TV IS ECHTER DAN U DENKT P^CDptiek Alle lampen aan bii dreigende kettingbotsing Een nieuwe tijd vraagt een nieuw gezicht.... Poor de balie: Twee nieuwe KLM-toestellen Pasen en PTT Grote marathon verloting R. HAMMING ANPPB waarschuwt: c ^Fluoridatie van melk Parkeermeters ’s-Gravenhage in administratie- en i belastingzaken Meeste verkeers ongelukken op kruispunten TUIN- EN KAMPEERSTOELEN FRA-VA-KO’s WARENHUIZEN •I en jjd meet i ng* Be Fair-nieuws Ontginningen aan de Gouwe in 12e en 13e eeuw PAGINA 9 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - DONDERDAG 19 MAART 1964. 2 4 5 1 2 4 5 OOK UW I 15.50 v BRILLEN CONTACTLENZEN EN BOORTOESTELLEN VOETGANGER: W te) 9’ Voorrang Kruisend verkeer a i I 3 3 7 huizen vanaf Markt Korte Tiendeweg 12 wanneer vindt, Het regent prijzen Kansen één op vijf - elk lot gelijke kans Vijf loten eindigende op 0 t/m 4 of 5 t/m 9, altijd één prijs. 2000 loten 400 waardevolle prijzen Officiële trekking op D.V. maandag 6 april 1964 HOOFDPRIJS NAAR KEUZE: 5 dagen Parijs voor 2 personen plus 100, Prachtige Pony; 300,in contanten kunnen goed verzorgd worden. Sta stil voor u het trottoir verlaat; kijk naar links, naar rechts en nog eens naar links. Kijk niet alleen naar het voertuig maar ook naar de bestuurder. Ziet hij u? Blijf uitkijken tijdens het oversteken. Steek nooit aarzelend over. Wees duidelijk. Loop nooit zomaar de zebra op; het rijverkeer kan niet plotse ling stilstaan. Geef de bestuurders de kans u te laten voorgaan. Bij glad en nat wegdek heeft een voertuig een langere rem- afstand nodig. Bij duisternis en slecht weer ziet men u later. Steek zo mogelijk in groepjes over, houd rechts op de zebra en help kinderen en bejaarden. Therapieclub „De Zonnebloem” (chronische zieken) en Rheuma- en TBC-fonds „Draagt elkanders lasten” beiden te Waddinxveen DOE ALLEN MEE EN WIN ééN VAN DE MOOIE PRIJZEN Prijs per lot 1, Evenals in Nederland, ontmoet de fluoridatie van het drinkwater ook in Amerika tegenstand. Ame rikaanse onderzoekers hebben nu een proef genomen met fluoridatie van melk omdat dit een algemeen voedsel is voor kinderen en zwan gere vrouwen. Bij een proef met gefluorideerde melk bij 171 kin deren in de leeftijd van 6 tot 9 jaar gedurende 3| jaar verminderde het tandbederf met 75 procent. Het zeer grote aantal verkeers- ongeiUKken, dat op kruispunten gebeurt, is voor het Verbond voor Veilig Verkeer de aanleiding ge weest de eerste verkeersopvoedende actie in 1964 te wijden aan het „Gedrag bij kruispunten”. Volgens cijfers, gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Sta tistiek, gebeurden er in 1961 van de 190.289 verkeersongelukken 90.696 op „verenigingspunten van wegen”, oftewel op kruispunten. Dus 47,7“/* van alle verkeersongevallen waren kruispuntongelukken. Daarbij von den 646 personen de dood. Dit wat vreemd soortige plaatje brengt in beeld, hoe het er voor staat met onze kinderen (ofwel kleinkinderen) wanneer wij er niet op toezien, dat de lucht- en waterverontreini ging aan banden wordt gelegd. Als u toch in onze zaak bent vraagt dan tevens naar onze SPECIALE AANBIEDING uitklapbaar Eikenlaan leplaan Zaterdagavond a.s. zal er weer een Jeugdmeeting worden gehou den in het Hervormd Wijkgebouw aan de Esdoornlaan; aanvang 7.30 uur. Als gast is op deze avond aan wezig de bekende verteller/decla- mator, de heer J. B. Oostenwelder uit Amsterdam. Dit is reeds de derde keer dat de heer Oostenwelder komt spreken voor de jeugd. Alle jongelui zijn hartelijk welkom af om uit te stappen na een ketting botsing om opgelopen schade te be oordelen, wanneer niet door Wegen wacht en politie veiligheidsmaatre gelen getroffen zijn. Er kan zich immers weer een volgende auto in de rij verongelukte voertuigen bo ren, waardoor de uitgestapten be kneld kunnen raken. In het algemeen is het uit een auto stappen die bij een kettingbot