Geen steun aan zaken strijdig met de zondagsheiliging L I Logische oplossing voor de Waddinxveense geldnood VASTE BASIS BEDROEVEND Raadsleden geven, hun mening Onnodig gebruik autoclaxons verboden Markt niet meer terug op Kerkweg? V J. P. van Oosten - KVP H, Huizer - Herv. Groep en SGP Door leveranciers: IE ede voeringen Gewone nutn kan dure huizen onmogelijk bekostigen Personeelsproblemen meer rationeel oplossen FRA-VA-KO’s WARENHUIZEN r i Paging 2 k ikiss; Niet meer bezuinigen I'S- Jrl Goedkoop bouwen Ziekenauto Verliezen Oplossing Roman zonder happy end Leven van bedeling v v ccmjiu—inxveeri - i z november l i nxveen - d aecënribèr IVÖ’T Ladderwagen Brugproblemen Vele gemeenten in nood ze il H. Huizer (Hervormde Groep en SGP): 1 I 1 Als wij het tekort op onze begro ting zien van ruim 400.000,dan vragen wij ons af, waar moet dit heen. En als wij dan in onze alge mene beschouwingen ook nog wen sen laten horen, dan begrijpen wij dat het heel moeilijk wordt om al les te realiseren. Toch zien wij geen uitweg om de begroting 1965 terug te brengen tot een aanvaardbaar bedrag. Als u toch in onze zaak bent vraagt dan tevens naar onze SPECIALE AANBIEDING „oplossing voor geldnood” J. P. van Oosten (KVP): „ladder wagen halve voor het Rijk. Stelt u zich voor: Er zijn in de Vondelwijk mo menteel 460 woningen in aanbouw, waarvan er in de loop van 1965, laten we zeggen, 330 bewoond zul len worden door gemiddeld drie personen per woning afkomstig uit de zoeven genoemde grote steden. Peildatum is niet 1 januari doch (als bijv, bij de wet op de inkom stenbelasting) 31 dec. 1965. Wad- dinxveen zou dan onder het hoofd „bedrag per inwoner „330 x 3 x 53.50 is 53.000,meer in zijn algemene uitkering ontvangen. Wanneer zij bovendien zou wor den gehonoreerd voor het feit, dat zij juist inwoners uit grote steden opneemt, zou hier nog een bedrag van 990 (90minus 53.50) is 36.000 aan kunnen worden toegevoegd. Wanneer tenslotte Waddinxveen als deel van de randstad wat betreft al haar ingezetenen voor eenzelfde be drag per inwoner als de grote ste den in aanmerking zou kunnen ko men, dan zou dat nog ca. 425.000,- opleveren, waarmede Waddinxveen radicaal uit de moeilijkheden zou zijn. Er kwam dan zelfs nog geld beschikbaar om de exploitatie van een modern zwembad, een dorps huis en wat dies meer zij mogelijk te maken en daardoor de aantrek kelijkheid van Waddinxveen als fo rensengemeente nog te vergroten. college van B. W. gevoerde beleid. Bij een globale eerste be antwoording van de beschou wingen constateerde burge meester C. A. van der Hooft, dat deze beschouwingen op een hoog peil stonden. Inder daad bleek duidelijk, dat de raadsleden veel werk hadden besteed aan hetgeen zij in de openbare raadszitting naar voren wilden brengen. Voor de toehoorders op de volle publieke tribune was het aan trekkelijke van deze gemid deld een kwartier tot twintig minuten durende redevoerin gen, dat alle toespraken vol komen verschillend van aard en inhoud waren. Slechts één ding hadden ze gemeen, ril. de problemen rond de gemeen telijke financiën, zowel plaat selijk als landelijk bezien. Voorts spraken de beschou wingen in algemene zin ver trouwen uit in het door het Tijdens de donderdagavond gehouden raadsvergadering hielden vijf raadsleden na mens de zeven fracties in de Waddinxveense gemeenteraad hun politieke beschouwingen, waarbij zij hun meningen naar voren brachten over de ge meentebegroting 1965 en de gemeentepolitiek in zijn al