TV IS ECHTER
DAN U DENKT
P^CDptiek
Alle lampen aan bii
dreigende kettingbotsing
Een nieuwe tijd vraagt een nieuw gezicht....
Poor de balie:
Twee nieuwe
KLM-toestellen
Pasen en PTT
Grote marathon verloting
R. HAMMING
ANPPB waarschuwt:
c
^Fluoridatie
van melk
Parkeermeters
’s-Gravenhage
in
administratie- en
i
belastingzaken
Meeste verkeers
ongelukken
op kruispunten
TUIN- EN
KAMPEERSTOELEN
FRA-VA-KO’s
WARENHUIZEN
•I en jjd meet i ng*
Be Fair-nieuws
Ontginningen aan de
Gouwe in 12e en
13e eeuw
PAGINA 9
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - DONDERDAG 19 MAART 1964.
2
4
5
1
2
4
5
OOK UW
I
15.50
v
BRILLEN CONTACTLENZEN EN BOORTOESTELLEN
VOETGANGER:
W
te)
9’
Voorrang
Kruisend verkeer
a
i
I
3
3
7 huizen vanaf Markt
Korte Tiendeweg 12
wanneer
vindt,
Het regent prijzen Kansen één op vijf - elk lot gelijke kans
Vijf loten eindigende op 0 t/m 4 of 5 t/m 9, altijd één prijs.
2000 loten 400 waardevolle prijzen
Officiële trekking op D.V. maandag 6 april 1964
HOOFDPRIJS NAAR KEUZE:
5 dagen Parijs voor 2 personen plus 100,
Prachtige Pony;
300,in contanten
kunnen goed verzorgd
worden.
Sta stil voor u het trottoir verlaat; kijk naar links, naar rechts
en nog eens naar links. Kijk niet alleen naar het voertuig
maar ook naar de bestuurder. Ziet hij u?
Blijf uitkijken tijdens het oversteken. Steek nooit aarzelend
over. Wees duidelijk.
Loop nooit zomaar de zebra op; het rijverkeer kan niet plotse
ling stilstaan. Geef de bestuurders de kans u te laten voorgaan.
Bij glad en nat wegdek heeft een voertuig een langere rem-
afstand nodig. Bij duisternis en slecht weer ziet men u later.
Steek zo mogelijk in groepjes over, houd rechts op de zebra
en help kinderen en bejaarden.
Therapieclub „De Zonnebloem” (chronische zieken) en Rheuma-
en TBC-fonds „Draagt elkanders lasten” beiden te Waddinxveen
DOE ALLEN MEE EN WIN ééN VAN DE MOOIE PRIJZEN
Prijs per lot 1,
Evenals in Nederland, ontmoet
de fluoridatie van het drinkwater
ook in Amerika tegenstand. Ame
rikaanse onderzoekers hebben nu
een proef genomen met fluoridatie
van melk omdat dit een algemeen
voedsel is voor kinderen en zwan
gere vrouwen. Bij een proef met
gefluorideerde melk bij 171 kin
deren in de leeftijd van 6 tot 9 jaar
gedurende 3| jaar verminderde het
tandbederf met 75 procent.
Het zeer grote aantal verkeers-
ongeiUKken, dat op kruispunten
gebeurt, is voor het Verbond voor
Veilig Verkeer de aanleiding ge
weest de eerste verkeersopvoedende
actie in 1964 te wijden aan het
„Gedrag bij kruispunten”.
Volgens cijfers, gepubliceerd door
het Centraal Bureau voor de Sta
tistiek, gebeurden er in 1961 van de
190.289 verkeersongelukken 90.696
op „verenigingspunten van wegen”,
oftewel op kruispunten. Dus 47,7“/*
van alle verkeersongevallen waren
kruispuntongelukken. Daarbij von
den 646 personen de dood.
Dit wat vreemd
soortige plaatje
brengt in beeld,
hoe het er voor
staat met onze
kinderen (ofwel
kleinkinderen)
wanneer wij er
niet op toezien,
dat de lucht- en
waterverontreini
ging aan banden
wordt gelegd.
Als u toch in onze zaak bent
vraagt dan tevens naar onze
SPECIALE AANBIEDING
uitklapbaar
Eikenlaan leplaan
Zaterdagavond a.s. zal er weer
een Jeugdmeeting worden gehou
den in het Hervormd Wijkgebouw
aan de Esdoornlaan; aanvang 7.30
uur. Als gast is op deze avond aan
wezig de bekende verteller/decla-
mator, de heer J. B. Oostenwelder
uit Amsterdam.
