en
brief
aan
m
en
voor
Snelle
Kalme; raad door warmte
IS
een
BOOT
Alphen, Boskoop
de ministek J
groei
streek
Wijk ver warming
steeds
F inancieri tig zwembad
ziet er gijnstig uit
W atddinxveen
nog
zorgenkind
Geef geen toestemming
opheffing spoorlij
RAIFFEISENBANK
WADDINXVEEN
spaarbank en alle bankzaken i
Oranjelaan 42, Tel. (01828) 2046
Koningin Wilhelminaplein 2
Kantooruren: dagelijks van
9-12.30 uur en van 14-16 uur
vrijdagavond van 19-21 uur
g
n
a
aan
Centrale Verwarming
WIM VAN BEEK
j
Verbeteringen
Zuidplasstraat
aandelen, obligaties, koersen
Beleggen vereist deskundigheid. Kennis van koers-
verlopen en kennis van marktverhoudingen. Ongeacht
of u reeds effectenbezitter bent of wenst te worden:
bij onze bank zijn uw beleggersbelangen in deskundige
en vertrouwde handen.
I
Specialist voor
bewoonde
huizen
Feest bij Verheul
duidelijk
j
'I
DOKTERSOIENSTEN
Inzenden van advertenties en berichten:
tot dinsdagmiddag 12 uur.
ORGELS - PIANO'S
ELEKTRONISCHE ORGELS
Redaktie en advertenties: D. van Schagen-
plantsoen 8, postbus 38, Waddinxveen, telef.
01828 - 2659 (van maandag t/m vrijdag uitslui
tend tussen 9-17 uur).
Verkeersproblemen
Tegen sport en spel
Begraafplaats
T
«r-~<
(verschijnt elke donderdag)
23e JAARGANG - nr. 1143
DONDERDAG 20 JULI 1967.
i"
In één week klaar 11
Financiering mogelijk.
Vraagt vrijblijvend offerte.
een
a
iU
Bezoekt onze toonzalen of vraagt brochure.
HERENWEG 106 WILNIS
TELEFOON 08979 - 1586
Waddinxveen - P. van der Linde,
Kerkweg 214, telefoon (01828) 2250.
regering dan ook - naast de uiteraard
ook hier nodige verkeersvoorzienin-
gen - uitbouw van het openbaar ver
voer de enige mogelijkheid om af
doende oplossingen te bereiken spe
ciaal voor het woon-werkverkeer.”
Zevenhuizen - J. Tol, Dorpsstraat 12
Bleiswijk, telefoon (01892) 2500.
BODEGRAVEN
Kerkstraat 2-28
Telefoon 01726-2541
WADDINXVEEN De zomerse w armte deed vorige week donderdag
avond zijn invloed ook gelden in de M ’addinxveense raadszaal. Bij de raads-
om in langdurige discussies te treden
Frans Vrolijk, de Fratelini’s, André
van Duyn, Ilonka Biluska en vele
anderen zijn artiesten die garant
staan voor een avond vrolijk ver
maak. De personeelsvereniging Ley-
land/Verheul heeft dit gezelschap
uitgenodigd de grote feestavond van
het bedrijf op vrijdag 15 september
as. luister bij te zetten. Na afloop van
het showprogramma zal het orkest
van Martin Erich de muziek bij het
bal verzorgen.
Bij een voorstel om grond bescftil
baar te stellen voor de bouw van
r.k. lagere school aan de Jacob Cat
laan merkte de heer S. Pille, die rj
mens de bouwcommissie rapporti
In het tweede deel van hun protest
gaan de gemeentebesturen uitvoerig
in op de belangrijke functie die de
spoorlijn heeft in de drie samenle
vingen. De tweede Nota op de Ruim
telijke Ordening en het streekplan
Rijn en Gouwe spreken duidelijke
taal omtrent het openbaar vervoer.
Voor de leniging van de verkeers-
nood in de grote centra zien zij als
ideale oplossing de bevordering en
intensivering van het openbaar ver
voer, waar en wanneer dat maar mo
gelijk is. In de Nota staat zelfs onom
wonden: ’’Voor het blijven functio
neren van onze stadscentra acht de
66-21
Het voornemen van de NV Nederlandse Spoorwegen de spoorlijn Alphen
aan den Rijn-Gouda op te heffen als gevolg van verliezen die er op de lijn
zouden worden geleden heeft geleid tot een scherp protest van de colleges van
B en W van Alphen, Boskoop en Waddinxveen bij de minister van verkeer en
waterstaat.
In een door de burgemeesters van gemeentesecretarissen van de drie plaat
sen ondertekende brief verzoeken de colleges de NS géén toestemming te ver
lenen de reizigersdiensten op het traject te beëindigen enkel en alleen om be
drijf sconomische redenen.
Tarieven bij contract; tekstadvertenties op aanvraag.
Postgironummer 47062 ten name van Drukkerij Veld
wijk. Bank: Coöp. Raiffeisenbank te Waddinxveen.
