van
I
JAN STRIJBOS KOMT WEER
II
Jeugd verkeersschool met
hulp van bekende oliemij
Heeft praatavond moeilijke
kwesties uit de weg geruimd
goed verkeerspark
Foorwaarden voor
VAN EEUWEN
„Reisindrukken van Nieuw Zeeland”
Onafhankelijk
nieuwsblad
nutteloze rolschaatsbaan
Ontduiking?
Geluidshinder
Bel Bij Brand 2222
J. Scheele ving
monstersnoek
Mogelijkheid voor
VERSCHIJNT ELKE DONDERDAG
F
Gemeenteraad snel door agenda
Voorzitter neemt uitspraak terug
„Met weinig geld van ongebruikte
rolschaatsbaan een voor onze jeugd
levensbelangrijke verkeers-instructie
baan maken," stelt Weekblad voor
Trainen
'I
Trapauto’s
Onbevredigden
Mooi aanbod
Kaarten afl,- verkrijgbaar Henegouwerweg 14 of’s avonds aan de zaal!
Verkeers-LES
F eilig
Goed effect
11
I
Lezing met kleurenfilms op woensdag 9 oktober ’s avonds om 8 uur in het
Gereformeerde Verenigingsgebouw, Stationsstraat.
--i
Weekblad voor Waddinxveen
19e JAARGANG - Nr. 952
DONDERDAG 3 OKTOBER 1963
l
indertijd de raadsleden toevoegde, die naar later bleek terécht, vóór de
1.
2.
3.
4.
t
Redaktie: Vijverlaan 7, tel. 2827
Bijdragen voor de redaktie tot dinsdag 20 uur.
'j
en zonder veel discussie door de
raad verwerkt, ook al omdat men
zo snel mogelijk wilde beginnen
aan de praatavond.
Een krediet van 4500 voor de
verbetering van de Brugweg werd
vlot ter beschikking gesteld. De af
gelopen winter heeft deze weg
nogal wat schade berokkend, die
zo snel mogelijk moet worden her
steld. De raad ging eveneens ac-
(Lees verder op pag j)
Na de vervroegd gehouden raadsvergadering van vorige week heeft de
voorzitter van de raad de eerder uitgestelde „praatavond” doorgang doen
vinden. Tijdens deze in de gemoedelijke sfeer gehouden bijeenkomst
zouden een aantal moeilijk in de openbaarheid uit te praten kwesties die
de leden van raad al lang op de maag lagen, worden behandeld. De
voorzitter heeft er het zijne toe bijgedragen, om de stemming onder de
raadsleden goed te houden. Tijdens de voorafgaande korte openbare
raadsvergadering nam hij het woord „rechtsverkrachting” terug, dat hij
Wanneer Waddinxveen op deze
manier zijn nu nutteloze rolschaats
baan toch op een goede manier voor
de jeugd zou aan wenden, zouden
eventueel ook schoolkinderen uit
omliggende gemeenten van de Wad-
dinxveense jeugd verkeersschool ge
bruik kunnen maken.
Het woord is aan het gemeente
bestuur, aan de Waddinxveense af
deling van Veilig Verkeer en aan
de Rijkspolitie.
Voor al Uw feestjes
SLIJTERIJ EN WIJNHANDEL
ZUIDKADE 3 TELEFOON 2105
Stil en verlaten ligt de rol
schaatsbaan tussen de Wad
dinxveense nieuwbouw. Mis
schien dat de Waddinxveense
jeugd tóch nog plezier van
deze betegelde vlakte kan
hebben, wanneer Veilig Ver
keer een kans krijgt, hier een
Jeugdverkeersschool te ves
tigen.
(foto Sjaak Noteboom)
Advertenties: Drukkerij Veldwijk, Oranje-
laan 9, tel. 2238. Inzenden van advertenties
tot dinsdag 12 uur.
levensbelangrijk zijn.