sing betrokken is, alleen verant woord voor directe hulpverlening. kruispuntongelukken de mens de voornaamste rol De beide in bestelling zijnde DC- 8F Jet Traders van de KLM zullen worden genoemd naar de stichter van de Nobelprijs, en de Franse historicus en peadagoog de Couber tin, door wiens initiatief de Olym pische Spelen in moderne vorm weer in leven werden geroepen. Het vliegtuig dat in juli 1964 af geleverd wordt en de registratie- letters PH-DCS krijgt, zal heten: „ALFRED B. NOBEL.” De DC-8F die een maand later op Schiphol wordt verwacht en de registratie- letters PH-DCT gaat voeren, zal als „BARON PIERRE DE COU BERTIN” in de KLM-vloot worden opgenomen. Met deze twee namen zet de KLM de traditie voort haar DC-8 straal vliegtuigen te noemen naar grote persoonlijkheden wier werk en denken van blijvende universele betekenis voor de samenleving zijn. Op verzoek kom ik gaarne (uiteraard verijblijvend) met U praten. Kon. Wilhelminasingel 76 telefoon 2808 Zaterdagmorgen om 7 uur voor Be Fair- en W.S.E.-leden beton- storten. Verder is de veldtraining voor senioren aangevangen. Wie zijn vakantie in Zee land doorbracht en in de plaats Axel terecht kwam, heejt stellig deze kleder dracht gezien. Axel was vroeger zo’n belangrijke plaats, dat dit dorp in Zee land een eigen klederdracht had. Moeders die ervan houden hun meisjes jurken te laten dragen die men nergens an ders kan tegenkomen, krij gen nu hun zin van een Ame rikaanse fabriek die speciale kleurstoffen in de vorm van een potlood heeft vervaar digd. Met die kleuren kunnen de moeders - of misschien zeer artistieke tantes of ach ternichten - zelf de mooiste decoraties op katoenen meis jesjurken aanbrengen. En het is er niet af te wassen De konijnen zaten in hun hokken met opgetrokken neuzen te wachten op een malse maaitijd. Hun trouwhartige oogjes, waarmee zij u tegen Kerstmis zo met-begrijpend kunnen aardrijken, keken verlangend naar de hoek van het huis, Laar moest de baas vandaan komen. Maar de baas kwam niet. De baas was op een ver verwijderd grasveld bezig met de oogst. Met ferme zwaai haaide hij een oud mes langs het gras. Dan tastte hij de konijnen-maaitijd in een zak. Het was een hefeiyk tafereel. Terwijl de omwonende vogels het nijver gedoe met hun instemmend gezang bege leidden, zorgde de komjnenneinebber voor het voedsel van de dieren, die hem waren toevertrouwd. Dit is het ogenblik waarop in sprookjes de boze wolf nadert. Wat nu uit het struikgewas te voorschijn kwam was evenwel in het geheel geen wolf. Het w.as integendeel de jachtopziener, die enigszins verbaasd het gebeuren volgde. Want de konijnenvriend oogstte andermans gras en in ae termen van de Wet heet dat stroperij van te velde staande gewassen. De jachtopziener kwam vragen wat de man op het grasveldje kwam doen en hoe nij heette. Het waren redelijke vragen. Maar in de drukte van de hooioogst kon de ander er de redelijkheid niet van zien. „Hy zei ze.f niet eens noe hij heette,” nep hij tijdens de zitting van de politie rechter. Kennelijk had hij verwacht dat de jachtopziener zich beleefd zou voorstellen met een minzaam handje en de vriendelijke, hoewel vol komen onzinnige vraag: Hoe maakt u net? Nu dit anes met geschiedde, raakte de konijnenvriend in een toestand van opwinding, die men van konijnenvrienden niet zou verwachten. Hij nam de jachtopziener terzijde, maakte aanstalten tot het uitvoeren van de dubbele iNeison, duwde de onbezoldigde handhaver der wet in een heg, en trachtte hem daar vast te spietsen aan de punten van het prikkeldraad zoals men dat m Chinese restaurants met de sateh doet. De jachtopziener bieek evenwel niet bereid zich te laten opprikken alsof hy een vlinder was. Hij nam de gummistok ter hand. Hij nam ook het geweer, en kietelde daarmee de opgewonden konynenfokker in de borstztreek. Deze machtsmiddelen brachten