Kweekt voorspoed ontevredenheid?
Welvaartsziekte telt vele patiënten
Kalm aan bij kruispunten
Gewoon denken in het moderne
verkeer voorkomt narigheid
NIEUWE
Prinses Margriet
zondag 21 jaar
KAARTJES
BIJ CITOSA
kalm
aan
Het bij schrij ven van rente
op de spaarbankboekjes
kan plaats hebben van
maandag 13 januari t.m.
vrijdag 24 januari a.s.
f
1111
- ~^i
il
nieuwsblad
Onafhankelijk
Minder
Men klaagt
Judo-kampioenschap
7 8 cent per week
Ontevreden
tt^rulspunten |A i
Verschijnt elke donderdag
i;x
1
Onze kantoren zullen hiertoe geopend
zijn dagelijks van 9 - 12.30 uur en
van 2-4 uur.
Bovendien vrijdagsavonds van 7-9 uur.
Op zaterdag GESLOTEN.
Gedurende bovenstaand tijdvak worden
spaarbusjes niet geledigd.
Het bestuur der
Coöp. Raffeisenbank
’’WADDINXVEEN”
i
fill
NIEUW ORGEL VOOR
GEREFORMEERDE KERK
- ilII
f?
Weekblad voor Waddinxveen
19e JAARGANG - Nr. 966
vele
telt
en
Advertenties: Drukkerij Veldwijk, Oranje-
laan 9, tel. 2238. Inzenden van advertenties
tot dinsdag 12 uur.
Redaktie: Vijverlaan 7, tel. 2827
Bijdragen voor de redaktie tot dinsdag 20 uur.
Het zou interessant zijn te weten,
of en in hoeverre onze Waddinx-
veense schoolkinderen meer of min
der royaal door de ouders van zak
geld worden voorzien; vermoedelijk
zal dit eerder minder dan meer zijn.
Het stadse leven is nu eenmaal heel
anders ingericht dan in onze streek.
Wie overigens ziet met welk een
gemakkelijkheid ook de kinderen
In de Gereformeerde Kerk zal nu
binnenkort een nieuw kerkorgel
komen. Er zijn reeds enige offertes
aangeboden en binnen een maand
zal de definitieve opdracht gegeven
worden. Wanneer het nieuwe orgel
geplaatst wordt, zal men er tevens
naar streven ruimte te reserveren
voor het kerkkoor.
i Het in volle snelheid nemen”
I van een kruispunt is een gok.
Een gok op het eigen leven,
j maar ook op dat van een an-
der. Rruim elf procent van de
ongelukken op kruispunten
•gis uitsluitend te wijten aan ’t
«met een te hoge snelheid na
ïf deren van het kruispunt.
Bij 5-daagse weekkaart wordt de
heenreis op de linkerhelft van het
kaartje van links naar rechts ge
knipt in de vakjes met zwarte stip
(iedere keer in het meest linkse, nog
niet geknipte vakje). Bij terugreis
wordt op de rechterhelft in de
zwarte stippen geknipt, eveneens
van links naar rechts en ook steeds
in het meest linkse, nog niet ge
knipte vakje.
Het ligt in de bedoeling de nieuwe
kaartjes in de loop van deze maand
te gaan gebruiken.
En toch klaagt men.
Doch daarvoor bieden economie
en sociologie wellicht een aankno
pingspunt.
De ongelijkheid in het inkomens-
verdelen wordt immers kleiner,
naarmate de economische situatie
ongunstig is.
De verschillen tussen rijk en arm
zijn in Nederland thans veel minder
sterk geaccentueerd dan eertijds.
Naarmate immers steeds meer
goederen het karakter van „luxe”
verliezen en binnen het bereik van
steeds meer mensen komen, wordt
het ’keeping up with the Jones’ een
zeer beoefend spelletje, dat in veel
gevallen kan worden gewonnen.
Het zoeken v,an een ’status’ mid
dels de goederen is evenwel een
vermoeiende en veelal zelfs nog
teleurstellende bezigheid, zodat op
den duur toch al het geld verdienen
niet tot de ware vreugde leidt.