Dit is reeds de derde keer dat de
heer Oostenwelder komt spreken
voor de jeugd. Alle jongelui zijn
hartelijk welkom
af om uit te stappen na een ketting
botsing om opgelopen schade te be
oordelen, wanneer niet door Wegen
wacht en politie veiligheidsmaatre
gelen getroffen zijn. Er kan zich
immers weer een volgende auto in
de rij verongelukte voertuigen bo
ren, waardoor de uitgestapten be
kneld kunnen raken.
In het algemeen is het uit een
auto stappen die bij een kettingbot
sing betrokken is, alleen verant
woord voor directe hulpverlening.
kruispuntongelukken de
mens de voornaamste rol
De beide in bestelling zijnde DC-
8F Jet Traders van de KLM zullen
worden genoemd naar de stichter
van de Nobelprijs, en de Franse
historicus en peadagoog de Couber
tin, door wiens initiatief de Olym
pische Spelen in moderne vorm
weer in leven werden geroepen.
Het vliegtuig dat in juli 1964 af
geleverd wordt en de registratie-
letters PH-DCS krijgt, zal heten:
„ALFRED B. NOBEL.” De DC-8F
die een maand later op Schiphol
wordt verwacht en de registratie-
letters PH-DCT gaat voeren, zal
als „BARON PIERRE DE COU
BERTIN” in de KLM-vloot worden
opgenomen.
Met deze twee namen zet de KLM
de traditie voort haar DC-8 straal
vliegtuigen te noemen naar grote
persoonlijkheden wier werk en
denken van blijvende universele
betekenis voor de samenleving zijn.
Op verzoek kom ik gaarne
(uiteraard verijblijvend)
met U praten.
Kon. Wilhelminasingel 76
telefoon 2808
Zaterdagmorgen om 7 uur voor
Be Fair- en W.S.E.-leden beton-
storten.
Verder is de veldtraining voor
senioren aangevangen.
Wie zijn vakantie in Zee
land doorbracht en in de
plaats Axel terecht kwam,
heejt stellig deze kleder
dracht gezien. Axel was
vroeger zo’n belangrijke
plaats, dat dit dorp in Zee
land een eigen klederdracht
had.
Moeders die ervan houden
hun meisjes jurken te laten
dragen die men nergens an
ders kan tegenkomen, krij
gen nu hun zin van een Ame
rikaanse fabriek die speciale
kleurstoffen in de vorm van
een potlood heeft vervaar
digd. Met die kleuren kunnen
de moeders - of misschien
zeer artistieke tantes of ach
ternichten - zelf de mooiste
decoraties op katoenen meis
jesjurken aanbrengen. En het
is er niet af te wassen
De konijnen zaten in hun hokken met opgetrokken neuzen te wachten
op een malse maaitijd. Hun trouwhartige oogjes, waarmee zij u tegen
Kerstmis zo met-begrijpend kunnen aardrijken, keken verlangend naar
de hoek van het huis, Laar moest de baas vandaan komen. Maar de baas
kwam niet.
De baas was op een ver verwijderd grasveld bezig met de oogst. Met
ferme zwaai haaide hij een oud mes langs het gras. Dan tastte hij de
konijnen-maaitijd in een zak. Het was een hefeiyk tafereel. Terwijl de
omwonende vogels het nijver gedoe met hun instemmend gezang bege
leidden, zorgde de komjnenneinebber voor het voedsel van de dieren,
die hem waren toevertrouwd.
Dit is het ogenblik waarop in sprookjes de boze wolf nadert. Wat nu
uit het struikgewas te voorschijn kwam was evenwel in het geheel geen
wolf. Het w.as integendeel de jachtopziener, die enigszins verbaasd het
gebeuren volgde. Want de konijnenvriend oogstte andermans gras en in
ae termen van de Wet heet dat stroperij van te velde staande gewassen.
De jachtopziener kwam vragen wat de man op het grasveldje kwam
doen en hoe nij heette. Het waren redelijke vragen. Maar in de drukte
van de hooioogst kon de ander er de redelijkheid niet van zien. „Hy zei
ze.f niet eens noe hij heette,” nep hij tijdens de zitting van de politie
rechter. Kennelijk had hij verwacht dat de jachtopziener zich beleefd
zou voorstellen met een minzaam handje en de vriendelijke, hoewel vol
komen onzinnige vraag: Hoe maakt u net?
Nu dit anes met geschiedde, raakte de konijnenvriend in een toestand
van opwinding, die men van konijnenvrienden niet zou verwachten. Hij
nam de jachtopziener terzijde, maakte aanstalten tot het uitvoeren van de
dubbele iNeison, duwde de onbezoldigde handhaver der wet in een heg,
en trachtte hem daar vast te spietsen aan de punten van het prikkeldraad
zoals men dat m Chinese restaurants met de sateh doet.
