Opdooi grote verkeer s-vij and
van
wegen
soms
eis
Tijdelijk afsluiten
dringende
i
Supermarkt Albert Heijn
komt op rolschaatsbaan
De Gruyter wil ook
Supermarkt aanKerkweg)
I
Spaar geldenRaiffeisenbank
met f 3 miljoen gestegen
nieuwsblad
Onafhankelijk
Zaandam
Plannen lieden
al gereed
Verschijnt elke donderdag
in
wie spaart
heeft geficfl
afis het nodig is
Vertraging
o o
bouw Bejaardenhuis
Hoewel er reeds tekening begint
te komen in de voorgenomen bouw
van het Waddinxveense bejaarden
tehuis, wordt de eerste paal voor
lopig toch nog niet geslagen, aan
gezien door de bewegingen op het
prijzenfront tal van financiële as
pecten nog niet vaststaan. De totale
aanbesteding, en de exploitatiebe-
rekeningen zijn nog in volle gang.
Zoals bekend, heeft men de bouw
vergunning inmiddels verkregen.
Zodra de zaken financieel rond zijn,
kan de bouw dus beginnen.
V
■am
E.T.I. vóór
125'/2 mille
Afspraak?
Bezwaar tegen plaats
Op drijfzand
Ondergrond
Golvende weg
I
Slagerij
Brij-achtig
VS? e
Weekblad voor Saddinxveeo
19e JAARGANG - Nr. 973
DONDERDAG 5 MAART 1964
i
Advertenties: Drukkerij Veldwijk, Oranje-
laan 9, tel. 2238. Inzenden van advertenties
tot dinsdag 12 uur.
Redaktie: Vijverlaan 7, iel. 2827
Bijdragen voor de redaktie tot dinsdag 20 uur.
Ook het C.O.M. (dat zich bezig
houdt met de vestiging van midden-
standsbedrijven) meent dat een
grootwinkelbedrijf in Waddinxveen
niet meer valt weg te denken.
Het Economisch Technologisch
Instituut (ETI) spreekt zich voor
vestiging van een supermarkt uit.
Nu het voorjaar weer nadert, is ook weer de tijd van de opdooi, ver-
keersvijand bij uitstek, gekomen. Ook rondom Waddinxveen beeft dit
verschijnsel weer verschillende wegen onberijdbaar gemaakt. En waar
gevreesd wordt voor opdooi, zijn de wegen alvast voor het verkeer afge
sloten. Het is de enige mogelijkheid, om de weg die door opdooi bedreigd
wordt, in stand te houden. Zou men zo’n weg niet afsluiten, dan zou het
wegdek al gauw totaal kapotgereden zijn. Waar de weg niet kan worden
afgesloten, omdat anders het verkeer zijn doel niet meer kan bereiken,
ziet men wel de waarschuwing: „Opdooi, langzaam rijden”.
u niet te vertellen. Dat loopt in de
miljoenen.
De rolschaatsbaan, met zijn vele
ongebruikte lichtmasten, kan nu
echter een bedrag van 125.500,
opleveren, wat neerkomt op 66,
per vierkante meter. Dat is voor de
gemeente natuurlijk wel héél aan
trekkelijk. Aan de transactie ver
bindt de gemeente dan nog de
voorwaarde, dat met de bouw van
een winkelpand niet mag worden
begonnen, voordat B. en W. toe
stemming geven. Deze toestemming
zal echter uiterlijk op 31 december
1968 worden verleend. Wat dus be
tekent, dat B. en W. de toestem
ming ook eerder kunnen verlenen.
k.
Uit het overzicht van de afgelo
pen jaren van de Waddinxveense
Raiffeisenbank blijkt, dat sedert
1955 de spaargelden zijn toegeno
men met bijna tien miljoen gulden.
De deposito’s verdubbelden in
deze periode tot IJ miljoen. De
omzet steeg van 22 miljoen in 1955
tot 72 miljoen in 1963.
De reserves van de Raiffeisenbank
bedragen momenteel 345.692,
Tijdens de algemene vergadering
werd in de Raad van toezicht de
heer Adr. Breedijk herkozen. In het
bestuur werd de heer A. Oudijk
herkozen.
Met de voorgenomen vestiging
van deze grote supermarkt houdt
de gemeente zich dus niet aan de
(mondelinge) afspraak. Het is al
leen dit feit, waartegen de Wad
dinxveense middenstand protest
aantekent. Niet tegen de vestiging
van een supermarkt in Waddinx
veen.
