In het jaar 2000..
van
Waddinxveen middelpunt
Europa’s
stedenring
gigantische Deltastad
Huiver niet op de zebra!
1
w
KIH
f flH
f s
nieuwsblad
Onafhankelijk
dorp
ons
sluiten groen
de heer J. DEN HAAG
de heer JAC. SATON
Streekplannen rondom
„hart
Verschijnt elke donderdag
in
s
SPAREN VOOR DE KINDEREN
If
VIER MILJOEN
HET „GROEN KORT"
GROENE GORDELS
SLUITEND GEHEEL
STEEN OF GROEN
KRIMPENERWAARD
STREEK PLANNEN
IJSSELMONDE
x----A C
RECHTER MAASOEVER
J
9
Si®'
-
DONDERDAG 23 JULI 1964
29e JAARGANG - Nr. 993
i
JAC. SATON.
en
J. DEN HAAG.
Redaktie: Vijverlaan 7, Tel. 2827
Bijdragen voor de redaktie tot dinsdag 20 uur.
Advertenties: Drukkerij Veldwijk, Oranje-
laan 9, tel. 2238. Inzenden van advertenties
tot dinsdag 12 uur.
Wegens overdracht van onze zaak berichten wij U dat ons hor
logerie- en juweliersbedrijf vanaf heden is overgegaan aan
Hartelijk dank aan al onze klanten, waarmee wij al die jaren
zo’n prettige zakenrelatie mochten hebben. Wij hopen dat deze
relatie op dezelfde wijze met onze opvolger zal mogen doorgaan.
Wij kunnen hem U van harte aanbevelen.
De afdeling BRILLEN (zowel nieuwe als reparatie) wordt door
ons op dezelfde voet voortgezet.
Wij hopen door een accurate bediening en een vlotte service, het
zelfde vertrouwen, dat de heer Saton al die jaren heeft genoten,
ons waardig te maken.
De conversatie is kennelijk zo
interessant, dat de man, die hier op
de zebra staat, er niet mee kan op
houden. Hij laat het rijdende ver
keer maar raden naar wat hij gaat
doen: het gesprek abrupt afbreken
en zijn tocht naar de overzijde van
de straat voltooien, langzaam terug
drentelen of zonder meer blijven
staan. Zijn onduidelijke houding
sticht verwarring en brengt daar
door de veiligheid van het verkeer
in gevaar.
In aansluiting aan bovenstaand, berichten wij U dat wij het hor
logerie- en juweliersbedrijf van
hebben overgenomen.
tastad, of in al deze steden voor een
gedeelte, is in het nieuwe plan nog
niet uitgewerkt. De ruimte is ervoor
aanwezig, mits men waakt tegen te
grote compactheid. In feite zal de
stedenring het overgrote deel van
het vaste land Zuid-Hoolland be
slaan.
Postgiro 47062 ten name van Drukkerij
Veldwijk. Bank: Coop. Raiffeisenbank te
Waddinxveen.
De oppervlakten van de steden,
die op de structuurschets zijn aan
gegeven, komen ruwweg overeen
met de woongebieden voor een
stadsbevolking van drie miljoen in
woners. Rekent men daarbij nog
een half miljoen inwoners buiten
de steden.
Of de verwachte groei tot 4 mil
joen inwoners in het jaar 2000 zal
worden opgevangen bij Leiden,
Alphen, Gouda of Dordrecht, of het
in Hellevoetsluis zal zijn of in Gor-
cum, of misschien toch nog in Del-
Van groot belang is de visie op
de structuur van het kerngebied
der provincie, dat hopelijk het
„groene hart” zal worden. Terwijl
in 1957 Rotterdam als centrum van
de Zuidhollandse Randstad was ge
zien, met de andere steden daar
min of meer in een krans omheen,
is het beeld thans gewijzigd. Het
gebied binnen de z.g. „Kleine ring”
is ook in de beschouwingen betrok
ken. Het middengebied binnen de
ring Den Haag-Leiden-Alphen-
Gouda-Rotterdam-Delft is nu in
vier parten van ongelijke grootte
verdeeld, en wel volgens de oost-
westlijn van de spoorbaan Den
Haag-Gouda en de noordzuidlijn
van de (gedeeltelijk ontworpen)
rijksweg 16.
Deze constellatie maakt het ge
wenst het kerngebied van Zuid-
Holland te voorzien van drie groene
„longen” die genoemd worden:
Delfland, Vlietland en IJsselland.
Onderling verbonden moeten die
verhinderen, dat de steden en kas-
sengebieden verder naar elkaar
zouden toegroeien en tenslotte met
elkander zouden verkitten.
