Geen steun
aan
zaken strijdig
met de zondagsheiliging
L
I
Logische oplossing voor de
Waddinxveense geldnood
VASTE BASIS
BEDROEVEND
Raadsleden geven, hun mening
Onnodig gebruik
autoclaxons
verboden
Markt niet meer
terug op Kerkweg?
V
J. P. van Oosten - KVP
H, Huizer - Herv. Groep en SGP
Door leveranciers:
IE ede voeringen
Gewone nutn kan dure huizen
onmogelijk bekostigen
Personeelsproblemen meer
rationeel oplossen
FRA-VA-KO’s
WARENHUIZEN
r i
Paging 2
k
ikiss;
Niet meer
bezuinigen
I'S- Jrl
Goedkoop bouwen
Ziekenauto
Verliezen
Oplossing
Roman zonder
happy end
Leven van bedeling
v v ccmjiu—inxveeri - i z november l
i nxveen - d aecënribèr IVÖ’T
Ladderwagen
Brugproblemen
Vele gemeenten
in nood
ze
il
H. Huizer
(Hervormde
Groep en
SGP):
1
I
1
Als wij het tekort op onze begro
ting zien van ruim 400.000,dan
vragen wij ons af, waar moet dit
heen. En als wij dan in onze alge
mene beschouwingen ook nog wen
sen laten horen, dan begrijpen wij
dat het heel moeilijk wordt om al
les te realiseren. Toch zien wij geen
uitweg om de begroting 1965 terug
te brengen tot een aanvaardbaar
bedrag.
Als u toch in onze zaak bent
vraagt dan tevens naar onze
SPECIALE AANBIEDING
„oplossing
voor
geldnood”
J. P. van
Oosten
(KVP):
„ladder
wagen
halve voor het Rijk. Stelt u zich
voor: Er zijn in de Vondelwijk mo
menteel 460 woningen in aanbouw,
waarvan er in de loop van 1965,
laten we zeggen, 330 bewoond zul
len worden door gemiddeld drie
personen per woning afkomstig uit
de zoeven genoemde grote steden.
Peildatum is niet 1 januari doch
(als bijv, bij de wet op de inkom
stenbelasting) 31 dec. 1965. Wad-
dinxveen zou dan onder het hoofd
„bedrag per inwoner „330 x 3 x
53.50 is 53.000,meer in zijn
algemene uitkering ontvangen.
Wanneer zij bovendien zou wor
den gehonoreerd voor het feit, dat
zij juist inwoners uit grote steden
opneemt, zou hier nog een bedrag
van 990 (90minus 53.50) is 36.000
aan kunnen worden toegevoegd.
Wanneer tenslotte Waddinxveen als
deel van de randstad wat betreft al
haar ingezetenen voor eenzelfde be
drag per inwoner als de grote ste
den in aanmerking zou kunnen ko
men, dan zou dat nog ca. 425.000,-
opleveren, waarmede Waddinxveen
radicaal uit de moeilijkheden zou
zijn. Er kwam dan zelfs nog geld
beschikbaar om de exploitatie van
een modern zwembad, een dorps
huis en wat dies meer zij mogelijk
te maken en daardoor de aantrek
kelijkheid van Waddinxveen als fo
rensengemeente nog te vergroten.
college van B. W. gevoerde
beleid.
Bij een globale eerste be
antwoording van de beschou
wingen constateerde burge
meester C. A. van der Hooft,
dat deze beschouwingen op
een hoog peil stonden. Inder
daad bleek duidelijk, dat de
raadsleden veel werk hadden
besteed aan hetgeen zij in de
openbare raadszitting naar
voren wilden brengen. Voor
de toehoorders op de volle
publieke tribune was het aan
trekkelijke van deze gemid
deld een kwartier tot twintig
minuten durende redevoerin
gen, dat alle toespraken vol
komen verschillend van aard
en inhoud waren. Slechts één
ding hadden ze gemeen, ril. de
problemen rond de gemeen
telijke financiën, zowel plaat
selijk als landelijk bezien.