Verschillende instanties hebben
de gemeente geadviseerd omtrent
de verkoop van grond ten behoeve
van een supermarkt. Onder andere
de Nederlandse Consumentenbond,
die vestiging van A.H. in Waddinx
veen zowel nuttig acht voor de
Waddinxveense consumenten, als
voor de plaatselijke middenstand,
Tegen een supermarkt .als zoda
nig had de raad ook toen geen be
zwaren. Wel tegen de voorgenomen
plaats er van, omdat hierdoor de
middenstand werd benadeeld, die
toen zij grote bedragen in de
nieuwe winkels hier in de buurt
investeerde, nimmer had vernomen
van voorgenomen bouw van een
grootwinkelbedrijf. De supermarkt
stond toen ook niet op de gemeen
telijke winkelplanning in deze wijk.
Bepaalde winkels zullen het dan
waarschijnlijk ook niet kunnen bol
werken, wanneer de supermarkt
zich hier eenmaal heeft gevestigd,
zo verwacht men in middenstands-
kringen.
„Waarom?” zo vragen sommige
automobilisten zich af. „Die weg is
toch nog best berijdbaar?”
In de meeste gevallen is die weg
ook nog wel te berijden. Maar wie
er met zijn auto overheen zou gaan,
zou het gevoel hebben, alsof hij op
drijfzand reed - voor zover dat mo
gelijk is. Want waar een weg door
opdooi is ’aangetast’, drijft het be
ton of asfalt als het ware op een
zachte brij en er behoeft maar iets
te gebeuren, of de korst die de brij
bedekt breekt en de wagen schiet
tot aan zijn assen in een donker,
soppend gat.
En wat al die gaten met elkaar
voor schade opleveren hoeven wij
Veel mensen denken, dat opdooi
slechts de naam is voor een euvel,
dat zich al tijdens de vorst heeft
gemanifesteerd. De natte onder
grond bevriest, zeggen zij, en ijs
heeft een groter volume dan water,
dus het wegdek wordt kapot ge
drukt. Dat blijkt niet zo te zijn. De
druk van de bevroren ondergrond
- de hal - drukt overal even regel
matig tegen de wegverharding, die
bovendien altijd enigszins elastisch
is.
Nee, het woord OPDOOI is wel
degelijk goed gekozen. Wat gebeurt
er namelijk, wanneer de opdooi
definitief inzet, na een lange winter
waarin de ’hal’ wel een meter diep
in de grond zit?
Naar wij vernemen heeft de firma De Gruyter voornemens
een grote supermakt te vestigen aan de Kerkweg. Deze zaak zal
binnen drie jaar gereed zijn. Dit grootwinkelbedrijf wil de kat
nog even uit de boom kijken, en afwachten, of Waddinxveen
zich inderdaad zó snel ontwikkelt, als momenteel verwacht wordt.
De omvang en de structuur van het in Waddinxveen te vestigen
bedrijf wil men dan nog tijdig aanpassen aan de verdere ont
wikkeling van Waddinxveen.
Wij vragen ons echter wel af, of De Gruyter niet achter het
net zal vissen, nu de plannen van A.H. reeds vaste vorm begin
nen aan te nemen.
met zich mee. Op den duur heeft
het stromende water zó veel ’vuil’
opgenomen, dat de brei ontstaat,
waarover wij reeds spraken. Deze
brei kan zelf ook grotere stukken
opnemen. Zo is na enige tijd de
hele zandlaag onder het wegdek
veranderd in een moddermassa, als
het zand tenminste voldoende on
zuiverheden bevat.
Bij ieder voertuig dat over de
weg rijdt, begint het wegdek nu te
’golven’. Dit duurt zo lang, tot een
auto er doorheen zakt. Nog vaker
komt het voor, dat het gehele weg
dek wordt vernield. Door de vele
gaten kan de brij nu vrij ontsnap
pen, waardoor ook het wegdek in
de omgeving van het gat niet meer
’drijft’, maar zijn steun kwijt is en
breekt. Zo kan een hele weg in
korte tijd werkelijk totaal vernield
worden.
Vandaar dat modèrne wegen .al
tijd een bed van zuiver zand krij
gen. Dit kan geen brij veroorzaken
en opdooi komt hier niet voor.
f
I
Uiteraard poogt men zo veel mo
gelijk oude wegen te restaureren
en van een schone zandlaag onder
het wegdek te voorzien. Die laag
zand moet minstens 80 centimeter
dik zijn, en bij het uitgraven van
zo’n ’cunet’ stuit men vaak op ge
reedschappen en andere overblijf
selen van eeuwen geleden, toen
hier ook al een weg liep. In deze
lang vervlogen tijd had men de ge
woonte, het vuil eenvoudig op de
straat te deponeren waar het op
den duur werd vermengd met zand.