gemeenheid. steld? Het verdient aanbeveling om de nodige spoed te maken met de al zovele malen genoemde Tweede Bloksweg. Ook willlen wij uw Col lege verzoeken reeds nu het oog te richten op de Brugweg, zodat de door de Provinciale Waterstaat ge plande weg over de Winterdijk werkelijkheid wordt, hiervan een nuttig gebruik kan worden gemaakt ter ontlasting van andere uitvals wegen. Wat de woningbouw betreft, zijn wij nog steeds niet optimistisch. Wat wordt er toch veel gebouwd. Maar de meeste huizen zijn dure koophuizen, welke gekocht worden door mensen van buiten onze ge meente. De ’gewone’ man kan deze dure huizen niet kopen en daardoor wordt de woningnood niet opgehe ven. Vooral als dit gaat ten koste van onze inwoners, zijn wij hier over nog niet erg te spreken. Verschillende malen lazen wij van goedkope woningbouw. Is dat in onze gemeente ook niet te reali seren, opdat de man met de kleine portemonnaie ook eens in het bezit kan komen van een huis? Daarom verzoeken wij uw College alles in het werk te stellen om de woning nood in onze gemeente zo spoedig terdam incasseren, een voordeel der mogelijk op te lossen. Mijnheer de Voorzitter, AM TE BEGINNEN wil ik een blik terug werpen en daarbij denken wij dan in de eerste plaats aan het overlijden van de nestor der Raad, de heer Kooyman, welke als vertegenwoordiger der S.G.P. zitting had in de Waddinxveense Gemeenteraad. Wat wijlen de heer Kooyman toen hier heeft gezegd zou men kunnen beschouwen als zijn afscheidsrede. Wat heeft hij zich vrijgemaakt van ons allen door te spreken naar het Woord des Heeren, gegrond op het aloude beginsel, wat voor een ieder weer nieuw is, maar wat geen vernieuwing van node heeft, omdat deze waar heid altijd blijft, de Waarheid naar het Woord des Heeren. Dit was één oorzaak van het ont staan van de financiële verhouding tussen Rijk en gemeente; er was echter nog een andere, n.l. het in omvang en betekenis toenemen van het zelfbestuur der gemeente, als gevolg van bij de Wet aan de ge meente toebedeelde taken, waarbij dus de gemeente als uitvoerster van Rjjkswetten voor extra kosten kwam te staan, die op gronden van billijkheid door de Rijksoverheid dienden te worden vergoed. De Wetgever heeft voorzeker bij her haling getracht voor de regeling van de financiën tussen Rijk en ge meente een bevredigende oplossing te vinden, zonder daarin ooit vol ledig te zijn geslaagd. Belangrijk was in dit opzicht het jaar 1929, waarin het gemeentefonds in het leven werd geroepen, waaruit ook thans - onder de nieuwe finan ciële verhoudingswet 1960 - de voornaamste uitkeringen aan de ge meenten worden gedaan. Ik meen te mogen stellen, dat de nieuwe wet niet beoogde de gelde lijke middelen van de gemeenten te verruimen, doch het verstrekken van een vaste basis, waarop de ge meenten haar uitgavenpolitiek kon den bouwen, hun daarmee haar zelfstandigheid, die zijn in nood lij dendheid aan subjetieve bijdra gen min of meer hadden verloren, teruggevend. Gemeentelijke zelf standigheid is n.l. niet denkbaar zonder een op het recht gegronde financiële verhouding met het Rijk. Doch ten tijde van de parlemen taire behandeling bestond reeds de vrees, dat de nieuwe wet de zo vu rig verlangde zelfstandigheid niet zou kunnen realiseren. In het jaarverslag over 1963 van de schoolartsendienst kring Bos koop lezen wij dat het nog vele malen voorkomt dat de ouders een bezoek aan de tandarts overbodig vinden. Naar aanleiding van deze zinsnede in het jaarverslag vragen wij u, hoe