In het jaar 2000.. van Waddinxveen middelpunt Europa’s stedenring gigantische Deltastad Huiver niet op de zebra! 1 w KIH f flH f s nieuwsblad Onafhankelijk dorp ons sluiten groen de heer J. DEN HAAG de heer JAC. SATON Streekplannen rondom „hart Verschijnt elke donderdag in s SPAREN VOOR DE KINDEREN If VIER MILJOEN HET „GROEN KORT" GROENE GORDELS SLUITEND GEHEEL STEEN OF GROEN KRIMPENERWAARD STREEK PLANNEN IJSSELMONDE x----A C RECHTER MAASOEVER J 9 Si®' - DONDERDAG 23 JULI 1964 29e JAARGANG - Nr. 993 i JAC. SATON. en J. DEN HAAG. Redaktie: Vijverlaan 7, Tel. 2827 Bijdragen voor de redaktie tot dinsdag 20 uur. Advertenties: Drukkerij Veldwijk, Oranje- laan 9, tel. 2238. Inzenden van advertenties tot dinsdag 12 uur. Wegens overdracht van onze zaak berichten wij U dat ons hor logerie- en juweliersbedrijf vanaf heden is overgegaan aan Hartelijk dank aan al onze klanten, waarmee wij al die jaren zo’n prettige zakenrelatie mochten hebben. Wij hopen dat deze relatie op dezelfde wijze met onze opvolger zal mogen doorgaan. Wij kunnen hem U van harte aanbevelen. De afdeling BRILLEN (zowel nieuwe als reparatie) wordt door ons op dezelfde voet voortgezet. Wij hopen door een accurate bediening en een vlotte service, het zelfde vertrouwen, dat de heer Saton al die jaren heeft genoten, ons waardig te maken. De conversatie is kennelijk zo interessant, dat de man, die hier op de zebra staat, er niet mee kan op houden. Hij laat het rijdende ver keer maar raden naar wat hij gaat doen: het gesprek abrupt afbreken en zijn tocht naar de overzijde van de straat voltooien, langzaam terug drentelen of zonder meer blijven staan. Zijn onduidelijke houding sticht verwarring en brengt daar door de veiligheid van het verkeer in gevaar. In aansluiting aan bovenstaand, berichten wij U dat wij het hor logerie- en juweliersbedrijf van hebben overgenomen. tastad, of in al deze steden voor een gedeelte, is in het nieuwe plan nog niet uitgewerkt. De ruimte is ervoor aanwezig, mits men waakt tegen te grote compactheid. In feite zal de stedenring het overgrote deel van het vaste land Zuid-Hoolland be slaan. Postgiro 47062 ten name van Drukkerij Veldwijk. Bank: Coop. Raiffeisenbank te Waddinxveen. De oppervlakten van de steden, die op de structuurschets zijn aan gegeven, komen ruwweg overeen met de woongebieden voor een stadsbevolking van drie miljoen in woners. Rekent men daarbij nog een half miljoen inwoners buiten de steden. Of de verwachte groei tot 4 mil joen inwoners in het jaar 2000 zal worden opgevangen bij Leiden, Alphen, Gouda of Dordrecht, of het in Hellevoetsluis zal zijn of in Gor- cum, of misschien toch nog in Del- Van groot belang is de visie op de structuur van het kerngebied der provincie, dat hopelijk het „groene hart” zal worden. Terwijl in 1957 Rotterdam als centrum van de Zuidhollandse Randstad was ge zien, met de andere steden daar min of meer in een krans omheen, is het beeld thans gewijzigd. Het gebied binnen de z.g. „Kleine ring” is ook in de beschouwingen betrok ken. Het middengebied binnen de ring Den Haag-Leiden-Alphen- Gouda-Rotterdam-Delft is nu in vier parten van ongelijke grootte verdeeld, en wel volgens de oost- westlijn van de spoorbaan Den Haag-Gouda en de noordzuidlijn van de (gedeeltelijk ontworpen) rijksweg 16. Deze constellatie maakt het ge wenst het kerngebied van Zuid- Holland te voorzien van drie groene „longen” die genoemd worden: Delfland, Vlietland en IJsselland. Onderling verbonden moeten die verhinderen, dat de steden en kas- sengebieden verder naar elkaar zouden toegroeien en tenslotte met elkander zouden verkitten. Met een gemiddelde bevolkings dichtheid voor het stadsgewest, welke die voor het Ruhrgebied gaat naderen wordt een groenvoorzie ning als deze de enige mogelijkheid geacht om Randstad goed bewoon baar te houden. De open ruimten op vrije dagen het uitzwermen van langs de randen der steden, zullen