en brief aan m en voor Snelle Kalme; raad door warmte IS een BOOT Alphen, Boskoop de ministek J groei streek Wijk ver warming steeds F inancieri tig zwembad ziet er gijnstig uit W atddinxveen nog zorgenkind Geef geen toestemming opheffing spoorlij RAIFFEISENBANK WADDINXVEEN spaarbank en alle bankzaken i Oranjelaan 42, Tel. (01828) 2046 Koningin Wilhelminaplein 2 Kantooruren: dagelijks van 9-12.30 uur en van 14-16 uur vrijdagavond van 19-21 uur g n a aan Centrale Verwarming WIM VAN BEEK j Verbeteringen Zuidplasstraat aandelen, obligaties, koersen Beleggen vereist deskundigheid. Kennis van koers- verlopen en kennis van marktverhoudingen. Ongeacht of u reeds effectenbezitter bent of wenst te worden: bij onze bank zijn uw beleggersbelangen in deskundige en vertrouwde handen. I Specialist voor bewoonde huizen Feest bij Verheul duidelijk j 'I DOKTERSOIENSTEN Inzenden van advertenties en berichten: tot dinsdagmiddag 12 uur. ORGELS - PIANO'S ELEKTRONISCHE ORGELS Redaktie en advertenties: D. van Schagen- plantsoen 8, postbus 38, Waddinxveen, telef. 01828 - 2659 (van maandag t/m vrijdag uitslui tend tussen 9-17 uur). Verkeersproblemen Tegen sport en spel Begraafplaats T «r-~< (verschijnt elke donderdag) 23e JAARGANG - nr. 1143 DONDERDAG 20 JULI 1967. i" In één week klaar 11 Financiering mogelijk. Vraagt vrijblijvend offerte. een a iU Bezoekt onze toonzalen of vraagt brochure. HERENWEG 106 WILNIS TELEFOON 08979 - 1586 Waddinxveen - P. van der Linde, Kerkweg 214, telefoon (01828) 2250. regering dan ook - naast de uiteraard ook hier nodige verkeersvoorzienin- gen - uitbouw van het openbaar ver voer de enige mogelijkheid om af doende oplossingen te bereiken spe ciaal voor het woon-werkverkeer.” Zevenhuizen - J. Tol, Dorpsstraat 12 Bleiswijk, telefoon (01892) 2500. BODEGRAVEN Kerkstraat 2-28 Telefoon 01726-2541 WADDINXVEEN De zomerse w armte deed vorige week donderdag avond zijn invloed ook gelden in de M ’addinxveense raadszaal. Bij de raads- om in langdurige discussies te treden Frans Vrolijk, de Fratelini’s, André van Duyn, Ilonka Biluska en vele anderen zijn artiesten die garant staan voor een avond vrolijk ver maak. De personeelsvereniging Ley- land/Verheul heeft dit gezelschap uitgenodigd de grote feestavond van het bedrijf op vrijdag 15 september as. luister bij te zetten. Na afloop van het showprogramma zal het orkest van Martin Erich de muziek bij het bal verzorgen. Bij een voorstel om grond bescftil baar te stellen voor de bouw van r.k. lagere school aan de Jacob Cat laan merkte de heer S. Pille, die rj mens de bouwcommissie rapporti In het tweede deel van hun protest gaan de gemeentebesturen uitvoerig in op de belangrijke functie die de spoorlijn heeft in de drie samenle vingen. De tweede Nota op de Ruim telijke Ordening en het streekplan Rijn en Gouwe spreken duidelijke taal omtrent het openbaar vervoer. Voor de leniging van de verkeers- nood in de grote centra zien zij als ideale oplossing de bevordering en intensivering van het openbaar ver voer, waar en wanneer dat maar mo gelijk is. In de Nota staat zelfs onom wonden: ’’Voor het blijven functio neren van onze stadscentra acht de 66-21 Het voornemen van de NV Nederlandse Spoorwegen de spoorlijn Alphen aan den Rijn-Gouda op te heffen als gevolg van verliezen die er op de lijn zouden worden geleden heeft geleid tot een scherp protest van de colleges van B en W van Alphen, Boskoop en Waddinxveen bij de minister van verkeer en waterstaat. In een door de burgemeesters van gemeentesecretarissen van de drie plaat sen ondertekende brief verzoeken de colleges de NS géén toestemming te ver lenen de reizigersdiensten op het traject te beëindigen enkel en alleen om be drijf sconomische redenen. Tarieven bij contract; tekstadvertenties op aanvraag. Postgironummer 47062 ten name van Drukkerij Veld wijk. Bank: Coöp. Raiffeisenbank te Waddinxveen. Het streekplan Rijn en Gouwe vraagt om ’grotere intensiteit en snelheid van het interlokale open bare vervoer en een meer efficiënt op elkaar afstemmen daarvan. Tn