Kweekt voorspoed ontevredenheid? Welvaartsziekte telt vele patiënten Kalm aan bij kruispunten Gewoon denken in het moderne verkeer voorkomt narigheid NIEUWE Prinses Margriet zondag 21 jaar KAARTJES BIJ CITOSA kalm aan Het bij schrij ven van rente op de spaarbankboekjes kan plaats hebben van maandag 13 januari t.m. vrijdag 24 januari a.s. f 1111 - ~^i il nieuwsblad Onafhankelijk Minder Men klaagt Judo-kampioenschap 7 8 cent per week Ontevreden tt^rulspunten |A i Verschijnt elke donderdag i;x 1 Onze kantoren zullen hiertoe geopend zijn dagelijks van 9 - 12.30 uur en van 2-4 uur. Bovendien vrijdagsavonds van 7-9 uur. Op zaterdag GESLOTEN. Gedurende bovenstaand tijdvak worden spaarbusjes niet geledigd. Het bestuur der Coöp. Raffeisenbank ’’WADDINXVEEN” i fill NIEUW ORGEL VOOR GEREFORMEERDE KERK - ilII f? Weekblad voor Waddinxveen 19e JAARGANG - Nr. 966 vele telt en Advertenties: Drukkerij Veldwijk, Oranje- laan 9, tel. 2238. Inzenden van advertenties tot dinsdag 12 uur. Redaktie: Vijverlaan 7, tel. 2827 Bijdragen voor de redaktie tot dinsdag 20 uur. Het zou interessant zijn te weten, of en in hoeverre onze Waddinx- veense schoolkinderen meer of min der royaal door de ouders van zak geld worden voorzien; vermoedelijk zal dit eerder minder dan meer zijn. Het stadse leven is nu eenmaal heel anders ingericht dan in onze streek. Wie overigens ziet met welk een gemakkelijkheid ook de kinderen In de Gereformeerde Kerk zal nu binnenkort een nieuw kerkorgel komen. Er zijn reeds enige offertes aangeboden en binnen een maand zal de definitieve opdracht gegeven worden. Wanneer het nieuwe orgel geplaatst wordt, zal men er tevens naar streven ruimte te reserveren voor het kerkkoor. i Het in volle snelheid nemen” I van een kruispunt is een gok. Een gok op het eigen leven, j maar ook op dat van een an- der. Rruim elf procent van de ongelukken op kruispunten •gis uitsluitend te wijten aan ’t «met een te hoge snelheid na ïf deren van het kruispunt. Bij 5-daagse weekkaart wordt de heenreis op de linkerhelft van het kaartje van links naar rechts ge knipt in de vakjes met zwarte stip (iedere keer in het meest linkse, nog niet geknipte vakje). Bij terugreis wordt op de rechterhelft in de zwarte stippen geknipt, eveneens van links naar rechts en ook steeds in het meest linkse, nog niet ge knipte vakje. Het ligt in de bedoeling de nieuwe kaartjes in de loop van deze maand te gaan gebruiken. En toch klaagt men. Doch daarvoor bieden economie en sociologie wellicht een aankno pingspunt. De ongelijkheid in het inkomens- verdelen wordt immers kleiner, naarmate de economische situatie ongunstig is. De verschillen tussen rijk en arm zijn in Nederland thans veel minder sterk geaccentueerd dan eertijds. Naarmate immers steeds meer goederen het karakter van „luxe” verliezen en binnen het bereik van steeds meer mensen komen, wordt het ’keeping up with the Jones’ een zeer beoefend spelletje, dat in veel gevallen kan worden gewonnen. Het zoeken v,an een ’status’ mid dels de goederen is evenwel een vermoeiende en veelal zelfs nog teleurstellende bezigheid, zodat op den duur toch al het geld verdienen niet tot de ware vreugde leidt. Wat moet dat worden, wanneer we een paar treden lager het econo misch lied moeten gaan zingen? Het heeft niets niemendal te ma ken met uitwerpen uit bepaalde standen; het is een dwaas econo misch verschijnsel. Er zijn nu eenmaal mensen die een kasteel kunnen bewonen, een grote of een kleine villa; er een dagmeisje of buttler op na kunnen houden; iemand die dat alles niet kan, is er niets minder om als mens. Het is de tendenz van de „wel vaart” welke hier een onaangename taal spreekt. Men hoor en leest veel onwaar achtig geklaag; men trekt de feiten scheef in een bepaalde hoek, waar in men zichzelf niet heeft kunnen vinden of uitleven. Neen, de welvaart brengt heus geen ’hoera-stemming’ in ons land teweeg en de aanpassing naar het EEG-niveau gaat met veel pijn, waarvan o.i. overigens we nog slechts aan de eerste symptomen toe zijn, ondanks alle smeerseltjes en verbandmiddelen. De welvaarts-ziekte patiënten. Binnenkort zal een nieuw abon nementskaart je bij de Citosa wor den ingevoerd. Dit kaartje bevat verschillende verbeteringen. Als voornaamste noemen wij, dat het personeel de abonnementen niet meer behoeft om te draaien om te zien of de naam van de houder wel is ingevuld. Voorts is het nieuwe model doelmatiger