LEZERS SCHRIJVEN. Elsevier’s weekblad Het hele jaar door eigen „buitenverblijf" Ziekenvervoer te VV addinxveen ZJoeM. UeZduMjk OF KERKEN NODIGEN BLRGEI1LIJKË STASD Geslaagd Vrijheid is kampeerwagen^waard Pij rol house hold V oorwaarts“ Zaak geopend R.K. Middenstand feestelijk bijeen Jongen zeer ernstig aangereden op Kanaaldijk Scholieren vierden de Europadag STOFDOEKEN (grote maat) 2 stuk* voor 90 ct. FRA-VA-KO's WARENHUIZEN Kranenburg gdegru.n Kosten aardgas? Raad verkoopt rolschaatsbaan Succes voor deelnemers aan school verkeers examen Weinig belangstelling voor oversteekhulp bij Hefbrug PAGINA 3 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - DONDERDAG 12 MAART 1964. 1 ‘I Bekijkt U de inliggende folder eens en KIES UW NIEUWE STOFZUIGER UIT DE VERRASSENDE ERRES SERIE Bijzondere bejaarden middag Het de auto Rendement Rijden niet moeilijk Ruime winsten? Net vordert I smetteloos zuiver Gerief Voor iedereen Eigen hotel leplaan Eikenlaan BEZORGER (STER) en t f Aanbiedingen aan ons bureau: Oranjelaan 9, telefoon 2238. I Als u toch in onze zaak bent vraagt dan tevens naar onze SPECIALE AANBIEDING gevraagd voor da bezorging van ons Weekblad voor Zuidkade e.o. één voor Henegouwerweg e.o. Woensdag 18 maart a.s. zal Velen zullen er met de auto op uittrekken. Geen wonder, want één op de vijftien Nederlanders rijdt tegenwoordig in een personen-auto. Alles wat rijden kan is in de va- kantie-periode - en ook tijdens vele weekeinden - op de weg te vinden. De vakantieganger zoekt in de eer ste plaats de vrijheid. Hij wil niet gebonden zijn, hij wil zijn eigen dagindeling maken. Vaak betekent dat, dat hij van de grote weg af moet, zijpaden in moet slaan. Maar waar dan een hotel te vinden? Uren en uren zoeken is geen zeldzaam heid. Voorde automobilist zijn er even wel andere mogelijkheden om in volkomen vrijheid en onafhanke lijkheid z’n vrije dagen door te brengen, waar hij maar wil. Wij doelen op de mogelijkheid om er met een kampeerwagen, een cara van of vouwwagen, op uit te trek ken. De Afdeling IE (Kampeerwa gens) van de RAI heeft in de afge lopen maanden een onderzoek doen instellen naar de mogelijkheden van kampeerwagengebruik. Dit onder zoek heeft vele waardevolle gege vens opgeleverd. (Red.: zoals onze lezers zich zul len herinneren, hebben wij herhaal delijk aangedrongen op een behoor lijke ambulance in Waddinxveen. Maar er schijnen eerst ernstige on gelukken te moeten gebeuren, onge lukken die wellicht nooit meer goed gemaakt kunnen worden, voordat de autoriteiten beseffen, dat een ambulance in Waddinxveen eenvou- voudig een zaak van sociaal belang is. Men schermt altijd met de op merking, dat een ambulance zo duur is. In Alphen en in méér ge meenten, is al bewezen, dat het niet duur behoeft te zijn, mits er maar even uit vakkringen wat medewer king komt Dan voert men tegen een Wad- dinxveense ambulance aan, dat er dan ook een verpleegster nodig zal zijn. Het lijkt ons echter geen be zwaar, indien de behandelend arts dan maar met de patiënt meerijdt naar het ziekenhuis, of desnoods met zijn eigen wagen achter de ambulance aanrijdt. Met een klein beetje goed geor ganiseerde burgerzin moet het mo gelijk zijn, in Waddinxveen een ambulance gestationeerd te krijgen. Die ambulance is dringende nood zaak. Dat blijkt steeds weer, wan neer er verkeersslachtoffers, of