150 jaren geleden van Fransen maakten van ons land zeer moderne staat Zwerven in het land van de rivier Feest bij V erheul Watersport en kastelen rondom de oude Slochterense bel belang voor centrale verwarming Rijn leidt tot ontdekkingen MULDER’s Zebra-actie '63 Magazijnbediende De long’s Autohandel N.V. BURGERLIJKE ST1.ÏD Flora en fauna I I WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - DONDERDAG 12 SEPT. ’63 PAGINA 3 Zeelieden I I I Krijgen ook wij aardgas? GELEGENHEIDSKLEDING en HOGE HOEDEN Deugzaam volk Kortingen Aanschafprijs Jubileumbus reed door Waddinxveen Openbare bekendmaking Vervolg van pag. 1 Goede wetten Gasverwarming Kasteel Babberich i Ondergetekende: naam: adres: GEVRAAGD: 1. De ouders de ontbrekende 6 cent per litey moeten betalen 2. 3. y*j i Aan de redaktie van het Weekblad voor Waddinxveen, Vijverlaan 7, alhier. Ouders en gemeente samen het tekort moeten dekken, door ieder 3 cent bij te passen. Gaarne aankruisen, welke mening u bent toegedaan. Gouda Telefoon 01820-7122 v - Herenkledingmagazijn Passage Telefoon 2127 is van mening dat: De schoolmelkvoorziening moet worden gestopt De Bataafse Republiek werd geen succes. De Patriotten hadden wel geweten hoe het niet moest, maar - toen het zover was - zagen zij geen kans om te laten zien hoe het wél moest. Natuurlijk moeten we dit alles zien tegen de achtergrond van de Europese gebeurtenissen. Ons land had de zijde van Frankrijk gekozen, met alle gevolgen van dien. Toch waren het goedwillende lieden, die probeerden het schip van de staat verder te loodsen. Zij wilden een nieuwe - een Engelse of liever nog een Ameri kaanse - regeringsvorm invoeren. Tenslotte echter was het Raadpensio naris Schimmelpenninck, die alleen regeerde. De Europese gebeurtenissen hadden hun invloed laten gelden. Napoleon wilde een éénhoofdig bestuur. Het federalisme was verdwenen „Hollanders! Nimmer zal ik een goed en deugdzaam volk vergeten zoals Gij zijt. Dit waren de af scheidswoorden van koning Lode- wijk Napoleon. Nog lange tijd zou hij corresponderen met vooraan staande Nederlanders. In 1813 toon de hij zich verheugd over het her stel van onze onafhankelijkheid. Hij bood zelfs ons land zijn diens ten aan. Napoleon zelf was ook niet slecht over de Nederlanders te spreken. Tijdens zijn bezoek aan Amsterdam in 1811 zei hij: „De Hollanders zijn goede mensen. De Vereniging van Holland en Frankrijk zal onbere kenbare gevolgen hebben. Mét de onze vernietigt de Hollandse zee macht die van Engeland. Binnen weinige jaren zullen wij meesters ter zee zijn. Daarom is het nodig, dat de Hollanders zich geheel en al bij mij aansluiten. gaven het volk een gevoel van ze kerheid. Gelijkheid aan alle burgers voor de wet werd realiteit. Bede laars, waarvan er alleen in Amster. dam al zo’n 800 waren, verdwenen in tehuizen. Holland is voor de Fransen een dure provincie geweest. Zeker, er was conscriptie, maar wij behoefden lang niet zoveel soldaten te leveren als andere Franse gewes ten. Er was censuur, maar kansel en podium werden ongemoeid ge laten. Er was tiërcering, maar er werd tenminste rente betaald. Liberté was verdwenen, van frater- nité was geen sprake meer, maar égalité bleef De suikerbietenin dustrie werd gevestigd nu er geen rietsuiker meer werd aangevoerd. Er was een verplaatsing van de bevolking van de steden naar het platteland als gevolg van het Con tinentaal stelsel, waardoor onze handel en scheepvaart waren lam gelegd. Een stad als Amsterdam had bijvoorbeeld in 1795 221.000 inwo ners, maar telde in 1815 195.000 zie len. Met Napoleon ging het inmid dels al slechter, tenslotte verdween de keizer van het Europese toneel. Mét zijn verdwijnen eindigde voor ons land de Franse tijd. Oranje was weer in het land en er heerste over al vreugde. We mogen echter nooit vergeten, dat de huidige Constitutionele Mo narchie veel te danken heeft aan de Fransen en aan de Franse denk beelden, welke van de oude repu bliek een