór christelijke midwinterfeest. Met het eten der koekfiguren bevorderden onze verre voorouders, naar zij meenden, de wedergeboorte van gestor ven familieleden. Die lekkernijen waren een offergave aan de jaar- god der midwinter zonnewende. Snuffelaars in Nederlands rijke folklore hebben dit voor ons uit gezócht. Zij stuitten daarbij op een volkskunst, die bijna verdwe nen is: de vervaardiging van koekplanken. Tegenwoordig worden deze soms eeuwenoude plankjes vaak gebruikt als wandversiering. Maar er is een tijd geweest, dat zij het gereedschap waren van de bakkers, die ze bij tientallen in voorraad hadden en gebruikten naar gelang de ingesneden afbeeldingen pasten bij de jaarfeesten. Laat U bij de keuze van de sinterklaascadeautjes voor uw kinderen niet leiden door de zogenaamde apeliefde. Beter is het zich te richten op het wer- lijk belang van het kind. De houding tot uw kroost dient voort te spruiten uit innigheid, samengaand met verstandig in zicht. De tegenwoordige tijd kent niet veel bakkers meer, die de plankjes gebruiken. De moderne machine maakt het oude handwerk niet meer lonend. Tussen twee gestaag draaiende metalen rollen waarin imitaties van de oude prenten worden uitgespaard kan nu in een zelfde tijd aan de lopende band het duizendvoudige geproduceerd wor den van wat vroeger de handwerks man presteerde. Liefde voor het vak spreekt uit de vaak ongelooflijk mooi gesne den planken. Niet alleen speciale snijders bewerkten het hout, ook bakkers sneden hun eigen plan ken. Dat die dan wel eens een minder bevredigend beeld van vrije tijdsbesteding opleverden, is niet te verwonderen. Maar de kinderen van vroeger, die zo’n speculaaspop van de Sint kregen, vonden het zonde om zo’n mooi cadeau maar dadelijk op te eten. Lang stonden de koekfigu ren dan ook te pronk. En de kinderen van onze tijd? De kinderen en wijzelf interesse ren ons jammer genoeg wel eens te weinig voor de afbeeldingen en letten er totaal niet op, of we een toekomstige vrijer, een rondborstig haantje of een kunstig scheepje met bolle zeilen van speculaas eten. En zo zijn er niet zoveel bak kers in Nederland meer, die dit v,an vader op zoon overgeleverde handwerk zijn blijven beoefenen. Alleen daar, waar ook in de omge ving de waarde van een traditie begrepen werd, of daar waar de smaak van de mensen nog niet zo gemakkelijk kan worden aange past aan het beslist anders sma kende massaprodukt der fabrieken, handhaafde zich zo’n klein-bedrijf- je. En tien tegen één zagen deze bakkers kans van hun bakprodukt een specialiteit van hun huis te maken, waarnaar in verre, omtrek vraag ging komen. De meeste bakkers in Nederland hebben echter de strijd tegen het massaprodukt opgegeven. Zij gin gen de stapel koekplankjes, die ergens in een hoek van de bakke ergens in een hoek van de bakke rij onder stof en meel schuilging, zien als een lastige sta-in-de-weg, waarvan alleen nog profijt te trek ken viel als brandstof voor de o- ven. Als er dan toch gesnoept moet: worden verdienen verpakte lekkernijen de voorkeur. Dat al helemaal wanneer het ver rassingen voor bedlegerige pa tiënten betreft, want bij hen moeten we de hygiëne - nog meer dan bij gezonden - hoog houden. Dus geen losse choco ladeletters of aardigheidjes van marsepein, die open en bloot stof vergaren op de nachtkast jes. De bedorven maag moet rust hebben, om weer tot zichzelf te kunnen komen. Het enig goede recept is hier: hongeren. De meeste mensen kunnen dat niet. Toch is het beslist ver keerd het weer te gaan probe ren met een zacht gekookt eit je of een beschuitje met boter als men nog niet helemaal in orde is. Er moet dan eens even helemaal niet worden gegeten. Zo tegen het eerste levensjaar geeft Sinterklaas iets dat zon der gevaar hanteerd kan wor den: een gummibeestje, in el- kaarpassende kubussen of be kertjes. Iets wat geluid maakt is ook heel mooi: een belletje, een blikken trommel met stok jes. Verticaal: 1. woede 2. als volgt (afkorting) 3. mannetjes bij 4. kleurstof 5. goedheiligman 6. officieel stuk 7. SEuropeaan 8. deel van een