Voorts spraken de beschou
wingen in algemene zin ver
trouwen uit in het door het
Tijdens de donderdagavond
gehouden raadsvergadering
hielden vijf raadsleden na
mens de zeven fracties in de
Waddinxveense gemeenteraad
hun politieke beschouwingen,
waarbij zij hun meningen naar
voren brachten over de ge
meentebegroting 1965 en de
gemeentepolitiek in zijn al
gemeenheid.
steld? Het verdient aanbeveling om
de nodige spoed te maken met de
al zovele malen genoemde Tweede
Bloksweg. Ook willlen wij uw Col
lege verzoeken reeds nu het oog te
richten op de Brugweg, zodat de
door de Provinciale Waterstaat ge
plande weg over de Winterdijk
werkelijkheid wordt, hiervan een
nuttig gebruik kan worden gemaakt
ter ontlasting van andere uitvals
wegen.
Wat de woningbouw betreft, zijn
wij nog steeds niet optimistisch.
Wat wordt er toch veel gebouwd.
Maar de meeste huizen zijn dure
koophuizen, welke gekocht worden
door mensen van buiten onze ge
meente. De ’gewone’ man kan deze
dure huizen niet kopen en daardoor
wordt de woningnood niet opgehe
ven. Vooral als dit gaat ten koste
van onze inwoners, zijn wij hier
over nog niet erg te spreken.
Verschillende malen lazen wij
van goedkope woningbouw. Is dat
in onze gemeente ook niet te reali
seren, opdat de man met de kleine
portemonnaie ook eens in het bezit
kan komen van een huis? Daarom
verzoeken wij uw College alles in
het werk te stellen om de woning
nood in onze gemeente zo spoedig
terdam incasseren, een voordeel der mogelijk op te lossen.
Mijnheer de Voorzitter,
AM TE BEGINNEN wil ik een blik terug werpen en daarbij denken wij
dan in de eerste plaats aan het overlijden van de nestor der Raad,
de heer Kooyman, welke als vertegenwoordiger der S.G.P. zitting had in
de Waddinxveense Gemeenteraad. Wat wijlen de heer Kooyman toen hier
heeft gezegd zou men kunnen beschouwen als zijn afscheidsrede. Wat
heeft hij zich vrijgemaakt van ons allen door te spreken naar het Woord
des Heeren, gegrond op het aloude beginsel, wat voor een ieder weer
nieuw is, maar wat geen vernieuwing van node heeft, omdat deze waar
heid altijd blijft, de Waarheid naar het Woord des Heeren.
Dit was één oorzaak van het ont
staan van de financiële verhouding
tussen Rijk en gemeente; er was
echter nog een andere, n.l. het in
omvang en betekenis toenemen van
het zelfbestuur der gemeente, als
gevolg van bij de Wet aan de ge
meente toebedeelde taken, waarbij
dus de gemeente als uitvoerster van
Rjjkswetten voor extra kosten
kwam te staan, die op gronden van
billijkheid door de Rijksoverheid
dienden te worden vergoed. De
Wetgever heeft voorzeker bij her
haling getracht voor de regeling van
de financiën tussen Rijk en ge
meente een bevredigende oplossing
te vinden, zonder daarin ooit vol
ledig te zijn geslaagd.
Belangrijk was in dit opzicht het
jaar 1929, waarin het gemeentefonds
in het leven werd geroepen, waaruit
ook thans - onder de nieuwe finan
ciële verhoudingswet 1960 - de
voornaamste uitkeringen aan de ge
meenten worden gedaan.
Ik meen te mogen stellen, dat de
nieuwe wet niet beoogde de gelde
lijke middelen van de gemeenten te
verruimen, doch het verstrekken
van een vaste basis, waarop de ge
meenten haar uitgavenpolitiek kon
den bouwen, hun daarmee haar
zelfstandigheid, die zijn in nood
lij dendheid aan subjetieve bijdra
gen min of meer hadden verloren,
teruggevend. Gemeentelijke zelf
standigheid is n.l. niet denkbaar
zonder een op het recht gegronde
financiële verhouding met het Rijk.
Doch ten tijde van de parlemen
taire behandeling bestond reeds de
vrees, dat de nieuwe wet de zo vu
rig verlangde zelfstandigheid niet
zou kunnen realiseren.