staat de schooltandver- zorging er bij? Wij geloven dat deze schooltandverzorging toch wel nood zakelijk is geworden. Dit verslag is wel een mooi overzichtelijk geheel maar wij vragen ons wel af, wordt dat niet te groot voor één school arts, vooral nu onze gemeente zich zo gaat uitbreiden? Zonder vooruit te lopen op het rapport van de door de raad inge stelde commissie inzake het aan schaffen van een ziekenauto, willen wij nog eens beklemtonen dat door de steeds groter wordende aanwas van het aantal inwoners, maar ook zeker door het steeds intensiever verkeer, de noodzaak van aanschaf ons inziens steeds groter wordt. Dit jaar werden vele Waddinxve- ners inwoners van onze nabuur Gouda. Het was voor vele Waddinx- veners niet gemakkelijk te verwer ken dat zij Gouwenaars moesten worden, maar hier was niets tegen te doen, dus moesten zij en ook wij hierin berusten. Maar helaas, wat kreeg Waddinx veen erbij? Totaal niets. En Akker - oord en de Henegouwerweg bleven Moordrecht en Reeuwijk, hoewel onze gemeente er recht op had dat dit werd toegewezen aan Waddinx veen. Wij hopen, mijnheer de Voor zitter, dat uw College hierover nog eens wil spreken zodra daarvoor eens gelegenheid is. Welke richting gaan B. en W. uit nu de Algemene Bijstandswet per 1 januari 1965 in werking treedt en dus de instelling Sociale Zaken gaat verdwijnen. Wij hadden veel lof voor deze instelling en voor de mensen die zich hiervoor beschik baar hadden gesteld. Gaat dit nu ressorteren onder B. en W. of komt er weer een commissie die deze be langen gaat behartigen en dus B. en W. zullen adviseren? En wat zijn de financiële gevolgen hiervan? De Drankwet ondergaat ook een verandering. Is het College van B. en W. al bekend wanneer deze nieuwe drankwet in werking treedt en wat zijn hiervan de konsekwen- ties Hoe staat het met de plannen van ons nieuwe zwembad, horen wij hierover ook eens iets naders, of zijn B. en W. nog niet zo ver? Het veelvuldig gebruik van auto claxons door leveranciers is op grond van de Algemene Politiever ordening verboden. Dit zeggen B. en W. in antwoord op schriftelijke vra gen van het WD-raadslid de heer J. H. Mol, die er over had geklaagd, dat inwoners van de Oranjewijk hinder ondervinden van het voort durend getoeter van leveranciers, die op deze manier op bepaalde da gen hun komst aankondigen. Vergelijkende cijfers andere ge meenten van gelijke grootte in Zuid-Holland verstevigen bij ons de mening, dat de begroting 1965 van de gemeente Waddinxveen weer re- ëele te noemen is. Een specifieke taak Waddinxveen op de schouders gelegd met betrek king tot de oplossing van het wo ningvraagstuk in de randstad Hol land doet mij twee dingen te berde brengen: 1) Bij de algemene uitkering geldt als peildatum voor het bedrag per inwoner 1 januari van enig jaar, de ongunstigst denkbare datum voor die gemeenten, die de aanwas van grote bevolkingsagglomeraties als Rotterdam en Den Haag helpen ont vangen. 2) Het bedrag per inwoner dat een gemeente als Waddinxveen ont vangt 53.50) is belangrijk lager dan wat Den Haag 90.en Rot- PARAPLUIEBAK KEN KAPSTOKKEN BORSTELGARNITUREN Franse stijl Eikenlaan leplaan Telefoon 2401 b g.g. 2184 - I »nnn De aanvankelijke mening van het college van B. en W. is, dat 'de weekmarkt om verkeerstechnische redenen aan de Juliana van Stol- berglaan moet blijven. Aan de marktcommissie is over deze aan gelegenheid inmiddels advies ge vraagd. Dit delen B. en W. mee in antwoord op schriftelijke vragen van het