de bevolking vergemakkelijken. De betrekkelijk geringe afstanden tot de verschillende woonwijken kun nen bij een doelmatige indeling van de recreatiegebieden voorkomen, dat men ver weg moet trekken, of dat honderdduizenden van benoor den de Waterweg bij voorkeur hun ontspanning in de Delta gaan zoe ken, wat weer tot allerlei congesties in de tunnels aanleiding kan geven. Hoe de verdeling tussen agrarisch en recreatief gebied zal moeten zijn, wordt een onderwerp voor nadere studie geacht. De plannen zullen zo moeten worden opgezet, dat de uitbreiding van de ontspannings- gelegenheid gelijke tred houdt met de groei der bevolking. Deze zullen wel tijdig moeten worden uitge- vperd, opdat niet eerst weer grote achterstanden ontstaan, die slechts met groete moeite of niet meer kunnen worden ingehaald. Door gebruik te maken van andere wer ken als zandwinning en ruilverka veling kan dit worden bereikt. Behalve het systeem van de drie centrale recreatiegebieden tussen de steden, wordt een groene gordel rond de Randstad nodig geacht, die uit een aaneenrijging van bestaande of ontworpen recreatieobjecten zal bestaan, zoals Brielse Maas, Oude Maas, Loet in de Krimpenerwaard, Reeuwijkse plassen, enz. In het Del tagebied liggen trouwens ook nog grotere mogelijkheden, met name in de Grevelingen, waar op het water, aan het water en op het land plaats voor honderdduizenden recreatiezoekenden kan worden le- schapen; verder langs de oevers an Krammer, Volkerak en Hollar ds Diep en in de Biesbosch. Ook langs de oevers van de Lek tussen Vianën i en Schoonhoven kunnen, met be houd van het zeer fraaie landschep, nog grote ontspanningsmogelijkhe den worden geschapen. Wanneer in het jaar 2000 Deltastad één van de grootste en machtigste steden van het Verenigd Europa zal zijn, bestaat de kans dat ons dorp Waddinxveen dan waarschijnlijk uitgegroeid tot een fikse foren senplaats, waar zo’n dertig duizend mensen wonen nog steeds in een groene vlek op de kaart ligt, een stuk recreatiegebied, dat dan wel als „long” voor de gigantische Deltastad zal dienen. Die kans bestaat, wan neer de plannen die momenteel door provinciale planologen worden ge smeed, worden aangenomen. Plannen, die voor bepaalde gebieden in onze provincie het „groen” zullen garanderen, plannen die de industrie in deze streken geen kans geven om het groen te overwoekeren. Plannen ook, die als ze worden uitgevoerd van vlak poldergebied, waarover de wind vrij waait, beschutte met houtwallen omgeven landerijen zullen maken, met hier en daar romantische meertjes, fietspaden die door bosterrein voeren, van picknickplaats naar picknickplaats. De werkwijze is er op gericht, zo spoedig mogelijk voor het eigenlijke randstadgebied tot een sluitend ge heel van plannen te komen. Vast gesteld zijn momenteel de plannen: Brielse Maas (herzien en goedge keurd), Westland, Bollengebied, IJsselmonde en Voorne-Putten-Ro- zenburg, Krimpenerwaard, terwijl het streekplan Rechter Maasoever ter visie ligt en dat van de Haagse agglomeratie in voorbereiding is. Het streekplan Haagse agglome ratie zal omvatten het deel, dat uit het oorspronkelijke streekplan van Westland werd genomen, aangevuld met Zoetermeer, Pijnacker en Noot dorp. Met het streekplan Oude Rijn, omvattende de Leidse agglomeratie met Katwijk en Valkenburg, zou dan voorlopig de ontwikkeling van het dichtst bewoonde deel van Zuid Holland planologisch zijn uitgestip peld. 1967), de geprojecteerde Blanken- burgse tunnel en een tunnel nabij Maassluis. lopen, dat is de enige manier voor de voetganger om onduidelijkheid en onbegrip te voorkomen. Daarbij is het dan niet de bedoeling om on verwacht en zonder uit te kijken alg een verrassing voor het overige verkeer op het zebrapad te ver schijnen. Ook moet de voetganger zich bewust zijn, dat de zebrastre- pen bij duisternis of een nat weg dek uitermate moeilijk door het rij dende verkeer zijn te