Wat moet dat worden, wanneer
we een paar treden lager het econo
misch lied moeten gaan zingen?
Het heeft niets niemendal te ma
ken met uitwerpen uit bepaalde
standen; het is een dwaas econo
misch verschijnsel.
Er zijn nu eenmaal mensen die
een kasteel kunnen bewonen, een
grote of een kleine villa; er een
dagmeisje of buttler op na kunnen
houden; iemand die dat alles niet
kan, is er niets minder om als mens.
Het is de tendenz van de „wel
vaart” welke hier een onaangename
taal spreekt.
Men hoor en leest veel onwaar
achtig geklaag; men trekt de feiten
scheef in een bepaalde hoek, waar
in men zichzelf niet heeft kunnen
vinden of uitleven.
Neen, de welvaart brengt heus
geen ’hoera-stemming’ in ons land
teweeg en de aanpassing naar het
EEG-niveau gaat met veel pijn,
waarvan o.i. overigens we nog
slechts aan de eerste symptomen
toe zijn, ondanks alle smeerseltjes
en verbandmiddelen.
De welvaarts-ziekte
patiënten.
Binnenkort zal een nieuw abon
nementskaart je bij de Citosa wor
den ingevoerd. Dit kaartje bevat
verschillende verbeteringen. Als
voornaamste noemen wij, dat het
personeel de abonnementen niet
meer behoeft om te draaien om te
zien of de naam van de houder wel
is ingevuld. Voorts is het nieuwe
model doelmatiger ingedeeld om als
5-daagse weekkaart te worden ge
bruikt, hetgeen de controle op mis
bruik van, een 5-daagse kaart voor
een 6-daagse veel eenvoudiger heeft
gemaakt. Bij gebruik als 6-daagse
weekkaart worden de heenreizen
in de kolommen aan de linker bui
tenkant en de terugreizen in de
rechter buitenkant geknipt.
De Zuid-Hollandse judokampioen-
schappen zullen dit jaar in Boskoop
worden gehouden. De organisatie
berust bij de Boskoopse sportschool
Budo. Als datum is vastgesteld zater
dag 14 maart a.s. Aanvang 14 uur.
Abonnement: f 1,35 per kwartaal by voor
uitbetaling. Advertentietarief: f 0,10 per mm
regel. Tarieven bij contract en voor tekst
advertenties op aanvraag.
Postgiro: 47062 ten name van Drukkerij
Veldwijk. Bank: Coöp. Raiffaisenbank te
Waddinxveen.
links af slaan moet worden ge
wacht op verkeer van rechts, dit
wachten te doen vóór de aanwezige
of denkbeeldige stopstreep, tenzij
er op de kruisende rijbaan tussen
twee verkeersgeleiders gelegenheid
is om zich op te stellen.
Ruim een tiende van het aantal ongelukken, dat op kruispunten plaats
vindt, zou kunnen worden voorkomen, wanneer alle bestuurders van
voertuigen die kruispunten met een verantwoorde snelheid zouden nade
ren en passeren. Uitgebreide onderzoekingen in Duitsland hebben name
lijk uitgewezen, dat 11,3% van alle ongelukken op kruispunten is te wij
ten aan een te hoge snelheid. Het zijn niet alleen de bestuurders van
auto’s, die door hun te grote snelheid gevaar opleveren; de schuldigen
aan dergelijke ongevallen vindt men onder alle categorieën van het
rijdende verkeer.
Het naderen van een kruispunt
met een te hoge snelheid kan in
combinatie met bepaalde, dikwijls
aanwezige, psychische factoren oor
zaak zijn Van een ernstig verkeers-
niet voldoende de aanwezigheid van
dat bord te constateren, maar moet
men zich realiseren dat men op zijn
hoede moet zijn, omdat er mogelijk
gevaar dreigt!
Verkeerd voorsorteren of, hele
maal niet voorsorteren, kan het be
gin zijn van een verwarde toestand.
