LEZERS SCHRIJVEN.
Elsevier’s weekblad
Het hele jaar door
eigen „buitenverblijf"
Ziekenvervoer te VV addinxveen
ZJoeM. UeZduMjk
OF KERKEN
NODIGEN
BLRGEI1LIJKË
STASD
Geslaagd
Vrijheid is kampeerwagen^waard
Pij rol house hold
V oorwaarts“
Zaak geopend
R.K. Middenstand
feestelijk bijeen
Jongen zeer
ernstig aangereden
op Kanaaldijk
Scholieren vierden
de Europadag
STOFDOEKEN
(grote maat)
2 stuk* voor 90 ct.
FRA-VA-KO's
WARENHUIZEN
Kranenburg
gdegru.n
Kosten aardgas?
Raad verkoopt
rolschaatsbaan
Succes voor
deelnemers aan
school verkeers examen
Weinig belangstelling
voor oversteekhulp
bij Hefbrug
PAGINA 3
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - DONDERDAG 12 MAART 1964.
1
‘I
Bekijkt
U
de
inliggende
folder
eens
en
KIES UW NIEUWE STOFZUIGER UIT DE
VERRASSENDE ERRES SERIE
Bijzondere
bejaarden middag
Het de auto
Rendement
Rijden niet moeilijk
Ruime winsten?
Net vordert
I smetteloos zuiver
Gerief
Voor iedereen
Eigen hotel
leplaan
Eikenlaan
BEZORGER (STER)
en
t
f
Aanbiedingen aan ons bureau:
Oranjelaan 9, telefoon 2238.
I
Als u toch in onze zaak bent
vraagt dan tevens naar onze
SPECIALE AANBIEDING
gevraagd voor da bezorging van
ons Weekblad voor Zuidkade e.o.
één voor Henegouwerweg e.o.
Woensdag 18 maart a.s. zal
Velen zullen er met de auto op
uittrekken. Geen wonder, want één
op de vijftien Nederlanders rijdt
tegenwoordig in een personen-auto.
Alles wat rijden kan is in de va-
kantie-periode - en ook tijdens vele
weekeinden - op de weg te vinden.
De vakantieganger zoekt in de eer
ste plaats de vrijheid. Hij wil niet
gebonden zijn, hij wil zijn eigen
dagindeling maken. Vaak betekent
dat, dat hij van de grote weg af
moet, zijpaden in moet slaan. Maar
waar dan een hotel te vinden? Uren
en uren zoeken is geen zeldzaam
heid.
Voorde automobilist zijn er even
wel andere mogelijkheden om in
volkomen vrijheid en onafhanke
lijkheid z’n vrije dagen door te
brengen, waar hij maar wil. Wij
doelen op de mogelijkheid om er
met een kampeerwagen, een cara
van of vouwwagen, op uit te trek
ken. De Afdeling IE (Kampeerwa
gens) van de RAI heeft in de afge
lopen maanden een onderzoek doen
instellen naar de mogelijkheden van
kampeerwagengebruik. Dit onder
zoek heeft vele waardevolle gege
vens opgeleverd.
(Red.: zoals onze lezers zich zul
len herinneren, hebben wij herhaal
delijk aangedrongen op een behoor
lijke ambulance in Waddinxveen.
Maar er schijnen eerst ernstige on
gelukken te moeten gebeuren, onge
lukken die wellicht nooit meer goed
gemaakt kunnen worden, voordat
de autoriteiten beseffen, dat een
ambulance in Waddinxveen eenvou-
voudig een zaak van sociaal belang
is.
Men schermt altijd met de op
merking, dat een ambulance zo
duur is. In Alphen en in méér ge
meenten, is al bewezen, dat het niet
duur behoeft te zijn, mits er maar
even uit vakkringen wat medewer
king komt
Dan voert men tegen een Wad-
dinxveense ambulance aan, dat er
dan ook een verpleegster nodig zal
zijn. Het lijkt ons echter geen be
zwaar, indien de behandelend arts
dan maar met de patiënt meerijdt
naar het ziekenhuis, of desnoods
met zijn eigen wagen achter de
ambulance aanrijdt.
Met een klein beetje goed geor
ganiseerde burgerzin moet het mo
gelijk zijn, in Waddinxveen een
ambulance gestationeerd te krijgen.