zien. Houdt men met deze factoren geen reke ning, dan is de kans groot dat de bestuurder van een naderend voer tuig plotseling met een door „zebra- strepen beveiligde” oversteker ge confronteerd wordt, en plotseling sterk moet remmen, met een onge luk <als mogelijk gevolg. Voor het rijdend verkeer, in het bijzonder voor de automobilisten, geldt dat een beschermde voetgan- gers-oversteekplaats nooit met een te hoge snelheid moet worden gena derd. Hard rijdende voertuigen kunnen bij de voetganger twijfel doen ontstaan, of hij al dan met zijn tocht over de zebra veilig kan volbrengen. Het Verbond voor Veilig Verkeer adviseert tenslotte de bestuurders van auto’s, die voor een zebrapad, waar een voetganger aanstalten maakt over te stenen, moet stoppen, geleidelijk en ’pompend’ met de remlichten snelheid te verminderen. Het achteropkomend verkeer wordt dan tijdig gewaarschuwd, en de kans op botsingen wordt sterk ver minderd. De bestuurder van deze auto maakt het voor het verkeer achter hem wel erg moeilijk. Hij geeft geen richting aan en ’balanceert’ daarbij op de scheidingslijn tussen twee voorsorteervakken. Linksaf of rechts aanhouden? De beslissing daaromtrent heeft hij, zo lijkt het voor het overige verkeer, nog niet genomen. Zich duidelijk gedragen op de weg is, aldus het Verbond voor Veilig Verkeer, een primaire noodzaak om ongelukken te voorkomen. Terwijl de Provinciale Planolo gische Dienst graag zo spoedig mo gelijk een plan zou vaststellen voor dat deel van Zuid-Holland, dat zal gaan verstedelijken (tot de Delta stad voelt een rijksinstelling het Nationale Plan, behoefte aan een afdoende bescherming van de eigenlijke vlakte van Holland, ver deeld over de provincies Noord- Zuid-Holland en Utrecht. Dit plan, vastgesteld op 4 juli ’63, is beïnvloed door de uitbreiding van de Rotterdamse agglomeratie in oostelijke richting, waardoor de Al die plannen worden nü neer gelegd in de z.g. streekplannen, waarvan er alleen voor Zuid-Hol land al vijftien bestaan. Voor ons in Waddinxveen is het plan „Mid den Zuid-Holland” van belang. Dit plan moet nog nader worden uit gewerkt en aan Gedeputeerden worden aangeboden. Een plan, zij delings voor onze plaats ook van het belang, is het plan Rechter Maas oever, dat tot vlak bij de zuidelijke grens van Waddinxveen komt. Dit plan ligt momenteel ter visie van Gedeputeerde Staten. Met het opzetten van streekplan nen werd al in 1933 begonnen. Toen werd als eerste streekplangebied gekozen het eiland IJsselmonde, duidelijk begrensd door grote ri vieren. Doordat Rotterdam Linker Maas Oever binnen dit streekplan viel, moest Rotterdam Rechter Maas Oever in een ander plan vallen. De praktijk heeft uitgewezen, dat de gedachte, voor al deze naar aard en functie sterk uiteenlopende re gionen de ruimtelijke ordening in één plan vast te leggen, niet voor verwezenlijking vatbaar was. Eerst is de Rotterdamse agglomeratie er uitgenomen, daarna de Haagse. Het Waterweggebied zal volgens de nieuwe indeling van vier streek plannen deel uitmaken, te weten: IJsselmonde, Voorne - Putten - Ro zenburg, Rechter Maasoever en de Krimpenerwaard. In Zuid-Holland blijft de basis van het werk gevormd door de vier studies, te weten: Randstad en Del ta (1957), en de nota’s inzake de recreatie (1957), de landbouw (’57) en de industriële ontwikkeling (’58) welke in Provinciale Staten ter dis cussie zijn gesteld en in beginsel aanvaard. Weekblad voor Waddinxveen Abonnement.