De jachtopziener bieek evenwel niet bereid zich te laten opprikken
alsof hy een vlinder was. Hij nam de gummistok ter hand. Hij nam ook
het geweer, en kietelde daarmee de opgewonden konynenfokker in de
borstztreek. Deze machtsmiddelen brachten de man er tenslotte toe toch
maar mee te gaan naar het politiebureau. Onderweg trachtte hij nog weg
te komen, maar nu had de wet de overhand.
Men zou denken dat dergelijke ongeciviliseerde dingen alleen maar in
televisieprogramma’s gebeuren. Hier bleek echter hoe dicht sommige tele
visieprogramma’s staan by de werkelijkheid van ons bloedeigen p.atteland.
Desgevraagd verklaarde de komjnenvriend zelfs dat hy nimmer naar
dergelijke films kijkt.
De officier van justitie vond het allemaal niet zo onschuldig. „De ver
dachte wil het hier doen voorkomen alsof het allemaal voortvloeit uit
een overmatig gevoel voor burgerlijke beleefdheid,” zei hij. „Maar in
sommige streken van ons land noemt men zoiets domweg zuigen.” Hij
vond dat de man een voorwaardelijke gevangenisstraf moest hebben van
twee weken en een boete van tachtig gulden.
De rechter was het daar volkomen mee eens. Hij verminderde alleen de
boete met een tientje omdat de konijnenman een klaaglied aanhief over
zijn loonpeil, dat nog met met 10 was opgetrokken.
Willy H. Heitling.
In verband met de a.s. Paasdagen
deelt de P.T.T. het volgende mee:
1. Op de Paasdagen, 29 en 30 maart
a.s. en op de verjaardag van
H.M. de Koningin (donderdag 30
april a.s.) wordt de PTT-dienst
uitgevoerd als op zondag;
2. De nachtposttreinen rijden niet
in de nacht van 30-31 maart, 29-
30 april en 30 april-1 mei. In de
vroege ochtenduren van 1 mei
a.s. zullen extra expeditiemaat-
regelen worden getroffen;
3. Te Amsterdam, ’s-Gravenhage en
Rotterdam zal op de dinsdag na
Pasen en de woensdag voor Ko
ninginnedag zowel de ochtend-
als de middagbriefpostbestelling
aanvangen als op vrijdag.
BESTUURDER:
Nader een zebra altijd met een matige snelheid. U kunt er
voetgangers verwachten. Rijd nooit intimiderend.
Rijd nooit een zebra op wanneer u hem niet kunt overzien.
Passeer een ander voertuig nooit bij een zebra.
Let bij links en rechts afslaan niet alleen op het rijverkeer,
maar wees bedacht op de zebra’s om de hoek, ook als het
verkeer door politie of lichten wordt geregeld.
Wees bij slecht weer of duisternis nog meer bedacht op zebra’s,
die dan minder goed zichtbaar zijn.
Parkeer nooit op of tegen de zebra, maar blijf er tenminste
5 meter vandaan.
a:? ----7*1-—
In de huidige periode van mist en gladde wegen is het gevaar voor
ernstige kettingbotsingen op de Nederlandse wegen sterk toegenomen. De
ANWB wil met klem waarschuwen dat bij dichte mist overdag het rijden
met groot licht uit oogpunt van ’eigen veiligheid’ dringend geboden is. De
automobilisten zelf kunnen zeer effectieve maatregelen treffen ter voor
koming van kettingbotsingen. Wanneer men, bijv, door een ongeval, ge
dwongen wordt op de rijbaan stil te staan, dient men ter waarschuwing
van het achter rijdende verkeer:
In de stadskern van Den Haag
plaatst men op het ogenblik 3UU
parKeermeiers. Zij zijn bedoeld om
aan KortparKeeraers ge.egenneid te
geven hun auto gedurende maxi
maal 30 of 90 minuten te parkeren
tegen een tarief v.an respectievelijk
10 en 2ö cent. Den Haag is - na
Utrecht - de tweede stad in Neder
land die deze parkeermetnode toe
past.
Door letterlijk alle autolichten te
ontsteken wordt de auto een baken,
dat het overige verkeer alarmeert.
Elk jaar vallen er nodeloos slacht
offers bij kettingbotsingen doordat
goedwillende automobilisten het
verkeer tegemoet lopen om te waar
schuwen. Helaas worden zij maar
al te vaak door dit verkeer niet tij
dig opgemerkt en worden zij aan
gereden.
De ANWB raadt ook ten zeerste
Uit onderzoekingen in Duitsland
is gebleken, dat in 1961 in dat land
72,6% van de kruispuntongelukken
werd veroorzaakt door het niet
kennen of veronachtzamen van de
voorrangsregeis. Verkeerde beoor
deling van de situatie leidde in
14,5% van de gevallen tot ongeluk
ken, terwijl in ll,3°/o van de geval
len het met te hoge snelheid nade
ren van een kruising ongelukken
tot gevolg had.