Franse ontkenning 9. beest 10. terreinauto 13. Europeaan 16. make-up aanbrengen 18. dringend verlegen om 21. jongensnaam 23. stad der oudheid 24. zangnoot 25. leesteken 27. waterhoen 30. vagevuur 33. deel van het gelaat 35. selenium (afkorting) 36. in memoriam (afkorting) 38. rustig 40. zangstuk 42. aanwijzend voornaamwoord 43. karakter 45. min 47. boom 49. ik (Latijn) 52. bijwoord 55. ambtshalve (Latijnse afkorting) Probeer vooral de chronische zieken in de sinterklaasviering te betrekken. Ook al zeggen zij geen belangstelling Voor eni gerlei festiviteit te hebben, tracht hen desondanks duide lijk te maken dat zij er ook bij; horen. Laat het feest niet on opgemerkt aan hen voorbij gaan, het zal bijdragen tot hun genezing. Al in augustus wordt begon nen met het klaarmaken van het deeg. Roggebloem, honing, stroop, anijszaad, druivensuiker en potas zijn zo ongeveer de in grediënten die er nodig zijn. Vooral potas is de bijzonderheid. Het deeg moet ongeveer twee maanden besterven, voordat het in de oven kan. Dan wordt het kruidige deeg op de koekplank gedrukt. Tot op de plank wordt vervolgens het teveel aan deeg weggesneden. Slechts de in de plank uitgespaarde beeltenissen blijven dus met deeg gevuld. Een paar klappen met het hout op de werktafel maken de deeg figuren los van de plank. Nu s het alleen nog een kwestie van bakken. Bij veel mensen leeft nog de foutieve gedachte, dat de houten vorm in de oven komt, maar dit is dus niet het geval. Duizenden en nog eens duizen den van deze vaak eeuwenoude plankjes zijn opgestookt. Totdat folkloristen links en rechts waar schuwingen uitstuurden om daar mee te stoppen. Toen, ja toen pa ontdekten velen de waarde van deze voorwerpen. Antiquairs reisden stad en land af om zich meester te maken van wat er overgebleven was en vele particulieren gingen er plotseling de schoonheid en curiositeit van inzien en wilden ze als wandver siering in hun huiskamer. Ook kwamen veel planken in het bui tenland terecht. In Duitsland, En geland, de Verenigde Staten, Zwitserland en Zweden had men er meer en eerder belangstelling voor dan wij. Maar ook vele mu sea maakten zich gelukkig meester van deze plankjes, zodat er al met al toch een mooie collectie van voor het nageslacht bewaard is ge bleven. Dit alles neemt niet weg, dat er toch nog een groep bakkers is, die ze in het bedrijf gebruiken. Horizontaal: 1. modern communicatiemiddel 6. vogel 10. Indonesisch eiland 11. soort deurslot 12. teken 14. landbouwwerktuig 15. strafwerktuig 17. voorzetsel 19. en omgekeerd (afkorting)1 20. eikenschors 22. knutselen 25. omroepvereniging 26. ledemaat 28. koor 29. ofschoon (Engelse afkorting) 31. pronk, sier 32. taalkundige opgave 34. ieder 35. sportartikel 37. alpenweide 39. vis 41. adelijk heer 44. op de wijze van 46. wintervoertuig 47. Engels telwoord 48. groet 50. reeds 51. bodem van een boot 53. niet licht 54. gewicht 56. behoeftigheid 57. niet nat bergen en koffyhuisen van „Klae mit ut sukerbreud”. Naar verluidt heeft het Noordhollands Koffie huis tegenover de Sint Nicolaas- kerk te Amsterdam reeds een hoog bod op dit zeldzame antieke specien gedaan, teneinde het als wandversiering te kunnen inlijs- ten. Tot de laatste aanwinsten van de Sugarbag United behoort ook een toevallige uiting van de mo derne tijd, namelijk een zg. „Sinte suiker” toegeschreven aan Karei Appel. Het komt uit een particu liere collectie en vertoont in forse verfslierten van willekeurig geko zen zwarten een gestyleerde mij zen zwarten een gestyleerde mij ter met ogen en baard, voeten en (als ondertekening) een appeL Het is onlangs gevonden in de kof Het is onlangs gevonden in de kof fiekamer van een hoofdstedelijk museum en het gerucht gaat, dat het is geboren uit een kunstzinnig gesprek tussen de bekende schil der en zijn tijdgenoot, de dichter Bert Voeten. Wie belang stelt in de kostbare verzameling van de S.U.I.K.E.R. verzuime niet tussen 1 en 6 de cember a.s. een bezoek aan het Amsterdamse Stedelijk museum te brengen. We zien nu in scherp positief welke voorstellingen