Opdooi grote verkeer s-vij and van wegen soms eis Tijdelijk afsluiten dringende i Supermarkt Albert Heijn komt op rolschaatsbaan De Gruyter wil ook Supermarkt aanKerkweg) I Spaar geldenRaiffeisenbank met f 3 miljoen gestegen nieuwsblad Onafhankelijk Zaandam Plannen lieden al gereed Verschijnt elke donderdag in wie spaart heeft geficfl afis het nodig is Vertraging o o bouw Bejaardenhuis Hoewel er reeds tekening begint te komen in de voorgenomen bouw van het Waddinxveense bejaarden tehuis, wordt de eerste paal voor lopig toch nog niet geslagen, aan gezien door de bewegingen op het prijzenfront tal van financiële as pecten nog niet vaststaan. De totale aanbesteding, en de exploitatiebe- rekeningen zijn nog in volle gang. Zoals bekend, heeft men de bouw vergunning inmiddels verkregen. Zodra de zaken financieel rond zijn, kan de bouw dus beginnen. V ■am E.T.I. vóór 125'/2 mille Afspraak? Bezwaar tegen plaats Op drijfzand Ondergrond Golvende weg I Slagerij Brij-achtig VS? e Weekblad voor Saddinxveeo 19e JAARGANG - Nr. 973 DONDERDAG 5 MAART 1964 i Advertenties: Drukkerij Veldwijk, Oranje- laan 9, tel. 2238. Inzenden van advertenties tot dinsdag 12 uur. Redaktie: Vijverlaan 7, iel. 2827 Bijdragen voor de redaktie tot dinsdag 20 uur. Ook het C.O.M. (dat zich bezig houdt met de vestiging van midden- standsbedrijven) meent dat een grootwinkelbedrijf in Waddinxveen niet meer valt weg te denken. Het Economisch Technologisch Instituut (ETI) spreekt zich voor vestiging van een supermarkt uit. Nu het voorjaar weer nadert, is ook weer de tijd van de opdooi, ver- keersvijand bij uitstek, gekomen. Ook rondom Waddinxveen beeft dit verschijnsel weer verschillende wegen onberijdbaar gemaakt. En waar gevreesd wordt voor opdooi, zijn de wegen alvast voor het verkeer afge sloten. Het is de enige mogelijkheid, om de weg die door opdooi bedreigd wordt, in stand te houden. Zou men zo’n weg niet afsluiten, dan zou het wegdek al gauw totaal kapotgereden zijn. Waar de weg niet kan worden afgesloten, omdat anders het verkeer zijn doel niet meer kan bereiken, ziet men wel de waarschuwing: „Opdooi, langzaam rijden”. u niet te vertellen. Dat loopt in de miljoenen. De rolschaatsbaan, met zijn vele ongebruikte lichtmasten, kan nu echter een bedrag van 125.500, opleveren, wat neerkomt op 66, per vierkante meter. Dat is voor de gemeente natuurlijk wel héél aan trekkelijk. Aan de transactie ver bindt de gemeente dan nog de voorwaarde, dat met de bouw van een winkelpand niet mag worden begonnen, voordat B. en W. toe stemming geven. Deze toestemming zal echter uiterlijk op 31 december 1968 worden verleend. Wat dus be tekent, dat B. en W. de toestem ming ook eerder kunnen verlenen. k. Uit het overzicht van de afgelo pen jaren van de Waddinxveense Raiffeisenbank blijkt, dat sedert 1955 de spaargelden zijn toegeno men met bijna tien miljoen gulden. De deposito’s verdubbelden in deze periode tot IJ miljoen. De omzet steeg van 22 miljoen in 1955 tot 72 miljoen in 1963. De reserves van de Raiffeisenbank bedragen momenteel 345.692, Tijdens de algemene vergadering werd in de Raad van toezicht de heer Adr. Breedijk herkozen. In het bestuur werd de heer A. Oudijk herkozen. Met de voorgenomen vestiging van deze grote supermarkt houdt de gemeente zich dus niet aan de (mondelinge) afspraak. Het is al leen dit feit, waartegen de Wad dinxveense middenstand protest aantekent. Niet tegen de vestiging van een supermarkt in Waddinx veen. Verschillende instanties hebben de gemeente geadviseerd omtrent de verkoop van grond ten behoeve van een supermarkt. Onder andere de Nederlandse Consumentenbond, die vestiging van A.H. in Waddinx veen zowel nuttig acht voor de Waddinxveense consumenten, als voor de plaatselijke middenstand, Tegen