Bewust voorrang nemen veroor
zaakte 5,7°/o van de kruispuntonge-
vallen. Uit het feit, dat slechts in
1,6% van de kruispuntongevallen
de oorzaak was te zoeken in de
toestand van de weg (slecht zicht,
onvoldoende verkeersregeling, on
voldoende bebakening, enz.), blijkt,
dat bij
factor
speelt.
Het is gebleken, dat in ons land
46,5°/o v,an de bromfietsers die in
het verkeer omkomen, sterft in on
gevallen met kruisend verkeer.
Kruispuntongevallen, waarbij wiel
rijders van 65 jaar en ouder zijn
betrokken, worden in 44% van de
gevallen veroorzaakt door het niet
geven van voorrang aan het snel
verkeer, en in eveneens 44% van
de gevallen door het op onjuiste
wijze afslaan naar links (geen rich
ting aangeven, afslaan zonder ach
terom te kijken, het zgn. „achter
zijn arm aanrijden”).
Men trok hieruit de conclusie dat
de combinatie van fluor en de kalk
in de melk de tanden gedurende
het verkalkingsproces meer resis
tent maakte tegen bederf en dat
dit de oorzaak was van de aan
zienlijke vermindering van het
tandbederf. Zou de fluoridatie van
de melk ingang vinden dan zou dit
betekenen dat de fluoridatie van
het drinkwater niet nodig zou zijn,
wat door diverse tegenstanders
zeker zou worden toegejuicht.
De tekenaar ziet
onze kinderen al
rondlopen met
kleine gasmas
kertjes voor
De ontginningen in vroeger eeuwen
van het onafzienbare veen m de
gewesten boven de IJssel ten noor
den van ae Gouwe, de grondsoort
waaraan Waddinxveen zijn naam
ontleent, hebben de Gouwe, tussen
Hosicoop en Alpnen, in verbinding
met de Rijn georacnt. Om de water
stand te beneersen werd in de
Gouwemond een sluis gelegd. En
ook daar waar de Gouwe te Aiphen
m de Ryn kwam, ontstond de
Gouwesluis, later een buurtschap
met winKeitjes voor net waterver
keer en twee ophaalbruggen voor
de scheepvaart van en naar Gouda.
Het reent van een nieuwe ontgin
ning aan de Gouwe tussen het ieen-
tand van Aibero Gysbertsz aan de
bovenzijde en öuaneurisch (Zwaans-
dreentj benedenwaarts werd o.m.
in 1139 door bissenop Andreas aan
het kapittel van Oudmunster te
Utrecnt geschonnen.
In 1173 werd de bisschop echter
tot de erkenning gedwongen, dat
hij zich „terram quandam juxta
Goldam” - een zeker land langs de
Gouwe - ten onrechte had toege
ëigend.
in 1179 bevestigde Paus Alexan
der het kapittel in al zijn bezittin
gen, waaronder het bewuste land
aan de Gouwe, liggende tussen de
Gouwe, het Weegje en Broekhuizen,
dan ook naar Aibero Gysbertsz, lid
van het burggravengeslacht, dat
o.m. gegoed was in Tull, het land
van Tnuii genoemd, of, volgens een
oorkonde van 27 februari 1484 in
het archief van het weeshuis, Thuul
genaamd.
Een ontginning, welke de graaf
in 1298 in erfpacht gaf, wordt als
volgt beschreven; onsen brouck dye
men hyet s Gravenbrouck, en de
aendt westeynde gelegen is an
Bloemendael, an t oostende an
shetren russchen graft, aen de suyt-
syde an der Yssel liede delf te ende
an de noortsyde an des heeren ree
van Brederoede. E.v.E.
Dat nieuwe hedendaagse gezicht heeft Grit—optiek Korte Tiendeweg 12 Gouda, thans ook gekre
gen. Onze zaak is geheel gemoderniseerd, totaal veranderd Maar wat gehandhaaft bleef, is de
sfeer van exclusiviteit en persoonlijke aandacht Wie ook „het nieuwe huis Grit binnenkomt,
voelt zich onmiddellijk vertrouwd, thuis! Wij zouden het bijzonder op prijs stellen,
U zich hiervan zaterdag 21 maart eens zoudt willen overtuigen. De artikelen, die U bij ons
dragen bekende en exclusieve namen.
1. bij stilstand de remlichten te la
ten opgloeien door het regelmatig
intrappen van het rempedaal.
2. de koplichten niet uit te schake
len, doch juist het grote licht te
ontsteken, waardoor de stilstaan
de voertuigen worden verlicht.
3. de linker-richtingaanwijzer te
laten knipperen.
4. de binnenverlichting in te scha
kelen.