Die ambulance is dringende nood
zaak. Dat blijkt steeds weer, wan
neer er verkeersslachtoffers, of an
dere patiënten veel te lang moeten
blijven liggen, voordat de zieken
auto arriveert, die hen naar het
ziekenhuis transporteert.
Een eigen initiatief van de Wad-
dinxveense raad zou hier zeker op
zijn plaats zijn. Doet de raad niets,
dan hebben wij de indruk, dat par
ticulieren zo langzamerhand zó on
geduldig beginnen te worden, dat
zij zelf voor een - zij het misschien
wat minder modern geoutilleerde -
ziekenauto gaan zorgen.)
Het genoemde onderzoek heeft
namelijk duidelijk aangetoond, dat
degenen die een kampeerwagen
bezitten er niet alleen tijdens het
hoogseizoen gebruik van maken,
maar ook tijdens vele weekeinden.
Daarom is juist het rendement van
een kampeerwagen zo hoog.
En dan het probleem van onze tijd.
De kinderen voelen er vaak weinig
voor om met de ouder ’op vakantie’
te gaan. Dat is voor een caravanner
evenwel geen probleem, zoals blijkt
uit gesprekken met deze vrijheids
lievende mensen. De kinderen gaan
zelfs graag mee, omdat zij zich toch
helemaal kunnen uitleven. Soms
zelfs in een eigen tent, die in de
buurt van de kampeerwagen wordt
neergezet.
DE ZONDAGSDIENST zal worden
waargenomen door dokter J. W. H.
Helleman, Kerkweg 222, telef. 2979.
in
het Verenigingsgebouw aan de Sta
tionsstraat een bijzondere bejaar
denmiddag gehouden worden waar
mevr. W. van Wijngaarden-Hoogen-
doorn een dia-middag zal verzorgen
over oud-Waddinxveen. Alle bejaar
den worden hartelijk uitgenodigd.
Vorige week werd de nieuwe zaak
van de heer Bremmer, schoenher-
stellersbedrijf, aan de Kerkweg,
door burgemeester Van der Hooft
geopend.
De voormalige ’Combi’-winkel is
onherkenbaar veranderd in een
rustige lederwarenzaak, waar achter
het herstelbedrijf.
Een .aantal belangstellenden en
familieleden woonden deze opening
bij.
De R.K. Middenstandsvereniging
was feestelijk bijeen in restaurant
’Royal’, ter gelegenheid van het feit
dat twee bestuursleden 25 jaar lid
zijn. Het waren de heren H. A. van
Berkestein en J. H. van Pinxteren,
die beide hartelijk zijn toegespro
ken door voorzitter J. Mulder.
Namens het hoofdbestuur van de
R.K. Middenstandsbond bood de
heer Chr. Zonneveld een oorkonde
aan.
Ter hoogte van het zwembad is
maadag j.l. op de Kanaaldijk een
fietsende jongen zeer ernstig aan
gereden. Een klas schoolkinderen
was op de fiets op weg naar het
gymnastieklokaal. Van twee kinde
ren haakten de fietssturen in elkaar
waardoor zij kwamen te vallen.
Een juist passerende auto, be
stuurd door de heer P.V. uit Wad
dinxveen, kon een aanrijding niet
meer voorkomen.
De 12-jarige Gerrit van der Loo
kwam onder de wagen terecht en
werd zeer ernstig verwond.
Zijn been werd op drie plaatsen
gebroken. De jongen liep tevens
een zware bekkenfractuur op, even
als een ernstige hersenschudding.
Hij had eveneens verschillende in
wendige kneuzingen.
In zorgwekkende toestand is het
kind in het Goudse ziekenhuis ,,De
Wijk” opgenomen.
Volgens de jongste berichten is
zijn toestand nog steeds kritiek.
Voor het praktij kdiploma Engelse
Handelscorrespondentie slaagde de
zer dagen de heer R- Noordam.
Denkt u, dat het rijden met een
kampeerwagen moeilijk is? Het
rijden vereist eigenlijk alleen, dat
men zich aanpast aan de eisen die,
de aanhanger stelt. Men moet er
rekening mee houden dat de re/
weg wat langer is en dat het y
trekken minder snel gaat.
wel te danken aan de groei van het
personenwagenpark, hoewel het
kampeerwagenpark zich, relatief
gezien, nóg sneller heeft uitgebreid.