In het jaarverslag over 1963 van
de schoolartsendienst kring Bos
koop lezen wij dat het nog vele
malen voorkomt dat de ouders een
bezoek aan de tandarts overbodig
vinden. Naar aanleiding van deze
zinsnede in het jaarverslag vragen
wij u, hoe staat de schooltandver-
zorging er bij? Wij geloven dat deze
schooltandverzorging toch wel nood
zakelijk is geworden. Dit verslag is
wel een mooi overzichtelijk geheel
maar wij vragen ons wel af, wordt
dat niet te groot voor één school
arts, vooral nu onze gemeente zich
zo gaat uitbreiden?
Zonder vooruit te lopen op het
rapport van de door de raad inge
stelde commissie inzake het aan
schaffen van een ziekenauto, willen
wij nog eens beklemtonen dat door
de steeds groter wordende aanwas
van het aantal inwoners, maar ook
zeker door het steeds intensiever
verkeer, de noodzaak van aanschaf
ons inziens steeds groter wordt.
Dit jaar werden vele Waddinxve-
ners inwoners van onze nabuur
Gouda. Het was voor vele Waddinx-
veners niet gemakkelijk te verwer
ken dat zij Gouwenaars moesten
worden, maar hier was niets tegen
te doen, dus moesten zij en ook wij
hierin berusten.
Maar helaas, wat kreeg Waddinx
veen erbij? Totaal niets. En Akker -
oord en de Henegouwerweg bleven
Moordrecht en Reeuwijk, hoewel
onze gemeente er recht op had dat
dit werd toegewezen aan Waddinx
veen. Wij hopen, mijnheer de Voor
zitter, dat uw College hierover nog
eens wil spreken zodra daarvoor
eens gelegenheid is.
Welke richting gaan B. en W. uit
nu de Algemene Bijstandswet per
1 januari 1965 in werking treedt en
dus de instelling Sociale Zaken gaat
verdwijnen. Wij hadden veel lof
voor deze instelling en voor de
mensen die zich hiervoor beschik
baar hadden gesteld. Gaat dit nu
ressorteren onder B. en W. of komt
er weer een commissie die deze be
langen gaat behartigen en dus B. en
W. zullen adviseren? En wat zijn
de financiële gevolgen hiervan?
De Drankwet ondergaat ook een
verandering. Is het College van B.
en W. al bekend wanneer deze
nieuwe drankwet in werking treedt
en wat zijn hiervan de konsekwen-
ties
Hoe staat het met de plannen van
ons nieuwe zwembad, horen wij
hierover ook eens iets naders, of
zijn B. en W. nog niet zo ver?
Het veelvuldig gebruik van auto
claxons door leveranciers is op
grond van de Algemene Politiever
ordening verboden. Dit zeggen B. en
W. in antwoord op schriftelijke vra
gen van het WD-raadslid de heer
J. H. Mol, die er over had geklaagd,
dat inwoners van de Oranjewijk
hinder ondervinden van het voort
durend getoeter van leveranciers,
die op deze manier op bepaalde da
gen hun komst aankondigen.
Vergelijkende cijfers andere ge
meenten van gelijke grootte in
Zuid-Holland verstevigen bij ons de
mening, dat de begroting 1965 van
de gemeente Waddinxveen weer re-
ëele te noemen is.
Een specifieke taak Waddinxveen
op de schouders gelegd met betrek
king tot de oplossing van het wo
ningvraagstuk in de randstad Hol
land doet mij twee dingen te berde
brengen:
1) Bij de algemene uitkering
geldt als peildatum voor het bedrag
per inwoner 1 januari van enig jaar,
de ongunstigst denkbare datum voor
die gemeenten, die de aanwas van
grote bevolkingsagglomeraties als
Rotterdam en Den Haag helpen ont
vangen.
2) Het bedrag per inwoner dat
een gemeente als Waddinxveen ont
vangt 53.50) is belangrijk lager
dan wat Den Haag 90.en Rot-
PARAPLUIEBAK KEN
KAPSTOKKEN
BORSTELGARNITUREN
Franse stijl
Eikenlaan leplaan
Telefoon 2401 b g.g. 2184
- I »nnn
De aanvankelijke mening van het
college van B. en W. is, dat 'de
weekmarkt om verkeerstechnische
redenen aan de Juliana van Stol-
berglaan moet blijven. Aan de
marktcommissie is over deze aan
gelegenheid inmiddels advies ge
vraagd. Dit delen B. en W. mee in
antwoord op schriftelijke vragen
van het VVD-raadslid de heer J. H.