een supermarkt .als zoda nig had de raad ook toen geen be zwaren. Wel tegen de voorgenomen plaats er van, omdat hierdoor de middenstand werd benadeeld, die toen zij grote bedragen in de nieuwe winkels hier in de buurt investeerde, nimmer had vernomen van voorgenomen bouw van een grootwinkelbedrijf. De supermarkt stond toen ook niet op de gemeen telijke winkelplanning in deze wijk. Bepaalde winkels zullen het dan waarschijnlijk ook niet kunnen bol werken, wanneer de supermarkt zich hier eenmaal heeft gevestigd, zo verwacht men in middenstands- kringen. „Waarom?” zo vragen sommige automobilisten zich af. „Die weg is toch nog best berijdbaar?” In de meeste gevallen is die weg ook nog wel te berijden. Maar wie er met zijn auto overheen zou gaan, zou het gevoel hebben, alsof hij op drijfzand reed - voor zover dat mo gelijk is. Want waar een weg door opdooi is ’aangetast’, drijft het be ton of asfalt als het ware op een zachte brij en er behoeft maar iets te gebeuren, of de korst die de brij bedekt breekt en de wagen schiet tot aan zijn assen in een donker, soppend gat. En wat al die gaten met elkaar voor schade opleveren hoeven wij Veel mensen denken, dat opdooi slechts de naam is voor een euvel, dat zich al tijdens de vorst heeft gemanifesteerd. De natte onder grond bevriest, zeggen zij, en ijs heeft een groter volume dan water, dus het wegdek wordt kapot ge drukt. Dat blijkt niet zo te zijn. De druk van de bevroren ondergrond - de hal - drukt overal even regel matig tegen de wegverharding, die bovendien altijd enigszins elastisch is. Nee, het woord OPDOOI is wel degelijk goed gekozen. Wat gebeurt er namelijk, wanneer de opdooi definitief inzet, na een lange winter waarin de ’hal’ wel een meter diep in de grond zit? Naar wij vernemen heeft de firma De Gruyter voornemens een grote supermakt te vestigen aan de Kerkweg. Deze zaak zal binnen drie jaar gereed zijn. Dit grootwinkelbedrijf wil de kat nog even uit de boom kijken, en afwachten, of Waddinxveen zich inderdaad zó snel ontwikkelt, als momenteel verwacht wordt. De omvang en de structuur van het in Waddinxveen te vestigen bedrijf wil men dan nog tijdig aanpassen aan de verdere ont wikkeling van Waddinxveen. Wij vragen ons echter wel af, of De Gruyter niet achter het net zal vissen, nu de plannen van A.H. reeds vaste vorm begin nen aan te nemen. met zich mee. Op den duur heeft het stromende water zó veel ’vuil’ opgenomen, dat de brei ontstaat, waarover wij reeds spraken. Deze brei kan zelf ook grotere stukken opnemen. Zo is na enige tijd de hele zandlaag onder het wegdek veranderd in een moddermassa, als het zand tenminste voldoende on zuiverheden bevat. Bij ieder voertuig dat over de weg rijdt, begint het wegdek nu te ’golven’. Dit duurt zo lang, tot een auto er doorheen zakt. Nog vaker komt het voor, dat het gehele weg dek wordt vernield. Door de vele gaten kan de brij nu vrij ontsnap pen, waardoor ook het wegdek in de omgeving van het gat niet meer ’drijft’, maar zijn steun kwijt is en breekt. Zo kan een hele weg in korte tijd werkelijk totaal vernield worden. Vandaar dat modèrne wegen .al tijd een bed van zuiver zand krij gen. Dit kan geen brij veroorzaken en opdooi komt hier niet voor. f I Uiteraard poogt men zo veel mo gelijk oude wegen te restaureren en van een schone zandlaag onder het wegdek te voorzien. Die laag zand moet minstens 80 centimeter dik zijn, en bij het uitgraven van zo’n ’cunet’ stuit men vaak op ge reedschappen en andere overblijf selen van eeuwen geleden, toen hier ook al een weg liep. In deze lang vervlogen tijd had men de ge woonte, het vuil eenvoudig op de straat te deponeren waar het op den duur werd vermengd met zand. Later werd over dit mengsel even zo vrolijk een weg aangelegd. Men heeft