Vaak denkt men, dat alleen een
grote auto in staat is een caravan
of vouwwagen te trekken. Niets is
minder waar! Natuurlijk moet men
bij aanschaf wel rekening houden
met de capaciteit van de trekauto,
maar in het algemeen kan men stel
len, dat bijna iedere auto een cara
van of in ieder geval een vouw
wagen (in de simpelste vorm een
wagentje met uitvouwbare tentcon-
structie) met gemak kan trekken.
Niet alleen op de vlakke wegen in
Nederland, maar ook in de bergen.
Trouwens, de A.N.W.B. heeft hier
voor praktische lijsten, die gege
vens over hellingpercentages be
vatten, zodat men nooit voor moei
lijkheden komt te staan, als men
zich aan de richtlijnen houdt.
GEVONDEN EN VERLOREN
VOORWERPEN
Gevonden: rode sjaal; groen-wit
kinderwantje; grijs-witte wanten;
sleutel; polshorloge met doublé
band; ketting met hangertje; wan
ten; kinderportemonnaie.
Verloren: dubbele fietstas; zwarte
pet; bruine schooltas met inhoud;
autoped; treinabonnement; gouden
zegelring; groen kinderwantje; een
zwarte portefeuille; Noorse want;
bruine want; herenportemonnaie
met inhoud; bruine fietstas met inh.
een nuttig gebruik gemaakt kunnen
worden, ai was het alleen maar om
by ernstige verxeersongevallen
snel ter plaatse te kunnen zyn.
Maar Ik vind het minstens zó be-
Langryk dat de slachtotfers zo snel
mogeiyk de vereiste medische by-
stand Krijgen.
Ongetwijfeld zullen er mensen
zijn uie zich met de huidige gang
van zaken zeer goed kunnen ver
enigen. Mag ik in dat geval eens
wyzen op een aanpak van derge-
lyKe dingen in Rotterdam. Hier
wordt desnoods op het spitsuur alle
venteer radio-teleïonisch stil gelegd.
Omdat men weet dat het om onder
delen van minuten kan gaan. Ook
dit weet ik uit ervaring. Zou het
anders zijn geweest dan had ik dit
ingezonden stuk beslist met ge-
scnreven.
Nu zou het buiten-proportioneel
zijn een efficiënte organisatie te
verlangen zoals te Rotterdam be
staat, doch wei meen ik te mogen
zeggen dat door de aanschaf van
een, al is het maar eenvoudige am-
buiance-auto in ons snel groeiend
Waddinxveen een sociaal vacuum
zou worden opgeheven.
Moge degenen die hieraan iets
kunnen doen het bovenstaande ter
harte nemen en moge het net zover
komen dat het spreekwoord van
het kalf en de put de doorslag moet
geven. E. J. Plomp.
(vervolg van pagina 1)
Bij deze berekening is men er
echter van uit gegaan, dat de ge
meenten zeer behoorlijke winsten
zouden maken op de levering van
dit gas voor tien cent per m’. Voor
al gemeenten die niet meer met
een eigen vroegtijdig af te schrijven
produktie-apparaat zitten. Toch is
het, althans wat de stookkosten be
treft, nog wel zo, dat olie zeker de
grote concurrent van het aardgas
blijft, zeker bij centrale verwar
ming. En het is juist de leverantie
aan mensen met c.v., die voor ge
meenten zo aantrekkelijk is, omdat
dan een hoge omzet wordt gehaald,
die weer nodig is om het gas voor
de gemeenten goedkoper te maken.
(vervolg van pagina 1)
De heer VERVERS: Ik wil deze
sportfaciliteit niet kwijt. Ik zeg dan
ook: verkoop de rolschaatsbaan niet.
Misschien kunnen we er nog eens
een sporthal op bouwen. We dokte
ren nog steeds aan ons dorpshuis
ook. Ik ben er trots op, dat ik nog
niet zo hard er mee ben opgescho
ten, want het is nu al wéér op een
andere plaats geprojecteerd. Ik vind
dit besluit overhaast. Verkoop hem
niet, die rolschaatsbaan.”