VVD-raadslid de heer J. H. Mol, die wilde weten of de tijde lijke verhuizing van de markt in verband met de werkzaamheden aan de Kerkweg zou worden omge zet in een definitieve. Met de heer Mulder, opvolger van de heer Kooyman, is overeengeko men om zoveel mogelijk gezamen lijk als één fractie uit te komen. Daarom zal bij deze algemene be schouwingen maar één het woord voeren. Mijnheer de Voorzitter, wij zijn allen de gereformeerde belijdenis toegedaan en daarom zullen wij trachten, met de hulp des Heeren, alzo te spreken. Wij zien allen hier in ons tekort, maar wij vragen Uw medewerking voor deze Waarheid, n.l. dat de dag des Heeren mag wor den geheiligd en dat geen medewer king wordt verleend aan alles wat daarmede in strijd is. Want van U en van ons allen zal eenmaal reken schap worden gevraagd van wat wij hebben gedaan en gesproken, ook als lid van deze Gemeenteraad. Daarom, mijnheer de Voorzitter, is het zo bedroevend, dat zelfs Christelijke partijen hun medewer king verlenen, ja zelfs subsidie ge ven aan het Humanistisch thuis front. Aan de mensen die de in mi litaire dienst zijnde jongens probe ren op te vangen om aan hen hun beweringen dat er geen God bestaat, te verkopen. Deze mensen mogen toch zeker niet kunnen rekenen op steun van de overheid, als dienares se Gods. Wij hopen dan ook dat zij tot andere gedachten mogen komen, gegrond op het Woord Gods. houden, stemt tot nadenken en doet ons grijpen naar de gemeentebe groting 1965 van Waddinxveen. Als bij een roman, om te zien hoe het afloopt, hebben we de laatste bladzijde het eerst bekeken. Geen happy end, een nauwelijks aan vaardbaar slot. Overigens het in vergelijking tot vorig jaar weer lij viger geworden boek, een keurig aan duidelijkheid niets te wensen overlatend stuk werk met een om vangrijk goed leesbare nota - een werkelijk hanteerbaar document - ’t is alles een bijzonder woord van waardering waard. De begroting als beleidsstuk heeft wel veel aan betekenis ingeboet. Wat zal men als raadslid t.z.v het beleid nog naar voren brengen. Wensen - zo ze er zijn - betekenen een verzwaring van het budget, zo lang er geen ramingen van bete kenis, als onnuttig kunnen worden geschrapt. Ik zou derhalve, in het besef dat ook op mijn hoofd 33, tekort gewone dienst 1965 per inw. en ca. 2000,schuld neerkomen, de diverse hoofdstukken van de be groting onder louter financieel as pect willen bezien en dit onder de last der verantwoordelijkheid een zodanig financieel beleid te voeren, dat de tekorten binnen aanvaard bare grenzen worden gehouden. Ik heb waardering voor het feit, dat uw college ons op eigen initia tief cijfers heeft verschaft, die het ons mogelijk maakten, onze be groting 1964 aan die van andere Zuid-Hollandse gemeenten van on geveer gelijke grootte te toetsen. Deze hebben ons de geruststelling gegeven, dat de post Alg. Beheer niet uitspringt en dat met name de post Ambtenarenwedden niet door overbezetting op de secretarie of opgeschroefde rangenverhouding op een onevenredig hoog niveau is ko men te liggen. Blijft slechts over te hopen, dat de rekeningen 1963 en ’64 niet door hoge overwerkvergoe dingen onevenredig zwaar zullen blijken te zijn belast. De .al eens eerder uitgesproken vrees, dat onze dienst Openbare Werken te duur is in verhouding tot wat andere gemeenten hiervoor uitgeven, is bewaarheid geworden. Het stemt in zekere zin tot vol doening dat uw college bereid is het komende jaar maatregelen te tref fen, die tot vermindering van de