Met een gemiddelde bevolkings
dichtheid voor het stadsgewest,
welke die voor het Ruhrgebied gaat
naderen wordt een groenvoorzie
ning als deze de enige mogelijkheid
geacht om Randstad goed bewoon
baar te houden. De open ruimten
op vrije dagen het uitzwermen van
langs de randen der steden, zullen
de bevolking vergemakkelijken. De
betrekkelijk geringe afstanden tot
de verschillende woonwijken kun
nen bij een doelmatige indeling van
de recreatiegebieden voorkomen,
dat men ver weg moet trekken, of
dat honderdduizenden van benoor
den de Waterweg bij voorkeur hun
ontspanning in de Delta gaan zoe
ken, wat weer tot allerlei congesties
in de tunnels aanleiding kan geven.
Hoe de verdeling tussen agrarisch
en recreatief gebied zal moeten zijn,
wordt een onderwerp voor nadere
studie geacht. De plannen zullen
zo moeten worden opgezet, dat de
uitbreiding van de ontspannings-
gelegenheid gelijke tred houdt met
de groei der bevolking. Deze zullen
wel tijdig moeten worden uitge-
vperd, opdat niet eerst weer grote
achterstanden ontstaan, die slechts
met groete moeite of niet meer
kunnen worden ingehaald. Door
gebruik te maken van andere wer
ken als zandwinning en ruilverka
veling kan dit worden bereikt.
Behalve het systeem van de drie
centrale recreatiegebieden tussen
de steden, wordt een groene gordel
rond de Randstad nodig geacht, die
uit een aaneenrijging van bestaande
of ontworpen recreatieobjecten zal
bestaan, zoals Brielse Maas, Oude
Maas, Loet in de Krimpenerwaard,
Reeuwijkse plassen, enz. In het Del
tagebied liggen trouwens ook nog
grotere mogelijkheden, met name
in de Grevelingen, waar op het
water, aan het water en op het
land plaats voor honderdduizenden
recreatiezoekenden kan worden le-
schapen; verder langs de oevers an
Krammer, Volkerak en Hollar ds
Diep en in de Biesbosch. Ook langs
de oevers van de Lek tussen Vianën
i en Schoonhoven kunnen, met be
houd van het zeer fraaie landschep,
nog grote ontspanningsmogelijkhe
den worden geschapen.
Wanneer in het jaar 2000 Deltastad één van de grootste en machtigste
steden van het Verenigd Europa zal zijn, bestaat de kans dat ons
dorp Waddinxveen dan waarschijnlijk uitgegroeid tot een fikse foren
senplaats, waar zo’n dertig duizend mensen wonen nog steeds in een
groene vlek op de kaart ligt, een stuk recreatiegebied, dat dan wel als
„long” voor de gigantische Deltastad zal dienen. Die kans bestaat, wan
neer de plannen die momenteel door provinciale planologen worden ge
smeed, worden aangenomen. Plannen, die voor bepaalde gebieden in onze
provincie het „groen” zullen garanderen, plannen die de industrie in deze
streken geen kans geven om het groen te overwoekeren. Plannen ook, die
als ze worden uitgevoerd van vlak poldergebied, waarover de wind
vrij waait, beschutte met houtwallen omgeven landerijen zullen maken,
met hier en daar romantische meertjes, fietspaden die door bosterrein
voeren, van picknickplaats naar picknickplaats.
De werkwijze is er op gericht, zo
spoedig mogelijk voor het eigenlijke
randstadgebied tot een sluitend ge
heel van plannen te komen. Vast
gesteld zijn momenteel de plannen:
Brielse Maas (herzien en goedge
keurd), Westland, Bollengebied,
IJsselmonde en Voorne-Putten-Ro-
zenburg, Krimpenerwaard, terwijl
het streekplan Rechter Maasoever
ter visie ligt en dat van de Haagse
agglomeratie in voorbereiding is.
Het streekplan Haagse agglome
ratie zal omvatten het deel, dat uit
het oorspronkelijke streekplan van
Westland werd genomen, aangevuld
met Zoetermeer, Pijnacker en Noot
dorp. Met het streekplan Oude Rijn,
omvattende de Leidse agglomeratie
met Katwijk en Valkenburg, zou
dan voorlopig de ontwikkeling van
het dichtst bewoonde deel van Zuid
Holland planologisch zijn uitgestip
peld.
1967), de geprojecteerde Blanken-
burgse tunnel en een tunnel nabij
Maassluis.
lopen, dat is de enige manier voor
de voetganger om onduidelijkheid
en onbegrip te voorkomen. Daarbij
is het dan niet de bedoeling om on
verwacht en zonder uit te kijken
alg een verrassing voor het overige
verkeer op het zebrapad te ver
schijnen. Ook moet de voetganger
zich bewust zijn, dat de zebrastre-
pen bij duisternis of een nat weg
dek uitermate moeilijk door het rij
dende verkeer zijn te zien. Houdt
men met deze factoren geen reke
ning, dan is de kans groot dat de
bestuurder van een naderend voer
tuig plotseling met een door „zebra-
strepen beveiligde” oversteker ge
confronteerd wordt, en plotseling
sterk moet remmen, met een onge
luk <als mogelijk gevolg.