De heer VAN GENT- De PvdA is
verdeeld, want ik ben vóór vesti
ging van de supermarkt.
De heer MULDER (SGP)Ik ben
van mening: Niet verkopen. Beslis
over vier jaar.
De heer LIPS: A.H. mag zich ge
lukkig prijzen, want iedere midden
stander wist, dat deze grond géén
winkels kreeg. Het ligt mij allemaal
zwaar op de maag.
De heer HUIZER, in tweede in
stantie: Er was toch nog een andere
gegadigde, meneer de voorzitter?
VOORZITTER: Nee, meneer Hui-
zer.
De heer Huizer: Dan speel ik open
kaart. Ik weet dat de Nederl. Her
vormde Kerk deze grond al eerder
wilde kopen, voor kerkbouw.
VOORZITTER: „Dat is kletspraat.
U raaskalt, meneer Huizer.”
Dan wordt, volgens het voorstel
van de heer Uitbeijerse, het voorstel
in tweeën gekapt. Eerst stemt men
over het al dan niet vestigen van
A.H. op de rolschaatsbaan. Met
twaalf stemmen voor en drie tegen
wordt het voorstel aangenomen.
Tegen stemmen: de heren Mulder,
Ververs en Huizer. De plaats van
vestiging wordt vastgesteld met de
ingang naar het Kon. Wilhelmina-
plein, met negen stemmen tegen
zes. Nadat een bedrag van 9000,-
is gevoteerd voor de bouw van een
garage voor de rijkspolitie, wordt
de vergadering gesloten.
Tekeningen, opstellen en plak
boeken zijn vorige week geëxpo
seerd geweest in het gebouw voor
sociale belangen, dat enkele dagen
geheel in het teken van de Europa
dag stond. Aan de tentoonstelling
was, evenals vorig jaar, weer een
wedstrijd verbonden, waarbij aar
dige prijzen in het vooruitzicht
waren gesteld.
Voor de tekeningen gingen alle
prijzen naar de Eben-Haëzerschool:
1. Lona van Wingerden, 2. Nel Ko
nijn, 3. Wilma Kalkman. De twee
aanmoedigingsprijzen werden toe
gekend aan Frans van Ringelenstein
en Maria Hoogendoom.
Voor de opstellen kreeg Nienke
v.an der Houwen (Theo Thijssen-
school) de eerste prijs. Tweede werd
ook hier Nel Konijn van de Eben-
Haëzerschool, 3. Theo Buikema van
de Kon. Julianaschool. De troost
prijzen gingen naar Henny Mole
naar en John van Wingerden, beide
leerlingen van de Eben Haëzer-
school.
Voor de ulo-schoolleeringen was
een wedstrijd uitgeschreven voor
het vervaardigen van plakboeken.
Alleen de openbare ulo-school nam
aan deze wedstrijd deel. De prijs
winnaars werden: 1. Els Degen
hardt, 2. Sietska Jansen en 3. Lia
van Hofwegen. Tevens waren prij
zen beschikbaar gesteld voor het
beste resultaat per school. Deze
werden toegekend aan de Eben-
Haëzerschool, de Theo Thijssen-
school en de Prof. Kohnstamm ulo
school.
week van 3 t/m 9 maart 1964:
Geboren; Nenna Petronella, d.v. W.
J. van den Akker en A. H. Stolk;
Adriana Antonia, d.v. P. Versluis en
A. J. de Graaff;
Marianne Jacqueline, d.v. D. H. Se-
keris en A, W. Langendam;
Joianda, d.v. W. Siersema en R.
van Dam;
Arie, z.v. L. H. J. de Mik en E. W.
Oosterom;
Dirk, z.v. C. Pijpers en G. Blanken;
Marcel, z.v. T. C. Brouwer en A.
van Leeuwen;
Sonja, d.v. J. Lugthart en W. J.
Boot.
Ondertrouwd:
P. van Kooten en A. F. Versluis;
F. A. S. van Loon en J J. L. Troost.
Gehuwd:
P. H. J. L. Ponsioen en J. Schouten;
A. Kempkes en I. Schrijvers.
Overleden: van der Torren, Kors,
oud 67 jaar.
(buiten verantwoordelijkheid van
de redaktie.)