an dere patiënten veel te lang moeten blijven liggen, voordat de zieken auto arriveert, die hen naar het ziekenhuis transporteert. Een eigen initiatief van de Wad- dinxveense raad zou hier zeker op zijn plaats zijn. Doet de raad niets, dan hebben wij de indruk, dat par ticulieren zo langzamerhand zó on geduldig beginnen te worden, dat zij zelf voor een - zij het misschien wat minder modern geoutilleerde - ziekenauto gaan zorgen.) Het genoemde onderzoek heeft namelijk duidelijk aangetoond, dat degenen die een kampeerwagen bezitten er niet alleen tijdens het hoogseizoen gebruik van maken, maar ook tijdens vele weekeinden. Daarom is juist het rendement van een kampeerwagen zo hoog. En dan het probleem van onze tijd. De kinderen voelen er vaak weinig voor om met de ouder ’op vakantie’ te gaan. Dat is voor een caravanner evenwel geen probleem, zoals blijkt uit gesprekken met deze vrijheids lievende mensen. De kinderen gaan zelfs graag mee, omdat zij zich toch helemaal kunnen uitleven. Soms zelfs in een eigen tent, die in de buurt van de kampeerwagen wordt neergezet. DE ZONDAGSDIENST zal worden waargenomen door dokter J. W. H. Helleman, Kerkweg 222, telef. 2979. in het Verenigingsgebouw aan de Sta tionsstraat een bijzondere bejaar denmiddag gehouden worden waar mevr. W. van Wijngaarden-Hoogen- doorn een dia-middag zal verzorgen over oud-Waddinxveen. Alle bejaar den worden hartelijk uitgenodigd. Vorige week werd de nieuwe zaak van de heer Bremmer, schoenher- stellersbedrijf, aan de Kerkweg, door burgemeester Van der Hooft geopend. De voormalige ’Combi’-winkel is onherkenbaar veranderd in een rustige lederwarenzaak, waar achter het herstelbedrijf. Een .aantal belangstellenden en familieleden woonden deze opening bij. De R.K. Middenstandsvereniging was feestelijk bijeen in restaurant ’Royal’, ter gelegenheid van het feit dat twee bestuursleden 25 jaar lid zijn. Het waren de heren H. A. van Berkestein en J. H. van Pinxteren, die beide hartelijk zijn toegespro ken door voorzitter J. Mulder. Namens het hoofdbestuur van de R.K. Middenstandsbond bood de heer Chr. Zonneveld een oorkonde aan. Ter hoogte van het zwembad is maadag j.l. op de Kanaaldijk een fietsende jongen zeer ernstig aan gereden. Een klas schoolkinderen was op de fiets op weg naar het gymnastieklokaal. Van twee kinde ren haakten de fietssturen in elkaar waardoor zij kwamen te vallen. Een juist passerende auto, be stuurd door de heer P.V. uit Wad dinxveen, kon een aanrijding niet meer voorkomen. De 12-jarige Gerrit van der Loo kwam onder de wagen terecht en werd zeer ernstig verwond. Zijn been werd op drie plaatsen gebroken. De jongen liep tevens een zware bekkenfractuur op, even als een ernstige hersenschudding. Hij had eveneens verschillende in wendige kneuzingen. In zorgwekkende toestand is het kind in het Goudse ziekenhuis ,,De Wijk” opgenomen. Volgens de jongste berichten is zijn toestand nog steeds kritiek. Voor het praktij kdiploma Engelse Handelscorrespondentie slaagde de zer dagen de heer R- Noordam. Denkt u, dat het rijden met een kampeerwagen moeilijk is? Het rijden vereist eigenlijk alleen, dat men zich aanpast aan de eisen die, de aanhanger stelt. Men moet er rekening mee houden dat de re/ weg wat langer is en dat het y trekken minder snel gaat. wel te danken aan de groei van