WARMTE
na
SPAAR
Burgemeester hekelt het
optreden Prov. Waterstaat
Straatbelasting omhoog beslist de
raad na lange discussie
Bel 01727-2002
RAIFFEISENBANK
„WADDINXVEEN”
a
nieuwsblad
Onafhankelijk
Antwoord
Ged. Staten
van
op
Statenlid
van
vragen
SPAAR
GOED
Nog geen crediet voor centraal
t.v: antenne systeem
„Staatje in de slaat
„Een bestuurlijke chaos“
meent raadslid
Verschijnt elke donderdag
M. A. VERMEULEN
In weekend geen brommers op Kerkweg
F
J
Verhoging ten dele
voor verbetering van
V ilhelminakade
I
Ook deze winter, al wordt het nog zo koud,
kunt U rekenen op veilige, gulle
BP-Warmte, prompt thuis bezorgd.
Burg. Colijnstraat 271, Boskoop
«I
Niemand thuis
i
SPAAR BIJ DE
Stilzwijgen
1
X
Onderhands
Rust op Kerkweg
-x
Onderwijs
VAN EEUWEN
ZUIDKADE 3 TELEFOON 2105
ai
DONDERDAG 8 OKTOBER 1964
20e JAARGANG - Nr. 1004
Ernstig ongerief
straat. Met deze kredieten is een totaalbedrag van ruim 230.000,ge-
„Het meest ergerlijke van allies
Redaktie: Drukkerij Veldwijk, Oranjelaan 9,
telefoon 2238.
Advertenties: Drukkerij Veldwijk, Oranje
laan 9, telefoon 2238.
Inzenden van advertenties en berichten tot
dinsdag 12 uur v.m.
Op desbetreffende vragen van het
statenlid drs. J. Borgman over de
brug te Waddinxveen antwoordden
Gedeputeerde Staten:
„Ik meen, dat provinciale waterstaat aan het bestuur ontgroeid is.” Met
deze woorden raakte burgemeester C. A. van der Hooft tijdens de ge
meenteraadsvergadering van 1 oktober j.l. de kern van de moeilijkheden,
die zijn ontstaan na het onklaar raken van de hefbrug. In felle bewoor
dingen leverde de burgemeester kritiek op het gedrag van het provinciale
bestuur, nadat het raadslid T. Ververs namens de raad zijn verontrusting
had uitgesproken over het neerstorten van het contragewicht van de brug
en de onvoldoende voorzieningen, die daarna waren getroffen. „Primitief”,
noemde de heer Ververs de wijze, waarop thans voetgangers en brom
fietsers met het kleine pontje en de grotere open pont worden overgezet.
„Primitief en misschien wel goed voor een vijftig jaar geleden!”
De heer Ververs zei voorts, bij geruchten te hebben vernomen, dat het
provinciaal bestuur geen toestemming zou hebben verleend tot het laten
aanleggen van een pontonbrug. Met de raad verdroot dit hem zeer, omdat
het uitvallen van de hefbrug het publiek voor veel ongerief en hoge
onkosten stelt.
In de brief werd ernstige bezorgd
heid omtrent de gang van zaken
uitgesproken. Tevens werd er op
gewezen, dat de ponten onvoldoen
de zijn, dat de oeververbinding des
nachts zeer slecht is en dat de ver
keersmaatregelen ontoereikend wa
ren.
Oranjelaan 42, tel. (01828) 22 65
Willem de Zwijgerlaan 57,
tel. (01828) 20 46
Het antwoord van de burgemees
ter op de woorden van de heer Ver
vers was één lange klacht over de
laksheid en onwil van de provincie.
Op de dag dat het gewicht naar be
neden was gekomen, had de burge
meester met moeite contact kunnen
krijgen met professor Kleijn, hoofd-
ingenieur-directeur van provinciale
waterstaat. Nog geen anderhalf uur
daarna was het de burgemeester ge
lukt een vergadering te beleggen
met enkele officieren van de pon
tonniers uit Keizersveer. Professor
Kleijn, kennelijk verrast, dat de
burgemeester de pontonniers zo
vlug naar Waddinxveen had kun
nen krijgen, deelde mee zelf in ver
gadering te zijn en daarom niet te
kunnen komen. Wel wilde hij een
lagere ambtenaar sturen, waarmee
burgemeester Van der Hooft weer
geen genoegen nam. Zo verscheen
er aanvankelijk niemand van de
provincie op het gemeentehuis.
Later kwamen er nog wel enkele
andere ambtenaren, die men had
’gevonden’ bij de hefbrug in Bos
koop.