kosten onder Hoofstuk VI moeten leiden. Anderzijds is een versobe- ringsprogram voornamelijk t.z.v. het stratenonderhoud en de plantsoenen een offer dat met gemengde gevoe lens wordt gebracht. Van versobe ring alleen is echter niet alle heil te verwachten. Waar het particuliere bedrijf - ook in deze welvaartstijd - zijn vol le aandacht heeft te schenken aan produktiviteit en efficiency, werd bij overheidsdienst - waar de factor concurrentie geen rol speelt - de oplossingvan produktievraagstuk- ken eerder gezocht in quantitatieve uitbreiding van het personeel. Nu enerzijds het personeelsbestand op zichzelf reeds een vraagstuk is en anderzijds de rationalisatie en doel matigheid der uitgaven voorwerp van onze zorg moet zijn, speciaal op het terrein Openbare Werken, is het verheugend te constateren, dat inderdaad door de directie O.W. naar efficiency wordt gestreefd. Het ware te wensen dat de uit breiding van het straten en plant soenenoppervlak, althans in de eerst komende jaren, door een zodanige rationalisatie zou kunnen worden opgevangen. Wij vertrouwen gaarne dat uw college op een dergelijke doelmatigheidsbeleid attent zal zijn. Wij begrijpen dat dit laatste al tijd wel tot de vrome wensen zal blijven behoren, als maar niet het omgekeerde zal geschieden, n.l. dat Waddinxveen nog dieper in het fi nanciële slop raakt door een beleid dat noodzakelijk is om de overloop van de bevolkingsoverschotten van elders op te vangen. Het jaar 1965 zal de geschiedenis ingaan als het jaar van de invoering der Algemene Bijstandswet, het jaar waarin we de armenzorg heb ben afgeschaft, omdat wij in de hedendaagse samenleving met ar moede niet meer geconfronteerd willen worden. Geeft de Algemene Bijstandswet een afdwingbaar recht op materiële bijstand, de gemeente, onze gememeente, die deze wet moet uitvoeren is zelf behoeftig, doch moet het nog altijd van de be deling hebben. Het wordt, dunkt me, voor gemeenten als de onze de hoogste tijd dat eveneens een rege ling van bijstand door de Rijks overheid in het leven wordt ge roepen. Mijnheer de voorzitter, wij wen sen u en uw college wijsheid en voorzichtigheid bij al de financiële problematiek waarvoor de gemeen te zich ziet gesteld. Onze vergaderingen mogen daar bij het karakter van echte beraad slagingen behouden, waarbij - weest u daarvan overtuigd - bij de raads leden van de K.V.P. onder alle om standigheden de bedoeling voorzit, de belangen onzer gemeente te. dienen, ook wanneer in een enkel geval hun inzichten van die van uw college verschillen. Hiervan doordrongen zullen wij elkanders meningen steeds met respect tege moet treden en zullen de ware be langen van deze gemeente met Gods hulp door ons op waardige wijze kunnen worden gediend. TTET KOMENDE JAAR zal er precies een eeuw verstreken zijn sinds LI het ontstaan van de financiële betrekking tussen de Nederlandse Staat en de gemeenten in Nederland. In 1865 n.l. werd er een wet uitgevaardigd, waarbij de plaatselijke accijnzen werden afgeschaft en werd de betreffen de inkomstenderving door het Rijk gecompenseerd met een bijdrage uit de belastingopbrengst. Sindsdien werd van tijd tot tijd de financiële band verstevigd door bij de Wet getroffen maatregelen waarbij nieuwe uit keringen van het Rijk aan de gemeenten het prijsgeven van gemeentelijk belastinggebied moesten goedmaken. Voor de brandweer hebben wij veel waardering en de kosten, hier voor gemaakt, zijn zeker op z’n plaats. Toch vragen wij ons af of het aanschaffen