het personenwagenpark, hoewel het kampeerwagenpark zich, relatief gezien, nóg sneller heeft uitgebreid. Vaak denkt men, dat alleen een grote auto in staat is een caravan of vouwwagen te trekken. Niets is minder waar! Natuurlijk moet men bij aanschaf wel rekening houden met de capaciteit van de trekauto, maar in het algemeen kan men stel len, dat bijna iedere auto een cara van of in ieder geval een vouw wagen (in de simpelste vorm een wagentje met uitvouwbare tentcon- structie) met gemak kan trekken. Niet alleen op de vlakke wegen in Nederland, maar ook in de bergen. Trouwens, de A.N.W.B. heeft hier voor praktische lijsten, die gege vens over hellingpercentages be vatten, zodat men nooit voor moei lijkheden komt te staan, als men zich aan de richtlijnen houdt. GEVONDEN EN VERLOREN VOORWERPEN Gevonden: rode sjaal; groen-wit kinderwantje; grijs-witte wanten; sleutel; polshorloge met doublé band; ketting met hangertje; wan ten; kinderportemonnaie. Verloren: dubbele fietstas; zwarte pet; bruine schooltas met inhoud; autoped; treinabonnement; gouden zegelring; groen kinderwantje; een zwarte portefeuille; Noorse want; bruine want; herenportemonnaie met inhoud; bruine fietstas met inh. een nuttig gebruik gemaakt kunnen worden, ai was het alleen maar om by ernstige verxeersongevallen snel ter plaatse te kunnen zyn. Maar Ik vind het minstens zó be- Langryk dat de slachtotfers zo snel mogeiyk de vereiste medische by- stand Krijgen. Ongetwijfeld zullen er mensen zijn uie zich met de huidige gang van zaken zeer goed kunnen ver enigen. Mag ik in dat geval eens wyzen op een aanpak van derge- lyKe dingen in Rotterdam. Hier wordt desnoods op het spitsuur alle venteer radio-teleïonisch stil gelegd. Omdat men weet dat het om onder delen van minuten kan gaan. Ook dit weet ik uit ervaring. Zou het anders zijn geweest dan had ik dit ingezonden stuk beslist met ge- scnreven. Nu zou het buiten-proportioneel zijn een efficiënte organisatie te verlangen zoals te Rotterdam be staat, doch wei meen ik te mogen zeggen dat door de aanschaf van een, al is het maar eenvoudige am- buiance-auto in ons snel groeiend Waddinxveen een sociaal vacuum zou worden opgeheven. Moge degenen die hieraan iets kunnen doen het bovenstaande ter harte nemen en moge het net zover komen dat het spreekwoord van het kalf en de put de doorslag moet geven. E. J. Plomp. (vervolg van pagina 1) Bij deze berekening is men er echter van uit gegaan, dat de ge meenten zeer behoorlijke winsten zouden maken op de levering van dit gas voor tien cent per m’. Voor al gemeenten die niet meer met een eigen vroegtijdig af te schrijven produktie-apparaat zitten. Toch is het, althans wat de stookkosten be treft, nog wel zo, dat olie zeker de grote concurrent van het aardgas blijft, zeker bij centrale verwar ming. En het is juist de leverantie aan mensen met c.v., die voor ge meenten zo aantrekkelijk is, omdat dan een hoge omzet wordt gehaald, die weer nodig is om het gas voor de gemeenten goedkoper te maken. (vervolg van pagina 1) De heer VERVERS: Ik wil deze sportfaciliteit niet kwijt. Ik zeg dan ook: verkoop de rolschaatsbaan niet. Misschien kunnen we er nog eens een sporthal op bouwen. We dokte ren nog steeds aan ons dorpshuis ook. Ik ben er trots op, dat ik nog niet zo hard er mee ben opgescho ten, want het is nu al wéér