De burgemeester zei, vervolgens
prof. Kleijn te hebben willen op
bellen. Deze bleek echter niet aan
wezig te zijn, evenals alle andere
hogere ambtenaren. Daarom vroeg
de burgemeester uiteindelijk de
Commissaris van de Koningin te
spreken. Deze zegde toe een van de
ambtenaren op te sporen. Er is ech
ter niemand gekomen.
Intussen moet ook het gemotori
seerde verkeer vele extra kilome
ters rijden om Gouda te bereiken of
in de richting Utrecht te gaan. Moe
ten automobilisten ernstige risico’s
nemen op een te smalle Kanaaldijk,
waarvan het wegdek vooral tussen
de rijksweg en de spoorlijn zo slecht
is, dat het tot ongevallen kan bij
dragen.
Dit alles, omdat provinciale wa
terstaat weigert het scheepvaart
verkeer tijdens bepaalde uren te
stremmen en geen toestemming wil
geven tot het aanleggen van een
pontonbrug. Omdat de provincie
zelfs geen motorpont ter beschik
king wil stellen.
Postgiro 47062 ten name van Drukkerij
Veldwijk. Bank: Coöp. Raiffeisenbank te
Waddinxveen.
Intussen heeft een arts verklaard
de provincie aansprakelijk te zul
len stellen, indien één van zijn pa
tiënten „aan de overkant” iets over
komt, omdat hij er niet vlug genoeg
bij kan zijn.
lijke losplaats aan de Noordkade.
De heer Deerenberg gaf opdracht
dienovereenkomstig te handelen,
maar prof. Kleijn trok zich daar
niets van aan. Hij liet de brug toch
op de losplaats neerleggen. Een
duidelijk bewijs, aldus de burge
meester, dat provinciale waterstaat
een staatje in de staat is geworden.
Toezegging
In het gemeentehuis kwam men
tot de conclusie, dat hoewel het
scheepvaartverkeer in principe al
tijd voorrang heeft, het toch moge
lijk moest zijn dit tijdelijk te strem
men. Men meende de scheepvaart
tijdens de spitsuren, de nacht en
gedurende het weekeinde te kun
nen stilleggen om het wegverkeer
via de pontonbrug vrije doorgang
te geven.
Gedeputeerde Deerenberg, die in
tussen wel was verschenen, deed
hieromtrent enkele toezeggingen.
Onder meer zou de provincie de
mogelijkheid tot het aanleggen van
opritten voor auto’s onderzoeken.
Dit onderzoek werd nooit ingesteld.
Geen wonder, want professor Kleijn
heeft hiertoe geen opdracht gegeven.
is wel,” aldus de burgemeester,
„dat de provincie zich in een stil
zwijgen hulde.” Omdat er van de
zijde van de provincie niets werd
gedaan, belde de burgemeester Ge
deputeerde Deerenberg op met de
mededeling, dat hij het provinciale
waterstaat verbood de uit te varen
brug neer te leggen op de gemeente-
De raad, die na het relaas van de
burgemeester uiteraard zeer ont
stemd was, besloot een telegram aan
Gedeputeerde Staten van Zuid-Hol-
land te sturen, waarin verontrus
ting en verontwaardiging omtrent
de gang van zaken werden uitge
sproken.
Aanleiding tot het indienen van
het voorstel was de overlast, die
jeugdige bromfietsers veroorzaken
op het genoemde gedeelte, door
daar nodeloos op hun brommers
heen en weer te rijden.
De heer Lips vroeg zich af, of de
tijd wel rijp was een dergelijk be
sluit te nemen. Hij was van mening,
dat men de zaak niet moet probe
ren weg te drukken, maar de die
pere oorzaak er van moet opsporen.
Hierna ontspon zich een weinig in
teressante discussie over het punt,
of er in Wadinxveen wel of niet
genoeg voor de jeugd wordt gedaan,
waar het de vrijetijdsbesteding be
treft.
Mr. H. T. van Schaik (KVP) vond,
d,at er uit het nemen van deze maat
regel een zekere gemakzucht sprak.
Het is een reactie op het gedrag
van hooguit vijftig jongens, meende
hij, maar er worden wellicht drie
honderd mensen door getroffen.
Tot nu toe heeft de firma Gebr.
P. en A. de Man en Zonen te Am-
merstol tot volle tevredenheid voor
de gemeente gewerkt. Daarom stel
den B. en W. voor om ook de
verdere etappes van het bouwrijp
maken van het uitbreidingsplan
Groenswaard-Zuid aan deze firma
Het voorstel van B. en W. de
Kerkweg tussen de Oranjelaan en
het Stationsplein gedurende de
weekeinden voor bromfietsen geslo
ten te verklaren, werd na lange
discussie zonder hoofdelijke stem
ming aanvaard. Wel werd op ver
zoek van de heer Slob, daarin ge
steund door de heer Huizer ten be
hoeve van de winkeliers een wijzi
ging in de tijden aangebracht. In
tegenstelling tot het oorspronkelijke
plan, blijft de Kerkweg ’s zaterdag-
middags voor brommers open. De
verbodsbepaling voor bromfietsen
zal gelden op zaterdagen tussen
18.00 en 24.00 uur, op zondagen tus
sen 14.00 en 24.00 uur.
