Tante s almanak Sneeuw is grote vijand van mannen en vrouwen Met de niet Banden: extra eisen! heid Huurverlaging voor de onbewoonbare huizen ingeënte hond nog buiten Verkoud- 41 H ASPRO' Vergadering C.N. V. Tieneravond HET KROTTENPROBLEEM Kinderen niet De Twentsche Bank Bronchïletten Pieter Maritzgroep doet boodschappen tijdens gladheid op spoorbaan Waarom tast sneeuw schoenen en lak van auto aan? werd succes EILM u. IOTO V Uw financiële raadsman N ieu wj aarsrede op donderdag a.s. Niet onderschatten PAGINA 3 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - DONDERDAG 17 JANUARI ’63. R Telefoon 3091- I »l i Kantoor Waddinxveen, Kerkweg 224. De aanvraag FOTO otehoo PRSSRGE >TEL:ZH77^ VERLENG DE LEVENSDUUR VAN UW BANDEN wt IB wl Is ‘t geen eigen schuld? Waarom ,pakt’ de sneeuw niet? Sneeuw bevat zwavelzuur Bewoonbare krotten Pekel vormt zoutzuur Voorkom Z - Rillerig? Onprettig? Vlug: ge. de - w- vrij Advertentie Advertentie Advertentie <>0OOOOOO< M40000000» banden in orde? De eige- l Als uit het onderzoek door of namens de minister of B. en W. mocht blijken, dat het verzoek niet voor inwilliging vatbaar is, krijgt de verzoeker daarvan bericht. Het verzoek wordt dan geseponeerd. dit weer Zij kunnen daartoe een gemoti veerd verzoek indienen of recht streeks aan genoemde minister, of aan burgemeester en wethouders van de gemeente waarin de vrijwel onbewoonbare woning staat. De schrijver mag niet vergeten, in deze brief op te geven de vol ledige naam en het adres van de huurder, maar ook van de eigenaar. Tevens moet de toestand worden omschreven waarin de woning ver keert en eventuele andere gege vens die het onderzoek kunnen ver gemakkelijken en van belang zijn. Het is niet zo, dat de huurder bij de indiening van het verzoek reeds direct mag overgaan tot ver- Geen trilogie kan haar bekoren, Dit kleine boekwerk maakt haar rijk, Want ieder jaar geeft de Enkhuizer Haar wel een keer of acht gelijk; Het is toch maar een groot gemak, Dat kijken in de almanak. laging van de huurprijs tot het peil op eerder genoemde datum. Advertentie Hoestdrank in tabl«tvorm.95ct i TIPS VOOR MET DESTE BANDEN-RENDEMENT Ja toch, één keer, op haar trouwdag Het zóu mooi weer zijn, maar de ziel Heeft toen ervaren dat het water Met bakken uit de hemel viel, Waardoor ze triest bekommerd sprak ,,’k Trouw nóóit meer op de almanak JAAP MIJDERWIJK 1 Wanneer het in de winter koud is Of in de zomer warm tot heet, Dan is ’t toch sterk hoe zo’n voorspeller Dat van tevoren ook al wéét; Dus tante is met pak en zak Verbonden aan haar almanak. Trek niet pioue'.i"<j op, maar r u rustig weg De eerste raadsvergadering van dit jaar zal donderdag 24 januari worden gehouden. .-■■a- De minister vraagt eerst advies aan B. en W., het is in dit verband het beste het verzoek niet recht streeks aan de minister te zenden, maar aan B. en W., omdat dit col lege het verzoek zal moeten door zenden met zijn advies. Voordat B. en W. dit doen, stel len zij de eigenaar in kennis met de klachten en geven hem daarbij gelegenheid zijn mening kenbaar te maken. Het is wel voorgekomen, dat de opgesomde feiten aan de huurder zelf te wijten waren en dat zal hem dan ook wel duidelijk worden gemaakt. Een huurder heeft immers ook verplichtingen en als hij die niet nakomt, kan dat geld gaan kosten. Overigens is het ook zo, dat men dikwijls ziet dat er een flink pak sneeuw gevallen is en dat men in de veronderstelling verkeert dat dit allemaal water is. In de praktijk blijkt echter, dat er bij smelting slechts een tiende deel van de hoe veelheid aan water