Mol, die wilde weten of de tijde
lijke verhuizing van de markt in
verband met de werkzaamheden
aan de Kerkweg zou worden omge
zet in een definitieve.
Met de heer Mulder, opvolger van
de heer Kooyman, is overeengeko
men om zoveel mogelijk gezamen
lijk als één fractie uit te komen.
Daarom zal bij deze algemene be
schouwingen maar één het woord
voeren.
Mijnheer de Voorzitter, wij zijn
allen de gereformeerde belijdenis
toegedaan en daarom zullen wij
trachten, met de hulp des Heeren,
alzo te spreken. Wij zien allen hier
in ons tekort, maar wij vragen Uw
medewerking voor deze Waarheid,
n.l. dat de dag des Heeren mag wor
den geheiligd en dat geen medewer
king wordt verleend aan alles wat
daarmede in strijd is. Want van U
en van ons allen zal eenmaal reken
schap worden gevraagd van wat wij
hebben gedaan en gesproken, ook
als lid van deze Gemeenteraad.
Daarom, mijnheer de Voorzitter,
is het zo bedroevend, dat zelfs
Christelijke partijen hun medewer
king verlenen, ja zelfs subsidie ge
ven aan het Humanistisch thuis
front. Aan de mensen die de in mi
litaire dienst zijnde jongens probe
ren op te vangen om aan hen hun
beweringen dat er geen God bestaat,
te verkopen. Deze mensen mogen
toch zeker niet kunnen rekenen op
steun van de overheid, als dienares
se Gods. Wij hopen dan ook dat zij
tot andere gedachten mogen komen,
gegrond op het Woord Gods.
houden, stemt tot nadenken en doet
ons grijpen naar de gemeentebe
groting 1965 van Waddinxveen.
Als bij een roman, om te zien hoe
het afloopt, hebben we de laatste
bladzijde het eerst bekeken. Geen
happy end, een nauwelijks aan
vaardbaar slot. Overigens het in
vergelijking tot vorig jaar weer lij
viger geworden boek, een keurig
aan duidelijkheid niets te wensen
overlatend stuk werk met een om
vangrijk goed leesbare nota - een
werkelijk hanteerbaar document -
’t is alles een bijzonder woord van
waardering waard.
De begroting als beleidsstuk heeft
wel veel aan betekenis ingeboet.
Wat zal men als raadslid t.z.v het
beleid nog naar voren brengen.
Wensen - zo ze er zijn - betekenen
een verzwaring van het budget, zo
lang er geen ramingen van bete
kenis, als onnuttig kunnen worden
geschrapt. Ik zou derhalve, in het
besef dat ook op mijn hoofd 33,
tekort gewone dienst 1965 per inw.
en ca. 2000,schuld neerkomen,
de diverse hoofdstukken van de be
groting onder louter financieel as
pect willen bezien en dit onder de
last der verantwoordelijkheid een
zodanig financieel beleid te voeren,
dat de tekorten binnen aanvaard
bare grenzen worden gehouden.
Ik heb waardering voor het feit,
dat uw college ons op eigen initia
tief cijfers heeft verschaft, die het
ons mogelijk maakten, onze be
groting 1964 aan die van andere
Zuid-Hollandse gemeenten van on
geveer gelijke grootte te toetsen.
Deze hebben ons de geruststelling
gegeven, dat de post Alg. Beheer
niet uitspringt en dat met name de
post Ambtenarenwedden niet door
overbezetting op de secretarie of
opgeschroefde rangenverhouding op
een onevenredig hoog niveau is ko
men te liggen. Blijft slechts over te
hopen, dat de rekeningen 1963 en
’64 niet door hoge overwerkvergoe
dingen onevenredig zwaar zullen
blijken te zijn belast.