op een andere plaats geprojecteerd. Ik vind dit besluit overhaast. Verkoop hem niet, die rolschaatsbaan.” De heer VAN GENT- De PvdA is verdeeld, want ik ben vóór vesti ging van de supermarkt. De heer MULDER (SGP)Ik ben van mening: Niet verkopen. Beslis over vier jaar. De heer LIPS: A.H. mag zich ge lukkig prijzen, want iedere midden stander wist, dat deze grond géén winkels kreeg. Het ligt mij allemaal zwaar op de maag. De heer HUIZER, in tweede in stantie: Er was toch nog een andere gegadigde, meneer de voorzitter? VOORZITTER: Nee, meneer Hui- zer. De heer Huizer: Dan speel ik open kaart. Ik weet dat de Nederl. Her vormde Kerk deze grond al eerder wilde kopen, voor kerkbouw. VOORZITTER: „Dat is kletspraat. U raaskalt, meneer Huizer.” Dan wordt, volgens het voorstel van de heer Uitbeijerse, het voorstel in tweeën gekapt. Eerst stemt men over het al dan niet vestigen van A.H. op de rolschaatsbaan. Met twaalf stemmen voor en drie tegen wordt het voorstel aangenomen. Tegen stemmen: de heren Mulder, Ververs en Huizer. De plaats van vestiging wordt vastgesteld met de ingang naar het Kon. Wilhelmina- plein, met negen stemmen tegen zes. Nadat een bedrag van 9000,- is gevoteerd voor de bouw van een garage voor de rijkspolitie, wordt de vergadering gesloten. Tekeningen, opstellen en plak boeken zijn vorige week geëxpo seerd geweest in het gebouw voor sociale belangen, dat enkele dagen geheel in het teken van de Europa dag stond. Aan de tentoonstelling was, evenals vorig jaar, weer een wedstrijd verbonden, waarbij aar dige prijzen in het vooruitzicht waren gesteld. Voor de tekeningen gingen alle prijzen naar de Eben-Haëzerschool: 1. Lona van Wingerden, 2. Nel Ko nijn, 3. Wilma Kalkman. De twee aanmoedigingsprijzen werden toe gekend aan Frans van Ringelenstein en Maria Hoogendoom. Voor de opstellen kreeg Nienke v.an der Houwen (Theo Thijssen- school) de eerste prijs. Tweede werd ook hier Nel Konijn van de Eben- Haëzerschool, 3. Theo Buikema van de Kon. Julianaschool. De troost prijzen gingen naar Henny Mole naar en John van Wingerden, beide leerlingen van de Eben Haëzer- school. Voor de ulo-schoolleeringen was een wedstrijd uitgeschreven voor het vervaardigen van plakboeken. Alleen de openbare ulo-school nam aan deze wedstrijd deel. De prijs winnaars werden: 1. Els Degen hardt, 2. Sietska Jansen en 3. Lia van Hofwegen. Tevens waren prij zen beschikbaar gesteld voor het beste resultaat per school. Deze werden toegekend aan de Eben- Haëzerschool, de Theo Thijssen- school en de Prof. Kohnstamm ulo school. week van 3 t/m 9 maart 1964: Geboren; Nenna Petronella, d.v. W. J. van den Akker en A. H. Stolk; Adriana Antonia, d.v. P. Versluis en A. J. de Graaff; Marianne Jacqueline, d.v. D. H. Se- keris en A, W. Langendam; Joianda, d.v. W. Siersema en R. van Dam; Arie, z.v. L. H. J. de Mik en E. W. Oosterom; Dirk, z.v. C. Pijpers en G. Blanken; Marcel, z.v. T. C. Brouwer en A. van Leeuwen; Sonja, d.v. J. Lugthart en W. J. Boot. Ondertrouwd: P. van Kooten en A. F. Versluis; F. A. S. van Loon en J J. L. Troost. Gehuwd: P. H. J. L. Ponsioen en J. Schouten; A. Kempkes en I. Schrijvers. Overleden: van der Torren, Kors, oud 67 jaar. (buiten verantwoordelijkheid van de redaktie.) Maandag 9 maart j.L werd ons plaatsgenoot)e Gerrit van der Loo op de Kanaaldyk ten gevolge van een