Op een expresbrief, die op woens
dag 30 september aan de Commis
saris van de Koningin werd verzon
den, was' tot op het ogenblik van de
raadsvergadering nog geen ant
woord ontvangen. Voor het raads
lid J. v. d. Roovaart (CHU) was dit
aanleiding op te merken, dat hier
toch wel mocht worden gesproken
van een bestuurlijke chaos.
belasting niet zal worden opge
schroefd, om eventuele begrotings
tekorten te dekken. Daarmee zou
hij zich dan niet accoord kunnen
verklaren.
De voorzitter wees er op, dat de
bedrijven aan de Wilhelminakade
in zekere zin in een vergeten hoek
zitten en daarom recht hebben op
de verbetering. Temeer, omdat zij
bereid zijn bij te dragen in de kos
ten.
Op verzoek van de heren Lips en
Kroes werd over het aanvaarden
van dit voorstel gestemd. Tegen
stemden de heren T. Ververs, P.
Lips, A. H. van Gent (allen PvdA)
en de heer P. H. Kroes (VVD).
Het voorstel werd aangenomen
met acht stemmen voor en vier
stemmen tegen (wethouder S. Pille,
PvdA, en de raadsleden J. H. Mol,
VVD, en J. P. van Oosten, KVP,
waren verhinderd de vergadering
bij te wonen).
Abonnement: f 1,40 per kwartaal bij voor
uitbetaling. Advertentietarief: 0,10 per mm
regel. Tarieven bij contract en voor tekst
advertenties op aanvraag.
onderhands aan te besteden. Hier
tegen kwam bij monde van de heer
Lips uit de bouwcommissie enige
tegenstand.
De meerderheid uit die commissie
was van mening, dat het tijd werd
eens tot openbare aanbesteding over
te gaan. Van beide zijden werden
argumenten voor de ingenomen
standpunten aangevoerd. Zonder
hoofdelijke stemming werd uitein
delijk besloten het voorstel te aan
vaarden.
De straatbelasting wordt verhoogd
met 7 procent voor bebouwde eigen-
3. De desbetreffende oogstangen
zullen, zowel te Waddinxveen als te
Boskoop, op zo kort mogelijke ter
mijn door zwaardere worden ver
vangen. Tevens wordt onderzocht,
of de evenaarconstructies verbeterd
kunnen worden. Bij Gouwsluis is
een iets andere, zwaardere construc
tie aanwezig. Nagegaan wordt of
ook hier nog een nadere voorzie
ning nodig is.
dommen en met 1 procent voor on
bebouwde eigendommen. Van de
verhogiging voor gebouwd zal 3 pro
cent worden gebruikt om de Wil
helminakade te verbreden en te
verbeteren, tegelijk met de aldaar
uit te voeren verbetering van de
Gouwe-oever.
Alvorens tot openbare discussie
over te gaan, werd het voorstel op
verzoek van de heer W. C. Slob
(CHU) met goedvinden van de voor
zitter, burgemeester C. A. van der
Hooft, in comité besproken. Nadat
de openbare vergadering na onge
veer een uur was hervat, verklaarde
de heer Lips (PvdA) accoord te
kunnen gaan met een verhoging van
4 procent voor gebouwd en 1 pro
cent voor ongebouwd. Met de extra
3 procent voor de werkzaamheden
aan de Wilhelminakade kon de heer
Lips het namens de PvdA-fractie
niet eens zijn.
De heer Slob kon zich namens
zijn fractie met het eerste deel van
het voorstel accoord verklaren. Voor
wat betreft de extra 3 procent, deed
hij dat slechts met zekere schroom.
„Het stuit ons tegen de borst, dat
bezitters van onroerend goed moe
ten bijdragen aan werken ter ver
betering van de Wilhelminakade,”
zei de heer Slob. Hij voegde daar
echter aan toe, dat er nu een mooie
kans is die werken uit te voeren in
verband met de daar doop de pro
vincie te verrichten verbeteringen
van de Gouwe-oever. „Doen we het
nu niet, dan zullen de kosten later
ongetwijfeld hoger blijken te zijn.”