ingedeeld om als 5-daagse weekkaart te worden ge bruikt, hetgeen de controle op mis bruik van, een 5-daagse kaart voor een 6-daagse veel eenvoudiger heeft gemaakt. Bij gebruik als 6-daagse weekkaart worden de heenreizen in de kolommen aan de linker bui tenkant en de terugreizen in de rechter buitenkant geknipt. De Zuid-Hollandse judokampioen- schappen zullen dit jaar in Boskoop worden gehouden. De organisatie berust bij de Boskoopse sportschool Budo. Als datum is vastgesteld zater dag 14 maart a.s. Aanvang 14 uur. Abonnement: f 1,35 per kwartaal by voor uitbetaling. Advertentietarief: f 0,10 per mm regel. Tarieven bij contract en voor tekst advertenties op aanvraag. Postgiro: 47062 ten name van Drukkerij Veldwijk. Bank: Coöp. Raiffaisenbank te Waddinxveen. links af slaan moet worden ge wacht op verkeer van rechts, dit wachten te doen vóór de aanwezige of denkbeeldige stopstreep, tenzij er op de kruisende rijbaan tussen twee verkeersgeleiders gelegenheid is om zich op te stellen. Ruim een tiende van het aantal ongelukken, dat op kruispunten plaats vindt, zou kunnen worden voorkomen, wanneer alle bestuurders van voertuigen die kruispunten met een verantwoorde snelheid zouden nade ren en passeren. Uitgebreide onderzoekingen in Duitsland hebben name lijk uitgewezen, dat 11,3% van alle ongelukken op kruispunten is te wij ten aan een te hoge snelheid. Het zijn niet alleen de bestuurders van auto’s, die door hun te grote snelheid gevaar opleveren; de schuldigen aan dergelijke ongevallen vindt men onder alle categorieën van het rijdende verkeer. Het naderen van een kruispunt met een te hoge snelheid kan in combinatie met bepaalde, dikwijls aanwezige, psychische factoren oor zaak zijn Van een ernstig verkeers- niet voldoende de aanwezigheid van dat bord te constateren, maar moet men zich realiseren dat men op zijn hoede moet zijn, omdat er mogelijk gevaar dreigt! Verkeerd voorsorteren of, hele maal niet voorsorteren, kan het be gin zijn van een verwarde toestand. Bij het links af slaan levert de ma noeuvre over het algemeen niet veel moeilijkheden op. Anders is het, wanneer een bocht naar rechts moet worden gemaakt. Veel weg gebruikers, in het bijzonder be stuurders van auto’s, menen in dit geval niet te hoeven voorsorteren. Tot groot verdriet van de wielrij ders overigens, die zich nogal eens in een benauwende situatie zien gebracht, door een rechtsafgaande auto, die hen „snijdt”. Dit kan worden voorkomen, wanneer vóór het maken van een rechterbocht goed wordt voorgesorteerd, dat wil zeggen vlak langs de rechter trot toirband wordt gereden (zonder daarbij natuurlijk de wielrijders plat te drukken. Onnodige opstopingen op kruis punten ontstaan, wanneer een au tomobilist, die links af wil, zijn au- de to halverwege de rijbaan van kruisende weg oprijdt, en dan blijft van rechts komend „Kalm bij kruispunten” is de tekst op het nieuwe affiche, waarmee het Verbond voor Veilig Verkeer gedurende het eerste kwartaal van 1964 de aandacht wil vestigen op het gedrag van de weggebruiker bij kruispunten. afwikkeling van het verkeer moe ten van links komende voertuigen gebruik makende van het feit dat dat de afslaande auto toch moet wachten, door kunnen rijden. Teneinde een chaos op de kruis punten te voorkomen, is het nood zakelijk om, wanneer er bij het Het getuigt van weinig in zicht in het verkeer om bij het wachten op van rechts komende voertuigen alvast halverwege de rijbaan op te rijden. De doorgang voor het verkeer van links wordt daardoor belemmerd en een vlotte doorstroming van het verkeer wordt onmogelijk. ongeval. Onder de psychische fac toren is de meest voorkomende het verkeerd schatten van de afstand tot het kruispunt en een verkeerde schatting van de snelheid van het van opzij naderende verkeer. Het is daarom van het grootste belang, dat iedere weggebruiker, onver schillig of hij nu een motorvoer tuig dan wel een bromfiets of een gewone fiets bestuurt, zijn snelheid bij het naderen van een kruising of splitsing van wegen aanpast aan de omstandigheden. Tot hoevér de snelheid moet worden terugge bracht hangt uiteraard af van de situatie ter plaatse, waarbij het uit zicht een grote rol speelt. Het in volle snelheid nemen van een kruis punt is een gok. Niet alleen een gok op het eigen leven, maar ook op dat van de ander. Het is ver standig voor elke onoverzichtelijke kruising de voet van het gaspedaal te