zelfs onder een oude weg in ons land afval uit een middeleeuw se slagerij gevonden Hoewel ons land het geld dat voor wegenbouw beschikbaar komt natuurlijk het best kan besteden aan nieuwe wegen, vergt het onder houd en de restauratie van oude wegen toch ieder jaar grote som men. Hoe langer wij nu doorgaan met oude wegen een nieuw, schoon zandbed te geven, des te minder kans zal de in de lente actief wor dende vijand van de weg, de op dooi, krijgen. Vandaar dat het aan oude wegen bestede geld bepaald niét weggegooid is. BRANDEWIJN (sevenstern) liter 4,75 - 4,55 liter 8,95 - 8,50 SLIJTERIJ EN WIJNHANDEL VAX EEUWEX ZUIDKADE 3 TELEFOON 2105 Bij Albert Hein in Zaandam liggen de uitgewerkte plannen voor een grote supermarkt op de Waddinxveense rolschaatsbaan al gereed. Morgen zal de raad moeten beslissen, of dit grote bedrijf met de voorzijde naar het Koningin Wilhelminaplein, dan wel naar de Willem de Zwijgerlaan komt te staan, wanneer de raad het tenminste eens is met de rolschaats baan als plaats van dit bedrijf. Want het was de plaats van de supermarkt, waardoor het voorstel vorig jaar (27 juni) werd afgestemd. omdat de koopkracht meer in het dorp blijft. Al deze organisaties zijn het dus met de raad eens, dat in Waddinx veen een supermarkt zeker op zijn plaats is. Over de plaats van die supermarkt laten zij zich echter niet uit, en het is, zoals gezegd, juist die plaats van A.H. in ons dorp, waarover de meningen botsen. Bijkantoor van de Stichting Nutsspaarbank. te Gouda, opgericht 1857, de oudste en grootste spaar instel ling van Gouda en i omstreken. Vorige week donderdag hield de Coöperatieve Raiffeisenbank Waddinx veen zijn algemene vergadering, tijdens welke de resultaten over het afgelopen jaar bekend zijn gemaakt. Was de groei van deze bank in 1962 al zeer belangrijk te noemen, het jaar 1963 liet een nog sterkere groei zien. Zeker geldt dit voor de spaarbank van de C.R.B. Het spaarsaldo groeide aan van ruim 10.200.000 tot ruim 13.200.000, dus met 3 miljoen gulden. Aan voorschotten werd in 1963 voor ruim 2,6 miljoen gulden uit gegeven. Aan leningen verstrekte de bank in totaal een bedrag van 250.000. De uitstaande gelden in rekening- courant stegen van 1,8 miljoen tot 2,6 miljoen, zo leert het jaar verslag. Om aan deze grote krediet aanvraag te kunnen voldoen is voor 200.000,- aan obligaties verkocht. De omzet van de Raiffeisenbank steeg in 1963 met 15 miljien tot een bedrag v.an 72 miljoen. De bank maakte in 1963 een winst van 17.292,22. Abonnement: f 1,35 per kwartaal by voor uitbetaling. Advertentietarieff 0,10 per mm regel. Tarieven bij contract en voor tekst advertenties op aanvraag. Postgiro: 47062 ten name van Drukkerij Veldwijk. Bank: Coöp. Raiffaisenbank te Waddinxveen. Vlak onder het wegdek verandert de bevroren grond al gauw in een brij-achtige massa. Dit komt, omdat het dooiwater, door de nog bevro ren laag ónder de smeltlaag, niet weg kan zakken. Bovendien gaat dooi vaak gepaard met regenval. Door de sneeuwwallen langs de bermen, kan dit water ook al niet afvloeien, zodat er onder het weg dek nog meer modder ontstaat. Zo wordt de grond onder de weg ver zadigd met water. Een auto, die over deze weg rijdt, drukt het wegdek iets in. De daar onder liggende lagen worden hier door opzij gedrukt. Is deze laag nu verzadigd met water, dan kan dat nergens heen. Er ontstaat bij iedere auto, die over de weg rijdt, een druk naar alle kanten. Maar de auto staat niet stil, hij rijdt, en vaak veel te snel. Hierdoor wordt ook de druk snel verplaatst en het water begint te stromen. Het zoekt zich een uitweg door de nauwe openin- gen tussen de zandkorrels en neemt kleideeltjes, veenparticeltjes etc. N -

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1964 | | pagina 1