van I JAN STRIJBOS KOMT WEER II Jeugd verkeersschool met hulp van bekende oliemij Heeft praatavond moeilijke kwesties uit de weg geruimd goed verkeerspark Foorwaarden voor VAN EEUWEN „Reisindrukken van Nieuw Zeeland” Onafhankelijk nieuwsblad nutteloze rolschaatsbaan Ontduiking? Geluidshinder Bel Bij Brand 2222 J. Scheele ving monstersnoek Mogelijkheid voor VERSCHIJNT ELKE DONDERDAG F Gemeenteraad snel door agenda Voorzitter neemt uitspraak terug „Met weinig geld van ongebruikte rolschaatsbaan een voor onze jeugd levensbelangrijke verkeers-instructie baan maken," stelt Weekblad voor Trainen 'I Trapauto’s Onbevredigden Mooi aanbod Kaarten afl,- verkrijgbaar Henegouwerweg 14 of’s avonds aan de zaal! Verkeers-LES F eilig Goed effect 11 I Lezing met kleurenfilms op woensdag 9 oktober ’s avonds om 8 uur in het Gereformeerde Verenigingsgebouw, Stationsstraat. --i Weekblad voor Waddinxveen 19e JAARGANG - Nr. 952 DONDERDAG 3 OKTOBER 1963 l indertijd de raadsleden toevoegde, die naar later bleek terécht, vóór de 1. 2. 3. 4. t Redaktie: Vijverlaan 7, tel. 2827 Bijdragen voor de redaktie tot dinsdag 20 uur. 'j en zonder veel discussie door de raad verwerkt, ook al omdat men zo snel mogelijk wilde beginnen aan de praatavond. Een krediet van 4500 voor de verbetering van de Brugweg werd vlot ter beschikking gesteld. De af gelopen winter heeft deze weg nogal wat schade berokkend, die zo snel mogelijk moet worden her steld. De raad ging eveneens ac- (Lees verder op pag j) Na de vervroegd gehouden raadsvergadering van vorige week heeft de voorzitter van de raad de eerder uitgestelde „praatavond” doorgang doen vinden. Tijdens deze in de gemoedelijke sfeer gehouden bijeenkomst zouden een aantal moeilijk in de openbaarheid uit te praten kwesties die de leden van raad al lang op de maag lagen, worden behandeld. De voorzitter heeft er het zijne toe bijgedragen, om de stemming onder de raadsleden goed te houden. Tijdens de voorafgaande korte openbare raadsvergadering nam hij het woord „rechtsverkrachting” terug, dat hij Wanneer Waddinxveen op deze manier zijn nu nutteloze rolschaats baan toch op een goede manier voor de jeugd zou aan wenden, zouden eventueel ook schoolkinderen uit omliggende gemeenten van de Wad- dinxveense jeugd verkeersschool ge bruik kunnen maken. Het woord is aan het gemeente bestuur, aan de Waddinxveense af deling van Veilig Verkeer en aan de Rijkspolitie. Voor al Uw feestjes SLIJTERIJ EN WIJNHANDEL ZUIDKADE 3 TELEFOON 2105 Stil en verlaten ligt de rol schaatsbaan tussen de Wad dinxveense nieuwbouw. Mis schien dat de Waddinxveense jeugd tóch nog plezier van deze betegelde vlakte kan hebben, wanneer Veilig Ver keer een kans krijgt, hier een Jeugdverkeersschool te ves tigen. (foto Sjaak Noteboom) Advertenties: Drukkerij Veldwijk, Oranje- laan 9, tel. 2238. Inzenden van advertenties tot dinsdag 12 uur. levensbelangrijk zijn. Bij de aanleg van het terrein worden enkele van de meest voor komende verkeerssituaties in beeld gebracht: een verkeersplein, een kruising met oversteekplaatsen, voorrangssituaties, fietspaden, etc. Zijn er in de gemeente verkeers punten, die bijzonder gevaarlijk zijn of die een speciaal verkeersgedrag vereisen, dan verdient het aanbe veling, deze situaties ook in het verkeerspark op te nemen. Zo raakt de schooljeugd probleemloos ge traind. veilig als doelmatig worden gege ven in afgesloten verkeersparken, die een nabootsing bieden van de normale verkeerssituaties. Het was in 1949 de Duitse Shell, die het idee voor deze afgesloten verkeersparken lanceerde. Zo’n jeugdverkeersschool bestaat uit een afgesloten park of plein (de rol schaatsbaan zou werkelijk ideaal zijn .1) waarop enkele wegen en kruispunten worden nagebootst, zoals die bijvoorbeeld in het dorp zelf voorkomen. til -- Abonnement: 1,35 per kwartaal bij voor uitbetaling. Advertentietarief0,10 per mm regel. Tarieven bij contract en voor tekst advertenties op aanvraag. Postgiro: 47062 ten name van Drukkerij Veldwijk. Bank: Coöp. Raiffaisenbank te Waddinxveen. Er komen verkeersborden in te staan, soms staat er zelfs een kleine verkeerslichtinstallatie en de school kinderen mogen onder leiding van een oudere plaats nemen in de trap auto’s en op de fietsjes. Deze zijn zó ontworpen, dat de auto’s sneller kunnen rijden dan de fietsjes, zodat