overblijft. Een laag van 10 cm sneeuw levert bij smelten dus een laag van ongeveer 1 cm water op. De oorzaak hiervan moeten we zoeken in het feit, dat er tussen de sneeuwkristallen veel lucht zit, die overigens ook weer een prima isolerende werking heeft waardoor het onder het sneeuw- tapiit niet zo koud wordt. Eeh sneeuwdek beschermt uw planten daardoor tegen bevriezen. Mr. K. HILDEBRAND Daar komt nog bij, dat sneeuw ons ook nog de nodige schade kan bezorgen. We weten allemaal wel dat sneeuw bijvoorbeeld een funes te, zeer schadelijke inwerking op het leer van onze schoenen heeft. Waar zit dat in, zullen velen zich afvragen, want sneeuw is toch niets meer dan bevroren regen. Nu zo eenvoudig is het niet. Het water in de lucht bevriest en deze kristallen hebben een sterke nei ging zich te verbinden met de roet deeltjes die in de lucht voorkomen. In dit roet zit koolstof en zwa vel. Door deze binding met zwavel krijgt sneeuw de ruïneuze eigen schap, die ook zwavelzuur heeft, alleen is het bij sneeuw in een zeer zwakke vorm, doch voldoende om uw schoenen te bederven. Hetzelfde geldt ook voor de in vloed van sneeuw op het chroom en de lak van auto’s, die door het gebrek aan garageruimte de winter buiten moeten doorbrengen. Als er veel sneeuw in een winter is ge vallen en die sneeuw is lang op de wagen blijven liggen, dan bemer ken we in het voorjaar, wanneer we de wagen weer eens grondig onder handen nemen en oppoetsen, dat er overal in de lak en in het chroom, hele kleine bruine putjes zitten. Dat zijn allemaal plekjes waar de sneeuw doormiddel van de zich daarin bevindende zwavel in de lak en het chroom heeft ge vreten. Het fraais is van het Lak werk af en zo’n auto lijkt meteen „Nou zie je het” zegt tante Teuntje Bij snerpende noordoostenwind, Al is de vorst min negen graden Ook niet zó erg door haar bemind „Aan wat De Bilt zegt heb ik lak, Het stónd al in de almanak!” Wanneer hij spreekt van mist en regen, Maar ’t zonnetje schijnt net zo fijn Dan zegt ze: Elk heeft z’n gebreken En ’t kan ook wel een drukfout zijn Het heugt niet dat het haar ontbrak Aan eerbied voor de almanak. De padvinders en padvind- sters van de Pieter Maritsgroep hebben een „gladheidsdienst voor bejaarden” georganiseerd. Bejaarden die slecht ter been zijn en die er met de vorst niet op uit durven trekken om bood schappen in huis te halen, kun nen assistent welpenleidster Ada Rehorst telefoneren, (tel. 2313). Er komt dan een pad vinder, die de boodschappen gratis doet. Deze regeling geldt zolang de vorst aanhoudt. ONEEUW! Hoe heerlijk klonk ons dit vroeger als kind in de oren. Wild ij waren we er allemaal op. Als het aan ons lag, dan was er de hele winter sneeuw. In sneeuw kon je heerlijk spelen als nergens anders. Maar al ouder wordend kregen we toch wel een andere kijk op de sneeuw en de gevolgen ervan voor de mens. We leerden inzien, dat sneeuw een van de meest barre vijanden van de mens is, een vijand die wij zeker niet mogen onderschatten. De aanvankelijk vastgestelde data waarop het verbod in werking treedt, zich met een niet-ingeënte hond op straat te bevinden, heeft de minister van landbouw thans af gestemd op de laatste dagen van de diverse inen- tings-campagnes in de verschillende gemeenten en delen des lands, Deze data zijn nu voor Nieuwer-Amstel (ongewijzigd) 15 januari a.s., voor1 Amsterdam 22 januari, voor de rest van Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht 1 maart en voor de overige provincies 15 maart 1963. Vanaf deze data dienen alle honden van drie maanden en ouder op straat