De .al eens eerder uitgesproken
vrees, dat onze dienst Openbare
Werken te duur is in verhouding
tot wat andere gemeenten hiervoor
uitgeven, is bewaarheid geworden.
Het stemt in zekere zin tot vol
doening dat uw college bereid is het
komende jaar maatregelen te tref
fen, die tot vermindering van de
kosten onder Hoofstuk VI moeten
leiden. Anderzijds is een versobe-
ringsprogram voornamelijk t.z.v. het
stratenonderhoud en de plantsoenen
een offer dat met gemengde gevoe
lens wordt gebracht. Van versobe
ring alleen is echter niet alle heil te
verwachten.
Waar het particuliere bedrijf -
ook in deze welvaartstijd - zijn vol
le aandacht heeft te schenken aan
produktiviteit en efficiency, werd
bij overheidsdienst - waar de factor
concurrentie geen rol speelt - de
oplossingvan produktievraagstuk-
ken eerder gezocht in quantitatieve
uitbreiding van het personeel. Nu
enerzijds het personeelsbestand op
zichzelf reeds een vraagstuk is en
anderzijds de rationalisatie en doel
matigheid der uitgaven voorwerp
van onze zorg moet zijn, speciaal
op het terrein Openbare Werken, is
het verheugend te constateren, dat
inderdaad door de directie O.W.
naar efficiency wordt gestreefd.
Het ware te wensen dat de uit
breiding van het straten en plant
soenenoppervlak, althans in de eerst
komende jaren, door een zodanige
rationalisatie zou kunnen worden
opgevangen. Wij vertrouwen gaarne
dat uw college op een dergelijke
doelmatigheidsbeleid attent zal zijn.
Wij begrijpen dat dit laatste al
tijd wel tot de vrome wensen zal
blijven behoren, als maar niet het
omgekeerde zal geschieden, n.l. dat
Waddinxveen nog dieper in het fi
nanciële slop raakt door een beleid
dat noodzakelijk is om de overloop
van de bevolkingsoverschotten van
elders op te vangen.
Het jaar 1965 zal de geschiedenis
ingaan als het jaar van de invoering
der Algemene Bijstandswet, het
jaar waarin we de armenzorg heb
ben afgeschaft, omdat wij in de
hedendaagse samenleving met ar
moede niet meer geconfronteerd
willen worden. Geeft de Algemene
Bijstandswet een afdwingbaar recht
op materiële bijstand, de gemeente,
onze gememeente, die deze wet
moet uitvoeren is zelf behoeftig,
doch moet het nog altijd van de be
deling hebben. Het wordt, dunkt
me, voor gemeenten als de onze de
hoogste tijd dat eveneens een rege
ling van bijstand door de Rijks
overheid in het leven wordt ge
roepen.
Mijnheer de voorzitter, wij wen
sen u en uw college wijsheid en
voorzichtigheid bij al de financiële
problematiek waarvoor de gemeen
te zich ziet gesteld.
Onze vergaderingen mogen daar
bij het karakter van echte beraad
slagingen behouden, waarbij - weest
u daarvan overtuigd - bij de raads
leden van de K.V.P. onder alle om
standigheden de bedoeling voorzit,
de belangen onzer gemeente te.
dienen, ook wanneer in een enkel
geval hun inzichten van die van
uw college verschillen. Hiervan
doordrongen zullen wij elkanders
meningen steeds met respect tege
moet treden en zullen de ware be
langen van deze gemeente met
Gods hulp door ons op waardige
wijze kunnen worden gediend.
TTET KOMENDE JAAR zal er precies een eeuw verstreken zijn sinds
LI het ontstaan van de financiële betrekking tussen de Nederlandse Staat
en de gemeenten in Nederland. In 1865 n.l. werd er een wet uitgevaardigd,
waarbij de plaatselijke accijnzen werden afgeschaft en werd de betreffen
de inkomstenderving door het Rijk gecompenseerd met een bijdrage uit de
belastingopbrengst. Sindsdien werd van tijd tot tijd de financiële band
verstevigd door bij de Wet getroffen maatregelen waarbij nieuwe uit
keringen van het Rijk aan de gemeenten het prijsgeven van gemeentelijk
belastinggebied moesten goedmaken.
