Tante s almanak
Sneeuw is grote vijand
van
mannen en vrouwen
Met de niet
Banden: extra eisen!
heid
Huurverlaging voor de
onbewoonbare huizen
ingeënte
hond nog
buiten
Verkoud-
41
H
ASPRO'
Vergadering
C.N. V.
Tieneravond
HET KROTTENPROBLEEM
Kinderen niet
De
Twentsche
Bank
Bronchïletten
Pieter Maritzgroep
doet boodschappen
tijdens gladheid
op spoorbaan
Waarom tast sneeuw schoenen
en lak van auto aan?
werd succes
EILM
u. IOTO
V
Uw financiële
raadsman
N ieu wj aarsrede
op donderdag a.s.
Niet onderschatten
PAGINA 3
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - DONDERDAG 17 JANUARI ’63.
R
Telefoon 3091-
I
»l
i
Kantoor Waddinxveen,
Kerkweg 224.
De aanvraag
FOTO
otehoo
PRSSRGE
>TEL:ZH77^
VERLENG DE LEVENSDUUR VAN UW BANDEN
wt IB
wl
Is ‘t geen
eigen schuld?
Waarom ,pakt’ de
sneeuw niet?
Sneeuw bevat
zwavelzuur
Bewoonbare
krotten
Pekel vormt
zoutzuur
Voorkom
Z
-
Rillerig? Onprettig?
Vlug:
ge.
de
- w-
vrij
Advertentie
Advertentie
Advertentie
<>0OOOOOO< M40000000»
banden in orde? De eige-
l
Als uit het onderzoek door of
namens de minister of B. en W.
mocht blijken, dat het verzoek niet
voor inwilliging vatbaar is, krijgt
de verzoeker daarvan bericht. Het
verzoek wordt dan geseponeerd.
dit
weer
Zij kunnen daartoe een gemoti
veerd verzoek indienen of recht
streeks aan genoemde minister, of
aan burgemeester en wethouders
van de gemeente waarin de vrijwel
onbewoonbare woning staat.
De schrijver mag niet vergeten,
in deze brief op te geven de vol
ledige naam en het adres van de
huurder, maar ook van de eigenaar.
Tevens moet de toestand worden
omschreven waarin de woning ver
keert en eventuele andere gege
vens die het onderzoek kunnen ver
gemakkelijken en van belang zijn.
Het is niet zo, dat de huurder
bij de indiening van het verzoek
reeds direct mag overgaan tot ver-
Geen trilogie kan haar bekoren,
Dit kleine boekwerk maakt
haar rijk,
Want ieder jaar geeft de Enkhuizer
Haar wel een keer of acht gelijk;
Het is toch maar een groot gemak,
Dat kijken in de almanak.
laging van de huurprijs tot het peil
op eerder genoemde datum.
Advertentie
Hoestdrank in tabl«tvorm.95ct
i
TIPS VOOR MET DESTE BANDEN-RENDEMENT
Ja toch, één keer, op haar trouwdag
Het zóu mooi weer zijn, maar
de ziel
Heeft toen ervaren dat het water
Met bakken uit de hemel viel,
Waardoor ze triest bekommerd
sprak
,,’k Trouw nóóit meer op de
almanak
JAAP MIJDERWIJK
1
Wanneer het in de winter koud is
Of in de zomer warm tot heet,
Dan is ’t toch sterk hoe zo’n
voorspeller
Dat van tevoren ook al wéét;
Dus tante is met pak en zak
Verbonden aan haar almanak.
Trek niet pioue'.i"<j
op, maar r u
rustig weg
De eerste raadsvergadering van dit
jaar zal donderdag 24 januari worden
gehouden.
.-■■a-
De minister vraagt eerst advies
aan B. en W., het is in dit verband
het beste het verzoek niet recht
streeks aan de minister te zenden,
maar aan B. en W., omdat dit col
lege het verzoek zal moeten door
zenden met zijn advies.
Voordat B. en W. dit doen, stel
len zij de eigenaar in kennis met
de klachten en geven hem daarbij
gelegenheid zijn mening kenbaar
te maken. Het is wel voorgekomen,
dat de opgesomde feiten aan de
huurder zelf te wijten waren en
dat zal hem dan ook wel duidelijk
worden gemaakt. Een huurder
heeft immers ook verplichtingen en
als hij die niet nakomt, kan dat
geld gaan kosten.
