WARMTE na SPAAR Burgemeester hekelt het optreden Prov. Waterstaat Straatbelasting omhoog beslist de raad na lange discussie Bel 01727-2002 RAIFFEISENBANK „WADDINXVEEN” a nieuwsblad Onafhankelijk Antwoord Ged. Staten van op Statenlid van vragen SPAAR GOED Nog geen crediet voor centraal t.v: antenne systeem „Staatje in de slaat „Een bestuurlijke chaos“ meent raadslid Verschijnt elke donderdag M. A. VERMEULEN In weekend geen brommers op Kerkweg F J Verhoging ten dele voor verbetering van V ilhelminakade I Ook deze winter, al wordt het nog zo koud, kunt U rekenen op veilige, gulle BP-Warmte, prompt thuis bezorgd. Burg. Colijnstraat 271, Boskoop «I Niemand thuis i SPAAR BIJ DE Stilzwijgen 1 X Onderhands Rust op Kerkweg -x Onderwijs VAN EEUWEN ZUIDKADE 3 TELEFOON 2105 ai DONDERDAG 8 OKTOBER 1964 20e JAARGANG - Nr. 1004 Ernstig ongerief straat. Met deze kredieten is een totaalbedrag van ruim 230.000,ge- „Het meest ergerlijke van allies Redaktie: Drukkerij Veldwijk, Oranjelaan 9, telefoon 2238. Advertenties: Drukkerij Veldwijk, Oranje laan 9, telefoon 2238. Inzenden van advertenties en berichten tot dinsdag 12 uur v.m. Op desbetreffende vragen van het statenlid drs. J. Borgman over de brug te Waddinxveen antwoordden Gedeputeerde Staten: „Ik meen, dat provinciale waterstaat aan het bestuur ontgroeid is.” Met deze woorden raakte burgemeester C. A. van der Hooft tijdens de ge meenteraadsvergadering van 1 oktober j.l. de kern van de moeilijkheden, die zijn ontstaan na het onklaar raken van de hefbrug. In felle bewoor dingen leverde de burgemeester kritiek op het gedrag van het provinciale bestuur, nadat het raadslid T. Ververs namens de raad zijn verontrusting had uitgesproken over het neerstorten van het contragewicht van de brug en de onvoldoende voorzieningen, die daarna waren getroffen. „Primitief”, noemde de heer Ververs de wijze, waarop thans voetgangers en brom fietsers met het kleine pontje en de grotere open pont worden overgezet. „Primitief en misschien wel goed voor een vijftig jaar geleden!” De heer Ververs zei voorts, bij geruchten te hebben vernomen, dat het provinciaal bestuur geen toestemming zou hebben verleend tot het laten aanleggen van een pontonbrug. Met de raad verdroot dit hem zeer, omdat het uitvallen van de hefbrug het publiek voor veel ongerief en hoge onkosten stelt. In de brief werd ernstige bezorgd heid omtrent de gang van zaken uitgesproken. Tevens werd er op gewezen, dat de ponten onvoldoen de zijn, dat de oeververbinding des nachts zeer slecht is en dat de ver keersmaatregelen ontoereikend wa ren. Oranjelaan 42, tel. (01828) 22 65 Willem de Zwijgerlaan 57, tel. (01828) 20 46 Het antwoord van de burgemees ter op de woorden van de heer Ver vers was één lange klacht over de laksheid en onwil van de provincie. Op de dag dat het gewicht naar be neden was gekomen, had de burge meester met moeite contact kunnen krijgen met professor Kleijn, hoofd- ingenieur-directeur van provinciale waterstaat. Nog geen anderhalf uur daarna was het de burgemeester ge lukt een vergadering te beleggen met enkele officieren van de pon tonniers uit Keizersveer. Professor Kleijn, kennelijk verrast, dat de burgemeester de pontonniers zo vlug naar Waddinxveen had kun nen krijgen, deelde mee zelf in ver gadering te zijn en daarom niet te kunnen komen. Wel wilde hij een lagere ambtenaar sturen, waarmee burgemeester Van der Hooft weer geen genoegen nam. Zo verscheen er aanvankelijk niemand van de provincie op het gemeentehuis. Later kwamen er nog wel enkele andere ambtenaren, die men had ’gevonden’ bij de hefbrug in Bos koop. De burgemeester zei, vervolgens prof. Kleijn te hebben willen op bellen. Deze bleek echter niet aan wezig te zijn, evenals alle andere hogere ambtenaren. Daarom vroeg de burgemeester uiteindelijk de Commissaris van de Koningin te spreken. Deze zegde toe een van de ambtenaren op