moderne staat maakten Hoewel het nog niet vast staat wanneer ook Waddinxveen op het zich nu snel uitbreidende Nederlandse aardgasnet zal worden aangesloten, is het toch interessant eens na te gaan, welke voordelen deze nieuwe bron van energie voor onze bewoners kan hebben. Hoewel deze voordelen - zoals men heeft kunnen lezen - voor de keuken, dus als kookgas - nog niet erg in het oog springen, zal het aardgas waarschijnlijk verstrekkende gevolgen hebben op het gebied van de centrale verwarming. Het ziet er ook wel naar uit, dat verschillende fabrikanten van verwarmingsapparaten op de komende najaarsbeurs te Utrecht (van 9 tot 17 september a.s.) met enkele aardgas c.v.-installaties voor de dag zullen komen. slag, dan mag men stellen dat be sparingen tot wel 1.500,bereikt kunnen worden. In dit verband is het nog interes sant te vermelden dat in de jaren tussen 1945 en 1950 gas gestookte centrale verwarmingsketels tame lijk populair waren. De gestegen prijs van het gas heeft toen aan deze ontwikkeling een eind gemaakt. De ontdekking van het aardgas in Slochteren en het feit dat bij rela tief grote afname van het gas de prijs waarschijnlijk sterk zal dalen, maken de gasgestookte verwar mingsketels nu weer bijzonder inte ressant. Vermeld moet nog worden dat sommige centrale verwarmings ketels ook op lichtgas of op een mengsel van aardgas en lichtgas gestookt kunnen worden. Dit is in teressant omdat vele gemeenten er reeds nu toe overgaan, ook voor uitsluitend lichtgas, bij afname van grotere hoeveelheden belangrijke kortingen toe te staan. Voor het huren van De aanschaf- en installatieprijs van een centrale verwarming is sterk afhankelijk van een aantal, in elk huis en flat, wisselende factoren. Vergelijkt men de bedragen die ge moeid zijn met de aanschaf en in stallatie van een aardgas gestookte centrale verwarming met die van een installatie waarbij bijvoorbeeld een grote tank in een tuin moet worden ingegraven en voorzienin gen moeten worden getroffen voor brandstofaanvoer en brandstofop- De aflevering van de drie honderd en vijftigste autobus-carrosserie aan de N.V. Brabantse Buurtspoor wegen en Autodiensten (B.B.A.) te Breda was voor Verheul j.l. vrijdag alle aanleiding voor een feestelijke pauze in het drukke produktiepro- ces, een pauze die werd gehouden in het Boskoopse Florida. De 350ste bus stond hier als een nieuw schip gepavoiseerd, om officieel te wor den overgedragen. Er waren vele genodigden, onder wie Mr. D. van Setten, directeur van de B.B.A. en directieleden van de AEC. Na het officiële gedeelte in Florida maakten de genodigden een feestelijke rondrit met de nieuwe bus door Waddinxveen. Tijdens de lunch droeg de directeur van de N.V. Verheul, Mr. G. Dwbrs, de laatste van de 350 autobussen symbolisch over in de vorm van een uit hout gesneden autobus. De heer Th. Furer, één van de technische mensen van de B.B.A., die al meer dan 35 jaar contact met de N.V. Verheul heeft, ontving een paar gouden manchetknopen. Vroeger maakte Verheul voor de B.B.A. alleen carrosserieën. In 1962 begon men echter met de levering van complete VB-autobussen met AEC hoofdcomponenten, Deze bus was de laatste van een serie van 25 VB 10 .autobussen. Twee ervan zijn bestemd voor een zeer lange lijn dienst, die van Breda over Antwer pen naar Zeeuws-Vlaanderen en zijn uitgerust met 51 zitplaatsen en 37 staanplaatsen. In totaal dus 88 passagiers. De burgemeester van Waddinx veen maakt bekend, dat hij op dinsdag 17 september a.s. geen spreekuur houdt. Het koningschap was in ons land niet populair. Het volk dacht teveel aan Philips II en aan Lodewijk XIV. Het koningschap van Lodewijk Na poleon is ons volk dan ook opge drongen. Maar alles went: ook een koning. Zonder Lodewijk Napoleon zou het voor Willem Frederik van Oranje veel moeilijker zijn geweest om in 1813 de titel van soeverein vorst en in 1815 die van koning te aanvaarden. Onder Lodewijk Napoleon is veel goeds tot stand