Voor het rijdend verkeer, in het
bijzonder voor de automobilisten,
geldt dat een beschermde voetgan-
gers-oversteekplaats nooit met een
te hoge snelheid moet worden gena
derd. Hard rijdende voertuigen
kunnen bij de voetganger twijfel
doen ontstaan, of hij al dan met
zijn tocht over de zebra veilig kan
volbrengen.
Het Verbond voor Veilig Verkeer
adviseert tenslotte de bestuurders
van auto’s, die voor een zebrapad,
waar een voetganger aanstalten
maakt over te stenen, moet stoppen,
geleidelijk en ’pompend’ met de
remlichten snelheid te verminderen.
Het achteropkomend verkeer wordt
dan tijdig gewaarschuwd, en de
kans op botsingen wordt sterk ver
minderd.
De bestuurder van deze auto maakt het voor het verkeer achter
hem wel erg moeilijk. Hij geeft geen richting aan en ’balanceert’
daarbij op de scheidingslijn tussen twee voorsorteervakken.
Linksaf of rechts aanhouden? De beslissing daaromtrent heeft
hij, zo lijkt het voor het overige verkeer, nog niet genomen. Zich
duidelijk gedragen op de weg is, aldus het Verbond voor Veilig
Verkeer, een primaire noodzaak om ongelukken te voorkomen.
Terwijl de Provinciale Planolo
gische Dienst graag zo spoedig mo
gelijk een plan zou vaststellen voor
dat deel van Zuid-Holland, dat zal
gaan verstedelijken (tot de Delta
stad voelt een rijksinstelling
het Nationale Plan, behoefte aan
een afdoende bescherming van de
eigenlijke vlakte van Holland, ver
deeld over de provincies Noord-
Zuid-Holland en Utrecht.
Dit plan, vastgesteld op 4 juli ’63,
is beïnvloed door de uitbreiding van
de Rotterdamse agglomeratie in
oostelijke richting, waardoor de
Al die plannen worden nü neer
gelegd in de z.g. streekplannen,
waarvan er alleen voor Zuid-Hol
land al vijftien bestaan. Voor ons
in Waddinxveen is het plan „Mid
den Zuid-Holland” van belang. Dit
plan moet nog nader worden uit
gewerkt en aan Gedeputeerden
worden aangeboden. Een plan, zij
delings voor onze plaats ook van het
belang, is het plan Rechter Maas
oever, dat tot vlak bij de zuidelijke
grens van Waddinxveen komt. Dit
plan ligt momenteel ter visie van
Gedeputeerde Staten.
Met het opzetten van streekplan
nen werd al in 1933 begonnen. Toen
werd als eerste streekplangebied
gekozen het eiland IJsselmonde,
duidelijk begrensd door grote ri
vieren. Doordat Rotterdam Linker
Maas Oever binnen dit streekplan
viel, moest Rotterdam Rechter Maas
Oever in een ander plan vallen.
De praktijk heeft uitgewezen, dat
de gedachte, voor al deze naar aard
en functie sterk uiteenlopende re
gionen de ruimtelijke ordening in
één plan vast te leggen, niet voor
verwezenlijking vatbaar was. Eerst
is de Rotterdamse agglomeratie er
uitgenomen, daarna de Haagse. Het
Waterweggebied zal volgens de
nieuwe indeling van vier streek
plannen deel uitmaken, te weten:
IJsselmonde, Voorne - Putten - Ro
zenburg, Rechter Maasoever en de
Krimpenerwaard.
In Zuid-Holland blijft de basis
van het werk gevormd door de vier
studies, te weten: Randstad en Del
ta (1957), en de nota’s inzake de
recreatie (1957), de landbouw (’57)
en de industriële ontwikkeling (’58)
welke in Provinciale Staten ter dis
cussie zijn gesteld en in beginsel
aanvaard.
Weekblad voor Waddinxveen
Abonnement.- f 1,40 per kwartaal bij voor
uitbetaling. Advertentietarief: f 0,10 per mm
regel. Tarieven bij contract en voor tekst
advertenties op aanvraag.
Toen men indertijd bepaalde, dat voetgangers voortaan op het zebrapad
vrije doorgang zouden hebben, deed men dat met de bedoeling hen een
redelijke bescherming bij het oversteken te garanderen. Het was beslist
niet de bedoeling daarmee de zebrapaden te maken tot punten van ver
warring in het verkeer. In de praktijk zien we echter verwarde situaties
op en om zebra’s veelvuldig ontstaan. Meestal is dat een gevolg van een
onduidelijk gedrag van zowel voetgangers als bestuurders van voertuigen.