Overigens is het ook zo, dat men
dikwijls ziet dat er een flink pak
sneeuw gevallen is en dat men in
de veronderstelling verkeert dat dit
allemaal water is. In de praktijk
blijkt echter, dat er bij smelting
slechts een tiende deel van de hoe
veelheid aan water overblijft. Een
laag van 10 cm sneeuw levert bij
smelten dus een laag van ongeveer
1 cm water op. De oorzaak hiervan
moeten we zoeken in het feit, dat
er tussen de sneeuwkristallen veel
lucht zit, die overigens ook weer
een prima isolerende werking heeft
waardoor het onder het sneeuw-
tapiit niet zo koud wordt. Eeh
sneeuwdek beschermt uw planten
daardoor tegen bevriezen.
Mr. K. HILDEBRAND
Daar komt nog bij, dat sneeuw
ons ook nog de nodige schade kan
bezorgen. We weten allemaal wel
dat sneeuw bijvoorbeeld een funes
te, zeer schadelijke inwerking op
het leer van onze schoenen heeft.
Waar zit dat in, zullen velen zich
afvragen, want sneeuw is toch
niets meer dan bevroren regen.
Nu zo eenvoudig is het niet. Het
water in de lucht bevriest en deze
kristallen hebben een sterke nei
ging zich te verbinden met de roet
deeltjes die in de lucht voorkomen.
In dit roet zit koolstof en zwa
vel. Door deze binding met zwavel
krijgt sneeuw de ruïneuze eigen
schap, die ook zwavelzuur heeft,
alleen is het bij sneeuw in een
zeer zwakke vorm, doch voldoende
om uw schoenen te bederven.
Hetzelfde geldt ook voor de in
vloed van sneeuw op het chroom
en de lak van auto’s, die door het
gebrek aan garageruimte de winter
buiten moeten doorbrengen. Als er
veel sneeuw in een winter is ge
vallen en die sneeuw is lang op de
wagen blijven liggen, dan bemer
ken we in het voorjaar, wanneer
we de wagen weer eens grondig
onder handen nemen en oppoetsen,
dat er overal in de lak en in het
chroom, hele kleine bruine putjes
zitten. Dat zijn allemaal plekjes
waar de sneeuw doormiddel van
de zich daarin bevindende zwavel
in de lak en het chroom heeft ge
vreten. Het fraais is van het Lak
werk af en zo’n auto lijkt meteen
„Nou zie je het” zegt tante Teuntje
Bij snerpende noordoostenwind,
Al is de vorst min negen graden
Ook niet zó erg door haar bemind
„Aan wat De Bilt zegt heb ik lak,
Het stónd al in de almanak!”
Wanneer hij spreekt van mist
en regen,
Maar ’t zonnetje schijnt net zo fijn
Dan zegt ze: Elk heeft z’n gebreken
En ’t kan ook wel een
drukfout zijn
Het heugt niet dat het haar ontbrak
Aan eerbied voor de almanak.
De padvinders en padvind-
sters van de Pieter Maritsgroep
hebben een „gladheidsdienst
voor bejaarden” georganiseerd.
Bejaarden die slecht ter been
zijn en die er met de vorst niet
op uit durven trekken om bood
schappen in huis te halen, kun
nen assistent welpenleidster
Ada Rehorst telefoneren, (tel.
2313). Er komt dan een pad
vinder, die de boodschappen
gratis doet. Deze regeling geldt
zolang de vorst aanhoudt.
ONEEUW! Hoe heerlijk klonk ons dit vroeger als kind in de oren. Wild
ij waren we er allemaal op. Als het aan ons lag, dan was er de hele
winter sneeuw. In sneeuw kon je heerlijk spelen als nergens anders. Maar
al ouder wordend kregen we toch wel een andere kijk op de sneeuw en
de gevolgen ervan voor de mens. We leerden inzien, dat sneeuw een van
de meest barre vijanden van de mens is, een vijand die wij zeker niet
mogen onderschatten.