verkeersongeval ernstig gewond en in zorgwekkende toestand in een ziekenhuis te Gouda opgenomen. Hoe ernstig zullen de lezers wel elders in dit blad kunnen lezen. Ik heb er in het geheel geen behoefte aan om mij te verdiepen in de schuldvraag, want ik was zelf geen ooggetuige. Wel ontsnapte mij een zucht van verlichting toen ik later vernam, dat Gerrit.toch nog in leven was, want zo ogenschijnlijk zag alles er ernstig genoeg uit. Ik hoop dan ook van ganser harte dat hij te zijner tijd weer geheel her steld in zijn ouderlijk huis mag terugkeren. Waar ik wel getuige van ben ge weest is het gebeuren direct na het ongeluk. En hierbij ben ik door iets getroffen. Hetgeen mij trof, en ik zou dit graag vet gedrukt willen zien, was de tijd die verliep voor dat er een ambulance-auto ter plaatse was om het ventje naar een ziekenhuis te vervoeren. Dit duurde zó lang, dat ik me op het laatst af vroeg of hij nog wel op tijd zou komen. Ik wil mij niet uitlaten over een exacte tijd dat het slachtoffertje ter plaatse in het gras heeft gelegen, want die heb ik niet opgeno men, maar volgens mijn bescheiden raming was het een half uur. Telt u hierbij dan nog eens de tijd die het vervoer naar Gouda in beslag neemt. Hoe lang heeft het dan ge duurd voor deze ernstige patiënt in het ziekenhuis de misschien zo acuut nodige en onontbeerlijke me dische hulp heeft gekregen Het bovenstaande gezien naast de persoonlijke en soortgelijke er varing bij een spoedopname na een hartaanval hebben bij mij vragen doen rijzen. Vragen, waarvan ik de aanleiding hiertoe in deze tijd voor welhaast onmogelijk zou hebben gehouden. Deze vragen zijn: Is het in een gemeente die thans 13.000 inwoners telt en binnen zeer afzienbare tijd zelfs 24.000, niet gewenst dat over een eigen ambu lance-auto wordt beschikt? Hiermee wordt immers de vervoertijd wel haast tot de helft teruggebracht. Het lijkt mij zeker niet denkbeeldig dat onder bepaalde omstandigheden bij het sneller verlenen van klini sche hulp, levens gespaard zouden kunnen worden. Kortgeleden is naar ik meen in de gemeenteraad 10.000 gevoteerd voor aanschaf van een politie-auto. Ongetwijfeld zal van dit voertuig Deze week hebben de leerlingen van de zesde klassen van de lagere scholen in Waddinxveen het theo retisch gedeelte van het schoolver- keersexamen afgelegd. Er namen 205 leerlingen aan het examen deel. Slechts één behoefde te worden af gewezen, omdat hij meer dan acht fouten had gemaakt. Dezelfde leerlingen zullen ook deelnemen aan het praktisch ver- keersexamen, dat 14 mei a.s. wordt afgenomen. Aan het hoofdnet voor aardgas in Nederland wordt inmiddels reeds hard gewerkt. Het eerste deel van het net - op het kaartje als door lopende lijnen te zien - moet al in november gereed zijn. Zestienhon derd man werken binnenkort vrij wel continue, om op het schema bij te blijven. Vier groepen aannemers zijn bij de eerste fase betrokken. Eind van dit jaar verwacht men met de gasbuis in Gouda te arri veren. Het traject Utrecht-Gouda levert speciale problemen op, we gens de zachte grond. Nog een paar maanden en dan is het zover: vakantie! Nu dus de tijd om plannen te maken. Waar gaat de reis dit jaar heen? Het doet er niet toe. De meesten van ons gaan ons eigen land grondig verkennen. Er zijn nog zóveel mooie plekjes, dat men nooit uitgekeken