te sporen. Er is ech ter niemand gekomen. Intussen moet ook het gemotori seerde verkeer vele extra kilome ters rijden om Gouda te bereiken of in de richting Utrecht te gaan. Moe ten automobilisten ernstige risico’s nemen op een te smalle Kanaaldijk, waarvan het wegdek vooral tussen de rijksweg en de spoorlijn zo slecht is, dat het tot ongevallen kan bij dragen. Dit alles, omdat provinciale wa terstaat weigert het scheepvaart verkeer tijdens bepaalde uren te stremmen en geen toestemming wil geven tot het aanleggen van een pontonbrug. Omdat de provincie zelfs geen motorpont ter beschik king wil stellen. Postgiro 47062 ten name van Drukkerij Veldwijk. Bank: Coöp. Raiffeisenbank te Waddinxveen. Intussen heeft een arts verklaard de provincie aansprakelijk te zul len stellen, indien één van zijn pa tiënten „aan de overkant” iets over komt, omdat hij er niet vlug genoeg bij kan zijn. lijke losplaats aan de Noordkade. De heer Deerenberg gaf opdracht dienovereenkomstig te handelen, maar prof. Kleijn trok zich daar niets van aan. Hij liet de brug toch op de losplaats neerleggen. Een duidelijk bewijs, aldus de burge meester, dat provinciale waterstaat een staatje in de staat is geworden. Toezegging In het gemeentehuis kwam men tot de conclusie, dat hoewel het scheepvaartverkeer in principe al tijd voorrang heeft, het toch moge lijk moest zijn dit tijdelijk te strem men. Men meende de scheepvaart tijdens de spitsuren, de nacht en gedurende het weekeinde te kun nen stilleggen om het wegverkeer via de pontonbrug vrije doorgang te geven. Gedeputeerde Deerenberg, die in tussen wel was verschenen, deed hieromtrent enkele toezeggingen. Onder meer zou de provincie de mogelijkheid tot het aanleggen van opritten voor auto’s onderzoeken. Dit onderzoek werd nooit ingesteld. Geen wonder, want professor Kleijn heeft hiertoe geen opdracht gegeven. is wel,” aldus de burgemeester, „dat de provincie zich in een stil zwijgen hulde.” Omdat er van de zijde van de provincie niets werd gedaan, belde de burgemeester Ge deputeerde Deerenberg op met de mededeling, dat hij het provinciale waterstaat verbood de uit te varen brug neer te leggen op de gemeente- De raad, die na het relaas van de burgemeester uiteraard zeer ont stemd was, besloot een telegram aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Hol- land te sturen, waarin verontrus ting en verontwaardiging omtrent de gang van zaken werden uitge sproken. Aanleiding tot het indienen van het voorstel was de overlast, die jeugdige bromfietsers veroorzaken op het genoemde gedeelte, door daar nodeloos op hun brommers heen en weer te rijden. De heer Lips vroeg zich af, of de tijd wel rijp was een dergelijk be sluit te nemen. Hij was van mening, dat men de zaak niet moet probe ren weg te drukken, maar de die pere oorzaak er van moet opsporen. Hierna ontspon zich een weinig in teressante discussie over het punt, of er in Wadinxveen wel of niet genoeg voor de jeugd wordt gedaan, waar het de vrijetijdsbesteding be treft. Mr. H. T. van Schaik (KVP) vond, d,at er uit het nemen van deze maat regel een zekere gemakzucht sprak. Het is een reactie op het gedrag van hooguit vijftig jongens, meende hij, maar er worden wellicht drie honderd mensen door getroffen. Tot nu toe heeft de firma Gebr. P. en A. de Man en Zonen te Am- merstol tot volle tevredenheid voor de gemeente gewerkt. Daarom stel den B. en W. voor om ook de verdere etappes van het bouwrijp maken van het uitbreidingsplan Groenswaard-Zuid aan deze firma Het voorstel van B. en W. de Kerkweg tussen de Oranjelaan en het Stationsplein gedurende de weekeinden voor bromfietsen geslo ten te verklaren, werd na lange discussie zonder hoofdelijke stem ming aanvaard. Wel werd op ver zoek van de heer Slob, daarin ge steund door de heer Huizer ten be hoeve van de winkeliers een wijzi ging in de tijden aangebracht. In tegenstelling