gebracht. Nadat on der Schimmelpenninck reeds in 1801 een wet op het lager onderwijs tot stand kwam en in 1806 een natio naal belastingstelsel, werden door de Franse koning de verschillende godsdiensten officieel gelijkgesteld: „Er bestaat geene heerschende kerk. Het Gouvernement verleent gelijke bescherming aan alle Kerkgenoot schappen. Onder Lodewijks rege ring werd de dienstplicht ingevoerd, werden verschillende wetboeken van kracht: Het Criminele Wetboek in 1809, „Code Pénal” in 1811 en het eerste Nederlandse Burgerlijk Wetboek in 1809. Vandaar de uit spraak: „Napoleon gaf ons een naam. Centralisatie was het stre ven van de koning, maar daarnaast werden provinciale en gemeente lijke besturen geïnstalleerd. Ook aan de kunst besteedde Lodewijk Napo leon aandacht. Het Koninklijk Mu seum en de Koninklijke Bibliotheek zijn daarvan bewijzen. De kerk torens werden eigendom van de overheid. Deze maatregel heeft ge leid tot het behoud van vele torens, die nu nog fier boven een stads beeld uit prijken. land waren beide zwakke vazal staten. Inlijving zou wellicht verbetering brengen. De samenvoeging met Frankrijk had echter plaats op een tijdstip, waarop de macht van Na poleon reeds begon te tanen; het oorlog-voeren had toen het Keizer rijk reeds economisch verzwakt. Niettegenstaande dat, is er zelfs over de inlijving nog veel positiefs te vertellen. Het is bepaald niet zo, dat Napoleon ons land alleen maar leegzoog. Veel geld werd er voor het welzijn van ons volk uitgege ven. In de tijd van Napoleon zijn vooral veel wegen aangelegd. Van Amsterdam uit in vele richtingen: Amsterdam-Utrecht, Amsterdam-A- peldoorn-Munster, Amsterdam-Pa- rijs, Amsterdam-Antwerpen, Am- sterdam-Den Helder. Deze wegen aanleg - hoewel ook van militaire waarde - door Napoleon voltooid of begonnen en door Willem I waar nodig voortgezet, heeft veel bijge dragen tot de opbloei van onze handel. plotseling naar een breed, open water. Er is een pontje, dat juist aan de overkant meert om een paar boeren af te zetten. Dit is het veer van Bergse Hoofd en dat water heet Oude Rijn. Dit is Vader Rijn, de grootvorst van Eu ropa’s stromen, uit de tijd, dat zijn bedding een kilometer of vijf ooste lijker lag dan vandaag de dag. Toen keek de robuuste toren van Oud Zevenaar nog uit op de rivier en vandaar ook de zware dijk, die U daar straks zag. De Oude Rijn heeft zijn grandeur van brede, snelle stroom totaal ver loren. Het is een langgerekt meer, omzoomd door elzen en wilgen, lis en riet. Aan zijn oevers ontwikkelde zich een heel bijzondere flora. Ook huizen er zeldzame vogels (roer domp en blauwborstjes) en in de trektijd strijken er hele scharen kraanvogels neer. De tijd heeft dit Oude Rijngebied omgetoverd tot ’n Ieder jaar eist het verkeer een zware tol aan jonge mensenlevens. Van de meer dan driehonderd kin deren tot 15 jaar, die in elk van de afgelopen jaren niet meer thuis te rugkeerden na het uitgaan van de school, na een boodschap voor moe der of na een uurtje buiten spelen, kwam meer dan de helft als voet- gangertjes om het leven. Niet op het fietsje. Niet in de auto. Maar bij het spel. En vooral: bij het OVERSTEKEN. Daarom vragen alle in de „ZEBRA-ACTIE 1963” samenwerkende verkeersorganisa- ties in ons land deze maand aan alle ouders: LEER UW KIND VEI LIG OVERSTEKEN. Denk daarbij vooral aan de volgende punten: Vrede en vol geluk! En daarmee is het derde deel van het spel begon nen: „De Vreugde der Bevrijding”. Voorafgegaan door het roemrijk voorgeslacht trekt een folkloristi sche stoet uit de elf provincies en het nieuwe-land aan de Troon voor bij. De kinderen van 1963 volgen. Zij dragen het vreugdevuur als fak kels bij zich. De vreugde vindt haar hoogtepunt wanneer spelers en pu bliek instemmen met ons volkslied. Nóg meer wetten werden be krachtigd. Een goede overheidsad ministratie verlichtte de taak van het landsbestuur. In 1811 verscheen o.m. de eerste goed ingerichte ge meentebegroting. Een