Soms zijn het de voetgangers, die
huiverig om van hun voorrechten
op de zebra gebruik te maken, lange
tijd besluiteloos aan de kant staan
te wachten. Wanneer ze zich einde
lijk op het zebrapad wagen, zijn ze
dan maar al te vaak geneigd door
een naderende auto of bromfiets in
twijfel geraken en te aarzelen. Het
overige verkeer weet dan niet meer
waar het aan toe is, en uit de ver
warring die daarvan het gevolg is,
kan gemakkelijk een ongeluk voort
komen.
Goed uitkijken voor het overste
ken, en zodra de verkeerssituatie
dat toelaat de zebra opstappen en
op besliste wijze naar de overkant
Krimpen aan de IJssel wordt ge
stimuleerd en nieuwe verbindings
wegen noodzakelijk zijn.
Het streekpb’-5^oogt de ontwik
kelingen op opdat het
fraaie polderland^^ap van de Krim
penerwaard zo min mogelijk zal
worden aangetast. Dit is gepoogd
door de ontworpen hoogspannings-
leidingen, wegen en spoorwegen
zoveel mogelijk evenwijdig en dicht
naast elkaar te projecteren. Voorts
is het de bedoeling de gemeenten
in de waard hun overwegend agra
risch karakter te doen behouden,
met uitzondering van Krimpen aan
de IJssel en Schoonhoven, waaraan
aanzienlijke uitbreidingsmogelijk
heden in verband met het opnemen
van niet-autochtone forensen zijn
gegeven.
Hoewel de bodem van de Krim
penerwaard minder geschikt is voor
tuinbouw, is op de gronden, die zich
nog het meest voor de tuinbouw
lenen, de bouw van kassen toege
laten, namelijk rondom Stolwijk en
tussen de provinciale weg no. 30 en
de Lek nabij Ammerstol. Als nieu
we primaire verbindingen zijn in
dit plan aangegeven één, die loopt
langs de oostzijde van de Rotter
damse agglomeratie en vervolgens
langs Ouderkerk en. Lekkerkerk
naar de nieuwe brug bij Papen-
drecht; daarenboven een weg van
IJsselmonde door de waard naar
Utrecht-zuid, waarop ten zuiden
van Gouderak een weg uitkomt, die
ten Westen van Gouda aftakt van
rijksweg 12.
Speciale aandacht is geschonken
aan de ontwikkeling van de open
luchtrecreatie, welke hier zowel als
elders, luwte en schaduw vraagt.
Als centra van deze recreatieve
ontwikkeling zijn gedacht ,De Loet’
langs provinciale weg no. 20 en een
groot gebied tussen Krimpen aan
de IJssel en Krimpen aan de Lek.
Beide gebieden zullen in het bij
zonder van recreatieve waarde
kunnen zijn voor de grote-stads-
bevolking op de Rechter Maasoever.
Het gebied, begrepen in dit steek-
plan (voorjaar 1964 ter visie ge
legd) omvat de gemeenten op de
noordelijke oever van de Hollandse
IJssel, de Nieuwe Maas en de Nieu
we Waterweg vanaf Nieuwerkerk
aan de IJssel tot Maassluis en daar
naast ten noorden hiervan de op de
Rotterdamse agglomeratie georiën
teerde landelijke gemeenten.
In de landelijke gemeenten, be
gunstigd door een goede bodem
kwaliteit, is de tuinbouw tot ont
wikkeling gekomen. In de toekomst
zal deze ontplooiing zeer zeker
doorgaan.
Het voornaamste doel van het
streekplan is om deze zeer sterke
ontwikkelingen ruimtelijk zoveel
mogelijk in goede banen te leiden,
waarbij is uitgegaan van de nood
zaak tot het voorkomen van een
volledige vergroeiing van de Water
weg steden met het Westland, Delft
en het tuinbouwgebied langs de
Hofpleinspoorweg.
De verkeersrelaties binnen het
streekgebied, zowel tussen de on
derdelen als voor wat betreft ’t door
gaande verkeer, zijn van enorme
omvang. Aan dit vraagstuk is in het
bijzonder aandacht besteed en wel
door het traceren van nieuwe en
verbeterde spoorwegverbindingen
voor het wegverkeer. Voor wat be
treft de verbindingen over en on
der de rivier zijn dit de brug over
de Hollandse IJssel oost van Capel-
le, de Van Brienenoordbrug (in
1964 gereed), de Willemstunnels
(weg- en spoorweg, gereed in