er in negatief in de plank waren uitgesneden. Het zijn vrijers en vrijsters, maar ook een haan en een melkmeisje, een zeepaardje en een zeermeer- min, een ruiter te paard en een scheepje. Opvallend is dat de fi guur van de Sint zo weinig voor komt bij de voor ons zo vanzelf sprekende sinterklaas-tractatie. Zwarte Piet ontbreekt geheel op de planken, waarschijnlijk omdat zijn persoon pas veel later in ons sinterklaasfeest is opgenomen. bleekte rose van de mantel steek fraai af tegen het vurig rood van de vlammen onder het goudkleu- ïrig keteltje. Het kleurenpalet .wordt voltooid door een mozaiek- vloer. winsten van ons open baar kunstbezit in on ze kolommen in kleu- iren af te beelden, maar enkele uitzonde ringen moeten we ma ken. Na kennis te heb ben genomen van fri vole Franse prentjes en speciale Spaanse uitgaven, die door Ve- netiaanse kooplui bij de declaraties van hun verteringen bewaard bleven, stuitten wij plots op een ‘laat-goj- tisch zakje, dat zowaar de naam van onze Sint in Nederlandse spelling toont. Het blijkt een Noord nederlands jute izakje uit een koffiehuis te zijn, waarop we de be schermheilige van Am sterdam over een vloer van Delftsblauwe te gels een suikerbrood naar een eenvoudige houten kloostertafel zien dragen. Men spra zien dragen. Men sprak in die tijd in de her- Bekend is, dat de Joden hun rietsuikerprodukt verpakten, ten einde op de oslag te kunnen ver melden dat het onder rabbinaal toezicht was bereid. Zo hebben de Romeinen suiker in kleine hoe veelheden afgepast om deze in even kleine porties te kunnen uit delen met het brood, dat de armen ontvingen. Het zakje van grove stof droeg de spreuk van Julius Caesar: parvum parva decent (de kleine betaamt het kleine). Van het eerste woord is nog ons par fum afkomstig, want de Romeinen noemden al spoedig de ontvangen zoetigheid parvum naar deze kei zerlijke woorden. Eén van die vroeg-Romaanse exemplaren uit de Venetiaanse School hebben wij thans onder ogen gehad. Het behoort tot de collectie historische verpakkingen, welke door de Sugarbag United International Kiss Exchange and Research tijdens een speurtocht in de vergeelde archieven van Vene tië is teruggevonden. Het op gele zijde geborduurde werkstukjes beeldt de bisschop uit in een der zalen van zijn paleis met de thee pot in de linker- en een klontje in de rechterhand. Deze San Ni cola met de klont bekoort het oog door de tedere keurenkeuze met de strakke contouren. Het iets ver- ■k e verzamelaars van suikerzakjes zal het genoegen doen te horen, dat dank zij de bemoeiingtn van de Sugarbag United International Kiss Exchange and Re search (de Internationaal Verenigde Suikerzakjes en Suikerbonen Beurs en Onderzoek) een aantel waarde volle en voor de historicus uiterst belangwekkende exemplaren van een suikerverpakking is teruggevonden met afbeeldingen van Sint Nicolaas. Het betreft hier zeldzame uittvoeringen die nog met de hand zijn geschilderd of gekerfd en die door kunst kenners en deskundigen van de academie voor beelden de kunsten als interessante uitingen van vroeger en mo dernere volkskunst worden beschouwd. Jhr. Sandberg heeft zich inmiddels beijverd de unieke collectie voor het Stedelijk Museum te Amsterdam aan te kopen. Het ligt in zijn bedoeling er enkele zalen mee te doen bekleden, zodat speciaal de verzamelaars van Nederland omstreeks 5 december eens kennis kunnen nemen van de hun nog onbekende kleurenweelde van het thans openbare suikerzakjeskunstbezit. De z.g. Klaes mit ut Suuker- breud, ’n laat gotische Noord- Nederlandse suikerzak op Twents jute. man zijn toestel aan enhij kreeg op het scherm wel een bijzonder! merkwaardig ’testbeeld’. Hij riep Piet erbij en samen keken ze vol verba zing naar de beeldbuis, waar zij het testbeeld in kruiswoordpuzzelvorm zagen staan. De ’echte’ vrijers, uitgesneden in de oude koekplanken, date rend uit een tijd toen de spe culaaspop nog een symbolische gave betekende voor ’vrijers’ en ’vrije ghesellen. PAGINA 4 '/o

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1962 | | pagina 4