komt. Nederland biedt vele mogelijkheden om een heerlijke vakantie door te brengen, zodat honderdduizenden er niet eens over piekeren naar het buitenland te gaan. In ieder geval zoeken wij allemaal de vrijheid, wég van het werk en de gebondenheid. Op een stil plekje, vér van de grote wegen, of misschien juist met zoveel mogelijk andere vakantiegangers om ons heen. bescherming tegen allerlei weers invloeden. Een kampeerwagen is gerieflijk, op de plaats van bestemming (of onderweg) is de caravan met vaste wanden onmiddellijk voor gebruik gereed. Het in- en uitpakken is er bij de caravan niet bij. Opberg ruimte is er in de caravan zóveel, dat er op dit mint nauwelijks wen sen meer zijn. Zoals voor bijna alle toeristische zaken kunt u voor inlichtingen over kampeerwagens en het gebruik er van terecht bij de Caravan-afdeling van de A.N.W.B. in Den Haag. Daar wijst men u op de punten waarop u bij aankoop moet letten. Dit is zéker voor degenen die nog nooit met een kampeerwagen heb ben gereden van onschatbare waar de. Ook de Kampeerwagenafdeling van de Nederlandse Toeristen- en Kampeerwagenclub en de Neder landse Caravan Club zullen u graag adviezen geven. Moet iedereen nu maar gaan car- avannen? Nee, zeker niet! Kampe ren heeft altijd betekend, dat men zich moet kunnen aanpassen. Ook al is dat ’aanpassen’ met de cara van wat minder, men moet er toch rekening mee houden dat men niet thuis is. De belangstelling voor de kam peerwagen is de laatste jaren toe genomen. In de eerste plaats is dit Het Verbond voor Veilig Verkeer doet nogmaals een beroep op ouders van kinderen, die de Henegouwer weg bij de hefbrug moeten overste ken. Het Verbond is nog steedshard op zoek naar mensen, die bereid zijn éénmaal per dag als oversteek hulp voor de jonge schoolkinderen op te treden. Er zijn in ieder geval minstens vier medewerkers nodig. Er heeft zich nog slechts één per soon aangemeld. Het bestuur van het Verbond voor Veilig Verkeer begrijpt niet, dat de bewoners van de Brugweg, die zo geklaagd hebben over de gevaarlijke situatie bij de hefbrug, niet bereid zijn mee te werken aan een te organiseren oversteekhulp. Wanneer er binnenkort niet meer animo voor dit werk komt, kan het bestuur de oversteekhulp niet orga niseren. Men kan dan slechts vol staan met het advies, de kinderen tweemaal per dag naar school te brengen en ze ook weer te gaan halen. Voor het deelnemen aan de over steekhulp ontvangt men Van het Verbond een geldelijke vergoeding. zondag 15 maart 1964 Nederlands Hervormde Kerk. V.m. 9.30 uur: ds. Joh. Verwelius N.m. 6.30 uur: ds. J. R. Cuperus Hervormd Wijkgebouw,Esdoornlaan V.m. 9.30 uur: ds. J. R. Cuperus N.m. 6.30 uur: dr. A. A. Koollen, van Amersfoort N. Herv. Kring „Wet en Evangelie”. V.m. 9.30 uur: ds. J. G. van leperen van Ter Heide N.m. 7.00 uur: ds. E. H. Kalkman Gereformeerde Kerk. V.m. 9.00 en 10.30 uur: ds. J. C. Hagen, uit Rotterdam N.m. 6.30 uur: ds. J. Snoey Remonstrantse Kerk. V.m. 10 uur: ds. J. G. Paardekooper Christ. Afgescheiden Gemeente. V.m. 9.30 en nam. 5 uur: ds. A. Verloop Woensdag, nam. 7 uur: ds. A. P. Verloop KERKDIENSTEN R.K. KERK Parochie St. Victor, Zuidkade. Pastoor: B. Emmelkamp, telef. 