Bij het links af slaan levert de ma
noeuvre over het algemeen niet
veel moeilijkheden op. Anders is
het, wanneer een bocht naar rechts
moet worden gemaakt. Veel weg
gebruikers, in het bijzonder be
stuurders van auto’s, menen in dit
geval niet te hoeven voorsorteren.
Tot groot verdriet van de wielrij
ders overigens, die zich nogal eens
in een benauwende situatie zien
gebracht, door een rechtsafgaande
auto, die hen „snijdt”. Dit kan
worden voorkomen, wanneer vóór
het maken van een rechterbocht
goed wordt voorgesorteerd, dat wil
zeggen vlak langs de rechter trot
toirband wordt gereden (zonder
daarbij natuurlijk de wielrijders
plat te drukken.
Onnodige opstopingen op kruis
punten ontstaan, wanneer een au
tomobilist, die links af wil, zijn au-
de
to halverwege de rijbaan van
kruisende weg oprijdt, en dan blijft
van rechts komend
„Kalm bij kruispunten” is de
tekst op het nieuwe affiche,
waarmee het Verbond voor
Veilig Verkeer gedurende het
eerste kwartaal van 1964 de
aandacht wil vestigen op het
gedrag van de weggebruiker
bij kruispunten.
afwikkeling van het verkeer moe
ten van links komende voertuigen
gebruik makende van het feit dat
dat de afslaande auto toch moet
wachten, door kunnen rijden.
Teneinde een chaos op de kruis
punten te voorkomen, is het nood
zakelijk om, wanneer er bij het
Het getuigt van weinig in
zicht in het verkeer om bij
het wachten op van rechts
komende voertuigen alvast
halverwege de rijbaan op te
rijden. De doorgang voor het
verkeer van links wordt
daardoor belemmerd en een
vlotte doorstroming van het
verkeer wordt onmogelijk.
ongeval. Onder de psychische fac
toren is de meest voorkomende het
verkeerd schatten van de afstand
tot het kruispunt en een verkeerde
schatting van de snelheid van het
van opzij naderende verkeer. Het
is daarom van het grootste belang,
dat iedere weggebruiker, onver
schillig of hij nu een motorvoer
tuig dan wel een bromfiets of een
gewone fiets bestuurt, zijn snelheid
bij het naderen van een kruising of
splitsing van wegen aanpast aan
de omstandigheden. Tot hoevér de
snelheid moet worden terugge
bracht hangt uiteraard af van de
situatie ter plaatse, waarbij het uit
zicht een grote rol speelt. Het in
volle snelheid nemen van een kruis
punt is een gok. Niet alleen een
gok op het eigen leven, maar ook
op dat van de ander. Het is ver
standig voor elke onoverzichtelijke
kruising de voet van het gaspedaal
te nemen en hem boven de rem te
laten zweven. En daarbij goed uit
te kijken naar beide kanten.
Het Verbond voor Veilig Verkeer
dringt er op aan deze handelingen
eentra zorgvuldig te verrichten bij
het passeren van een kruispunt, dat
is aangeduid met het bord „gevaar
lijk kruispunt” (het driehoekige
rood-omrande bord met een zwart
kruis op een wit veld). Passeert
men een dergelijk bord, dan is het
wachten op
snelverkeer.
Het verkeer van links vindt de
weg versperd en moet wachten,
waarvan een onnodige filevorming
het gevolg kan zijn. Voor een vlotte
met geld omspringen, moet wel tot
een conclusie komen, dat het geld
ook voor hen gemakkelijkt rolt. Met
de ouders als voorbeeld.
Het gaat best in Nederland.
Jawel, dat dacht u.
Nu, bij het begin van het nieuwe
jaar moet worden af gewacht wat
de doos van pandora welke geopend
is en waaruit de prijs- en loonsver
hogingen rollen, voor gevolgen zul
len hebben.
Tal van werkgevers stellen zich
de vraag, hoe in financieel en eco
nomisch opzicht het jaar 1964 zal
verglijden.