Later werd over dit mengsel even
zo vrolijk een weg aangelegd. Men
heeft zelfs onder een oude weg in
ons land afval uit een middeleeuw
se slagerij gevonden
Hoewel ons land het geld dat
voor wegenbouw beschikbaar komt
natuurlijk het best kan besteden
aan nieuwe wegen, vergt het onder
houd en de restauratie van oude
wegen toch ieder jaar grote som
men. Hoe langer wij nu doorgaan
met oude wegen een nieuw, schoon
zandbed te geven, des te minder
kans zal de in de lente actief wor
dende vijand van de weg, de op
dooi, krijgen. Vandaar dat het aan
oude wegen bestede geld bepaald
niét weggegooid is.
BRANDEWIJN (sevenstern)
liter 4,75 - 4,55
liter 8,95 - 8,50
SLIJTERIJ EN WIJNHANDEL
VAX EEUWEX
ZUIDKADE 3 TELEFOON 2105
Bij Albert Hein in Zaandam liggen de uitgewerkte plannen voor een
grote supermarkt op de Waddinxveense rolschaatsbaan al gereed. Morgen
zal de raad moeten beslissen, of dit grote bedrijf met de voorzijde naar
het Koningin Wilhelminaplein, dan wel naar de Willem de Zwijgerlaan
komt te staan, wanneer de raad het tenminste eens is met de rolschaats
baan als plaats van dit bedrijf. Want het was de plaats van de supermarkt,
waardoor het voorstel vorig jaar (27 juni) werd afgestemd.
omdat de koopkracht meer in het
dorp blijft.
Al deze organisaties zijn het dus
met de raad eens, dat in Waddinx
veen een supermarkt zeker op zijn
plaats is. Over de plaats van die
supermarkt laten zij zich echter
niet uit, en het is, zoals gezegd,
juist die plaats van A.H. in ons
dorp, waarover de meningen botsen.
Bijkantoor van de Stichting Nutsspaarbank.
te Gouda, opgericht 1857,
de oudste en grootste spaar instel ling van
Gouda en i omstreken.
Vorige week donderdag hield de Coöperatieve Raiffeisenbank Waddinx
veen zijn algemene vergadering, tijdens welke de resultaten over het
afgelopen jaar bekend zijn gemaakt. Was de groei van deze bank in 1962
al zeer belangrijk te noemen, het jaar 1963 liet een nog sterkere groei zien.
Zeker geldt dit voor de spaarbank van de C.R.B. Het spaarsaldo groeide
aan van ruim 10.200.000 tot ruim 13.200.000, dus met 3 miljoen gulden.
Aan voorschotten werd in 1963
voor ruim 2,6 miljoen gulden uit
gegeven. Aan leningen verstrekte
de bank in totaal een bedrag van
250.000.
De uitstaande gelden in rekening-
courant stegen van 1,8 miljoen
tot 2,6 miljoen, zo leert het jaar
verslag. Om aan deze grote krediet
aanvraag te kunnen voldoen is voor
200.000,- aan obligaties verkocht.
De omzet van de Raiffeisenbank
steeg in 1963 met 15 miljien tot
een bedrag v.an 72 miljoen. De
bank maakte in 1963 een winst van
17.292,22.
Abonnement: f 1,35 per kwartaal by voor
uitbetaling. Advertentietarieff 0,10 per mm
regel. Tarieven bij contract en voor tekst
advertenties op aanvraag.
Postgiro: 47062 ten name van Drukkerij
Veldwijk. Bank: Coöp. Raiffaisenbank te
Waddinxveen.
Vlak onder het wegdek verandert
de bevroren grond al gauw in een
brij-achtige massa. Dit komt, omdat
het dooiwater, door de nog bevro
ren laag ónder de smeltlaag, niet
weg kan zakken. Bovendien gaat
dooi vaak gepaard met regenval.
Door de sneeuwwallen langs de
bermen, kan dit water ook al niet
afvloeien, zodat er onder het weg
dek nog meer modder ontstaat. Zo
wordt de grond onder de weg ver
zadigd met water.
Een auto, die over deze weg rijdt,
drukt het wegdek iets in. De daar
onder liggende lagen worden hier
door opzij gedrukt. Is deze laag nu
verzadigd met water, dan kan dat
nergens heen. Er ontstaat bij iedere
auto, die over de weg rijdt, een
druk naar alle kanten. Maar de
auto staat niet stil, hij rijdt, en vaak
veel te snel. Hierdoor wordt ook de
druk snel verplaatst en het water
begint te stromen. Het zoekt zich
een uitweg door de nauwe openin-
gen tussen de zandkorrels en neemt
kleideeltjes, veenparticeltjes etc.
N
-