van een ladderwa gen niet hoog tijd wordt, gezien de flatbouw in onze gemeente. Wij vragen ons af hoe het komt, dat het Com-rapport nog niet ter kennis van de Raad is gebracht. Gezien de grote plannen van de winkelbouw willen wij graag weten wat dit rapport hiervan zegt. Wij kopen maar huizen enz., maar wij weten niet of het Com-rapport dit ook zo ziet. De Noordkade is -nog steeds niet helemaal klaar. Voorbij de heer v.d. Loo is de weg bijna onbegaanbaar geworden. Als het regent staan er plassen water, daar de weg vol kui len en gaten zit. Vooral nu er zo veel verkeer is op deze weg willen wij uw aandacht daarop vestigen. Het parkeerprobleem wordt in onze gemeente ook steeds groter. Hebben Burgemeester en Wethou ders al plannen voor een of andere parkeerruimte op korte termijn Wij kunnen niet wachten met het maken van een parkeerplaats tot over enkele jaren, want dit is nu reeds urgent. Met de scholenbouw is het in on ze gemeente zeer bedroevend. Door houten lokalen is hier wel een ge deeltelijke oplossing gevonden, zo dat alle kinderen nog steeds naar de school en de kleuterschool kun nen gaan, maar dit zijn toch uitein delijk maar noodoplossingen. Wan neer zullen hiervoor permanente gebouwen verrijzen, want dit kan toch zo niet doorgaan. Ook willen wij uw aandacht nog eens vestigen op de nodige uitvals wegen voor onze gemeente. Als men ziet hoe, na het ongeluk met de hefbrug, het verkeer zich langs alle mogelijke, maar meest onmoge lijke wegen, tracht de bestemming te bereiken, en hier denk ik ook aan de Kanaaldijk, blijkt toch wel overduidelijk het levensbelang van goede verbindingen voor Waddinx veen. Wat een onvoorstelbare bedragen gaan er niet verloren met het om rijden en grote slijtage aan de we gen die gebruikt moeten worden. En als sluitstuk het enorme tijdver lies, ontstaan door het omrijden of bij het gebruik maken van de pont. De suggestie, gedaan door de Ka mer van Koophandel te Gouda om nog een tweede oeververbinding te maken, hopen we nog nader te zien overwogen en uitgewerkt door bur- gemeeste en wethouders. De kosten die gemaakt worden zowel door de werkgevers als door de werknemers, zijn die nog in re kening te brengen mijnheer de Voorzitter, of is hier reeds een ver goeding voor in het vooruitzicht ge- Dit jaar zijn onze belastingen ver hoogd tot het bijna onmogelijke, dus kunnen wij hier niets meer gaan vorderen. Nu kan men zeggen dat er verschillende grote investeringen zijn gedaan, die ons nog geen nut of maar zeer ten dele nut afwerpen en dus een grote druk uitoefenen op de uitkomsten van de begroting. Maar wij willen hieraan vastkoppe len, dat deze in het algemeen be lang zijn gedaan en dan heeft de overheid o.i. de taak ons hierin bij te staan. Dit wil niet zeggen dat de ge meenteraad van Waddinxveen ker niet de verplichting heeft om alle bezuinigingen toe te passen die maar mogelijk zijn. Van onze kant zullen wij toch wel scherp toezien dat niets wordt uit gegeven, dan wat strikt noodzake lijk is. Zo hebben wij als Hervorm de Kiesvereniging en als Staatkun dig Gereform. Partij getracht bij de algemene beschouwingen ons in zicht naar voren te brengen voor het te volgen beleid. Wij wensen u en uw College, ja de gehele Raad, de kracht en de moed toe om dit werk dat op ons aller schouders rust, te doen in die pe afhankelijkheid van de Heere, opdat wij dit niet doen in eigen kracht, maar dat bij u en ons allen leve, wat in ons gebed staat: dat wij niets van onszelf kunnen, maar