Het streekplan Rijn en Gouwe
vraagt om ’grotere intensiteit en
snelheid van het interlokale open
bare vervoer en een meer efficiënt op
elkaar afstemmen daarvan. Tn het
streekplan zijn zelfs nieuwe spoorlij
nen geprojecteerd die de drie plaatsen
een rechtstreekse verbinding moeten
geven met Rotterdam en Den Haag.
Deze plannen en opvattingen zijn,
aldus de colleges, in strijd met het
voornemen de spoorlijn Gouda-Al-
phen op te heffen. ”Wij mogen Uwe
Excellentie derhalve verzoeken aan
de NV Nederlandse Spoorwege, te
Utrecht geen toestemming te verle
nen de dienst op het betrokken tra
ject te beëindigen.”
MOERKAPELLE De aanleg van
een verkeergeleider op de hoek Zuid-
plasstraat-Oranjestraat veroorzaak
te geruime tijd een verwarde en ge
vaarlijke situatie op die plaats. Dezer
dagen heeft men op dit punt een pijl
geplaatst, zodat het verkeer dat uit
de Zuidplasstraat komt en linksaf de
Julianastraat op wil rijden om de
verkeergeleider moet heenrijden.
Hierdoor hoopt de rijkspolitie een
vlottere doorstroming van het ver
keer mogelijk te hebben gemaakt en
een veiliger situatie.
De gemeentebesturen voeren twee
argumenten aan waarom zij het op-
heffen van de lijn onjuist achten. De
meest belangrijke is de te ver
wachten groei van de vier gemeenten
die aan de lijn liggen en die de renta
biliteit ten gunste zullen beïnvloeden.
Het tweede argument is van meer
ideële aard.
Aan de hand van citaten uit het
ontwerp-streekplan Rijn en Gouwe
en de Tweede Nota over de Ruimte
lijke Ordening komen de drie colleges
tot de conclusie dat ter wille van het
goed functioneren van een aantal
stedelijke samenlevingen alleen al de
spoorlijn gehandhaafd dient te blij
ven. Zij achten het opheffen van de
spoorlijn dan ook ’geheel in strijd
met de te verwachten verstedelijking
in het betrokken gebied en niet in
overeenstemming met het door rijk
en provincie terzake uitgestippelde
beleid.’ De B en W’s zijn door het
plan van de NS ’in hoge mate veront
rust’.
Met behulp van de cijfers die het
streekplan Rijn en Gouwe verstrekt
stellen de colleges dat de gemeenten
Gouda, Waddinxveen, Boskoop en
Alphen in de planperiode (tot 1985)
zal groeien van 102.000 naar 172.500
inwoners; Alphen groeit van 30.5000
naar 70.000 inwoners, Gouda van
46.500 naar 65.000, Waddinxveen van
14.500 naar 22.500 en Boskoop van
10.500 naar 15.000 inwoners.
Daarbij komt dat uitbreidingsplan
nen voor nieuwe woonwijken uiter
mate gunstig rond de stations zijn ge
situeerd; de spoorlijn een belangrijke
functie vervult in het forensenver-
verkeer en bovendien de toeganke
lijkheid van de grote steden voor
automobilisten steeds ongunstiger
wordt.”Ook dient bedacht te worden”,
schrijven de colleges,” dat het ophef
fen van een lijn de rentabiliteit van
de aansluitende lijnen ongunstig kan
beïnvloeden.”
de op dat men moeilijk anders meer
kon doen dan akkoord te gaan, om
dat anders alle palen weer uit de
grond zouden moeten worden ge
haald.
Bij het punt om een krediet van
225.000 beschikbaar te stellen voor
het bouwrijp maken van de gronden
voor het nieuwe winkelcentrum aan
de Kerkweg werd zowel namens de
financiële- als de bouwcommissie be
zwaar gemaakt tegen het plan om
het achter de winkels geprojecteerde
parkeerterrein te laten uitmonden op
de Juliana van Stolberglaan.
Verscheidene raadsleden vreesden
daardoor, mede door de aanwezigheid
van de nabije kruising en het tegen
overliggende benzinestation, voor
ernstige verkeersproblemen in de
toekomst. De voorzitter zegde toe om
de situatie nog eens te laten bezien
en o.a. een suggestie om een toegang
naar het parkeerterrein te maken
vanaf de Prins Bemhardlaan serieus
te bestuderen.
Na een uitvoerige uiteenzetting van
de burgemeester ging de raad ook
akkoord met een schadeuitkering aan
de heer Verhoeff, van wie een perceel
in de Dorpsstraat als gevolg van de
rioleringswerken ernstige schade had
geleden.