doelmatige rechterlijke organisatie en een strenge, maar onpartijdige politie In dit verband mag vermeld wor den dat aardgas in het buitenland zijn grootste toepassing vindt als energiebron. Het wordt daarbij zo wel voor industriële doeleinden als voor huishoudelijke doeleinden ge bruikt. Enkele cijfers bewijzen bij voorbeeld het belang van aardgas in de Verenigde Staten. Van het totale energieverbruik in de Ver enigde Staten wordt 40% geleverd door olie, 25% door kolen, 3% door waterkracht en 30% door aardgas. Voor Nederland zijn deze cijfers nu nog slechts: 50% door olie, 48% door kolen en 2% door aardgas. Nog be langwekkender is echter dat van het totaal geleverde aardgas in Amerika SS0/» gebruikt wordt in de huishouding. Daarbij is dan tevens komen vast te staan dat van het totale gebruik aan aardgas in de huishoudelijke sector meer dan de helft gebruikt wordt voor ruimte verwarming. Een en ander maakt wel duidelijk dat de belangrijke ontdekking van aardgas in Neder land ook een grote rol zal gaan spelen op het gebied van de ver warming en in dit verband is de introductie van aardgas gestookte centrale-verwarmingsketels bepaald van belang. Oversteken op de zebra als die er is. Niet zo de weg opstappen maar eerst stilstaan. Kijken naar links, naar rechts en nog eens naar links. Kijken naar de bestuurder. Niet treuzelen op de rijbaan maar kordaat doorlopen. Nooit een zebra opstappen als er een auto, motorfiets, scooter of (brom)fiets nadert, maar wach ten tot de kust ’vrij’ is. In groepjes oversteken als dat mogelijk is. Zonodig vragen of iemand bij het oversteken wil helpen. Nooit tussen geparkeerde auto’s door oversteken. Wie zijn kind deze regels leert heeft al 50% garantie dat het kind in het verkeer van vandaag zijn weg zal vinden en veilig zal thuis komen. De andere 50%? Het voor beeld dat wij zélf geven. Laat het een goed voorbeeld zijn s week van 3 t/m 9 september 1963: Geboren: Ronald, z.v. A. van Leeuwen en B. A. de Jong; Cornelia Anna Antonetta, d.v. L. Pol en C. A. Verkade; Ilse, d.v. N. T. Hilgers en P. M. Budding; Adrianus Hermanns, z.v. M. van der Willigen en S. W. Kok. Ondertrouwd: geen. Gehuwd: E. Talakua en A. Husepunij; W. Lindhout en M. T. Smit. Overleden: geen. GEVONDEN EN VERLOREN VOORWERPEN Gevonden: blauw-grijze regencape met capuchon; sleutelbos; houten wandversiering; zilveren bedelarm band; bril; rood poesje. In het gemeentelijk zwembad aan de Kanaaldijk zijn dit seizoen ver scheidene voorwerpen blijven lig gen. Deze zaken kunnen worden af gehaald aan het zwembad t/m 19 september a.s. Verloren: bankbiljet; plaid; bruine aktentas met inh.; bruin kinder- schoentje witte sokjes; vulpen; bruin étui met vulpen; rol elektrisch draad; wit kinder schoentje; zwarte regenbroek; bruine portemonnaie; elektr. kabel. natuurmonument van de eerste orde Het pontje komt terug van de overkant. Het wordt nog altijd met handkracht bediend. De koeten en de waterhoentjes gaan er amper even voor opzij. Er is ook nooit het naderend geronk van een scheeps motor of het signaal van een schip per, die doortocht wenst. Er is al leen maar de zuivere stilte van de natuur met de geuren van water en waterplanten. En wordt de stilte verbroken dan is het door kare- kieten, die hun nest hebben in het riet. Of door de stap van de veer man, die, ongehaast, het pontje langs de kabel van de ene oever naar de.andere trekt. Aan de overzijde nu de dijkweg naar Aerdt om een kwartier verder, waar het vervallen Huis Aerdt op restauratie staat te wachten, zuid waarts af te slaan naar Tolkamer. Onderweg gaat nu en dan even het uitzicht open naar de blinkende watervlakten van de Bijland. Het is een bekend vogelparadijs en daarnaast biedt de ontzaglijke ruim te (250 ha met een open verbinding naar de Rijn) een prachtige gele genheid voor de watersport. In Tolkamer staat U dan aan de nog ongedeelde Rijn. De machtige rivier met zijn zwermen van sche pen, groot en klein. Die op- en