De aanvankelijk vastgestelde data
waarop het verbod in werking treedt,
zich met een niet-ingeënte hond op
straat te bevinden, heeft de minister
van landbouw thans af gestemd op de
laatste dagen van de diverse inen-
tings-campagnes in de verschillende
gemeenten en delen des lands, Deze
data zijn nu voor Nieuwer-Amstel
(ongewijzigd) 15 januari a.s., voor1
Amsterdam 22 januari, voor de rest
van Noord-Holland, Zuid-Holland en
Utrecht 1 maart en voor de overige
provincies 15 maart 1963. Vanaf deze
data dienen alle honden van drie
maanden en ouder op straat van de
entpenning te zijn voorzien en dient
de begeleider het entbewijs bij zich
te dragen en de hond aan de lijn te
houden. Ook mogen ongeënte honden
zich dan niet meer onaangelijnd op
het erf bevinden.
we
alle
niet hetzelfde is. Dat heb
ben we trouwens reeds als kind
ontdekt. Er was toen sneeuw waar
van je heerlijk sneeuwballen en
sneeuwpoppen kon maken, omdat
ze zo lekker „pakte” en er was
sneeuw, die we „los” noemden,
omdat ze niet wilde samenklonten.
Dat verschil zit in de structuur van
de sneeuw.
Is er ijle sneeuwval bij rustig
weer, en flinke lage temperatuur,
dan zijn het heel fijne kristallen
die naar beneden komen, die wei
nig neiging tot samenklonten heb
ben.
Begrijpelijk, dat de huren van
deze woningen niet in aanmerking
mogen komen voor huurverhoging.
Voor deze onbewoonbare woningen
gelden daarom de na-oorlogse huur
verhogingen niet, dat wil zeggen,
dat voor deze woningen geen ho
gere huur mag worden bedongen
dan die welke gold op 31 dec. 1950.
Zodra een woning onbewoonbaar
verklaard wordt, moet de huurprijs
automatisch terugvallen op die van
31 december 1950.
Hoe vreemd het ook moge klin
ken, niet alle bestaande krotwo
ningen zjjn onbewoonbaar ver
klaard, echter vele hiervan kunnen
wel degelijk met het stempel „on
bewoonbaar” bedrukt worden. Au
tomatisch vallen de huren van deze
woningen echter niet terug op het
peil van 31 december 1950.
Toch staat de Huurwet toe ook
deze woningen gelijk te stellen met
reeds onbewoonbaar verklaarde
woningen, maar om zover te ko
men, moet eerst de minister van
volkshusvesting en bouwnijverheid
zijn „fiat” hieraan geven.
Eerst zal echter moeten worden
onderzocht of deze woningen door
het aanbrengen van verbeteringen
niet zodanig kunnen worden opge
knapt, dat zij in bewoonbare staat
komen te verkeren. Het is om deze
reden, dat wij de aandacht van
huurders van deze „niet onbewoon
baar verklaarde krotwoningen”
vragen om tot de bovengenoemde
huurverlaging te komen, want zij
zijn het dit hiertoe het initiatief
moeten nemen.
Van onderen loopt de auto nog
het risico te worden aangetast door
de zoutzuurvorming na het pekelen
van besneeuwde wegen. Hoeveel
schade daardoor kan ontstaan, kunt
u aanschouwen op een autosloperij,
waar u vrij nieuwe wagens kunt
zien liggen met grote gaten in de
onderzijde.
laat regelmatig de
temmen tiet ituur
en voortrein goed
distellen
Zaterdagavond was het Geref.
Verenigingsgebouw vol Waddinx-
veense tieners, die zich bijzonder
hebben geamuseerd met een bont
programma, geheel op hun leeftijd
afgestemd.
Twee tieners van eigen bodem,
Ada de Joode en Kees Valk, ont
popten zich als enthousiaste „sin
gers en swingers” luide aangemoe-
digd door het jeugdige publiek.
De muzikanten ,The blue strings’
vielen ook duidelijk in de smaak
en de avond werd tenslotte stijlvol
besloten met het draaien van de
film „Frederika en de miljonair”.
Dergelijke sneeuw wordt ook wel
stuifsneeuw genoemd, omdat ze
- wanneer de wind er vat op krijgt
- als ware wolken kan worden op
gezweept en als poeder rondstuift.
Een en ander is afhankelijk van
de temperatuur. Want is de tem
peratuur niet zo erg laag, dan krij
gen de sneeuwkristallen de neiging
iets te smelten, waardoor ze bij
aanraking van andere kristallen
weer willen samenvriezen, waar
door de sneeuw beter pakt, beter
blijft liggen en niet stuift.
k^VOOR IEDEREEN
Gelukkig zijn er middelen om
auto’s van onderen corrosievrij te
houden. Maar dat vergt een
kostbare bewerking.