de man er tenslotte toe toch maar mee te gaan naar het politiebureau. Onderweg trachtte hij nog weg te komen, maar nu had de wet de overhand. Men zou denken dat dergelijke ongeciviliseerde dingen alleen maar in televisieprogramma’s gebeuren. Hier bleek echter hoe dicht sommige tele visieprogramma’s staan by de werkelijkheid van ons bloedeigen p.atteland. Desgevraagd verklaarde de komjnenvriend zelfs dat hy nimmer naar dergelijke films kijkt. De officier van justitie vond het allemaal niet zo onschuldig. „De ver dachte wil het hier doen voorkomen alsof het allemaal voortvloeit uit een overmatig gevoel voor burgerlijke beleefdheid,” zei hij. „Maar in sommige streken van ons land noemt men zoiets domweg zuigen.” Hij vond dat de man een voorwaardelijke gevangenisstraf moest hebben van twee weken en een boete van tachtig gulden. De rechter was het daar volkomen mee eens. Hij verminderde alleen de boete met een tientje omdat de konijnenman een klaaglied aanhief over zijn loonpeil, dat nog met met 10 was opgetrokken. Willy H. Heitling. In verband met de a.s. Paasdagen deelt de P.T.T. het volgende mee: 1. Op de Paasdagen, 29 en 30 maart a.s. en op de verjaardag van H.M. de Koningin (donderdag 30 april a.s.) wordt de PTT-dienst uitgevoerd als op zondag; 2. De nachtposttreinen rijden niet in de nacht van 30-31 maart, 29- 30 april en 30 april-1 mei. In de vroege ochtenduren van 1 mei a.s. zullen extra expeditiemaat- regelen worden getroffen; 3. Te Amsterdam, ’s-Gravenhage en Rotterdam zal op de dinsdag na Pasen en de woensdag voor Ko ninginnedag zowel de ochtend- als de middagbriefpostbestelling aanvangen als op vrijdag. BESTUURDER: Nader een zebra altijd met een matige snelheid. U kunt er voetgangers verwachten. Rijd nooit intimiderend. Rijd nooit een zebra op wanneer u hem niet kunt overzien. Passeer een ander voertuig nooit bij een zebra. Let bij links en rechts afslaan niet alleen op het rijverkeer, maar wees bedacht op de zebra’s om de hoek, ook als het verkeer door politie of lichten wordt geregeld. Wees bij slecht weer of duisternis nog meer bedacht op zebra’s, die dan minder goed zichtbaar zijn. Parkeer nooit op of tegen de zebra, maar blijf er tenminste 5 meter vandaan. a:? ----7*1-— In de huidige periode van mist en gladde wegen is het gevaar voor ernstige kettingbotsingen op de Nederlandse wegen sterk toegenomen. De ANWB wil met klem waarschuwen dat bij dichte mist overdag het rijden met groot licht uit oogpunt van ’eigen veiligheid’ dringend geboden is. De automobilisten zelf kunnen zeer effectieve maatregelen treffen ter voor koming van kettingbotsingen. Wanneer men, bijv, door een ongeval, ge dwongen wordt op de rijbaan stil te staan, dient men ter waarschuwing van het achter rijdende verkeer: In de stadskern van Den Haag plaatst men op het ogenblik 3UU parKeermeiers. Zij zijn bedoeld om aan KortparKeeraers ge.egenneid te geven hun auto gedurende maxi maal 30 of 90 minuten te parkeren tegen een tarief v.an respectievelijk 10 en 2ö cent. Den Haag is - na Utrecht - de tweede stad in Neder land die deze parkeermetnode toe past. Door letterlijk alle autolichten te ontsteken wordt de auto een baken, dat het overige verkeer alarmeert. Elk jaar vallen er nodeloos slacht offers bij kettingbotsingen doordat goedwillende automobilisten het verkeer tegemoet lopen om te waar schuwen. Helaas worden zij maar al te vaak door dit verkeer niet tij dig opgemerkt en worden zij aan gereden. De ANWB raadt ook ten zeerste Uit onderzoekingen in Duitsland is gebleken, dat in 1961 in dat land 72,6% van de kruispuntongelukken werd veroorzaakt door het niet kennen of veronachtzamen van de voorrangsregeis. Verkeerde beoor deling van de situatie leidde in 14,5% van de gevallen tot ongeluk ken, terwijl in ll,3°/o van de geval len het met te hoge snelheid nade ren van een kruising