Maandag 9 maart j.L werd ons
plaatsgenoot)e Gerrit van der Loo
op de Kanaaldyk ten gevolge van
een verkeersongeval ernstig gewond
en in zorgwekkende toestand in een
ziekenhuis te Gouda opgenomen.
Hoe ernstig zullen de lezers wel
elders in dit blad kunnen lezen.
Ik heb er in het geheel geen
behoefte aan om mij te verdiepen
in de schuldvraag, want ik was zelf
geen ooggetuige. Wel ontsnapte mij
een zucht van verlichting toen ik
later vernam, dat Gerrit.toch nog
in leven was, want zo ogenschijnlijk
zag alles er ernstig genoeg uit. Ik
hoop dan ook van ganser harte dat
hij te zijner tijd weer geheel her
steld in zijn ouderlijk huis mag
terugkeren.
Waar ik wel getuige van ben ge
weest is het gebeuren direct na het
ongeluk. En hierbij ben ik door iets
getroffen. Hetgeen mij trof, en ik
zou dit graag vet gedrukt willen
zien, was de tijd die verliep voor
dat er een ambulance-auto ter
plaatse was om het ventje naar een
ziekenhuis te vervoeren. Dit duurde
zó lang, dat ik me op het laatst af
vroeg of hij nog wel op tijd zou
komen.
Ik wil mij niet uitlaten over een
exacte tijd dat het slachtoffertje ter
plaatse in het gras heeft gelegen,
want die heb ik niet opgeno
men, maar volgens mijn bescheiden
raming was het een half uur. Telt
u hierbij dan nog eens de tijd die
het vervoer naar Gouda in beslag
neemt. Hoe lang heeft het dan ge
duurd voor deze ernstige patiënt in
het ziekenhuis de misschien zo
acuut nodige en onontbeerlijke me
dische hulp heeft gekregen
Het bovenstaande gezien naast
de persoonlijke en soortgelijke er
varing bij een spoedopname na een
hartaanval hebben bij mij vragen
doen rijzen. Vragen, waarvan ik de
aanleiding hiertoe in deze tijd voor
welhaast onmogelijk zou hebben
gehouden. Deze vragen zijn:
Is het in een gemeente die thans
13.000 inwoners telt en binnen zeer
afzienbare tijd zelfs 24.000, niet
gewenst dat over een eigen ambu
lance-auto wordt beschikt? Hiermee
wordt immers de vervoertijd wel
haast tot de helft teruggebracht.
Het lijkt mij zeker niet denkbeeldig
dat onder bepaalde omstandigheden
bij het sneller verlenen van klini
sche hulp, levens gespaard zouden
kunnen worden.
Kortgeleden is naar ik meen in
de gemeenteraad 10.000 gevoteerd
voor aanschaf van een politie-auto.
Ongetwijfeld zal van dit voertuig
Deze week hebben de leerlingen
van de zesde klassen van de lagere
scholen in Waddinxveen het theo
retisch gedeelte van het schoolver-
keersexamen afgelegd. Er namen
205 leerlingen aan het examen deel.
Slechts één behoefde te worden af
gewezen, omdat hij meer dan acht
fouten had gemaakt.
Dezelfde leerlingen zullen ook
deelnemen aan het praktisch ver-
keersexamen, dat 14 mei a.s. wordt
afgenomen.
Aan het hoofdnet voor aardgas in
Nederland wordt inmiddels reeds
hard gewerkt. Het eerste deel van
het net - op het kaartje als door
lopende lijnen te zien - moet al in
november gereed zijn. Zestienhon
derd man werken binnenkort vrij
wel continue, om op het schema bij
te blijven. Vier groepen aannemers
zijn bij de eerste fase betrokken.
Eind van dit jaar verwacht men
met de gasbuis in Gouda te arri
veren. Het traject Utrecht-Gouda
levert speciale problemen op, we
gens de zachte grond.
Nog een paar maanden en dan is het zover: vakantie! Nu dus de tijd
om plannen te maken. Waar gaat de reis dit jaar heen? Het doet er niet
toe. De meesten van ons gaan ons eigen land grondig verkennen. Er zijn
nog zóveel mooie plekjes, dat men nooit uitgekeken komt. Nederland biedt
vele mogelijkheden om een heerlijke vakantie door te brengen, zodat
honderdduizenden er niet eens over piekeren naar het buitenland te gaan.