van de entpenning te zijn voorzien en dient de begeleider het entbewijs bij zich te dragen en de hond aan de lijn te houden. Ook mogen ongeënte honden zich dan niet meer onaangelijnd op het erf bevinden. we alle niet hetzelfde is. Dat heb ben we trouwens reeds als kind ontdekt. Er was toen sneeuw waar van je heerlijk sneeuwballen en sneeuwpoppen kon maken, omdat ze zo lekker „pakte” en er was sneeuw, die we „los” noemden, omdat ze niet wilde samenklonten. Dat verschil zit in de structuur van de sneeuw. Is er ijle sneeuwval bij rustig weer, en flinke lage temperatuur, dan zijn het heel fijne kristallen die naar beneden komen, die wei nig neiging tot samenklonten heb ben. Begrijpelijk, dat de huren van deze woningen niet in aanmerking mogen komen voor huurverhoging. Voor deze onbewoonbare woningen gelden daarom de na-oorlogse huur verhogingen niet, dat wil zeggen, dat voor deze woningen geen ho gere huur mag worden bedongen dan die welke gold op 31 dec. 1950. Zodra een woning onbewoonbaar verklaard wordt, moet de huurprijs automatisch terugvallen op die van 31 december 1950. Hoe vreemd het ook moge klin ken, niet alle bestaande krotwo ningen zjjn onbewoonbaar ver klaard, echter vele hiervan kunnen wel degelijk met het stempel „on bewoonbaar” bedrukt worden. Au tomatisch vallen de huren van deze woningen echter niet terug op het peil van 31 december 1950. Toch staat de Huurwet toe ook deze woningen gelijk te stellen met reeds onbewoonbaar verklaarde woningen, maar om zover te ko men, moet eerst de minister van volkshusvesting en bouwnijverheid zijn „fiat” hieraan geven. Eerst zal echter moeten worden onderzocht of deze woningen door het aanbrengen van verbeteringen niet zodanig kunnen worden opge knapt, dat zij in bewoonbare staat komen te verkeren. Het is om deze reden, dat wij de aandacht van huurders van deze „niet onbewoon baar verklaarde krotwoningen” vragen om tot de bovengenoemde huurverlaging te komen, want zij zijn het dit hiertoe het initiatief moeten nemen. Van onderen loopt de auto nog het risico te worden aangetast door de zoutzuurvorming na het pekelen van besneeuwde wegen. Hoeveel schade daardoor kan ontstaan, kunt u aanschouwen op een autosloperij, waar u vrij nieuwe wagens kunt zien liggen met grote gaten in de onderzijde. laat regelmatig de temmen tiet ituur en voortrein goed distellen Zaterdagavond was het Geref. Verenigingsgebouw vol Waddinx- veense tieners, die zich bijzonder hebben geamuseerd met een bont programma, geheel op hun leeftijd afgestemd. Twee tieners van eigen bodem, Ada de Joode en Kees Valk, ont popten zich als enthousiaste „sin gers en swingers” luide aangemoe- digd door het jeugdige publiek. De muzikanten ,The blue strings’ vielen ook duidelijk in de smaak en de avond werd tenslotte stijlvol besloten met het draaien van de film „Frederika en de miljonair”. Dergelijke sneeuw wordt ook wel stuifsneeuw genoemd, omdat ze - wanneer de wind er vat op krijgt - als ware wolken kan worden op gezweept en als poeder rondstuift. Een en ander is afhankelijk van de temperatuur. Want is de tem peratuur niet zo erg laag, dan krij gen de sneeuwkristallen de neiging iets te smelten, waardoor ze bij aanraking van andere kristallen weer willen samenvriezen, waar door de sneeuw beter pakt, beter blijft liggen en niet stuift. k^VOOR IEDEREEN Gelukkig zijn er middelen om auto’s van onderen corrosievrij te houden. Maar dat vergt een kostbare bewerking. Overigens blijkt, wanneer ons er iets in verdiepen, _dat sneeuw Sts*’ 7 17 R ZIJN NOGAL wat krotwoningen in ons land en