Overigens blijkt, wanneer
ons er iets in verdiepen, _dat
sneeuw
Sts*’ 7
17 R ZIJN NOGAL wat krotwoningen in ons land en ook Waddinxveen is
in het trieste bezit van dergelijke huizen. Gelukkig is Waddinx
veen in het verheugende bezit van een gemeentebestuur, voor wie dit
krottenprobleem een doorn in het oog is. Dit bleek onlangs nog tijdens
de laatste raadsvergadering, toen de burgemeester ernstig wees op de
noodzaak van een rigoureuze sanering in de woningbouw.
Onder een krotwoning wordt verstaan een woning die ongeschikt moet
worden geacht voor bewoning. Onder deze woningen zijn er die ingevolge
de Woningwet onbewoonbaar zijn verklaard.
c W
jaren ouder dan hij misschien in
werkelijkheid is. Daarom is een zo
genaamde ^utopyama, zo’n keurige
hoes op maat voor een auto, zo’n
nuttige bescherming voor de car
rosserie.
Rijd rustig en rem.
zónder noodtödk,
y niet plotseling
Zijn uw banden in orde? De eige
naar van deze bromfiets is een
gewillige prooi van het slipspook,
dat in deze tijd weer handenvol
werk heeft. Ook al zijn uw banden
niet zó slecht, het Verbond voor
Veilig Verkeer adviseert ook u te
controleren of de profieldiepte
van uw banden niet minder dan
twee millimeter bedraagt: als de
diepte van de groeven minder
wordt, komt de verkeersveiligheid
in het gedrang! Deze norm geldt
voor autobanden, maar ook fietsers
en vooral bromfietsers moeten
meer aandacht besteden aan de
toestand van hun banden.
Nu de sloten langs de spoor
lijn stevig zijn dicht gevroren,
wordt er door kleine kinderen
nogal eens bij en op de dijk
gespeeld. Dit is levensgevaarlijk
vooral voor de hummels van 3
en 4 jaar, die het gevaar van
de naderbij stormende trein
niet beseffen. Zij horen de trei
nen ook niet aankomen, want
hun oortjes zijn goed ingepakt
tegen de kou. Geef de kleuters
géén kans, in de buurt van de
spoorbaan te komen!
Een foutieve maat kan het springen
van de band ten gevolge hebben.
Wanneer u gecoverde banden gaat
gebruiken dan enkel die welke door
bekwame vakmensen behandeld zijn.
Enige tips, die de levensduur van
uw banden kunnen verlengen:
Rijd rustig en rem, zonder nood
zaak, niet plotseling;
Verwissel dé banden regelmatig;
Rijd niet tegen stenen of trottoirs;
’Scheur’ niet door de bochten;
Als men 100 km per uur rijdt slij
ten de banden 2 x zo snel als bij
65 km per uur;
Laat regelmatig de remmen en
het stuur goed afstellen.
Dek ae banden in ae felle
zon at als u parkeert.
i..iOS xX.sih
Sinds men in de automobielwereld de luchtband is gaan toepassen, heeft
er op dit gebied een revolutionaire ontwikkeling plaats gevonden. Was men
in de beginperiode van de luchtband na 300 km rijden genoodzaakt een
stel nieuwe banden aan te schaffen, tegenwoordig moeten vele tienduizenden
:en voorbijschieten alvorens tot ver-
Controleer uw banden of, nog beter,
laat ze nakijken in een garage. Door
dat te doen behoedt u uzelf voor een
verkeersonveilig slippertje.
spel kunnen genieten.
De bijeenkomst zal worden gehou
den in het Verenigingsgebouw aan
de Stationsstraat.
Vooral wij Nederlanders hebben
nogal eens de neiging de macht
van de sneeuw te bagatelliseren.
Die enkele keer dat het sneeuwt in
onze kwakkelwinter, och, dan heeft
die sneeuw weinig betekenis. Ze
ligt een paar uur, soms een paar
dagen en dan nog maar in een
betrekkelijk dunne laag, die bij het
stijgen van de temperatuur weer
vlot verdwijnt. Lawines komen hier
helemaal niet voor.
Ouderen onder ons weten echtér
nog wel hoe in de enkele winters
die Nederland heeft gekend, waar
in het werkelijk enorm sneeuwde,
deze sneeuw leidde tot bijzonder
onprettige gevolgen. En nu,
jaar, zitten we er opeens 1
volop in.