Voor de brandweer hebben wij
veel waardering en de kosten, hier
voor gemaakt, zijn zeker op z’n
plaats. Toch vragen wij ons af of
het aanschaffen van een ladderwa
gen niet hoog tijd wordt, gezien de
flatbouw in onze gemeente.
Wij vragen ons af hoe het komt,
dat het Com-rapport nog niet
ter kennis van de Raad is gebracht.
Gezien de grote plannen van de
winkelbouw willen wij graag weten
wat dit rapport hiervan zegt. Wij
kopen maar huizen enz., maar wij
weten niet of het Com-rapport dit
ook zo ziet.
De Noordkade is -nog steeds niet
helemaal klaar. Voorbij de heer v.d.
Loo is de weg bijna onbegaanbaar
geworden. Als het regent staan er
plassen water, daar de weg vol kui
len en gaten zit. Vooral nu er zo
veel verkeer is op deze weg willen
wij uw aandacht daarop vestigen.
Het parkeerprobleem wordt in
onze gemeente ook steeds groter.
Hebben Burgemeester en Wethou
ders al plannen voor een of andere
parkeerruimte op korte termijn
Wij kunnen niet wachten met het
maken van een parkeerplaats tot
over enkele jaren, want dit is nu
reeds urgent.
Met de scholenbouw is het in on
ze gemeente zeer bedroevend. Door
houten lokalen is hier wel een ge
deeltelijke oplossing gevonden, zo
dat alle kinderen nog steeds naar
de school en de kleuterschool kun
nen gaan, maar dit zijn toch uitein
delijk maar noodoplossingen. Wan
neer zullen hiervoor permanente
gebouwen verrijzen, want dit kan
toch zo niet doorgaan.
Ook willen wij uw aandacht nog
eens vestigen op de nodige uitvals
wegen voor onze gemeente. Als
men ziet hoe, na het ongeluk met
de hefbrug, het verkeer zich langs
alle mogelijke, maar meest onmoge
lijke wegen, tracht de bestemming
te bereiken, en hier denk ik ook
aan de Kanaaldijk, blijkt toch wel
overduidelijk het levensbelang van
goede verbindingen voor Waddinx
veen.
Wat een onvoorstelbare bedragen
gaan er niet verloren met het om
rijden en grote slijtage aan de we
gen die gebruikt moeten worden.
En als sluitstuk het enorme tijdver
lies, ontstaan door het omrijden of
bij het gebruik maken van de pont.
De suggestie, gedaan door de Ka
mer van Koophandel te Gouda om
nog een tweede oeververbinding te
maken, hopen we nog nader te zien
overwogen en uitgewerkt door bur-
gemeeste en wethouders.
De kosten die gemaakt worden
zowel door de werkgevers als door
de werknemers, zijn die nog in re
kening te brengen mijnheer de
Voorzitter, of is hier reeds een ver
goeding voor in het vooruitzicht ge-
Dit jaar zijn onze belastingen ver
hoogd tot het bijna onmogelijke, dus
kunnen wij hier niets meer gaan
vorderen. Nu kan men zeggen dat
er verschillende grote investeringen
zijn gedaan, die ons nog geen nut
of maar zeer ten dele nut afwerpen
en dus een grote druk uitoefenen
op de uitkomsten van de begroting.
Maar wij willen hieraan vastkoppe
len, dat deze in het algemeen be
lang zijn gedaan en dan heeft de
overheid o.i. de taak ons hierin bij
te staan.
Dit wil niet zeggen dat de ge
meenteraad van Waddinxveen
ker niet de verplichting heeft om
alle bezuinigingen toe te passen die
maar mogelijk zijn.
Van onze kant zullen wij toch wel
scherp toezien dat niets wordt uit
gegeven, dan wat strikt noodzake
lijk is. Zo hebben wij als Hervorm
de Kiesvereniging en als Staatkun
dig Gereform. Partij getracht bij de
algemene beschouwingen ons in
zicht naar voren te brengen voor
het te volgen beleid.