ook Waddinxveen is in het trieste bezit van dergelijke huizen. Gelukkig is Waddinx veen in het verheugende bezit van een gemeentebestuur, voor wie dit krottenprobleem een doorn in het oog is. Dit bleek onlangs nog tijdens de laatste raadsvergadering, toen de burgemeester ernstig wees op de noodzaak van een rigoureuze sanering in de woningbouw. Onder een krotwoning wordt verstaan een woning die ongeschikt moet worden geacht voor bewoning. Onder deze woningen zijn er die ingevolge de Woningwet onbewoonbaar zijn verklaard. c W jaren ouder dan hij misschien in werkelijkheid is. Daarom is een zo genaamde ^utopyama, zo’n keurige hoes op maat voor een auto, zo’n nuttige bescherming voor de car rosserie. Rijd rustig en rem. zónder noodtödk, y niet plotseling Zijn uw banden in orde? De eige naar van deze bromfiets is een gewillige prooi van het slipspook, dat in deze tijd weer handenvol werk heeft. Ook al zijn uw banden niet zó slecht, het Verbond voor Veilig Verkeer adviseert ook u te controleren of de profieldiepte van uw banden niet minder dan twee millimeter bedraagt: als de diepte van de groeven minder wordt, komt de verkeersveiligheid in het gedrang! Deze norm geldt voor autobanden, maar ook fietsers en vooral bromfietsers moeten meer aandacht besteden aan de toestand van hun banden. Nu de sloten langs de spoor lijn stevig zijn dicht gevroren, wordt er door kleine kinderen nogal eens bij en op de dijk gespeeld. Dit is levensgevaarlijk vooral voor de hummels van 3 en 4 jaar, die het gevaar van de naderbij stormende trein niet beseffen. Zij horen de trei nen ook niet aankomen, want hun oortjes zijn goed ingepakt tegen de kou. Geef de kleuters géén kans, in de buurt van de spoorbaan te komen! Een foutieve maat kan het springen van de band ten gevolge hebben. Wanneer u gecoverde banden gaat gebruiken dan enkel die welke door bekwame vakmensen behandeld zijn. Enige tips, die de levensduur van uw banden kunnen verlengen: Rijd rustig en rem, zonder nood zaak, niet plotseling; Verwissel dé banden regelmatig; Rijd niet tegen stenen of trottoirs; ’Scheur’ niet door de bochten; Als men 100 km per uur rijdt slij ten de banden 2 x zo snel als bij 65 km per uur; Laat regelmatig de remmen en het stuur goed afstellen. Dek ae banden in ae felle zon at als u parkeert. i..iOS xX.sih Sinds men in de automobielwereld de luchtband is gaan toepassen, heeft er op dit gebied een revolutionaire ontwikkeling plaats gevonden. Was men in de beginperiode van de luchtband na 300 km rijden genoodzaakt een stel nieuwe banden aan te schaffen, tegenwoordig moeten vele tienduizenden :en voorbijschieten alvorens tot ver- Controleer uw banden of, nog beter, laat ze nakijken in een garage. Door dat te doen behoedt u uzelf voor een verkeersonveilig slippertje. spel kunnen genieten. De bijeenkomst zal worden gehou den in het Verenigingsgebouw aan de Stationsstraat. Vooral wij Nederlanders hebben nogal eens de neiging de macht van de sneeuw te bagatelliseren. Die enkele keer dat het sneeuwt in onze kwakkelwinter, och, dan heeft die sneeuw weinig betekenis. Ze ligt een paar uur, soms een paar dagen en dan nog maar in een betrekkelijk dunne laag, die bij het stijgen van de temperatuur weer vlot verdwijnt. Lawines komen hier helemaal niet voor. Ouderen onder ons weten echtér nog wel hoe in de enkele winters die Nederland heeft gekend, waar in het werkelijk enorm sneeuwde, deze sneeuw leidde tot bijzonder onprettige gevolgen. En nu, jaar, zitten we er opeens 1 volop in. We zien het om ons heen, sneeuw is oorzaak van gladheid, mensen