het werkelijke verkeer zoveel mo gelijk wordt nagebootst. In de meeste jeugdverkeersscho- len is zelfs een spoorwegovergang geprojecteerd, met een smalspoor, waarop een lorrie rijdt. De over wegbomen worden natuurlijk ook weer door de kinderen bediend. uitbreiding van A. Brouwer stemden. Het was de heer Slob, die uitvoe rig inging op het KoninklijkBes luit dat de schorsing van het raadsbe sluit ophief. De heer Slob noemde „uit bestuurlijk oogpunt deze beslis sing weinig bevredigend, omdat geen overwegingen waren vermeld. Ook het ter inzage gelegde schrij ven van Gedeputeerde Staten munt niet uit door helderheid,” zo merkte de heer Slob op. De heer Slob bracht nog eens in herinnering, hoe in de betreffende raadsvergadering harde woorden waren gevallen, waarbij de voorzit ter de voorstemmers verweet, de wet te verkrachten. Namens de raadsleden verzocht de heer Slob de voorzitter dan ook, deze woorden te willen terugnemen. Aan dit verzoek gaf de voorzitter gevolg. Volgens de voorzitter werd hem terzake door Gedeputeerde Staten tussen de regels door het verwijt gemaakt, dat hij een stuk, niet behorende tot de competentie j van de raad, toch in de vergadering had gebracht. De weinige punten, die de raads- agende telde, werden in vlot tempo ven gedaan. Sameu met zijn vis maat W. Langeberg was hij in de Voorhof se polder aan het snoe ken, toen zijn drijvers met een geweldige ruk onder water scho ten. Die ruk was zó hevig, dat de zware onderlijn van het vis tuig afknapte. De snoek ging er met grote snelheid van door, maar in de boot wisten beide vissers het dier toch bij te hou den, omdat het zijn plaats door de steeds bovenkomende drijvers verraadde. Op een gegeven ogenblik wist de heer Scheele de lijn weer te pakken, en met de hand werd de snoek binnenboord gehaald. De strijd had drie kwartier geduurd. Het bleek een vis van vijftien pond te zijn, waarvan vele be woners van de Prunusstraat in middels hebben meegegeten. De kop van de monstersnoek zal worden opgezet en krijgt een ere-plaatsje in de huiskamer van de familie Scheele, zodat iemand, die de visverhalen van de heer Scheele niet gelooft, het bewijs onmiddellijk krijgt voorgezet. Onze Waddinxveense rolschaatsbaan (gekost 125.500,-) ligt nu al weer langere tijd ongebruikt tussen de immer voortschrijdende nieuwbouw in de Oranjewijk. Troosteloos staan ’s avonds de niet brandende lichtmasten langs de betegelde vlakte, als een somber symbool van het renteloze kapitaal, dat hier geïnvesteerd werd. Toch zou deze rolschaatsbaan alsnog voor de Waddinxveense jeugd nuttig kunnen worden gemaakt. Het Weekblad voor Waddinxveen wil hiertoe graag een suggestie naar voren brengen en die niet alleen richten tot de Waddinxveense bevolking, maar speciaal tot het gemeentebestuur, tot de Waddinxveense afdeling van het Verbond voor Veilig Verkeer en tot de Rijkspolitie van Waddinx veen. Ons voorstel komt in het kort hierop neer. Van de rolschaatsbaan, zoals die nu is, zou met weinig kosten een JEUGDVERKEERSSCHOOL kunnen worden gemaakt, zoals verschillende Nederlandse gemeenten - óók kleinere - momenteel aanleggen. De Shell heeft B. en W. van Wad dinxveen en trouwens alle Neder landse gemeentebesturen onlangs aangeboden, al het benodigde mate riaal voor zo’n jeugdverkeersschool gratis ter beschikking te stellen. Dat materiaal bestaat uit vijf speciaal ontworpen trapauto’s, acht speciale fietsjes en een groot aantal verkeersborden en standaards. De gemeente zou slechts moeten zorgen voor het terrein, een een voudige weg-bebakening en een optrekje, waarin het materiaal kan worden opgeborgen. De Waddinx veense schooljeugd zou, in navol ging van o.a. Deventer, Haarlem en Drachten, in de nraktijk, en zonder enig risico kunnen leren, zich in het steeds gevaarlijker wordende verkeer te bewegen. Al eerder maakte de rol schaatsbaan kennis met het „verkeer”, toen tijdens de opening skelterraces werden gehouden. De stap naar trap auto’s en fietsjes is niet ver. Wellicht was déze wijze van openstelling een onbewuste vooruitziende blik van het gemeentebestuur? (foto Sjaak Noteboom) A feel organisaties en verenigingen V verzuimen nog steeds, bij het raadhuis aangifte te doen van voorgenomen bijeenkomsten, die onder de sinds 1 jan. j.l. verorde ning op het heffen van vermake lijkheidsbelasting vallen. Regelma