We zien het om ons heen, sneeuw
is oorzaak van gladheid, mensen
vallen, vervoermiddelen glijden bij
het remmen door of lopen vast,
ongelukken aan de lopende band.
De wind kan bij behoorlijke hoe
veelheden sneeuw zelfs steden,
dorpen en streken isoleren, door
dat ze het witte stof tot hoge wal
len opjaagt. Een en .ander heeft
weer tot gevolg, dat ons econo
misch leven in de war dreigt te
lopen. De bevoorrading van uw
winkelier stagneert en zo kunnen
weer moeilijkheden ontstaan bij
onze voedsel- en brandstofvoor-
ziening.
Kortom hoe we het ook bekijken,
de sneeuw is een bijzonder onpret
tig natuurverschijnsel.
Tijdens deze vergadering zal
burgemeester Van der Hooft zoals
gebruikelijk zijn jaarrede uitspreken,
waarin altijd iets van de plannen van
het gemeentebestuur voor het komen
de jaar naar voren komt.
Men heeft er al rekening mee ge
houden, dat de openbare tribune deze
eerste vergadering overvol zal zijn.
Een en ander blijkt uit de publi-
katie in de Staatscourant van heden,
waarbij de hondsdolheidsbeschikking
II een aantal wijzigingen heeft onder
gaan.
Honden die wegens ziekte of an
dere veterinaire redenen niet tijdens
de campagnes konden worden inge
ënt, mogen nog drie weken na de
genoemde verbodsdata over straat
gaan, mits de begeleider een dieren
artsverklaring bij zich draagt. Hier
door wordt voorkomen dat bijvoor
beeld honden die na hun ziekte par
ticulier zijn geënt niet buiten zouden
mogen komen zolang de inenting niet
tenminste dertig dagen tevoren heeft
plaats gehad.
Voor buitenlandse bezoekers wordt
het bij invoer van de hond over te
leggen certificaat gelijkgesteld met
het officiële Nederlandse inentings-
bewijs. Dit geldt voor alle niet-
Nederlanders, dus ook voor Belgen
en Luxemburgers, die tot dusver
zonder certificaat een hond in ons
land konden invoeren.
Tenslotte heeft de minister van
landbouw aan de lijst van voor de
ent-campagne toegelaten vaccins de
volgende fabrikaten Flury L.E.P.-
vaccin toegevoegd: Com States Labo
ratories, Inc. (U.S.A.); Instituto Zoo-
profilattico Sperimentale dell’ Umbria
e delle Marche, Perugia (Italië).
snel als 65 urn p
Dinsdag 22 januari a.s. houdt het
C.N.V. haar jaarvergadering. Na het
officiële gedeelte zal door de Wad-
dinxveense toneelgroep T.O.G. het
stuk „De nieuwe veearts” voor het
voetlicht worden gebracht.
Als extra service organiseert het
C.N.V. een vervoersdienst voor be
jaarden, zodat ook zij van het toneel-
dit gebied een revolutionaire ontwikkeling plaats gevonden. Was
beginpt
:uwe bc
'Sf
kilometers onder de rubber loopvlakke
nieuwing behoeft te worden overgegaan
De duurzaamheid van de luchtband
heeft echter met zich meegebracht,
dat de automobilist van de 20e eeuw
vaak vergeet te onderzoeken in welke
conditie de banden verkeren.
Luchtbanden dienen over de gehele
oppervlakte van het loopvlak een
profiel te hebben waarvan de oor
spronkelijke groeven na gebruik altijd
nog een diepte moeten hebben van
tenminste 1 mm; wanneer de profiel
diepte minder dan 2 mm bedraagt
wordt de toestand voor wat betreft
de verkeersveiligheid bedenkelijk.
Versleten banden verlengen de rem
weg van uW wagen en verhogen het
slipgevaar!
Zorg er altijd voor dat uw banden
de juiste, voorgesohreven, spanning
hebben. Zowel een te hoge als een te
lage spanning veroorzaakt een extra
slijtage en kan canvasbreuk ten ge
volge hebben.
Wanneer de banden vernieuwd
moeten worden zong er dan altijd
voor, dat de door de fabriek voorge
schreven banden worden gemonteerd.
u
z@
Verwissel de banden
regelmatig
Houd de banden op oe
nt id scherpe en