vallen, vervoermiddelen glijden bij het remmen door of lopen vast, ongelukken aan de lopende band. De wind kan bij behoorlijke hoe veelheden sneeuw zelfs steden, dorpen en streken isoleren, door dat ze het witte stof tot hoge wal len opjaagt. Een en .ander heeft weer tot gevolg, dat ons econo misch leven in de war dreigt te lopen. De bevoorrading van uw winkelier stagneert en zo kunnen weer moeilijkheden ontstaan bij onze voedsel- en brandstofvoor- ziening. Kortom hoe we het ook bekijken, de sneeuw is een bijzonder onpret tig natuurverschijnsel. Tijdens deze vergadering zal burgemeester Van der Hooft zoals gebruikelijk zijn jaarrede uitspreken, waarin altijd iets van de plannen van het gemeentebestuur voor het komen de jaar naar voren komt. Men heeft er al rekening mee ge houden, dat de openbare tribune deze eerste vergadering overvol zal zijn. Een en ander blijkt uit de publi- katie in de Staatscourant van heden, waarbij de hondsdolheidsbeschikking II een aantal wijzigingen heeft onder gaan. Honden die wegens ziekte of an dere veterinaire redenen niet tijdens de campagnes konden worden inge ënt, mogen nog drie weken na de genoemde verbodsdata over straat gaan, mits de begeleider een dieren artsverklaring bij zich draagt. Hier door wordt voorkomen dat bijvoor beeld honden die na hun ziekte par ticulier zijn geënt niet buiten zouden mogen komen zolang de inenting niet tenminste dertig dagen tevoren heeft plaats gehad. Voor buitenlandse bezoekers wordt het bij invoer van de hond over te leggen certificaat gelijkgesteld met het officiële Nederlandse inentings- bewijs. Dit geldt voor alle niet- Nederlanders, dus ook voor Belgen en Luxemburgers, die tot dusver zonder certificaat een hond in ons land konden invoeren. Tenslotte heeft de minister van landbouw aan de lijst van voor de ent-campagne toegelaten vaccins de volgende fabrikaten Flury L.E.P.- vaccin toegevoegd: Com States Labo ratories, Inc. (U.S.A.); Instituto Zoo- profilattico Sperimentale dell’ Umbria e delle Marche, Perugia (Italië). snel als 65 urn p Dinsdag 22 januari a.s. houdt het C.N.V. haar jaarvergadering. Na het officiële gedeelte zal door de Wad- dinxveense toneelgroep T.O.G. het stuk „De nieuwe veearts” voor het voetlicht worden gebracht. Als extra service organiseert het C.N.V. een vervoersdienst voor be jaarden, zodat ook zij van het toneel- dit gebied een revolutionaire ontwikkeling plaats gevonden. Was beginpt :uwe bc 'Sf kilometers onder de rubber loopvlakke nieuwing behoeft te worden overgegaan De duurzaamheid van de luchtband heeft echter met zich meegebracht, dat de automobilist van de 20e eeuw vaak vergeet te onderzoeken in welke conditie de banden verkeren. Luchtbanden dienen over de gehele oppervlakte van het loopvlak een profiel te hebben waarvan de oor spronkelijke groeven na gebruik altijd nog een diepte moeten hebben van tenminste 1 mm; wanneer de profiel diepte minder dan 2 mm bedraagt wordt de toestand voor wat betreft de verkeersveiligheid bedenkelijk. Versleten banden verlengen de rem weg van uW wagen en verhogen het slipgevaar! Zorg er altijd voor dat uw banden de juiste, voorgesohreven, spanning hebben. Zowel een te hoge als een te lage spanning veroorzaakt een extra slijtage en kan canvasbreuk ten ge volge hebben. Wanneer de banden vernieuwd moeten worden zong er dan altijd voor, dat de door de fabriek voorge schreven banden worden gemonteerd. u z@ Verwissel de banden regelmatig Houd de banden op oe nt id scherpe en

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1963 | | pagina 3