- f 1,40 per kwartaal bij voor uitbetaling. Advertentietarief: f 0,10 per mm regel. Tarieven bij contract en voor tekst advertenties op aanvraag. Toen men indertijd bepaalde, dat voetgangers voortaan op het zebrapad vrije doorgang zouden hebben, deed men dat met de bedoeling hen een redelijke bescherming bij het oversteken te garanderen. Het was beslist niet de bedoeling daarmee de zebrapaden te maken tot punten van ver warring in het verkeer. In de praktijk zien we echter verwarde situaties op en om zebra’s veelvuldig ontstaan. Meestal is dat een gevolg van een onduidelijk gedrag van zowel voetgangers als bestuurders van voertuigen. Soms zijn het de voetgangers, die huiverig om van hun voorrechten op de zebra gebruik te maken, lange tijd besluiteloos aan de kant staan te wachten. Wanneer ze zich einde lijk op het zebrapad wagen, zijn ze dan maar al te vaak geneigd door een naderende auto of bromfiets in twijfel geraken en te aarzelen. Het overige verkeer weet dan niet meer waar het aan toe is, en uit de ver warring die daarvan het gevolg is, kan gemakkelijk een ongeluk voort komen. Goed uitkijken voor het overste ken, en zodra de verkeerssituatie dat toelaat de zebra opstappen en op besliste wijze naar de overkant Krimpen aan de IJssel wordt ge stimuleerd en nieuwe verbindings wegen noodzakelijk zijn. Het streekpb’-5^oogt de ontwik kelingen op opdat het fraaie polderland^^ap van de Krim penerwaard zo min mogelijk zal worden aangetast. Dit is gepoogd door de ontworpen hoogspannings- leidingen, wegen en spoorwegen zoveel mogelijk evenwijdig en dicht naast elkaar te projecteren. Voorts is het de bedoeling de gemeenten in de waard hun overwegend agra risch karakter te doen behouden, met uitzondering van Krimpen aan de IJssel en Schoonhoven, waaraan aanzienlijke uitbreidingsmogelijk heden in verband met het opnemen van niet-autochtone forensen zijn gegeven. Hoewel de bodem van de Krim penerwaard minder geschikt is voor tuinbouw, is op de gronden, die zich nog het meest voor de tuinbouw lenen, de bouw van kassen toege laten, namelijk rondom Stolwijk en tussen de provinciale weg no. 30 en de Lek nabij Ammerstol. Als nieu we primaire verbindingen zijn in dit plan aangegeven één, die loopt langs de oostzijde van de Rotter damse agglomeratie en vervolgens langs Ouderkerk en. Lekkerkerk naar de nieuwe brug bij Papen- drecht; daarenboven een weg van IJsselmonde door de waard naar Utrecht-zuid, waarop ten zuiden van Gouderak een weg uitkomt, die ten Westen van Gouda aftakt van rijksweg 12. Speciale aandacht is geschonken aan de ontwikkeling van de open luchtrecreatie, welke hier zowel als elders, luwte en schaduw vraagt. Als centra van deze recreatieve ontwikkeling zijn gedacht ,De Loet’ langs provinciale weg no. 20 en een groot gebied tussen Krimpen aan de IJssel en Krimpen aan de Lek. Beide gebieden zullen in het bij zonder van recreatieve waarde kunnen zijn voor de grote-stads- bevolking op de Rechter Maasoever. Het gebied, begrepen in dit steek- plan (voorjaar 1964 ter visie ge legd) omvat de gemeenten op de noordelijke oever van de Hollandse IJssel, de Nieuwe Maas en de Nieu we Waterweg vanaf Nieuwerkerk aan de IJssel tot Maassluis en daar naast ten noorden hiervan de op de Rotterdamse agglomeratie georiën teerde landelijke gemeenten. In de landelijke gemeenten, be gunstigd door een goede bodem kwaliteit, is de tuinbouw tot ont wikkeling gekomen. In de toekomst zal deze ontplooiing zeer zeker doorgaan. Het voornaamste doel van het streekplan is om deze zeer sterke ontwikkelingen ruimtelijk zoveel mogelijk in goede banen te leiden, waarbij is uitgegaan van de nood zaak tot het voorkomen van een volledige vergroeiing van de Water weg steden met het Westland, Delft en het tuinbouwgebied langs de Hofpleinspoorweg. De verkeersrelaties binnen het streekgebied, zowel tussen de on derdelen als voor wat betreft ’t door gaande verkeer, zijn van enorme omvang. Aan dit vraagstuk is in het bijzonder aandacht besteed en wel door het traceren van nieuwe en verbeterde spoorwegverbindingen voor het wegverkeer. Voor wat be treft de verbindingen over en on der de rivier zijn dit de brug over de Hollandse IJssel oost van Capel- le, de Van Brienenoordbrug (in 1964 gereed), de Willemstunnels (weg- en spoorweg, gereed in

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1964 | | pagina 1