tot het oorspronkelijke plan, blijft de Kerkweg ’s zaterdag- middags voor brommers open. De verbodsbepaling voor bromfietsen zal gelden op zaterdagen tussen 18.00 en 24.00 uur, op zondagen tus sen 14.00 en 24.00 uur. Op een expresbrief, die op woens dag 30 september aan de Commis saris van de Koningin werd verzon den, was' tot op het ogenblik van de raadsvergadering nog geen ant woord ontvangen. Voor het raads lid J. v. d. Roovaart (CHU) was dit aanleiding op te merken, dat hier toch wel mocht worden gesproken van een bestuurlijke chaos. belasting niet zal worden opge schroefd, om eventuele begrotings tekorten te dekken. Daarmee zou hij zich dan niet accoord kunnen verklaren. De voorzitter wees er op, dat de bedrijven aan de Wilhelminakade in zekere zin in een vergeten hoek zitten en daarom recht hebben op de verbetering. Temeer, omdat zij bereid zijn bij te dragen in de kos ten. Op verzoek van de heren Lips en Kroes werd over het aanvaarden van dit voorstel gestemd. Tegen stemden de heren T. Ververs, P. Lips, A. H. van Gent (allen PvdA) en de heer P. H. Kroes (VVD). Het voorstel werd aangenomen met acht stemmen voor en vier stemmen tegen (wethouder S. Pille, PvdA, en de raadsleden J. H. Mol, VVD, en J. P. van Oosten, KVP, waren verhinderd de vergadering bij te wonen). Abonnement: f 1,40 per kwartaal bij voor uitbetaling. Advertentietarief: 0,10 per mm regel. Tarieven bij contract en voor tekst advertenties op aanvraag. onderhands aan te besteden. Hier tegen kwam bij monde van de heer Lips uit de bouwcommissie enige tegenstand. De meerderheid uit die commissie was van mening, dat het tijd werd eens tot openbare aanbesteding over te gaan. Van beide zijden werden argumenten voor de ingenomen standpunten aangevoerd. Zonder hoofdelijke stemming werd uitein delijk besloten het voorstel te aan vaarden. De straatbelasting wordt verhoogd met 7 procent voor bebouwde eigen- 3. De desbetreffende oogstangen zullen, zowel te Waddinxveen als te Boskoop, op zo kort mogelijke ter mijn door zwaardere worden ver vangen. Tevens wordt onderzocht, of de evenaarconstructies verbeterd kunnen worden. Bij Gouwsluis is een iets andere, zwaardere construc tie aanwezig. Nagegaan wordt of ook hier nog een nadere voorzie ning nodig is. dommen en met 1 procent voor on bebouwde eigendommen. Van de verhogiging voor gebouwd zal 3 pro cent worden gebruikt om de Wil helminakade te verbreden en te verbeteren, tegelijk met de aldaar uit te voeren verbetering van de Gouwe-oever. Alvorens tot openbare discussie over te gaan, werd het voorstel op verzoek van de heer W. C. Slob (CHU) met goedvinden van de voor zitter, burgemeester C. A. van der Hooft, in comité besproken. Nadat de openbare vergadering na onge veer een uur was hervat, verklaarde de heer Lips (PvdA) accoord te kunnen gaan met een verhoging van 4 procent voor gebouwd en 1 pro cent voor ongebouwd. Met de extra 3 procent voor de werkzaamheden aan de Wilhelminakade kon de heer Lips het namens de PvdA-fractie niet eens zijn. De heer Slob kon zich namens zijn fractie met het eerste deel van het voorstel accoord verklaren. Voor wat betreft de extra 3 procent, deed hij dat slechts met zekere schroom. „Het stuit ons tegen de borst, dat bezitters van onroerend goed moe ten bijdragen aan werken ter ver betering van de Wilhelminakade,” zei de heer Slob. Hij voegde daar echter aan toe, dat er nu een mooie kans is die werken uit te voeren in verband met de daar doop de pro vincie te verrichten verbeteringen van de Gouwe-oever. „Doen we het nu niet, dan zullen de kosten later ongetwijfeld hoger blijken te zijn.” De heer P. H. Kroes (VVD) kon zich niet met het voorstel vereni gen; de heer H. Huizer (Hervormde Kiesvereniging) deed dat slechts onder voorwaarde, dat in 1965 de Een aantal ten behoeve van het onderwijs gevraagde kredieten wer den allen verleend. Het ging hier om 