Bij de aanleg van het terrein
worden enkele van de meest voor
komende verkeerssituaties in beeld
gebracht: een verkeersplein, een
kruising met oversteekplaatsen,
voorrangssituaties, fietspaden, etc.
Zijn er in de gemeente verkeers
punten, die bijzonder gevaarlijk zijn
of die een speciaal verkeersgedrag
vereisen, dan verdient het aanbe
veling, deze situaties ook in het
verkeerspark op te nemen. Zo raakt
de schooljeugd probleemloos ge
traind.
veilig als doelmatig worden gege
ven in afgesloten verkeersparken,
die een nabootsing bieden van de
normale verkeerssituaties.
Het was in 1949 de Duitse Shell,
die het idee voor deze afgesloten
verkeersparken lanceerde. Zo’n
jeugdverkeersschool bestaat uit een
afgesloten park of plein (de rol
schaatsbaan zou werkelijk ideaal
zijn .1) waarop enkele wegen en
kruispunten worden nagebootst,
zoals die bijvoorbeeld in het dorp
zelf voorkomen.
til
--
Abonnement: 1,35 per kwartaal bij voor
uitbetaling. Advertentietarief0,10 per mm
regel. Tarieven bij contract en voor tekst
advertenties op aanvraag.
Postgiro: 47062 ten name van Drukkerij
Veldwijk. Bank: Coöp. Raiffaisenbank te
Waddinxveen.
Er komen verkeersborden in te
staan, soms staat er zelfs een kleine
verkeerslichtinstallatie en de school
kinderen mogen onder leiding van
een oudere plaats nemen in de trap
auto’s en op de fietsjes. Deze zijn
zó ontworpen, dat de auto’s sneller
kunnen rijden dan de fietsjes, zodat
het werkelijke verkeer zoveel mo
gelijk wordt nagebootst.
In de meeste jeugdverkeersscho-
len is zelfs een spoorwegovergang
geprojecteerd, met een smalspoor,
waarop een lorrie rijdt. De over
wegbomen worden natuurlijk ook
weer door de kinderen bediend.
uitbreiding van A. Brouwer stemden.
Het was de heer Slob, die uitvoe
rig inging op het KoninklijkBes luit
dat de schorsing van het raadsbe
sluit ophief. De heer Slob noemde
„uit bestuurlijk oogpunt deze beslis
sing weinig bevredigend, omdat
geen overwegingen waren vermeld.
Ook het ter inzage gelegde schrij
ven van Gedeputeerde Staten munt
niet uit door helderheid,” zo merkte
de heer Slob op.
De heer Slob bracht nog eens in
herinnering, hoe in de betreffende
raadsvergadering harde woorden
waren gevallen, waarbij de voorzit
ter de voorstemmers verweet, de
wet te verkrachten.
Namens de raadsleden verzocht
de heer Slob de voorzitter dan ook,
deze woorden te willen terugnemen.
Aan dit verzoek gaf de voorzitter
gevolg. Volgens de voorzitter werd
hem terzake door Gedeputeerde
Staten tussen de regels door het
verwijt gemaakt, dat hij een stuk,
niet behorende tot de competentie j
van de raad, toch in de vergadering
had gebracht.
De weinige punten, die de raads-
agende telde, werden in vlot tempo
ven gedaan. Sameu met zijn vis
maat W. Langeberg was hij in de
Voorhof se polder aan het snoe
ken, toen zijn drijvers met een
geweldige ruk onder water scho
ten. Die ruk was zó hevig, dat
de zware onderlijn van het vis
tuig afknapte. De snoek ging er
met grote snelheid van door,
maar in de boot wisten beide
vissers het dier toch bij te hou
den, omdat het zijn plaats door
de steeds bovenkomende drijvers
verraadde.
Op een gegeven ogenblik wist de
heer Scheele de lijn weer te
pakken, en met de hand werd de
snoek binnenboord gehaald. De
strijd had drie kwartier geduurd.
Het bleek een vis van vijftien
pond te zijn, waarvan vele be
woners van de Prunusstraat in
middels hebben meegegeten.