In ieder geval zoeken wij allemaal de vrijheid, wég van het werk en de
gebondenheid. Op een stil plekje, vér van de grote wegen, of misschien
juist met zoveel mogelijk andere vakantiegangers om ons heen.
bescherming tegen allerlei weers
invloeden.
Een kampeerwagen is gerieflijk,
op de plaats van bestemming (of
onderweg) is de caravan met vaste
wanden onmiddellijk voor gebruik
gereed. Het in- en uitpakken is er
bij de caravan niet bij. Opberg
ruimte is er in de caravan zóveel,
dat er op dit mint nauwelijks wen
sen meer zijn.
Zoals voor bijna alle toeristische
zaken kunt u voor inlichtingen over
kampeerwagens en het gebruik er
van terecht bij de Caravan-afdeling
van de A.N.W.B. in Den Haag.
Daar wijst men u op de punten
waarop u bij aankoop moet letten.
Dit is zéker voor degenen die nog
nooit met een kampeerwagen heb
ben gereden van onschatbare waar
de. Ook de Kampeerwagenafdeling
van de Nederlandse Toeristen- en
Kampeerwagenclub en de Neder
landse Caravan Club zullen u graag
adviezen geven.
Moet iedereen nu maar gaan car-
avannen? Nee, zeker niet! Kampe
ren heeft altijd betekend, dat men
zich moet kunnen aanpassen. Ook
al is dat ’aanpassen’ met de cara
van wat minder, men moet er toch
rekening mee houden dat men niet
thuis is.
De belangstelling voor de kam
peerwagen is de laatste jaren toe
genomen. In de eerste plaats is dit
Het Verbond voor Veilig Verkeer
doet nogmaals een beroep op ouders
van kinderen, die de Henegouwer
weg bij de hefbrug moeten overste
ken. Het Verbond is nog steedshard
op zoek naar mensen, die bereid
zijn éénmaal per dag als oversteek
hulp voor de jonge schoolkinderen
op te treden. Er zijn in ieder geval
minstens vier medewerkers nodig.
Er heeft zich nog slechts één per
soon aangemeld.
Het bestuur van het Verbond
voor Veilig Verkeer begrijpt niet,
dat de bewoners van de Brugweg,
die zo geklaagd hebben over de
gevaarlijke situatie bij de hefbrug,
niet bereid zijn mee te werken aan
een te organiseren oversteekhulp.
Wanneer er binnenkort niet meer
animo voor dit werk komt, kan het
bestuur de oversteekhulp niet orga
niseren. Men kan dan slechts vol
staan met het advies, de kinderen
tweemaal per dag naar school te
brengen en ze ook weer te gaan
halen.
Voor het deelnemen aan de over
steekhulp ontvangt men Van het
Verbond een geldelijke vergoeding.
zondag 15 maart 1964
Nederlands Hervormde Kerk.
V.m. 9.30 uur: ds. Joh. Verwelius
N.m. 6.30 uur: ds. J. R. Cuperus
Hervormd Wijkgebouw,Esdoornlaan
V.m. 9.30 uur: ds. J. R. Cuperus
N.m. 6.30 uur: dr. A. A. Koollen,
van Amersfoort
N. Herv. Kring „Wet en Evangelie”.
V.m. 9.30 uur: ds. J. G. van leperen
van Ter Heide
N.m. 7.00 uur: ds. E. H. Kalkman
Gereformeerde Kerk.
V.m. 9.00 en 10.30 uur:
ds. J. C. Hagen, uit Rotterdam
N.m. 6.30 uur: ds. J. Snoey
Remonstrantse Kerk.
V.m. 10 uur: ds. J. G. Paardekooper
Christ. Afgescheiden Gemeente.
V.m. 9.30 en nam. 5 uur:
ds. A. Verloop
Woensdag, nam. 7 uur:
ds. A. P. Verloop
KERKDIENSTEN R.K. KERK
Parochie St. Victor, Zuidkade.