413.945,voor de bouw van een openbare ULO-school, 3500, voor een nieuwe verwarmingsketel ten behoeve van de Jan Ligthart- school, 3721,57 voor diverse voor zieningen van de Eben Haëzerschool, 3731,65 voor de aanschaffing van meubilair voor de Willem van Oran- jeschool en 3454,61 voor het tref fen van voorzieningen ten behoeve van de kleuterschool aan de Onder weg. Voorts besloot de raad accoord te gaan met het voorstel van B. en W. mejuffrouw J. Prijs uit Deventer te benoemen als onderwijzeres aan de Jan Ligthartschool. (vervolg op pagina 3) In de gemeenteraadsvergadering van 1 oktober j.l. zijn enkele besluiten genomen, waarvan de inwoners van Waddinxveen de gevolgen „aan den lijve” zullen ondervinden. Besloten werd onder meer een voorstel van B. en W. om de straatbelasting te verhogen, te aanvaarden. Ook het voor stel gedurende de weekeinden een gedeelte van de Kerkweg voor brom fietsen af te sluiten, werd door de raad aanvaard. Beide voorstellen brach ten een langdurige discussie met zich mee. Lang gepraat werd ook over voorstellen inzake het verlenen van kredieten voor een centraal t.v.- antenne-systeem en voor het schoolzwemmen. In een vlot tempo verleende de raad een aantal kredieten voor achter eenvolgens het maken van woningaansluitingen in de Vondelwijk, het om leggen en ombouwen van het kabelnet en het vernieuwen van de gas- en waterleiding aan het tweede gedeelte van de Noordkade, het uitbreiden van het aantal huurgeisers, het vervangen van oude water- en elektrici teitsmeters en het aanleggen van een kabel aan de oostzijde van de Dorps- moeid. CITROEN JENEVER Sevenstern (zacht en toch pittig) 'ft Ltr 7.35 - i/2 Ltr 3.90 SLIJTERIJ EN WIJNHANDEL 1. Het contragewicht is neerge stort door het breken van één van de vier oogstangen in de evenaar constructies, waarmede het contra gewicht aan de hangkabels is be vestigd. Dit is het gevolg geweest van een samenloop van factoren. In de eerste plaats werd, inmiddels 28 jaar geleden, een constructie geko zen - in het licht der toenmalige in zichten verantwoord - waarbij rela tief hoge belastingsmomenten en daardoor materiaalspanningen in één onderdeel optreden. Naar thans blijkt, was de kwaliteit van het materiaal, waaruit dit onderdeel in 1936 werd vervaardigd, niet zodanig ■als bij de berekeningen, waar de ontwerper van uitging, werd veron dersteld. Niet uitgesloten is, dat materiaalmoeheid, als nevenkomend veroorzakend element, in aanmer king komt. Een en ander zal in op dracht van het provinciaal bestuur door een technisch wetenschappe lijke instantie worden onderzocht, nadat het onderdeel in kwestie uit de brug in Boskoop (zie hierna on der 3) is gesloopt. Tussentijds vol ledig onderzoek is door de plaats waar het onderdeel is gemonteerd, niet wel mogelijk. Het afgebroken Intussen moeten de bewoners van Waddinxveen de Gouwe oversteken op een vaak overbelaste pont. Moe ten zij Lang wachten, omdat het scheepvaartverkeer nu eenmaal voorrang heeft en worden zij des nachts soms helemaal niet overgezet. onderdeel van de Waddinxveense brug zal zo spoedig mogelijk bij een laboratorium voor onderzoek wor den ingeleverd. 2. Alle kabels en de bevestigings- constructies worden tenminste twee maal per jaar ter plaatse gecontro leerd. Weekblad voor Waddinxveen 4. Er moet op gerekend worden, dat het landverkeer over de brug- verbinding, indien de bij voorrang bedongen leveranties tijdig afko men, gedurende ongeveer twee maanden verbroken zal zijn. Er is een pont ingezet. Hierdoor is be reikt, dat het scheepvaartverkeer onbelemmerd door kan gaan, ter wijl het vervoer van voetgangers en wielrijders zo goed mogelijk is verzekerd. Het normale autover keer moet naar gelang van her komst en bestemming omrijden over de brug te Boskoop, over de rijks weg of over de Julianasluis bij Gouda.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1964 | | pagina 1