De heer P. H. Kroes (VVD) kon
zich niet met het voorstel vereni
gen; de heer H. Huizer (Hervormde
Kiesvereniging) deed dat slechts
onder voorwaarde, dat in 1965 de
Een aantal ten behoeve van het
onderwijs gevraagde kredieten wer
den allen verleend. Het ging hier
om 413.945,voor de bouw van
een openbare ULO-school, 3500,
voor een nieuwe verwarmingsketel
ten behoeve van de Jan Ligthart-
school, 3721,57 voor diverse voor
zieningen van de Eben Haëzerschool,
3731,65 voor de aanschaffing van
meubilair voor de Willem van Oran-
jeschool en 3454,61 voor het tref
fen van voorzieningen ten behoeve
van de kleuterschool aan de Onder
weg.
Voorts besloot de raad accoord te
gaan met het voorstel van B. en W.
mejuffrouw J. Prijs uit Deventer te
benoemen als onderwijzeres aan de
Jan Ligthartschool.
(vervolg op pagina 3)
In de gemeenteraadsvergadering van 1 oktober j.l. zijn enkele besluiten
genomen, waarvan de inwoners van Waddinxveen de gevolgen „aan den
lijve” zullen ondervinden. Besloten werd onder meer een voorstel van
B. en W. om de straatbelasting te verhogen, te aanvaarden. Ook het voor
stel gedurende de weekeinden een gedeelte van de Kerkweg voor brom
fietsen af te sluiten, werd door de raad aanvaard. Beide voorstellen brach
ten een langdurige discussie met zich mee. Lang gepraat werd ook over
voorstellen inzake het verlenen van kredieten voor een centraal t.v.-
antenne-systeem en voor het schoolzwemmen.
In een vlot tempo verleende de raad een aantal kredieten voor achter
eenvolgens het maken van woningaansluitingen in de Vondelwijk, het om
leggen en ombouwen van het kabelnet en het vernieuwen van de gas- en
waterleiding aan het tweede gedeelte van de Noordkade, het uitbreiden
van het aantal huurgeisers, het vervangen van oude water- en elektrici
teitsmeters en het aanleggen van een kabel aan de oostzijde van de Dorps-
moeid.
CITROEN JENEVER
Sevenstern
(zacht en toch pittig)
'ft Ltr 7.35 - i/2 Ltr 3.90
SLIJTERIJ EN WIJNHANDEL
1. Het contragewicht is neerge
stort door het breken van één van
de vier oogstangen in de evenaar
constructies, waarmede het contra
gewicht aan de hangkabels is be
vestigd. Dit is het gevolg geweest
van een samenloop van factoren. In
de eerste plaats werd, inmiddels 28
jaar geleden, een constructie geko
zen - in het licht der toenmalige in
zichten verantwoord - waarbij rela
tief hoge belastingsmomenten en
daardoor materiaalspanningen in
één onderdeel optreden. Naar thans
blijkt, was de kwaliteit van het
materiaal, waaruit dit onderdeel in
1936 werd vervaardigd, niet zodanig
■als bij de berekeningen, waar de
ontwerper van uitging, werd veron
dersteld. Niet uitgesloten is, dat
materiaalmoeheid, als nevenkomend
veroorzakend element, in aanmer
king komt. Een en ander zal in op
dracht van het provinciaal bestuur
door een technisch wetenschappe
lijke instantie worden onderzocht,
nadat het onderdeel in kwestie uit
de brug in Boskoop (zie hierna on
der 3) is gesloopt. Tussentijds vol
ledig onderzoek is door de plaats
waar het onderdeel is gemonteerd,
niet wel mogelijk. Het afgebroken
Intussen moeten de bewoners van
Waddinxveen de Gouwe oversteken
op een vaak overbelaste pont. Moe
ten zij Lang wachten, omdat het
scheepvaartverkeer nu eenmaal
voorrang heeft en worden zij des
nachts soms helemaal niet overgezet.
onderdeel van de Waddinxveense
brug zal zo spoedig mogelijk bij een
laboratorium voor onderzoek wor
den ingeleverd.
2. Alle kabels en de bevestigings-
constructies worden tenminste twee
maal per jaar ter plaatse gecontro
leerd.
Weekblad voor Waddinxveen
4. Er moet op gerekend worden,
dat het landverkeer over de brug-
verbinding, indien de bij voorrang
bedongen leveranties tijdig afko
men, gedurende ongeveer twee
maanden verbroken zal zijn. Er is
een pont ingezet. Hierdoor is be
reikt, dat het scheepvaartverkeer
onbelemmerd door kan gaan, ter
wijl het vervoer van voetgangers
en wielrijders zo goed mogelijk is
verzekerd. Het normale autover
keer moet naar gelang van her
komst en bestemming omrijden over
de brug te Boskoop, over de rijks
weg of over de Julianasluis bij
Gouda.