af varen, aan de steigers meren dan wel ingewikkelde manouvres ma ken bij het voor anker gaan mid den op de stroom. Is het wonder, dat de rivier voor Tolkamer wel eens onze Kalverstraat-op-het-water is genoemd? Dat kleine Tolkamer met de hel lende straatjes, moderne winkels, vier bankfilialen en zijn Europa- kade is een internationaal ontmoe tingspunt. U kunt er ook geen café binnenstappen, of er hangt een gla zen kast aan de muur, waarin de post wacht voor Heinrich Müller uit Koblenz, Louis Tardot uit Dinant of Jan Hopman uit Vlaardingen. Alvorens nu weer koers te zetten naar Zevenaar en zo de ring van deze zwerftocht te sluiten, moet U even voor Babberich toch wel let ten op het witte kasteel, dat zo aardig in vijvers en grachten weer spiegelt. Als elk oud kasteel, dat zichzelf respecteert, heeft ook Huis Babberich zijn legende. Lang ge leden heette het kasteel in de volks mond Halsaf. Dat klinkt wel een tikkeltje luguber, maar U begrijpt dat zo’n naam niet zomaar in de wereld komt. Op een zondagmorgen togen ze ven bandieten naar het kasteel om daar hun slag te slaan. Ze wisten, dat de bewoners naar de kerk wa ren en begonnen doodgemoedereerd een gat in de buitenmuur te hak ken. Maarde dienstbode was wél thuis en bij het horen van de verachte brekerij nam ze onver wijld haar maatregelen. Gewapend met een scherpe bijl, wachtte ze binnenshuis de komende dingen af. Toen de eerste rover zich door de gemaakte opening naar binnen werkte deed de bijl feilloos zijn plicht. Zevenmaal sloeg de onver saagde dienstmaagd toe en zeven maal rolde een boosdoenershoofd met achterlating van de rest op de vloer. Toen de kasteelheer met de zijnen thuis kwam uit de kerk, stonden de koppen der onthalsde boeven, keurig op een rij, bovenop het kabinet. Tussen de Rijn beneden Lobith en Europaweg, 36 km beoosten Arnhem, ligt een vrijwel onbekend stukje Gelderland. Een min of meer vergeten hoek. Toch wordt de kern gevormd door een gebied van riet- en waterwildemissen, waarden, wallen en oude rivierlopen, dat binnen onze grenzen zijn weerga niet vindt. En dan nog liggen aan zijn peripherie genoeg schatten uitgestald om er een dag zoek te brengen. Als die dag komt en U zoekt naar de gemakkelijkste route om op verkenning uit te gaan, verlaat dan bij Zevenaar de autosnelweg. Voordat U de laatste uitlopers van het oude stadje bereikt, moet U beslist even stoppen voor de ultramoderne kerk, die architect Star mans daar bouwde. Met één oogopslag ziet U, dat hier radicaal ge broken is met traditionele, verouderde vormen. Vergelijk daarmede eens de kerk in het gehucht Oud-Zevenaar. Een oude kerk met ■prachtige, gebrandschilderde ramen van Joep Nicolas. En de toren is onbetwist de mooiste van de hele Liemers. Maar het is haast sche merdonker in die oude kerk. Al het aardse wordt hier buitengeslo ten. In de moderne schepping van Starmans is openheid naar binnen en naar buiten. Een zware dijk ligt als een moe derlijk beschermende arm gebogen om die oude kerk van Oud Zeve naar. Maar staat ge bovenop zijn kruin, dan is er geen spoor van water te bekennen. Dan wilt ge na tuurlijk weten, waarvoor die dijk dient of heeft gediend. Rijd de weg over zijn kruin naar het westen tot een handwijzer U het talud af diri geert in de richting Pannerden. Links en rechts weilanden met hon derden koebeesten. Dan daalt de smalle weg na een laatste bocht De inlijving van ons land bij Frankrijk had dus een bepaalde bedoeling. Napoleon wist maar al te goed, dat oorlog voeren op zee een kwestie van ervaring was. Hij wist ook, dat de Hollanders die ervaring hadden en goede zeelieden waren. Maar Napoleon was nu een maal niet nautisch of commercieel ingesteld. Daardoor mislukte het doel van de inlijving. Niettemin waren er veel vooraanstaande Ne derlanders, die de inlijving bij het Keizerrijk toejuichten. De Bataafse Republiek en het Koninkrijk Hol-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1963 | | pagina 3