Wij wensen u en uw College, ja
de gehele Raad, de kracht en de
moed toe om dit werk dat op ons
aller schouders rust, te doen in die
pe afhankelijkheid van de Heere,
opdat wij dit niet doen in eigen
kracht, maar dat bij u en ons allen
leve, wat in ons gebed staat: dat wij
niets van onszelf kunnen, maar dat
Gods zegen moge rusten op uw en
ons aller arbeid, ook in het belang
van onze hard groeiende gemeente,
maar in het bijzonder ter ere Gods.
Rest mij nog, allen die hebben
meegewerkt aan de opstelling van
deze begroting, te danken voor het
werk hieraan verbonden.
Men had n.l. toen reeds becijferd
dat er van de ca. 1000 Nederlandse
gemeenten ongeveer 400 zouden zijn
die erop achteruit gingen en z.g.n.
garantiegemeenten zouden worden.
Meer dan 200 gemeenten hebben
voor een der jaren 1962 t/m 1964
een verzoek om een aanvullende
uitkering ingediend wegens het
niet sluiten der begroting.
Intussen wordt de financiële po
sitie bij de gemeenten in het al
gemeen steeds slechter omdat de in
komsten geen gelijke tred houden
met de aldoor stijgende uitgaven.
Dit uitgavenpeil wordt mede om
hoog gestuwd onder de druk van
overheidsmaatregelen en het stimu
leren van bepaalde gemeentelijke
activiteiten door de hogere over
heid, waarbij het Rijk subsidieert,
doch de gemeente haar eigen be
hoorlijke portie krijgt te dragen.
Bij dit alles realiseren we ons, dat
in de nieuwe financiële verhoudin-
wet geen koppel is gelegd tussen de
voeding van het gemeentefonds door
de opbrengst van ’s Rijks belastin
gen en de gemeenten te doene uit
keringen. Waar de opbrengsten uit
inkomsten en omzetbelasting elk
jaar stijgen, heeft de minister de
mogelijkheid om de gelijktijdig ge
stegen gemeentelijke uitgaven hier
uit te compenseren, doelbewust
achterwege gelaten.
Zonder een politiek van het be
vriezen van deze belastingover-
schotten en het bewaren voor tijden
van regressie te willen afkeuren,
ben ik van mening dat het gemeen
tefonds al vrij snel extra voeding
nodig zal hebben, wil het in de na
bije toekomst toereikend zijn om de
gemeenten de financiële middelen
te kunnen verschaffen, die zij voor
haar normale activiteiten benodigen
Ook in de nieuwe wet is de mo
gelijkheid tot het ontvangen van
een aanvullende bijdrage uit het
gemeentefonds opengelaten. Het
feit dat een dergelijke uitkering
slechts bij wijze van uitzondering
zal worden verleend voor ten hoog
ste drie jaar, nadat aan alle moge
lijke eisen inzake het op peil bren
gen van haar inkomsten is voldaan,
waarbij de voor de hand liggende
opvatting is, dat die gemeenten
welke voor een dergelijke bijzon
dere uitkering in aanmerking zul
len komen, zich ook aan bijzondere
richtlijnen betreffende het te voe
ren financiële beleid zullen moeten
Tijdens de vergadering
werd na loting het eerst het
woord gevoerd door de heer
J. P. van Oosten namens de
fractie van de Katholieke
Volkspartij. Tweede spreker
was de heer J. H. Mol, frac
tievoorzitter van de Volks
partij voor Vrijheid en De
mocratie. Namens de Herv.
Kiesvereniging en de Staat
kundig Gereformeerde Partij
gezamenlijk voerde de heer
H. Huizer het woord. De heer
P. Lips van de Partij van de
Arbeid was als vierde aan het
woord, gevolgd door de heer
J. van den Roovaart, die
sprak namens Anti Revolutio
naire Partij en Christelijk His
torische Unie gezamenlijk.
Op deze pagina’s geven wij
de verschillende algemene be
schouwingen van de raads
leden zo uitvoerig mogelijk
weer. Ter wille van de plaats
ruimte hebben we enkele
stukken moeten inkorten,
waarbij echter alle essentieele
uitspraken behouden bleven.
In de raadsvergadering van
woensdag 16 december zal
burgemeester Van der Hooft
de raadsleden uitvoerig be
antwoorden en wordt tevens
de gemeentebegroting behah-
deld.