ongelukken tot gevolg had. Bewust voorrang nemen veroor zaakte 5,7°/o van de kruispuntonge- vallen. Uit het feit, dat slechts in 1,6% van de kruispuntongevallen de oorzaak was te zoeken in de toestand van de weg (slecht zicht, onvoldoende verkeersregeling, on voldoende bebakening, enz.), blijkt, dat bij factor speelt. Het is gebleken, dat in ons land 46,5°/o v,an de bromfietsers die in het verkeer omkomen, sterft in on gevallen met kruisend verkeer. Kruispuntongevallen, waarbij wiel rijders van 65 jaar en ouder zijn betrokken, worden in 44% van de gevallen veroorzaakt door het niet geven van voorrang aan het snel verkeer, en in eveneens 44% van de gevallen door het op onjuiste wijze afslaan naar links (geen rich ting aangeven, afslaan zonder ach terom te kijken, het zgn. „achter zijn arm aanrijden”). Men trok hieruit de conclusie dat de combinatie van fluor en de kalk in de melk de tanden gedurende het verkalkingsproces meer resis tent maakte tegen bederf en dat dit de oorzaak was van de aan zienlijke vermindering van het tandbederf. Zou de fluoridatie van de melk ingang vinden dan zou dit betekenen dat de fluoridatie van het drinkwater niet nodig zou zijn, wat door diverse tegenstanders zeker zou worden toegejuicht. De tekenaar ziet onze kinderen al rondlopen met kleine gasmas kertjes voor De ontginningen in vroeger eeuwen van het onafzienbare veen m de gewesten boven de IJssel ten noor den van ae Gouwe, de grondsoort waaraan Waddinxveen zijn naam ontleent, hebben de Gouwe, tussen Hosicoop en Alpnen, in verbinding met de Rijn georacnt. Om de water stand te beneersen werd in de Gouwemond een sluis gelegd. En ook daar waar de Gouwe te Aiphen m de Ryn kwam, ontstond de Gouwesluis, later een buurtschap met winKeitjes voor net waterver keer en twee ophaalbruggen voor de scheepvaart van en naar Gouda. Het reent van een nieuwe ontgin ning aan de Gouwe tussen het ieen- tand van Aibero Gysbertsz aan de bovenzijde en öuaneurisch (Zwaans- dreentj benedenwaarts werd o.m. in 1139 door bissenop Andreas aan het kapittel van Oudmunster te Utrecnt geschonnen. In 1173 werd de bisschop echter tot de erkenning gedwongen, dat hij zich „terram quandam juxta Goldam” - een zeker land langs de Gouwe - ten onrechte had toege ëigend. in 1179 bevestigde Paus Alexan der het kapittel in al zijn bezittin gen, waaronder het bewuste land aan de Gouwe, liggende tussen de Gouwe, het Weegje en Broekhuizen, dan ook naar Aibero Gysbertsz, lid van het burggravengeslacht, dat o.m. gegoed was in Tull, het land van Tnuii genoemd, of, volgens een oorkonde van 27 februari 1484 in het archief van het weeshuis, Thuul genaamd. Een ontginning, welke de graaf in 1298 in erfpacht gaf, wordt als volgt beschreven; onsen brouck dye men hyet s Gravenbrouck, en de aendt westeynde gelegen is an Bloemendael, an t oostende an shetren russchen graft, aen de suyt- syde an der Yssel liede delf te ende an de noortsyde an des heeren ree van Brederoede. E.v.E. Dat nieuwe hedendaagse gezicht heeft Grit—optiek Korte Tiendeweg 12 Gouda, thans ook gekre gen. Onze zaak is geheel gemoderniseerd, totaal veranderd Maar wat gehandhaaft bleef, is de sfeer van exclusiviteit en persoonlijke aandacht Wie ook „het nieuwe huis Grit binnenkomt, voelt zich onmiddellijk vertrouwd, thuis! Wij zouden het bijzonder op prijs stellen, U zich hiervan zaterdag 21 maart eens zoudt willen overtuigen. De artikelen, die U bij ons dragen bekende en exclusieve namen. 1. bij stilstand de remlichten te la ten opgloeien door het regelmatig intrappen van het rempedaal. 2. de koplichten niet uit te schake len, doch juist het grote licht te ontsteken, waardoor de stilstaan de voertuigen worden verlicht. 3. de linker-richtingaanwijzer te laten knipperen. 4. de binnenverlichting in te scha kelen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1964 | | pagina 9