tig worden „vermakelijkheden” ge organiseerd, die onder deze heffing vallen, zonder dat de betreffende ambtenaren daarvan op de hoogte zijn. Het schijnt, dat reeds enkele processen verbaal zijn gevallen. Wellicht zou het nuttig zijn, in dien van de zijde van de gemeen tesecretarie de verenigingsbestu ren nog eens degelijk worden voor gelicht. Volgens ons is het namelijk geen onwil van deze besturen, maar ge woon onwetendheid, waardoor de nu eenmaal gestelde voorschriften in het geding komen. De heer J. Scheele uit de Pru nusstraat 35 heeft vorige week voensdag de vangst van zijn le- „Verkeersopvoeding is een eis van de tijd,” zo begint de uitvoerige documentatie, die Shell Nederland het Waddinxveense gemeentebe stuur heeft doen toekomen, samen met het mooie aanbod, om het mate riaal voor een vaste jeugdverkeers school ter beschikking te willen stellen. „Zowel de overheid, als de ver- keersdeskundigen zijn het er over eens, dat de verkeersonveiligheid nog veel intensiever moet worden bestreden. En het is allereerst de jeugd, die kennis van de verkeers regels, verkeersinzicht en een juiste verkeersmentaliteit moet worden bij gebracht. Natuurlijk gebeurt er al veel. Leerlingen van alle scholen voor lager-, voortgezet lager- en uitge breid lager onderwijs wordt een zo goed mogelijke theoretische ver. keerskennis bij gebracht. Naast dit theoretische onderwijs is een praktische verkeersscholing 1 echter noodzakelijk. En dan liefst op een manier, die het kind niet onmiddellijk bloot stelt aan de ge varen van het moderne verkeer. Een dergelijke scholing kan even Nu is dit natuurlijk allemaal erg aardig, maar wat is het resultaat? In het buitenland, en sinds kort ook in eigen Land, blijkt dat de kin deren na enige lessen in de jeugd verkeersschool - waarbij ze beurte lings automobilist, fietser en voet ganger moeten zijn - aanzienlijk meer gevoel voor het verkeer heb ben gekregen, dan na vele theore tische lessen in de klas. Denk niet, dat het in zo’n ver keersschool een spelletje is. Aan vankelijk brachten de Duitse pio niers dat spelelement er wel in, maar dit bevredigde niet. De jeugdverkeersschool is een echte school, waar op praktische manier ernstige LESSEN worden gegeven, lessen, die voor de jeugd TAe besturen van de plaatselijke U voetbalverenigingen ontvingen enige tijd geleden van B. en W. een schrijven, waarin wordt gewe zen op de geluidshinder, die som mige bezoekers van het voetbal- terrein in het Wamaarplantsoen veroorzaken. De rust in en rondom dit plant soen wordt dan verstoord, door het langdurig toeteren van auto’s, waarmee supporters hun club wil len aanmoedigen. Natuurlijk kan dat niet. Geen weldenkend mens zal er bezwaar tegen hebben, dat op normale ma nier de voetballers door hun sup porters langs de lijn worden aan- gemoedigd. De auto-claxon is daarvoor ech ter niet gemaakt. Zelfs in het ver keer behoort men al zo weinig mo gelijk gebruik van dit apparaat te maken. Juist sportmensen zullen graag „leven en laten leven” en hun medemensen niet nodeloos met meer lawaai opschepen dan helaas al nodig is. De Shell, die veel geld verdient aan het verkeer, wil ook iets voor dat verkeer dóen, iets voor de veiligheid van dat verkeer. Indien een jeugdverkeersschool voldoet aan vier voorwaarden, stelt deze maatschappij het benodigde instructiemateriaal gratis ter beschikking. Dat instructiemateriaal bestaat voor een vaste jeugd verkeersschool uit: vijf trapauto’s (die per stuk honderden guldens kosten) acht fietsjes, volgens speciaal model, en ongeveer vijftig verkeersborden en -palen. De voorwaarden, die hiervoor gesteld worden zijn: De jeugdverkeersschool mag alleen voor instructiedoeleinden worden gebruikt. De baan mag dus niet worden verhuurd. Er mag alleen door bevoegden LES worden gegeven. De inrichting van het park moet beperkt worden tot de meest noodzakelijke voor deze lessen bestemde middelen en bouw werken. Directe reclame binnen of rondom de school moet worden geweerd. De instructiemethode moet worden toegepast, zoals die is ontwikkeld door het Verbond voor Veilig Verkeer. Het Verbond heeft reeds vijf rijdende jeugdverkeersscholen in gebruik, waarmee eventueel in Waddinxveen proeflessen zouden kunnen worden gegeven. -1 - V

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1963 | | pagina 1