het streekplan zijn zelfs nieuwe spoorlij nen geprojecteerd die de drie plaatsen een rechtstreekse verbinding moeten geven met Rotterdam en Den Haag. Deze plannen en opvattingen zijn, aldus de colleges, in strijd met het voornemen de spoorlijn Gouda-Al- phen op te heffen. ”Wij mogen Uwe Excellentie derhalve verzoeken aan de NV Nederlandse Spoorwege, te Utrecht geen toestemming te verle nen de dienst op het betrokken tra ject te beëindigen.” MOERKAPELLE De aanleg van een verkeergeleider op de hoek Zuid- plasstraat-Oranjestraat veroorzaak te geruime tijd een verwarde en ge vaarlijke situatie op die plaats. Dezer dagen heeft men op dit punt een pijl geplaatst, zodat het verkeer dat uit de Zuidplasstraat komt en linksaf de Julianastraat op wil rijden om de verkeergeleider moet heenrijden. Hierdoor hoopt de rijkspolitie een vlottere doorstroming van het ver keer mogelijk te hebben gemaakt en een veiliger situatie. De gemeentebesturen voeren twee argumenten aan waarom zij het op- heffen van de lijn onjuist achten. De meest belangrijke is de te ver wachten groei van de vier gemeenten die aan de lijn liggen en die de renta biliteit ten gunste zullen beïnvloeden. Het tweede argument is van meer ideële aard. Aan de hand van citaten uit het ontwerp-streekplan Rijn en Gouwe en de Tweede Nota over de Ruimte lijke Ordening komen de drie colleges tot de conclusie dat ter wille van het goed functioneren van een aantal stedelijke samenlevingen alleen al de spoorlijn gehandhaafd dient te blij ven. Zij achten het opheffen van de spoorlijn dan ook ’geheel in strijd met de te verwachten verstedelijking in het betrokken gebied en niet in overeenstemming met het door rijk en provincie terzake uitgestippelde beleid.’ De B en W’s zijn door het plan van de NS ’in hoge mate veront rust’. Met behulp van de cijfers die het streekplan Rijn en Gouwe verstrekt stellen de colleges dat de gemeenten Gouda, Waddinxveen, Boskoop en Alphen in de planperiode (tot 1985) zal groeien van 102.000 naar 172.500 inwoners; Alphen groeit van 30.5000 naar 70.000 inwoners, Gouda van 46.500 naar 65.000, Waddinxveen van 14.500 naar 22.500 en Boskoop van 10.500 naar 15.000 inwoners. Daarbij komt dat uitbreidingsplan nen voor nieuwe woonwijken uiter mate gunstig rond de stations zijn ge situeerd; de spoorlijn een belangrijke functie vervult in het forensenver- verkeer en bovendien de toeganke lijkheid van de grote steden voor automobilisten steeds ongunstiger wordt.”Ook dient bedacht te worden”, schrijven de colleges,” dat het ophef fen van een lijn de rentabiliteit van de aansluitende lijnen ongunstig kan beïnvloeden.” de op dat men moeilijk anders meer kon doen dan akkoord te gaan, om dat anders alle palen weer uit de grond zouden moeten worden ge haald. Bij het punt om een krediet van 225.000 beschikbaar te stellen voor het bouwrijp maken van de gronden voor het nieuwe winkelcentrum aan de Kerkweg werd zowel namens de financiële- als de bouwcommissie be zwaar gemaakt tegen het plan om het achter de winkels geprojecteerde parkeerterrein te laten uitmonden op de Juliana van Stolberglaan. Verscheidene raadsleden vreesden daardoor, mede door de aanwezigheid van de nabije kruising en het tegen overliggende benzinestation, voor ernstige verkeersproblemen in de toekomst. De voorzitter zegde toe om de situatie nog eens te laten bezien en o.a. een suggestie om een toegang naar het parkeerterrein te maken vanaf de Prins Bemhardlaan serieus te bestuderen. Na een uitvoerige uiteenzetting van de burgemeester ging de raad ook akkoord met een schadeuitkering aan de heer Verhoeff, van wie een perceel in de Dorpsstraat als gevolg van de rioleringswerken ernstige schade had geleden. Bij het voorstel inzake de plaatsing van de verkeerslichten antwoordde de voorzitter op een vraag van de heer Mol (WD) dat het een ingenieus systeem wordt, dat zal vóórkomen dat o.a. bij geopende brug nodeloos rood licht blijft branden voor door gaand verkeer. Naar aanleiding van een opmerking van hetzelfde raads lid zegde de heer Van