De kop van de monstersnoek zal
worden opgezet en krijgt een
ere-plaatsje in de huiskamer van
de familie Scheele, zodat iemand,
die de visverhalen van de heer
Scheele niet gelooft, het bewijs
onmiddellijk krijgt voorgezet.
Onze Waddinxveense rolschaatsbaan (gekost 125.500,-) ligt nu al weer
langere tijd ongebruikt tussen de immer voortschrijdende nieuwbouw in
de Oranjewijk.
Troosteloos staan ’s avonds de niet brandende lichtmasten langs de
betegelde vlakte, als een somber symbool van het renteloze kapitaal, dat
hier geïnvesteerd werd.
Toch zou deze rolschaatsbaan alsnog voor de Waddinxveense jeugd
nuttig kunnen worden gemaakt.
Het Weekblad voor Waddinxveen wil hiertoe graag een suggestie naar
voren brengen en die niet alleen richten tot de Waddinxveense bevolking,
maar speciaal tot het gemeentebestuur, tot de Waddinxveense afdeling
van het Verbond voor Veilig Verkeer en tot de Rijkspolitie van Waddinx
veen. Ons voorstel komt in het kort hierop neer. Van de rolschaatsbaan,
zoals die nu is, zou met weinig kosten een JEUGDVERKEERSSCHOOL
kunnen worden gemaakt, zoals verschillende Nederlandse gemeenten - óók
kleinere - momenteel aanleggen.
De Shell heeft B. en W. van Wad
dinxveen en trouwens alle Neder
landse gemeentebesturen onlangs
aangeboden, al het benodigde mate
riaal voor zo’n jeugdverkeersschool
gratis ter beschikking te stellen.
Dat materiaal bestaat uit vijf
speciaal ontworpen trapauto’s, acht
speciale fietsjes en een groot aantal
verkeersborden en standaards.
De gemeente zou slechts moeten
zorgen voor het terrein, een een
voudige weg-bebakening en een
optrekje, waarin het materiaal kan
worden opgeborgen. De Waddinx
veense schooljeugd zou, in navol
ging van o.a. Deventer, Haarlem en
Drachten, in de nraktijk, en zonder
enig risico kunnen leren, zich in
het steeds gevaarlijker wordende
verkeer te bewegen.
Al eerder maakte de rol
schaatsbaan kennis met het
„verkeer”, toen tijdens de
opening skelterraces werden
gehouden. De stap naar trap
auto’s en fietsjes is niet ver.
Wellicht was déze wijze van
openstelling een onbewuste
vooruitziende blik van het
gemeentebestuur?
(foto Sjaak Noteboom)
A feel organisaties en verenigingen
V verzuimen nog steeds, bij het
raadhuis aangifte te doen van
voorgenomen bijeenkomsten, die
onder de sinds 1 jan. j.l. verorde
ning op het heffen van vermake
lijkheidsbelasting vallen. Regelma
tig worden „vermakelijkheden” ge
organiseerd, die onder deze heffing
vallen, zonder dat de betreffende
ambtenaren daarvan op de hoogte
zijn.
Het schijnt, dat reeds enkele
processen verbaal zijn gevallen.
Wellicht zou het nuttig zijn, in
dien van de zijde van de gemeen
tesecretarie de verenigingsbestu
ren nog eens degelijk worden voor
gelicht.
Volgens ons is het namelijk geen
onwil van deze besturen, maar ge
woon onwetendheid, waardoor de
nu eenmaal gestelde voorschriften
in het geding komen.
De heer J. Scheele uit de Pru
nusstraat 35 heeft vorige week
voensdag de vangst van zijn le-
„Verkeersopvoeding is een eis
van de tijd,” zo begint de uitvoerige
documentatie, die Shell Nederland
het Waddinxveense gemeentebe
stuur heeft doen toekomen, samen
met het mooie aanbod, om het mate
riaal voor een vaste jeugdverkeers
school ter beschikking te willen
stellen.