Pastoor: B. Emmelkamp, telef. 2452
Missen: ’s zondags 7 uur Vroegmis;
8.30 uur Hoogmis; 11 uur Late Mis;
’s avonds 7 uur Lof; 17.30 uur Mis
in de rk-school, Kon. WilhelminapL
In de week ’s morgens 7 en 8 uur
Mis in de parochiekerk;
Elke eerste vrijdag van de maand
8 uur avondmis.
Jehovah’s Getuigen, Kerkweg 66.
donderdag
19.30 uur Bedieningsschool
20.30 uur Dienstvergadering
zondag
15.30 uur Wachttorenstudie
Weet u, dat er al zo’n 25.000 kam
peerwagens door Nederlanders in
gebruik zijn?
Eén op de 33 bezitters van een
personenwagen kan dus zijn eigen
hotel meenemen, altijd klaar voor
gebruik.
Hebt u wel eens overwogen met
een caravan achter uw auto van de
vrijheid te gaan genieten? Dan
zoudt u toch eerst eens een kijkje
moeten gaan nemen op de komende
tentoonstelling HISWA/GOED-
KAMP, die van dinsdag 17 t/m
donderdag 26 maart a.s. in het
Amsterdamse RAI-gebouw wordt
gehouden.
Niet minder dan zestig exposan
ten zullen daar hun kampeerwagens
tonen. Tezamen zullen zij 230 ver
schillende modellen laten zien,
waarvan 175 mobiele caravans met
vaste wanden, 32 vouwwagens en
23 wooncaravans of living-vans zo
als zij meestal worden genoemd. Er
zullen maar even 50 primeurs te
zien zijn. De bouwers hebben voor
al aandacht besteed aan het interi
eur van de wagens, vooral met het
oog op een betere indeling. Allerlei
snufjes maken het leven in de car
avan steeds aangenamer. De ramen
zijn weer wat groter dan in voor
gaande jaren, er zijn caravans met
een.koelkast, elektrische .aansluiting
en zelfs met mogelijkheden voor
warm en koud stromend water.
Daarnaast krijgt de bezoeker een
indruk van de voortschrijdende
technische ontwikkeling, welke zich
o.m. uit in verbeterde wegligging,
meer comfort en een nóg betere
Onder leiding van haar dirigent,
de heer C. B. Hondong uit Den
Haag, gaf de arbeidersmuziekver-
enigrng ’Voorwaarts’ in het vereni
gingsgebouw aan de Stationsstraat
een uitvoering die zeer geslaagd
mag worden genoemd. Voor deze
avond, die o.m. werd bij gewoond
door de wethouders S. Pille en ir.
J. P. H. Venema, alsmede oud-bur-
gemeester A. Warnaar, bestond een
grote belangstelling.
De uitvoering werd geopend met
de mars ’Glück Auf’ van John
Wichers.
In vlot tempo werden vervolgens
’Flotte Bürsche’ van Suppé-Veenen-
daal; Suite uit het Ballet Coppelia
van Leo Dilbes; ’The Standard of
St. George’, van Kenneth-Alford;
alsmede de ’Espana Wals’ en een
fantasie uit de operette ’Die lustige
Witwe’ ten gehore gebracht ’The
Standard of St. George’ kwam ons
inziens het beste uit de muzikale
verf. De mars ’Appèl aux Trompet-
tes’ van Ney, waaraan het tamboer-
corps van ’Voorwaarts’ medewer
king verleende, vormde het sluit
stuk van de uitvoering.
Dirigent Hondong werd vervol
gens dank gebracht voor datgene
wat ’Voorwaarts’ onder zijn bekwa
me leiding deze avond had gepres
teerd. Hij kreeg een doos sigaren
aangeboden. Vervolgens werd de
heer Van Egdom in het zonnetje
gezet omdat hij dertig jaar pen
ningmeester van de muziekvereni
ging was. Door u heeft’Voorwaarts’
zich financieel steeds drijvende we
ten te houden, zo werd tijdens de
huldiging gezegd. De heer Van Eg
dom werd benoemd tot ere-lid van
de vereniging. Voor de echtgenote
van de jubilerende penningmeester
waren er bloemen.
De toneelvereniging „Tavenu”
uit Boskoop zette vervolgens het
vrolijke spel „Over twaalf dagen
tegen middernacht” van G. Nielen
op de planken, waarmee de aan
wezigen zich kostelijk hebben ver
maakt.