2452 Missen: ’s zondags 7 uur Vroegmis; 8.30 uur Hoogmis; 11 uur Late Mis; ’s avonds 7 uur Lof; 17.30 uur Mis in de rk-school, Kon. WilhelminapL In de week ’s morgens 7 en 8 uur Mis in de parochiekerk; Elke eerste vrijdag van de maand 8 uur avondmis. Jehovah’s Getuigen, Kerkweg 66. donderdag 19.30 uur Bedieningsschool 20.30 uur Dienstvergadering zondag 15.30 uur Wachttorenstudie Weet u, dat er al zo’n 25.000 kam peerwagens door Nederlanders in gebruik zijn? Eén op de 33 bezitters van een personenwagen kan dus zijn eigen hotel meenemen, altijd klaar voor gebruik. Hebt u wel eens overwogen met een caravan achter uw auto van de vrijheid te gaan genieten? Dan zoudt u toch eerst eens een kijkje moeten gaan nemen op de komende tentoonstelling HISWA/GOED- KAMP, die van dinsdag 17 t/m donderdag 26 maart a.s. in het Amsterdamse RAI-gebouw wordt gehouden. Niet minder dan zestig exposan ten zullen daar hun kampeerwagens tonen. Tezamen zullen zij 230 ver schillende modellen laten zien, waarvan 175 mobiele caravans met vaste wanden, 32 vouwwagens en 23 wooncaravans of living-vans zo als zij meestal worden genoemd. Er zullen maar even 50 primeurs te zien zijn. De bouwers hebben voor al aandacht besteed aan het interi eur van de wagens, vooral met het oog op een betere indeling. Allerlei snufjes maken het leven in de car avan steeds aangenamer. De ramen zijn weer wat groter dan in voor gaande jaren, er zijn caravans met een.koelkast, elektrische .aansluiting en zelfs met mogelijkheden voor warm en koud stromend water. Daarnaast krijgt de bezoeker een indruk van de voortschrijdende technische ontwikkeling, welke zich o.m. uit in verbeterde wegligging, meer comfort en een nóg betere Onder leiding van haar dirigent, de heer C. B. Hondong uit Den Haag, gaf de arbeidersmuziekver- enigrng ’Voorwaarts’ in het vereni gingsgebouw aan de Stationsstraat een uitvoering die zeer geslaagd mag worden genoemd. Voor deze avond, die o.m. werd bij gewoond door de wethouders S. Pille en ir. J. P. H. Venema, alsmede oud-bur- gemeester A. Warnaar, bestond een grote belangstelling. De uitvoering werd geopend met de mars ’Glück Auf’ van John Wichers. In vlot tempo werden vervolgens ’Flotte Bürsche’ van Suppé-Veenen- daal; Suite uit het Ballet Coppelia van Leo Dilbes; ’The Standard of St. George’, van Kenneth-Alford; alsmede de ’Espana Wals’ en een fantasie uit de operette ’Die lustige Witwe’ ten gehore gebracht ’The Standard of St. George’ kwam ons inziens het beste uit de muzikale verf. De mars ’Appèl aux Trompet- tes’ van Ney, waaraan het tamboer- corps van ’Voorwaarts’ medewer king verleende, vormde het sluit stuk van de uitvoering. Dirigent Hondong werd vervol gens dank gebracht voor datgene wat ’Voorwaarts’ onder zijn bekwa me leiding deze avond had gepres teerd. Hij kreeg een doos sigaren aangeboden. Vervolgens werd de heer Van Egdom in het zonnetje gezet omdat hij dertig jaar pen ningmeester van de muziekvereni ging was. Door u heeft’Voorwaarts’ zich financieel steeds drijvende we ten te houden, zo werd tijdens de huldiging gezegd. De heer Van Eg dom werd benoemd tot ere-lid van de vereniging. Voor de echtgenote van de jubilerende penningmeester waren er bloemen. De toneelvereniging „Tavenu” uit Boskoop zette vervolgens het vrolijke spel „Over twaalf dagen tegen middernacht” van G. Nielen op de planken, waarmee de aan wezigen zich kostelijk hebben ver maakt.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1964 | | pagina 3