„Zowel de overheid, als de ver-
keersdeskundigen zijn het er over
eens, dat de verkeersonveiligheid
nog veel intensiever moet worden
bestreden. En het is allereerst de
jeugd, die kennis van de verkeers
regels, verkeersinzicht en een juiste
verkeersmentaliteit moet worden
bij gebracht.
Natuurlijk gebeurt er al veel.
Leerlingen van alle scholen voor
lager-, voortgezet lager- en uitge
breid lager onderwijs wordt een zo
goed mogelijke theoretische ver.
keerskennis bij gebracht.
Naast dit theoretische onderwijs
is een praktische verkeersscholing 1
echter noodzakelijk. En dan liefst
op een manier, die het kind niet
onmiddellijk bloot stelt aan de ge
varen van het moderne verkeer.
Een dergelijke scholing kan even
Nu is dit natuurlijk allemaal erg
aardig, maar wat is het resultaat?
In het buitenland, en sinds kort
ook in eigen Land, blijkt dat de kin
deren na enige lessen in de jeugd
verkeersschool - waarbij ze beurte
lings automobilist, fietser en voet
ganger moeten zijn - aanzienlijk
meer gevoel voor het verkeer heb
ben gekregen, dan na vele theore
tische lessen in de klas.
Denk niet, dat het in zo’n ver
keersschool een spelletje is. Aan
vankelijk brachten de Duitse pio
niers dat spelelement er wel in,
maar dit bevredigde niet.
De jeugdverkeersschool is een
echte school, waar op praktische
manier ernstige LESSEN worden
gegeven, lessen, die voor de jeugd
TAe besturen van de plaatselijke
U voetbalverenigingen ontvingen
enige tijd geleden van B. en W.
een schrijven, waarin wordt gewe
zen op de geluidshinder, die som
mige bezoekers van het voetbal-
terrein in het Wamaarplantsoen
veroorzaken.
De rust in en rondom dit plant
soen wordt dan verstoord, door het
langdurig toeteren van auto’s,
waarmee supporters hun club wil
len aanmoedigen.
Natuurlijk kan dat niet. Geen
weldenkend mens zal er bezwaar
tegen hebben, dat op normale ma
nier de voetballers door hun sup
porters langs de lijn worden aan-
gemoedigd.
De auto-claxon is daarvoor ech
ter niet gemaakt. Zelfs in het ver
keer behoort men al zo weinig mo
gelijk gebruik van dit apparaat te
maken.
Juist sportmensen zullen graag
„leven en laten leven” en hun
medemensen niet nodeloos met
meer lawaai opschepen dan helaas
al nodig is.
De Shell, die veel geld verdient aan het verkeer, wil ook iets
voor dat verkeer dóen, iets voor de veiligheid van dat verkeer.
Indien een jeugdverkeersschool voldoet aan vier voorwaarden,
stelt deze maatschappij het benodigde instructiemateriaal gratis ter
beschikking. Dat instructiemateriaal bestaat voor een vaste jeugd
verkeersschool uit: vijf trapauto’s (die per stuk honderden guldens
kosten) acht fietsjes, volgens speciaal model, en ongeveer vijftig
verkeersborden en -palen.
De voorwaarden, die hiervoor gesteld worden zijn:
De jeugdverkeersschool mag alleen voor instructiedoeleinden
worden gebruikt. De baan mag dus niet worden verhuurd. Er
mag alleen door bevoegden LES worden gegeven.
De inrichting van het park moet beperkt worden tot de meest
noodzakelijke voor deze lessen bestemde middelen en bouw
werken.
Directe reclame binnen of rondom de school moet worden
geweerd.
De instructiemethode moet worden toegepast, zoals die is
ontwikkeld door het Verbond voor Veilig Verkeer.
Het Verbond heeft reeds vijf rijdende jeugdverkeersscholen in
gebruik, waarmee eventueel in Waddinxveen proeflessen zouden
kunnen worden gegeven.
-1 - V