nemen en hem boven de rem te laten zweven. En daarbij goed uit te kijken naar beide kanten. Het Verbond voor Veilig Verkeer dringt er op aan deze handelingen eentra zorgvuldig te verrichten bij het passeren van een kruispunt, dat is aangeduid met het bord „gevaar lijk kruispunt” (het driehoekige rood-omrande bord met een zwart kruis op een wit veld). Passeert men een dergelijk bord, dan is het wachten op snelverkeer. Het verkeer van links vindt de weg versperd en moet wachten, waarvan een onnodige filevorming het gevolg kan zijn. Voor een vlotte met geld omspringen, moet wel tot een conclusie komen, dat het geld ook voor hen gemakkelijkt rolt. Met de ouders als voorbeeld. Het gaat best in Nederland. Jawel, dat dacht u. Nu, bij het begin van het nieuwe jaar moet worden af gewacht wat de doos van pandora welke geopend is en waaruit de prijs- en loonsver hogingen rollen, voor gevolgen zul len hebben. Tal van werkgevers stellen zich de vraag, hoe in financieel en eco nomisch opzicht het jaar 1964 zal verglijden. Zo juist lazen we het resultaat van een gehouden merkwaardige enquête onder schooljeugd. Het ging over de vraag, hoeveel zakgeld een schoolkind gemiddeld krijgt en hoe de bedragen verdeeld zijn. Kinderen uit arbeiderskringen bleken niet alleen royaler van zakgeld te worden voorzien, doch besteden dat ook meer aan kopen van snoepgoed met voor beide gevallen een tegenstelling voor wat betreft de kinderen uit beter gesitueerde kringen, die minder zakgeld ontvangen en ook minder snoepen. Het onderzoek was ingesteld in opdracht der Rotterdamse gemeente- kweekschool en werd uitgevoerd door jonge onderwijzers en onderwijze ressen. Die hebben de taak wel serieus opgevat en hun gegevens zoveel mogelijk uit verschillende richtingen geput. Men koos een elite-school in Den Haag, een opleidingsschool in Voorburg., een dito in Blijdorp, idem in Kralingen, een volksschool in Rotterdam-Zuid, en een volksschool in Vlaardingen. Er werden van 245 leerlingen, nl. 120 jongens en 125 meisjes, gegevens ontvangen en verwerkt. Het gemiddelde zakgeld voor de leerlingen, allen in de leeftijd van 11 en 12 jaar, lag voor wat de jon gens betreft op 78 cent en voor de meisjes op 67 cent per week. Van het aantal ondervraagde kin deren ontvangt 93,5 procent zakgeld. De meisjes zijn er dus in finan cieel opzicht minder aan toe dan de jongens, zo lijkt het op het eerste gezicht, doch uit nader toelichting komt vast te staan, dat de meisjes meer ’zwart loon’ ontvangen dan de jongens, middels extra karweitjes. Er zijn kinderen die twee gulden per week ontvangen en dat zijn vooral de kinderen van de zoge naamde ’volksscholen’. Nu moge het waar zijn, dat de leerlingen van laatstgenoemde scho- 1 enmeer geld aan snoep besteden dan van de ’elite-scholen’, hier staat tegenover, dat eerstgenoemden verhoudingsgewijs meer sparen. Doch ook hierin zit weer verschil, want terwijl deze categorie meer uit een soort gewoonte spaart, mo gelijk door de ouders aangemoedigd, sparen de kinderen der ’elite-scho len’ veelal voor een bepaalde aan koop. Maar dan is er nog iets anders. De econoom, drs. J. Beishuizen constateerde dezer dagen, dat voor spoed ontevreden mensen kweekt. Hij wees daarvoor op het wonder lijke feit, dat de jongste stakingen door autobuschauffeurs, volgens hun verklaring, meer gericht waren tegen de vakbonden dan tegen de werkgevers! Men was dus rustig bezig in eigen vlees te snijden. Het wonderlijke blijft, dat de meeste werkgevers grif bereid zijn meer loon te betalen, dan waartoe zij volgens het contract verplicht zijn. Er is een tijd geweest, dat iets dergelijks onvoorstelbaar was in Nederland! Nooit tevoren waren het nationale inkomen en de werkgelegenheid zo hoog, de vrije tijd zo ruim. De koel kasten, auto’s, bromfietsen, tele- visie-toestellen vliegen weg als krentebollen. Zondag 19 januari a.s. is het feest op Soestdijk, want dan hoopt H.K.H. prinses Margriet haar 21ste verjaar dag te vieren. Voor H.K.H. is dit een zeer belangrijke dag, niet alleen dat het haar verjaardag is, maar op deze dag bereikt zij de leeftijd der volwassenen, hetgeen voor ieder jong mens tenslotte een mijlpaal in het leven bete kent. Wij wensen H.K.H. een aangename dag toe en nog vele jaren in gezondheid, voorspoed en geluk temidden van haar volk. - - DONDERDAG 16 JANUARI 1964 AH

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1964 | | pagina 1