dat Gods zegen moge rusten op uw en ons aller arbeid, ook in het belang van onze hard groeiende gemeente, maar in het bijzonder ter ere Gods. Rest mij nog, allen die hebben meegewerkt aan de opstelling van deze begroting, te danken voor het werk hieraan verbonden. Men had n.l. toen reeds becijferd dat er van de ca. 1000 Nederlandse gemeenten ongeveer 400 zouden zijn die erop achteruit gingen en z.g.n. garantiegemeenten zouden worden. Meer dan 200 gemeenten hebben voor een der jaren 1962 t/m 1964 een verzoek om een aanvullende uitkering ingediend wegens het niet sluiten der begroting. Intussen wordt de financiële po sitie bij de gemeenten in het al gemeen steeds slechter omdat de in komsten geen gelijke tred houden met de aldoor stijgende uitgaven. Dit uitgavenpeil wordt mede om hoog gestuwd onder de druk van overheidsmaatregelen en het stimu leren van bepaalde gemeentelijke activiteiten door de hogere over heid, waarbij het Rijk subsidieert, doch de gemeente haar eigen be hoorlijke portie krijgt te dragen. Bij dit alles realiseren we ons, dat in de nieuwe financiële verhoudin- wet geen koppel is gelegd tussen de voeding van het gemeentefonds door de opbrengst van ’s Rijks belastin gen en de gemeenten te doene uit keringen. Waar de opbrengsten uit inkomsten en omzetbelasting elk jaar stijgen, heeft de minister de mogelijkheid om de gelijktijdig ge stegen gemeentelijke uitgaven hier uit te compenseren, doelbewust achterwege gelaten. Zonder een politiek van het be vriezen van deze belastingover- schotten en het bewaren voor tijden van regressie te willen afkeuren, ben ik van mening dat het gemeen tefonds al vrij snel extra voeding nodig zal hebben, wil het in de na bije toekomst toereikend zijn om de gemeenten de financiële middelen te kunnen verschaffen, die zij voor haar normale activiteiten benodigen Ook in de nieuwe wet is de mo gelijkheid tot het ontvangen van een aanvullende bijdrage uit het gemeentefonds opengelaten. Het feit dat een dergelijke uitkering slechts bij wijze van uitzondering zal worden verleend voor ten hoog ste drie jaar, nadat aan alle moge lijke eisen inzake het op peil bren gen van haar inkomsten is voldaan, waarbij de voor de hand liggende opvatting is, dat die gemeenten welke voor een dergelijke bijzon dere uitkering in aanmerking zul len komen, zich ook aan bijzondere richtlijnen betreffende het te voe ren financiële beleid zullen moeten Tijdens de vergadering werd na loting het eerst het woord gevoerd door de heer J. P. van Oosten namens de fractie van de Katholieke Volkspartij. Tweede spreker was de heer J. H. Mol, frac tievoorzitter van de Volks partij voor Vrijheid en De mocratie. Namens de Herv. Kiesvereniging en de Staat kundig Gereformeerde Partij gezamenlijk voerde de heer H. Huizer het woord. De heer P. Lips van de Partij van de Arbeid was als vierde aan het woord, gevolgd door de heer J. van den Roovaart, die sprak namens Anti Revolutio naire Partij en Christelijk His torische Unie gezamenlijk. Op deze pagina’s geven wij de verschillende algemene be schouwingen van de raads leden zo uitvoerig mogelijk weer. Ter wille van de plaats ruimte hebben we enkele stukken moeten inkorten, waarbij echter alle essentieele uitspraken behouden bleven. In de raadsvergadering van woensdag 16 december zal burgemeester Van der Hooft de raadsleden uitvoerig be antwoorden en wordt tevens de gemeentebegroting behah- deld.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1964 | | pagina 2