der Hooft toe, de provincie nogmaals te zullen at tenderen op de verwarrende situatie wat betreft de weg-as ter plaatse. Bij de voorstellen tot aankopen en onteigening van gronden voor de aan leg van de nieuwe tweede Bloksweg en het recreatieplan Sniepweg Weekblad voor Waddinxve t-- Abonnementen: f 2,12 per kwartaal bij vooruit betaling; postabonnementen 6,15 binnen het ver spreidingsgebied en 11,15 per half jaar voor overig Nederland, exclusief incassokosten. (zwembad) verklaarde de heer Mul der (SGP) zich tegen, zover het gron den betreft, die zullen worden ge bruikt voor de recreatie en de sport. Overigens gaf dit agendapunt de burgemeester de gelegenheid mede te delen, dat de financiering van het nieuwe zwembad er niet ongunstig uitziet, zodat op dit ogenblik alle hoop bestaat, dat nog dit jaar met de bouw kan worden begonnen. Hij zeg de de raad toe hierover op korte ter mijn meer informatie te geven. Alle overige agendapunten, die wij vorige week al uitvoerig in onze krant aankondigden, werden zonder hoofdelijke stemming aanvaard. Tijdens een van de punten kwam de noodzaak nog eens naar voren.dat er spoed moet worden gemaakt met de nieuwe begraafplaats in de Von- delwijk, omdat de huidige begraaf plaats maar ruimte heeft tot 1970. Bij de rondvraag vestigde de heer J. van den Roovaart (CHU) er de aandacht op, dat de verkeersmaatregelen bij de kruising Bredeweg-Rijksweg 12, waardoor de Bredeweg voorrang heeft gekregen op de afritten van de Rijksweg, niet in alle opzichten een verbetering betekenen. Hij sugge reerde in ieder geval voor het uit de richting-Den Haag komende verkeer een spiegel te plaatsen, zodat men duidelijk kan zien of er onder het viaduct auto’s aankomen, wat zonder spiegel nl. niet mogelijk is. leden bleek weinig animo aanwezig over een van de 27 punten van de age nda en ook op de publieke tribune was de belangstelling gering. Slechts twee punten kregen wat me er aandacht, namelijk de wijkverwar- ming en de aanleg van een parkeerte rrein achter de nieuw te bouwen win kelgalerij aan de Kerkweg. Wat betn jft de wijkverwarming bleek uit aan de raadsleden ter inzage gegever rapport, dat er nog wel een en ander moet gebeuren, voordat deze installati j werkt, zoals men ervan mag verwach ten. Burgemeester C. A. van der Hooff (zichtbaar uitgerust na een Zwitserse vakantie) stak niet onder stoelen of banken, dat ook hg zich zorgen had gemaakt over de verwarming, maar dat hij nu na diverse gesprekken toch weer vertrouwen had gekregen, dat de zaak volledig in orde zal ko men. Er hebben zich, zo bleek uit zijn woorden, tal van technische proble men voorgedaan, o.a. met de katho- dische bescherming van de leidingen, die noch het adviesbureau, noch de Amsterdamse Verwarmingsmaat- schappij hebben kunnen voorzien.De heer Van der Hooft bevestigde nog maals, dat er nu duidelijke toezeg gingen zijn gedaan dat al het moge lijk zal worden ondernomen om de mankementen volledig ongedaan te maken en dat wat betreft de garantie van de zijde van de Amsterdamse- Verwarmingsmaatschappij is toege zegd, dat deze termijn pas zal ingaan, wanneer de installatie tot volle te vredenheid werkt. De heer Mulder (SGP), die altijd al erg sceptisch ter- genover de centrale wijkverwarming had gestaan, zei de indruk te hebben, dat de bouwers van de installatie er op een of andere manier onder uit willen komen. Deze opmerking werd door de voorzitter nadrukkelijk be-f streden. „AVM én adviesbureau”, zot zeide hij, „voelen zich volledig ver-| antwoordelijk voor de installatie”! Overigens zegde de burgemeester del raadsleden te zijner tijd nog een eind* rapport over de wijkverwarming toe Naar aanleiding van een ingeko - men brief over het houden van ee kermis op de Prins Bernhardlaa p maakte de heer Mulder bezwa; r tegen de kermis, niet alleen op de; e plaats, maar in het algemeen: o: h principieële redenen” zoals hij o] >- merkte. De meeste voorstellen werden zoi der hoofdelijke stemming aanvaar e i

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1967 | | pagina 1