Bij het voorstel inzake de plaatsing
van de verkeerslichten antwoordde
de voorzitter op een vraag van de
heer Mol (WD) dat het een ingenieus
systeem wordt, dat zal vóórkomen
dat o.a. bij geopende brug nodeloos
rood licht blijft branden voor door
gaand verkeer. Naar aanleiding van
een opmerking van hetzelfde raads
lid zegde de heer Van der Hooft toe,
de provincie nogmaals te zullen at
tenderen op de verwarrende situatie
wat betreft de weg-as ter plaatse.
Bij de voorstellen tot aankopen en
onteigening van gronden voor de aan
leg van de nieuwe tweede Bloksweg
en het recreatieplan Sniepweg
Weekblad voor Waddinxve
t--
Abonnementen: f 2,12 per kwartaal bij vooruit
betaling; postabonnementen 6,15 binnen het ver
spreidingsgebied en 11,15 per half jaar voor overig
Nederland, exclusief incassokosten.
(zwembad) verklaarde de heer Mul
der (SGP) zich tegen, zover het gron
den betreft, die zullen worden ge
bruikt voor de recreatie en de sport.
Overigens gaf dit agendapunt de
burgemeester de gelegenheid mede te
delen, dat de financiering van het
nieuwe zwembad er niet ongunstig
uitziet, zodat op dit ogenblik alle
hoop bestaat, dat nog dit jaar met de
bouw kan worden begonnen. Hij zeg
de de raad toe hierover op korte ter
mijn meer informatie te geven.
Alle overige agendapunten, die wij
vorige week al uitvoerig in onze
krant aankondigden, werden zonder
hoofdelijke stemming aanvaard.
Tijdens een van de punten kwam
de noodzaak nog eens naar voren.dat
er spoed moet worden gemaakt met
de nieuwe begraafplaats in de Von-
delwijk, omdat de huidige begraaf
plaats maar ruimte heeft tot 1970. Bij
de rondvraag vestigde de heer J. van
den Roovaart (CHU) er de aandacht
op, dat de verkeersmaatregelen bij de
kruising Bredeweg-Rijksweg 12,
waardoor de Bredeweg voorrang
heeft gekregen op de afritten van de
Rijksweg, niet in alle opzichten een
verbetering betekenen. Hij sugge
reerde in ieder geval voor het uit de
richting-Den Haag komende verkeer
een spiegel te plaatsen, zodat men
duidelijk kan zien of er onder het
viaduct auto’s aankomen, wat zonder
spiegel nl. niet mogelijk is.
leden bleek weinig animo aanwezig
over een van de 27 punten van de age nda en ook op de publieke tribune was
de belangstelling gering.
Slechts twee punten kregen wat me er aandacht, namelijk de wijkverwar-
ming en de aanleg van een parkeerte rrein achter de nieuw te bouwen win
kelgalerij aan de Kerkweg. Wat betn jft de wijkverwarming bleek uit
aan de raadsleden ter inzage gegever rapport, dat er nog wel een en ander
moet gebeuren, voordat deze installati j werkt, zoals men ervan mag verwach
ten.
Burgemeester C. A. van der Hooff
(zichtbaar uitgerust na een Zwitserse
vakantie) stak niet onder stoelen of
banken, dat ook hg zich zorgen had
gemaakt over de verwarming, maar
dat hij nu na diverse gesprekken
toch weer vertrouwen had gekregen,
dat de zaak volledig in orde zal ko
men.
Er hebben zich, zo bleek uit zijn
woorden, tal van technische proble
men voorgedaan, o.a. met de katho-
dische bescherming van de leidingen,
die noch het adviesbureau, noch de
Amsterdamse Verwarmingsmaat-
schappij hebben kunnen voorzien.De
heer Van der Hooft bevestigde nog
maals, dat er nu duidelijke toezeg
gingen zijn gedaan dat al het moge
lijk zal worden ondernomen om de
mankementen volledig ongedaan te
maken en dat wat betreft de garantie
van de zijde van de Amsterdamse-
Verwarmingsmaatschappij is toege
zegd, dat deze termijn pas zal ingaan,
wanneer de installatie tot volle te
vredenheid werkt. De heer Mulder
(SGP), die altijd al erg sceptisch ter-
genover de centrale wijkverwarming
had gestaan, zei de indruk te hebben,
dat de bouwers van de installatie er
op een of andere manier onder uit
willen komen. Deze opmerking werd
door de voorzitter nadrukkelijk be-f
streden. „AVM én adviesbureau”, zot
zeide hij, „voelen zich volledig ver-|
antwoordelijk voor de installatie”!
Overigens zegde de burgemeester del
raadsleden te zijner tijd nog een eind*
rapport over de wijkverwarming toe
Naar aanleiding van een ingeko -
men brief over het houden van ee
kermis op de Prins Bernhardlaa p
maakte de heer Mulder bezwa; r
tegen de kermis, niet alleen op de; e
plaats, maar in het algemeen: o: h
principieële redenen” zoals hij o] >-
merkte.
De meeste voorstellen werden zoi
der hoofdelijke stemming aanvaar
e
i