Zo juist lazen we het resultaat van een gehouden merkwaardige enquête
onder schooljeugd. Het ging over de vraag, hoeveel zakgeld een schoolkind
gemiddeld krijgt en hoe de bedragen verdeeld zijn.
Kinderen uit arbeiderskringen bleken niet alleen royaler van zakgeld
te worden voorzien, doch besteden dat ook meer aan kopen van snoepgoed
met voor beide gevallen een tegenstelling voor wat betreft de kinderen
uit beter gesitueerde kringen, die minder zakgeld ontvangen en ook
minder snoepen.
Het onderzoek was ingesteld in opdracht der Rotterdamse gemeente-
kweekschool en werd uitgevoerd door jonge onderwijzers en onderwijze
ressen. Die hebben de taak wel serieus opgevat en hun gegevens zoveel
mogelijk uit verschillende richtingen geput. Men koos een elite-school in
Den Haag, een opleidingsschool in Voorburg., een dito in Blijdorp, idem
in Kralingen, een volksschool in Rotterdam-Zuid, en een volksschool in
Vlaardingen. Er werden van 245 leerlingen, nl. 120 jongens en 125 meisjes,
gegevens ontvangen en verwerkt.
Het gemiddelde zakgeld voor de
leerlingen, allen in de leeftijd van
11 en 12 jaar, lag voor wat de jon
gens betreft op 78 cent en voor de
meisjes op 67 cent per week.
Van het aantal ondervraagde kin
deren ontvangt 93,5 procent zakgeld.
De meisjes zijn er dus in finan
cieel opzicht minder aan toe dan de
jongens, zo lijkt het op het eerste
gezicht, doch uit nader toelichting
komt vast te staan, dat de meisjes
meer ’zwart loon’ ontvangen dan de
jongens, middels extra karweitjes.
Er zijn kinderen die twee gulden
per week ontvangen en dat zijn
vooral de kinderen van de zoge
naamde ’volksscholen’.
Nu moge het waar zijn, dat de
leerlingen van laatstgenoemde scho-
1 enmeer geld aan snoep besteden
dan van de ’elite-scholen’, hier
staat tegenover, dat eerstgenoemden
verhoudingsgewijs meer sparen.
Doch ook hierin zit weer verschil,
want terwijl deze categorie meer
uit een soort gewoonte spaart, mo
gelijk door de ouders aangemoedigd,
sparen de kinderen der ’elite-scho
len’ veelal voor een bepaalde aan
koop.
Maar dan is er nog iets anders.
De econoom, drs. J. Beishuizen
constateerde dezer dagen, dat voor
spoed ontevreden mensen kweekt.
Hij wees daarvoor op het wonder
lijke feit, dat de jongste stakingen
door autobuschauffeurs, volgens
hun verklaring, meer gericht waren
tegen de vakbonden dan tegen de
werkgevers!
Men was dus rustig bezig in eigen
vlees te snijden.
Het wonderlijke blijft, dat de
meeste werkgevers grif bereid zijn
meer loon te betalen, dan waartoe
zij volgens het contract verplicht
zijn. Er is een tijd geweest, dat iets
dergelijks onvoorstelbaar was in
Nederland!
Nooit tevoren waren het nationale
inkomen en de werkgelegenheid zo
hoog, de vrije tijd zo ruim. De koel
kasten, auto’s, bromfietsen, tele-
visie-toestellen vliegen weg als
krentebollen.
Zondag 19 januari a.s. is
het feest op Soestdijk, want
dan hoopt H.K.H. prinses
Margriet haar 21ste verjaar
dag te vieren. Voor H.K.H.
is dit een zeer belangrijke
dag, niet alleen dat het haar
verjaardag is, maar op deze
dag bereikt zij de leeftijd der
volwassenen, hetgeen voor
ieder jong mens tenslotte een
mijlpaal in het leven bete
kent.
Wij wensen H.K.H. een
aangename dag toe en nog
vele jaren in gezondheid,
voorspoed en geluk temidden
van haar volk.
- -
DONDERDAG 16 JANUARI 1964
AH